Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Kroppen henger ikke med og føles sliten innvendig. Klarer ikke slappe ordentlig av eller puste harmonisk. Føler meg sliten under eller inne brystet på en måte. Fryser fremdeles veldig lett så har ikke fått varmen så mye opp så tror ikke jeg er overdosert. Er nok binyrene som sliter.... indre slitenheten i brystet som jeg har nå.
Hmm... jeg sliter enda med å skille hypo og binyreproblemer.. Men når kuldefølelse og hypotendenser plutselig dukker opp når kroppen samtidig er stresset (og man har følt seg varm osv) så er det jo ganske sannsynlig at dette er binyreproblemer.. Og dette med slitenheten i brystet kjenner jeg også som binyreproblemer når en samtidig har hypersymptomer. Derfor er det vanskelig å si om du f.eks er hypo enda syns jeg.. Andre symptomer hos meg på at det er binyrene som sliter, er at jeg føler meg dårligere første tiden etter å ha inntatt thyroid, eller at jeg føler meg dårlig, men blir bedre etter å ha ligget litt rett ut en stund.
Jeg ville ikke tatt levaxin (desp2 bare dårlige erfaringer), men redusert f.eks 15 mg, og tatt dobbel dose binyrestøtte. Og sørge for god nok søvn på natt f.eks ift. å ta noe som gjør at du sover godt. Megadose c vitaminer også..
xx4
Håper du føler deg bedre snart.. hjerte1
Tusen takk for svar alle sammen kram1 Veldig godt med innspill og litt support i tunge stunder. Er noe bedre i dag, men kjenner at viruset ennå er i kroppen og setter begrensninger. Er svimmel fremdeles, aner ikke om det er virus eller binyrer. Men trykket i brystet er en god del redusert etter at jeg har satt ned dosen.
Må legge meg tidlig og ha lite program til uken, forsøke å hvile så mye som mulig. Har vært bortreist i helgen og det ble mye stress dagene før avreise, som antakelig gjorde at viruset blusset opp, så nå skal det bli godt med ro.
Tror det blir for drastisk å begynne med Levaxin igjen ja, var kun en desperat tanke der og da. Har heller satt ned tyroid dosen til 3 grain, og tok i dag hele dosen på morgenen da kortisolet er høyest og kroppen kan takle t3 best. Tanken var at jeg ikke skulle fortsette å stresse kroppen med t3 utover dagen, hvilket har fungert greit nok i dag, men vet ikke om det er en varig løsning å ta hele dosen på morgenen.
Har tatt 40 hc to dager på rad, burde muligens fortsatt i dag men tar kun 30 i dag fordi formen er bedre. Tror uansett jeg kommer til å oppjustere min dagsdose på 20 g til 25 g, kjenner at behovet for hc øker når dosen settes opp. Enig med deg Rufus at det er vanskelig med stressdosering når man har langvarig virus, for meg blir det litt hulter til bulter med dosering da.
Igjen takk for svar til alle. Finn; mystisk det der med trykk i brystet og Erfa. Skal fortsette å rapportere om mine erfaringer....
Hei!
Jeg forstår lite nå. Etter 6 uker på 3, 5 grain viser blodprøver ft4 på 12,5 (11-22) og ft3 på 5,3 (3,5-6,5).
Skjønner ikke at verdiene er så lave fremdeles?? Men jeg merker i formen at jeg fremdeles har hypo symptomer; trøtt, tung i hodet, litt muskelverk, blir lett andpusten. Når jeg øker dosen med hc, avtar ikke disse symptomene.
Jeg må altså opp i en dravelig dose med stoffskiftemedisin går jeg ut i fra. Tror jeg prøver meg på Levaxin nå og begynner på 25 mcg i dag. Levaxin har hos meg også senket anti-tpo, som føk i været (og er der fremdeles) etter at jeg begynte på Erfa.
Æsj, er litt sur nå. Hvorfor skal ting være så vanskelig??gok1
Hei Berit!!
Hos meg var det kortison som fikk antistoffa til å fyke i været.....ikke stoffskiftemedisin!
Så mener jeg at ved tilførsel av ren T3 vil fT4 BLI LAV....endoen sa også dette.
Iallfall for dem av oss som ikke tåler lav fT4 tror jeg ikke kroppen vil klare å hanskes med et tilsvarende høyt nivå på fT3.
Nå snakker jeg om meg selv.
Kroppen min får for mye på 3 grain.....går jeg ned, slutter jeg å svette ,hetetoktene blir borte m.m. Men da får jeg for lav dose med stoffskiftemedisiner, så jeg lander mer over til T4 og mindre T3.
Mulig "sannheten "er binyrene mine....og da blir det slik - for meg....
Takk for innspill, Gunnda. Går du på kombinasjon med Levaxin nå? Slik situasjonen er nå, er 3, 5 grain max for hva jeg tåler av t3, tror jeg. Mulig det vil endre seg etterhvert men akkurat nå blir det for heavy å øke Erfa dosen.
Jeg er for øvrig ikke plaget av hetetokter, som du og noen andre er her inne. Heller det motsatte; fryser fremdeles lett.
En annen ting som er rart for meg, er at ft3 er nøyaktig lik nå som den var på 125 Levaxin. Dvs samme verdi (5,6) på 3,5 Erfa og 125 Levaxin.
Hei kram1
Jeg var av dem som ikke direkte ble "syk" av Levaxin -og tilsynelatende konverterte jeg bra også.
Dosen min var 137,5µg/dgl da jeg ble medisinert ned pga subrimert TSH..og på det tidspunktet hadde jeg det ok...men så fikk jeg jo ikke være der, og resten er historie som jag sliter med 4 år etter binyrekræsj og nedmed.
Jeg prøver meg nå på 50µg T4 og 120mg Thyroid-S.
Her skulle jeg få samme mengde T4 som på bare Lev.
Jeg -som deg- akkurat samme (på syntetisk og organisk) : fT3 5,6...og det skulle jo være bra?
Dette er forferdelig vanskelig, og lurer- som flere- om en vil "lande" en dag.
Det blir fortsatt prøve-og feilemetoden her i garden.
Da jeg ble binyresyk fikk jeg bl.a. den vanvittige svettinga, så er vel de som slår inn når jeg kommer litt for høyt(for dem) på thyroid....
Beste hilsen Gunnda.
Gunnda,
så utrolig bittert at du ble medisinert ned. Og så vanvittig at det har fått slike følger for deg... Flott at du likevel deler det her så kan kanskje andre lære av det!
Jeg har tatt 25 Levaxin i dag, så blir spennende å se hvordan det virker. Har ikke hatt bivirkninger av Levaxin så er ikke redd for det, mest opptatt av om jeg vil merke effekt i det hele tatt. Binyrene mine var nok veldig slitne da jeg ble satt rett på 75 Levaxin i januar (fikk svineinfluensa i oktober og påfølgende heavye luftveisinfeksjoner etter det), så det kan tenkes at det var en av faktorene som gjorde at Levaxin behandlingen ikke var vellykket.
Hva er din ft4 nå da?
Berit......må jo innrømme at jeg delvis har norsk helsevesen godt opp i halsen(flere årsaker til det), så holder meg mest for meg selv...""de""hører jo bare det de VIL lell!!
Så--derfor har jeg ikke vært hos lege på over et år, men tok en blodprøve i vår.
Da var fT4 litt i underkant av 15...og det kjente jeg var for lavt. Gikk kun på Thyroid da, og i farten husker jeg ikke hvor mye, men tipper 3 eller 3,5( a 60mg), men skal se om jeg fortsetter litt i tråden min senere i kveld--med utgangspunkt herfra! (skjer ting snart som mulig kan ha allmenn interesse).
Kan godt forstå at du har norsk helsevesen i halsen etter den episoden.
Min fastlege er heldigvis grei nok. Er med på opplegget med Erfa, hc og at TSH ikke er allverden. Var hos han i dag, og da spurte han faktisk om han kunne beholde STTM boka som jeg har gitt han xx9
Ser frem til å lese i tråden din, og håper binyrene dine kommer seg med tiden. Det gjelder å finne en dose der de ikke slites ut ved at stoffskiftet er for høyt eller lavt...
Hei
Ja, så rart det var at t4 ikke hadde gått mer opp? Kan jo egentlig forstå at du vil prøve levaxin igjen, da.
Ser også fram til å lese mer om dine erfaringer, Gunnda!
Lykke til Berit og Gunnda hjertflag1