du tuller ang strømregningen går jeg ut ifra? :shock:Sitat:
Opprinnelig skrevet av baremei
Printable View
du tuller ang strømregningen går jeg ut ifra? :shock:Sitat:
Opprinnelig skrevet av baremei
Det mener jeg ikke du behøver at frygte - Yvette.....Sitat:
Opprinnelig skrevet av Yvette
Der er ingen grund til at male fanden på væggen i anledning af netop dette "konserverings"middel, der er designet til netop at blive neutralt ved kontakten med luft og øjeæblets overflade:
Dette forekommer mig at være en udmærket løsning, så man ikke kort tid efter anbrud - drypper øjnene reelt med en bakterie-suppe. Jeg er så tryg ved disse dråber, at jeg vil selv anvende dem fra nu af, da jeg igennem flere år har haft prøblemer med tørhed i øjnene.Sitat:
Dråpeflasken inneholder et konserveringsmiddel som svært raskt omdannes til vann og naturlige salter i kontakt med øyet.
God bedring med synet og alt det andet - Yvette m.fl. :)
Hei Yvette !
Jeg skal inn og operere vekk en del av øyelokkene til mandag på en privat øye-klinikk. Søsteren min som også er hypo fikk gjort dette for et par måneder siden. Jeg har som henne, fått lett hovne, posete øyelokk. Disse plager meg især om morgenen, trykker på øynene, føles tunge og ser ikke særlig lekkert ut. Søsteren min ba meg om å skaffe rekvisisjon til øyenlegen hos min primærlege. Jeg var hos ham for to uker siden og skal altså nå inn til mandag for "beskjæring". Dette koster meg et par egenandeler som jeg får på kvitteringskortet mitt , tilsammen ca 600,- kroner. Syntes det er rart at du må betale dette selv. Det er en ordning mellom stat og private øyenleger at de kan utføre nødvendige operasjoner, og at pasienten bare betaler egenandelen. Undersøk dette, snakk med legen din.
Ser fram til å bl blåveis-pike og lettere på "øyet". :roll:
Baremei !
Er det sant det du sa om selvangivelsen, så vær snill og del med oss andre som fryser, hvor i all verden du fører opp dette fradraget på selvangivelsen.
:lol: Hadde varmet en del å få 30 % trukket fra. Du tar ikke på deg jobben som regnskapsfører vel ?? Har du flere glupe så øs de ut.
:wink:
Tusen takk for svar Anisa! :D Jeg er beroliget og velger å stole på denne øyelegen. Jeg må bare tilstå at jeg hadde ikke lest pakningsvedlegget nøye nok, så dette har jeg ikke oppfattet. I og med at han også tydeligvis har satt seg grundig inn i stoffskifteproblematikk og øyeplager, så er det vel ingen grunn til å betvile medisinering heller. Jeg drypper i vei...Sitat:
Opprinnelig skrevet av Anisa
Her står enda mye mer i pakningsvedlegget enn det som kommer frem i linken. Skal se om jeg finner det på nett. Litt for mye å sitere - om det er av interesse da...
Hei Tussa :D
Jeg kan bare ønkse deg lykke til! Det er ingen grunn til å grue seg. Var ikke vondt i det hele tatt. Bare grusomt kjedelig å ligge i 1 og 1 /2 time, men det er til å holde ut. Dagene nå etterpå har gått greitt. Strammer litt og noe hovent. Har plaster på stingene så det tynger litt, men ikke verre enn forventet. Du har vel opplevd din søster på nært hold så du vet hva du har i vente. I dag har jeg fått litt gulfarve ser jeg, men er ikke så hovent lenger. Og noe har skjedd: Tåkesynet og det indre trykket er helt borte! Måtte det vare!!! Og jeg kjenner at øyedråpene lindrer tørre og såre slimhinner.
Etter så mange måneder med disse plagene så har det aldri et øyeblikk streifet meg at øyedråper generelt har kunnet avhjelpe dette! Helt utrolig at jeg kan være så sløv...
Takk for tips om den økonomiske biten. Jeg skal lete med lys og lykte for å få dette beløpet ettergitt. Jeg tviler - siden jeg ikke var innom fastlege, men det er forsøket verdt allikevel. Øyelegen er i allefall villig til å skrive en erklæring om at problemene mine tilskrivers hypothyreosen.
Alle gode tanker til deg.. :wink:
Jamen Yvette :) - så er vi to (sløve :wink: ).... i mine yngre år er jeg gået i årevis med røde, sviende og tørre øjne uden at ane hvorfor. Jeg kan huske Gucci-brillerne med toneovergang jeg havde anskaffet kun med dette formål at skjule de "triste" øjne dagen lang, når alle ellers spurgte mig hvorfor jeg grad eller var trist, uden at jeg gjorde nogen af delene. Det faldt heller ikke mig ind, at jeg kunne i det mindste fjerne en del af øjengener ved at dryppe med de rette dråber.Sitat:
Opprinnelig skrevet av Yvette
Godt du/Tusse m.fl. skriver om det her. Der er masser der kommer forbi for at læse og der er sikkert mange med samme øjenproblemer, som følge af hypothyreose - noget man ofte overser og noget ikke mange er klar over..... selv øjenlægerne. Tak skal I have :) og det er netop sådan noget der også er brug for - personlige erfaringer. Fordi teorier og "skud i tågen" får vi tids nok af hos.... lægen :wink:
God nat fra overskyggede Danmark :D
Et lite NB !!!!
Da jeg var til konsultasjon hos øyenlegen nevte jeg først at jeg hadde hypo på hans spørsmål om hva som plaget meg med øynene. Svaret hans var kort og konsist at det måtte være medisinske årsaker til en slik operasjon ! underforstått; hypo... var ikke en slik grunn. Jeg klarte å holde tann for tunge og sa at øynene var tørre, øyelokkene hovne om morgenen og at de føltes tunge og trykket liksom mot øyeeplene. Dette godtok han.
han var altså ikke oppdatert på hypoens mangfoldige plager... Tror nok at han vil få et informativt brev etter at operasjonen min er over.
Helgeklem fra :shock:
Jeg har også trykk over øynene og at det føles som om øyelokkene er alt for tunge liksom. Men jeg har koblet det sammen med at jeg får vondt bak øynene og ikke tenkt så mye på det.
Jeg merket veldig godt før jeg fikk Levaxin at jeg ble mer og mer dradd i ansiktet. Mye mer enn det som er naturlig for alderen min. Da jeg begynte på medisin så strammet huden seg for det meste opp igjen. Men det er som om jeg har fått veldig tunge øyenbryn og til tider plager det meg skikkelig med det konstante trykket over øynene.
Jeg vil vente å se en stund til før jeg ser på slike ting som "kosmetisk korreksjon". Det kan jo være det sammen med dette som med så mange andre ting har potensiale til å forvinne med riktig medisin dose. Og så har jeg en aversjon mot å ordne på slikt uten skikkelig medisinsk grunn :wink: Så det ville ha blitt en skikkelig diskusjon/krangel med meg selv om jeg skulle gå til det skritt å forandre utseendet mitt av hvilken som helst grunn. Men det er jo en tanke å ha med seg at det faktisk er en del av diagnosen dette med hovne, tunge og trette øyne.
Hei Anne Ma :)Sitat:
Opprinnelig skrevet av Anne Ma
Jeg vil på det sterkeste protestere på at "jeg" har tatt en kosmetisk korreksjon. Jeg hadde virkelig ikke så mye overflødig hud at dette inngrepet var nødvendig av den grunn. Men jeg vil samtidig si at jeg har ingen motforestillinger til mennesker som velger å ta slike inngrep.
Her er det ikke snakk om å forandre utseende i det hele tatt. Det er kun snakk om å få hjelp mot plagsomme symptomer. Det er ingen grunn til å gå rundt med dårlig syn - hvis det er hjelp å få... Hva er forskjell på å få rettet på synet i forhold til å få hjelp for ethvert annet symptom eller plager??
Jeg håper inderlig at dere som leser dette dette ikke har fordommer mot å få tatt slike inngrep - i den tro at dette er noe jåleri. Og det er god nok medisinsk grunn at en oppegående øyelege ser at disse problemene er relatert til stoffskiftet.
Jeg forsvarer IKKE at jeg har tatt dette inngrepet. Det har jeg ingen grunn til. Jeg blir bare provosert når det blir brukt ord som "kosmetisk korreksjon" og "forandre utseende".. når jeg/man er plaget. Og det er veldig trist å møte slike argumenter i et forum som dette...
Å fikse tunge øyelokk er en tung medisinsk grunn. De legger seg for tungt/langt ned på øyet og synet påvirkes. Så det har altså ingenting med kosmetikk eller forfengelighet å gjøre.
Og Yvette: jeg tror innlegget du reagerer på handler mer om uvitenhet om akkurat denne typen operasjoner.
Jeg ville også trodd det var kosmetisk hadde det ikke vært for at nabomannen gjorde det samme i fjor, etter at legen hans hadde sett det og sagt det lot seg fikse.
Og DEN mannen er bonde og kroppsarbeider uten et gram fett på kroppen og uten det minste snev av forfengelighet. Og gammel. Men han synes det var deilig å få det gjort, og skjønte ikke før etter operasjonen hvor plagsomme øyelokkene hadde vært.
Jeg syntes det er helt topp at Yvette tok opp dette tema her. Det ser ut til at hun har truffet en del av oss "hjemme" med dette. Ikke hjelper det stort å si at en har hypo...Ikke hjelper det stort å prøve å forklare hvordan det arter seg å være hypo..Sjelden hjelper det å søke faglig hjelp for hypo... Hva med kiloene som alle tror jeg har spist på meg... og når jeg prøver å si at du har en autoimmun sykdom som gjør at JEG bærer de, så vet de ikke hva det er. Eller om jeg sier det har noe med hormoner å gjøre så flirer de og tror at jeg enten er premenstruell eller i overgangsalderen.Men hvorfor borti pottita bør ansiktet mitt se ut som en dårlig hevet deig ?? Jeg kan jo få gjort noe med hengeposene jeg har til øyelokk...
Jeg hadde også mine tvil om å gjøre dette, men kanskje det gjør godt å møte litt av sitt gamle jeg i speilet, og ikke minst gjøre noe for seg selv ?
Ta diskusjonen med deg selv du, Yvette. Hva du enn gjør så vær sikker på at det er det du vil. Når søsteren min gjorde dette ( og en venninde som gjorde det av kosmetiske grunner), var andre folks reaksjon; "du ser så godt ut nå....har du gjort noe med håret ?"
Det er fantastisk mange flotte mennesker her inne, jeg er så glad for det !!!
:shock:
PS lurer på om jeg er overmedisinert igjen...får sånne rare kick med energi.. :idea: