Hadde legetime på Heggeli denne uka
Hei hjertflag1
Hadde legetime hos DS denne uka. Han mente at jeg hadde store problemer med magen (selv om den fungerer bra slik det virker for meg). Grunnet stort forbruk av antibiotika tidligere i livet, har jeg fremdeles store problemer med tarmen. Mente at han kunne kjenne det på tarmen når han klemte på magen min. Mente at det lå "avleiringer" av gammel dritt (bokstavelig talt :oops:) inne i tykktarmen. Skal prøve tarmskylling, og mulig ny runde med soppdrepende. Er en stor forurensningskilde for kroppen. Ble rådet til å ta en 4-5 ganger med tarmskylling i første omgang. Så starter med det neste uke. Er spent på om det kan rense opp, håper på det. xx9
Ellers mente han at jeg gikk på det riktige mht 7-keto, pregnenolone, progesterone, hc, melatinon og Thyroid. Mente riktignok at jeg var ganske overdosert. Hans hypotese var at det i stor grad er magens skyld at jeg fortsatt sliter såpass mye.
Var ellers ganske "imponert" over min lange liste av kosttilskudd og vitaminer. Mente at jeg overdrev litt (hehe innrømmer at det har gått litt inflasjon i kosttilskuddene hos meg - litt inspirert av alle dere her inne :)). Han plukket bort mange av kosttilskuddene mine, så nå sitter jeg igjen med gurkemeie, olivenbladekstrakt, mariatistel, taurin og glukosamin/MSM. Den siste tar jeg pga beinhinnebetennelse. De andre aminosyrene har jeg altså kuttet ut inntil videre (ble kort prøveperiode med glutamin i første omgang). Får se hva jeg prøver senere.
Ellers fortsetter jeg med b-komplex, calcium, magnesium, c-vitamin, d-vitamin, sink og selen. Fortsetter med probiotika og skal starte med prebiotika/FOS.
Skulle forsøke å kutte ned på hc til 20 mg.
Akkurat det byr nok ikke på så store problemer. Jeg har jo brukt salt i litt over tre uker. Har hatt veldig god effekt for meg. Har gradvis blitt bedre og bedre. Svimmelheten er nesten borte, er mye mindre tungpust og har generelt mer energi. For tre uker siden lå mitt hc-behov på ca 40 mg, det har gradiv blitt redusert. Forrige uke lå jeg på 30 mg, denne uka har det ligget på mellom 25 - 15 mg. Nå er det nok ikke anbefalt å redusere hc-dosen så raskt som jeg har gjort. Men foreløpig føles det greit. Jeg tror at saltet på en måte kompenserer for mye av det hc gjorde tidligere, slik at det er ok å trappe ned på denne måten. Håper jeg har rett. smilja1
Så skal jeg teste aldosteron, jod og kortisol i urin. Det dumme er at det er så lenge til neste legetime. (sånn er det å gå hos Dr. Populær- laang ventetid). Får ikke komme tilbake før i slutten av mai, så det blir lenge og vente på svar på aldosteron-prøver mm.
Som følge av formstignigen/bedret binyrefunksjon de siste ukene, begynne jeg nå å føle at jeg begynner å bli overdosert på Thyroid igjen. Er alltid usikker på det, men begynner nå igjen å miste hud på fingertuppene, og det er for meg et tegn på ovedosering. Reduserte dosen med et kvart grain for snart to uker siden, men i dag går jeg ned enda et kvart grain til 180 mg.
Jepp, det var vel det meste smilja1
Det går opp og ned for meg. Veldig svinging
Hei, alle sammen hjertflag1
Nå skal jeg forsøke å oppsummere litt:
Det går opp og ned for meg. Veldig svinging. Enkelte dager føler jeg meg nesten frisk, andre dager må jeg slepe meg rundt og har bare lyst til å sove. Men alt i alt er jeg friskere. Det er godt! xx9
Har hatt legetime igjen. Hormonprøvene i urin (aldosteron, cortisol, jod) var kommet på avveie, så disse er tatt på nytt. Men jeg fikk florinef basert på symptomer og respons på høyt saltinntak. Salt i høge doser gjorde at jeg kvittet meg med mange symptomer og følte meg mye piggere. Jeg gikk også ned på min hc-dose fra ca 40 mg ned til 10-15. Tarmskyllinger var også gunstig.
Men leveren min sliter mer igjen. Har derfor startet med Ultra Clear Plus (som flere andre her inne). Brukte kun Mariatistel tidligere. Så er spent på om det kan hjelpe på mine forhøyede leverprøver.
Har noen av dere sett positive resultater etter bruk av UCP?
Legen mener at det er magen min som får leverprøvene til å stige. Har tatt en del tarmskyllinger, og leverprøvene steg etter dette. Husker forresten at jeg hadde fine leverprøve før jeg begynte på candida-opplegg, Thyroid, hc osv i 2009. Leveren begynte muligens å slite pga jeg startet mage-prosjektet, "virvlet opp forurensingen" (dette i følge legen).
Dessuten har mine magnesium-nivåer falt igjen. Har hatt lave nivåer tidligere også, men klarte å få dem opp. Nå er det lavmål pånytt. Dette er visst typisk med problemer med tarmen, mener legen. Er det ikke sånn at magnesium tas opp i tykktarmen? Mener å ha hørt det? I tilfellet kan jo det være rimelig...
Jeg begynner med Mycopryl 680 (capryl-syre) for å bekjempe sopp. Tar også olivenbladekstrakt. Skal fortsette med noen flere tarmskyllinger.
Men over til Florinef: Oppstart for halvannen uke siden. Tar en halv tablett, altså 0,05 mg. Det er laveste dose. Jeg var litt tankeløs da jeg startet med det og gikk ned på saltinntaket samtidig. Etter ca en halv uke fikk jeg reaksjon. Symptomer som hodepine, dehydrering, svimmelhet, ødemer (ansikt), tungpusthet etc. kom tilbake sammen med økt tretthet. Alle disse symptomene som jeg hadde amass tidligere, typisk lavt aldosteron (?). Har gått opp på saltinntaket igjen, men symptome henger igjen ennå.
Har i ettertid skjønt at det kan ta en stund før Florinef får full effekt.
Har dere andre som bruker Florinef (eks Blondie) merket effekt?
Jeg har ikke legetime før i begynnelsen av august igjen (håper å få komme inn tidligere, men regner ikke med det). Burde kanskje ha sjekket blodtrykket i løpet av sommeren? :?:
Jeg bruker rundt 7,5 - 10 mg hc (innrømmer at noen dager bruker jeg litt mindre, mest pga glemsomhet, noen ganger for å teste litt).
Jeg er fortsatt usikker på hvor mye hc jeg trenger. Må si at jeg ikke merker mye fra eller til om jeg går på lav dose eller om jeg er på 15-17 mg. De symptomene jeg har fra binyrene er først og fremst symptomer som jeg forbinder med lavt aldosteron: svimmel, tung pust, svetting, tisser ofte, pløsete ansikt, hodepine (og disse sympteomene forsvinner eller blir mye svakere bare jeg tar nok salt).
Ved en feil ble altså ikke mitt kortisol-nivå analysert sist. Men jeg kjenner på meg at det har blitt mye bedre. Det føles som om jeg har normalt blodsukker igjen, og jeg takler stress godt.
Men er det vanlig at kortisol-nivået er relativt normalt og aldosteron-nivået alt for lavt? Det er jo ikke uvanlig at man også har lavt aldosteron når kortisolet er lavt, og at man kan ha normalt aldosteron og lavt kortisol. Men motsatt? :?:
Jeg tar ihvertfall hc fortsatt, mest fordi jeg ikke tør kutte ut ennå, for som sagt merker jeg liten effekt når jeg bruker det. Jeg har jo alltid hatt pang-effekt av hc, så jeg undres litt over dette.... vedikke1
Søvn er like dårlig som tidligere. Har tenkt at det er kortisol-nivået mitt som er for høyt på natta. Legen mener derimot at det skyldes overdosering av thyroid. At jeg får for mye t3. Våkner hver natt rundt kl 3. Dette er visst typisk ved for mye t3. (Det er jo det ved binyretretthet også, det er derfor jeg har trodd det). Jeg forsøkte å redusere dosen med thyroid for en måned siden, men da ble jeg underdosert: Apatisk og søvnig, så måtte gå opp i dose igjen.
Legen mener at problemer med binyrer og mage-tarm gjør at jeg trenger en kunstig høy dose thyroid, og at jeg får altfor mye t3. (Jeg er på 170 mg tyroid nå dvs 2,75 grain). Om jeg klarer å gå ned på dosen etter hvert, tror han at søvnen skal bli bedre.
Det er et par ting som gjør at jeg tror at han kan ha rett: I og med at kortisolnivået mitt helt klart har blitt bedre, burde søvnen også ha blitt bedre, det har den ikke. Og jeg har i flere år følt at de nettene jeg har sovet ekstra dårlig, har blitt etterfulgt av en ganske bra dag (nesten følt meg litt høy). Kanskje har jeg flytt på for høyt t3? Tiden vil vise om han har rett.
Ja , dette var en laang beretning. Godt gjort om dere klarer å tråkle dere igjennom :lol:
Klem fra Rufus kaer1
(som har vært litt sløv på forumet i det siste)
Sv: Det går opp og ned for meg. Veldig svinging
Spennende å høre hvordan det går med deg, Rufus. Minner mye om min situasjon...opp og ned. Synes ikke du bruker noen hestedose om thyroid (selv har jeg akkurat senket med 15 mg til 180mg). Jeg sover godt om natta. Men når på døgnet tar du siste thyroid/HC dose? Kanskje det kan hjelpe litt å flytte frem en time eller to? Men det har du kanskje prøvd før?
Nei, selv synes jeg ikke throiddosen min er så veldig høy. Men legen mener det. Skal forsøke å gå ytterligere ned, men det er ikke aktuelt pr nå. Jeg har forsøkt flere tidspunkt for å ta hc og thyroid. Merket ikke noen forskjell. Nå tar jeg siste hc ca kl 13 og siste thyroid ca kl 15. Det eneste jeg ikke har forsøkt er å ta thyroid ved leggetid.
Jeg har nok en mistanke om at det også er andre ting som spiller inn på søvnen. Andre hormoner. Det er påfallende at jeg nesten ikke sover uka før menstruasjonen. Da har jeg for det meste 3-timersnetter. Kanskje trenger jeg andre hormontilskudd?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Jeg har nok en mistanke om at det også er andre ting som spiller inn på søvnen. Andre hormoner. Det er påfallende at jeg nesten ikke sover uka før menstruasjonen. Da har jeg for det meste 3-timersnetter. Kanskje trenger jeg andre hormontilskudd?
Tror du har veldig rett i det. Ikke så sikker om det stabiliserer seg av seg selv etter litt tid...eller mye tid:wink:
Rufus, må nesten takke for din oppdatering hjertflag1 Det er utrolig lærerikt å se andres erfaringer. Føler at vi har hatt litt like symptomer så derfor er det ekstra interessant for min del. Jeg har time hos DS i august først, og kommer ikke til å gå til Balder før det, så jeg har ikke så mye å melde selv, annet enn at jeg fremdeles føler det går sakte, sakte fremover, dog med noen tilbakeslag underveis.
Så utrolig bra at du har klart å varig kutte så mye ned på hc. Det er virkelig imponerende- du var jo oppe i relativt høy dose, og det virket som du trengte det veldig i og med den umiddelbare effekten. Rart at du ikke merker den umiddelbare effekten fremdeles, men det er jo egentlig bare et godt tegn tenker jeg, det at kroppen ikke skriker så høyt etter hc.
Synes DS virker litt "streng" mht tyroid dosering. Mener han virkelig at 2,75 grain er høy dose? Hva mener han egentlig er passe dose, da? Ser han på blodverdiene dine når han mener du får for mye t3, eller er det bare generelle antakelser ut i fra antall grain tyroid?
Tar du fremdeles pregnelolone forresten? Jeg prøver å innføre det selv et par ganger i uka. Hver dag blir for mye for meg, men prøver meg på 25 mg x 2 per uke. Vigdis opplyste at pregnel. er et lagringshormon, så da blir vel noe tatt opp i kroppen og lagret, håper jeg.
Dumt at dine magnesium nivåer har gått ned igjen. Rart det der, når man tar det jevnt og trutt. Det samme gjelder jo meg. Ved måling for et par mnd siden, hadde de gått ned.
Ellers veldig hyggelig å høre at du føler binyrene er blitt sterkere, og at du tåler stress bedre!!
kram1
Hei Berit vink11
Ja, litt "streng" er han nok på Thyroid i forhold til det jeg er vant til. Han så ikke på prøvesvarene. Vel, det var nok meningen, men hormonprøvene mine hadde forsvunnet (ikke blitt analysert). Første gang jeg var der gikk jeg på 195, da mente han at jeg burde ha 160. Sist jeg var der gikk jeg på 170, han mente at det fortsatt var for høyt og at jeg skulle redusere litt gradvis. Men hadde forståelse for at jeg trengte dosen på det stadiet jeg var på da. Men at endelig dose skulle ligge litt lavere.
Jeg bruker fortsatt pregnenolone. 44 mg, så det er jo en god del. Det har jeg gjort på egen hånd, før jeg startet hos ds. Så tar jeg fortsatt 25 mg 7-keto. Får altså en del binyrestøtte gjennom pregn. og 7-keto.
Jeg tror at min høge dose hc egentlig var behov for aldesteron-støtte. Jeg trengte engetlig ikke så mye kortisol, tror jeg. Men pga at jeg hadde så lavt aldosteron, krevdes det mye hc. Klønete uttrykt. :oops: Men selv om jeg også hadde pang-effekt av hc, var det enkelte symptomer som jeg bare klarte å ta "toppene" av med hc, ikke fjerne helt. Saltet fjernet mange av dem helt, og hc-behovet sank fort.
Ja, jeg husker at du også har hatt problemer med å oppretholde magnesiumnivået ditt. For meg stemmer muligens teorien om at det har sammenheng med problemene i tarmen, men sannsynligvis vil ikke det gjelde for deg som ikke har lignende mageproblemer?
Ja, binyrene mine tåler mye mer nå. Jeg underdoserte meg på Thyroid for en måneds tid siden. Stressdoserte litt i forbindelse med det, men ellers utgjorde det ikke noe problem for binyrene. Husker da jeg underdoserte meg i fjor sommer - da brukte binyrene noe sånt som tre måneder på å komme seg igjen. Så det går framover.
- og jeg er glad for å høre at det går framover med deg også. Om ikke i racerfart, så går det da riktig veg. hjertflag1
PS: Har nå tatt til meg Anisas råd fra en annen tråd. Fra i morgen av tar jeg Thyroid ved leggetid og så ser jeg om det kan hjelpe på søvnproblemene. Kan ikke la det være uprøvd!
Ha en fin 17. mai! norsk1
Jeg har brukt Florinef i snart fire uker nå
Hei vink11
Det har blitt fint her inne på forumet etter "oppussingen" :)
Jeg har brukt Florinef i snart fire uker nå. De tre første ukene var harde. Hadde ingen effekt av F, men merket bare bivirkninger som hodepine, kvalme, dehydrering, uvelhet etc. Heldigvis forsvant bivirkningene, og jeg fikk istedet effekt av F. Plutselig snudde det. MIn dose er nok for lav (0,005 mg). Men jeg har fått merkbar lidring for mine symptomer på lavt aldosteron. Likevel føler jeg at effekten bare er ca 70% eller noe sånt. For jeg har fortsatt en del av disse symptomene. Men jeg venter til neste time hos legen før jeg evt justerer dosen opp. Bestilte meg blodtrykksmåler via internett. Vel, det var bortkastet. Gav helt ville resultater, så det ble returnert. Kjøpte et nytt på apoteket i dag. Har foreløpig målt bare en gang (så jeg kan jo ikke vite om dette apparatet er pålitelig heller), men da hadde jeg fortsatt lavt bt. Det kan nok stemme, siden jeg fortsatt ofte kan føle meg svimmel.
Jeg tar F. sammen med et glass saltvann på morgenen, men jeg må nok øke opp saltinntaket mitt igjen. Fantaserer om potetgull og salami :p