Hei alle sammen.
Tusen takk for innspill, litt på sidelinja, men likevel nyttig å lære av hverandres erfaringer på binyreproblem.
kram1 God ferie til dere som har slik luksus:mrgreen:
Printable View
Hei alle sammen.
Tusen takk for innspill, litt på sidelinja, men likevel nyttig å lære av hverandres erfaringer på binyreproblem.
kram1 God ferie til dere som har slik luksus:mrgreen:
Har i dag fått blodprøvesvarene fra forrige uke. Ble litt overasket fordi jeg var helt sikker på at jeg var hyper og det ser det ikke ut til at jeg er:
TSH 0,05 (0,2-4,3)
Jern 19 (9-34)
SHBG 100 (26-110)
Kolesterol 5 (3,3-6,9)
Ferritin 60 (10-167)
Cortisol 320 (250-750), før jul på 113
FT3 5,9 (2,8-7,1)
FT4 18 (9-22)
Nå lurer jeg veldig på hva dere tenker er årsaken til at hvilepulsen er steget så masse (10 slag per minutt) Kan det være at HC dosen må ned? Kan jeg få for høy puls av den? Cortisolprøven var jo bare sykt mye bedre enn før jul, det må jo bety at binyrene er bedre?
Jeg forstår forvirringen din. Da jeg var rimelig sikker* på at jeg var hyper nå etter jul, dro jeg for å ta blodprøver før jeg senket dosen med 30 mg. Ville gjøre det sllik at jeg kunne sammenligne til neste gang jeg lurte på om jeg var hyper/hypo. Var litt overrasket da jeg fikk svaret, for de lignet litt på dine svar. Husker ikke nøyaktig, men mener at ft4 var rundt 19 og ft3 ikke var helt mot toppen av referanseområdet som jeg hadde forventet. Stusset over dette, for i følge blodprøvene var jeg da ikke så veldig hyper. Jeg er på ferie nå, så får ikke sjekket blodprøvene mine før neste uke. :roll:
* Jeg er aldri sikker på noe, jeg.... :wink:
Heldigvis finnes det ingen vedtatte sannheter og ingen er like. Er likevel kjempeinteressert i om andre har tilsvarende erfaring, og det har du jo. Vi vet bare ikke helt hva det er enda. Har du også høy hvilepuls, eller er det annet som gjorde at du mistenkte hyper?
Så prøve seg frem må man jo bare. Det blir uansett ikke snakk om noen rask nedtrapping av HC, men jeg tror jeg velger å ta det som et signal på at det kan startes med en forsiktig nedtrapping slik at jeg kommer meg på en lavere dose enn jeg er i dag (31 og en kvart mg).
Det var først og fremst at jeg følte meg litt varm og mistet huden på fingertuppene. Hadde av og til en lett skjelving på hånda og følte meg litt oppjaget (men det kunne jo like gjerne være binyrene). I nedtrappingstiden har jeg merket at pulsen har vært litt ustabil. Noen ganger oppe på 80, andre ganger rundt 72 (som er det jeg har ligget på de siste månedene). Men har ikke målt puls systematisk.
Ja, en må jo bare prøve seg fram. Tror egentlig du er ganske flinkt til å tolke kroppen.. xx9
Tenkte å fortelle litt om hvordan det går. Begynte for noen uker siden å føle meg svært oppblåst i kroppen (ikke magen). Full av vann liksom. Selv om det var tid for mens, tenkte jeg likevel at tiden var inne for å prøve å trappe ned på HC. Siden jeg står på 25 mg tabletter er det aktuelt å kutte med en åttendedels tablett i gangen (får ikke delt den mindre). Det tilsvarer 3,125mg. Det er en betydelig nedtrapping på en gang, men det gikk veldig bra. Trappet ned ytterligere en åttendedels tablett denne uka, tre uker etter første nedtrapping. Det har også gått bra. Har hatt noe hjertebank etter den siste nedtrappingen, men jeg gikk tom for magnesium samtidig og tror det er derfor jeg har hjertebank. Det synes nemlig å hjelpe med ekstra salt.
I posten i dag mottok jeg et brev fra UNN som har kalt meg inn til kontroll. Skjønner ikke noe av det, da det sto i forrige epikrise at det var unødvendig med en kontroll og at jeg ikke trengte HC.... Hva har han tenkt han skal kontrollere da? Vel...jeg drar dit, om ikke annet for å bevise at jeg har rett. Prøvene mine bekrefter nemlig at fastende cortisol har tredoblet seg siden jeg var der tiltross for lik HC dose. Dette bekrefter for meg at binyrene holder på å friskne til, og det har jeg tenkt å forklare endoen også.
Kanskje jeg klarer å lure han til å skrive ut Erfa på blåresept også:mrgreen: Skulle jeg mot all forventing klare det, burde det skrives om på førstesida i VG:lol:
Interessant det du skriver, Blondie. Jeg følte meg også plutselig "oppblåst" for et par mnd siden, på en annen måte enn tidligere, og følte derfor at det var riktig å trappe ned på hc. Nå går jeg på 10 mg. Har fortsatt litt hard puls men det går greit. Kommer nok til å stå på 10 mg ganske lenge, før jeg evt forsøker ny nedtrapping.
Tar mye andre tilskudd, bl.a. glutamin, som gir meg merkbar energi. Fikk det anbefalt av min naturterapeut, faktisk 9 g om dagen, men jeg tar kun 3 g. Om den gode effekten fortsetter (og ikke viser seg å være overstimulerende, som så mye er på meg) så skal jeg skrive mer om det i min egen tråd. Mannen min lurte på hva som hadde skjedd med meg de siste to ukene, for jeg hadde merkbart mer energi. Vel, det skyldes glutaminen, for den startet jeg med for to uker siden. Glutamin er en aminosyre som kroppen trenger når den er under stress. Så gjenstår det å se om effekten holder seg- som sagt skriver jeg mer om det i egen tråd, dersom det viser seg å være mer enn et blaff.
Tusen takk for svar Beritkram1
Jeg jobber meg også gjennom ulike aminosyrer. Har ikke råd til alle på en gang, men for tiden bruker jeg taurin, NAC og thyrosin. Har tidligere brukt carnitine. Har bestilt noen flere nå, så jeg føler jeg fyller på. Skjønner at jeg må prøve glutamin snart også, så tusen takk for tipset. Trenger alle gode råd som potensielt kan føre til økt energi. Selv om jeg er utrolig mye friskere nå enn for et halvt år siden har jeg mye igjen for å være den jeg tror jeg kan være. Jobber også endel med å si til meg selv at det er ok å ikke få til alt. Det er lettere nå når jeg får til en god del. Bare det å få være på den jobben jeg er så glad i gir meg utrolig myehjerte1
Hei Blondie hjertflag1
Veldig hyggelig at du har blitt bedre. Blir glad av å lese det! Selvfølgelig er det greit å ikke klare alt på en gang. Å klare å være i full jobb er fantastisk i seg selv (du har jo vært syk en tid). Så kommer nok mer helse og energi litt etter litt. Det er jo ikke lenge siden du var ganske syk.
Jeg har det slik som deg mht jobb. Ikke at jeg direkte elsker jobben min, men jeg elsker å jobbe. Det gir meg mye å være aktiv og "make a difference".
Lærerikt å lese om deres erfaringer med hc og oppblåsthet - skal ha det i bakhodet.
Ble håpefull da jeg leste om dine erfaringer med glutamin, Berit. Jeg har nemlig nettopp startet med det selv - bare for et par dager siden. Startet samtidig med taurin. Jeg har også drevet og testet diverse aminosyrer. Men jeg er ikke så sensitiv som andre, så jeg er aldri sikker på om jeg merker effekt. Sluttet forresten med thyrosin da jeg merket jeg ble overdosert i januar. Tror jeg starter opp med det igjen nå snart igjen.
vink11
Jeg tror nok du og jeg er ganske like,Rufus. Jeg er heller aldri sikker på effekten av ting jeg tar, så av og til er det vanskelig å registrere bedring. Da må jeg se det over tid. Siden i fjor sommer er jeg mye bedrexx9 Da klarte jeg ikke tømme oppvaskmaskinen uten å måtte ta pause. I dag har jeg bakt 100 boller (med xylitol og quinoa), vasket klær, badet katta (helt klart værre enn 100 boller:lol:), dusjet (var søkksvett etter kampen mot katta:mrgreen:), lagd 2 fiskegratenger, dagens middag og i tillegg ryddet etter meg.
Hva slags overdose symptomer har du på thyrosin? Bestilte glutamin fra iherb i dag jeg også.