Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Jeg har fått veldig dårlig holdning av de siste år, særlig etter stoffskiftet ble ordentlig lavt etter siste fødsel. Bruker mye energi (jeg ikke har) til å reise opp kroppen skikkelig, det er for slitsomt i lengden, mer behagelig å gå litt lut. Er dette vanlig? Tenker at dette er et tegn på at jeg ennå er noe underdosert.
Det kan godt tenkes at det er stoffskiftet. Jeg tenker som så at alt som er endret fra før jeg ble syk er stoffskifterelatert. Tenker også at vi må bare bruke lang tid på å bygge opp binyrefunksjonen. Uten fungerende binyrer, ikke fungerende stoffskifte. Det er jo dessverre derfor det tar ekstra lang tid for oss å bli bra i forhold til dem som ikke har binyreproblemer av alvorlig art. Jeg drømmer også om å kunne bruke kroppen, trene og være aktiv. Vi kan da vel klare det til sist?
Jeg tror det er lurt at når man kjenner at man er litt gira, har det bra og orker mer - tar et lite hvileskjær med oppmedisineringen, og er nøye med å "ta vare på seg selv og ikke overforbruke krefter". Og vente litt lengre for å verifisere at det fremdeles er for lite... og for å la kroppen ta unna den forrige økningen. Selv om det kjennes uendelig mer fristende å bare "kjøre på".
Jeg kjenner igjen dette (giringen) fra min oppdosering på levaxin - og jeg vil tro at den virker langt saktere enn den gjør for dere som tar tilskudd som inkluderer t3...
Ved hver oppdosering fikk jeg etter en stund en opptur som så bølget ned igjen. Antakelig har dette med at kroppen også girer opp sitt forbruk av et hormon som har vært nøye spart på, og at dette ikke nødvendigvis går helt i takt med oppdoseringen.
Vet at dette ikke er noe hyggelig forslag, men det ER en balansegang mellom å øke for tregt og for fort... Ikke la deg friste fra å gå fra den ene grøfta til den andre? (Men ikke la det gå for lenge heller.)
Det jeg prøver å si er "hold deg til den planen du la da du hadde et nøytralt syn"...?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Jeg tror det er lurt at når man kjenner at man er litt gira, har det bra og orker mer - tar et lite hvileskjær med oppmedisineringen, og er nøye med å "ta vare på seg selv og ikke overforbruke krefter". Og vente litt lengre for å verifisere at det fremdeles er for lite... og for å la kroppen ta unna den forrige økningen. Selv om det kjennes uendelig mer fristende å bare "kjøre på".
Jeg kjenner igjen dette (giringen) fra min oppdosering på levaxin - og jeg vil tro at den virker langt saktere enn den gjør for dere som tar tilskudd som inkluderer t3...
Ved hver oppdosering fikk jeg etter en stund en opptur som så bølget ned igjen. Antakelig har dette med at kroppen også girer opp sitt forbruk av et hormon som har vært nøye spart på, og at dette ikke nødvendigvis går helt i takt med oppdoseringen.
Vet at dette ikke er noe hyggelig forslag, men det ER en balansegang mellom å øke for tregt og for fort... Ikke la deg friste fra å gå fra den ene grøfta til den andre? (Men ikke la det gå for lenge heller.)
Det jeg prøver å si er "hold deg til den planen du la da du hadde et nøytralt syn"...?
Så sant, så sant, Smgj. Det er fint å få back up og råd her på forumet. På mandag har jeg gått på 3, 5 grain i fire uker. Nå har jeg faktisk bestemt meg for å vente litt med å øke pga råd og inspirasjon her inne.
Jeg mistenker at jeg er på oppturen etter en oppjustering, og så bølger det ned igjen. Men jeg kan jo ikke vite. Og du har i alle tilfelle rett; man får ikke en ordentlig test av dosen før man har gått på den en stund. Nå har jeg det rimelig greit så jeg trenger jo ikke haste videre, er ikke helt desp lenger (men litt desp, for jeg vil ha MER MER MER av denne formen som viser seg i det svake). Vanskelig balansegang det her.
Sluttet det til slutt å komme en bølgedal etter doseøkning for deg? Har inntrykk av at formen din er ganske bra nå?
(PS et teknisk spm; vet noen hvordan man kan svare på flere meldinger i ett svar, dvs ta inn flere quotes i ett svar, der det også fremgår hvem quote'en er fra?)
Jeg har bare hatt småbølger, jeg. Altså... jeg blir "vanlig slapp"... mens når jeg er på opptur er jeg "MER" av alt... gjør masse og gjennomfører det... har ikke rompa i sofaen annet enn under måltider.
Når jeg bølger ned blir det fristende med en middagshvil, og jeg sitter kanskje ved pc'en i stedet for å gjøre noe. Drømmer sjeldnere. Så det er små bølger det er snakk om. Dersom det ikke hadde gitt blodprøvefall hadde legen min kommet til å kalle det normalvariasjon.
Jeg hadde siste doseøkning (så langt) 1. oktober....Da hadde jeg hatt 112,5 siden 23. juli. Det lengste for min del så langt. Så jeg vet ikke hvordan det er å være stabil. Jeg vet bare at etter en økning har jeg en finere periode (for meg bedre enn på mange år), og så ramler jeg noe tilbake igjen (men ikke på langt nær så langt tilbake som jeg har vært). Så om jeg slutter å få en dal kan jeg ikke svare på. Men jeg vil vel faktisk tro at jeg vil få en liten dal til slutt. Fordi at noen av oppturene mine har vært kunstig mye opp (om de hadde holdt) - til og med om jeg sammenlikner meg selv 10 år tilbake. (Da jeg jobba 3 helger på hotell + 100% (stillesittende da) i måneden og jogget 6km+ annenhver dag!)
Dog.... jeg har nok en fordel på T4 iom at ikke reaksjonene fra kroppen blir så kraftige siden det er en buffer i omdanningen til T3 - som dere ikke har siden dere får tilført T3 direkte.
Så høyt som du er ... så hadde jeg nok - om du ikke kjennes tydelig hypo ut da... ventet iallfall 2 om ikke 4 uker før ny økning?
(Lurer på hvordan dette blir når jeg skal over, jeg...!!!)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
(PS et teknisk spm; vet noen hvordan man kan svare på flere meldinger i ett svar, dvs ta inn flere quotes i ett svar, der det også fremgår hvem quote'en er fra?)
Du klikker bare på dette tegn: https://www.stofskifteforum.dk/image...iquote_off.gif ved de indlæg du ønsker citere fra (tegnet bliver rødt), og dernæst på https://www.stofskifteforum.dk/image...tons/reply.gif
Citaterne vil så fremgå i samme rækkefølge du har klikket på denne https://www.stofskifteforum.dk/image...iquote_off.gif.
Jeg vil dog anbefale, at du sletter det "overflødige" indhold af citaterne, da indlægget ellers bliver ålelangt. Så vidt jeg husker kan man multi-quote 3 indlæg som max. hjertflag1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Nå har jeg det rimelig greit så jeg trenger jo ikke haste videre, er ikke helt desp lenger (men litt desp, for jeg vil ha MER MER MER av denne formen som viser seg i det svake). Vanskelig balansegang det her.
Heisann Beritvink11
Virkelig godt å høre om formstigningen. Inspirerende. For min del øker jeg med en kvart tablett hver 14.dag. Dette for å tøyle tålmodigheten. Mer psykologisk enn biologisk, men det funker for meg. Men nå er jo du et annet sted enn meg rent formmessig også, så nå er det vel lurt å ta det rolig. Jeg vil bare si litt om det med utålmodighet og motivasjonen for det på generell basis. Vi har begrenset antall sykedager og for meg (og flere med meg) som er langtidssykemeldt er utålmodigheten bundet i det å ville på jobb igjen, uten å sette meg i den situasjonen at jeg ikke kan tillate meg å bli sykemeldt mer. Dette er en faktor man må regne med i denne vanskelige situasjonen dessverre.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Så høyt som du er ... så hadde jeg nok - om du ikke kjennes tydelig hypo ut da... ventet iallfall 2 om ikke 4 uker før ny økning?
(Lurer på hvordan dette blir når jeg skal over, jeg...!!!)
ÅÅhhh jeg er så gira på å øke mer. Kjenner ikke snev av overdosering. Har jo gått på 3, 5 grain i fire uker nå. Planen var å gå opp til 4 grain og så ta det ekstremt rolig derifra, kanskje det til og med holder med 4 grain. Lurer på om jeg skal ta en tur innom legen i morgen for å ta blodprøver, for å se hvor ft4 er. Hvis den fremdeles er under midten, er det vel greit å øke...?
Så du skal også over på Erfa? Sikkert et lurt valg, men hadde det vært meg ville det vært et litt vanskelig valg å ta også, dersom du føler deg veldig bra på Levaxin.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Heisann Beritvink11
Men nå er jo du et annet sted enn meg rent formmessig også, så nå er det vel lurt å ta det rolig. Jeg vil bare si litt om det med utålmodighet og motivasjonen for det på generell basis. Vi har begrenset antall sykedager og for meg (og flere med meg) som er langtidssykemeldt er utålmodigheten bundet i det å ville på jobb igjen, uten å sette meg i den situasjonen at jeg ikke kan tillate meg å bli sykemeldt mer. Dette er en faktor man må regne med i denne vanskelige situasjonen dessverre.
Ja det er virkelig en vanskelig balanse dette. På en måte vil jeg kjapt tilbake på jobb, men nå er jeg samtidig så inne i sykemeldings- opplegget at jeg egentlig føler for å ikke forhaste det. Men å jobbe med redusert sykemelding hadde jo vært ok etter hvert. Jeg tenker at det er liksom nå jeg "gjør jobben" mht til å komme i bedre form. Men det kan jo tenkes at det kommer nedturer senere også. Prevensjon mot fremtidige nedturer er vel å være veldig på vakt på formendringer, måle verdiene en gang i mnd samt å stressdosere med hc en god stund etter man har gått av hc (om man klarer det, da).
PS Anisa; takk for teknisk tips. Litt lettere å organisere svaret sitt nå.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Så du skal også over på Erfa? Sikkert et lurt valg, men hadde det vært meg ville det vært et litt vanskelig valg å ta også, dersom du føler deg veldig bra på Levaxin.
Jeg fungerer godt på levaxin + en haug med kosttilskudd. Men jeg tror ikke at kun t4 er en fullgod erstatning på lang sikt for en død kjertel. Og jeg vil heller ta en overgang før jeg er skakkjørt... Enn å vente til jeg MÅ og har mindre overskudd.
Jeg kan alltids snu om det ikke funker - det er jo det letteste i verden. :wink:
God fortsatt bedring - jeg ser på meldingene dine at du har det mye bedre. (Og jeg tillater meg å tro at for deg så har det vært et riktig valg å slutte å forsøke å være superdamen... og tillate deg å være syk. xx4)
PS - det er ikke bra å gå tilbake så tidlig at man knekker i sammen igjen heller... Legene er da med på en gradering om man foreslår det.
Hei BeritM!
Veldig godt og se at du er bedre! :D Supert! kram1
Vil bare du skal tenke på hvorfor du vil øke, hvis du har det bra på 3.5 grains. :) Jeg har ikke noe svar her jeg altså :)
Samtidig hvis du bestemmer deg for å øke, hadde det jo også vært en idè å øke med 15 mg hver 14 dag eller no` opp til 4 grain. Men her har du jo flere alternativer da :)
Også er jeg nok en gang veldig enig med smgj ang. sykmelding. Vi er jo inne i en ganske turbulent periode, og har mange ganger nok med å være tilstede i vår egen kropp og situasjon og gjøre kloke veloverveide tiltak.. Overskuddet og kreftene du har nå, har du vel fortjent å bruke på deg selv en stund til syns jeg da. hjertflag1
Gleder meg med deg, og så var noe av poenget mitt bare at du skal tenke flest mulige perspektiver før du øker. Da har du best mulig grunnlag for å gjøre et klokt valg. Slik som du har gjort mange ganger før. xx4
Jeg mener jeg har lest at det tar 6-8 uker før blodprøvene viser doseendringen. Det betyr at om du tar en prøve i dag, viser den dosen du gikk på for 6-8 uker siden. Det er sånn med levaxin, og jeg antar at det samme gjelder thyroid