Sv: Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
Fikk liv igjen i et ganske nytt elektrisk blodtrykksapparat i dag..
Etter ca 5 minutter i hvile var blodtrykket på 98/67 og puls på 76-80.. (man skal vel egentlig vente minimum 15 min, og helst skal man ta det på morgenen før man står opp). Deretter reiste jeg meg opp, og pulsen føk da opp i 120 mens blodtrykket holdt seg på 101/68.. 2 minutter senere var pulsen nede i 74 igjen.. Og Blodtrykket det samme..
Så dette med pulsen er meg fremdeles en gåte.. Det lave trykket kan jo bety at jeg er lav i kortisol, og dermed denne pulsen...Men det går jo ikke ned, og heller ikke pulsen som er typisk ved slitne binyrer.. Men jeg skjønner ikke hvorfor pulsen er normal ved hvile? Og driver på noe værre ved aktivitet?
Egentlig bryr jeg meg mindre om pulsen forsåvidt og tror at det blir bedre, men jeg syns det er så forvirrende at jeg har hyper og hyposymptomer om hverandre.. Ellers føler jeg meg bedre etter noen få dager på ora adren.. Har bedrevet nattevåk i hele natt på 2 syke unger, og drevet på i hele dag.. uten å overdrive da...:wink:
Har ikke blodtrykksapparat så har ikke målt det selv før, men har alltid hatt lavt. Men hr kjøpt meg pulsklokke, og har opplevd det samme som deg. Fått høy puls i det jeg reiser meg for så at den går ned igjen. Trodde det var normalt jeg, så har ikke tenkt noe mer på det:oops: Etter øket dose og flere gåturer, har jeg ikke merket så mye til det. Er jo ubehagelig når pulsen raser i vei idet man reiser seg. (tittet på kalenderen, og det er rundt menstider pulsen blir som du beskriver)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Damen
Har ikke blodtrykksapparat så har ikke målt det selv før, men har alltid hatt lavt. Men hr kjøpt meg pulsklokke, og har opplevd det samme som deg. Fått høy puls i det jeg reiser meg for så at den går ned igjen. Trodde det var normalt jeg, så har ikke tenkt noe mer på det:oops: Etter øket dose og flere gåturer, har jeg ikke merket så mye til det. Er jo ubehagelig når pulsen raser i vei idet man reiser seg. (tittet på kalenderen, og det er rundt menstider pulsen blir som du beskriver)
Joda, det er normalt.:D og jeg tenkte på det at kanskje ikke 120 er høyt i det hele tatt i dette tilfellet..Men det er akkurat som det skjer det samme bare jeg f.eks snur på overkroppen.. Men jeg er jo ikke vant til å kjenne pulsen slå da heller.. Men jeg mistenker at den av og til er mye høyere enn 120 ved litt aktivitet, men nå som jeg har fått i gang igjen apparatet, kan jeg jo måle litt framover.. Du skal ikke tro, du skal vite, som naturfaglæreren min sa.. Et orakel var han sikkert..:p
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Joda, det er normalt.:D og jeg tenkte på det at kanskje ikke 120 er høyt i det hele tatt i dette tilfellet..Men det er akkurat som det skjer det samme bare jeg f.eks snur på overkroppen.. Men jeg er jo ikke vant til å kjenne pulsen slå da heller.. Men jeg mistenker at den av og til er mye høyere enn 120 ved litt aktivitet, men nå som jeg har fått i gang igjen apparatet, kan jeg jo måle litt framover.. Du skal ikke tro, du skal vite, som naturfaglæreren min sa.. Et orakel var han sikkert..:p
Haha! Ja, godt jeg synes det er litt ubehagelig å ha på det beltet til pulsklokken hvis ikke hadde jeg gått med det hele tiden. :D Blir jo helt opphengt! haha
For en tid tilbake. sluttet jeg å ta 90 mg erfa på morgenen, startet opp igjen og sluttet igjen... Og jeg har hvertfall funnet ut av det, etter en del prøving og feiling, at noe mindre enn 90 mg, vekker ikke meg. Balderklinikken anbefaler ikke større doser enn 60 mg av gangen, men det er alt for lite på morgenkvisten for meg hvertfall!!! Føler meg mye mye mer pigg hvis jeg starter opp dagen på 90 mg Erfa. :D Ellers fikk jeg igjen alle kvinners månedlige ønskedrøm litt før tiden, sikkert pga pregnenolone-bruk tenker jeg.. Så dette må jeg reflektere litt over.. Må kanskje få tatt hormonstatuser av østrogen og så videre snart. Men det er tydelig hvor mye jeg preges av å være i denne "tilstanden", jeg blir veldig mye trøttere og føler at jeg nesten kan sove døgnet rundt.. Men snart blir det doseøkning opp til 165 mg erfa, og det trenger jeg :)
Kom forresten over denne på youtube, føler meg nesten i samme klasse som disse gærningene her av og til ift. kosttilskudd og remedier av alle slag.....xx7
Ha en god dag i kosttilskuddenes navn folkens!:D
http://www.youtube.com/watch?v=3lND4ye0YGE
Ha ha, nej, 60 mg om morgenen ... Jeg tager 125 mg, altså 2 grains xx7
REDIGERT :... på én gang, om morgenen. Senere forsyner jeg mig med 60-90 mg, alt efter tid på måneden :)
Tak for linket :D
Det er jo Kristoffer Schau ? Manden er jo gal ... men også morsom og ikke helt uden pointer ... Jeg kan ikke høre noget lige nu men glæder mig til det !
God dag til dig også hjerte1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Kom forresten over denne på youtube, føler meg nesten i samme klasse som disse gærningene her av og til ift. kosttilskudd og remedier av alle slag.....xx7
Ha, ha...gjett om jeg kjenner meg igjen...i brekninger og alt:lol:
Hei!
Jeg tar også 90 g om morgenen uten problemer. Deler også dosen opp i tre nå- synes det fungerer veldig bra (90 morgen, 90 formiddag og 30 ettermiddag). Har kjøpt meg pille-dosett, sånn som jeg husker at min bestefar hadde:D men det gjør det greiere å få oversikt over hva man tar og når.
Ang prelegnonone så har jeg lest at det kan føre til forstyrrelser i syklusen. Kanskje det vil løse seg om du feks halverer dosen? Visstnok så tåler vi kvinner i 30-årene ikke så høye doser av det. Jeg tar 25 mg om dagen, foreløpig ingen problemer, men jeg prøver å ha noen dager innimellom der jeg ikke tar.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Berit1974
Hei!
Ang prelegnonone så har jeg lest at det kan føre til forstyrrelser i syklusen. Kanskje det vil løse seg om du feks halverer dosen? Visstnok så tåler vi kvinner i 30-årene ikke så høye doser av det. Jeg tar 25 mg om dagen, foreløpig ingen problemer, men jeg prøver å ha noen dager innimellom der jeg ikke tar.
Er disse dagene du ikke tar noe syklus avhengig? Feks under menstruasjon? Hvor mange dager tar du ingenting?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
http://www.youtube.com/watch?v=3lND4ye0YGE
Mannen er Gal, og veldig morsom. Helt utrolig alt det han har utsatt kroppen sin for.
Jeg tar hele dosen på morgenen jeg... uansett hvor stor dose jeg har. Ikke hatt noen problemer med det. Kjenner meg selv såpass at jeg helt sikkert klarer å glemme eller surre det til hvis jeg skulle dele dosen til flere ganger. Dessuten har jeg jo hittils konsekvent gjort motsatt av det Balder sier, så får vel fortsette med det :mrgreen: