-
Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
100 tabletter 25 mg Hydrokortison Acetat fra Nycomed koster ca 300-350 kr. Du kan få den på blå resept fra legen. Det blir like bra kortison av det som den rådyre Cortef'en. Den skal bare innom leveren først. Derfor skal du ta ca 1/3 mer av den enn du tar av Cortef. Jeg skjønner ikke hvorfor legene fortsetter å gi den totalt overprisede Cortef når det finnes andre og mer pasientvennlige alternativ som fungerer like bra. Det er diskusjoner om dette tidligere i tråden min, pluss andre steder her på forumet, søk på kortison acetat eller cortison acetat så får du det opp.
På siste prøve tatt i januar, før jeg startet på kortison igjen, lå jeg på <4 på kortisol i spytt (ref <6), altså hele døgnet, i kortisol i urin lå jeg veldig lavt, på 92, referanse er 42-272. Legen sa at jeg burde ligge på minst 150 på kortisol i urin.
Jeg bruker nå 1.5 tablett kortison acetat. Det er 37.5 mg. Fortsatt har jeg fall i kortison/energinivå nesten hver dag. Jeg vurderer om jeg ikke skulle gå på 1/4 tablett til, altså 43.75 mg. Forrige gang jeg brukte kortison var jeg dum nok til å høre på legens anbefalinger og brukte ca 20 mg hydrokortison. Det var for lavt. Jeg er også sikker på at jeg gikk på for lav dose med thyroid, slik at jeg ikke fikk nok T3. Så det er bare idiotisk. og som Blondie sier flere steder, ikke ufarlig, å gå lenge på alt for lave doser med stoffskiftemedisin.
Nå skal jeg ta konsekvensen av det, og øke en 1/4 kortison :lol: Det er veldig frustrerende å ha slik fall i energinivået. De kommer typisk noen timer at jeg har arbeidet. Legen min sa at det er helt typisk tegn på for lavt kortisol.
Som jeg har sagt før, så kan det godt tenkes at jeg ender opp med å bruke fysiologisk dose kortison resten av livet. Det synes jeg er helt uinteressant. Det jeg vil ha, er et godt liv. Om det gode livet må leves med noen medisinske krykker blåser jeg i. Jeg vil være i stand til å jobbe, ha et sosialt liv og ha energi til det hele. Fremtiden vil vise om jeg kan klare meg uten kortison eller ikke.
-
Siden sist fungerer jeg veldig bra. Jeg bruker nå 37.5 mg kortison acetat og 3 3/4 grain med thyroid. Formen er god. Jeg vurderer å se om jeg klarer meg med bittelitt mindre kortison. Jeg sover godt, jeg har nesten aldri opplevelsen av binyrefall som jeg har slitt mye med før.
Jeg lurer på en ting: jeg skal ta blodprøver og døgnurin neste uke. fra i dag har jeg kuttet ut kosttilskudd. Bør jeg også kutte ut jod en ukes tid før prøvetaking?
Fortsatt er jeg tilbakeholden med trening, jeg trener rolig og ikke for mye. Jeg har opplevd noen ganger at når pulsen går for høyt så føles det feil lenge etterpå. Det virker som om det er en belastning som blir for tøff for kroppen. Så jeg forsøker å ha en maksimal puls på 140
-
Re: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Dersom du skal måle jod i døgnurin bør du gå av en ukes tid for å få et noenlunde riktig resultat, ja. Jeg gikk av 3-4 dager før og målte likevel høyt etter jodbruk. :) Jeg var aldri høyere enn ca12-14mg.
-
Heivink11
Fikk utlevert et skjema fra sykhuset den gang når jeg startet med 24 t urin prøve. Her står det, ikke ta vitaminer eller mineraler 8 dager før prøvetaking. Jeg prøver å huske det. Går bra , men det har hent at jeg misser. Tenker at det er viktig at grunnlaget er riktig fra gang til gang. Jeg kutter ut alt også jod.
Så er det tre dager før blodprøve uten å smøre seg med gele, eller ta hormontilskudd. Det en ekstra erfaring sist. Tok min 5 erfa kl 21. neste dag tok jeg blodprøve hos Furst kl 09. Gjett om jeg hadde høye verdier. Så jeg må ikke ta noe på et døgn nesten, siden jeg kveldsmedisinere. Det prøven viste var at kroppen hadde nok å "pakke ut" i løpet av dagen. både T4 og T3. Så jeg må jukse det til (noen få på dagen etter prøven) og fortsette med kveldsmedisin.:lol:
Det er så godt å høre at du er på tur i rett løype igjen. Blir så glad når jeg hører det:D
-
Takk for svar smjg. Da må jeg huske å holde meg unna jod. Jeg brukte ikke jod sist jeg målte, eller det var helt uregelmessig og svært lite. Nå bruker jeg ca 900 mcg hver kveld fast. Jeg lurer på om det er en av flere komponenter som har gjort at jeg kom meg så raskt etter at binyrene gikk ad dundas igjen i vinter.
-
Hva slags jod produkt bruker du Vigdis?
-
Ikke cut jod!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg lurer på en ting: jeg skal ta blodprøver og døgnurin neste uke. fra i dag har jeg kuttet ut kosttilskudd. Bør jeg også kutte ut jod en ukes tid før prøvetaking?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Dersom du skal måle jod i døgnurin bør du gå av en ukes tid for å få et noenlunde riktig resultat, ja. Jeg gikk av 3-4 dager før og målte likevel høyt etter jodbruk. :) Jeg var aldri høyere enn ca12-14mg.
Ikke cut jod, Vigdis! hjerte1 Jod er
ikke et spor-element som deponeres i kroppen og omsætningen af jod foregår "her og nu", hvorefter
overskuddet i forhold til dagens "forbrug" udskilles igen med urinen. Det er således ikke som med andre sporstoffer, hvor blodprøverne viser hvor meget af sporstoffet findes tilstede i kroppens "depoter", og derfor er det meningsløst at cutte tilskud før urinopsamlingen, fordi et "rigtigt" resultat
skal vise, hvor meget jod DU udskiller i forhold til den mængde jod du har indtaget.
Du har nu en allertiders mulighed for at tjekke OM disse 900 mcg/dag er nok for dig, eller for lidt. Mellem 95-97 % skal udskilles igen, hvis den dose jod man indtager er nok. Du kan betragte det som en
Iodine Loading Test i mini udgave.
Udskiller du
under 95% af dagens indtagede jod - får du ikke jod nok endnu og bør sætte dosen op. Jo lavere % af udskilt jod - desto større, endnu udækkede behov for jod (fortsat jodmangel). Det kan tage
op til 2 år med rette tilskud af jod, før kroppen omstiller sig fra, biokemisk at administrere "jodmangel-modus" og til "normal-jod" administration. Jeg er sikker på, at den læge du har vil være i stand til at tolke jod-resultat korrekt når h*n ved hvor meget du bruger pr dag, tillige med at lægen vil sikkert selv anbefale at øge jodtilskud såfremt du har brug for mere. Ikke cut jod, Vigdis! Please! bede1
-
Takk for et nyttig svar Anisa. Jeg fortsetter med jod. Og er spent på om det blir noen endring fra tidligere. Skal legge det ut når jeg har fått svarene vink11
-
vink11
Jeg har av en eller annen grunn ikke fått resultat av jod de siste gangene. Ha gjort oppmerksom på at jeg ønsker det og at det står krysset av fra legen. Så denne gangen skal jeg gjøre som Anisa sier bruke jod og så se om jeg har nok. Jeg opplevde nemmelig en gang å ha skyhøye jod prøver og da hadde jeg tatt jod dagen før på morgenen. Så jeg må se hva er dette med meg og jod. Blir spennende å lære av hverandre og hva våre kropper sier om nivåene.
Du legger nok ut dine resultat før meg Vigdis. Jeg har time ca 27.6.
Jeg kan jo spørre DS hvis det blir plass på arket jeg har med om spørsmål...........
-
Blondie, jeg bruker denne http://www.iherb.com/Eidon-Mineral-S...oz-60-ml/26006
En ting jeg lurer veldig på med kroppen min er ødemer. Jeg våkner med pølsefingre a la Karlsson på taket, anklene mine minner mer og mer om elefantføtter. Jeg var slik på ren T3, jeg er slik på thyroid. Så jeg tviler på om det kan ha noe med rT3. Men hva kan det skyldes? Og hvorfor holder det ikke opp? Skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre:mrgreen:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
En ting jeg lurer veldig på med kroppen min er ødemer. Jeg våkner med pølsefingre a la Karlsson på taket, anklene mine minner mer og mer om elefantføtter. Jeg var slik på ren T3, jeg er slik på thyroid. Så jeg tviler på om det kan ha noe med rT3. Men hva kan det skyldes? Og hvorfor holder det ikke opp? Skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre:mrgreen:
Rigtige, medicinske støttestrømper vil under alle omstændigheder være velgørende at bruge. Når man først har udviklet "elefant-ankler" i en moden alder, bliver de næsten ikke til at slippe fra igen. Også i takt med at væksthormonet falder med alderen, hos kvinder tidligere end hos mænd, mister både muskler og fibre i underhuden og i bindevævet, sin styrke og spændstighed, hvorfor huden giver efter for trykket indefra og det er med til, også at gøre det besværligt for kroppen, at føre væske fra vævene og tilbage i blodet, mod nyrerne osv. Også dette hjælper gode støttestrømper på, men de skal helst være de medicinske, med gradueret kompression, stærkest nederst ved anklerne. Jeg har brugt denne type støttestrømper siden 2009 og har ikke haft oplevelsen af "tykke" eller "trætte ben" i samme periode.
Måske bør du også tænke på salt igen?
Tintera skrev, at salt er et diureticum (vanddrivende/red.), og at patienter med binyre-dysfunktion (hypoadrenocortics) havde tendens til at ophobe væske, fordi kroppen prøver at holde på saltet. Når kroppen har forbrugt tilstrækkeligt med salt - udskilles det overflødige. Ved genoprettelsen af en normal saltbalance forsvinder ankel-hævelserne sædvanligvis efter 3 dage. Hvis det ikke er forsvundet efter 5-6 dage, kan det være nødvendigt at supplere med tilskud af kalium. B6-vitamin hjælper også på ødemet. Mere
her og
her.
-
Jeg brukte Florinef en periode nå. Men sluttet med det igjen. Jeg var usikker på om jeg trengte det. Jeg har også vurdert å kutte ut Sermorelin, det er så kostbart.
Uansett, jeg får forsøke salt igjen, det er et godt råd hjerte1
-
Heivink11
Jeg syns denne infoen er bra http://karkirurgi.org/lenker/Strande...intversjon.pdf
Jeg bruker medisin for høyt blotrykk og hormon tilskudd pluss cortef. Men jeg fikk vann i kroppen samtidig som jeg fikk hypoterose og høyt blotrykk. Så blir det å finne ut hva er hva for oss alle.
Bare et tips:)
-
I dag føler jeg meg overdosert på ett eller annet. Glovarm. Vurderer å gå litt ned på thyroid i kveld for ¨å se om det hjelper. Det er vel på tide med sommerdose? Men det er vanskelig å skille mellom hva som er hva. Er det for mye kortison nå, eller er det litt for mye thyroid? teste ut, hele tiden :lol:
-
Januar, jod i døgnurin, referanseverdier mer enn 0.8, jeg hadde 3.1. Det er ikke veldig mye?
Videre bakover: mai 2012, 2.5, mars 2.3, desember 2011 2.1, august 2.6, februar 2011 6.8
Det hadde vært interessant å høre hva dere andre har av jod som måler døgnurin i ny og ne vink11
Jeg tror kanskje jeg skal øke mine 900 mcg med jod fremover og se hva det kan utrette.
-
vink11
Disse resultatene fant jeg hos meg på jod i urin:
08.01.11 - 3.5
15.02.11 - 5.1
08.8.12 - 24 ????
11.5.12 - 2.8
14.3.12 - 3.8
På noen av disse målingene har jeg brukt Nasent lodin til å skylle hals bare svelget litt. På en som er 24 da tror jeg at det er feil eller så overbrukte jeg helt frem til prøvetaking. På andre har jeg nok sluttet tre dager før og brukt et fylt rør fra flasken (Nasent lodin) blandet ut med vann hver dag. Jeg har sagt til legen DS, at jeg bruker jod og ikke hørt noe om at ligger for høyt eller du kan ta mindre. Husker ikke om jeg har hvert tom like før prøvetaking og at jeg derved skulle se det på prøven. En flaske varer ikke lenge og jeg syns jeg bestiller og bestiller av alt. Av og til er jeg tom. Skal også huske å følge med dette.
Jeg vet ikke hvor høyt det er bra å ligge. Jeg føler meg vel med det jeg tar nu:)
Fin kveldhjerte
-
Du har altså ikke brukt en fast mengde jod Fruemå?
Jeg så ett eller annet sted at ved jodmangel svetter man ikke. Jeg har aldri svettet. Er jeg i utlandet og det er høy temperatur, svetter alle andre. ikke jeg. Jeg løper under vann hele tiden for å avkjøle meg, svetting er jo kroppens naturlige avkjølingsanlegg.
-
Hei Vigdisvink11
Jeg startet forsiktig i 2012 med skylling så svelget jeg litt og litt. Jod og sykdommen vår vet du. Så leste jeg meg opp på jod flere steder og tenkte jeg prøver. Da jeg hadde brukt en flaske følte jeg meg bedre og har siden fortsatt. Har nesten tatt en nesten full pinpett (den som er i flasken) hver dag siden.
Det hjelper på halsen til en viss grad også.
Det jeg vet er at flasken er liten og at jeg vet to anledninger har venter tre uker før den dukket opp i posten. Her er jeg usikker på om jeg har tatt prøve uten å ha tatt jod på f.eks 3 uker. Jeg skal se om jeg kan finne ut hva som er gode verdier for jod. Mine er betydelig høyere enn da jeg startet det vet jeg. Har ikke tatt frem de tidligste papirer, så ved et høve skal jeg se nærmere på det. Mye å holde orden på. Føler at jeg tar tak litt etter litt. Må ha både tid og overskudd for å forstå alt.:lol:
Svette. Jeg svettet ikke før jeg kom opp på 6 stk cortef sammen med thyroid. Jeg svettet heller ikke før. Så jeg tror i mitt tilfelle at det er cortefen som gir meg mulighet for å svette. Føles godt faktisk. Så er jeg varm over alt som andre.
vink11vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Det hadde vært interessant å høre hva dere andre har av jod som måler døgnurin i ny og ne vink11
Hei på dere vink11
Jeg har bare målt jod i døgnurin to ganger selv om jeg har gått hos Balder siden juni 2008. Jeg ser dere måler mye oftere.
Mine resultater er vel ikke veldig høye, så jeg tror det er riktig av meg å ta jod som jeg gjør nå. Jeg (vi) er på opptrapping med Lugol's Iodine. Jeg har tenkt at vi skal ta det som anbefales i linken som ligger her inne.
I oktober 2009 var målingen på 1,7.
I november 2012 var målingen på 2,9.
Jeg synes også det er vanskelig å vite hva som er mye og hva som er lite når målingen bare skal være over 0,8. Hvor mye over mon tro?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg så ett eller annet sted at ved jodmangel svetter man ikke. Jeg har aldri svettet.
Det har aldri jeg gjort heller, Vigdis. Jeg har siden jeg var i tjue-/tredveårene lurt på hvorfor det har vært sånn. Det var liksom noe galt med termostaten. Kanskje det var jodmangel?
Ha en fin lørdag alle sammen hjerte1
-
Hei
En link om jod i døgnurin http://www.oslo-universitetssykehus....ankMaster=true
Trygg øvre grense er 8.6 og vi trenger ca 150 mg pr jod pr. døgn. Det er noe av det jeg leser.
Et tips for å se hvor vi bør ligge.vink11vink11
-
Men vi tåler mye, mye mer enn det. Jod har så mange gode egenskaper. Les i Hassans tråd om alt jod kan gjøre. Kroppen vår har ca 50 mg jod rundt omkring i diverse vev og skjoldbruskkjertel.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Du har altså ikke brukt en fast mengde jod Fruemå?
Jeg så ett eller annet sted at ved jodmangel svetter man ikke. Jeg har aldri svettet. Er jeg i utlandet og det er høy temperatur, svetter alle andre. ikke jeg. Jeg løper under vann hele tiden for å avkjøle meg, svetting er jo kroppens naturlige avkjølingsanlegg.
Heihjerte1
Jeg har fått målt jod i døgnurin til 0,9 og har svetta/svetter periodevis som bare det:mrgreen:
Svettinga opplever jeg som "psykisk" slitsomt.Begynte med det den natta jeg ble akutt binyresyk.
(Jeg bør nok også sikkert begynne med jodtilskudd...venter til etter 22. og D.S,)
-
Kan økt jodinntak påvirke hormonene slik at jeg trenger mindre? I dag har jeg veldig varmefølelse og tror jeg skal teste litt å senke thyroid
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Kan økt jodinntak påvirke hormonene slik at jeg trenger mindre? I dag har jeg veldig varmefølelse og tror jeg skal teste litt å senke thyroid
Ikke sænk Thyroid. Sænk jod en smule, måske er en dråbe mindre, nok.
1. Hvis du øger jod for hurtigt eller med for store mængder ad (om)gangen, kan du opleve varmen til grænsen for det ubehagelige. Nogle bliver hyperaktive. Andre får "tanke-salat".... Det mest sikre og krops-venlige er ikke at øge med mere end en dråbe ad gangen, og holde doseringen en månedstid før næste dråbe føjes til. Du må bare være obs på, at på et eller andet tidspunkt når du din egen grænse for, hvor meget jod din krop har behov for. Hvis en sidste i rækken af øgninger bringer vedværende småubehag, da er tiden inde til at gå en dråbe ned, og blive der. Det er lidt som med thyreoideahormoner: lidt mere om vinteren end om sommeren.
2. Det er meget individuelt, hvor meget jod den enkelte "krop" har brug for. Dem som lever "farligt" med raffineret mad, syntetiske sødemidler, homogeniserede mælkeprodukter, flerumættede planteolier, fluor, klor-drikkevand, amalgamplomber osv. - deres jod-behov er meget større end hos dem, hvis livsstil er mere "clean" dvs. uden så meget af denne indre "forurening".
3. Det som er forbløffende "omvendt" logikken, er faktisk, at jo mere jod man har brug for (se 2.) - jo
langsommere skal man bygge op til optimal daglig tilførsel, fordi hvis man har for travlt i sin begejstring og øger jod for hurtigt, kan man risikere ubehag og plagsomme symptomer, som om man var allergisk. Det er man ikke (jod-allergi giver bl.a. blærer på huden). Det er blot for hurtig øgning i forhold til den detox-virkning, jod også har.
Det bedste råd er nok: ikke for meget i begyndelsen, ikke øge med for korte intervaller og ikke øge med for meget ad gangen. TTT også med jod. :mrgreen:
-
Kan jod gjøre at huden min ikke lengre er tørr og kløete som den har vært så lenge jeg kan huske? De siste to ukene har jeg latt være å smøre meg med lotion på hele kroppen. Hadde det vært som før, hadde jeg på ettermiddagen vært helt gal av kløe. Nå kjennes huden glatt og fin ut.
Takk for alle gode og kloke råd Anisa kram3
-
Re: Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Hei
Jeg har fått en mykere hud. Spesielt på leggene, er det ikke ørkenlandskap lengre. Bruker ikke loioton til vanlig. Jeg har brukt thyroid fra ca sept/okt 2011. Så kan det være at jeg har brukt jod i ca 6 mnd (tror jeg det er). Ellers er jeg jo etterhvert mer otimal i resten av hormon balansen. Så hva er hva.:D
Vel jeg er bare super glad for alle "de små" ting som kommer som ekstra goder. Jeg svetter for første gang siden jeg ble syk. 14år har jeg hvert kald. Også et gode. Som andre normale folk har. Jeg bruker svetten til å regulere medisinbruken nu. Da er det spesielt cortef som setter for mye svette igang. Så jeg bare gleder meg over at du opplever disse ekstra godenekram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Kan jod gjøre at huden min ikke lengre er tørr og kløete som den har vært så lenge jeg kan huske? De siste to ukene har jeg latt være å smøre meg med lotion på hele kroppen. Hadde det vært som før, hadde jeg på ettermiddagen vært helt gal av kløe. Nå kjennes huden glatt og fin ut.
Takk for alle gode og kloke råd Anisa kram3
Tak ikke mig, Vigdis. hjerte1 Tak hellere
Jill Van Eps fra Florida. Det er hende og hendes "amatør-hjemmeside" om jod (Sharing Information on Iodine Deficiency from Hair Loss to Skin Conditions), der har fået mig dengang for længe siden, til at søge alternative til jodofobien, oplysninger om jod og dens betydning for helbredet generelt. Det viste sig (og fortsat viser sig) at alverdens
medicinske databaser er spækket med forskning i jod, hvis konklusioner går direkte
imod jodofobien og jodofober. For at have opdaget det, kan jeg takke
Jill Van Eps's webside for! bede1
-
Jeg tror ikke det er thyroid og T3. T3 har jeg fått nå som tilskudd i flere år, uten at tørrheten ble bedre. Da jeg vrengte av meg klærne på kvelden var alle klærne helt fulle av flass, døde hudceller. Slik er det ikke nå. Det er kjemperart å kjenne på en myk og mye glattere hud som ikke er tørr. Jeg skal også følge litt med på eksem fremover. Jeg har i flere år vært storforbruker av engangshansker, bare litt kjøtt, fisk, fruktsaft eller grønnsaker fikk huden til å reagere med eksem. Luking i hagen har vært utelukket uten hansker. Nå har jeg lukt litt i to dager uten hansker, og er spnt på om det har provosert noe. Det pleier å ende dårlig! Hendene har vært fine i det siste , uten eksem, uten at jeg har reflektert så mye over det.
Kanskje kan det også være en kombinasjon av Q10 og jod?
-
Jeg har mye varmefølelse om dagen. Er veldig usikker på hva som skal ned, jod som du Anisa foreslår, eller thyroid eller kortison. Jeg sliter litt med en infeksjon, så jeg tenkte jeg skulle vente med å gå ned på kortison til den er helt ute av kroppen. Varmen kommer ut på dagen og varer ofte til ut på kvelden. Det er en begynnende sommer og fine temperaturer. Men det er ikke så varmt som jeg føler meg nå! Bortsett fra varmefølelsen føler jeg meg skikkelig pigg.
-
Var hos legen i dag. HbA1c (B) var litt høy, 5.8, ref 4.0-6.0. Det kan tyde på diabetes, har nå sukkerforbud og skal kun spise lavglykemisk frukt. Men jeg synes det er lenge å vente på svar helt til oktober, så jeg tror jeg skal snakke med fastlegen om å få tatt fastende insulin. Jeg trodde ikke dette var et problem for meg, har tatt den testen for et par år siden, og spiser lite sukker.
Ellers er det veldig fint å følge med på kortisol i døgnurin. Kortisol var nå på 105, ref er 45-272, det bør ligge på 150. Jeg hadde tenkt å forsøke å senke kortisol litt, men vi var enige om at jeg ikke senker mer nå, har senket en kvart 25 mg kortison acetat i det siste. Uansett har det økt litt, det lå på 92 da jeg ikke brukte kortison.
En annen ting var at reverse T3 har økt til 0.58, ref er 0.14-0.54. Sist den ble målt gikk jeg bare på T3, da viste den 0.01. Legen sa at reverse T3 kan gå opp ved høyt kortisol, men det har jeg jo ikke.
Jeg skal forsøke å gå litt ned på thyroid, mulig jeg ligger bitte litt høyt.
-
Dersom du lever lavkarbo så er det visst normalt å slå ut på den testen ved utskeielser....? Mener å ha lest noe om at kroppen "bygger ned" sukkernedbrytingsapparatet om det ikke er (daglig) behov for det. I så fall bør langtidsmålingen være fin. Mener Peter på bloggen Hyperlipid skrev om noe sånt.
-
Hei
Ja vi må nok bruke de legene vi har. Jeg har fått fastlegen til bla å søke sykhuset om undersøkelse pga refluks (magesyre i spiserøret). Så jeg bruker begge for hva de er verdt.
Jeg er enda ikke oppe i 150 på kortisol. Sist var jeg lavere enn jeg har vært på lenge 137. Jeg har vært på 219 og så 178 (for høy). Så nå er jeg lav. Jeg har denne gang brukt vitaminer og mineraler helt til dagen før, og DHEA og manlige hormoner har jeg smurt på kveld. Så har jeg latt det gå et og halv døgn uten thyroid (Erfa) for å se hvilket utslag det gjør på prøver. Har du gjort forskjellig her? Jeg snakket med en på furst som sa. Få legen til å lage en oppskrift så vet dere begge hva er det vi tolker sammen. For det er mer enn du tror som kan påvike prøvesvarene. Her tenker jeg på dine svar denne gang? Bare en tanke:wink:
Fin dag/kveld til deg Vigdis
-
Vigdis; du kan kjøpe deg blodsukkermåler på apoteket og teste blodsukkeret selv hjemme, men en HBA1c på 5,8 trenger absolutt ikke være diabetes. kram1
Til sammenligning ble mitt HBA1c sjekket sommeren 2009 og var da på 5,9, noe endokrinologen sa var heeelt flott. Da diabetesen ble diagnotisert halvtannet år etterpå var HBA1c på 12,9 :roll:
Om legen sjekker for diabetes, så pleier de også og sjekke c-peptid. Ved type 2 er c-peptid forhøyet.
Du skriver fastende insulin, men er det glukose-test du mener?
-
Takk for svar alle sammen kram3
Legen har krysset av for c-peptid, HbA1c, men ingenting annet. Var ikke det rart? Burde det ikke være noe annet? Som insulin fastende eller andre ting, ser jo på blodprøvearket at det er mye å krysse av. Men jeg tror jeg ringer fastlegen og tar det der. Jeg har jo ingen symptomer på at insulin er høyt, som unormal tørste og massiv drikking. Så jeg tror kanskje smjg har rett, at dette er noe som har fått det til å slå ut på prøven.
Interessant det du nevner smjg. Kan ikke huske om jeg hadde noen uskeielser i sukkerets favør på den tiden :lol: Jeg lever med en myk lavkarbo (leste nettopp om forsøket noen norske leger gjorde på tidsskriftets sider, og den lavkarboen de levde etter er litt ekstrem sammenliknet med min kostseddel), teller aldri karboer, men forsøker å unngå dem ved å sjelden spise poteter, ris, og så lite glutenfritt brød jeg kan. Spiser lite sukker, og lite av de aller søteste fruktene. Ellers spiser jeg det jeg har lyst på.
En annen ting er at kolesterolprøvene min ligger under normalen. Jeg sa til legen at jeg spiser 3-4 egg hver dag, fortsett med det, sa han og lo. Jeg tror ikke dette er bekymrimgsfullt.
Det jeg har sans for når det gjelder legen, er at han ikke alltid tar det som står på prøvene så alvorlig. Denne gangen så aldosteron fin ut, 33, ref 5-77. Men han dro i huden på hendene og sa at jeg hadde lite væske, tiltross for at jeg alltid drikker 3-4 liter hver dag. Så beskjeden var, spis mer salt. Aldosteron er ikke lenger så ekstrem som før. For noen år siden kunne jeg nesten ikke gå ut av huset uten å vite hvor nærmeste toalett var, jeg måtte tisse hver halve til hele time :D. Nå kan jeg gå i timesvis uten å oppsøke et toalett, det føles mye bedre.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
..han dro i huden på hendene og sa at jeg hadde lite væske, tiltross for at jeg alltid drikker 3-4 liter hver dag. Så beskjeden var, spis mer salt.
..
Hm - lite eller mye uttrekk..?
Selv kan jeg ikke trekke huden på hånda langt ut -
regner med at det var det samme på deg?
-
Det er håndbaken Kevlin. Jo, jeg kan dra huden litt ut, ca en cm.
Anisa: Jod har gått opp fra 3.1 sist til nå 11.4. Jeg snakket med legen om jod også, først reagerte han på resultatet og mente det var høyt. Jeg ba ham lese Guy Abrahams
-
Jeg kan også dra ut huden ved håndbaken, mer enn en cm..:shock:
Hvordan blir egentlig c-peptid om man går på lavkarbo? Veldig lav, ev. hvor lav? Min var i lavere halvdel på høykarbo også.. Kan man forvente seg noe slags "overhøvling" og beskjed om å droppe lavkarbo hvis man kommer til legen og han ser veldig lave verdier på dette..?:?
Leste forøvrig dette om c-peptid på "Lommelegen" og ble for en gangs skyld forundret over at også offentlig ansatte allmennleger kan trekke slike slutninger xx9:
"Når det gjelder normalverdier, så må vi først si litt om hva som ligger i dette begrepet. Det såkalte "referanseområdet" ("normalområdet") ligger offisielt i Norge på 0,22 - 1,4 nmol/l. Dette "normalområdet" er satt utfra en studie på hjertesyke, middelaldrende menn i Vestfold, hvor vi selvfølgelig kan forvente at mange av disse er både overvektige og insulinresistente. Øvre "normalområde" ble besluttet økt i Norge i 2002, fra 0,7 til 1,4 som øvre grense, på bakgrunn av studien ovenfor.
Det er altså fra 2002 blitt definert som normalt å ha forhøyde insulinnivåer, og det er det jo også, når vi vet at omtrent en tredjedel av befolkningen har det som kalles insulinresistens, i større eller mindre grad. Med insulinresistens menes det at insulinet "virker dårligere", kroppens celler har blitt "motstandsdyktige" mot insulinvirkningen, og dette resulterer i at kroppen må produsere mer og mer insulin, jo mer insulinresistent man blir. Altså en ond sirkel. "Normalområdet" som går opp til 1,4 nmol/l er altså definert ut fra målinger på middelaldrende personer med en gjennomsnittsalder på 55 år, hvor minst en tredjedel altså er insulinresistente.
Det vi kan slutte av det, er at verdiene som oppgies som "normale", ikke er det samme som ønskelige / optimale verdier. Det er nå altså blitt definert som "normalt" å ha en c-peptid på f.eks. 1,3, i den betydning at det er vanlig i befolkningen. Men det er langt fra ensbetydende med at dette er helsemessig ønskelig eller gunstig !"
Tenk om de kunne dra liknende konklusjoner om "utgangspunkt for normalområder" og "helsemessig gunstig" for stoffskifte og binyrer også..hej1
-
Tankevekkende, Mummimamma, takk for deling.
Jeg lurer på en ting: Jeg burde jo visst dette nå, men spør likevel. Jeg pleier å ta det meste av thyroiddosen ca 22 -22 30 på kvelden. resten tar jeg ca 12 timer senere. Sist da jeg tok blodprøve tok jeg også thyroid på kvelden. men det skulle jeg kanskje ikke ha gjort? Prøven viste at jeg var lett overdosert (jeg tar alltid disse prøvene med en klype salt, de viser jo ikke hva som har kommet inn i cellene likevel). FT3 10.5, ref 3.6-8.3 og FT4 21 ref 8-21. Jeg har gått ned et kvart grain, altså 15 mg thyroid etter dette. Men hva pleier dere andre å gjøre, hopper dere over kveldsdosen før prøven og tar den etter prøven på morgenen?
-
Jeg har tatt hele kveldsdosen (tar kun om kvelden) før prøven, og samtidig poengtert dette ovenfor legen. (Da lå jeg og kantet øvre referanseområde på t3, helt i bunnen av ref. på t4 og "for lav" tsh.)Denne gangen tok jeg halve kveldsdosen som vanlig og resten etter blodprøven om morgenen. Dessverre har jeg ikke fått resultatene ennå. Så jeg kan ikke si om dette gir noe riktigere bilde. Som jeg sa til Dag sist - at disse prøvene var tatt med alle hormonene jeg skulle ha og bruke fram til ny dose kl 23-24 i blodet, så den måtte nødvendigvis bli høy. Det er et rettere bilde sånn sett jeg lurer på om jeg får nå med "halve føre om kvelden og halve etterpå".
Sånn som jeg tenker:
- kroppen er fasiten.
- blodprøvene kan egentlig kun fortelle om man først bør justere opp eller ned dersom kroppen føler ubehag ved dosen.
For din del så ligger du høyt på t3 og også høyt (for thyroid) på t4. Ut fra det ville jeg ha tenkt at dersom du har det bra, så er det litt pussig, men ok.... (Det kan hende du er elendig på omdanning og at du f.eks har en del blokkerte reseptorer som tilsier at du trenger mye - eller det kan rett og slett hende at du ikke så lett får overdoseringssymptomer eller at kroppen din er i full sving med å danne rT3 av så mye t4 som mulig.) Men også at dersom du vil endre på noe så er det kanskje riktigst å prøve en lett reduksjon og se hvordan kroppen responderer på det framfor en fortsatt økning.... ?
-
Sv: Re: Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Jeg har gått ned en kvart etter legetimen, og tror kanskje at det var rett (ikke helt sikker enda). Jeg vurderer å ta en ny test uten piller på kvelden for å se hva den viser, vet at noen kutter helt ut på kvelden før de tar prøven. Jeg omdanner nok dårlig, men etter eksperimentet med ren T3 trodde jeg faktisk at det sto enda dårligere til enn det gjør med omdanningen fra T4 til T3.