Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Veldig intressant å følge tankene deres.
Jeg har jo noen av dem, og ønsker jo at noen kom til realiteter også.
Som dere ser, er det tidlig å anta noe - jeg vil jo oppdatere her.
Pulsen er blitt lavere enn før, noe som må bety at det er et lavere antall hormoner i blodet nå. Morgentemp var nede i 36,3, men viser også 36,5 av og til. Noe mer variasjon, men ikke tegn til lavere stoffskifteakitvitet i nattens restitusjon.
Så er jeg noe mer giddalaus da, og må motivere meg for trening - men det går. Og løpinga går omtrent som før, men lavere pulsnivå da.
Blondie:
Sitat:
Jeg har også en tanke som ikke er like veldokumentert, men velger å dele.
Finn har tidvis tatt en ganske stor dose thyroid. Dvs at masse hormon flyter rundt i blodet. Kroppen "tenker" at med så mye hormon, må det "bygges" flere reseptorer som hormonene kan feste seg på. Nå disse er på plass, synker behovet for store medisin doser. Som sagt...bare en tanke.
Tanken er veldokumentert nok i medisinen ift. at målcellene til en viss grad selv kontrollerer sin følsomhet for hormoner ved å regulere antall resptorer. I cellene foregår det hele tiden både nydannelse og nedbrytning av reseptorproteinene. Antall reseptorer tilpasses situasjonen på samme måte som produksjon av hormoner.
Men det er flere forhold å ta hensyn til her. Skjoldkjertelhormoner fungerer ikke alene for selv. Kroppen fungerer som en enhet og er laget slik at ett organ normalt sett ikke får lov til å ødelegge ett annet - så flere hormoner /reseptorer og andre forhold er med i regnestykket her - bla binyre - både bark- (aldosteron, kortisol og androgener) samt marghormonene - adrenalin og noradrenelin (selv om ikke livsviktige som barkhormonene). Flere av disse inngår også i mer eller mindre alle prosesser i kroppen. Kroppen vil uansett ikke oppregulere antall reseptorer for skjoldkjertelhormon slik at det utløses høyere biologisk aktivitet enn de andre organen kan henge med på.
H:-)
En aldri så liten oppdatering fra meg her; har gått på 3, 5 grain i snart 4 uker og skal gå opp til 4 grain på mandag. Har stressdosert noen dager med 4 grain allerede, og det går veldig greit. Formen stiger sakte, virker det som i alle fall. Endringene er så små at jeg ikke alltid vet om det er bedring, men når jeg ser tilbake uke for uke så ser det ut som om det går fremover.
I går var jeg oppe fra kl 06.00 og gjorde litt mange ting (i mine øyne) i løpet av dagen, uten noe hvilepauser mellom, og jeg ble svimmel og litt uvel, ikke helt krise, men sånn at jeg ikke orket å følge med på tv på kvelden, og la meg tidlig. Så jeg ser jo at det ennå er begrensninger når jeg beveger meg ut av comfort sonen hjemme og prøver å leve i normalt tempo.
En gang i uka tar jeg store mengder c-vit, magn, b12 intravenøst. Dagen etter dette er jeg alltid i storslag, som i dag. Hadde som sagt en dag i går der jeg gjorde mye og ble svimmel og sliten, og tenkte at jeg måtte strande på sofaen i hele dag. Men den gang ei, skal snart ut å gå tur, etter å ha støvsugd og rydda hjemme. Må begrense meg for å ikke ta for mye i, for kroppen er så gira på å bevege seg. Vanligvis sier kroppen fra når den vil ha neste dose hc, men i dag sier den langt svakere i fra. Denne gode effekten varer ikke for alltid dessverre- kun spesielt merkbart dagen etter- ,men antakelig henger effekten litt i hele uka, det er det som er meningen i alle fall. Disse injeksjonene er dyre men jeg har bestemt meg for å fortsette med de en gang i uka ut November, så trappe ned. Å ta det en gang i mnd er noe jeg tenker å gjøre en god stund. Det jeg håper er at det kan ha en gradvis effekt på sikt.
Ellers ser jeg frem til å øke Erfa- dosen. Jeg er nok ennå underdosert. Har ikke planer om å overdosere meg, men jeg ser at dosen kommer til å bli over det mange ligger på. Kommer til å gi meg uansett når ft4 er på midten av skalaen, eller kanskje bittelitt over midten, og stå på den dosen lenge. Tipper det blir rundt 4,5- 5 grain, men tiden vil vise. Det tar vel en stund før verdiene kommer opp også, etter doseøkning. Av erfaring vet jeg at min ft4 snegler seg oppover. Så håper jeg bare kroppen (binyran!) tåler all denne t3'en, men det er vel noe den venner seg til etterhvert....håper jeg...:wink:
Du har jo kommet deg en ordentlig hakk opp! Jeg er imponert, jeg. Ser du skriver om lekeland, være sosial og vekttrening. Hurra for det! norsk1
Jeg ble jo overdosert. Jeg var oppe i 6 grain. Skjønte ikke at jeg var overdosert. Symptomene var omtrent de samme som da jeg var underdosert (som nå). Så kanskje bør du kanskje ikke gå for fort opp etter at du har kommet på 4 grain? (Det har du kanskje ikke tenkt heller..). Men tenker tilbake til opptrappingsfasen min, da tenkte jeg: "jeg stopper opptrappingen når jeg får hypersymptomer". Jeg fikk bare ikke hypersymptomer (eller jeg gjorde vel egentlig det, men klarte ikke å skille dem fra hyposymptomene), så jeg fortsatt for høyt. Men jeg var kanskje litt for ivrig og gikk opp for raskt, også. :|
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
"jeg stopper opptrappingen når jeg får hypersymptomer". Jeg fikk bare ikke hypersymptomer (eller jeg gjorde vel egentlig det, men klarte ikke å skille dem fra hyposymptomene), så jeg fortsatt for høyt. Men jeg var kanskje litt for ivrig og gikk opp for raskt, også. :|
Hei Rufusvink11
Hvordan skjønte du tilslutt forskjellen på hypo og hyper?
Jeg fikk høyere hvilepuls (rundt 80). Ble varm. Men det med å være varm og svette mye er egentlig ikke så godt mål for meg fordi jeg er fortsatt varm og blir lett klam/svett, men det skyldes også binyrene har jeg skjønt (eller hypo?). Men jeg var varmere som overdosert, svettet mer. Så ble leverprøvene mine forhøyet (ALAT), og så kom t4 og t3 godt over referanseområdet.
Men jeg vet fremdeles ikke hva som er "riktig" hvilepuls for meg, så det er vanskelig å vite om jeg er hypo/hyper. :?
Må legge til at jeg forstod at jeg var overdosert da jeg følte meg bedre etter at jeg reduserte dosen.
Denne tabellen kan iallfall fortelle noe om normalområdet på puls. Der er store variasjoner, og vi som er hypo vil gjerne ligge på den lave siden. Så om man kommer over normalområdet for sin type kan det være et tegn på høy dose iallfall.
http://www.netfit.co.uk/ty13.htm
Tror det er lurt om du sjekker pulsen din innimellom når du kjenner deg bra. Det er et godt hjelpemiddel - og enkelt.
Da jeg ble overdosert, ble jeg veldig gira. Sluttet med mindfulness, fordi jeg ikke klarte den avspenningen og avslapningen. Men forsto det likevel ikke, at det var hypersymptomer. Jeg tenker om meg selv at når jeg i mange år har gått på sparebluss, så vet jeg ikke, eller har glemt, hvordan det er å være meg. Derfor kan doseringen oppover være vrien å tolke. Ta det rolig, Berit! Men jeg skjønner om du føler deg utålmodig!
Takk for innspill, dere! Gode råd er verdifulle...!!! Det er jo typisk at jeg kommer til å overdosere meg nå; ser alle "faretegnene"; litt for ivrig etter å øke og merker ennå ikke klassiske overdoseringstegn. Har smakt bittelitt av det gode liv og tenker at her er det bare å øse på med det som gir go'formen...
Tenkte dog prøve å styre etter ft4 og å gi meg for en god stund når den ligger på midten av ref område. Har en følelse av at jeg ikke kan forvente å få ft4 mye høyere enn det, og det er jo også i tråd med rådene fra STTM har jeg skjønt. Men endringene i ft4 går jo treigt, så det kan tenkes effekten her vises mye senere enn dosen jeg går på; i mitt hode så tenker jeg imidlertid at etter 6 uker så vil dosens effekt på ft4 ha vist seg? Så om jeg etter 6 uker på fire grain ikke har fått den over midtre del av ref område, så øker jeg videre.
Ellers har jeg vært på tur i parken nå men mann og barn et par timer (rolig tempo da), og er overhodet ikke sliten. Venter jo bare på den store nedturen må jeg innrømme, men lever fra dag til dag, så får jeg bare se hva som skjer. Nå som formen har steget litt, begynner det forfengelige å komme på banen; den h..... vekta ser ikke ut til å ville rikke seg. Men det er det jo pent lite jeg kan gjøre med uansett, så det er bare å starte elsk deg selv som du er- prosjektet:-)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Da jeg ble overdosert, ble jeg veldig gira. Sluttet med mindfulness, fordi jeg ikke klarte den avspenningen og avslapningen. Men forsto det likevel ikke, at det var hypersymptomer. Jeg tenker om meg selv at når jeg i mange år har gått på sparebluss, så vet jeg ikke, eller har glemt, hvordan det er å være meg. Derfor kan doseringen oppover være vrien å tolke. Ta det rolig, Berit! Men jeg skjønner om du føler deg utålmodig!
Skjønner godt hva du mener, Ruth! Jeg vet ikke helt hvor jeg skal legge standarden når det gjelder hva som er god form. Jeg har vært sliten de siste ti årene før det slo ut i full blomst etter siste fødsel. Men jeg fungerte jo på et vis da, var bare litt mer sliten enn alle andre og orket til slutt ikke trene noe, enda jeg er veldig glad i å trene. Så om jeg noen gang kan få oppleve å trene igjen i relativt normalt tempo, aner jeg ikke. Men det hadde jo vært fantastisk.
Jeg har fått veldig dårlig holdning av de siste år, særlig etter stoffskiftet ble ordentlig lavt etter siste fødsel. Bruker mye energi (jeg ikke har) til å reise opp kroppen skikkelig, det er for slitsomt i lengden, mer behagelig å gå litt lut. Er dette vanlig? Tenker at dette er et tegn på at jeg ennå er noe underdosert.