jeg er tilbake!(mer forvirret en noen gang)
for de som ikke husker meg.
ble syk etter jeg fikk minstegutten min i 06.
hprtyrose postprtum, ble behandlet, stoffskiftet ble lavt.
følte meg aldri helt bra igjen selv om stoffskiftet etterhvert ble normalt.
har heletiden hatt varierende grad av smerter øverst i magen.
nå etter jeg har fått mitt 3. barn har de blitt verre.
stoffskiftet har hoppet veldig mye frem og tilbake (men holdt seg innenfor referanse , så vidt)
vært på scopi med vevsprøver.
snakket med fastlegen som i dag fikk dette til svar, tarmtottene er inntakt, men det er funnet økte hviteblodlegemer som kan tyde på tidlig fase av cøliaki.
kan jo forklare 10 år med forstoppelse og gass i magen.
men hvorfor så vondt at jeg noenganger ikke klarer å komme meg opp av sengen om det bare er i startfasen?
noen som kan hjelpe?
Sv: jeg er tilbake!(mer forvirret en noen gang)
Husker deg godt jeg rikke, selv i tåka mi.....
Cøliaki er jo et kapittel for seg, men de kan jo ikke bare tippe slik. Da er ikke utredningen ferdig. De kan du kreve.
Økt antall hvite blodlegmer tyder vel på en generell betennelsestilstand eller en autoimmun reaksjon og bør jo utredes.
Magan min blir ugrei ved lavt stoffskifte.
Da jeg gikk på Levaxin og målte ok stoffskifteverdier hadde jeg likevel en magesituasjon som fikk utvikle seg til en tyktarmsbetennelse.
Har ikke hatt noe slikt etter at jeg begynte på Armour og fikk et bedre stoffskifte.
Syns det kan tyde på at de stoffskifteverdiene man måler når man er på Levaxin ikke er å stole på - men det er nå det.
De smertene kjenner jeg igjen - jeg har dem høyt mitt i magen og ned langs ventre side. Da jeg vart innlagt var hele magan i helspenn.
Diverkulitt kalte de det, men diagnosen ble vel satt fordi de kjente igjen lusa på gangen.
Tykktarmen er jo ei kompostbinge.
Dit skal ikke være med sukker - det vil starte en gjæringsprosess med påfølgende ubehag av nevnte sort.
Flere tilstander kan gjøre at tynntarmen ikke tar opp alt sukkeret.
Feks.
De som ikke har laktase kan ikke ta opp melkesukker, og det vil føre til fenomenet som beskrevet over.
Prøvd å labli melka en stund da ?
At stoffskiftet varierer.
Det skal jo det da, når det får styre seg selv. Og særlig når det har vært i den berg og dalbanen du har vært igjennom.
Får håpe det biten retter seg selv da rikke, det er jo det beste.
Ellers er det er nok lurt av deg å prøve å riste liv i helsevesenet ......
Sv: jeg er tilbake! (mer forvirret en noen gang)
så koslig du husker meg!:D:D:D
fikk svar av legen på sykehuset idag.
han var rimelig sikker på cøliaki, og med min historie så var det typisk for cøliaki.
i så og si alle biopsiene fra tynntarmen var det unormalt høye verdier av hviteblodlegemer.
så nå skal jeg leve på glutenfritt, henvist til ernæringsfysiolog, og skal ta nye biopsier om et år.
føler meg i grunn litt lettet nå.
håper dette er svaret på alle mine plager
Det er jo fint å finne ut av hva det er som plager en så en kan ta noen forholdregler.
Men det er ikke så lett å leve glutenfritt - jeg holdt ut så lenge jeg måtte for å se om det hadde noen effekt på meg. Tror det var 3mnd.
Det var godt med sprøtt brød igjen, men dette var på begynnelsen av 90-tallet. Det er bedre idag, men visstnok best å bake selv ?
kjøpt meg glutenfritt brød i dag, var ikke så værst.
men dyrt:eek: 56 kr. (godt jeg har krav på hjelpestønad, eller hva det heter)
har brødbake maskin. så tenkte jeg skulle prøve ut litt fremover.
og de har jo så mye i butikken nå. så dette skal jeg klare.
håper ernæringsfysiologen har noen gode tips å komme med.
mener å huske at nora lever på glutenfritt og?
håper jeg merker resultater fort
Glutefrie brød er fint når de er ferske.
Det er og forskjell på hvor mye man tåler.
Noen kan greie seg bra med rugbrød (de som inneholder lite hvete)
Det er visst og slik at man kan være overfølsom for deler av glutenproteinet - og forskjellige deler, slik at noen spelt eller andre ur-hveter kan brukes i små mengder.
Til å begynne med bør du nok bestrebe deg på totalavhold .....
Jeg har hørt at vanlig havre er "friskmeldt" for cøliakere. Stemmer det? Eller har jeg misforstått?