-
Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Jeg sliter fortsatt med å få nok søvn. Våkner 04 30-05 hver morgen. Enkelt morgener klarer jeg å sove litt mer. Jeg er usikker på om jeg skal ta hele thyroiddosen på kvelden ved leggetid, eller om jeg skal ta noe av den på dagen. Om det er så mye at det påvirker søvnen negativt på morgensiden, eller om jeg bare må være tålmodig og akseptere en innkjøringsfase? Jeg sover veldig bra fram til rundt kl 04.
I tillegg ser jeg at jeg har nok underdosert meg på ren T3. Da jeg brukte kun Liothyronin brukte jeg mellom 55-70 mcg ren T3, jeg bruker nå 3 3/4 grain thyroid = ca 33 mcg T3. For noen dager siden økte jeg til 25 mcg ren T4 i tillegg = ca 58 mcg T3 alt i alt. I dag tenker jeg legge på litt mer T3. Jeg vet jo ikke om jeg omdanner T4 i det hele tatt, eller i hvor liten grad. Pluss at dersom jeg omdanner, vil det ta noen uker før det skjer i større grad. Formen er fortsatt temmelig på bånn. Hadde min første arbeidsdag på mange uker for to dager siden, 4 timer jobbing. Helt pumpa på kvelden, hadde glemt å hvile midt på dagen. Å ha en eller to hvil hver dag med mindfulness er helt nødvendig der jeg er nå. Det gir virkelig fornyet energi. I går var jeg fortsatt helt kjørt, orket ikke jobbe, jeg hadde tenkt å trene veldig veldig lett, men jeg orket ikke i det hele tatt. Det ble med tanken. Jeg gikk en liten tur på 2-3 km i subbetempo, lyttet til fuglene, møtte et vakkert rådyr i fullt firsprang. Det var nok fysisk aktivitet den dagen.
Nå øker jeg T3 litt mer og ser om det kan gi noe mer på energibørsen. Jeg bruker fortsatt kortison acetat ca 44 mg, tilsvarer ca 32-33 mg hydrokortison vil jeg tro, en forholdsvis stor dose. Kjertelen blir jo helt og holdent undertrykt på ca 40 mg etter det jeg har forstått. Ikke lett dette her. Litt lei av å føle meg som om jeg er 80 år, svinge fra å klare å gjøre litt, til å ligge på sofaen....
-
Nå begynner T4 å omdannes til T3. Jeg har brukt 25 mcg T3 på dagtid i tillegg til 3.75 grain thyroid. På fredag måtte jeg begynne å senke T3 med 5 mcg, da merket jeg at det ble for mye. I dag, onsdag, er jeg på 5 mcg T3 og kjenner meg for varm, hissig i temperamentet, utålmodig, urolig søvn og alle andre symptomer som for meg signaliserer for mye T3. Da vet jeg at jeg omdanner T3, sannsynligvis i god nok grad til å holde meg til thyroid. Spørsmålet er hvor mye rT3 hindret omdanningen tidligere? Det får jeg aldri vite, det ble ikke tatt noen prøver av reverse T3 da. I morgen antar jeg at det blir kun thyroid.
Ellers er formen mye, mye bedre. Jeg har mer energi, mer ork, mer lyst, føler meg generelt mye bedre enn for ca 1.5 måned siden. Jeg må hvile midt på dagen, da er jeg tom og sliten. Men den hvilen hjelper utrolig mye på resten av dagen. Så jeg ser optimistisk fremover. Er usikker på om det er for tidlig å begynne å senke kortison bittelitt? Jeg bruker ca 44 mg kortison acetat, det tilsvarer rundt 32-33 mg hydrokortison.
-
Godt å høre at det går den riktige veien for deg, Vigdis hjerte1
Kos deg i påsken xx7
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg sliter fortsatt med å få nok søvn. Våkner 04 30-05 hver morgen.
Enkelt morgener klarer jeg å sove litt mer. Jeg er usikker på om jeg skal ta hele thyroiddosen på kvelden ved leggetid,
eller om jeg skal ta noe av den på dagen. Om det er så mye at det påvirker søvnen negativt på morgensiden,
eller om jeg bare må være tålmodig og akseptere en innkjøringsfase? Jeg sover veldig bra fram til rundt kl 04.
..
Jeg er også en som til tider våkner iløpet av natta -
fant litt trøst i å lese i VOF (husker ikke hvilket nr nå..) at det ikke er skadelig/unormalt.
Historisk og noen steder i verden,
så er det det normale; dvs at folk står opp midt på natta -
sviver litt rundt; kanskje spiser litt;
for så og sove noen timer til :p
-
Ja Kevlin hjerte1 jeg har også lest det om søvn, og det er faktisk en trøst. :lol:
-
Vigdis.....jeg ville ikke kutte ut ren T3 og SAMTIDIG redusere dosen¨på hydrokortison.Skulle du få symptomer da, er det kanskje vanskelig å vite hva som er årsaken?!
God påske hjerte1
-
Takk Gunnda, det er smart. Noen ganger glemmer jeg det selvfølgelige hjerte1
-
Dere som tar thyroid før leggetid, tar dere hele dosen da, eller tar dere litt på dagen?
I fire døgn har jeg tatt hele thyroiddosen på kvelden. Første dagen var litt tøff, da tok jeg en ekstra knert på dagen. Jeg er litt usikker på hva som er best. Jeg bruker 3 3/4 grain.
-
Re: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Hei Vigdisvink11
Jeg gikk opp på dosen og så tar jeg 5 Erfa i munnen når jeg legger meg for å sove. Alt Melatonin ol tar jeg en halv time før. Det er for meg riktig å være på hele 5 Erfa. For første gang merket jeg uro nu i ferien og fikk ned til 4. Nå er jeg hjemme og på 5 Erfa igjen.
Har tatt stor dose og alt på kvelden fra 7 januar. Blir bedre og bedre mentalt, hva skal jeg si, mer klartenkt. Kroppen henger etter og jeg mangler mot og initativ. Det kan være andre ting. Jeg er utrent og jeg produserer for lite dopamin.
Det jeg har satset på er å otimere vitaminer, bruke alt av B vitaminer som ble anbefalt etter signalstoff prøven. Her har jeg hentet noe krefter pga at jeg ikke bruker adrenalin for å klare "store ting". Har mye å gå på når det gjelder å slappe skikkelig av i hverdagen.
Så jeg fortsetter stø kurs og vet at nu må jeg få opp formen, litt tur gåring i første omgang. Jeg har lær at å stresse meg frisk det straffer seg bestandig. Så nå er det å bruke all tolmodighet som jeg IKKE HAR:lol:
Lykke til videre, høres ut som du er på rett kurs igjen. kram3
-
Jeg tar hele erfadosen kl 0345. 3 1/4 tablett. Funker bra for meg. Sover som en helt både før og etter dosen, som ligger på nattbordet i et eggeglass sammen med et glass vann.
Kunne ikke tenke meg å bytte til å dele opp tabletter igjen. Det er mer stressende enn man tror når man står midt oppi det. Nå når jeg er kvitt kortisonen i tillegg så er det "bare" vitaminer, mineraler og aminosyrer som gjennstår. Lite tidspunkt avhengig med unntak av aminosyrer i forbindelse med trening.
Forstår det slik at du prøvd hele døgndosen før sengetid? Kan det være at døgndosen din er litt for liten siden det ikke holder til neste dose?
-
Ja, det kan tenkes at dosen er litt for liten. I går la jeg på 1 grain, 60 mg. Det kan hende det var litt voldsomt på en gang, men det hjalp.
Det som forvirrer meg er at BT hopper sånn, fra lavt til temmelig høyt. Nå er klokka ni på morgenen og jeg er helt surrete i hodet, BT er 114/80, pulsen ligger rundt 80.
-
Er det slik at pulsen din stiger når BT faller? Mange ville forøvrig misunt deg det BT;-) Men er 80 i puls sittende, liggende eller stående? Sjekk gjerne hva som skjer med pulsen og BT fra å ligge rolig i minst 15 min og så reise deg rolig opp.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Er det slik at pulsen din stiger når BT faller?
Er det slik det skal være, at pulsen stiger når BT faller..?:?:
-
Det er kroppens måte å kompensere et fallende BT på ja. Spørsmålet er vel hvorfor faller BT i den grad at det er nødvendig å kompensere med stigende puls. Det forteller jo at kroppen mistrives med det lave trykket. For meg ville dette BT være en god dag. På en dårlog dag kan jeg ligge på feks 90/50. Lg da trives ikke kroppen og kompenserer med en stigende puls som jeg kan telle uten å kjenne etter fordi jeg kan høre den. Jeg spør fordi vi er forskjellig. BT til Vigdis her er egentlig perfekt hvis man ser på B T isolert. Men spørsmålet er jo egentlig hvordan kroppen til Vigdis har det med dette bt.
-
Nå jeg har det bra ligger BT på 125-130/75-80. Det tror jeg er mitt optimale utgangspunkt. Blir det høyere føles det helt feil. Blir det lavere, slik som ditt perfekte Blondie, da føler jeg meg mer eller mindre utmattet :lol:
-
To døgn med hovne fingre og hovne legger som ser ut som elefantføtter. Hva kan gjøres utenom å ha beina høyt?
-
Hei
Fikk lignedne opplevelse med bena etter å ha reist uten støttestrømper. Jeg ble så opptatt av å holde sirkulaskon i ekstra gir at det ble værre. Så hold sirkulasjon normal og bena høyt det hjelper. Hva med mer salt?
Hos meg slipper det noe med salt og varmt vær, pluss da normale gåturer. Det er mye små detaljer som løser opp og så ja det virker. Men når ting dukker opp. Hva virker nu..............:roll:
-
Fruemå kom meg i forkjøpet. Jeg hadde også tenkt å foreslå mer salt.
Hvis kroppen får for lite salt holder den på vannet, men det visste du nok fra før.:wink:
-
Takk for svar begge to. Det kan være at aldosteron er litt lav? Det kan kanskje påvirke væskeansamling i kroppen?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Takk for svar begge to. Det kan være at aldosteron er litt lav? Det kan kanskje påvirke væskeansamling i kroppen?
Det kan være, at dit aldosteron er for lavt
fordi du er natrium-deficient?
Citat:
Tintera skrev, at salt er et diureticum (vanddrivende/red.), og at patienter med binyre-dysfunktion (hypoadrenocortics) havde tendens til at ophobe væske, fordi kroppen prøver at holde på saltet. Når kroppen har forbrugt tilstrækkeligt med salt - udskilles det overflødige. Ved genoprettelsen af en normal saltbalance forsvinder ankel-hævelserne sædvanligvis efter 3 dage. Hvis det ikke er forsvundet efter 5-6 dage, kan det være nødvendigt at supplere med tilskud af kalium. B6-vitamin hjælper også på ødemet.
Citat:
For at finde det individuelle saltbehov, skal saltindtaget øges gradvist, indtil man finder det, man personligt trives bedst med... hyppigst 2-10 gram eller cirka 1/2 teskefuld til 1 spiseskefuld. Når man har fundet sit eget saltbehov, kan man prøve at skære ned på det igen, for at krydskontrolere resultatet og se, hvor langt ned i saltindtaget man skal, før man igen ser vædskeophobninger i sin krop.
Citat:
Kostvejledere foreslår måske en lille smule havsalt, men de større mængder, som patienter med en lav binyrebark-funktion har behov for, medfører at man kan få mange spormineraler. Betegnelsen SPOR-mineraler betyder, at disse mineraler har man kun brug i SPOR-mængder, dvs. meget små mængder. Derimod de primære mineraler: calcium, magnesium, natrium, kalium, jern, jod og zink har man brug for i større mængder.
Patienter med en lav binyrebark-funktion har brug for et almindeligt salt (natrium klorid), frit for tilsætningsstoffer (specielt antiklumpningsmidler/red.). Når det opløses i vand, får man en klar opløsning, som er tegn på, at der er ingen tilsætningsstoffer, men tjek deklarationen. Havsalt bruges kun som bordsalt i en kværn, men skal helst ikke anvendes i det omfang en patients med en nedsat binyrebark-funktion behov er.
Ellers mere om salt i forhold til binyrerne her:
https://www.stofskifteforum.dk/showt...ll=1#post73153
kram1
-
Jeg tror jeg mangler den bittelille eksakte dosen med thyroid. I to dager har jeg jobbet i lusefart. Og tenkt at jeg skulle trene eller gå tur etter en ikke altfor lang arbeidsdag med mange pauser. Jeg orket ikke. Så slo det meg at kanskje manglet jeg bittelitt mer T3? Det slo meg også at jeg hadde vært litt mer kald på føttene de siste dagene. I går økte jeg litt, og merket i dag at jeg har fungert bedre. Nå må jeg finne ut hvor mye jeg trenger, 1 grain er for mye, men noe under der er det. Så får jeg se om det kan gi litt mer ekstra energi.
Å få helt korrekt dose er nødvendig. Når jeg tenker på alle dem som går til en lege som mener pasienten er frisk fordi FT4 ligger i normalområdet, kjenner jeg meg ulykkelig på deres vegne. Så mye uvitenhet som råder :sad:
-
Jeg er i bedre form. Mye bedre. Energien rekker lengre og lengre på dagene. Det er en deilig følelse! Men nå sliter jeg likevel med å finne dosen. Jeg økte 60 mg thyroid, men tror det ble for mye. Jeg har gått litt ned. Nå har jeg seks netter bak meg med varmefølelse og dårlig søvn. Jeg lurer også på om ubehaget og problemene med å få sove på natten kan skyldes andre ting enn for mye thyroid?
Jeg bruker 100 mg pregnenolone, og lurer på om det er for mye?
Kan det at jeg fortsatt bruker en god dose med kortison, pluss trigger de cirkadiske rytmene med kveldsdosering bli for mye? Jeg bruker 37.5 mg kortison acetat daglig. Kan det være at det blir for mye kortison, burde jeg forøkt å gå ned litt på den?
Kort sagt, mye å lure på :D
Håper natten vil gi meg den søvnen og hvilen jeg trenger nå.
-
Heivink11
Så godt at du er bedre. :D
Jeg kjenner igjen dette med varmefølelse og mindre bra søvn. Hos meg er det cortefen som jeg må ned på. Thyroiden gir jeg små, små hyper symtomer ala uro. Jeg bruker 25 mg alså en halv mindre nu og det er fordi kroppen fikk ubehagelig varmeoverskudd og at jeg glemte en halv ofte. Så jeg stresser ikke nedtrappingen er det dager da jeg trenger full dose 6 stk cortef ,så tar jeg det. Nu lar jeg kroppen regulere det.
Pregnenolone. Jeg bruker 50 mg. Fra alderen 35 til 75 har de fleste en 65% nedgang i pregnenolone. Jeg vet ikke om det er nødvendig med 100mg hvis du også bruker noen av de andre hormonene. Pregneolone er jo et hormon som produseres i binyrene og er forløperen til DHEA,kortisol og kjønnshormoner. Mor til alle hormoner. Bruker du ikke de andre så kan kanskje 100mg være greit.
Jeg merket kun på syden turen at jeg fikk en smule uro av thyroid Erfa. Gi da ned til 4 stk. Etter hjemkomst 5 stk og det føles helt flott.
Fin dag og enda en god bedringskram3
-
Ja, Fruemå, det stemmer med varmefølelse og kortisol! I går klarte jeg å gå ned 6.25 mg på kortison acetate (husk at den skal innom leveren, derfor tar jeg ca 1/3 større dose enn jeg ville gjort med hydrokortison). Og endelig, i natt sov jeg tungt og godt igjen. Nå bruker jeg 31.25 mg kortison acetate per dag. Jeg har fortsatt litt for mye varmefølelse. Men om jeg skal gå ned mer, må jeg uansett ta det litt rolig, så kroppen venner seg til det. Men jeg er svært optimistisk nå når det gjelder binyrer og energi fremover.
Jeg lurer på mye. Jeg var ikke så dårlig i binyrene nå, som da det smalt for noen år siden. Jeg synes likevel at jeg har kommet meg forbausende fort denne gangen. Det er mange faktorer som har bidratt til dette: jeg sykmeldte meg med en gang og meldte meg litt ut av verden i en måned, sa nei til en masse, og prioriterte meg selv. Jeg hadde alle hormonene jeg var lav på som tilskudd. Det hadde jeg ikke den første gangen. Jeg bruker LDN, og lurer svært mye på hva den gjør, om om den gjør noe for meg. Jeg har også vært nøye på å ha minst en økt med mindfulness og hvile hver eneste dag nå. Det er som en energibombe etterpå. Jeg ligger med bølgeskulp eller fuglelyder i øret, det er svært beroligende og avslappende. I tillegg bedriver jeg aktiv stimulering av binyrene med kveldsdosering. Det gjorde jeg ikke forrige gang.
Jeg har problemer med å ta hele dosen som kveldsdose. Det kan gå med 3 grain. men både 4 og 5 grain kjennes som om det blir for mye T3 på natten. Jeg ble full av maur og uro. Derfor deler jeg opp og tar resten på dagen. Er det noen andre som har samme problem?
-
5g er en stor dose da. Kan hende at du utnytter den så godt når du tar den på natten at det blir for mye for fort? Det er muligheter for mange teorier her... kanskje du "pakker ut" bundet t3 dårlig og stort sett tar for deg av den frie t3'en i dosen? Merker du "dump" om dagen om du tar alt i ett? Eller kanskje svingninger i de andre hormonene er det som gjør at du utnytter den bedre på natta? Ikke minst vil jeg tro at det forbruket vi har på natta er mest til basalbruk og "forberede neste dag"... og at dette er relativt jevnt om man ikke sliter med ekstra sykdom/søvnforstyrrelser... mens dagene kan være mer forskjellige? Bare kaster ut noen ideer her.
Glimrende å høre at du kommer deg raskere. :) Da har du jo et bedre "bunnlag" nå enn før? Vi kan tross alt ikke forvente bare medgang fra bunnen og opp, dessverre.
-
Jeg har opplevd at det blir for lenge å komme seg gjennom dagen med kun kveldsdose. Så ja, smjg, det er todelt, ser det ut som.
Jeg tror 5 grain er absolutt for mye. 3.5 som jeg tester nå, tror jeg kan være litt lite. Sannheten er kanskje 4 grain. Men jeg avventer litt og ser om det er kortisol som laget kluss eller om det også var skjoldkjertelhormonet som var litt for generøst. Jeg lurer jo også på hva den perioden med ren T3 kan ha betydd, det at reverseT3 gikk helt i bånn? Det kan ha vært bra å rydde litt opp i den? Har den beredt grunnen for et bedre opptak? Jeg føler jeg har flere spørsmål enn jeg har svar her.
Sitat:
Vi kan tross alt ikke forvente bare medgang fra bunnen og opp, dessverre.
Det hadde vært deilig om det bare gikk opp! Livet er vanligvis ikke slik :lol:
-
Du er ikke alene med å sitte med mer spørsmål enn svar. Det verste er jo at "systemet vi jobber i" forandrer seg hele tiden også... :lol:
-
Hei Vigidisvink11
Jeg tror du har bedre opptak enn meg. 5 stkErfa er mye, men det må jeg ha nu. Jeg har enda noe småtrøbbel med magen(les syre) og jeg har ikke gjort noe med f.eks reversert T3. Så her kan forskjellen ligge.
Nu har jeg også merket at kortisol behovet har endret seg igjen. Jeg fikk virus infeksjon i halsen måtte opp på tolv stk cortef. Så ble halsen bra og jeg trengte bare 6 stk det vanlige. Etter kun få dager måtte jeg ned en halv (overskuddsvarme) og en på morgen og halve fordelt utover dager så en hel kl 20.00 og en halv ca 21 og utover. Noen ganger trenger jeg ikke den siste halve da er jeg nede på 20 mg. Dette lar jeg kroppen bestemme helt selv. Tar heller en halv for mye enn å ile frem.
Så jeg tror at binyrene min som dine tross alt er sterkere nu.smilja1
LDN her kan det være noe, følg med. Tenker også at det å ha vært optimert og så få et tilbakeslag ikke kan sammelignes med da vi var i startfasen. Vi har jo etterhvert mye å stå i mot med når noe rammer oss i dag.hjerte1
-
Jeg kan legge til flere ting jeg gjør nå, som jeg ikke gjorde sist jeg var så dårlig: Jeg bruker Q-10 100 mg hver dag, jeg har også brukt R-ALA, men har gått tom, jeg bruker enda mer D3 for å få høyere nivåer enn 125, jeg har lest en god del om at mange med autoimmune sykdommer må høyt opp for å få effekt av D3. Og jeg tar mye B12 for å ligge høyest i referanseområdet. Pluss ferrocheljern for å ligge høyt på jern.
Det er mange puslespillbrikker i hva som gjørr oss friskere vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg kan legge til flere ting jeg gjør nå, som jeg ikke gjorde sist jeg var så dårlig: Jeg bruker Q-10 100 mg hver dag, jeg har også brukt R-ALA, men har gått tom, jeg bruker enda mer D3 for å få høyere nivåer enn 125, jeg har lest en god del om at mange med autoimmune sykdommer må høyt opp for å få effekt av D3. Og jeg tar mye B12 for å ligge høyest i referanseområdet. Pluss ferrocheljern for å ligge høyt på jern.
Det er mange puslespillbrikker i hva som gjørr oss friskere vink11
Jupp. og så går det i rykk og napp fordi ting bygger på hverandre, og det hjelper ikke at resten er perfekt om det er for lite jern... etc.
Derfor tror jeg DS og Anisa er inne på noe veldig vesentlig med tanken om at maten og fordøyelsen må opp parallellt. Vi kan sette krykker under stoffskiftet gjennom thyroid/levaxin og under mangelfullt opptak gjennom høye tilskudd av vitaminer, mineraler osv, men ekte helse oppnår man kun når man støtter opp under hele organismen - og organismens byggesteiner kommer gjennom kosten (og opptaket fra kosten).
Så mitt eget, private - for mange ekle - studie er å snu meg og gløtte ned i doskåla hver dag. Kjenner jeg igjen maten har jeg mer å hente via forbedret fordøyelse - tror jeg. (Men jeg hadde ikke kommet så langt uten diverse krykker på veien ut av gropa, altså - så jeg mener ikke man skal begynne å redusere beholdningen i pilleskapet før man eventuelt er klar til det.)
-
Jeg har også begynt på superenzymer. Men har en stygg tendens til å glemme dem. De må inn i synapsene og bli en vane, boksen står rett foran meg på bordet. Likefullt glemmer jeg dem :lol:
Gode tips smjg, takk! Ekle ting kan være vesentlige :D
-
Heivink11
Helt enig jeg bruker også q 10 og D vitaminer osv. Alt som jeg før var fornøyd med å ligge mitt på i ref område, har jeg nu forstått at det er flere ting som jeg må ligge opp til eller over på. F.eks jeg må opp på jern og D vitaminer. Se bare hvor godt jeg har av å være max overdosert på B vitaminer. Jeg er ikke redd for å ta nok lengre, men jeg er nøye slik at jeg ikke har balanse. Jeg har en tid nu øket på kobber uten at jeg eller legen forstår hvorfor. Vel jeg bruker Zink for å ta den ned. Mitt nivå på D er bare 88 du bruker R-ALA for å kunne nyttegjøre deg av D. Jeg må søke på R-ALA for å finne ut hva det er.
Jeg bruker nu så mye at jeg eier et helt kjøkkenskap og en hylle i kjøleskapet. Så her overlates ikke noe til tilfeldighetene:lol: Jeg ble så oppmuntret da min blodprøver vise at mitt imumforsvar var bedre enn på evigheter. Så noe skjer, men over tid. Jeg er alltid tom for den tolmodighetssalven ved du, så da er det ikke greit. Men jeg blir sakte men sikkert bedre og får rettet opp mye som jeg ikke har brydd meg om men som er viktig. Nu er det magsyren. Så vi er i tilfriskning og som du har sagt til meg vi skal bli frisk/mye friskere.xx8
-
Fruemå: R-ALA er Alpha Lipoic Acid. Den, pluss Q10, magnesium, B-vitaminer osv er viktige for mitokondriene. Det er grunn til å tro at vi som har lavt stoffskifte har dårlig produksjon i mitrokondriene, cellenes kraftverk. Fungerer mitokondriene dårlig er vel det enda en årsak til dårlig utnyttelse av T3 (håper jeg husker riktig, vil helst ikke si noe galt her!). Les denne boka, den er svært god http://www.heroscare.se/ og handler om hypotyreose og mitrokondrier, skrevet av en svensk lege hjerte1
-
Heivink11
Takk for tips. Har bestilt boka og R-ALA. Ja det er mye vi mangler og min kropp forbruker også mye. Det ser jeg når jeg har latt være å ta tilskudd/hormoner 3 dager før blodprøve. Jeg gjorde det bare for å se. Jeg må nok bare ta de utgiftene det er å fylle opp kroppslagrene. Jeg er jo 60 år så alt er ikke på topp i kroppen. Men jeg er jo på mye hormoner så nu er jeg snart 50 igjen:lol:
Jeg bruker Niacin og med fluch. Etter alle tips for magen ( HØRER DU SMGJ:)) så har jeg ikke de samme reaksjoner lengre. Så vi får ha alt tilgjenngelig og huske på dette for nu vet jeg 100% at det er viktig.:)
Fin dag til deghjerte1
-
Sv: Re: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Fruemå
( HØRER DU SMGJ:))
Jada, jeg hører... :mrgreen:
-
Derer er nå søte da :lol:
-
Liten underdosering, derfor økerjeg thyroid. Håper det bare er det og ikke for hard trening for to dager siden. Men symptomene er typiske for meg ved for lav dose, frossen og litt tiltaksløs. Opp 0.5 grain.
-
Sv: Re: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Fruemå
Jeg bruker Niacin og med fluch.
Det prøvde jeg også en gang. La meg si det slik: Det ble med den ene gangen. Jeg har aldri opplevd maken :shock: Jeg fikk en umiddelbar reaksjon og ble rosa og knallvarm over hele kroppen. Jeg vrengte av meg klærne og hoppet i dusjen og fikk litt kjølig vann over meg. Det gikk ganske fort over da, heldigvis :mrgreen:
-
Sitat:
Det prøvde jeg også en gang. La meg si det slik: Det ble med den ene gangen. Jeg har aldri opplevd maken
Jeg klarte meg også med en dag. Det kjentes ut som om jeg hadde maur på innsiden av hjernen. Og jeg var så rød og kløete at det var helt håpløst. For meg var det ikke verdt eksperimentet:lol:
-
Hei Vigdis! Kan jeg være så frekk å spørre hvor sånn ca. du ligger i ref.omr. på kortisolmålingene dine..? Ser du skriver at du bruker 37.5 mg kortison acetat daglig. Er dette noe annet enn Cortef? Hvor får du ev. tak i det?