Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Hei:-)
Jeg har egentlig et spm til Finn. Har tenkt på at det er litt rart (men bra) at du har gått ned fra 5 til 2 grain i dose. Du skriver jo ofte at "ulempen" med å ta stoffskifte piller fremfor at kjertelen regulerer stoffskiftet, er at man går glipp av kroppens naturlige justeringer i løpet av en dag (feks v trening og ved sykdom).
Det virker som om kjertelen din har våknet litt til live igjen siden du har kunnet halvere dosen. Merker du dette også på dagsformen din? Dvs er du i bedre form nå enn da du gikk på 5 grain? For nå reguleres vel stoffskiftet mer av kjertelen selv enn det gjorde før tenker jeg.
Kanskje et rart spm. Men jeg har tenkt litt på dette da.....:wink:
Dette tenker jeg også ofte på Berit.
Jeg har bevisst ikke skrevet om det på en stund fordi jeg er så usikker på hva som skjer for tiden. Ville gjerne ha litt oversikt og kontroll før jeg skrev, men her kommer det "usensurert" :
Det var i -07 jeg brukte 5G. Har brukt rundt 4G siden.
Året før jeg begynte med ERFA gikk jeg på 2G ny Armour + 1,5G Westroid.
ERFA begynte jeg med fra april-10 på 250mg som skulle tilsvare omtrent den T4dosen jeg hadde. Den økte fra 133µg til 146µg da. (Jeg trodde på det tidspunktet at det var 140µg i ERFA'en).
Den dosen holdt 11uker.
Jeg fikk tiltakende muskulære smerter i brystet og 1.juli gikk jeg ned til 125+60mg. Brystsmertene ble bedre.
Etter nye 11uker gikk jeg ned til 125mg.
For to uker siden ned til 90mg. Samtidig begynte jeg med 25mg 7Keto + 25µgD3.
Hvasjera ?
Det er jo en annen mulig forklaring også - det er at omsetningen hos deg har blitt mer effektiv slik at du nå tar opp/utnytter mer at de hormonene du spiser?
Det er jo så mangt som påvirker effektiviteten av den dosen vi spiser i oss - både på mage-/tarmnivå og på cellenivå.
Mary Solomon skrev nettopp dette om D-vitamin... At det er VITALT FOR OPPTAKET PÅ CELLENIVÅ. Følger man lenkene så er det jo ennå flere vitaminer/mineraler som må være på plass om man skal utnytte stoffskiftehormonene - om man klarer å få tilstrekkelig av dem fra tarmen til blodet.
Ikke for å ta ifra deg håpet, men det finnes flere mulige forklaringer. Uansett er det utvilsomt at stoffskiftet ditt har blitt mer effektivt - enten det er på den ene eller den andre måten.
xx9
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Dette tenker jeg også ofte på Berit.
Jeg har bevisst ikke skrevet om det på en stund fordi jeg er så usikker på hva som skjer for tiden. Ville gjerne ha litt oversikt og kontroll før jeg skrev, men her kommer det "usensurert" :
Det var i -07 jeg brukte 5G. Har brukt rundt 4G siden.
Året før jeg begynte med ERFA gikk jeg på 2G ny Armour + 1,5G Westroid.
ERFA begynte jeg med fra april-10 på 250mg som skulle tilsvare omtrent den T4dosen jeg hadde. Den økte fra 133µg til 146µg da. (Jeg trodde på det tidspunktet at det var 140µg i ERFA'en).
Den dosen holdt 11uker.
Jeg fikk tiltakende muskulære smerter i brystet og 1.juli gikk jeg ned til 125+60mg. Brystsmertene ble bedre.
Etter nye 11uker gikk jeg ned til 125mg.
For to uker siden ned til 90mg. Samtidig begynte jeg med 25mg 7Keto + 25µgD3.
Hvasjera ?
Hei, skjønner jo at du vil vente med å redegjøre for dette for å få oversikten selv først, men takk for svar:p
Det er jo litt facinerende at du nå klarer deg på 90 mg, da!! For oss med antistoffer vil vel ikke dette kunne skje. Men kjertelen din er jo ikke ødelagt, så kanskje du vil kunne gå helt av en dag? Binyrestøtte (7keto) kan jo tilsi at man må gå ned i dose. Vel, jeg er nesten litt misunnelig jeg, tenker at det må være godt å merke at kroppen gjør (noe av) jobben sin igjen:wink:
Ønsker deg i alle fall lykke til videre. Håper du vil oppleve stabilitet etter hvert. Det er sikkert litt slitsomt å måtte være var på å endre dosen hele tiden.
hjertflag1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Det virker som om kjertelen din har våknet litt til live igjen siden du har kunnet halvere dosen. Merker du dette også på dagsformen din? Dvs er du i bedre form nå enn da du gikk på 5 grain? For nå reguleres vel stoffskiftet mer av kjertelen selv enn det gjorde før tenker jeg.
Min personlig teori (dog støttet af "udvalgte" endokrinologer) er, at mens syntetisk levothyroxin deaktiverer (rest)kirtlen, vil overgangen til Thyroid i løbet af en tid (nok individuelt for hver enkel) - aktivere kirtlen/restkirtlen igen, helt eller delvis (dette var det eneste n'Finn og jeg aldrig kunne blive enige om før i tiden xx1 ). Denne teori støttes af flere videnskabelige undersøgelser, der alle har det tilfælles, at de er blevet afsluttet i årene 1941-1975 dvs. før syntetisk levothyroxin har fortrængt Thyroid USP. (+ en undersøgelse i 1989, men her ved jeg ikke om det var syntetisk eller organisk hormon som var i spil). Listen kan ses her. UL af min restkirtel der ellers så "stendød" ud under de 26 Eltroxin-år, viste en levende kirtelvæv ca. 2½-3 år efter overgangen til Thyroid USP. Hvad sagde UL-lægen til det, vil jeg ikke gengive her, fordi han bandede og det var lige før at han gik i gulvet af chokket. Denne oplevelse har nemlig lavet totalt om på alle hans forestillinger om den obligatoriske, sikre "kirtel-død" som følge af hormonterapi. Der må være en forskel på behandlingstypen: hvor den ene undertrykker, genopliver den anden... smilja1
Da er vel dette årsaken til den praksisen i Nederland om å "prøve kjertelen" etter en tid med medisinering (referert i en eller annen tråd som jeg ikke finner igjen)... Såvidt jeg har forstått bruker de mer Thyroid der enn i andre land...?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Min personlig teori (dog støttet af "udvalgte" endokrinologer) er, at mens syntetisk levothyroxin deaktiverer (rest)kirtlen, vil overgangen til Thyroid i løbet af en tid (nok individuelt for hver enkel) - aktivere kirtlen/restkirtlen igen, helt eller delvis (dette var det eneste n'Finn og jeg aldrig kunne blive enige om før i tiden xx1 ). Denne teori støttes af flere videnskabelige undersøgelser, der alle har det tilfælles, at de er blevet afsluttet i årene 1941-1975 dvs.
før syntetisk levothyroxin har fortrængt Thyroid USP. (+ en undersøgelse i 1989, men her ved jeg ikke om det var syntetisk eller organisk hormon som var i spil). Listen kan ses
her. UL af min restkirtel der ellers så "stendød" ud under de 26 Eltroxin-år, viste en levende kirtelvæv ca. 2½-3 år efter overgangen til Thyroid USP. Hvad sagde UL-lægen til det, vil jeg ikke gengive her, fordi han bandede og det var lige før at han gik i gulvet af chokket. Denne oplevelse har nemlig lavet totalt om på alle hans forestillinger om den obligatoriske, sikre "kirtel-død" som følge af hormonterapi. Der må være en forskel på behandlingstypen: hvor den ene undertrykker, genopliver den anden... smilja1
Utrolig:-) Kanskje rett hjelp til kjertelen, dvs i form av medisin som faktisk virker og stimulerer systemet, fungerer som en slags krykke kjertelen kan støtte seg på, helt til den gradvis blir mer i stand til å gå igjen? Men dette er såvidt jeg ser begrenset til å gjelde dere som ikke har antistoffer som har ødelagt kjertelen.
Kjempespennende teori, Anisa, vet du om det gjelder oss med hashimotos også?
Jeg har også en tanke som ikke er like veldokumentert, men velger å dele.
Finn har tidvis tatt en ganske stor dose thyroid. Dvs at masse hormon flyter rundt i blodet. Kroppen "tenker" at med så mye hormon, må det "bygges" flere reseptorer som hormonene kan feste seg på. Nå disse er på plass, synker behovet for store medisin doser. Som sagt...bare en tanke.
Jeg ved bare, at hollændere klager ikke så meget (som andre) over deres behandling på udenlandske fora. Det lader også til, at behandlingsprotokollen i Holland har den hollandske patientforening en stor indflydelse på og derfor er det ikke overraskende, at Holland køber så meget af Biofac-pulveret fra Danmark, som tilfældet er. Man kan nemlig ret meget "nemmere" teste kirtlens restfunktion når man er i behandling med Thyroid, end med levothyroxin. Med Thyroid er det "direkte til målet", mens med levothyroxin er det mere "ad omveje" (formoder jeg).
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Kjempespennende teori, Anisa, vet du om det gjelder oss med hashimotos også?
Jeg ved for lidt om det autoimmune, men mener alligevel at så længe en restfunktionen består, vil det bioidentiske (med vores) Thyroid undertrykke inflammationen og understøtte restkirtlens egen produktion - selv om jeg siger ikke, at Thyroid kan helbrede Hashimoto's. Men jeg tror helt bestemt på, at Thyroid bevarer restfunktionen i en Hashimoto's-kirtel længere end anden behandling.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Jeg har også en tanke som ikke er like veldokumentert, men velger å dele.
Finn har tidvis tatt en ganske stor dose thyroid. Dvs at masse hormon flyter rundt i blodet. Kroppen "tenker" at med så mye hormon, må det "bygges" flere reseptorer som hormonene kan feste seg på. Nå disse er på plass, synker behovet for store medisin doser. Som sagt...bare en tanke.
Eller genaktiveres? En udmærket tanke, faktisk. xx9
Det er jo fantastisk om det er kjertelen din som våkner til live igjen da n`Finn! Eller at det er reseptorer som har bygd seg opp igjen! :D Men ikke rart du blir usikker...