Re: Nystartet på Lio. - og træt træt træt
hei! Akkurat sånne symptomer fikk jeg da jeg prøvde Lio også! Var så ille med trettheten at jeg nesten ikke kom meg på jobb! Ville bare sove..... :( Jeg fikk den fordi cortisolprøvene mine var motsatt av hva de skulle være, dvs morgen og kveld. Jeg kuttet Lio, og fulgte Finn's teori om å øke Levaxinen. Føler meg ok nå, men skulle sikkert vært og målt cortisolen igjen....besvimte ved forrige blodprøvetakning, så har utsatt det. :?
Hej Coffefee
Har du så fået det bedre på Eltroxin alene? Du må da også have nogle symptomer hvis Cortisol er for lavt om morgenen/ højt om aftenen? Sagde lægen at du skulle have det kontrolleret med en ny blodprøve? Håber ikke du besvimer næste gang du skal have taget blodprøve - uff - det er ikke rart. Har du foriøvrigt prøvet at fået lavet en Synachtentest?
Jeg forbliver på 5mg Liothyronin - håber det er det bedste for mig - har prøvet at øge Eltroxin-dosis uden succes :? Håber snart at kunne se lyspunkt!Med venlig hilsen
Gitte
Hej Gitte!
Hvordan har du så haft det de sidste par dage på 5 mg. lio?
MVH lene
Hej Lene
Pyh jeg synes ikke jeg har kunnet mærke fremskridt - havde det godt i weekenden, men nu ad h.... til. Har også snart menstruation, så måske det "bare" er pms - jeg plejer nemlig at være slemt ramt.
Jeg har tænkt at gå op på 10 mg dagl. - har nu været på 5 mg i en uge, det er vel en rimelig optrapningsperiode - er også gået op i Eltroxin igen. Har tjekket min puls - den er lav (52) - så jeg er ihvertfald ikke overdoseret (endnu). Jeg synes det er sejt - ja bare der fandtes en mirakelkur! :?
Tak fordi din interesse!
Mvh- Gitte
Re: Liotyronin - dosering
Hej
Flere af jer skriver at I ikke er gået ned i Eltroxin/Levaxin-dosis efter I begynte med Liothyronin som tillæg.
Jeg er meget i tvivl og føler lidt at jeg "gambler" lidt for tiden - jeg er nervøs for enten at få for meget eller for lidt!
Kunne læse i Haug's artikel at han anbefaler en nedgang i tyroksindosen - men hvis T4 så bliver for lavt? Er der nogen der kender til nogle links hvor man kan læse lidt om det modsatte synspunkt også?
"Det kan være aktuelt å forsøke kombinasjonsbehandling med tyroksin pluss trijodtyronin til pasienter som til tross for optimal tyroksindosering (TSH-nivå mellom 0,2 og 1,0 mIE/l) ikke føler seg friske. I slike situasjoner anbefales det å erstatte 50 µ g tyroksin med 10 µ g trijodtyronin. Tanken er at det vil sikre tilstrekkelig trijodtyronintilførsel til alle kroppens vev. Dersom trijodtyronindosen bare adderes til tyroksindosen, vil det kunne føre til at pasienten blir overdosert.
Den daglige dosen ved kombinasjonsbehandling vil antakelig være omtrent 0,100 mg L-tyroksin + 10 µ g L-trijodtyronin. Det gir et tyroksin-trijodtyronin-ratio som tilsvarer forholdet mellom de mengdene av tyroksin og trijodtyronin som thyreoidea skiller ut per dag. Trijodtyronin absorberes raskt og kan gi plagsom hjertebank, varmefølelse og svetting en times tid etter tablettinntaket. Man burde derfor hatt en trijodtyronintablett av typen âlangsom frigjøringâ, slik at stoffet blir frigjort langsomt fra tablettmatriks. En slik tablettype finnes ikke i Norge i dag. Plagene reduseres om L-trijodtyronintabletten tas om morgenen etter frokost, fordi det fører til forsinket absorpsjon. Et annet alternativ er å dele dagsdosen i to, en halvdel om morgenen og en halvdel om ettermiddagen. Døgndoser av L-trijodtyronin> 10 µ g gir ofte bivirkninger og bør unngås. "
Tak!
og hej fra Gitte
Re: Liotyronin - dosering
Haug gjør vel en gedigen feilvurdering her !
T3 lages jo av T4 - ikke omvendt. Man kan ikke erstatte T4 med T3, så hvis din fT4 er i orden skal T4-dosen selvfølgelig ikke røres.
En senking av T4-dosen vil medføre at fT4 blir lavere - og det kan man ikke leve med. Det gir feil signal til kroppens andre endokrine systemer.
Pro-hormonet T4 omgjøres til kroppens stoffsikftehormon T3 i en prosess ute i kroppen, bla i leveren. Denne prosess kan fungere for dårlig og lage for få fT3.
Det kan avhjelpes ved å innta Liothyronin.
Hvis kroppen kan bruke dette, vil den fungere bedre, og etter en tid kan det kan være at man skal justere Levaxindosen.
Meldinger fra brukere viser at de like ofte justerer Levaxinen opp som ned.
Hei igjen! Jo, visst har jeg symptomer på cortisol ubalansen! Har helt motsatt døgnrytme av hva som er normalt! :shock:
Mange andre mer diffuse symptomer også, som like gjerne kan skrives på kontoen for stoffskiftet. Ble satt på Lio, fordi legen mente at den lave T3 kunne forårsake ubalanse i cortisolen. Men, tålte den altså ikke. :( Skulle selvfølgelig tatt nye prøver, men har en tung depresjon i tillegg så det er blitt nedprioritert.......
Klem fra meg.
Hej
Efter snart 14 dage på Lio overvejer jeg allerede at stoppe -jeg føler mig rigtigt sløj med ør og groggy følelse i hovedet, træt, utilpas. Diarre har jeg også - og kvalme :( Jeg har ikke de sædvanlige overdoseringssymptomer - jeg sveder ikke og min puls er ret lav. I nat har jeg dog ikke sovet p.g.a. hjertebanken. Min dosis er ret lav kun 10 mg dagligt og Eltroxin 100 mg. - ja det kunne tyde på at Lio ikke er det rigtige for mig. Ãrgerligt - jeg havde lige håbet, og jeg havde SÃ
DAN kæmpet med min læge for at få lov! :(
Har lige fået svar fra Synachtentesten som var normal - så det skulle ikke være p.g.a. dårligt fungerende binyrer at jeg har det dårligt. Jeg ved dog at binyrerne godt kan være "trætte" men har prøvet at tage hensyn til det ved at starte med 5 mg og trappe langsomt op.
Mine seneste blodprøver fra før jeg startede Lio. er Tsh 0.308 (0.3-4,0) T3 1,75 (1,10-2,50) og T4 1,03 (60-140) - ja måske tallene heller ikke kan berettige at jeg starter med Liothyronin? Selvomn tallene er "fine" føler jeg mig SLET ikke "fin". Ãv Ãv Ãv.
Har andre oplevet det samme med Lio? Måske jeg bare skal være mere tålmodig? Er 14 dage nok til at kunne afklare om medicinen virker for én? - jeg har læst om flere der beretter at de faktisk fra DAG 1 har kunnet mærke forskel - men desværre altså ikke mig!
Dybt frustrerende - hvad så mon nu - lægerne siger at tallene er så fiiiine, så det kan ikke være stofskiftet der er problemet... :(
Trist og grå hilsen her fra Gitte i Danmark...
Så synd da Gitte.
Liothyronin virker umiddelbart fra en time etter første tablett. Virkningen er også at kroppen trives bedres og det viser seg jo etter hvert.
Jeg mener du har brukt det lenge nok til å gjøre din vurderning, men syns nok at Eltroxindosen er lav - hvorfor er den så lav ?
Kroppen trenger jo et kontinuerlig tilsig av T3 - og det får den fra omdanning fra Eltroxin til T3.
Eltroxindosen skal være stor nok til å tilføre den basismengde T3 som kroppen har bruk for.
Så er det at kjertelen også produserer T3, og denne "tømmes" om morgenen, og kan erstattes av Liothyronin.
Det jeg mener, er at Eltroxindosen i de fleste tilfeller skal være riktig før man starter med Lio-tilleg. Og Lio skal være et tillegg til en behandling - ikke en erstattning.
Min egen erfaring er den at jeg ikke kan bruke hverken Levaxin eller Liothyronin. Jeg hadde intet ubehag med Liothyronin, det virket bare ikke. Selv i meget store doser.
Nu bliver jeg paranoid.... Bare det ikke bliver som med Glucosamin. Det præparat, som lægerne har skrevet recept på (lige da Glucosamin er blevet "frigivet" dvs. lovlig i DK) gjorde folk syge. Mens de piller vi havde skaffet os fra England - de virkede sørme. Det viste sig senere, at det danske Glucosamin var fremstillet af kinesisk råstof, som selv ikke dyrlæger ellers ville bruge til deres "patienter". Det var så forurenet af andre stoffer og virkningen blev så skæv, at de læger som fra starten var imod frigivelsen af Glucosamin (spørg mig ikke hvorfor de var imod) - de blev rigtig glade og væltede over hinanden af begejstring: "hvad sagde vi?"
Kan du fortælle - gitteh - hvad er det for et præparat du bruger? Hvilken producent det kommer fra og hvad er virkestoffet? :?