Re: Lavt stoffskifte / behandling av depresjon
Ærlig talt - nå skjønner jeg ingenting....
Jeg ringte lege nå for å få siste prøvesvar - tok blodprøver forrige tirsdag og de er nå som følger:
TSH : 4.0
T3 : 4.0
T4 : 17.7
Er ikke det veldig rart - siden jeg i september (før jeg økte til 75mcg hver dag) målte:
TSH : 1.9
T4 : 18.2
?????
Jeg har jo sakte men sikkert nærmet meg der jeg skal ligge tenkte jeg, men dette har jo gått skyhøyt opp igjen, hva betyr dette?? Er det noe jeg gjør ellers spiser eller drikker eller IKKE gjør....??
Kanskje er det ikke rart jeg har følt meg i dårlig psykisk form? Kanskje blir jeg ekstra vinterdeprimert og skal øke en del....
Meninger mottas med takk :-)
Det du bevitner nå er bare å ta til seg. Slik er det Netttverk.
Stoffskiftet er en ustabil greie - det endrer seg hele tia.
Det har mange oppgaver, og evnen til å tilpasse stoffskiftet til kroppens varierte krav mistet vi da kjertelen gikk ad undas.
Jeg, og mange her har oppdaget det samme - vi har økt dosen og får prøvesvar som skulle tilsi det motsatte.
Det kan jo være for at kroppen fungerer bedre og trenger enda mer ?
Noen oppdager også dette når de begynner med Liothyronintillegg.
Dessuten : D vitaminet varierer med årstiden, og D-vitaminet har mye mer å si for selve stoffskiftet en man tar hensyn til i dagens behandling.
Nå er det en stund siden du så sola, hvis det i det heletatt hjelper på oss da ?
Dette må vi bare ta hensyn til - spis D3.
Det kan være andre uoppdagde faktorer som spiller inn også.
Hvordan vi skal klare å følge kroppens endrede krav ved å ta blodprøver hver 3.mnd vet jeg ikke om det er tenkt over. Det er vel umulig ?
Jeg mener jo at man med års erfaring med egendosering er bedre stillt enn det iallfall.
Så mitt forslag er å skaffe seg selv erfaring med egendosering - gjerne i samarbeid med en forståelsesfull lege om det finnes.
Om det ikke finnes, er min mening at du ikke kan ofre helsa av den grunn.
Så er det jo heller ikke mengden stoffskiftehormoner i blodet som har endret seg da.
TSH er jo ikke et stoffskiftehormon - det virker ikke inn på noe, og det du opplever har jo flere her hevdet : TSH kan man ikke stole på når man har andre stoffskiftehormoner enn sine egne. Det er heller ingen annen grunn til å bry segt med dette parameteret for oss - det bare forvirrer.
Se på fT4/fT3 og gjør som hjernen, reguler stter disse !
Sukk og akk og ve :)
Skal til min nye fastlege nå etterpå.
Men skal jeg følge T4 så ser jeg at jeg i mai 2007 hadde en formtopp av noe slag og da var min T4 på 20.6. Så da har jeg det vel best med en høyere T4, da.
Så da er det vel bare å forsøke å øke. Som du sa sist, 75 mcg er jo "ingenting" ;-)
(Har alltid en slags sånn underliggende angst for at det at jeg knasker Levaxin og kanskje ikke behøver det gjør at jeg FÃ…R lavt stoffskifte)
Den underlige underliggende angsten skyldes vel at du, som alle oss andre, lar deg påvirke av skremselspropaganda og overkjøring med fagtermer brukt mer eller mindre i utide.
Og det er ikke noe rart - en får jo ikke særlig nyttig info, og en hører vel etter når stoffskifteorganisasjoner som jo sier de skal i vareta vår tarv også slenger seg på mer eller mindre velvorveid munnhuggeri.
Så kommer jeg da, som ikke er noe særlig bedre, og sprer usikkerhet.
huffåhuff.
Det er ikke meninga !
Det er mye usikkerhet, og mye synsing, og mye "sånn har vi altid gjort det".
Vi må bli sikkrere på at det vi veit er sannheten. Da er vi kommet langt.
Det går bra - jeg vil jo ha svar og tips og råd og synspunkter og forstår jo at det er fra DITT ståsted og DIN erfaring. Men du er veldig tydelig og sterk i dine uttalelser og det er ikke til å komme fra at man lar seg påvirke :-) Og ja, man blir like forvirret av å være her inne, som man blir glad for all støtte :) Stort sett er det helt topp å ha et sted å henvende seg til - med bare likesinnede....
Nå har jeg hatt en fin-fin time hos ny fastlege, som tidligere har jobbet på Volvat hvor det også jobber en flink svensk stoffskiftelege som han tydeligvis har lært mye av.
Jeg hadde med alle mine blodprøveresultater fra etter operasjonen i des 2005, og han sa at hvis jeg hadde vært hans pasient hele veien helt fra starten, så hadde han satt meg på Levaxin mye tidligere. Han sa heldigvis at alt av TSH som viser fra 3,5 og opp var i grenseland og da vil han teste ut medisin på meg uansett. Han sa også at svingningene mine nok kom av at min halve kjertel fortsatt produserer bittelitt nå og da når den finner det for godt. Dette ville stabilisere seg når kjertelen var helt død. Jeg spurte om det kanskje ikke kunne være motsatt - at jeg burde prøve å slutte helt på medisiner for å kickstarte kjertelen igjen - men da sa han at med min blodprøvehistorikk så var han ikke i tvil om at det vi gjør nå er best og riktig.
Så vi øker til 100 mcg 5dg i uka og 75 mcg 2 dg i uka, han sa det burde være mulig å få meg stabil innen 3 mnd.
Videre trodde han jeg fortsatt var sykmeldt (jeg meldte meg arb.ledig for snart 3 uker siden fordi jeg var liksom mye bedre enn før og tenkte jeg snart får finne meg en jobb, og jeg syns det var vanskelig å forsvare det å skulle være sykmeldt hos min forrige lege), og fikk helt sjokk da jeg sa jeg gikk på dagpenger. "I alle dager, det skal du da ikke - du skal være sykmeldt", sa han - "..og du kan hilse NAV at jeg har sagt du ikke skal på jobbintervjuer nå". Vips, hadde jeg sykmeldint ut november i første omgang og han tilbakeskrev den 1 uke til og med. Så deilig!! Deilig med en lege som er handlekraftig! Og jeg behøver ikke lenger ha dårlig samvittighet for at jeg ikke har orket å finne meg en passende jobb.... Nå har legen bestemt!
Jeg lærte også at unge jenter (ja jeg er 34 år og gikk visst som ung jeg også ;-) ) bruker stort sett laaang tid på å få stabilisert dose, ofte opp til et par år før de merker noe som helst. Det var mest damer i 40-50-60 årsalderen som kunne merke tablettene og formforandringen etter noen dager. Dette er ikke noe som står skrevet noe sted at sånn er det, men av hans erfaring på Volvat og de pasientene han har hatt så følte han det var sånn. Greit å vite! :)
Jeg sier ikke at denne legen har rett han heller, men fy søren så deilig å ha en lege som sjefer litt og tar kontrollen og som er interessert i å få meg frisk!! Han sa at hvis jeg ikke var bedre når han hadde fått verdiene mine dit han ville, så fikk vi se på hva annet som kunne være galt.
Videre sa han at jeg måtte passe på B12, og det gjør jeg allerede via Balder. Tar sprøyter.
Så. Da danset jeg nesten ut fra legen idag - bare fordi jeg følte meg ivaretatt!!! Og det er jo det vi vil og trenger...... :-)
Jeg synes det er helt topp at en lege har trukket egne konklusjoner etter å ha fulgt pasienter over tid!
Min lege har ikke gjort det, og heller mer og mer til å bare behandle TSH. Passer dårlig med min lave TSH. Jeg ga opp og gikk tilbake til min game dose. Nå sa han at han ikke ville ta noen nye blodprøver på meg på stoffskiftet , og at ingen andre har fått så mange prøver....(to prøver de siste to år)..
Herregud?!?!?
Er det no rart man blir sint og fortvila og oppgitt på en gang.
Kriminelt!! Det er det det er... At leger på en måte tøyser med helsa vår.
Han jeg var hos idag så også mest på TSH, måtte han innrømme. Jeg får nå bare gi han en sjans og la han gjøre det, så følger jeg sjøl med på de andre verdiene.
EDIT/d.2.01.2009 Andre tråder av Nettverk:
- Jeg ønsker å få påvist lavt stoffskifte!!!
- Hva bør TSH ligge på når man er medisinert....
- Nå går det brått veldig dårlig.....
- Hoven i halsen....
- Oppdatering samt spørsmål om Aker
- Hm. Bedring...?
- P-pille-stopp........
- Lavt stoffskifte grunn nok til å få yrkesrettet attføring?
Hypothyreose. Lege utilgjengelig, litt doseringshjelp, takk
Jeg driver fortsatt med doseøkning for å finne formen.
7januar var det cirka 3 uker siden jeg gikk opp fra 100mcg 5 dager og 75 mcg 2 dager i uken ---> til 100mcg 7 dager i uken. Dette fungerte veldig fint og jeg fikk en formøkning som var veldig merkbar i desember. I januar har det vært litt labert igjen så vi skal fortsatt øke, men legen foreslo nå at jeg skulle øke til 150mcg man/fre/ons... Jeg syns dette hørtes mye ut, men han sa at det var ingen fare for overdosering i mitt tilfelle (har fått byttet til en flott lege forresten som jeg er veldig fornøyd med). Jeg har nå økt i nesten 2 uker, men søndag og mandag har vært et rent helvete med markert puls og stress i brystet som ikke har sluppet 24 timer i døgnet. Det har vært ORDENTLIG ubehagelig og kroppen har ikke slappet av i det hele tatt, selv når jeg bare prøver å ligge på sofaen og se TV eller noe. Jeg var livredd for å få det idag også - det hadde jeg ikk orket - så idag har jeg ikke tatt noen tablett og det er klart for meg at jeg må justere ned.
Så til spørsmålet jeg ikke fikk stilt lege på telefon idag: Skal jeg nå ta 100 mcg som jeg har pleid frem til fredag og så ta 125 mcg da, og så ta 125 mcg tre dager i uka fra og med neste uke?
Oppjusteringen som legen forelso ble tydelig for mye økning for meg og er redd d blir surr fremover nå........
125 mcg man/ons/fre og 100 mcg resten passe? Eller skal jeg hive meg på 125 mcg annenhver dag.
Og ja - jeg vet at jeg må prøve meg frem sjøl - er uansett så godt å høre litt meninger...... :-)
Takk!! Og godt nyttår til dere alle.......
- nettverk -
Re: Lege utilgjengelig, litt doseringshjelp, takk
Jeg syns 100/125 annenhver dag.
Det fort gjort å ta for mye og det er mer trøblete å gå ned enn opp etter mine egene erfaringer da.
D-vitamin er også viktig, om du ikke ta det, ville prøvd om ikke det hjelper først.
Det er ikke noen stor thyroxindose du tar. men kan være passe for deg.
D-vitamin senket dosebehovet mitt, men jeg har ikke fått noen tilbakemelding fra andre på det.
Husker vi har nevnt dette før, men ikke mer heller. Får skylde på Jula :)
Re: Lege utilgjengelig, litt doseringshjelp, takk
Huff jeg føler med deg, holder på med justering av dose selv om dagen og det tipper raskt feil vei. Det er imidlertid vanskelig å komme med en anbefaling uten å vite hva dine siste blodprøver viste av verdier. Det eneste jeg vet av erfaring er at når man nærmer seg vedlikeholdsdose så lønner det seg å ta det litt rolig, små oppjusteringer og litt tålmodighet med tanke på å la ny dose få lov til å gjøre jobben. Jeg synes derfor 3 uker på ny dose var kort tid og at økningen kanskje ikke burde kommet før etter 6-8 uker.
Jeg ville derfor gått tilbake til dosen du gikk på før denne siste økningen for å bli kvitt hypersymptomene raskt. Så ville jeg tatt en ny blodprøve om en 3-4 uker og evnt justert forsiktig opp alt etter hva den viser. Ønsker du en viss økning ville jeg tatt 125 2 dager i uka (altså en økning på 50 som forrige gang, det ga jo gode resultater), feks torsd og søndag og 100 resten av dagene.
Lykke til og måtte kroppen din roe seg raskt. Hypersymtomer er ubehagelige greier.