Lærer noe nytt hver dag her inne. ;)Sitat:
Opprinnelig skrevet av Hansen
Printable View
Lærer noe nytt hver dag her inne. ;)Sitat:
Opprinnelig skrevet av Hansen
Hei Yvette. Idag har jeg litt overskudd og leser og skriver i hytt og gevær!!
Men fikk med meg en av de siste setningene dine, og om det ikke er helt i tråden din, så hiver jeg meg på!!!
Overgangsalder er noe vi Hypo damer kan komme i allerede fra 35-årsalderen!!!! Det sa hvertfall en Endo på ett møte igår. Det var ei der som hadde kommet tidlig i overgangsalderen og lurte på om det var pga Hypo, og YES, det var det!! :shock:
Jeg fikk konstatert overgangsalder i fjor og da var jeg 49, så det er ikke så urimelig tidlig. Men symptomene - med rotete menstruasjoner og hetetokter - begynte for flere år siden, omtrent samtidig som symptomer på hypothyreose. Så jeg ser ikke bort ifra at teorien din stemmer her. At hypothyreose setter i gang overgangsalder. Men denne siste kommer ubønnhørlig allikevel. :wink:
Allikevel - med hormonkremene mine så føles det som om jeg lindrer de verste symptomene. Hetetoktene var helt forferdelige, men opphørte etter kort tid med påsmøring. Hvilke andre symptomer som kunne ha kommet vet jeg ikke, men jeg synes jeg har det så bra som jeg kan forvente. Og jammen ble jeg kvitt sideflesket også - som jeg har lest kan komme av østrogendominans, men dette kan også ha sammenheng med vektnedgang generelt?
Tror allikevel at Progesteron-behandlingen min er fornuftig. Det er jo en form for progesterontilskudd man får på resept hos legen også. Bare at dette er kunstig, heter gestagen, og er - etter det jeg har absorbert av informasjon - farlig og ugjenkjennelig for kroppen. Jeg vil IKKE ha det iallefall!
Ikke vet jeg, men jeg leter etter svar på 1000 spørsmål hele tiden.
HJELP!! Kan vi komme i overgangsalderen når vi er 35!! Jeg er 36 år og da er det kaskje det som er skjedd med meg da. Nå er det nesten 2 måneder siden sist jeg hadde mensen. Har ikke noen andre symptomer da, men det hadde ikke min mormor heller. Mor har hetetokter og sånt. Tenkte å komme meg til en gynekolog om det ikke skjer noe etter 3 måneder, men det er jo ikke sundt å komme i overgangsalderen så ung så jeg får kanskje gå før eller. For ordens skyld det er 100% sikkert at jeg ikke er gravid altså :D
Har lest på engelsk om dette fenomenet, og det kan være antistoffer som gjør dette. Det fisn antistofer mot eggstokkene, og man kan måle dem. Har ikke hørt om at noen har fått gjort det i Norge.
Larrian (som er lege) sier at man må bringe ned skjoldkjertelentistoffene ved å ta høy nok dose thyroxin, for å slutte å trigge de andre antistoffene. Det er altså lurt å fortsette med sin levaxin. Og stress og røyk og jod og andre ting samt allergier trigger antistoffer.
En cortisonsprøyte som er blitt populært for allergi nå vil forresten stoppe antistoffer! Bare for å nevne det, men legen vil antagelig ikke vite om dette. Men hvis man er plaget med pollenallergi fra før kan man muligens be om cortison eller hva den sprøyten heter som man bruker mot allergi.
http://www.uib.no/isf/eyr/2006q2/023481.html
Og så må man stresse ned og spise sunt og få i seg D-vitaminer, helst masse sol, normaliserer immunsystemet og undersøke om man ikke tåler gluten...(trigger antistoffer også)
Det er ikke sikkert at du har kommet i overgangsalderen. Det kan skyldes denne lille kjertelen og dens samarbeidspartnere. Mine sykluser har variert veldig alt etter som om stoffskiftet har vært høyt eller lavt.Sitat:
Opprinnelig skrevet av cathrin
takk for svar dere to. Da er jeg kanskje ikke kommet i overgangsalderen likevel da. Når det gjelder kortison så har jeg faktisk en slik sprøyte liggende ( og jeg kan sette den selv) Jeg har pollenallergi, men med den :evil: :evil: legen som jeg har nå er det jo ikke sikkert at jeg får kortisonsprøyter i år da. Ikke godt å vite. Får jo se om jeg blir bedre da, men pollensesongen har ikke begynt for meg enda.
Det er ikke alle som kommer så tidligi overgangsalderen da :D Men han nevnte(foredragsmannen) att det var en del som gjorde det, og han måtte hjelpe damer som hadde utsatt å få barn m å sette det igang igjen, så det er håp om det skulle skje.
Jeg bare gir m :roll: eg over, for detta stoffskifte styrer jo jaggu alt som er!!!
Siden denne tråden ender i diskusjon omkring overgangsalder, så limer jeg inn noe jeg kom over i dag:
http://www.doktoronline.no/section/nose ... d=31124404
Kan dette bety at man (jeg) trenger å øke Levaxin-dosen? Smører med DHEA, som jo er en forløper til østrogen, og er vel da under "Østrogen-behandling"? Vet at fT3 og TSH er normale, men jeg blir usikker allikevel.
Er jeg den eneste på forumet som er i denne overgangsalderen?
Det er vanligst å måtte senke levaxindosen etter overgangsalderen, fordi TBG går ned fordi østrogennivået går ned. Man blir altså hyper på samme dose isåfall.