Takk takk :D
Printable View
Hei - lenge siden sist.
Tittet litt på den andre tråden din med svar på spyttprøvene dine også - og finner det ikke særlig rart at du reagerer som du gjør når du i tillegg er redd for Erfaen. Repeterer bare raskt ref.verdier for kortisol i spytt fra Aker ser du har fått annet svar på disse - (de avviker naturlig litt som de alltid gjør alt etter ref.gruppe)
kl. 8 - ref.: 3,5-27 dine: 6,2
kl. 12 - ref. 5-9 dine: 1,7
kl. 16 - ref. 3-7 dine: 5
kl. 23 - ref. 1-3 dine:
ref. kl. 19 vet jeg ikke men bør jo ligge mellom mellom kl. 16 og 23 ett sted siden kurven skal gå jevnt nedover fra høyest om morningen til lavest rundt midnatt.
Morgenkortisolet ditt var på 6! er det skremmende lavt ift. ref og ikke det spor rart at du reagerer på direkte T3. Ellers er 12 målingen fryktelig lav og 16 grei. Feilmarginen i tannkjøttblødninger ligger i at det vises FOR HØYE verdier, så faren ligger i at kortisolet ditt kan være ennå lavere på dagtid enn prøvene viser - ikke høyere. I tillegg vil Aker ikke analysere prøver med blodtilblanding - disse forkastes. (Har selv vært med på det - tatt prøvene flere ganger)
For meg er ikke dette litt trette binyrer slik balderdamen snakker om, men veldig slitne binyrer hvilket ikke er rart etter alt du har vært igjennom.
Veldig slitne binyrer er ubehagelig og ukomfortabelt - SPESIELT når det blir avslørt ved direkte tilskudd av T3 som er den aller kraftigste stressoren for binyrene - slik du opplevde i dag morges. I tillegg vil det ikke hjelpe på at du "er redd for erfaen" - redd for bivirkninger som hjertebank og høy puls. Du setter kroppen din i alarmberedskap og kroppen din pumper stresshormoner fra binyrene og alt dette blir en salig røre. Kroppen må bruke usannsynlig mye ressurser på å regulere mengden av ulike stoffer - (både de de har og de du tilsetter i form av hormoner) slik at ingen organer ødelegger hverandre.
Ser du har fått råd om å smøre med hydrokortisonkrem. Ta imot dette rådet. Smør på tidspunktene prøvene dine er lavt i ref.området (morgen og kl. 12:00) Dosering: 1/10 tube/dag. En tube holder 10 dager. Del erfadosen så binyrene dine ikke må slite med så mye T3 på en gang. Om du vil beholde Levaxinen finner du ut av selv etterhvert. Som du sikkert har lest av så mange her inne er faktisk den eneste måten å stole på seg selv, sin magefølelse - om man ikke finner en fantastisk lege som virkelig forstår hvordan dette henger sammen og makter å tolke prøveresultatene.
Har selv vært hos samme lege på Balder og kommer ikke til å gå dit igjen for å kaste bort pengene. Hun er ikke en av de legene på Balder som har tro på dhea og hydrokortison - hun mener det virker en kort periode for deretter å gi deg ett større tilbakefall - hun har full tillit til stressmestring eller mindfullness. At kroppen på sikt ordner opp i produksjonen av hormoner i rette mengder selv om alle forutsetninger legges til rette ved meditasjon, yoga - å rette blikket innover. Og det er sikkert riktig, men utrolig vanskelig å få til når man er SYK, og spesielt har syke barn og ikke sitter alene under en palme på en stillehavsøy uten en eneste bekymring i verden.
Jeg har forsøkt, og det funker som også damen beretter om - men jeg hadde ikke en sjans i havet når jeg var på det sykeste. Da måtte jeg faktisk ha medisiner. Men nå funker det - som bare det - men nå er jeg ikke så syk, og ikke så redd. Om jeg tar for mye hormoner en dag vet jeg at det er ubehagelig en periode, men det kommer ikke til å ta livet av meg. Jeg kutter bare tilbake neste dag.
Om du skal kombinere eller bare gå for erfa er det bare du og kroppen din som kan kjenne på sikt. Når har du det best. Ingen blodprøve i verden eller lege for den saks skyld kan fortelle deg det. Men ta det pent - ikke overøs kroppen din med T3 - del den i flere posjoner om du må til binyrene dine er sterke nok til å håndtere det. Og selv om de fleste skolemedisinere ler av det hjelper det å smøre i en slik fase du er i nå- mange hormoner tilføres med krem og når det er det eneste reseptfrie alternative må vi benytte det - eller handle på nett.
Håper du får en bedre dag i morgen!
kram1 H:-)
Jeg er klar over at balderlegen benytter disse referansene (12-22) på morgenprøven kl. 08:00. de andre referansene du oppgir her er like de jeg oppga - og også lik Aker sine. AKER opererer imidlertid med 3,5-27 kl. 08:00 på sine egne hjemmesider under hormonlaboratoriet. (Jeg har også ringt Aker og sjekket).
Det jeg ikke forstår er følgende: Jeg er helt enig i at 12-22 er en bedre funksjonell referanse på moregnkortisol enn 3,5-27. Jeg forstår imidlertid ikke hvorfor hun benytter ett funksjonelt referanseområde som er ulikt labets når hun allikevel ikke gjør noe - sette inn andre tiltak for å hjelpe binyrene når pasienten faller utenfor referanseområdet (som funksjonelt er snevnere)?
Som Anisa sier er det uansett ikke meningen at man skal gå rundt med lave kortisolverdier - og jeg er selv av den formening at der det finnes muligheter medikamentelt som heller ikke er syntetiske bør man benytte disse til beste for pasienten en periode til kroppen finner balanse.
Uansett refområde ligger du lavt, lavt lavt.......................
Blir litt nyskjerrig. Du foirteller at gutten din har vært syk og på sykehus. Du er syk og ammer, og mye og mer går over i morsmelk. Så vidt jeg husker begynner gutten din å bli ganske stor. Har du tenkt å fortsette lenge med å amme. Et helt åpent og kanskje "uforskammet" spørsmål som jeg håper du ikke tar ille opp - det er ikke vondt ment - men som kanskje krever litt forklaring av hva jeg tenker.
Under en graviditet tar kroppen ingen, og da mener jeg ingen hensyn til mor. Kun til det nye livet. Alt av næring som behøves osv. går til fosteret, selv om mors kropp ender opp med mangeltilstander. Jeg har egentlig lite peiling på om det samme kan være tilfelle med produksjon av morsmelk, men bare den innebefatter også veldig mange prosesser og organer, og ikke minst hormoner. En ekstra energikrevende prosess i kroppen som du kanskje ikke egentlig hverken har energi eller næring i kroppen til å fortsette med slik du har det nå?
Da de nye tal kun udgør forskellen mellem "dårligt" og "værre", passer rexxy69s kommentarer endnu bedre til din situation Herdis. rexxy69s kommentarer er altid værd at læse og reflektere over. xx9
Hvem er bange for Thyroid?
Jeg er ikke bange for at tage thyroid xx1
Hei!
Jeg har ikke særlig mange krefter igjen i dag, men skal prøve å svare litt her.
Jeg fikk ikke lest innleggene dine i sin helhel rexxy69, da jeg måtte legge sønnen min. Fikk bare postet full fart prøveresultat.
Når det gjelder kortisolnivået mitt, så ser jeg jo at jeg trenger medisin. Du får meg til å smile kjære rexxy69, når du sier at det med å sitte på en stillehavsøy. Kunne ikke sagt det bedre selv :D
Jeg har prøvd å kontakte visse leger. Ja, det har jeg jo skrevet om her også. Tatt kontakt både på mail og telefon flere ganger. Hvorfor dette ikke har blitt besvart på en måned, vet jeg ikke. Jeg får bare løfter om at legen nok tar kontakt. Jeg vet det går an å bestille saker og ting på nettet, men jeg føler jeg trenger en veileder. Jeg klarer ikke å sette meg inn i stort for tiden, også har jeg jo barnet mitt som jeg ammer og som er avhengig av min pleie. Jeg føler ikke jeg kan eksperimentere.
Jeg er rådvill og desperat. Men jeg har jo familien min og jeg har jo dere hjerte1 Dette forumet er livreddende hjerte1
Det må vel gå bra til slutt kram1
Det er vel en bragd at du klarer det du klarer, med lave kortisolverdier og det hele xx8
Ja, det er tøft. Så tøft at jeg ikke tror det skal gå, men så greier jeg en stund til. Men jeg balanserer på en hårfin linje, og dette går jo ikke så mye lenger. MEN GODT NYTT: jeg har nå fått time ved en anbefalt klinikk hos en lege jeg lenge har håpet å få komme til. I neste uke! Mirakler kan skje :)
Kjære deg! Dette er absolutt ingen annen historie, og akkurat nå blør hjertet mitt for deg. hjerte1
Leste noe av dette imellom linjene i en annen tråd du skrev sønnen din var syk, er det som fikk bitene til å falle på plass for meg og se hele bildet her. Selvsagt ikke i detalj men i grove trekk.
Tenker som følger – og dette blir langt…………..
Et svangerskap er en enorm belastning for kvinnekroppen og de aller aller fleste går dessverre ikke inn i ett svangerskap med perfekt mineralbalanse i kroppen. Uten å bla tilbake til dine første poster der jeg kommenterte mange av ubalansene i kroppen din blodprøvene dine vistehar du også kommet ut av svangerskapet etter fødselen med store ubalanser i kroppen. Mye av dine problemer virker å ha oppstått i eller under svangerskapet. Svangerskapsdiabetes, hypo, antistoffer osv.
Som jeg skrev tidligere tar det nye livet det det trenger av mineraler og vitaminer på bekostning av mor. Dette er naturens plan for at babyen skal fødes med en så perfekt mineralbalanse som mulig.
Mennesker og dyrs fysiologi er relativ lik. Vi er alle pattedyr. Enhver bonde som driver oppdrett av for eksempel fe for avl/salg vet at dyrene trenger uraffinert salt som inneholder mineraler og sporstoffer(havsalt eller bergsalt) for at mor skal være frisk under svangerskapet og få ett friskt avkom. Salt er så essensielt for pattedyr at en elefant vil risikere livet for å få tak i salt.
Hvorfor er salt så viktig for pattedyr? Naturlig uraffinert salt – havsalt eller bergsalt – inneholder alle de mineraler og spormineraler kroppen trenger i eksakt riktig forhold til hverandre. Biologisk er ikke våre celler annerledes enn for eksempel elefantens. Vi trenger salt og alle mineralene og sporstoffene i det , ikke bare jod, eller kobber, kalsium eller klor.
Hva skjer ved en graviditet? Litt forenklet kan man si at veier du 100 kg er ca. 72% vann – de resterende 28% er mineraler. 72 kg vann/28 kg. mineraler. Under de ca. 265 dagene svangerskapet varer og babyen vokser i kroppen ”stjeler” den mineraler fra mors kropp. Ca. 10% av mors minerallagre. Vi snakker +/-kilo med tapte mineraler her, om mor ikke erstatter tapet under svangerskapet ved riktig og godt sammensatt kosthold eller tilskudd av ioniserte mineraler. Og hvem gjør det? Ernæringsmessige råd som gis gravide av deres leger er hjerteskjærende dårlige og mangelfulle. Hva det skyldes er en annen skål – mangel på erfaring med kostholdsveiledning, profesjonell latskap og komplett amnesi med tanke på de første klassene i medisinsk utdannelse med biokjemi og cellelære.
Nå mener jeg ikke å si at babyer er parasitter selv om det kan høres slik ut. Men babyen tar hva den trenger for å utvikle seg uten tanke på mor. Om babyen trenger et mineral mors kropp allerede er i underskudd på tar den det likevel, og etterlater mor i enda større manko enn tidligere. På motsatt side, om mor har FOR MYE, av et mineral – for eksempel kobber, vil babyen også få for mye kobber. Babyens mineralstatus kan sies å være ett eksakt fingeravtrykk av mors mineralstatus. Dette er naturens plan for at babyen skal fødes med en så perfekt mineralbalanse som mulig, og ville vært en utmerket plan i en perfekt verden.
Det er ett stort antall sykdommer som ofte følger i kjølvannet av eller under en graviditet. Høyt blodtrykk, svangerskapsforgiftning, svangerskapsdiabetes og voldsom vektøkning for å nevne noen. Det synes klarer og klarer at flere av disse er knyttet til ernæringsmessige forhold og ubalanser som mulig kunne vært unngått eller behandlet med tilskudd av de korrekte mineraler, vitaminer og kostholdsendringer. Det er ufattelige krav til moderne mammaer i dagens samfunn. Om man tenker på mineralmanglene de aller fleste mødre sliter med i tillegg til alle krav som stilles er det et under at mange av dem fremdeles står oppreist, for ikke å nevne problemer med depresjon, vekt, energi, migrene, hormoner og humør. Og du har jo selv fått erfare hvor vanskelig det er å få hjelp - både til deg selv og gutten din.
Jeg har etter noen år (ganske mange) som syk selv klokketro på at mange helsemessige problemer løses eller bedres ved å stabilisere mage/tarmfunksjon. Jeg har skrevet mer om dette i tråden Fordøyelsessystemets udiskutable mangel på glamour
Jeg er så glad du har fått time hos en ny lege jeg håper vil være i stand til å hjelpe dere begge to og håper han eller hun lever opp til forventningene!
Hei og takk for svar :D Jeg skal lese innlegget ditt noen flere ganger i morgen, rexxy69.
Ville bare fortelle at nå har jeg bestillt flybillett til Oslo igjen, med håp om en bedre legetime denne gangen. Ser lyst på det! Skal greie å holde ut til neste uke :D