Lavt stoffskifte / behandling av depresjon
Er det noen av dere som blir behandlet for depresjon mens dere samtidig går på Levaxin? Min nye lege lurte litt på om jeg skal gjøre det. Fordi depresjonen min har blitt så lang og overhengende.
Han er forøvrig også første fastlegen jeg har møtt som var helt inneforstått med at man kan ha en depresjon og føle seg lei seg hele tiden selv om det ikke nødvendigvis var noe i livet mitt ellers som det var noe galt med og som kunne være årsaken. Det går an å føle seg nedtrykt uten grunn! Og det skal også behandles, sa legen. Selv om depresjonen kan komme av stoffskiftet........ Fine greier - hvis dette kan hjelpe...
Synspunkter?...
Re: Lavt stoffskifte / behandling av depresjon
Jeg har blitt behandlet for depresjon samtidig som jeg går på Levaxin (og gjør det enda). Har gått på begge type tabletter siden november/desember 2006. Har prøvt flere typer antidepressiv-medisiner men sluttet pga ubehagelige bivirkninger. Har i det siste året gått på Zoloft, som fungerer veldig bra:) Dersom du har hatt depresjon over lengre tid burde du få medisin for det. Jeg vet selv av erfaring at det ikke er noe kjekt å gå slik å være lei seg og derpimert i lengden.
Takk for tips!! Jeg er lei av å gråte for ingenting og miste selvtillitt fordi man føler seg liten og svak. Dette er da ikke meg....
Jeg har forsøkt Cipralex før jeg oppdaget struma'n og ble operert. Men aldri forsøkt begge deler samtidig.
Skal spørre ut legen om Zoloft på mandag :)
Skal vel til Balder igjen i desember - de sier vel kanskje at depresjonen blir borte med Armour eller tilførsel av Lio.
For en jungel å finne ut av :)
Klem tilbake :)
"Personer med diagnosen hypothyreose og/ eller PCO er i stor grad plaget med depresjoner og angst. Ubehandlet binyretretthet vil også gi de samme symptomer, men her kan du legge til panikkangst og katastrofetanker.
Legen din vil høyst sannsynlig foreskrive antidepressivia /"lykkepiller" for å gjøre hverdagen lettere for deg. Dette er en helt feil tilnærming til problematikken.
Zoloft f.eks. har den fantastiske egenskapen at den senker nivået av T3 og T4, og nivået av TSH øker. Med andre ord så sørger Zoloft for at et allerede dårlig stoffskifte blir verre. Dette vil igjen sørge for at depresjonen du har pga. lavt stoffskifte også blir verre. Det vil også andre symptomer på stoffskiftet bli. Andre merker antidepressivia har samme effekten på deg.
Det du trenger er T3, ikke all verdens antidepressivia. Vi blir ikke deprimerte og får angstfordi kroppen vår mangler kjemiske stoffer i antidepressivia, men fordi kroppen vår mangler livsviktige hormoner."
Men dette gjelder kanskje hvis man ikke allerede får behandling for lavt stoffskifte.....? Hmmm....
hmm.. nå er ikke jeg spesialist på dette, men jeg ville trodd dette gjaldt dersom man ikke allerede får behandling for lavt stoffskifte. Vet om flere som er i samme situasjon som meg å går både på Levaxin og antidepressiva samtidig. Synes det er rart hvis mange leger ikke vet om dette (at en ikke skal ha antidepressiva samtidig som en blir medisinert for lavt stoffskifte), men på den andre siden er dagens leger ganske uvitende på en del ting...
Jeg hadde ikke depresjon før jeg hadde lavt stoffskifte, eller ble undermedisinert. Prøvd undermedisinering flere ganger.....
depresjonen blir bare borte eetter en dag eller to på riktig dose.
Da er min TSH lavlavlav men ft4 og ft3 over midten.
Det er individuelt hvor man må ha ft4 og ft3, og jeg tipper at noen trenger dem helt oppe.
det er uhyre viktig å gå på riktig dose thyroxin og evt. liothyronin, for de enge til å lage neurotransmitterne man skal ha. Antidepressiva virker veldig dårlig hvis man er feilmedisinert med stoffsikftemedisin/undermedisinert/umedisinert.
Det er flere på thyroid.about.com forumet som tar diverse antidepressiva eller mood stabilizers aller em av typen antiepileptika (visse skal som kjent ikke ha antidepressiva, de blir bare dårlige av dem, de skal ha de andre medisinene istedenfor, dem for bipolar som jo er mer lik antiepileptika, for det er mer en feil på hjernen)
Lisa som er sykepleier og gift med en lege og de tar alle sammen Armour inkludert bikkja, forteller at disse medisinene virker dårlig hvos man er dårlig medisinert for stoffskiftet, at det er aller viktigst å dosere stoffskiftemedisinene riktig og så de andre. Hun og døtrene tar vel et par-tre av psykofarmaka. Synes å være trendy å fortelle om sin bipolar eller depresjon eller hva enn man har i USA....
Her i Danmark har vi et UTROLIGT godt forum " overgangsalder.net ". Derfra er der mange gode henvisninger hertil " Sonjas stoffskifteforum " under -helbred- og her igen under tråden -stofskifte-. Men nu vil jeg henvise til " overgangsalder.net ", da der er et link til en dansk hjemmeside " Lykkepiller.info " igen under -helbred-, med mange oplysninger om depressiva (pas på – overgangsalder.net kan være ekstremt vanedannende :wink: ). Yder mere er der her på forumet " Sonjas stoffskifteforum " under tråden -Nyttige linker- henvisning til " Meretes thyreodea – side " under linket -En fin side om hypotyreose mm-.Her står der lidt om depressiva og hypothyreose (under binyrer). At det ikke er en god sammensætning.