Sv: Erfa i hus - så var det overgangen da!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Damen
Jeg har akkurat selv (siden Februar) vært igjennom den samme runden som du har satt i gang med Xione. Virker som vi er ganske like, både i forhold til dose tidligere, og hva fru Balderlege anbefaler. Bruker også oppmerksomhetstrening, og det funker mot stress og smerter i kroppen for meg. En bok som heter Stress, av Andries Kroese. Følger med cd til å høre på. Ble litt lattermild av hele greia i starten, men nå funker det som bare det.
Quigong hjalp meg veldig med stressmestring. Det er noe med bevegelsene, mønstret i spenning/avspenning og pusten som hjalp meg. Men det tok nok 5-6 ganger før jeg kunne formene godt nok til å la meg "flyte med" og dermed få utbytte av det.
Disse videoene fra youtube med Larry Wong synes jeg er gode på grunnleggende former/teknikker. Og litt humoristiske også. Sett det sammen med rytmen til en rolig cd av Enya eller Vangelis også har man 10-15 min som fungerer bra.
http://www.youtube.com/results?searc...arry+wong&aq=f
Når man kan formene kan man "bygge på" med å spenne musklene på "utpustbevegelser"/bevegelser ut fra kroppen og å slappe av i musklene på inndragende bevegelser. Bevegelsene skal helst følge en rolig pusterytme for avstressing.
Yoga er også fint, men krever mer kroppskontroll for å få noe ut av det, synes jeg. Dermed blir terskelen høyere.
Hei
Jeg har vært hos min lege på Aker i dag.
Hun har litt annet synspunkt enn din lege.
Jeg har vært i samme situasjon som deg, gått på Levaxin 75pr dag +12,5 (4 ganger i uken ) samt 1/4 tablett av Levo. Fungerte veldig bra i 14 dager , men så er jeg ned i samme formen igjen . Og det merkes best på det psykiske som du nevner her.
Men jeg fikk også Thyroid i dag og skal få starte med dette alle skryter av.
Min lege anbefalte å stoppe helt med Levaxin og Leo , og kun bruke Thyroid.
Skal bli spennende å se om dette virker .
Hun visste like om man skulle gå uten Levaxin noen dager , før man starter med Thyroid.
Noen som har erfaring med dette her ?
Jeg har.
Jeg var så redd når jeg skulle bytte at jeg kuttet Levaxin i over en uke før jeg begynte med Armor (samme som ERFA)
Det vil jeg IKKE anbefale.
ERFA anbefaler at man går rett på 125mg og justerer etterhvert.
Det kan medføre at man får litt mye T3 de første ukene, men de fleste vil ikke merke dette. Noen gjør, og da kan de jo bare senke dosen i noen dager og fortsette planen, som vel er en dose rundt 125+60mg.
Levaxin har en halveringstid i kroppen på en uke. Det vil si at selv om du slutter med Levaxin, vil kroppen fremdeles ha halvparten i behold etter en uke.
Når du starter med ERFA vil T3-innholdet komme i tillegg til den T3 kroppen danner av Levaxinen. ERFA's T4 vil komme til nytte like gradvis som Levaxinen fases ut.
Fikk du ERFA av en lege på Aker ??
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Oppognedform
Hun visste like om man skulle gå uten Levaxin noen dager , før man starter med Thyroid.
Noen som har erfaring med dette her ?
Jeg skar min dosis (Euthyrox) ned fra 200 til 100 µ de sidste fire dage inden, jeg skiftede til thyoid. Ingen havde sagt, jeg skulle, og jeg aner ikke, om det har nogen som helst praktisk betydning. Men jeg forestiller mig nu alligevel, at jeg måske slap for at blive endnu mere varm, end jeg blev, da jeg så skiftede fra den ene dag til den anden.
Du kan evt. læse om det her:
https://www.stofskifteforum.dk/showt...8787#post88787 , jeg beskriver min måde i #12
Tillykke med at du fik Erfa - det er god medicin. Og godt ikke alle har lige tåbelige læger.
hjerte1 Nielsigne
Hei folkens :) Litt deppa her nå.... Det er altså så vanskelig å gjøre motsatt av det leger sier. Jeg feiget ut i dag da jeg skulle starte, og endte opp med å følge legens råd om 50 levaxin og 30x2 erfa. Så jeg startet med 50 levaxin og 30 erfa i morges. Etter halvannen time fikk jeg masse hjertebank og hard puls. Jeg kan vel ikke få overdoseringssymptomer på 30 mg? Den opprinnelige planen min var å ta bare 120 mg erfa og ingenting levaxin. Men da blir jo T4 inntaket mindre enn det jeg pleier (100 mg levaxin) og T3 høyere enn den pleier (10 mg lio). Og når jeg allerede reagerer på 30 mg.... Men kanskje forholdet mellom T4 og T3 Erfa er bedre, og jeg ikke reagerer sånn hvis jeg utelukker levaxin. Litt i villrede nå. Er jo bare å prøve, men jeg har hatt så mange skrekkelige opplevelser med reaksjoner. Hvis jeg reagerer på 30 mg erfa og 50 levaxin, tør jeg ikke tenke på hva 125 vil føre til. Eller?
Jeg kan ingenting om Erfa, men husk at det ikke er sikkert at du vil fortsette å reagere på samme måten når kroppen får vent seg til ting da.
Erfa er jo forskjellig fra komboen du har hatt gjennom at det også inneholder t2, t1 og calcitonin. Kanskje den ekstra tilførselen av ett av disse stoffene er det du kjenner?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Hei folkens :) Litt deppa her nå.... Det er altså så vanskelig å gjøre motsatt av det leger sier. Jeg feiget ut i dag da jeg skulle starte, og endte opp med å følge legens råd om 50 levaxin og 30x2 erfa. Så jeg startet med 50 levaxin og 30 erfa i morges. Etter halvannen time fikk jeg masse hjertebank og hard puls. Jeg kan vel ikke få overdoseringssymptomer på 30 mg? Den opprinnelige planen min var å ta bare 120 mg erfa og ingenting levaxin. Men da blir jo T4 inntaket mindre enn det jeg pleier (100 mg levaxin) og T3 høyere enn den pleier (10 mg lio). Og når jeg allerede reagerer på 30 mg.... Men kanskje forholdet mellom T4 og T3 Erfa er bedre, og jeg ikke reagerer sånn hvis jeg utelukker levaxin. Litt i villrede nå. Er jo bare å prøve, men jeg har hatt så mange skrekkelige opplevelser med reaksjoner. Hvis jeg reagerer på 30 mg erfa og 50 levaxin, tør jeg ikke tenke på hva 125 vil føre til. Eller?
Jeg synes, hele skidtet er forbundet med en stor ensomhed. Hvis ikke, det var for forummet her, var jeg gået ned med flaget!
Men jeg tænker på, om ikke du måske skulle dele din dosis op i 2-3 portioner, så du når at mærke, hvad der sker? Det må man vel kunne gøre, uanset om man laver en kombinationsbehandling eller ren Erfa. Andre her har delt deres dosis op - efter råd fra Balder, så vidt jeg husker. Men lægerne på Balder er åbenbart ikke enige med sig selv - i noget?
Jeg synes, det må være superfristende at gå på ren Erfa. Men jeg forstår godt, du ikke synes, det er let at gå mod lægen!
Hvis du vælger at gøre det alligevel, kan du måske have glæde af at lave en glidende overgang? Jeg selv skiftede direkte over - efter anbefalinger fra forskellige herinde men også efter at have læst på Erfas hjemmeside.
hjerte1 Nielsigne
Vel, legen har jo instrukser fra Preparatets produsent og følger jo disse. Husker de ikke hva som står i boka slår de jo ofte opp og leser opp for pasienten hva som står der.
Om ERFA står det anbefalt å gå rett over på 125mg når man går fra en nogenlunde regulert Levaxindose.
Hvorfor Balder - av alle - gjør untak for dette når det gjelder ERFA vet jeg ikke. Det burde de vel gi en forklaring på ?
Herdis kan være følsom for virksomt T3, det er jo derfor noen har erfart at å stoppe helt opp med Levaxin i noen få dager før man starter med ERFA kan være med på å redusere T3 i overgangen.
Å dele dosen i førsten vil jo fordele T3 litt utover i tid, så man ikke får alt på en gang.
Hei!
Beklager folkens, men de binyresvarene stemte ikke helt. De er egentlig enda lavere. Jeg har nå fått tilsendt svarene, MED referansegrenser.
08.10 6,6 (12-22)
13.10 1,7 (5-9)
16.30 3,1 (3-7)
22.30 2,0 (1-3)
Jeg er utenfor grensa på 2 av prøvene og et hårsbredd fra å falle utenfor på den tredje. Den siste er normal.
Så et spørsmål vedrørende alternativ binyremedisin. Jeg har liten erfaring med å bestille medisiner fra nett, og er litt skeptisk til det. Kanskje noen kan overbevise meg? Ellers så ammer jeg, så jeg må være litt forsiktig med hva jeg putter i meg.
Jeg skal definitivt prøve stressmestring, men jeg føler på meg at jeg trenger medikamentell hjelp, i og med at binyrene mine ikke takler doseøkningene, som jeg sårt trenger for å få et noelunde fungerende liv.
Har noen forresten en link til pakningsvedlegget til Erfa?
Når det gjelder doseringen, har jeg nå bestemt meg. Det blir uten Levaxin. Jeg starter på 60 mg i noen dager, så 90 en stund, og deretter 120. Jeg MÅ ta det forsiktig. Høres det ut som en plan?
Og rådet om å dele dosen opp skal jeg følge. Det funket ihvertfall med Liothyronin.
Takk for gode råd :D
kram1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Har noen forresten en link til pakningsvedlegget til Erfa?
Den finder du på forsiden, linket lige under Erfa-billedet. xx9
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Så et spørsmål vedrørende alternativ binyremedisin. Jeg har liten erfaring med å bestille medisiner fra nett, og er litt skeptisk til det. Kanskje noen kan overbevise meg? Ellers så ammer jeg, så jeg må være litt forsiktig med hva jeg putter i meg.
Overbevise? smilnej1 Både som ammende og som ikke-ammende, er det ikke meningen at man skal gå med underskud af cortisol i kroppen. Og hvad angår "alternativ binyremedisin" er binyreekstrakter ikke mere "alternative" end Thyroid USP (f.eks. Erfa). Det har mennesker været behandlet med lige så længe som endokrinologi har eksisteret. Ikke værd at være skeptisk ved, ellers måtte man også være det ved Erfa. :mrgreen: