-
Sv: Jeg tror jeg blir gal her...
Jo, jeg har også sett at anbefalingene varierer - nesten med hvem du "snakker" med.
Jeg mener bestemt at disse lavere annslag er kommet til i den senere tid, som en tilpassing til TSH-regimet.
Det var vanligere å dosere høyere før - i før TSH-isk tid.
Jeg tror mer på at en person på 100kg bør ha en dose i området 200 - enn at den skal være i området 140. Men det må jeg stå for selv, jeg har ingen holdepunkter å vise til dessverre.
-
Takk for svar N`Finn;-)
Kan vel si at jeg mer eller mindre har 3/4 av alle de symptomene på listen (i den linken du la ut) hvorav noen kommer og går og alt ikke er det samtidig bestandig. Jeg er en veldig stor person så tenker jeg prøver med en økning på 25 pr dag og heller går ned litt om jeg merker ubehag.
Og jeg må få lov til å si at jeg er utrolig takknemlig for alle som tar seg tid til å svare, hadde blitt så mye mer frustrert dersom jeg ikke hadde dere hjerte1
-
Samme her Trude :)
Jeg ville gjort det samme som deg !
-
Så nå at det jo var du Eirin som la ut lenken og er takknemmelig til deg også (er bare så surrete for tiden).
-
Hei, Trude
Ser av verdiene dine at de er ganske lik mine. Jeg begynte rett på 50 mikro, økte med 25 etter ca 6 uker og har øket med ytterligere 25 etter ca nye 5 uker. Er nå oppe på 100 mikro pr dag med Levaxin. Har ikke merket noe særlig til overdosesymptomer (hjertebank). Kan være jeg er lik min søster der?? Hun var oppe i stoooore doser uten å få hjertebank:shock:, hun har nå gått over til ett nytt preparat som jeg ikke husker navnet på, har heller ikke sett det nevnt her. Hun har akkurat begynt så jeg vet ikke hvordan det virker på henne. Dette preparatet er tysk og må på fritak. Jeg har bestemt meg for å bestille time hos legen min etter ferien (og etter å ha tatt nye boldprøver). Neste steg for meg er å forlange henvisning til Aker, eventuellt kombinasjonsbehandling eller naturlig tyroid. Jeg gidder ikke gå for halv maskin leger.
Lykke til vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Orca
Hei, Trude
Ser av verdiene dine at de er ganske lik mine. Jeg begynte rett på 50 mikro, økte med 25 etter ca 6 uker og har øket med ytterligere 25 etter ca nye 5 uker. Er nå oppe på 100 mikro pr dag med Levaxin. Har ikke merket noe særlig til overdosesymptomer (hjertebank). Kan være jeg er lik min søster der?? Hun var oppe i stoooore doser uten å få hjertebank:shock:, hun har nå gått over til ett nytt preparat som jeg ikke husker navnet på, har heller ikke sett det nevnt her. Hun har akkurat begynt så jeg vet ikke hvordan det virker på henne. Dette preparatet er tysk og må på fritak. Jeg har bestemt meg for å bestille time hos legen min etter ferien (og etter å ha tatt nye boldprøver). Neste steg for meg er å forlange henvisning til Aker, eventuellt kombinasjonsbehandling eller naturlig tyroid. Jeg gidder ikke gå for halv maskin leger.
Lykke til vink11
Hei Orca;-)
Min lege mener jeg bare skal fortsette med den dosen jeg er på men det gidder jeg ikke lenger nå tar jeg skjeen/pillen i egen hånd og prøver meg fram litt selv.
Lykke til til deg også;-)
-
Opptur
Vet ikke hvor jeg skal legge inn denne og er ikke sikker på om jeg noen gang kommer til å forstå hvor jeg skal legge inn det jeg har på hjertet.
Uannsett, jeg opplever en gedigen opptur her og er nesten i ekstase for det. Etter at jeg kom tilbake til Egypt etter å hatt en tur til Norge har jeg bare begynt å føle meg sååååå bra. Den første uken her var alt tungt og vanskelig, bare det å måtte gå var skikkelig slitsomt, det kjentes som om jeg hadde på meg en sele og noen sto bak og holdt meg igjen når jeg skulle gå. Nå kjennes det ut som om selen er borte og jeg klarer å gå i normal fart, herlig;-)
Før var det slitsomt bare å løfte hånden for å spise eller pusse tenner (jeg gjorde det jo, pleier jo å gjøre ting selv om jeg ikke orker. Tungsinnet er borte og jeg klarer å se positivt på nesten alt, en utrolig god følelse.
Jeg klarer til og med å vaske hele leiligheten på en gang uten å være helt padde etterpå. jeg kan lage middag og gjøre andre ting samme dag, ikke verst.
Det er som om jeg har fått mesteparten av livet tilbake, ja for husken og og konsentrasjonen er like dårlig men det kan jeg leve med.
Jeg var kun hos min fastlege i sommer mens jeg var i NOrge og hun var jo faktisk ganske medfølende og mente jeg burde sjekkes mer men siden jeg ikke bor i Norge så ville det jo ikke være tid til det. Jeg vet ikke hva hun ville sjekke for det sa hun ikke. Jeg prøvde jo å snakke litt om TSH men det var hun ikke spesiellt interessert i for hun hadde sine meninger om det altså de vanlige meningene om at man følger TSH og kun det.
Vel, jeg fikk nå beskjed om å fortsette med den dosen jeg tok som jeg jo hadde gått opp i litt selv. Og jeg tenkte at Nei det skal jeg ikke, så da begynte jeg å ta en og en halv tabelett hver dag som jo blir 75 Mµ (eller hvordan det skrives) så har jeg begynt med 1,5 annenhver dag og 2 de andre dagene. Tenker å gå opp til to hverdag snart. I tillegg til dette har jeg begynt å ta Bio-Selen +zink. I denne er det også vit A, C, E (naturlig) og B6, og på pakningen står det "kan virke styrkende på immunforsvaret. Gjett om det gjør da;-)
Bio-Selen + sink kjøpte jeg i utgansgspunktet fordi jeg ville ha noe som kunne gjøre huden min bedre og damen anbefalte å prøve innenfra med disse tabelettene isteden for en krem. Huden er vel omtrent det samme men jeg er det ikke;-) Håper det bare fortsetter på denne måten selv om jeg er realist og vet at det kan komme nedturer igjen.
En annen ting som også er topp er at mannen min ser forskjellen også og kanskje det virkelig går opp for han at jeg virkelig har vært dårlig, han sier så i hvertfall;-)xx6
-
Sv: Opptur
Så flott at det bedrer seg - og jeg vil tro at det nesten virker like mye at også mannen din nå forstår mer. Å være hypo er ikke lett da en del av symptomene er så snikende at kanskje familien ser det lettere enn en selv ... og da er det godt at de spiller på samme lag.
Nå vet ikke jeg hvor hen du er i Norge når du er her, men er du i "ytre enfold"- i Østfold nær svenskegrensa - har jeg en lege som ikke er spesielt kunnskapsrik, men som ikke doserer etter TSH, men etter ft4 og pasienten... PM meg om det er aktuelt å vite navnet.
For husk og konsentrasjon skal du se/forsøke pregnenolone (kosttilskudd). 10µg sies av være en trygg startdose.
-
Sv: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008
Jeg holder til i Oslo når jeg er der men takk for omtanken. Bare jeg får ut fingeren her så skal jeg prøve å finne en skikkelig lege her i Egypt også så får jeg se om de er noe flinkere her enn legen jeg har i Norge.
Og takk for tips om hukommelsen;-)
Nå bare nyter jeg å være i god form;-)
-
Da ser det ut til
At jeg endelig har funnet en lege som har peiling på stoffskiftet her i Egypt. Her spesialiserer de seg gjerne på forskjellige steder av kroppen og denne er øre, nese, halsspesialist, altså ting fungerer ikke på samme måten her som i Norge;-)
Vel, jeg satt nå det og forventet egentlig en lege som ikke forsto mye av stoffskiftet men der tok jeg feil, han til og med tegnet og forklarte hva som skjer og hvordan ting skjer. Han lurte på hvorfor jeg i all verden ikke hadde tatt ultralyd av kjertelen og hvorfor jeg gikk på så lav dose (ligger på 100 milligram nå) jeg var jo stor og skulle ligge mye høyrere enn det og at de fleste burde ligge på rundt 200. Det som gjorde at jeg fikk tillitt med en gang var at han begynte med å si at man ser ikke bare på TSH men også på FT4 og T3 og hvordan alle disse ligger.
Tror han ble litt satt ut av legen min i Norge når jeg sa det eneste hun var interessert i var TSH.
Så i morgen skal jeg ta blodprøver så får jeg se om jeg syntes han er like flink når han har sett på dem;-)
Han mente jeg jeg bare kunne ta medisin som vanlig ettersom medisinen bruker lang tid på å vise resulterter (14 dager eller mer), man trengte heller ikke faste annet enn at man ikke har spist tre fire timer før blodprøven men det som forundret meg var at han sa jeg ikke burde spise noen form for mat fra boks (can) da han mente dette kunne spille inn på prøvene.
Neste søndag skal jeg tilbake til han så nå er jeg litt spent og håper jeg ikke blir skuffet.
-
Da har jeg endelig funnet en lege som kan noe om stoffskifet.
Måtte altså til øre, nese og halsspesialist + hode og nakke;-)
Da jeg kom til han kunne jeg i hvetfall skjønne at han visste mye om stoffskiftet for han begynte med engang å tegne og forklare hva som skjer med TSH, FT4 og T3. Han sa også med en gang at man måtte se på alle disse tre og ikke bare TSH;-) Tror han var lettere sjokkert da jeg fortalte han at min lege kun ville se på TSH.
Han spurte om jeg hadde tatt ultralyd av kjertelen og ble sjokkert da jeg sa at det hadde jeg ikke og at min lege aldri hadde hentydet noe i den retningen.
Jeg har jo økt medisindosen min med levaxin til 100 etter at legen i Norge mener jeg bare trenger å gå på 50 mikrogram. Legen her i Egypt kunne ikke forstå at jeg som er en stor person kunne ligge på en så liten dose, han mente jeg burde ligge på 200. Han ville se på mine utskrifter fra NOrge, jeg tok nye blodprøver og han beordret meg til ultralyd.
Så på søndag skal jeg tilbake til han og er ganske så spent.
Det som er er at jeg har fått svar på ultralyden og er spent på den, det står på engelsk og jeg forstår ingenting annet at det virker som om noe er normalt og noe litt rart, hehe.
Skriver inn her og håper det er noen som kan hjelpe meg (forstår om ingen orker også da;-))
THYROID US EXAMINATION REVEALED:
-Both thyroid lobes are of average size, yet both are of Heterogenous texture.
Multiple, variable sized and heterogenous nodules are seen on both lobes;
-Largest on the RT lobe 11x8 &12x7mm.
-Largest on the LT lobe 14x6mm at the upper border nesr the isthmus and 8x6mm.
-The capsule of the gland is smooth and intact.
-Decreased vasculatity on both lobes.
-No thyroid cysts.
-No retro-sternal extension.
-Markedly dilated RT IJV (caliber about 21mm), yet it`s commpressible.
-Normal sonographic appearances of neck vessels on the LT side with intact both carotid sheaths.
-No cervical lymphadenopathy.
Conclusion;
- Picture of multi-nodular goiter, for furthur assessment.
:?::?::?::?::?::?::?::?::roll::?
-
Sv: Da har jeg endelig funnet en lege som kan noe om stoffskifet.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Trude
Conclusion;
- Picture of multi-nodular goiter, for furthur assessment.
Det betyder ganske enkelt: multinodøs (flerknudet) struma, for videre udredning. Den norske læge burde fratages sin autorisation. smilja1
-
Så da betyr det at jeg bør utredes for om jeg har struma eller at jeg allerede har det?? Må desverre ha det inn med teskje;-)
Men det sjokkerer meg ikke om jeg skulle ha det for mormoren min hadde det, uten at jeg vet om det er arvelig eller ikke da;-)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Trude
Så da betyr det at jeg bør utredes for om jeg har struma eller at jeg allerede har det??
Du har den allerede, Trude og det kan godt være arvelig. Nu skal den undersøges videre med henblik på at en endelig diagnose. Der er mange slags knuder. Nogle fremmer, andre hæmmer skjoldbruskkirtlen. Det lader til at lægen vil videre med denne sag. smilja1
-
Ok;-)
Og tusen takk for at du tok deg tid til å svare, det setter jeg umåtelig stor pris på.
Kjenner jeg er utrolig irritert på legen min i norge for hun mente jo at jeg hadde angst når jeg sa jeg hadde litt svelge "problemer". Ikke tok hun særlig mye på halsen min heller, legen her kjente på halsen min i flere minutter og det skal sies at han ikke kjente noe spesiellt heller men han ville uannsett ta en ultralydhjerte1
Tårene bare renner her for jeg kan bare ikke forstå at man ikke blir tatt skikkelig på alvor og at man sitter der og føler at man er til bry. Jeg blir bare såååååååå sintrend:
-
Det gleder meg å høre at du blir tatt på alvor nå, Trude! :D 50 mcg levaxin??! Ja, det er utrolig men sant, en tror det ikke før en ser det, en skal høre mye, osv osv...:shock:
Ønsker deg lykke til og håper du får det slik du ønsker! kram1
-
Godt å se at noen ting funker bedre enn i Norge. Selv stod jeg på kun 50mcg levaxin i 10 år, veide over 80 kg på det tidspunktet...ikke så veldig rart.
Ønsker deg masse lykke til Trude.
-
Takk derehjerte1
Og ja det er godt å bli tatt på alvor men jeg klarer ikke slippe jubelen helt løs ennå før jeg har vært der igjen på søndag. Den frykten ligger der som sier at når han ser verdiene så syntes han at jeg ikke skal øke dosen alikevel men sånn er det vel når man ikke eier tillitt til leger, dessverre.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Trude
Takk derehjerte1
Og ja det er godt å bli tatt på alvor men jeg klarer ikke slippe jubelen helt løs ennå før jeg har vært der igjen på søndag. Den frykten ligger der som sier at når han ser verdiene så syntes han at jeg ikke skal øke dosen alikevel men sånn er det vel når man ikke eier tillitt til leger, dessverre.
Da øker du bare selv Trude, til du er fornøyd. hjertflag1 Dessverre er dette veien vi ofte må ta, men det kan jo også hende du får gehør da. Håper virkelig det. :)
-
Da har jeg vært hos legen igjen med resultatene av blodprøver og ultralyden (det er litt kronglete her siden man må til så mange forskjellige leger alt ettersom hva de har spesialisert seg i).
Blodprøvene var som følger:
FT3 4.19 (1.8-4.6)
FT4 1.37 (0.9-4.20)
TSH 0.38 (0.30-4.20)
Legen mente dette var veldig bra og at jeg skulle fortsette med 100 mikrogram foreløpig. Jeg vet ikke helt hva jeg tenker om dette men jeg føler meg jo bedre enn før men ikke optimalt, og vondten jeg har i hælen og kneet er jo der.
Ut fra ultralyden mente han jeg hadde litt for store "knuter/kuler" for alderen min og disse må da sjekkes ut ved å ta test av de. Dette gruer jeg meg til for tanken på å få en nål i halsen ......................
Ellers mente legen at jeg hadde blitt mistreated i hvertfall seks år (det er så langt journalen min går tilbake fra Norge). Han lurte på hvorfor og hvordan de kunne la meg gå med jernanemin i så mange år uten å sjekke det skikkelig. Og Stoffskiftet også. Skulle likt å høre hva han tenke om legen min i Norge der og da for han så ganske så oppgitt ut over sin kollega i Norge;-)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Trude
Blodprøvene var som følger:
FT3 4.19 (1.8-4.6)
FT4 1.37 (0.9-4.20)
TSH 0.38 (0.30-4.20)
Legen mente dette var veldig bra og at jeg skulle fortsette med 100 mikrogram foreløpig. Jeg vet ikke helt hva jeg tenker om dette men jeg føler meg jo bedre enn før men ikke optimalt, og vondten jeg har i hælen og kneet er jo der.
Ut fra ultralyden mente han jeg hadde litt for store "knuter/kuler" for alderen min og disse må da sjekkes ut ved å ta test av de. Dette gruer jeg meg til for tanken på å få en nål i halsen ......................
Ellers mente legen at jeg hadde blitt mistreated i hvertfall seks år (det er så langt journalen min går tilbake fra Norge). Han lurte på hvorfor og hvordan de kunne la meg gå med jernanemin i så mange år uten å sjekke det skikkelig. Og Stoffskiftet også.
Ut i fra prøvene dine og ut i fra hvor mye folk trenger ut i fra vekt, syns jeg at du fremdeles får i deg for lite stoffskiftehormoner jeg da. Du kan jo ikke øke på alt med en gang, men jeg syns jo ft4 verdien din var ganske lav da.. De fleste trenger å ligge i øverste del av referanseområdet, så der har du jo endel å gå på.
Men virkelig godt å høre at legen din reagerer på behandlingen du har fått i Norge! xx9
-
Høres ut som du er på rett vei iallfall. Du kan jo vente litt, og så gå tilbake og si at du gjerne vil forsøke en liten økning en periode for å se om det kan hjelpe på leddplagene. Det er godt rom for det på ft4'en din.
Du kan jo forespeile han at om det ikke virker så kan du gå ned igjen.:wink:
Du er jo såpass høyt nå at man vanligvis ikke øker så raskt lenger - 12,5 eller 25 i slengen og med mer enn en måned i mellom.
Uansett godt å høre at du endelig får en behandling som likner noe. xx9
-
:DJa jeg har jo nettopp gått opp til 100 mikrogram da (har gått på det i 14 dager) så jeg kan se det an litt men også jeg syntes det høres litt lite ut.
Noe annet legen sa til meg var at hver gang jeg skal til Norge kan jeg øke dosen med 25 mikrogram hver dag pga at det er kaldere i Norge og så gå tilbake på dosen igjen når jeg kom tilbake, så dette skal også prøves ut;-)
-
Om du bare har gått på det i 14 dager kan det hende du er "stigende" ennå. Ellers høres fyren veldig fornuftig ut. Har han satt deg opp på oppfølgingstime også, eller må du passe på det selv?
Hvis du må bestille det selv så vent 2-4uker før neste time (om du ikke blir lav da) sånn at du blir ft4-stabil igjen.
-
Her må alt passes på og bestilles selv, systemet er helt annerledes her så det er litt vanskelig å finne fram i forvirringen til tider men jeg er på rett vei.
Jeg skal uannsett tilbake til han med testresultatene av skjolbrukskjertelen eller cystene eller hva det nå er. Dit jeg skal for å ta testen forteller dem meg ikke resultatene, jeg får resultatet med meg og så må jeg levere det til legen (vet ikke men kanskje jeg kan forstå resultatene selv). Uannestt skal jeg tilbake til "min" lege den 17. Her kan ting gå veldig fort heldigvis, det er ikke lange ventekøer som i Norge.
-
Hei Trude !
Hvordan har du det ?
Her var det minus 15 tel morres......brrrrrrrrrrrrrrrrrrh
-
Sv: Skyldes ME et retrovirus ?
Hei der;-)
Her var det 15+ i dag tidlig og nå klokken to (ett i Norge) er det 21+ så som du ser begynner det å bli kaldere her også;-)
Det er godt og varmt ute på dagen men ganske kaldt inne da alt bare er betong her, og det er ganske kjølig (for en som er vant til veldig mye varme) om kveldene her. Tenkt faktisk i dag at jeg ganske snart må fram med ovnen, hehe. Når det er sagt er jeg utrolig glad jeg slipper den kulda dere harxx7
Aahh du spurte hvordan jeg har det, heheog jeg må si at etter en veldig tøff høst så er jeg nå i ganske "god" form, humøret er i hvertfall bra og jeg har mer energi enn før, selv om jeg ikke gjør så mye så orker jeg i hvertfall mye mer enn før. Er stort sett fornøyd og øyner håp om at dette bare går den riktige veien, om så jeg bare holder den formen jeg har nå så skal jeg væer glad for slik jeg har vært er ikke noe særlig. Ønsker selvfølgelig å bli ennå bedre og satser på det så får tiden vise.xx9
-
Håper at du snart får det så godt som du fortjener det :) Forresten kanskje en ide å øke dosen nå? Her var det forresten -23 i dag tidlig. :?
-
Takker og Jepp;-) Begynte å øke i dag med en halv tablett ekstra annenhver dag og skal gå opp til en halv hver dag etter et par uker tenker jeg;-)
-
Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008
Jeg lurer på om det er noen her inne som kan forklare meg hva mild normochromic normocytic anaemia er? Jeg har googlet og det står vel egentlig forklart men jeg skjønner det liksom ikke helt, skal ikke til legen før på onsdag men er nysgjerrig på hva dette er og om det er alvorlig eller ikke (er jo mild da så så alvorlig kan det vel ikke være).
Har da endelig fått tatt noen blodprøver for jeg har tilbakevendene feber ganske ofte, det er ikke høy feber og det varer ikke mer en en dag av gangen men det er jo plagsomt da.
På kommentaren som fulgte blodprøvene så sto det følgende:
R.B.C.s : Mild normochromic normocytic anaemia.
W.B.C.s : Total og Diff.leucocytic counts are within normal.
Platelets : Are normal in counts and morphology.
Kan det være en så enkel forklaring at det bare er at jeg har dårlig jernlager, altså ferritin?
Kanskje jeg bare skal legge inn alt som sto! Alle prøvene er tatt om kvelden.
COMPLETE BLOOD COUNT
Haemoglobin Result: 11.90 Unit: g/dl Ref.range: 12-16
Red cell count: Result: 4.28 Unit: x10^6/ul Ref.range: 3.8-4.8
P.C.V. (H.C.T): Result: 37.10 Unit: % Ref.range: 36-46
M.C.V: Result: 86.68 Unit: fl Ref.range: 80-101
M.C.H: Result: 27.80 Unit: pg Ref.range: 27-32
M.C.H.C: Result: 32.08 Unit: g/dl Ref.range: 31.5-36
R.D.W: Result: 12.40 Unit: % Ref.range: 11.5-14
M.P.V: Result: 8.50 Unit: fl Ref.range: 7-11
P.D.W: Result: 12
Platelets count: Result: 327 Unit: x10^3/ul Ref.range: 150-410
Total Leucocytic count: Result: 9.50 Unit: x10^3/ul Ref.range: 4-11
DIFFERENTIAL LEUCOCYTIC COUNT
Staff: Rel.result: 0% Ref.range:0-5% Absolute Result: 0.00 x10^3/ul Ref.range: 0-0.5
Segmented: Rel.result: 76% Ref.range: 40-80% Absolute Result: 7.22 x10^3/ul Ref.range: 2-7
Lymphocytes: Rel.result: 20% Ref.range: 20-40% Absolute Result: 1.90 x10^3/ul Ref.range: 1.5-4.0
Monocytes: Rel.result: 3% Ref.range: 2-10% Absolute Result: 0.29 x10^3/ul Ref.range: 0.2-1
Eosinophils: Rel.result: 1% Ref.range: 1-6% Absolute Result: 0.10 x10^3/ul Ref.range: 0.02-0.5
Basophils: Rel.result: 0% Ref.range: 1-2% Absolute Result: 0.00 x10^3/ul Ref.range: 0.02-0.1
ERYTHROCYTE SEDIMENTATION RATE
First hour: Result: 29 Unit: mm/hr Ref.Range: Up to 12
Second hour: Result: 60 Unit: mm/hr Ref.Range: Up to 20
THYROID HORMONES
TSH: Result: 0.09 Ref. Range: 0.27-4.2
Total T3: Result: 182.3 Ref.Range: 80-200
Tatal T4: Result: 13.1 Ref.Range: 5.1-14.1
Vet ikke om noen her forstår dette men jeg setter pris på om noen orker å ta seg bryet dersom de gjør dethjerte1
-
Sv: Hei igjen:-)
Jeg har vel egentlig kommet fram til at det må være jernlagrene som vanlig så da er det vel bare å spe på litt mer jern da:-)
-
Sv: mild normochromic normocytic anæmi
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Trude
R.B.C.s : Mild normochromic normocytic anaemia.
R.B.C.s betyder Red blood cell.
Mild normochromic normocytic anaemia betyder ikke nødvendigvis jernmangel, men kunne også være en tilstand sekundær til diabetes, særlig hos forholdsvis nye diabetikere, inden de lærer at holde 100% styr på deres blodsukker og behandling. Nogle patienter med nyopstået diabetes har en mild normochromic normocytic anæmi som ikke er opstået af de sædvanlige årsager (for anæmi), såsom infektion, betændelse i bugspytkirtlen eller blodtab (se evt. denne).
Så vidt jeg husker har du diabetes 2, Trude? hjerte1 Dette resultat kan tyde på, at du måske bør være opmærksom på omlægning af kosten, regelmæssige måltider og konsekvent fokus på blodsukker? Denne form for anæmi forsvinder nemlig efterhånden som der kommer stabilt styr på diabetes. Hvis du er i behandling for diabetes, da viser dette resultat at behandlingen er nok ikke effektiv nok endnu (?).
Jeg tror ikke at "almindelig" jernmangel giver periodisk feber...
Hvad siger din læge?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Trude
THYROID HORMONES
TSH: Result: 0.09 Ref. Range: 0.27-4.2
Total T3: Result: 182.3 Ref.Range: 80-200
Tatal T4: Result: 13.1 Ref.Range: 5.1-14.1
De er fuldstændig korrekte, disse tal. :mrgreen: Og siger ikke noget om noget, da prøven er taget om aftenen. Du må hellere få taget de prøver om morgenen, for så ved du hvad er op og ned på din hypothyreose. Prøver (thyreoidea) taget om aftenen vil altid være misvisende.
-
Sv: Mild normochromic normocytic anæmi
Takk for svar:-)
Hmm, jeg har aldri fått påvist Diabetes 2 men jeg kan jo selvfølgelig ha fått det nå. Legen har ikke sagt så mye ennå annet enn at det er vanlig å få infeksjoner, vondter/smerter (som feks i tannkjøtt, ansikt, ledd osv)(jeg var nylig hos tannlegen fordi jeg tenkte at en rotfylling kanskje ikke var gjort ordentlig siden jeg hadde så mye værking/dunking i tannkjøttet.
Legen ga meg to forskjellige medisiner som jeg skulle ta i tre dager, noe som heter Hibiotic og Cataflam, dette for å bli kvitt infeksjon/inflammasjon tror jeg. Jeg skal tilbake til legen på onsdag da han skal kikke på blodprøvene (systemet er litt annerledes her i Egypt enn i Norge) og så snakket han også om at jeg skulle gå til spesialist på hode, nakke, hals (tror jeg det heter) for å ta en ny ultralyd av halsen (siden jeg har knutestruma) og for stoffskifte.
Det med blodprøver kan være litt vanskelig å få tatt om morgenen siden de starter senere på dagen men jeg skal undersøke dette.
Det er ikke så lett å bo i et annet land hehe, når man skal spørre om blodprøver eller annet når man ikke vet eller husker navnet på blodprøver eller annet:-)
Anti-TPO feks er det ingen som forstår noe av her så jeg får vel prøve å google det for å se hva det heter på engelsk;-)
Uansett, takk for svarhjerte1
-
Jeg søgte en oversættelse og fandt udtrykket anti-thyroid peroxidase, alternativt Antithyroid Peroxidase Antibodies
Mary Shomon skriver:
"Thyroid Peroxidase (TPO) Antibodies (TPOAb) / Antithyroid Peroxidase Antibodies
Thyroid Peroxidase (TPO) antibodies, are also known as Antithyroid Peroxidase Antibodies. (In the past, these antibodies were referred to as Antithyroid Microsomal Antibodies or Antimicrosomal Antibodies). These antibodies work against thyroid peroxidase, an enzyme that plays a part in the T4-to-T3 conversion and synthesis process. TPO antibodies can be evidence of tissue destruction, such as Hashimoto's disease, less commonly, in other forms of thyroiditis such as post-partum thyroiditis.
It’s estimated that TPO antibodies are detectable in approximately 95 percent of patients with Hashimoto's thyroiditis, and 50 to 85 percent of Graves’ disease patients. The concentrations of antibodies found in patients with Graves' disease are usually lower than in patients with Hashimoto's disease."
http://thyroid.about.com/od/getteste...bloodtests.htm
vink11 Nielsigne
-
Takk så mye Nielsignehjerte1, da har jeg skrevet det opp så nå kan jeg fortelle hva det er jeg mener:D
-
Da har jeg vært hos spesialisten (på hode, nakke og hals) og han var litt sjokkert over at jeg tar så mye som 250µ levaksin og at jeg fortsatt ikke var bra. Han mener at årsaken til det er at jeg har disse klumpene i halsen min, som han sa- hadde det vært faste cyster så ville han ikke vært bekymret men fordi der "heterogenous" som visstnok betyr at de ikke er faste og da kan spre seg. Dette er jo fra to år tilbake så han sa jeg skulle ta ny ultraundersøkelse og så komme tilbake etter det. Legen mente jeg burde operere vekk hele kjertelen.
Denne legen er også kirurg så det er han som evnt ville fjernet den på meg, jeg er litt skeptisk til det så jeg får i første omgang se hva ultralyden sier før jeg tar et valg (det skal sies at min mormor hadde lavt stoffskifte og struma (vet ikke om det var knutestruma) akkurat slik som meg og hun hadde kreft for tredje gang når hun døde, en gang i magen og to ganger i lungene, siste gangen hadde det spredd seg og tok da livet hennes.
Han mente at feberen og all annen elendighet var tilstede fordi stoffskiftet ikke er under kontroll, snakket såvidt om naturlig thyroid men vi skulle vente å se til etter ultralyden.
Han sa også at jeg har allergi men jeg glemte å spørre han om det så det får jeg gjøre neste gang:-)
-
Sv: Da har jeg hatt en Biopsi
I dag har jeg tatt en ny ultralydundersøkelse og på konklusjonen står det følgende: Bilateral small Thyroid gland lobes, with multipl bilateral nodules. SOm vanlig er jeg utrolig dårlig på å finne ut hva dette betyr, har sitti og google i en time nå så jeg gir opp og får vel bare vente til søndag, da skal jeg til legen igjen.
Legen er litt keen på å operere men jeg vet ikke helt, er så skeptisk og vet ikke helt om jeg tør, skummelt ja:?
Jeg er glad jeg fikk vite hva Anti-TPO er på engelsk ihvertfall for når han så på mine Norske blodprøver fra i sommer der det sto Anti-TPO så mente han at jeg hadde hatt en halsbetennelse, hehe. Jeg husket jo ikke helt hva det het på engelsk men husket antibodies og at det andre begynte på P så da visste legen hva det var, hehe:-)
Han er mer eller mindre sjokkert over min store dose og sier at dette ikke er under kontroll og da at han har lyst til å operere, vææææ:|
Anyway jeg får vel mer info på søndag....
-
Sv: Da har jeg hatt en Biopsi
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Trude
I dag har jeg tatt en ny ultralydundersøkelse og på konklusjonen står det følgende: Bilateral small Thyroid gland lobes, with multipl bilateral nodules.
Jeg tror, det betyder at du har en lille skjoldbruskkirtel med (små?) knuder i begge kirtellapper.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Trude
Jeg er glad jeg fikk vite hva Anti-TPO er på engelsk ihvertfall for når han så på mine Norske blodprøver fra i sommer der det sto Anti-TPO så mente han at jeg hadde hatt en halsbetennelse, hehe. Jeg husket jo ikke helt hva det het på engelsk men husket antibodies og at det andre begynte på P så da visste legen hva det var, hehe:-)
Det eneste om dine antistoffer skrev du d. 26. juni 2010 i tidligere indlæg: TILLEGG TATT 11.04.08 S-TPO-AS: 463 (<35). Den 10. juli 2010 var ANTI-TPO 383 (<100). Du har Hashimoto's. Ved du, hvad den sidste anti-TPO prøven viser?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Trude
Legen er litt keen på å operere men jeg vet ikke helt, er så skeptisk og vet ikke helt om jeg tør, skummelt ja:?
Han er mer eller mindre sjokkert over min store dose og sier at dette ikke er under kontroll og da at han har lyst til å operere, vææææ:|
250 µg Levaxin passer til kropstørrelse på ca. 120 kg. Vejer du mindre, bør din dose reduceres. Vejer du mere, bør den - i hvert fald - ikke sættes ned...
Denne læge, der er så ivrig efter både at reducere din medicin OG fjerne din skjoldbruskkirtel... hvordan forestiller han sig, at du vil få det i fremtiden - hvis du både reducerer medicinen og bliver opereret? Hvad forestiller han sig at han kan hjælpe dig med EFTER operationen og reduktion af medicin? Fordi for dig bliver det ikke en dans på roser...
Trude hjerte1 Jeg er alvorlig bekymret for, om du aktuelt er i stand til at tåle/håndtere det, der vil ske efter operationen og en nedsat medicindose. Som du selv beskriver, har du svært ved (f.eks.) at passe din kosthold, du glemmer at spise, du orker det med mad osv. Du er træt og du har ingen støttepersoner om dig.
Hvis du ønsker at underordne dig lægens behandling (nedsat medicindose + operation), vær opmærksom på IKKE at tro på at det vil løse alt og du får det bedre med det samme. Det er EFTER en operation, at det store arbejde med at komme sig, starter. Det kræver en del selvdisciplin, regelmæssighed i hverdagen, du skal spise rigtigt og du skal passe din søvn. Alt dette skal du forsøge at komme i gang med samtidigt med at du også slider med en post-operativ hypothyreose, det vil tage tid, indtil den er under (din) kontrol. Det bliver svært, og nok også sværere end du har det nu....
Jeg tror, at du bør overveje det grundigt og ikke gå med til noget, før du selv er fuldstændig sikker på, at det er det DU ønsker, og er sikker på, at du kan håndtere det som kommer i kølvandet på indgrebet - ikke mindst de praktiske ting, du bliver nødt til at sørge for, for at komme igennem denne tid. Du nødt til grundigt at forberede dig på - praktisk og mentalt - at kunne klare dig selv senere, fordi "hverdags-mæssigt" kan det blive op ad bakke på ubestemt tid og måske vil det være værd at overveje, om du ikke allerede nu, kunne starte denne forberedelse med at træne dig selv i alt det praktisk-daglige, som du i dag ikke orker.... At være "post-operativ" er en selvstændig udfordring, der stiller store krav til ens tålmodighed.
Medmindre man har galoperende hyperthyreose, er en operation aldrig så nem en løsning for patienten, som den er for lægen.
Lykke til med dine overvejelser. hjerte1
-
Tusen takk Anisa for svarhjerte1
Ja jeg er klar over at jeg har Hasimoto:-) Og min siste Anti-TPO som jeg tok i Norge i august 2011 var på 365 så den synker sakte.
Legen sier ikke at jeg skal gå ned i medisin men han er forundret over at det ikke har stabilisert seg mer siden dosen er så høy, jeg prøvde å ymte litt frampå om at jeg kanskje kunne ha mild adrenal fatigue (nå husker jeg ikke hva det heter på Norske, hehe) og også at det jo finnes naturlig thyroid. Dessverre å stoler jeg jo ikke veldig på leger og er skikkelig i villede om hva jeg skal gjøre dersom han fortsatt mener det beste er å operere, jeg syntes det er vanskelig å finne informasjon og sette seg inn i hva en evnt operasjon får av følger i hverdagen. Jeg har jo heller ingen rundt megsom forstår eller kan støtte meg slik jeg trenger heller så jeg vet virkelig ikke. Drømmer egentlig bare om å kunne komme til et sted der jeg får skikkelig hjelp over lengre tid, hehe hadde ikke det vært luksus?
Det legen også snakket om var at han var bekymret for at det på den første ultralyden jeg tok for to år siden står hetrogenous nodules og om jeg forsto han riktig så er det en bekymring for spredning når det er hetrogenous.
Målingen av den største på høyre lobe var målt til 11x8&12x7mm mens den største på venstre side lobe var på 14x6mm at the upper border near the isthmus and 8x6mm.
På målingen i dag (eller i går) så står det:
The right thyroid lobe is small in size measuring 1.5x1.9x2.5cm, shows coarse parenchymal echo pattern, multiple small nodules are seen, no retrosternal extension seen.
The left thyroid lobe is small in size, measuring 1.4x1.3x2.1cm, shows coarse parenchymal echo pattern, multiple small nodules seen, no retrosternal extention.
The thyroid isthmus shows a nodule to the left side measures 0.6x1.1cm.
No enlarged neck lymph nodes.
Normal surrounding vasculature.
Prøvene som er tatt nå sist er tatt fra et annet ultralydsted da legen ville ha en second opinion på en måte. Det ser jo faktisk ut som om de har kommet opp med forskjellig (men hva vet jeg) så jeg får se hva legen sier, det som er helt sikkert er at dette er vanskelig å forstå, hehe:wink:
-
Jeg glemte jo å si at legen også er bekymret fordi min mormor også hadde hypotyreose og struma (vet ikke om det var knutestruma), hun hadde kreft for tredje gang i sitt liv da hun døde men det var en gang magekreft og de to siste gangene i lungene med spredning den siste gangen.
Moren min og tanten min har også hypotyreose, tanten min også med knutestruma.
PÅ den første ultralyden jeg tok står det jo at det er heterogenous nodules og slik jeg forstår det betyr heterogenous at det er abnormal, på den andre testen står det jo ingenting om dette, hmmm.
På biopien min så var det ihvertfall godartet men dette var jo to år siden så legen vil nok kanskje at jeg skal ta en biopsi igjen.
Lenge leve forvirringen, hehevink11