-
Sv: Erfa Thyroid og erfaringer.
Hei Jeanette!
Takk for svar fra deg. Jeg er virkelig spent på å høre hvordan det går med deg videre, om den gode formen holder seg. La oss krysse fingrene for at det ikke er et blaff, men en varig og god endring!
Jeg fikk som deg lavt stoffskifte etter siste svangerskap, dvs etter mars 09. Stoffskiftet ble oppdaget i jan 10 så gikk ikke så utrolig lenge med symptomer men det var ille nok! Permisjonen var ikke akkurat like "rosenrød" som det var etter mitt første barn, for å si det mildt.
Kjenner meg så igjen i det du skrev med trøtthet og "tåkefyrste" etter store måltider. Jeg var og er fremdeles til en viss grad, likedan. Jeg unngikk i det lengste å spise husker jeg, for jeg visste jeg ville bli helt utslått etterpå. Nå er det bedre, men jeg spiser også oftere for å ikke få en så voldsom reaksjon.
Skal gi levaxinen en sjanse men det blir spennende å dra på Balder om seks uker. Jeg går gjerne for grisetyroksin dersom det kan gjøre meg bedre. Håper du vil fortsette å fortelle hvordan det går:-)
Lykke til med alt så lenge:-)
Berit
-
Jeanette78: Jeg gikk også på 125 mcg levaxin (og 20mcg liothyronin) før jeg skiftet over til delvis tyroid og delvis levaxin. Når jeg startet på thyroid tok jeg 50 mcg levaxin og 90 mg thyroid.
Jeg har desverre ikke fått bedring som de fleste andre her, men ble heller verre. Har aldri hatt så mye verking i muskler og ledd og hatt så lav puls noensinne som jeg har hatt de siste månedene. Helt bevistløs om morgenen og har vaket rundt i min egen tåkesky. Ut fra blodprøver, så skulle man tro jeg var underdosert(hvis man ser bort fra TSH), og legen økte derfor dosen, og jeg ble enda verre. Så nå har de funnet ut at jeg er overdosert. Og har derfor redusert levaxin dosen, og skal til slutt stå igjen med tyroiden og bitte litt levaxin. Vet ikke helt hva jeg skal tro lenger, siden dårlig form alltid har betydd lave verdier for meg. Men formen er nå bedre etter at jeg har redusert dosen. Verkingen er nesten helt borte, og jeg klarer å komme meg opp om morgenen. Pulsen virker også mer normal. Trodde man fikk hjertebank og vill puls av overdosering jeg? Hos meg var det tydeligvis motsatt. Så jeg kommer til å gjøre som legene sier en stund til, og håper inderlig de har rett den her gangen. Det er jo formen som er avgjørende og ikke blodprøveverdiene.
Er som flere andre sier her også, dette stoffskifte greiene er veldig individuelt.
-
Leit å høre dette Damen.
Jeg er jo av de som har ivret mest med å fortelle om mine egne - gode - erfaringer med tyroid bruk. Jeg syns det er synd at du ikke opplever det samme som jeg gjorde.
Jeg sluttet jo helt med Levaxin i en uke før, og jeg opplevde jo bedring allerede før jeg begynnte med Armour.
Det var en erfaring jeg hadde fra tidligere forsøk på å prøve å slutte med Levaxin. Jeg ble bedre en uke og måtte så begynne igjen - såklart.
Det kan være at jeg ikke tåler ett eller annet med dem ?
Jeg har senere forsøkt to ganger å blande inn en liten mengde Levaxin, fordi jeg vet at Balder bruker en slik mix.
Det kan ikke jeg.
Jeg får samme bivirkninger jeg hadde når jeg blander inn 25µg/dag Levaxin.
Forteller jeg det til en lege, rister han av-visende på hodet og får seg ikke til å tro hva jeg sier.
Med et slikt lege/pasientforhold har jeg iallfall funnet ut at det beste er å regulere dosen selv.
Uten at jeg vil bidra ytterligere til den allmenne forvirring da......
Ønsker deg god bedring Damen !
-
Kan nok være at det samme gjelder meg n`Finn. Vi har jo hatt samme reaksjoner på mye tidligere også, som Liothyroninen. Jeg trapper ned Levaxin, kunne sikkert bare stoppet med den. Men legene på Balder mente jeg måtte trappe ned, så da gjør jeg vel det. (minker litt mer enn de sier jeg) Er en drøy uke siden nedtrappingen startet, og formen har vært mye bedre de siste 3-4 dager. Kan være tilfeldig også såklart, men velger å tro det er Levaxinen. Til syvende og sist er det jo jeg som bestemmer hva som svelges, men håper på å få med meg legene. Planen til legene på Balder er at jeg skal ta 25mcg levaxin daglig, det er jo knapt noe, og kan ikke helt se vitsen i det. Da må det være bedre å bare ta litt mer Thyroid.
Mener jeg leste over her at T3 og T4 verdiene dine sank når du gikk over til Thyroid? T4 har sunket fra 18 til 14 og T3 fra 6.5 til 5.2. TSH fra 0,03 til 0,01. Ut fra dette skulle man jo tro jeg var underdosert, hvis man ikke ser på TSH. Men hvis formen blir bedre med mindre, så er det vel noen andre omveltninger som skjer i kroppen da. Hvilepulsen om morgenen har ihverfall gått fra rundt 40 til rundt 55.
Det som forvirrer meg er at hvis det stemmer at jeg er overdosert, så har jeg akkurat samme symptomer på for lav og for høy dosering. Hvordan skal man da klare å skille det fra hverandre? Hvordan gjør dere andre det, med tanke på å sette riktig thyroid dose selv?
-
Leit å høre Damen... Håper du snart finner en kombinasjon som fungerer for deg!hjertflag1
Håper jeg holder på effekten av Thyroid like godt som deg n`Finn ( og som mange andre.)
Jeg syns jeg kjenner meg igjen i symptomene ift. den du beskriver ift. levaxinbruk n`Finn, kuttet ned på levaxindosen i desperasjon fordi jeg etterhvert ikke skjønte bæra når jeg hadde alle tegn på kraftig underdosering, og bare ble værre når jeg økte på med levaxinen. Når jeg kuttet ned ble jeg plutselig mye bedre, før jeg etterhvert fikk underdoseringssymptomer igjen... Rart! Så hoppet jeg til den konklusjonen at det sikkert var binyrene mine som ikke hang med, men jeg driver litt mere å friskmelder de nå da som Thyroiden virker så bra.. Har også litt muskelverk som du beskriver Damen, men tenker inntil videre at kroppen må venne seg til Thyroiden.. Og som nevnt, så kjenner jeg enda at jeg er underdosert.
Så enten så er det ett eller annet med levaxinen jeg ikke tåler, eller så klarer ikke kroppen min å nyttegjøre seg levaxinen.. Noe rart er det i hvertfall...
Mvh Jeanette
-
Ja - mine fT4 verdier var jo svært lave, og jeg gikk lenge med dem.
Fordi jeg følte meg så mye bedre enn jeg hadde hatt det.
Det var også fordi jeg ikke turte å øke dosen så fort som jeg burde ha gjort.
Pakningsvedlegget til Armour anbefaler svært rask doseøkning, men jeg var jo skeptisk og litt redd også til hva jeg selv dreiv med.......
90mg/dag er der jeg var da verdiene mine var lave. Da jeg passerte 120mg ble TSH=0. Jeg måtte ha dem opp på 240 og 300 også før det ble bra, men jeg hadde samtidig lav D-vitaminstatus.
Nå er det bra med D-vitamin, og jeg er fornøyd med en dosen på 180mg/dag.
Det er ingen grunn til å være redd !
Om du skulle komme til å overdosere et Tyroid er det bare å hoppe over doen neste dag og symptomene går over den dagen.
Så skal du stole på deg selv da Damen.....
Klart at når du ikke kjenner forskjell på symptomer når legen komer å sier at du plutselig er overdosert - så er det legen som tar feil ! DU har rett, symptombildet har ikke endret seg - du er fremdeles underdosert.
Ingen får overdosesymptomer uten at hjertet er påvirket. Det har høy hvilepuls og kan hoppe over slag (a-rytmi) og/eller banke.
Ikke i en slik fase du er i - ikke på slike doser !
Du har heller ikke blodprøver som kan legitimere en slik bedømmelse.
Bare for ordens skyld :
Man kan få overdosesymptomer uten at hjertet er involvert, men det er en helt annen situasjon de oppstår i. Kan kalle det overdosering på grunn av at dosen har vært liitttebitt for høy over laang tid.
Du må stole på hjertet ditt da Damen :)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Det er ingen grunn til å være redd !
Om du skulle komme til å overdosere et Tyroid er det bare å hoppe over doen neste dag og symptomene går over den dagen.
Så skal du stole på deg selv da Damen.....
Klart at når du ikke kjenner forskjell på symptomer når legen komer å sier at du plutselig er overdosert - så er det legen som tar feil ! DU har rett, symptombildet har ikke endret seg - du er fremdeles underdosert.
Du må stole på hjertet ditt da Damen :)
Eneste jeg stoler på er at NOE er feil. Jeg regelrett hater å være i en slik form som jeg har vært. Helgen har vært bedre, så tenkte at det gikk riktig vei. Så forstår jeg deg rett n`Finn, så bør man ha skikkelig hjertebank og høy puls for å si at man er overdosert? Det er jeg så langt i fra som man kan komme. På sist legetime var jeg egentlig mest trist og oppgitt,(kroppen hadde mest lyst til å sove og det verket overalt) og orket ikke argumentere mot legene. Legen min hadde jo rådført seg med kollegene. Jeg tenkte at ja, da har jeg vært dosert etter at jeg er underdosert, og nå blir jeg dosert etter at jeg er overdosert. Så får gi det 8 uker å se hva som skjer. Eneste problemet med det er at det er slikt jeg har levd 2 år. Først hos vanlig lege og så på Balder. Og jeg er lei.
Takk n`Finn xx4 Du er super!
-
Jeg føler meg ikke så super akkurat :)
Tar det som et vennskapelig overbud og takker for det.
Jo - jeg mener at du kan stole på hjertet ditt, og jeg kan vanskelig tenke meg en overdosesituasjon uten hjerteuro i en eller annen form.
Og det er jo du selv som har analysert situasjonen korrekt, og bør borge for at du kan litt om deg selv - du også.....
-
Litt mere nedpå i dag og trenger oppmuntringer.:?
Har gått opp til 75 mg thyroid i dag... ville ikke vente akkurat en uke på å øke siden jeg følte formen var synkende..
Er rett og slett ikke helt i slag i dag, fikk liksom plutselig mere hyposymptomer igjen, selv om jeg er mye bedre enn da jeg gikk på levaxin fremdeles.
Men i dag henger liksom ikke hodet med igjen.
Var på "oppfølgingstime" hos en vikarlege i dag, en gammel ringrev i bransjen. Han så på meg og kunne ikke for sitt bare liv skjønne at jeg kunne være bedre på thyroid. Da kjente jeg at enda mere krefter rant ut av meg... Huff.. for noen stoffskifteeksperter av noen leger vi har i Norge..:shock::evil: osv osv..
Så akkurat nå lurer jeg på om jeg rett og slatt skal fleske til allerede i morgen med større dose thyroid, eller om jeg skal vente en uke, to uker...
Åh, er så lei denne tåkeheimen..:sad:
Fikk vite at jeg hadde b12 mangel og da i dag og har startet på trio-be...
Skulle forresten ta binyrestatus i dag og flere andre prøver ift oppfølging av jernlager osv, og måtte da forklare labdamene instendig (det har jeg gjort før og) om at disse prøvene SKAL tas morgen og kveld til faste tider.. Var ikke ufin eller noe, bare oppgitt, og tilslutt kunne jeg ikke ta en eneste av blodprøvene fordi alt måtte tas men EN GANG, så da ble det ingen andre blodprøver heller... Så da sa jeg at de kunne kaste hele rekvisisjonen, fordi de ikke hadde anledning til å ta ALLE prøvene på rekvisisjonen samtidig (systemet bestemmer jo, og ikke den syke) før om 8 dager. Og da skal jeg til Balderklinikken likevel, så da kan de heller ta prøvene der.
Vart litt surt dette innlegget, og mye av grunnen er egentlig at jeg blir så oppgitt over at man må være friskest av alle for å være syk.desp1
Gi meg styrkeee...
Mvh Jeanette
-
Kære Jeanette
Det er jeg da ked af at høre. Men tror du ikke, din krop måske bare trænger til at slappe lidt af ... Jeg mener, det må vel være fristende at gøre en masse og fejre, når man pludselig får så meget ny energi? Jeg vil nok ikke kunne lade være, tror jeg. Skal nok styre mig vældig meget, i hvert fald. Man må jo være i grusomt dårlig form efter lang tid, hvor man ikke har kunnet alt muligt - både fysisk og psykisk.
Pas på dig.
Bedste hilsner herfra hjerte1
-
Takk skal du ha og i lige måde hjerte1
Har du kommet i gang med thyroid du da?
Jeanette
-
Kjære Jeanette.
Jeg kan jo ikke råde deg til noe en lege.....osv.
Men jeg kan jo fortelle om hva jeg ville gjort ?
Lær deg selv å kjenne.
Det er ikke så lett - stoffskiftet har vært regulert av kjertelsystemet, nå må man overta selv. Nå fungerer ikke kjertelen lenger og den visste i forkant om den skulle regulere dosen opp eller ned.
Så det hadde vært fint å lære seg ?
Og det er du vel i ferd med nå ? Prøv å husk hvordan du har det nå.
Øk dosen, og se hvordan du får det etter økningen.
Høres greitt ut, men .....
Du har økt fra en lavere dose og får det bra en tid, så etter en tid kommer lignende problemer igjen.
Er det fordi dosen er for høy eller for lav ?
Etter min erfaring er det eneste symptomet på for høy dose hjerte orientert.
Alle andre er symptomer på for lav dose.
NB - dette gjelder i oppstartsfasen første året.
Så - har du symptomer og dosen er lavere enn 3 grain, så øk den.
Senere kan man få symptomer hvis dosen er litt for høy over laaang tid.
-
Nej, lægen har ikke sendt recept til mig endnu. Jeg ved ikke, hvad han går og laver ... Jeg rykkede for den i går, og sekretæren - der mente, recepten var lavet - lovede at give besked om, at jeg var ved at være noget ... utålmodig.
Vil jo nødig være uhøflig :mrgreen: Men der kommer jo nok også til at gå et par uger fra jeg får recept og til medicinen kommer gennem tolden og lander her.
Men måske er han blevet skræmt efter, at der er indledt en heksejagt (Mary Shomons ord, og jeg tror, det er sandt) mod en læge i England, der har behandlet folk med thyroid. Denne læge har godt nok skrevet om det på sin hjemmeside (og det er jo åbenbart forfærdeligt, at folk så får at vide, hvor de kan få hjælp til den slags) og nu er vedkommende jaget vildt.
På Facebook hedder gruppen til støtte for lægen Support Dr. Sarah Myhill
facebook.com/topic.php?topic=16343&post=74480&uid=93535531839#!/group.php?gid=108048875899603
Og hos Mary Shomon kan man læse om det på hendes blog - hvis man orker ... http://thyroid.about.com/b/
Nå, men jeg håber godt nok ikke, lægerne i Danmark lader sig skræmme yderligere - det er jo galt nok, som det er.
Håber, du får det bedre snart hjerte1
-
NTF, Norges (og tilsvarende i Danmark ?) Britiske moderorganisasjon BTF, gikk jo til sak mot Dr.Skinner og flere fordi de behandlet pasienter med lavere TSH enn (var det 10 ?) iallfall et meget høyt tall.
Det er litt om det her : http://www.tpa-uk.org.uk/DrSkinnerresponsetoBTF.php
http://www.dailymail.co.uk/health/ar...tiredness.html
Nokså pussig atferd av en pasientorganisasjon vil jeg mene !
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Nej, lægen har ikke sendt recept til mig endnu. Jeg ved ikke, hvad han går og laver ... Jeg rykkede for den i går, og sekretæren - der mente, recepten var lavet - lovede at give besked om, at jeg var ved at være noget ... utålmodig.
Vil jo nødig være uhøflig :mrgreen: Men der kommer jo nok også til at gå et par uger fra jeg får recept og til medicinen kommer gennem tolden og lander her.
Nei, vi vil jo nødig være uhøflige.. Synes du i hvertfall med all rett har lov til å være utålmodig.
Håper du ikke har blitt noe dårligere, og at du tar vare på deg selv.hjertflag1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Lær deg selv å kjenne.
Det er ikke så lett - stoffskiftet har vært regulert av kjertelsystemet, nå må man overta selv. Nå fungerer ikke kjertelen lenger og den visste i forkant om den skulle regulere dosen opp eller ned.
Så det hadde vært fint å lære seg ?
Og det er du vel i ferd med nå ? Prøv å husk hvordan du har det nå.
Øk dosen, og se hvordan du får det etter økningen.
Høres greitt ut, men .....
Du har økt fra en lavere dose og får det bra en tid, så etter en tid kommer lignende problemer igjen.
Er det fordi dosen er for høy eller for lav ?
Etter min erfaring er det eneste symptomet på for høy dose hjerte orientert.
Alle andre er symptomer på for lav dose.
NB - dette gjelder i oppstartsfasen første året.
Så - har du symptomer og dosen er lavere enn 3 grain, så øk den.
Senere kan man få symptomer hvis dosen er litt for høy over laaang tid
Takk for svar.:)
Det som nå gjør meg forvirret, og litt redd, er at jeg ved økning med levaxin følte meg adskillig værre... Jeg har reflektert noe over dette oppe i tråden her. Derfor ble jeg etterhvert engstelig for at binyrene mine ikke tålte økningen mens jeg stod på levaxin. Så kuttet jeg ut levaxinen som nevnt, og gikk over på thyroid med en absolutt effekt og begynte å friskmelde binyrene litt.
Det jeg nå egentlig går å engster meg over er disse binyrene igjen.. Jeg tror nemlig ikke jeg klarer t3 produksjon selv, så derfor må kroppen venne seg til t3 i større doser igjen. Så nå har jeg en litt forhøyet hjerteaktivitet (naturlig nok) men føler meg hypo. Så mine teorier er disse: 1. Jeg er absolutt hypo 2. Jeg er hypo, men binyrene er slitne og derfor fikk jeg ikke den påtagelige effekten ved økning i thyroiddose i dag.
Jeg tar absolutt meldingen om at jeg må lære meg selv å kjenne.. og takk for gode råd. Trodde jeg begynte å bli sikker, men har blitt veldig usikker etter å ha blitt så dårlig på levaxin. (desp1)
Så slik ligg saka..
Og i rettferdighetens og lovens navn osv osv.. og for å dokumentert følgende skriver jeg:
Jeg tar ingens råd som en leges råd. Jeg tar rådene som andres erfaringer som jeg tar med meg videre.
Thank you all. :)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Fikk vite at jeg hadde b12 mangel og da i dag og har startet på trio-be...
Jeg vil bare si at min erfaring er at b12 sprøyter funker mye bedre enn trio-be. Både på verdier og formen.
Jeg har faktisk bedre form i dag, selv om jeg har fått halsbetennelse. Er vel typisk med disse varme-kalde vårtider. Prøver å bare ta tyroid istedet for kombinasjon, så får vi se hvorden det funker. Har tatt 90 mg thyroid og 50 mcg levaxin, da er det vel ok med 120mg throid? Og så se hvor det bærer hen. Og så skal jeg ringe fastlegen min å få en time, har aldri vært hos han så vet ikke om han kan brukes til noe :mrgreen: I det minste kan jeg kanskje få han til å ta blodprøver, hehe.
-
Etter mitt hode høres det jo greit ut med 120 mg da ja :)
Krysser fingre og tær for at Thyroid fungerer best alene hos deg, slik som det ser ut til at det gjør hos meg utenom i dag.:) Skal sjå vi har ahtt griseflaks begge to :D
Bruk legen til det du tror han er god for og stol på ditt kloke hode. hjertflag1
Takk for godt b12 råd.:)
Mvh Jeanette
-
bare noen tørre tall....
90mgThyroid er 1,5Grain x38 = 57µgT4 + 50µgT4 i Levaxin = 107µgT4 totalt i blandingen.
120mg Thyroid er 2Grain x38 = 76µgT4 - som jo er en klar nedgang i dose.....
180mg Thyroid er 3Grain x38 = 114µgT4 - som er omtrent likt.
Kjære damer - ingenting er som regnskapets time.
vel.....
Hvis Tyroidet er ERFA :
180mg ERFA er 3Grain x35 = 105µgT4 som også er ganske likt.
T4 er det som skal danne grunnlaget for kroppens langsiktige forsyning av T3.
Tyroidet inneholder jo litt T3.
Dette mener jeg ikke må blandes inn i regnskapet til den langsiktige forsyning. Den som kommer fra de-jodinasen.
Tyroidets T3 er en kjærkommen hurtigvirkende støtte til stoffskiftet - virkningen varer ikke så lenge. Det er bare en oppvåkningshjelp - nesten som kjertlen gjør det.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
bare noen tørre tall....
90mgThyroid er 1,5Grain x38 = 57µgT4 + 50µgT4 i Levaxin = 107µgT4 totalt i blandingen.
120mg Thyroid er 2Grain x38 = 76µgT4 - som jo er en klar nedgang i dose.....
180mg Thyroid er 3Grain x38 = 114µgT4 - som er omtrent likt.
Kjære damer - ingenting er som regnskapets time.
vel.....
Hvis Tyroidet er ERFA :
180mg ERFA er 3Grain x35 = 105µgT4 som også er ganske likt.
Dette mener jeg ikke må blandes inn i regnskapet til den langsiktige forsyning. Den som kommer fra de-jodinasen.
Tyroidets T3 er en kjærkommen hurtigvirkende støtte til stoffskiftet - virkningen varer ikke så lenge. Det er bare en oppvåkningshjelp - nesten som kjertlen gjør det.
Så treg som jeg er tenkte jeg at jeg skulle trappe opp, men kanskje jeg heller da bare skal ta 180 mg erfra med engang? Legen anbefalte å splitte dosen i to, en med en gang man står opp og en på formiddagen? Noen som har erfaring med det? Og hvor lenge må det da ha gått siden man spiste sist?
-
Armour sitt pakiningsvedlegg https://www.stofskifteforum.dk/showt...akningsvedlegg
- begynner å bli gammelt nå, men noe er stadig gangbart.
Det fremgår at de anbefaler en morgendose.
Jeg mener at man fint kan klare seg med det.
Men....
Noen kan være veldig følsomme for så mye T3 på en gang og kan med fordel dele dosen. Overfølsomheten kan være størst i starten og bli borte etterhvert.
Merker du ikke noe til dette, så bruk en dosering. Ha dosen klar på nattbordet og ta den i svima :)
Jeg somler såpass om morgenen at det går lang tid før jeg får spist.
Tyroidene bruker proteinet albumin som hormonbinder. Det gjør at opptaket fra tyroidene ikke påvirkes så mye av tarminnholdet.
Jeg spiser akkurat hva jeg vil etter en halvtime.
-
Jeg deler dosen i tre og har god erfaring med det. Del dosen i en fallende deling, for eksempel 1.5 grain morgen, 1 grain midt på dagen og 1/2 på ettermiddagen. Prøv deg frem, damen! Jeg tror anbefalingen for inntak av Thyroid er to timer etter måltid, og en halv til en time før måltid
-
Jeg er meget taknemmelig for at få indsigt i alle disse erfaringer hjerte1
Og i dag har jeg så fået recepten hjertflag1
(Men der var kun én, og det er jo godt at ha' en i baghånden, ved jeg herfra ...
Så jeg skal lige ha' fat i lægen igen...)
Nu er det så om at få den afsted til et apotek, der kan finde ud af det!
Det er godt nok spændende, det her.
Lægen skriver på recepten, at jeg skal ta' 125 mg om dagen. Det lyder måske lidt vildt ? På den anden side: Jeg tager jo nu 200 µ Euthyrox hver dag ... Når jeg kan. Nogle dage går jeg ned til 100 µ eller springer over, fordi jeg har så store problemer med ødemer.
Den store hurdle bliver for mig at få taget blodprøve og komme til læge den 5. maj; jeg er så bange for, der er et eller andet, de liiige vil rette på, så jeg skal gå endnu seks uger på det her, inden jeg slipper ud af deres klør ... For jeg kan ikke gå på thyroid og så sidde derude og lyve. Alene tanken om stresset ved at skulle gøre det er lige ved at få mig. Blodprøven vil jo se helt anderledes ud, og gud ved, hvad de så kunne finde på at underkaste mig af forskellige undersøgelser og alt muligt ....
Nej, så jeg forsøger at overholde dosen ... Og ligner til gengæld noget, der er løgn med poser under øjnene, ben jeg næsten ikke kan få med mig - og i det hele taget en vægtøgning, der ligger på linje med det, jeg vejede, da jeg begyndte at tage Eltroxin for 12 år siden. :cry:
Så det skal bare lykkes med den der læge på sygehuset ... Nogen, der har et bedre råd /en bedre idé? Jeg har faktisk overvejet bare at ringe derud og sige, at jeg 'overgår til behandling i privat regi' og at jeg derfor ikke kommer mere ... Men kan jeg mon det? Jeg spørger, fordi jeg føler, man som stofskiftepatient faktisk bliver behandlet som om, der er noget galt med hovedet også. Og det kan der jo sagtens være :mrgreen: Men så alligevel. Og man kan sige, at også patienter, med noget galt i hovedet ... skal have en pæn behandling!
Men i hvert fald: Jeg føler mig i fare for at blive presset til noget, jeg ikke vil. Så har det ret blandet lige nu :|
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
AHA!!xx9 Den opplysningen/erfaringen der, ble jeg veldig glad for at du delte!!
Har altså en meget bra dag på mikrodose thyroid... :)
Og til deg Ruth: Den skal jeg ta med meg. Takk takk.:)
Nielsigne: Min personlige mening er at du skal gå til legen og si at du har skiftet over til thyroid. Han har plikt til å hjelpe deg, og jeg syns ærlig talt at det er helt forkastelig :evil: at du skal gå å lide på levaxin noe mere.
hjertflag1 dansk1 hjertflag1
Mvh Jeanette
-
jo Jeanette, du har et godt hjerte og en god tanke - sånn burde det jo være !
Men mange har nok erfart at en må ordne kartet etter terrenget i denne bizznizzen her...
Og det er synd.
Jeg vet om fler som smugler og ikke tør si til sin lege hva de egentlig bruker.
-
Herregud....:!: Får nesten hjerteinfarkt av denne bizznizzen jeg..:shock:
Snart så vi må begynne å avle griser, nappe ut skjoldbruskkjertelen på dem, og starte bizznizz sjøl. (stakkars griser da, får vente med nappinga til de blir gamle). Skal ha skilt i oppkjørselen: "Tørkede svinekjertler 19.90 pr hg."
Jaja, svart dårlig humor...:|
-
Jeg har bare tatt 120mg erfa i dag, (glemte dose to). Så heretter legges hele dosen klar på nattbordet. Takk for tipset n`Finn!
Jeg har faktisk høy hvilepuls til meg å være i ettermiddag/kveld. Dvs rundt 60-70. Særlig etter jeg har spist, fikk det både etter middagen og kveldsmaten. Virker som det roer seg når det går litt tid etter måltidet. Noen som har opplevd lignende? Jeg har ikke merket noe til dette når jeg har gått på Levaxin.
Imorgen blir det 180 mg Erfra!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Snart så vi må begynne å avle griser, nappe ut skjoldbruskkjertelen på dem, og starte bizznizz sjøl. (stakkars griser da, får vente med nappinga til de blir gamle). Skal ha skilt i oppkjørselen: "Tørkede svinekjertler 19.90 pr hg."
Jaja, svart dårlig humor...:|
Haha!! :Dxx7:D
-
Damen: Lykke til med morgendagens dose; du får si litt om hvordan du føler deg da!:)
Har ikke tenkt over økning i hvilepuls etter måltider med thyroid, men bruker jo så liten dose enda. Kan jo bare være at kroppen kompenserer for den innsatsen den må legge til grunn for å fordøye et måltid, og samtidig holde blodforsyningen ved like ellers i kroppen. Kanskje vil kroppen "overreagere" litt i begynnelsen ved påkjenninger, og at den roer seg litt etterhvert. Vel, det er det jeg tror i allefall.:)
Mvh Jeanette
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Snart så vi må begynne å avle griser, nappe ut skjoldbruskkjertelen på dem, og starte bizznizz sjøl. (stakkars griser da, får vente med nappinga til de blir gamle). Skal ha skilt i oppkjørselen: "Tørkede svinekjertler 19.90 pr hg."|
:lol: :lol: :lol: :lol: Pragtfuld bemærkning! Der var også en, der for et stykke tid siden - under en krise med mangel på thyroid - skrev, at vi måtte bryde ind på slagterierne, ta' kirtlerne og starte produktionen op selv :lol: :lol: :lol:
Den bemærkning fik jeg aldrig sagt tak for ....
Det hjælper ellers godt også hjerte1
Så tak, Jeanette. Og - Ruth? tror jeg for den anden der. :lol:
Med hensyn til bizznizzen, så er det jo præcis fat, som n'Finn skriver; jeg kan ikke sige til lægen, når jeg går over til thyroid. Jeg ville virkelig gerne!!! Det ville være nemmere, både med hensyn til denne behandling OG alle andre, jeg måtte få brug for.
I Danmark er det godt nok ikke forbudt at bruge thyroid ... men det er MEGET tys-tys. Jeg har fx aldrig hørt om det før jeg sidste sommer var ved at blive gak af den ny slags Eltroxin, var slidt helt ned, havde synsforstyrrelser og alt mulig andet. Så googlede jeg jo i ét væk - og fandt herind xx8
Hvor jeg så læste om bl.a. thyroid.
Det er også her, jeg har fundet ud af, at alle læger har løjet for mig om Eltroxinen i det hele taget - eller i hvert fald forsimplet budskabet lige rigeligt. De har nemlig alle fortalt, at Eltroxin var en nøjagtig efterligning af RIGTIGT stofskiftehormon og at det derfor var en komplet erstatning for det, jeg ikke kan lave selv.
Det er jo bare en del af den store forklaring, man får og hvis hovedbudskab er, at når man får disse piller, så er der ikke flere eller andre problemer end dem, man skaber selv. Og sådan som man har det, når man endelig når frem til at få hjælp, så har man ikke nogen frisk erindring - eller noget andet frisk i det hele taget - så man tager jo bare imod. Jeg selv havde så mange smerter og var SÅ forvirret, at jeg bare måtte blive yderst taknemmelig. Det er der heller ikke noget i vejen med, bortset fra, at det - måske - kunne gøres endnu bedre! Og hvorfor nøjes med noget, der er ringere, egentlig?
Man æder både forklaring og piller, og alle nederlagene tager man på sin kappe, fordi man tror, det er ens egen skyld, hvis man ikke fungerer ordentligt OG har det godt. Så når man fx ikke har en masse energi til at knokle rundt på en legeplads sammen med sit barn, når man ikke orker at ordne huset, når man ikke orker at kontakte sine venner, så er det bare fordi man er ... et eller andet andet end syg af sit stofskifte :shock: Lad? Gal? Ligeglad? Uforskammet? Dårlig forælder? Eller bare det hele?
Hvem ville ikke lide skade på både selvværd og selvtillid ved at skulle bære alle de titler, spørger jeg bare. Men det er jo titler, mange vil give sig selv, når det ene efter det andet mislykkes.
Så er der al den der råddenskab, man ser alt for levende for sig, når det gælder medicinalbranchen. Som så mange andre brancher .... Men denne her er en af de helt gale, fordi det jo handler om helbred.
Men selv hvis man er fuldstændig overbevist om, at syntetisk medicin er og bliver det bedste (og det er det vist også i en række tilfælde?), så kunne lægerne da for pokker godt ta' og forklare en, at det er bedst at indtage medicinen på fastende hjerte, at man skal vente en halv time inden man spiser, at nogle fødevarer er goitrogene, og at man i det hele taget må se i øjnene, at nogle ting ved ens krop ikke er i orden, selvom man passer sin medicin.
De skulle i det hele taget ta' og passe deres arbejde, de læger desp2
De kan jo starte med at være til at tale med !
Ak ... Så lige en email fra apoteket. De skriver, jeg må vente tre-fem uger på medicinen fra de får recepten.... Suk
Men så slipper jeg da for at spekulere på det med, om jeg skal ta' Euthyrox i dagene op til den 5. maj, hvor jeg skal på sygehuset ... det er da altid noget.
ØV.
-
Nielsigne: Aldri så galt at det ikke er godt for noe... (mht når medisinene dine kommer på apoteket) En mager trøst når en er syk og trenger medisin.
Synes oppriktig synd på deg ift at du må tilpasse deg systemet for å bli frisk, og det er som vi sier i Norge "Helt høl i hue". Jeg visste virkelig ikke at det var så ille...:shock:
Det er synd og skam.:evil:
Jeanette
-
Jeg har jo tilsvarende historie som deg Nielsigne.
Etter noen år på Levaxin forsto jeg jo at dette ikke var for meg. Jeg fikk flere og flere og større og større problemer. Og legene gjorde ikke annet enn å justere dosen opp og ned.
Jeg spurte hver eneste en jeg traff, og det var mange, om det ikke fantes noe annet enn Levaxin. Jeg fortalte dem at jeg trodde Levaxin var årsaken og forklarte at jeg ble mye bedre når jeg sluttet med dem, men at jeg etter en uke måtte begynne igjen.
Samtlige sa at det ikke fantes noe annet på markedet !
I Norge har vi hele tiden hatt en ordning kallt "Registreringsfritak" beregnet på medisin det ikke er søkt markedsadgang for. Norge er et lite marked og denne ordningen er ibruk hver eneste time, så jeg vil ogå påstå at det var unisont løgn de fyllte meg med.
Løgn fordi de er kjøpt og betalt av medisinindustrien, og derfor vil beskytte sine egne interesser selv om de går helt på tvers av pasientens beste.
Det er rett og slett skammelig !
Danmark er jo også et lite marked, og jeg vil anta at tilsvarende ordning finnes som kan benyttes til å utskrive trengende medisin i Danmark.
Også Tyroid medisin.
Noe annet ville være helt uetisk.
Det som reddet meg - altså opplyste meg til selvsikkerhet - var internett og forløperen for dette forum.
Dyktige mennesker som Nora, Merete og Siri Ann lærte med mye !
Når jeg først nevnte for legen at jeg visste om ordningen, begynte det å rulle. Litt motvillig til å begynne med, men det gikk til slutt.
Og jeg kan jo si at min motvillige lege er ikke motvillig lenger......
-
Er så glad for den hjelp og innsikt jeg har fått i dette forumet...har nesten ikke ord..:)
Har jo selv jobbet tett innpå leger og sett "frimureriet" mht. kollegiale oppofringer blandt dem.
Men at de omtrent er korrupte ift. legemiddelindustrien; så langt trodde jeg virkelig ikke at de hadde kommet.:evil: Gud bedre..
Har jo selv følt på kroppen og kjempet mot den uvitenhet legene viser ift. kunnskap omkring stoffskiftesykdommer. Har vært dårlig på levaxin lenge som nevnt, bare blitt værre og værre, og da jeg fortalte en lege her om dagen om at jeg følte stor bedring på thyroid, kunne han som sagt ikke forstå dette i og med at ft4 og tsh - verdiene var så "fine".. Gode gud... Da jeg satte ham inn i forskjellene på preparatene sa han: Ja, men det står jo ingenting om at levaxin har slike bivirkninger som du nevner. Poenget er at jeg ikke produserer t3 selv i stor nok grad ikke sant.. Og dette mennesket betaler jeg for at han skal gjøre meg frisk?!
My ass..desp1
Sender alle friske tanker.hjerte1
Mvh Jeanette
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Danmark er jo også et lite marked, og jeg vil anta at tilsvarende ordning finnes som kan benyttes til å utskrive trengende medisin i Danmark. Også Tyroid medisin. Noe annet ville være helt uetisk.
Så er det uetisk, n`Finn vedikke1 Så vidt jeg ved, har den danske Lægemiddelstyrelse ikke en eneste gang godkendt en ansøgning om Thyroid USP og begrundelsen er den sædvanlige: såfremt der i Danmark allerede findes lægemidler til behandling af en bestemt sygdom, godkendes ikke ansøgninger om importtilladelse af andre lægemidler til samme formål. Desuden bliver lægerne der ikke nøjes med lægemidlerne, der allerede findes i Danmark - ugleset. Ikke officielt, men kollegialt bliver de fordømt. Jeg har hørt om en læge, der selv har hypothyreose og hans søn med. På linje med os andre, skaffer lægen medicinering til sig selv og sønnen "uofficielt". Lægemiddelstyrelsen om Thyroid® Erfa Canada inc. :sad:
-
Bare litt til forskjeller Danmark/Norge.
Jeg forstår ikke hvordan Danmark kan praktisere normal medisinering hvis det ikke er mer til forskriften om at man ikke har lov til å forordne annen medisin enn den som er godkjent ?
Jeg vil anta at kun medisin av et visst salgsvolum har søkt markedstilgang i Danmark. (som i Norge)
Man har bruk for mange flere medisiner enn disse for å utøve en forsvalig behandling. (som i Norge)
Det springende punkt blir altså "hakkeloven" ?
Altså : I Norge skal all medisin uten markedstilgang behandles likt. (ens)
Det er unntak for medisin av biologisk oprinnelse, men i praksis ikke.
Hakkeloven eksisterer jo på fullt i Norge også - ellers hadde man vel involvert meg i hva markedet hadde å tilby ?
Og uglene finnes også........
Men vi har noen leger som tåler uglene og deres tomme blikk.......
Disse har anledning til å bruke det eksisterende lovverk på samme måte.
Om jeg begriper forskjellen rett, så eksisterer det ikke et skjema i Danske legers skuff, som har samme funksjon som "søknad om registreringsfritak" ?
Og det finnes ikke en ansvarlig instans man kan klage over avgjørelser til ?
Lovmaker har altså lagt utførelsen og bedømmelsen til den enkelte lege ?
Det lyder jo underlig i disse tider hvor alt skal praktiseres på samme måte i alle land i europa ?
Men ta dette som noen betenkninger fra en som burde holde sin kjeft......
-
Nå har jeg tatt 180 mg erfa tyroid i noen dager, og jeg må jo si at jeg ikke merker store forkjellen sånn i det hele. Pulsen har øket, så nå virker den normal. Har ikke antydning til hjertebank eller andre overdosesymptomer. Har ikke den økningen av puls etter mat lenger heller. Har fått veldig uren hud i ansiktet, så det er helt klart noe som skjer med hormonene i kroppen.
Så folkens, burde kanskje øke enda litt?
-
Det tror jeg sikkert er mulig at du må.
Men nå er det viktig at du tøyler din u-tolmodighet litt.
(syns jeg da)
Du er i nærheten nå - slit litt til da, så mener jeg du lettere vil få det bedre siden.
Nå starter sansynligvis prosesser opp som har gått på tomgang lenge.
Jeg mener det er ok å lavær å dra på helt på fullt sånn med en gang.
Ta en måned da Daman ?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Ta en måned da Daman ?
Ja, skal prøve å være tålmodig, 180 mg er vel en grei dose en måned til... (Er egentlig veldig utålmodig etter å ha prøvd å komme i form ett par år) Men skal være snill mot kroppen og gi den litt tid fanx:
Håper bare på en bra solfylt sommer og en super form!! Jaja, det er lov å drømme.
-
Forstår så inderlig godt at du bare har lyst til å fleske til med medisinøkning Damen... :) Du har jo så inderlig fortjent å bli i så frisk som du sikkert har drømt om lenge kys1
Jeg driver med samme grubleriene som deg om dagen mht hvor fort en skal øke osv, står på 90 mg thyroid nå ( i snart en uke), og pønsker på å øke med 15 mg hver uke / 14 dager.. Har en erfaring etter ca 14 dager på thyroid at formen synker en dag eller så etter en økning, for så å ta seg opp...Og effekten på 90 mg er upåklagelig forresten :D, selv om jeg kjenner jeg er hypo enda. Kanskje du skulle gi thyroiden og kroppen en sjans en liten stund Damen? tro1
Mvh Jeanette
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Forstår så inderlig godt at du bare har lyst til å fleske til med medisinøkning Damen... :) Du har jo så inderlig fortjent å bli i så frisk som du sikkert har drømt om lenge kys1
Jeg driver med samme grubleriene som deg om dagen mht hvor fort en skal øke osv, står på 90 mg thyroid nå ( i snart en uke), og pønsker på å øke med 15 mg hver uke / 14 dager.. Har en erfaring etter ca 14 dager på thyroid at formen synker en dag eller så etter en økning, for så å ta seg opp...Og effekten på 90 mg er upåklagelig forresten :D, selv om jeg kjenner jeg er hypo enda. Kanskje du skulle gi thyroiden og kroppen en sjans en liten stund Damen? tro1
Mvh Jeanette
Ja, jeg har bestemt meg for å ta 180 mg ihvertfall en måneds tid til. Så får man se hva som skjer, og så øke litt kanskje. Har ihvertfall ikke merket noe til overdosesymptomer, og så n`Finn til stadighet prøver å lære oss, så skal vi jo lytte til og seg og stole på kroppen vår! Og det har jeg bestemt meg for å gjøre. Har egentlig time hos Balderklinikken i begynnelsen på mai, men det utsetter jeg en måned. Er ikke nødvendig å ta en sjekk til der nå, når jeg ikke gjør som de sier. Tar en blodprøve hos fastlegen istedet.
Jeg er og har vært så sliten, så her har det gått på viljen. Har presset meg på jobb, trening og andre ting man "må". Og på en måte er det faktisk det som også holder meg oppe. Jeg tror at hvis jeg hadde lagt meg på sofaen og gitt opp og sagt at orker ikke noe, (som jeg egentlig ikke gjør) hadde jeg ikke kommet opp igjen. Må presisere at det gjelder meg, og ikke andre. Har respekt for dere som ikke orker i det hele tatt. Men jeg har funnet ut at man faktisk kommer et stykke med vilje og positiv tenking. Har begynt med oppmerksomhets trening, og jeg tror det hjelper. Føler ihvertfall kroppen lettere og mer balansert etterpå.
Lurer på å begynne med Yoga også.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Damen
Har begynt med oppmerksomhets trening, og jeg tror det hjelper. Føler ihvertfall kroppen lettere og mer balansert etterpå.
Lurer på å begynne med Yoga også.
Jada, oppmerksomhetstrening, også kalt mindfulness, hjelper! Og yoga, qi gong, pilates og andre trege treningsformer hjelper, disse som gir deg mulighet til å langsomt kjenne at du er til, at du puster, at du lever. Og at det egentlig ikke er så farlig, alt dette vi tror vi må kave med. For å rekke. For å klatre. For å komme oss opp og frem. Gi det tid! Jeg har brukt lang tid på å komme inn i dette, og klarer ikke alltid å lande, men det er et fantastisk verktøy når du klarer å hvile i deg selv.
-
Idag har det vært drittdag igjen. Hoven i kroppen, musklene er stive og verkende. Føler det som om noen har lagt et tung teppe over hele kroppen på meg. Kan være at det er fibromyalgien som gjør det, men egentlig tror jo jeg at fibro'n=lavt stoffskifte.
Så hvordan tolker man dette? Tilfeldig dårlig dag, for lav dose, for høy dose? Møkk også, er ett par uker siden kroppen var i så elendig forfatning.