Sv: Hard trening, low karbo og vektøkning
Hei. :)
Anisa har helt rett i at å trene veldig hardt når man har Hypothyerose kan være skadelig for kroppen. Om jeg ikke husker helt feil blir man rådet til å ikke trene for hardt når man har denne sykdommen.
Grunnen til at du legger på deg, er at forbrenningen din sakker av når du har problemer med stoffskiftet. Dette er et vanlig symptom rett og slett. For noen så går det over når medisineringen blir optimal og de holder vekten, for andre så sliter de med at de legger på seg litt eller litt mer :wink:
Sv: Stoffskifte som hopper og spretter?
Skal til Volvatlegen i morgen og skal be om kortisol-spyttprøve. Vigdis, hvordan var det eksakt du fikk påvist binyrebarksvikt? Var det spyttprøven som ga svaret? Og hvor lang tid tar det?
Det går jo uker mellom prøver og svar og i mellomtiden føler jeg meg desperat etter å få svar på hva som er galt. Har jo påvist Hashimoto og kortisol under nedre grense men så er ikke serumprøven sensitiv nok..
desp1desp1
Sv: Etter 6 uker på Levaxin
Underlig at de fremdeles måler totalverdi av T4 ?
Flere labber har tatt undersøkelsen av plakaten - det kan være noe drastisk.
Sammen med andre målinger gir den sitt til en total tolking.
Det er jo korrekt at stoffskiftet må være i orden for at kroppen skal fungere - og binyrene er såvisst intet unntak.
Kroppens krav til binyrenes produkter er tilpasset stoffskiftesituasjonen.
Hvis man begynner å øke stoffskftet etter at det har ligget nede lenge, og øker for fort - kan binyrene "gi opp" å følge med.
Det er dette fenomen som ligger bak forsiktighetsplakaten.
Man diskuterer vel hvor nyttig plakaten er. Langt fra alle trenger å følge denne.
De som har hatt en kortvarig situasjon med lavt stoffskifte vil med fordel kunne øke dosen hurtig.
Antistoffer.
Som du forstår, dannes disse "mot noe" - og når noe forsvinner, forsvinner iallfall grunnlaget for å danne dem.
Hos mange forsvinner de når "jobben er gjort", men noen har dem likevel "livet ut". Ikke så godt å generalisere her.
CBG CortisolBinnendeGlobulin
Er et blodprotein som kortisol binder seg til i sin inaktive fase (lagervare).
En kan undersøke om forholdne er tilrette for lagring av nok kortisol i blodet.
Samme forhold gjelder T4.
Dette er i lagerfasen bundet til TBG - for lite av dette vil resultere i for lite lagervare og dermed også for lite fT4, som jo stoffskiftehormonene dannes av.
Mengden av blodproteiner er sykluspåvirket. De varierer, og hormonproduksjonen må følge denne variasjonen.
Det bør kanskje Levaxindosen også ?
Sv: Etter 6 uker på Levaxin
Tusen takk for oppklaringen!! Jeg tror de har bomma litt på avkrysningen på skjemaet. T4 isteden for FT4. Litt sløvt da jeg synes livet for tiden består i å vente på blodprøvesvar. 6 uker, 3 uker, 2 dager osv..
Jod glemte jeg og skrive, den var 1,5. Så da er alt ok bortsett fra kortisol som er lav isolert.
Alt i alt synes jeg legen min følger greit opp, går bare litt fort i svingene noen ganger..
G
Binyreevaluering, kan noen hjelpe meg og tolke?
I mars målte jeg kortisol i serum morgen og kveld og hadde 121 om morgenen og 110 om kvelden. (Ref 138-690).
Har så målt jod i døgnurin som var på 1,5 (Ref >0,8)
CBG: 1400 (Ref 750-1600)
Fritt kortisol i døgnurin: 162 (Ref 45-272)
Kortisol i serum igjen 665 om morgenen og 125 om kvelden. (Ref 138-690)
Bruker nå 75µg Levaxin. Føler meg bedre psykisk og har fått mer fart på kroppen, men har likevel ekstremt vondt i skuldre, begge hofter og i mellomgulvet. Klarer ikke dra genseren over hodet, ta på deodorant eller gå uten å bruke Voltaren.
Har også tatt CT av magen men venter på svar.
Kan noen hjelpe meg og tolke prøvesvarene?
Hilsen Gekko :)
Sv: Binyreevaluering, kan noen hjelpe meg og tolke?
Oj - jeg gikk på Orudis på samme måten som du bruker Voltaren, ellers klarte jeg ikke dagen. Måtte ha det for å kunne bevege meg - og for å trene.
For min del, er jeg ikke i tvil om at det skyldtes Levaxin.
Det ble jo helt borte når jeg gikk over til tyroid behandling.
Jeg vil jo som medmenneske bare anbefale deg å forsøke det.
Det kan jo være bra for deg også ?
Men - Levaxindosen din er jo fremdeles veldig lav da. Ikke noen stoffskiftemedisin virker godt når en får for lite av den.
Har du forsøkt å øke dosen ? Prøv en dobbeltdose i ny og ne (en kan jo glemme seg.....)
Blodkortisol morgen er jo bra, men produksjonen opprettholdes ikke, du må jo bli kveldstrøtt ?
Det kan være forenlig med for lavt stoffskifte....
Om det er så at du trenger høyere dose, vil kjertlen være utslukket og da trenger du ikke Jod.
Har fått svar på stoffskifteprøver også. Bruker altså 75µg Levaxin hver dag.
FT4 15
FT3 4,5
TSH 0,6
A-TPO > 1300
Det eneste som har skjedd etter at jeg startet med Levaxin er at TSH har sunket fra 3,2 til 0,6. FT4 og FT3 er lavere. :|
Bør jeg øke fortere, og hvordan får man tak i naturlig Thyroid?
Fikk forresten resept på Orudis...
Takk for tålmodigheten!
Hilsen Gekko
Vel, du er vel ganske så tolmodig selv vil jeg anta :)
Du får høre med legen din hvis denne synes du må det, men jeg ville da forsøkt 100 hver dag. Så høye antistoffer - da trenger du mye mer enn 75.
Det er også bra at TSH blir lavere når det er så mye antistoff, og høyere dose kan være det binyrene trenger for å få til en tryggere produksjon.
Sv: For høyt stoffskifte nå?
Hei Gekko.
Du er tydligvis et menneske som ikke vil gamble med helsa di, og vil naturligvis forsikre deg om at din indre stemme har rett - og det har den, iallfall etter min mening.
Du sier jo at du trives med verdiene ?
Det er absolutt ingen betenkeligheter med å leve med de verdiene.
Det er mye større betenkeligheter å leve med verdier som er for lave !
De som har for høyt stoffskifte, har lett fT4 på over 40.
Så mener jeg å kunne si at det ser ut som at de som har gått med litt lave verdier lenge, har behov for å ha for høye verdier en periode.
Jeg hadde iallfall det i over ett år, og ført da begynte jeg å merke at dosen var for høy og satt den ned. Og jeg er sikker på at jeg hadde bare godt av den perioden.
Du har jo ikke gått så lenge i behandling, og vil merke om du øker dosen for fort ved at du får hjertebank. Senere, etter flere år, vil du merke en litt for høy dose anderledes. Ett eller annet symptom blir gnagende plagsomt. Kan feks være en trykkende følelse i brystet o.l.
Så er det heller ikke mulig å finregulere dosen til de grader - det kan heller ikke være meningen når tablettenes dosestyrke er så grovinndelte som de er.
Jeg syns også at det er håpløst å tre en statistikk ned over hodet på enkeltmennesker å si at : Du har versegod å leve etter gjennomstittet av hva friske mennesker har - uansett - for det mener VI !
Gekko, husk også på det som de på legekontoret glemmer: referanseverdiene består av både av de som er subkliniske, normale, og normale med en FT4 som er over referanseverdiene! 2.5 % ligger under, og 2.5 % ligger over referanseverdiene. Kanskje lå du over da du var frisk? Har du antistoffer? Om du har det, sier jo Thyreoideaklinikken på Aker at de med antistoffer trives best høyt oppe i referanseområdet.
Jeg synes det høres fantastisk ut, jeg, at du nå orker å gjøre ting, leve og ha det litt fint!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Gekko
Hei!
Siden Mars i år har jeg brukt Levaxin. Begynte på 25 µg og har i løpet av disse månedene økt til 70 µg/100 µg annenhver dag.
I dag fikk jeg svar på blodprøver tatt for en uke siden.
TSH 0,02
FT4 22,8
FT3 6,1
(Glemte å spørre om ref. verdier, men regner med at det er 19 på FT4. Lab.damen sa bare at dette var for høyt
Husk at det er ikke lab damen som avgjør om du ligger for høyt. Det gjør du i samarbeid med legen din.
Jeg har Graves og Hashimotos
I dag fikk jeg melding fra fastlegen min om at jeg har TRAS antistoffer på 28 og at jeg har Graves. De siste årene har jeg hatt anti TPO på over 1300. Jeg tok ultralyd av kjertelen for to uker siden og har en kraftig Hashimotos thyreoiditt.
Mulig dette er grunnen til at jeg har hatt så fryktelig vonde og støle muskler det siste året.
Er det noen som kan forklare hvordan man kan ha antistoffer for både høyt og lavt på en gang og hvordan prognosen min er?
Hilsen Gekko :)
Sv: Jeg har Graves og Hashimotos
Hei Gekko!
Jeg kan ikke så mye om det du sliter med, har du lest sidene til http://www.elaine-moore.com/MyArticl...4/Default.aspx
Hun skriver om Graves og antistoffer. Kanskje du kan finne noen svar på spørmålene dine der? Det høres slitsomt ut å hele tiden bevege seg mellom høyt og lavt. Kanskej du kan ha nytte av å komme til en spesialist som kan mer enn fastlegen din? Kanskje du kan henvises videre?
Klem kys1