-
skal jeg ha det sånn?
Hei
Ikke lett å holde motet oppe i kvalmebølgene.... men prøver. Jeg har ft4 på 12,4 og tsh på 0,01. Skal fortsette å trappe ned på Levaxin for å vekke egen produksjon. Mitt spørsmål er:
Hvor lenge skal jeg ha det sånn og er det vits?
Hvor lang tid tar det å vekke egen produksjon av tyroksin?
Gikk på neo-mercazole ca 10 mnd for å kvitte meg med Graves. Kan det tenkes at medisinen har tatt knekken på skjoldbrukskjertelen for godt og at det å ikke gå på levaxin bare er tortur og forgjeves? Er tiltagende trøtt og kvalm og har gått opp 5 kilo. Har skjønt jeg må legge om kosthold og trene og gjør det nå. (3 dager inn i dette opplegget). Har noen av dere erfaring med noen som har blitt frisk på denne metoden? Bør det ikke være ett minimum man skal lande på?
Jeg trives best på ft4 20 så 12 er LAVT. Når jeg hadde 10 kom jeg nesten ikke ut av senga! HJEEEEEEEELP!!!!! ER det verdt å prøve? Kan jeg utsette denne nedtrappingen eller blir det mindre sannsynlig å bli medisinfri desto lenger man venter? I følge min endo skal man i mitt tilfelle kun gå på Levaxin en kort periode...... men hva om kroppen ikke vekkes og jeg ikke får stoffskifte på egenhånd?
Er det farlig å ha lavt stoffskifte? Det kan da ikke være bra å gå så fort ned? Må da være en stor belastning for kroppen skulle en tru..
-
Sv: Legen mistenker Graves
Tja - hva som er bra for deg kanskje ikke er det for meg ?
Men jeg forstår planen.
Jeg tror jeg ville kutta Levaxinen tvert. På den måten får du maksimal TSH fortest mulig.
En senking av Levaxindosen vil kanskje få opp TSH når du har pint deg lenge nok, men den vil ikke bli høy og det vil ta tid før kjertelen kommer igang.
Og det betyr jo at du kommer til å ha det jævlig - jævlig lenge.
Kort prosess-metoden er jævlig den å - muligens også jævligere (spiller det noen rolle?) Så er det den metoden med kortest varighet.
Men spør legen om det da......
Jo - jeg har forsøkt å vekke kjertelen min. Jeg gikk uten Levaxin i 12 uker. TSH var da 161 og fT4=0. Jeg hadde full forstoppelse og hadde følelsen av å ha luftputer under fotsålene når jeg gikk.
Og kjertelen min ble ikke vekket.
Håper din blir !
-
ÅÅÅ fy fader. 12 uker!! Høres ut som ett helvete! Jeg skal dog spørre min lege om ikke jeg bare skal kutte ut levaxinen jeg også om jeg lykkes å få tak i henne. Sist sa hun at jeg får time om 2-3mnd og det er vel ca 3 uker siden. jobber bare 20% og er tydelig på at hun ikke ringer tilbake dersom det ikke gjelder smerter i hjertet...
Hadde jeg ikke hatt ett barn på under 2 år hadde det ikke vært så ille å vært syk en periode, men det føles veldig urettferdig ovenfor henne. Og slik som deg da som gikk gjennom 12 uker til ingen nytte(foruten å ha gitt det en sjangs da selvfølgelig). Er ikke lysten på det. Men man vet aldri.. er det ikke 50-50% sjangs? Håper virkelig det lykkes for meg jeg også. Sov du mye med fth på 0? Fungerte du i det hele tatt? La du på deg masse? Jeg burde ikke legge på meg, heller ei være sengeliggende pga tidligere blodpropp.
Kunne du ha tatt deg av en unge disse 12 ukene dersom du bet alle tenna sammen? Finnes sikkert værre ting, men noen ganger føles det som å være dødsdømt og at man likegodt kunne hatt leukemi eller noe. Da hadde i hvertfall alle rundt deg skjønt hva du gikk gjennom og tatt deg alvorlig....blæh..
-
hehe - det er det også !
OG - mammaer er viktige !
Hils fra meg å si at du er mamma !
Sorry - det hjelper ikke, men skulle ønske.
-
Er det mulig?
Jeg har trappet ned på Levaxin og er nå på rask vei ned....Planen er å vekke kroppens egen produksjon. Hittil har ikke kroppen skjønt noe. Tsh er fortsatt 0.01... Hittil har det gått greit, men i går hovnet leppene mine opp etter å ha vært tørre og sprukne i over 1 uke. Nyttet ikke med diverse leppebalm. Ansiktet ser ikke ut med eksem( tørrutslett?) og botoxlepper. Har også rødt flammeutslett på halsen og noen ganger inni hendene. Hva mer er i vente?? Lurer på hva som jeg kan forberede meg på slik at jeg ikke blir sjokkert.
Gir opp etter nyttår..
Har ikke Tsh steget da så blir det levaxin resten av livet.. Er vel ikke ille det, eller mister man da sjangsen til å "bli seg selv igjen for alltid da?
Uheldig
Å ja..god jul alle sammen:)
-
Men kjære uheldig, nå må du ikke styre det rett i uheldigheten da.
Hva er grunnen til at du vil prøve om kjertelen kan være iorden ?
Jeg prøvde jo et par ganger etter noen år på Levaxin - fordi jeg ikke hadde antiostoffer - fordi jeg hadde det helt for jævlig.
Og det antar jeg jo at du har også - - - føler med deg.....
-
Hjelp igjen...lav puls, men på Levaxin....
Hei
Her er jeg igjen og lurer på hva som skjer med meg.
Jeg fikk ikke vekket kroppens egen produksjon av tyroksin etter en laaaaaang tid med lavt stoffskifte og prøving. Endo sa at jeg kunne begynne på 700 mcg Levaxin i uka siden TSH ikke ville rikke seg likevel. Jeg gjorde det og fikk vondt i hodet, sprakk ett blodkar i øyet, fikk hevelsse under øyetx2 (sti på øyet). På tlf sa hun at jeg skulle kutte ned til 600 mcg. Har fått vondt i hjertet og ved fysisk anstrengelse føler jeg hjertebank.
Fikk grini meg til EKG hos fastlegen i dag. Den viste puls på 50 (!) Hjerterytme normal. Er det ikke rart med lav puls når man er hyper? Og hva skyldes hjertesmertene? eR DRITTLEI av å ikke få svar og av at det hele tiden er noe nytt.
Fått avslag fra norsk pasienterstatning pga dårlig journalføring av min daværende fastlege (gjelder feil diagnose for en annen sykdom, men jeg oppfordrer alle herved til å følge med på at det du sier blir journalført!!)
Jeg tvang legen min til å skrive at jeg har SMERTER i hjerteområdet. Så står det hvertfall svart på hvitt dersom jeg skulle få hjertesvikt :( Jeg kan tåle hjertebank, men at det kjennes ut som om en klo holder hjertet ditt.... og så får man det vanlige svaret: "du må selvsagt ta kontakt med engang dersom det blir verre...ja vel, ok hvor ille skal det bli? Min endo henviser til fastlegen for hun har ikke til til øyeblikkelig hjelp ved hjertesmerter... FLOTT
-
Sv: Hjelp igjen...lav puls, men på Levaxin....
Hvorfor tror du at du er hyper?
Jeg har hatt myeee trøbbel/smerter fra hjerteregionen, og ALT skyldes det lave stoffskiftet!!!
Ofte hvilepuls ned i 40--og det skyldest ikke" "Bjørn-Dæhli-form""!!! Så plutselig var den på 120....
Når jeg nå er undermedisinert kommer mye av dette igjen, anpusten ved bevegelse ,trykk i brystet etc....
-
"Vekke kjertelen" er vel et fagidiotisk munnhell som bunner i at man tror på at TSH av en viss størrelse har evnen til å få kjertlen til å vokse.
De har lært det på skolen og da er det sånn.......
Så er det jo dette man tar hensyn til i etterbehandling av tyca tilfeller, men her gjelder det motsatte - og logikk er ikke alltid reaktiv.
Husk hva frøken sa.....
Det kommer stadig ny viten til, og det gjelder ikke å bli sittende som frøkens øyesten, men ta til seg den nye viten og glemme den gamle.
I full forvissning om ar det hender jo at et gamle er både riktigst og best.......
Det er ikke første tilfellet her på forumet, men jeg husker vel bare Thomas - hvor det heller ikke lykkes.
Så er jo min vurdering at en kan ikke bare pælme på med 700µg/uke etter en slik seanse, det er jo som å begynne på nytt igjen. Må bare riste på hodet....
-
Hei
Ja det kan vel være en mulighet at jeg er lav, men har gått fra 100 til 700 mcg fra en dag til neste og følte det kom hodepine, hjertebank ved fysisk"anstrengelse", blodkarspregt og sti på øyelokk etter medisinøkning så da tenker jeg det er høyt. Men man vet aldri. Jeg føler meg ikke så trøtt nå som uten tyroksin... Men føles absolutt som å begynne på nytt. er satt tilbake 6 mnd. "Det var rart at hypofysen ikke ville vekkes, du som ikke hadde hatt Graves så lenge..hm.. ja du får begynne på 700 mcg igjen.
Jeg GÅR aldri med på en runde til. Jeg spurte om det ikke gikk da, nei man har alltid en sjangs, folk som har hatt dø hypofyse etter 5 år har fått vekket den, men det sliter på kroppen å gå lavt så lenge så begynn på medisin igjen du... akkurat som jeg orker å prøve igjen. Nå skal kroppen min finne en riktig dose levaxin å leve på og få litt fred. Det kan ikke være bra å gå fra normalt til 100 så til null, så til 100, så til 0 for å "vekke" kroppen, for så å gå til 100 igjen. Er det rart hjertet sier ifra at nå får det holde?
EN positiv bivirkning: Har gått ned 11.5 kilo på 3 mnd. Først fordi jeg var kvalm og mistet appetitt, nå fordi jeg forbrenner mer antar jeg? Mest av alt fordi det å spise sundt er det eneste jeg kan kontrollere med kroppen min føler jeg. Prøver lavkarbo og nokså strengt regime med ingen sukker og junk. Har også sluttet å røyke :) Tror det hjalp meg å ikke bli bælfeit i perioden uten (mye) stoffskifte. Fikk lov å slutte på seponering etter en viss dose da jeg klagde på ødem i bena. da gikk hun faktisk tilbake på at hun hadde sagt jeg skulle ned i null...nenex: hjerte1 vink11 :twisted:
-
Lurer på en ting.
Prøvesvar fra Ullevåll viste Ft4 16.1. Så det er jo normalt. har puls på 50/ikke normalt for meg) og blodtrykk 100/60. Lavt undertrykk sant? Jeg går på 600mcg. Endo mente vi skulle gå lavere nå som jeg hadde smerter i hjertet pluss at vi skulle prøve å få opp tsh(igjen). Jeg nekter det siste, da jeg tror det er nettopp bråe svingninger i medisineringen som gjør at hjertet sliter. Jeg sa at jeg skal gå på medisin resten av livet og ikke prøve å "vekke" hypofysen. Jeg begynte i stedet med 700 mcg i uka for jeg mener at jeg må være lav tross ft4 på16,1. (vet at ullevåll har høyere barometer enn aker) kanskje 13-14 på aker da for å si noe. Jeg trives på 18-20(har gjort hvertfall). Men har mye vondt i hue nå så jeg lurer på om dere har vondt i hue når dere er hypo. Hvis ikke så kanskje jeg er hyper da? og at det er farlig å fortsette med 700. Endo sa jeg kunne fortsette med 600... er henvist til kardiolog, men det tar vel tid å få time selvom det er en hastehenvisning. Har ikke hatt vondt i hue før hverken på ft4 10 eller ft4 46...Virker som at når man begynner å leve med sykdommen og akseptere tingenes tilstand så slenger livet noe nytt og vanskelig på deg. Er kjipt å ha vondt i hjertet...kan tenke med at det er anginasmerter uten at jeg har hatt det før..WHY???
-
Hodesmerter følger med hypo iallfall...der er jo migrene et kjent fenomen.
Og at pulsen er på 50 tyder jo isolert sett på at du er undermedisinert.
Tar du morgentempr. basalt?
Den er en av de få tinga som sier noe om metabolismen på cellenivå!!
-
Takk. Jeg skal ta morgentempen. Men hva mener du med basalt? Er man hypo dersom den er lav da?
-
Det basale stoffskiftet er det som foregår helt uavhengig av viljen og muskelaktivitet.
Når vi feks sover, må vi ha et stoffskifte som sørger for hjerterytme, pusting, fordøyelse og temperatur. Dette foregår hele tiden, mens vi sover . Så når vi begynner å bevege kroppen..snu oss i senga etc. setter muskelenergien til i tillegg..Det vi bruker i løpet av dagen samla av basalstoffskiftet samt energien som musklene bruker er det totale stoffskiftet.
Når du måler tempr. din basalt ,skal du ta den mens du ligger i senga om morgenen, helst uten å snu deg engang.....
Hypo er fulgt av lav tempr., ja!
Du har jo vært syk i mange år..husker ikke om du har sjekka binyrestatusen din?
Lav ,og iallfall svært svingende tempr. kan være relatert til binyrer også....
Du har gått ned i vekt----da jeg ble binyresyk, mista jeg all matlyst fra en dag til en annen, kvalm,gikk ned 8 kg på 10 dager, klarte ikke gå pga,. tapt muskelkraft,svetta ekstremt....så vi har en del felles der!!!
-
For å være helt ærlig så virker det som berg og dalbane medisineringen din
gjør sitt,
høres ganske sannsynlig ut å få hyper tendenser når man bråstarter slik etter å ha vært uten over lengre tid.
Ville prøvd en forsiktigere tilnærming hadde jeg vært deg,
her er vi vant til å lytte etter kroppen og selv medisinere litt ettersom hvordan man føler seg,
ville øket 75-100 pr uke eller 14 dag hadde jeg vært deg,
kjent etter underveis,
Lav puls og blodtrykk er helt vanlig når man er hypo,
lav temperatur også, atopisk eksem er også veldig vanlig under stress og kroppen stresset både når du sluttet og brå begynte igjen.
Tror du gjør best i å slappe av å la resultatene komme gradvis.
Hjertekrampe og sånt er også velkjent,
og er nok også ekstra merkbart når du er på berg og dalbane tur.
-
Uheldig her...
Har ikke fått sjekka binyre da endo mener det ikke er nødvendig. Jeg fikk graves oktober 2008 så har vært syk en tid men føles ikke så lenge. Tiden gå fort når man har små barn. Hadde jeg ikke hatt en liten en som opptar mye av den tiden og energien jeg har hadde jeg sikkert orket å viet tiden til å finne mer ut av hva som skjer med meg. I forhold til dere her inne virker jeg nok ganske naiv og intetanende og det er nok også litt sant. Jeg orker rett og slett ikke lese masse bøker, google rundt på nettet og å spørre endo kan jeg mer eller mindre glemme. Info om sykdommen får jeg av å spøre dere på forumet og jeg er veldig takknemlig for svar. Jeg lærer noe litt etter litt... jeg prøver å fortrenge at jeg er syk, men det er vanskelig i tider med mye symptomer, så i de tidene prøver jeg å forstå mer. Er irriterende at man må medisinere seg selv. Høres kanskje ut som jeg er forferdelig lat/kravstor, men jeg forventer faktisk at en spesialist skal kunne vite hva som er best for en menneskekropp med den lidelsen man er spesialist på....
-
Vel.
Alvorlig tema dette uheldig.
Følger du med i helsenyheter på dagsrevyen om dagen ?
Mener det danner seg et bastant inrykk av at vår alles ønsketenking om at man er i trygge hender, og spesialistene vet hva de driver med, og andre munnhell - står for fall nå.
Det er trist, men hos meg skal de opp til en meget kritisk vurdering.
Det er jo alt fra forfalsking av journaler till kjønnslemlestelse som foregår !
Ber iallfall om alt skriftlig heretter !
Om de vet hva som er best for kroppen vår ?
De vil iallfall selge det medisinindustrien tilbyr først.
Og de selger heller Rohypnol i kilospakninger før de ordinerer et Tyroid.
Tror vi skal tenke oss godt om nå.......
-
Pulsen, temperaturen og tåneglene er velidg bra parametre på over-eller underdosering.
det er helt sikkert at du er underdosert hvis pulsen er lavere enn normalt, men du må vite normalpulsen din.
Min er 72.
men
Man kan få hjertebank av underdosering fordi kroppen prøver å opprettholde funksjonene.
Temperaturen og pulsen har man brukt i gamle dager for å jsutere dosen Thyroid.
Tåneglene begynner å vokse fort hvis man er overdosert, og aldri hvis man er underdosert.
Hard tykk hud på føttene er også hyposymptom.
-
Du har nok desverre rett Finn...Som pasient stiller man ikke sterkt. Det er et stort, skittent og uoverskuelig system. Man finner mye dritt hvis man følger med. har fått med meg noe av dritten og opplevd noe selv. Feildiagnosert blandt annet. har senskader direkte knyttet til feildiagnoseringen. Tips: få journalen før du sender krav til pasientskadeerstaning. jeg kan se langt etter kompansasjon da legen ikke journalførte feildiagnosen. Tips to: be om at dine plager blir journalført...da blir man som regel undersøkt litt grundigere.
Grunnen til at jeg fortsetter med ønsketenkning er at jeg ikke har energi til å se virkeligheten i øynene(for øyeblikket.) er mye mindre energikrevende å sette sin lit til legebestanden(men også desverre kan det nettopp være livsfarlig).
Jeg skal prøve å bruke sunn fornuft blandet med legens beordning og blandet med ervervet kunnskap og kompetanse for å holde meg ved liv, så får jeg håpe det holder:) Satser på 100mcg hver dag selvom min mor hadde lest at ved angina burde man ligge under 75 pr. dag...Jeg tror heller jeg er hypo enn at jeg har pådratt meg angina. her baserer jeg meg på sannsynlighetsberegninger... festlig å leke med livet...not
-
uheldig:
legen må kreve betalt fra trygdekontoret for hver time, og da må han sette en diagnosekode, og der finner du vel kanskje bevis for feildiagnosen din.
For eksempel psykisk sykdom hver gang du kommer og vil ha hjelp for typiske hypothyreosesymptomer som glemskhet og trøtthet og fryser og store mensblødninger og myomer i livmor og bihulebetennelser og allergier, som jo kommer av lavt stoffskifte og ikke av psykisk sykdom.
-
Hei igjen
Interessant det med tånegler og temperatur og puls. Jeg hadde 90 i puls når jeg var gravid, men da er det vel vanlig med litt høy puls. Ellers vet jeg ikke den normale bortsett fra at jeg vet jeg ikke har pulsen til en topptrent... Jeg synes tommelneglene har blitt tykkere. Fått riller (ekstra tykt lag noen steder på neglen) jeg syntes neglene vokste fortere etter graviditet, men siden da har jeg vært oppe og nede noen ganger så husker ikke i hvilken forbindelse.
Legen min skrev en diagnose; korsryggsmerter, men sa til meg bekkenløsning. Står i journal at jeg skal unngå å gå mye og ringe dersom jeg trenger fysio. Var hos legen 3-4 ganger etter det men da står det bare "nye" ting i journalen og ikke ett ord om bekkenløsning som jeg kom dit for å få sykemlding for. tre dager før jeg fikk riktig diagnose ett annet sted får jeg fysiohenvisning. Der er det eneste stedet det står bekkenløsning med gangvansker, men siden det kun var 3 dager før de fant dyp venetrombose i begge lysker så hadde ikke legen kunne ha oppdaget det i tide siden kollateralene dannes over uker( grunnen til senskade. )
Sanheten er at 33 dager før blodproppfunn hadde jeg vært hos legen som sa jeg hadde bekkenløsning, og pratet videre om seg selv og sitt. Null undersøkelse... m.a.o. så hadde jeg fått blodfortynnende da så hadde ikke kollateralen (ny blodveier) blitt danner og jeg hadde sluppet lymfedrenasje, bandasjering, kompresjonsstrømper og you name it.
Jordmoren min har ikke journalført noe siden hun er gammel og hun ikke skjønte det nye dataaystemet som ble innført tiden jeg gikk hos henne... ingen hjelp der. Alle rundt meg vet at jeg gikk med bekkenløsningsdiagnose i 5 uker, men kan ikke bevises. Jeg fikk diverse hjelpemidler på hjelpemiddelsentralen for b.løsning men uten legattest. jeg ringte sykehuset og spurte om bekkenløsning virkelig skulle være så vondt hvorpå svaret var ja, ta to paracet og legg deg. kom til slutt på føden der de bruker to sekund på å skjønne at det ikke er snakk om bekkenløsning...
sukk, skulle visst det jeg vet i dag. Men takk for tipset..kanskje det finnes i trygdeverket! Hadde vært gull!!
-
huff så leit.
Ja, legen har forhåpentligvis brukt diagnosekoden for bekkenløsning til oppgjør med tykdeverket for å få oppgjør.
Jeg snakket en gang med en trygdesjef der jeg bodde og jeg følte meg ikke så bra. Han sa at han kunne se og følge med om det feilte meg noe....jeg tror det er pga diagnosekodene som legene må oppgi for å få opgjør.
-
Antistoffer tilbake. Hva skjer?
Hei
Må først beklage at jeg ikke er aktiv her annet enn når jeg selv trenger hjelp og lurer på noe. Har litt dårlig samvittighet for det. Selvom jeg ikke kan noe om stoffskiftesykdom(føles det som) kunne jeg ha støttet dere andre og ikke minst lest meg opp litt. Er fortsatt i fortrengingsfasen. Det er bare når sykdommen er riktig ille at jeg må innse at jeg må finne ut hva som feiler meg og hva jeg kan gjøre.
Det som har skjedd: Fikk Graves etter fødsel, neo-mecazole 1 år, Så Levaxin, antistoffer borte, men ikke egen produksjon av tyroksin så fortsatte på levaxin etter å ha prøvd å få egen produksjon opp. Endokrinolog avsluttet oppfølging etter at ft4 lå stabilt på 16 og Tsh o.o1. Men tar på eget initiativ prøver hos fastlegen fordi jeg har vondt i hjertet og er kvalm (MYE) og svimmel. Legen sier at stoffskifte er fint på 16, men jeg gløtter på skjermen og ser at antistoffene er tilbake. Anti pro over 1000. Spør om det betyr at graves er tilbake? Legen vet ikke så mye, sier jeg blir eksperten (noe jeg ikke makter å bli) men skal henvise meg til endo igjen(noe som tar tid)
Forige tirsdag fikk jeg så skarpe stikk i hjertet at jeg dro til legevakt. kan ikke ta ct fordi hjerterytmen er for variert, men ekg og blodprøver fine så sendt hjem. Hos leger torsdag: sier det sikkert er muskulært. Javel??ok, men skal man bare ha så vondt at man ikke kan snakke? Og hvorfor er hjerterytmen uregelmessig?og puls på 64 under stress...
SPørsmål: Kan man bli kvalm av antistoffer? Få vondt i hjerter? Er det bedre for meg å fjerne hele kjertelen så jeg slipper antistoffene, kjertelen fungerer jo ikke likevel. Synes det er urettferdig at jeg har fått tilbake antistoffer siden jeg ha gått ned 15 kilo, sluttet og røyke og trener jevnlig. Begynte å mestre 60% jobb..og nå er jeg tilbake i helvete.
Blir utrolig takknemlig om noen kan ha noe som helst svar. Legen min hadde faktisk null å bidra med. Jeg spurte om ikke ft4 burde gå høyt dersom graves var tilbake, han visste ikke, var en kompliset sykdom detta her sa han. Jo takk det har jeg skjønt selv(noe av det lille jeg har fått med meg faktisk. Er lett aggresiv og utålmodig og ikke noe særlig hyggelig.. er redd for å sprekke og eder og galle skal renne ut.. synes synd på de rundt meg..spesielt mamma. Finnes det noe mer irriterende en sin mor når man er hormonellt forstyrret? Er 30, men er rett tilbake som 14 hormonellt...stilig ass :) ? NOT desp2 xx11 xx11
-
Antistoffer som gir Graves er slike som går på kjertereseptoren for TSH.
De ødelegger ikke kjertlen og kan som oftes kures tilbake mer NeoMerc.
Anti-TPO antistoffer ødelegger kjertlen permanent.
Da mister kroppen sin levereadør av bla. stoffskiftehormoner, og man må selv "leke kjertel" resten av livet.
Så bare en ting - smerter i hjertet, eller andre indre organer kan man ikke kjenne. De er ikke forsynt med smertenerver.
Mange opplever likevel sting og smerter man antar kan komme fra hjertet.
Prøv å undersøke om dette kan være "intercostale" smerter, altså fra muskler og bindevev mellom ribbena.
Søk på intercostal myalgi og lignende.....
Litt om de her : http://www.fysioterapeuten.no/xp/pub...gartikkel1.pdf
Så syns jo jeg at du har rett til å sprekke så både eder og galle og det som verre er spruter lange veier.
Du kan ikke fungere som en trykkoker heller ?
-
ÅÅÅ Finn du er min helt! Tuuusen takk for at du alltid svarer og så raskt!!! Setter pris på det:) Jeg lurer på hvilke sykdommer som gir anti TPO? Antistoffene mine har sikkert ødelagt kjertelen min så da er det vel bedre å fjerne den? Hvilke andre hormoner ødelegger tpo produkjsonen av? Bør jeg ta noen flere hormoner enn Tyroksin? Er det sammenheng med å ha Graves og senere få Antistoffer TPO? Eller er jeg bare veldig uheldig? Håper at smerter fra hjertet ikke er noe farlig. Har detti ut av ventekøen på ullevåll pga en misforståelse. Så da havner jeg vel bakerst... Kan man bli kvalm av anti-TPO over 1000?
-
...hvilke sykdommer som gir anti TPO?
Anti-TPO er en test som påviser antistoffer mot selve det vevet kjertlen er laget av. Antistoffene produserer immunsystemet ditt ved en feiltakelse. Immunsystemet tror plutselig at kjertelen celler er fientlige og skaper en betennelseliknende tilstand for å kvitte seg med det den oppfatter som et problem.
At immunsystemet gjør sånne feil grupperes under autoimmune sykdommer, som består av mange sykdommer, feks leddgik, tarmsykdommer og andre kjertler enn Tyreoidea er også berørt - feks. binyrene.
Sykdommene har ver sine tester. Anti-TPO gjelder kun for Tyreoidea.
Antistoffene mine har sikkert ødelagt kjertelen min så da er det vel bedre å fjerne den?
Hvis antistoffene har ødelagt kjertlen, fjernes denne av en prosess i kroppen som heter Atrofi - og da er den jo fjernet.....
Hvilke andre hormoner ødelegger tpo produkjsonen av?
Kjertlen produserer T4 - T3 - T2 - T1 og calsitonin. Alle disse blir jo da berørt om kjertlen er borte eller har nedsatt effekt.
Dagens behandlingsteori går ut på at alle disse kan erstattes av T4 - kroppen vil lage alle sammen av T4.
Bør jeg ta noen flere hormoner enn Tyroksin?
Thyroxin er en felles betegnelse på alle T-hormonene kjertlen produserer.
Når det er lite av disse, vil alle prosesser i kroppen gå saktere. Også produksjon av andre hormoner.
Det forekommer meg best at stoffskiftet restitueres til gamle høyder.
Hvilket praparat som er best til det for ditt vedkommende vil tiden vise.
Ikke alle kan bruke Levaxin - jeg bruker ERFA og det passer best av de jeg har prøvd på meg.
Noen ganger henger ikke binyreproduksjonen med, og man må ta feks. kortison også. Ofte i kortere perioder, men også permanent.
Er det sammenheng med å ha Graves og senere få Antistoffer TPO?
Graves er også en autoimmun sykdom. Den virker på tyroidea sin TSH-reseptor slik at kjertelnb foretrekker antistoffet fremfor TSH og dermed stiger kjertelproduksjonne ukontrollert.
Kan man bli kvalm av anti-TPO over 1000?
Om selve antistoffet kan merkes på noen måte er man vel usikker på i faglige kretser. Der mener men vel at det er konsekvensene man merker.
Man kan godt bli kvalm av både for mange og for få stoffskiftehormoner.
Mange som har det mener de kan kjenne det.
-
Sarah Hammerstad på Aker
Sarah Hammerstad på Aker er ikke glad i pasienter som er her inne, eller søker på nett i det hele tatt så hvis du vil være pasient hos henne bør du kanskje holde det skjult. Ikke vær naiv og tro at hun vil respektere ønske om å vite om sykdommen. I grunn bør du ikke åpne kjeften dersom du ikke tåler arroganse og avvisning. Hjelper ikke å legge seg flat heller for det øker arrogansen. Fikk ei ny dr.Sosa ved neste henvisning, men kun en samtale. Nå følger jeg opp meg selv. Litt mer jobb og føles litt mer ansvarstyngende, men følte meg uansett ikke mer trygg og ivaretatt på Aker. Har vel heller ikke noe valg da jeg skal stå på Levaxin resten av livet.
Synes å huske at Dr. HAmmerstad sa det ikke var lurt å ligge høyt over lang tid. Har ligget på F4 rundt 17.5-18.5 i ca1,5 år. Er det noen andre som har formening om at dette kan slite på kroppen? HAr hatt det veldig bra denne perioden. Begynte også på Effexor, noe som ga initiativ i tillegg til en mer oppløftende humør, mindre vondt i hjertet. Men er ikke symptomfri og nå lurer jeg på om f4 18,2 kan være for høyt. Gikk ned 50 mcg i uka uten at det gikk ned på blodprøvesvar. Tras 0.8. Kan Graves være på vei tilbake? Skal til legen i mrg, men han kan fryktelig lite så spør dere med erfaring. Tsh 0.38. Anti-tpo mer enn 1300
-
Begynner å mangle fler og fler mineraler....
Hei
Begynner å mangle ting: Først var det Jern, så vitamin d, Selen og nå magnesium. Jern og vit d har ikke kommet opp tiltross for tilskudd. Selen fikk jeg opp (faktisk over nomalt). FtT4 er 17.5 og det er jeg fornøyd med. Men har fått tilbake at det gjør vondt å stå på fotene, spesielt hælene er ømme. Hvorfor får jeg mangel på disse stoffene når jeg har funnet "riktig" dose Levaxin? Noen som vet?
-
Hvordan er kostholdet ditt? Kan være en ide å utrede for glutenintolleranse. I tillegg kan det være en ide å prøve enzym tilskudd, fordi mange med lavt stoffskifte ikke produserer nok magesyre. Man klarer da ikke å bryte ned maten slik at den kan absorberes i tarmen. Men først bør du sjekkes for glutenintolleranse.
-
Hei vink11
Jeg har også lavt stoffskifte med både Graves/positiv TRAS og Hashimoto/høy anti-TPO.
Det jeg lurer på er hvilke tilskudd har du tatt av jern og d-vitaminer ( + andre tilskudd du tar).
Jeg har også slitt med lav ferritin og lav d-vitamin, men begge deler har kommet seg etter og ha funnet rett type og dosering.
Når det gjelder hælene, så har jeg også slitt lenge med det, og i desember fikk jeg fra reumatolog vite at jeg har utviklet kronisk betennelse i senefestene til achilles på begge hæler. Såvidt jeg forstod, var dette slett ikke uvanlig for oss stoffskiftesyke.
Jeg prøver og strekke og trene ved og stille meg med tærne og litt av foten inn på et trappetrinn og gynge opp og ned flere ganger til dagen (fikk tipset fra en fysioterapaut jeg har stor tillit til)
I tillegg må skoene støtte bra og ikke klemme i det hele tatt + ha hældemping.
Du sier du har funnet rett dosering av levaksin; holder både antistoffer og stoffskifteprøver seg stabilt, og føler DU at stoffskiftet er bra?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BenteR
Hei vink11
Jeg har også lavt stoffskifte med både Graves/positiv TRAS og Hashimoto/høy anti-TPO.
Det jeg lurer på er hvilke tilskudd har du tatt av jern og d-vitaminer ( + andre tilskudd du tar).
Jeg har også slitt med lav ferritin og lav d-vitamin, men begge deler har kommet seg etter og ha funnet rett type og dosering.
Når det gjelder hælene, så har jeg også slitt lenge med det, og i desember fikk jeg fra reumatolog vite at jeg har utviklet kronisk betennelse i senefestene til achilles på begge hæler. Såvidt jeg forstod, var dette slett ikke uvanlig for oss stoffskiftesyke.
Jeg prøver og strekke og trene ved og stille meg med tærne og litt av foten inn på et trappetrinn og gynge opp og ned flere ganger til dagen (fikk tipset fra en fysioterapaut jeg har stor tillit til)
I tillegg må skoene støtte bra og ikke klemme i det hele tatt + ha hældemping.
Du sier du har funnet rett dosering av levaksin; holder både antistoffer og stoffskifteprøver seg stabilt, og føler DU at stoffskiftet er bra?
Hei!
Takk for svar!
Kostholdet mitt er variert og godt. Kanskje litt lite fisk, men mye frukt og grønt. Legen min kan ikke så mye så han sender meg på apoteket uten å si hva eller hvor mye. Jeg har kjøpt og begynt med Magnesiun 300 mg fra Gevita, Tok D.vit fra life med 10ug men etter sist prøve har jeg nå byttet til D-Pearls med 20 ug fra Pharma Nord. Gått på Hemofer jerntilskudd 9 mg uten effekt så tenker kanskje å øke til 27mg? Droppet Selen da jeg har nok av det. Den er fra Solaray 100 mcg (så den virket da tydeligvis:) I tillegg tar jeg en MULti fra Nycomed som skal dekke 11 vit og 8 mineraler. I tillegg omega-3 70% Høykonsentrert fra Life.
Jeg skal kjøpe hælputer! Jeg har landet på rundt mellom 17-19 etter 3 år med utprøving. Har landet på 650 mcg i uka. Bryr meg ikke om de andre tallene så lenge jeg har det så bra som jeg har nå. Vondt under føttene, og litt småkvalm til tider kan jeg leve med etter å ha vært mye værre steder..
Nå løper jeg, er på ballspill, sykler, padler og trenger ikke sove på dagen, noe jeg MÅTTE bare for 6 mnd siden. Skal gå birken neste år så har store mål. Jobber 50% og har slått meg til ro med at det er det jeg kan yte nå. Er selvfølgelig redd ofr at jeg ikke skal ha det like bra som nå men nyter oppturen så lenge det varer. Vil at den skal vare leeeenge så blir derfor viktig å få til meg de stoffene jeg mangler så setter kjempestor pris på all hjelp jeg kan få i så måte :)
Hvis jeg ikke tålte gluten, skulle jeg ikke ha mye diare? Takk for tipss om emzymer. KAn jeg kjøpe det på apotek? Er dere også kvalm innimellom?
-
-
TAkk for linker. Skal teste ut 3 av disse. KJøpte Footlab i dag på Euro-sko. kr 249. Gjør det bedre å stå på føttene. Demper hæl, men også hele fotsålen. Skulle kjøpt dette før... :) Lurer på om noen av dere får igjen noe på skatten ved kjøp av helsekost. Kan bli litt penger etterhvert skjønner jeg...Burde man ikke fått det på frikort når man beviselig er under grensa på blodprøver og trenger supplementer?
-
Du kan jo prøve og trekke det fra på skatten som "store sykdomsutgifter", men den fradragsposten forsvinner i løpet av 2-3 år fikk jeg høre fra ligningskontoret.
Du kan også søke grunnstønad om du har store utgifter, men vitaminer og tilskudd er visst ikke godkjent, såvidt jeg har forstått.
Ikke lett og være syk i AS Norge om man har dårlig økonomi:mad: