Tror ikke det; hvordan måles det ?Sitat:
Har du målt TRH ?
Printable View
Tror ikke det; hvordan måles det ?Sitat:
Har du målt TRH ?
TRH (Thyrotropin-releasing hormone) Er altså det hormonet som bestememr hvor mye TSH som skal lages. Dette kommer fra hypotalamus og er det noe feil her kalles tilstanden tertiær hypothyreose.
Det går ut på samme som sekundær, men feilen ligger i hypotalamus isteden.
TRH sendes med blodet (alle hormoner gjør jo det) og det er bare hypofysen som har motakerceller, så denne skal produsere TSH på grunnlag av hvor mye TRH den mottar.
Blodprøvesvaret kan være nyttig i en utredning av styringsfeil av kjertelen.
Ja, de ville sett om sella er tom eller det var større skader. Men jeg vet fra forumene at de ofte ikke ser små svulster (høyt prolaktin kommer av at det sitter en liten svulst på hypofysestilken eller at det er noe fiel ved hypofysen og det lages da ikke nok dopamin og da blir prolaktin høyt, synes jeg å huske.
Ditt høye prolaktin den gang viste jo at det var noe feil med hypofysen. Ditt lave TSH og lave ft4 viser igjen at noe er galt med hypfysen.
Uansett er det galt hvis du bedømmes etter tall og ikke etter formen. Vi andre mener også at oftest er det ft4 (og ft3) som stemmer best med symptomene og at TSH noen ganger er mer villedende. Hvis din ft4 er lav og symptomene stemmer med hypothyreose, har du vel hypothyreose (hvis du ikke har partiell binyrebarksvit, da. man kan ha hyposymptomer da også)
Hei
Jeg har nå gått snart 3 uker på 25mg Levaxin og har gjort meg noen erfaringer. Jeg har fått masse energi, fryser mindre, bedre hud og hår, og bedre mentalt men sliter med hodesmerter og kvalme. Jeg har vondt flere steder rundt på og i hodet men dette flytter seg og er ikke konstant, kommer og får. Noen som har lignende erfaringer med oppstart levaxin?
Som tidligere nevt har jeg startet på en prøveperiode med levaxin i samråd med legen. Jeg har lest side opp og side men har forstått det slik at TSH ikke nødvendigvis er til å stole på, fT4 og fT3 git et bedre bilde.
Kan mine hodesmerter/kvalme være at jeg ike tåler levaxin eller kan det være en innkjøringsfase?
Mine verdier:
TSH = 1,3 : ref - 0,20-4,0
fT4 = 10,9 : ref 9,0-22,0
fT3 = 3,8 : ref - 2,3-5,7
I start fasen kan du ikke stole på noe, eller noen - ikke engang deg selv.
Symptomer kommer og går og øker og minker ettersom.
Det går flere måneder.
Jeg husker godt smerter som flytter seg. De blei tilslutt borte.......
Skriver under Finn sitt innlegg. Det tar tid dette her. Raskere for noen enn andre da :)
Hei Persa! Vi er i samme båt jeg og du, når det gjelder utprøving på Levaxin. Jeg er på min 5. uke med 25 mg/pr.dag, og har hadd de samme symptomene som du har; kvalme og hodepine. Disse symptomene kommer og går, men jeg var ikke plaget med dem før jeg startet på Levaxin. Så vi kan jo anta at det er en bivirkning av medisin-oppstart.
Men i motsetning til deg, har mine hypothyreose- symptomer blitt verre :? Så da er du heldig som har fådd oppleve Levaxinens 'fordel' :wink:
Hilsen vekten02.
Høres jo ikke bra ut at det blir verre - det minner meg om min egen situasjon.
Den var at jeg ble aldri bra på Levaxin.
Jeg vart plaga i 16 år før jeg på egenhånd, mot alle legers råd klarte å ta meg ut av situasjonen ved å bruke Armour istaden.
Så jeg skriver bare en liten OBS - så du ikke blir gående der i 16 år du og.....
Men det k a n være som du antyder - det k a n jo rette seg.
Vi blir støtt minnet om at vi skal være så tolmodige og resultatavventende. Det skal vi også, men ikke til evig tid, og det er ikke noen sovepute for behandlingsapparatet !
Alle som mottar en behandling som ikke virker etter hensikten bør jo fortelle om det - klage om man vil.
Seriøst- hvor bør/skal man klage. Hvilke- eller hvor finner man de ørene som vil høre at .ja, en var mye bedre i form før en ble medisinert( og det egentlig med "stygge" verdier)..
Persa.. er du flink til å spise gulost nå?!!!!
Sant gunnda.
Det ser ikke ut som det hjelper å klage til legen - det fører bare til mistanker om hypokondri. Klagen kommer ikke videre derfra og til rette instans, det er iallfall min egen erfaring.
Og hva er rett instans ?
http://www.helsetilsynet.no/templates/n ... _8721.aspx
http://www.helsetilsynet.no/templates/A ... _8731.aspx
Hvem av dere har klaget der ?
Eller her ?
http://www.relis.no/
Jeg har klaga her flere ganger men de gidder ikke svare engang så det er vel ikke rette stedet ?
Hei
Jeg har idag hoppet av Levaxin. Orket ikke kvalmen mere. Nå tåler jeg ikke melk heller da så det kan jo være laktosen som gjør det. Neste forsøk blir på Armour!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Persa
Det finnes Levaxin uten laktose også, om det er interessant :)
jeg opplevde ikke dette med kvalme ved oppstart, men det kan jo være en symptom på at du ikke tåler medisinene.
hvis det "bare" er mild kvalme(ikke brekninger og kaldsvette) så ville jeg forsøkt i en saktere modus. kanskje annenhver dag istedet?
Hei
Jeg er en ivrig leser av dette forumet men kan ikke se å funnet svar på dette så jeg prøver meg. Jeg leser mye om blodprøve verdier her på forumet men de aller flerste faller utenforn normal verdier. Jeg har alle symptomene men faller innenfor grensene (helt i grenseland på lavt) på lavt stoffskifte. Vi vet jo alle holdningene hos legene til dette. Jeg lurer derfor på:
- om det er noen her som er innefor de "normale" grenseverdiene men som allikevel har hatt positivt utbytte av Levaxin.
- er det normalt med svingninger i stoffskifte uten tilskudd av Levaxin, Armour etc.
- hva påvirker evt svingninger
Jeg kan ikke gi deg svarne Persa, men jeg kan forsøke å formidle min oppfattning av dem :
Det diskuteres jo mye om hvordan og hvordan man skal takle subkliniske resultater.
Hvis man ikke kan påvise sykdom i kjertelen (antistoffer) har man ingen vedtatt regel. Noen leger som hevder seg spesialistkunnskap hevder at TSH skal være over 10 og fT4 under 4.
Slikt er jo bare sprøyt, så vi kan ikke tro på det spesialistene sier heller - hvordan skal vi kunne skjene rett fra galt ?
Grenseverdiene er jo egentlig ikke der.
Det er jo menneskesatte kunstige grenser som man har brukt matematikkens statistiske regler for å sette, og er således løsrevet fra det biologiske.
Det menneskelige stoffskifte er en ganske konstant greie.
Men man må ikke forveksle stoffsikftet og den mengde stoffsikftehormoner som til en vær tid er i blodstrømmen. De som er der, er enten på lager eller på vei fra produsent til forbruker, og deltar således IKKE i stoffskiftet - når vi blir målt.
Altså : De stoffskiftehormoner som det er mulig å måle i blodet er ikke de som deltar i stoffskiftet. Man antar bare at de er på vei dit .......
Og for å holde stoffskiftet konstant under svært varierende forhold er stoffskiftemengden i blodet nødt til å variere med ganske store utslag.
Og det er noe ganske annet enn at stoffskiftet varierer.
Hormonene tømmes om morgenen.
Stoffsikftet er det eneste som jobber hele døgnet. Om natten resituere de systemet og bestemmer hvor mye hormon som skal pøses ut i systemet når det skakkjørte en gang våkner.
Og når det gjelder stoffskiftet har det to systemer for å klare oppgaven.
Stoffskiftehormonet er det frie T3 - og ikke noe annet. Dette får kroppen fra to kilder for å være sikker på å få nok.
1. En langsiktig jevn prosess som kalles de-jodinasen. Dette systemet tar litt (0.003%) av T4 lageret og bruker 2-3uker på å lage T3.
2. 20% av det kjertelen produserer er T3 som kroppen kan bruke med en gang. Det lages det for mye hele tiden, og overskuddet blir omdannet til det passive revT3. (-T3)
Det som skaper svingningene er kroppens varierte behov. Alder graviditet mat aktivitet hvile søvn takevirksomhet og alt det jeg har glemt da........jeg har jo hypothyreose jeg også.
Hva som påvirker svingninger er verre for meg å svare på.
Det er nok at systemet som forsyner stoffskiftet med hormoner jo henger etter og skal etterlevere varene. (det er jo der man måler, og dessinformerer oss med at det er stoffskiftet man måler)
Jeg er for min egen del helt sikker på at D-vitaminstatus også innvirker på behovet for stoffskiftehormoner, men har ikke sett noe særlig om dette på nett.
Det betyr at det feks. godt kan måles fT4=9 hos en person uten at det foreligger sykdom i systemet.
Det som ikke er normalt, er om situasjonen vedvarer - og det ser behandlermiljøet ut til å ha gjemt.
Og alt dette gjaldt jo et fungerende system !
Ikke så når vi erstatter alle kjertelens produkter med bare det aller viktigste, og atpåtil som oftest i form av en syntetisk hormonhermer for T4. Dette er tross alt bare 75% av kjertenes produksjon, og den direkte fT3 som finregulere det hele er man jo som thyroxinknasker amputert fra å få noen nytte av.
Og da er jo mulighetene tilstede for at det virkelig skal begynne å svinge.
Hei
For å gjøre en lang historie kort. Jeg har de siste 16 årene kjempet mot egen helse og helsevesen og fått beskjed om at alle prøver er normale. Du er bare deppa, sliten etc.
Jeg har hele tiden sagt at jeg føler det er noe jeg har for lite av og ment at stoffskifte må være feil. Men neida, du er innenfor normalen. Jeg har nå i år endelig fått tak i en lege som mener jeg har hatt rett hele tiden. Alle svar finnes ikke i reagensrør. Jeg har alltid hatt alle symtomer på lavt stoffskifte. Jeg har derfor endelig fått starte med medisiner. Dette har hjulpet på noen ting mens andre symtomer har forsterket seg. Jeg bruker 75µg pr dag av Levaxin siden oktober. Siste prøvesvar fra 9. desember er:
29 ferbruar 2008
TSH 1,3 ref: 0,20-4,0
FT4 10,9 ref: 9,0-22,0
FT3 3,8 2,3-5,7
8 august 2008
THS 1,2 ref: 0,20-4,0
FT4 12,5 ref: 9,0-22,0
FT4 4,5 2,3-5,7
9 desember 2008
TSH 0,59 - ref: 0,20-4,0
FT4 13,6 - ref: 9,0-22,0
FT3 3,6 - ref: 2,3-5,7
Før dette har stoffskifte prøvene gått mye opp og ned med årene. Jeg tester jevlig av antistoffer men denne kommer alltid tilbake <35. Jeg har lest at ca 10% av de som danner antistoffer mot kjertelen ikke vil fanges opp på blodprøve.
Jeg har den siste tiden opplevd å være trøttere, kaldere(fryser hele tide), tregere,mer tåkete, mer tungpustet etc enn før. Jeg opplever det som om jeg er mer hypo nå enn før. Jeg ser at min FT4 har steget noe mens FT3 har sunket. Jeg tolker dette som at siden jeg er medisinert vil kjertelen produsere mindre av FT4 og FT3 og at kroppen ikke klarer å omdanne FT4 til FT3, derfor en redusert FT3.
Jeg vil derfor øke dosen, ha T3 tillegg men ønsker da å bytte til Armour.
Noen sysnspunkter?
Persa
He he, klarer ikke å skrive subject riktig engang :lol: :lol: :lol:
Hei
Jeg har hatt sykdommen i 2, 5 år(tror jeg), og vet ikke så mye om prøveresultater ennå. Men du har en lav Ft4.
Skrivefeil er ganske vanlig her på forumet :o)
Nå er vi der at vi skal jo ikke "råde" noen til å gjøre forandringer medisinsk, men helt generelt har du lav fT4,som nevnt, og du bør ha en del å gå på i forhold til å øke "Levaxin"- dosen din. JEG ville gjort det først ,for å se om ikke det kan hjelpe. På den dosen du nå har, kan du ikke spørre legen din om å få øke med 25µg/dgl.?
Så kjenner du om en tre ukers tid om du blir noe bedre i kroppen. Og ja, symptomene dine tyder på at du får for lite medisin.....
Men du har ikke gått på medisin lenge(hvis du begynte i oktober).Det kan ta år før vi "kommer hjem" til rikrig dose.
Ja, så å si alle trenger ft4 og ft3 minst midtveis opp, gjerne to tredeler opp, og de andre hører vi aldri fra på forumene, så vi tror ikke de eksisterer.
Din ft4 er kjempelav fremdeles.
nora
Hei
Som tidligere nevnt går jeg på 75µg Levaxin pr dag. Har gjort dette siden begynnelsen av oktober. Noe er blitt bedre, noe værre. Etter siste time hos legen denne uken ville han at jeg skulle går over til Armour isteden for å ta tillegg av T3 til Levaxin'en. Har forstått det slik at 1 Grain inneholder 38µg T4 og 9µg T3 og at T3 er 4 ganger så potent som T4. Regnestykket blir da som følger:
Jeg starter med 1 Grain pr dag fordelt på 2 ganger pr dag. Dette tilsvarer 38µg + (9µg av T3 X 4) 36µg = 74µg pr dag.
Stemmer dette for å få en riktig overgang fra Levaxin med riktig oppstartsdose?
Etter dette kan jeg øke med 1/2 Grain (19µg T4 + 4,5µg T3) = )pr dag etter 3 uker. Dette vil gi samlet dose på 111µg pr dag.
PS: Det er blitt veldig stille på "nye" forumet. Da det er veldig lite og dårlig kunnskap om stoffskifte problemer der ute, håper jeg alle med kunnskap om denne sykdommen kommer tilbake.
Persa
Heisann,
Dette stemmer med hva jeg fikk i dose i alle fall.
Jeg brukte 150mcg Levaxin om dagen.
Nå er jeg oppe i 2 Grain fordelt på to ganger om dagen.
Det er jo somregel snakk om overgang fra Levaxin til Armour, da veldig få blir tilbudt Armour som førstevalg.
Legens instrukser har ikke andre muligheter, og som god lege skal man jo helst følge instruksene........
Det fører jo også til at de få som innser at Levaxinbehandling i noen tilfeller ikke blir bra nok - mangler både instrukser og behandlingserfaring med andre produkter på verdensmarkedet.
Det er synd - for oss som må finne det ut selv. Har ikke vi krav på samme tilbud og oppfølging ?
Helsevesenet gjelder vel for oss også ?
Min erfaring er at jeg ikke kan følge noen av de faste omregningsreglene.
Eks. : Hele sommeren 07 var dosen 5Grain. 5x38=190µg T4. Og 5x9=45µg T3. Hvis denne T3 mengden skulle kommet fra de-jodinasen av T4, ville det tilsvare en T4-mengde på 45x5=225µg T4. Det blir jo en formidabel dose på 415µg tilsammen - og jeg regner med at denne utregningen ikke stemmer, det er umulig å bruke så mye.
Så fant jeg ut at årsaken til at jeg trengte så høy dose var mangel på D3.
Etter introduksjon av 50µg D3 - senere 30µg - gjorde at dosebehovet sank til 3Grain/dag.
Det er mulig å tenke seg at status på andre parametere også kan invirke på dosestørrelsen.
Og da vil ikke omregningstabeller være til særlig nytte. Jeg syns nok man kan forsøke å bruke disse som et utgangspunkt, men man bør være klar over at den siste finpussen av dosestørrelsen (den som gir resultatene) ikke finnes i andre systemer enn sitt eget.
Jeg vil også si at din fT4 er for lav.
Konsekvensene av å gå med så lav fT4 viser seg med økende kraft ettersom tia går.
Jeg er FOR at vi skal ha rett til å bestemme over vår egen helse, den er til syvende og sist ingen andres ansvar enn vårt eget.
Derfor mener jeg vi må ha et ord med i laget når dosen skal bestemmes.
Jeg har skiftet lege fler ganger og har aldri møtt motforestillinger når jeg har bragt temaet på banen.
Så mitt råd er at man inngår avtale med legen om en viss egendosering, og at blodprøveskjemaer ligger klart slik at man ikke trenger time for å ta blodprøver.
Etterhvert som man får erfaring med hvordan man føler seg på diverse blodprøver kan man redusere hyppigheten til en gang men er hos legen likevel.
Det er jo dosen som gir resultater - ikke blodbrøvene.
Takker for svar.
Så da kan jeg ikke bruke omregningen likevel men å starte på 1 Grain fordelt på 2 ganger daglig er vel en riktig overgang.
Er det forresten noen fordeler med å dele dosen i 2 eller er det like greit å ta hele til frokost?
Hvor mye og hvor ofte bør man øke?
Persa
Jeg har engang forsøkt meg på å oversette pakningsvedlegget som følger Armour.
Skal se om jeg finner det igjen å legge det ut her.
De anbefaler at dosen tas en gang i døgnet og at den stiger så raskt som mulig til en terapeutisk dose.
Så det er ikke så mye anderledes enn det som står på Levaxin sitt pakningsvedlegg.
Jeg syns man utelater forklaring til en masse mennesker som sliter, og jeg synes frem for alt at man konsentrerer seg mye om å forklare farene ved en overdosering.
Man unnlater fullstendig å forklare skadevirkningene av å gå underdosert. Det er et ikketema, tiltross for at det er dette vi jo sliter med alle sammen !
Min mening er at man først bør gå noen måneder på en antatt passe dose. (1,5-2Grain) Så bør øke dosen jevnt og trutt til man får symptomer på overdose - og så redusere dosen litt.
Der mener jeg at de fleste har det best, og kan være et godt utgangspunkt for mange.
Jeg synes også at overdoseringsproblematikken bør nedtones betraktelig. Det er komplett umulig å dosere seg så høyt og så lenge at det blir skadelig.
Jeg mener det er umulig å komme i en slik situasjon. Det eneste man bør vite, er at hjertebank i samband med høy hvilepuls er et symptom på for høy dose.
Hele greia til frokost.
En kan godt ta hele greia - men de lærde strides jo om man kan ta den til frokost.
Jeg tar hele greia med det samme gluggene åpner seg. Så går det innpå en time før jeg er klar for frokost, og da eter jeg hva som helst.
Rent funksjonellt er det ikke bra å ta dosen sammen med jernpreparater. Heller ikke sammen med syrenøytraliserende.
Og heller ikke sammen med Calsium når denne er bundet til karbonat. Det betyr at du kan drikke melk, men ikke ta kalsiumtabletter. (de fleste er karbonater)
Argumentene for deling av dosen i flere, er omtrent slik :
T3 er kroppens stoffskiftehormon. Det er dette vi mangler, og som kroppen skaffer seg fra to kilder : 1. fra en lagsom stabil forsyning levert av de-jodinaseprosessen. 2. direkte fra kjertelen for øyeblikkelig bruk.
Når kjertelen ikke funker, mangler vi jo den fra kjertelen. Den som er tiltenkt en toppforsyningsrolle.
T3 er kun aktivt i kroppen få timer, derfor må en stadig få påfyll om en skal holde et visst nivå på T3. Tilsammen får kroppen for mye T3 fra disse kildene, og overskuddet omdannes til inaktivt T3 (betegnes -T3 eller rev.T3)
Det kan virke som et noen er mer avhengig av et stort T3 innhold i medisinen enn andre.
Noen har nytte av Liothyronin - andre ikke. Hva det kommer av er ikke godt å si. Kan hende at noen ikke kan bruke syntetisk medisin (Lio.) mens andre kan.
I Armour er jo disse i samme tablett og om man har stor nytte av T3 har man sikkert også nytte av å dele dosen i flere.
Jeg har prøvd, og kjenner ingen forskjell.
Men det finnes - heldig vis - noen som ikke er som meg........
Det er jo spørsmålet, eller : two beer or not two beer (shakesbeer)
En ting er iallfall sikkert - dette vet man lite om når man starter på stoffskiftehormoner.
Og når man gjør det, er stoffskiftet gjerne på et historisk lavmål. Noe som i seg seg gjør at det går utrulig sakte med alt - også det å bygge opp igjen stoffskiftet !
Andre starter kanskje raskt etter de første symptomene og kommer lettere opp på et akseptabelt nivå, enn de som er helt på bånn.
Ved et "normalt" stoffskifte tar det visst 3uker før T4 er omdannet til T3. Så skal jo dette ut å begynne sin virksomhet da.......
Man hevder jo at blodprøvene ikke er stabile før en har gått 8uker på samme dose.
Men stoffskiftet kan det ta flere år før man har bygget opp.
I dag skiftet jeg fra Levaxin til 1 Grain Armour og for en dag. Jeg hadde aldri trodd det ha en slik effekt ved første dose. Allerede etter et par timer
kom varmen i hele kroppen. Frosne hender og føtter var varme, energi som aldri før, hodet var klart og skjerpet, psykisk var jeg helt topp og jeg var skikkelig
glad som i gamle dager, trykket i brystet var borte + +
Merker nå på ettermiddagen og kvelden at energien dabber og blir mer sliten i hodet. Ikke fullt så "oppe" lenger. Jeg antar derfor at det vil være lurt for meg å splitte dosen.
Kan det virkelig være så stor forskjell på Levaxin og Armour? Har prøvd Levaxin en gang før også men måtte avbryte pga "bivirkninger" Siste forsøk nå i høst/vinter hjalp litt men etter idag skjønner jeg at det er store forskjeller på disse produktene.
Har ihvertfall fått nytt håp om at jeg nå endelig er på sporet og det var dette kroppen min manglet.
Persa :lol:
Jeg hadde også en tilsvarende effekt, men hos meg varte den ikke så lenge.
Det ble en nedtur som varte ganske lenge mens jeg økte dosen. Da den var på 3Grain begynte det å bli levelig igjen, men ikke slik det var i begynnelsen.
Det var nå mine erfaringer, og de passer sjelden for andre........
Etter at jeg begynte med D-vitaminer i sommer, vil jeg tro at dette kan skyldes at jeg manglet D-vitamin.
Det er svært viktig for meg iallfall.
Armour inneholder jo alt kjertelen lager - også de stoffene som ennå ikke er funnet.......
Man konsentrer seg gjerne om de stoffene man mener å kjenne virkningen av, og T4 bruker ikke kroppen før etter 3uker.
Da skulle en tro at det er T3 som gir deg bedringen.
T3 er klar til bruk og virker bare noen timer. Det er nok dette du merker til kvelden, og flere doser vil sikkert bedre dette.
Når du har brukt dette i 3uker, vil du også få T3 fra den T4 som finnes i tabletten, og den vil være en med stabil kilde for kroppen.
Jeg er for tiden på 5 1/2 G Westhroid. Jeg deler dosen i tre, det passer meg godt. 21/2 morgen, 2 ca kl 14.00, og 1 ved leggetid.
Jeg har også brukt 5grains doser, men det ble halvert etter noen måneder på D-vitamin.
Sikkert at du har nok D3 ?
Minnes at det i pakningsvedlegget står et en kan mistenke opptaksfeil hvis dosen må over 3Grain.
Hei
Jeg begynte med Nature-throid for to uker siden. Før oppstart var jeg på ca 140 mcg levaxin (da hadde jeg en tid i forveien trappet ned fra ca 160 mcg). Først gikk jeg ned til 75 mcg levaxin og begynte med 1 grain NT. Nå har jeg halvert levaxinen (ca 35 mcg) og har begynt med 1,25 grain NT (skal ta 1,5 i løpet av noen dager). I tillegg til alt dette driver jeg med justering av cortef-dosering pga binyrene. Cortef har jeg brukt en måned nå, og synes det har hatt veldig fin effekt (før dette smurte jeg meg med hc-krem). Og så har jeg tenkt å bruke gjennomsnittsteperaturen min for å avgjøre om jeg er på riktig dose med cortef og annen binyrestøtte. Siden jeg har slitt med forkjølelse og lett feber hele tiden fra cortefstart, har jeg ikke målt tempen min før nå i dag.
Etter start av NT kan jeg ikke si jeg har merket så veldig mye. Jeg merker f.eks. aldri noe etter at jeg har tatt en tablett. Nesten så jeg blir litt skuffet når jeg leser at andre har effekt nesten umiddelbart. Men så har jeg vært syk, da.. Men jeg er nok bedre. Bedre konsentrasjon og mindre behov for hvile (om det skyldes cortef eller NT er vanskelig å avgjøre).
Men jeg har blitt så svimmel! Hva det skyldes er jo også vanskelig å avgjøre. Svimmelhet er noe jeg har slitt med i hele sykdomstiden, det har kommet og gått, men jeg har helst forbundet det med binyrene mine. Derfor er jeg litt nervøs for at binyrene mine sliter litt. Nå skal jeg se en ukes tid hva temperaturtesten viser, men jeg mistenker at jeg fremdeles må opp en del på cortefdoseringen. Tingen er at jeg er på høy dose allerede; ca 25 mg. Jeg er jo dame, og ingen stor person (174 cm/58 kg), og jeg er jo redd for å gå for høyt opp med hc. Må si at jeg har ingen symptomer på overdosering av hc. Legen min vil ikke at jeg skal gå høyere enn 20 mg. Jeg vet jo at andre (bla i STTM) oppgir at høyere doser enn 20 er ok.
Vel, det jeg vil med innlegget er vel kanskje mest å lufte litt usikkerhet. Synes dette er en slitsom fase, det å skulle finne riktig nivå på hc og thyroxin. Jeg er ny mht å "kjenne etter på kroppen" som en må lære seg til med denne sykdommen. Noen råd mht hc-dosering (hvordan "kjenne etter") og hvordan tror dere min thyroxindosering vil fungere? Jeg er både nervøs for å øke for fort og for å øke for sakte.
Rufus :?
Du er jo ganske unik du - Rufus, og du skal være glad for det.
Og da må du finne ut hvordan den skrotten du nå en gang bor i vil ha det.
Det vi her finner ut, er ofte litt forskjellig.
Men måten vi finner ut hvordan vi skal finne det ut, er nok det vi best kan diskutere her.
Jeg syns du er på god vei til å skaffe deg noen egenerfaringer, og syns du skal være åpen for å stole på de du kan samle opp.
Så etterhvert som erfaringene befester seg, skal du stå på ditt !
Uansett fargen på frakken, for å si det slik.
Så lykke til selv om det tar litt tid.
ps.
Jeg skulle gjerne overført mine erfaringer med naturthyroxin til alle her jeg, for de er bra ! Men jeg vil jo heller ikke at den ene som det ikke funker på skal få høre av meg at "dette må du bare begynne med".
Likevel syns jeg jo at alle som ikek er fornøyd med behandlingen de mottar, bør prøve.
For det er eneste måten å finne det ut på.......
Jo, takk for lykkeønskning. Akkurat nå føles det ikke så gøy å være unik. Skulle ønske at det fantes en mal som passet for alle...
Har vel kommet fram til at det som plager meg nå mest sannsynlig er real underdosering. Har fått tilbake symptomer som jeg hadde da jeg var ordentlig underdosert (som vondt i beinet, hengekinn og prikking i hendene). Men nå har jeg økt litt de siste dagene, og da håper jeg det skal bli litt bedre. Tør ikke øke for mye pga de berømmelige binyrene mine.
Håper jeg i senere kan tenkte tilbake på høsten 09 som "justeringshøsten" før alt ble så veldig mye bedre... Det er vel bare å være tålmodig :)
Der kan jeg jo være enig med deg.
Har du symptomer, så har du for lav dose........
Dosen oppgitt i forrige innlegg synes også for lav for meg iallfall. (Jeg bruker 3,25G)
Regn med at den endelige dosen som et utgangspunkt ender på 3Grain, og ta det sakte pent når dosen nærmer seg.
heisan,
Det er vel mange eller ihvertfall flere som er i samme båt som meg. Masse problemer i mange og grenseland lavt stoffskifte uten antistoffer. Jeg valgte tilslutt sammen med lege å prøve
- levaxin, fungerte dårlig
- Armour gammel type, fungerte og ble bedre
- Armour ny type, fungerte dårlig
- Erfa, fungerer bedre og har bedring igjen
Min morgen temp har kommet seg fra 36 +-0,2 og dagtemp fra 36,6 +-0,3.
Jeg er nå oppe på 3 3/4G med Erfa og kjenner fremdeles at jeg til tider er kald med flere symptomer men mye bedre enn med nye Armour. Spørsmålet jeg lurer på er om denne dosen + at jeg fremdels mangler litt er en bekreftelse på at jeg har stoffskifteproblemer. Når man aldri har fått diagnose lurer man jo om man egnentlig trengte medisin i utgangspunktet.
Hvis jeg ikke hadde trengt medisin, ville jeg klart å komme meg opp på denne dosen?
Jamen Persa, hvilken anden bekræftelse er bedre, end dine egne tal fra det første indlæg i her tråden (se kopieret nedunder)? FT4 på kun 11 og TSH på 3,8 (and counting) er altså ikke tegn på et sundt stofskifte, hvis man spørger mig.
Du ville ikke kunne leve et liv med de overdoseringssymptomer, som 3 3/4 G Thyroid ville give, hvis kroppen ikke havde behov for det, vel? Hvorfor er du kommet i tvivl lige netop nu? I min bog bør du (og jeg selv) være hyllende glad for at vi ikke (i tillæg) har autoimmun reaktion mod skjoldbruskkirtlen. Det ville komplicere alting langt mere end tilfældet er, mener jeg. vink11
Det er dårlige dager hvor jeg blir i tvil om jeg valgte riktig når jeg krevde medisin. Jeg hadde ikke noe valg men tenker at jeg kunne ikke klart så mye som 3 3/4G hvis kroppen ikke trengte det. Jeg brukte som sagt 15 år på komme til det punktet hvor jeg krevde medisin. Jeg har nå byttet til Erfa da jeg synes nye Armour ikke fungerte. Jeg bruker i tillegg Cortef og tenker ofte at kanskje var det binyrere som var problemet hele tiden. Ikke vet jeg. Føler meg ihvertfall ikke overdosert med 3 3/4G. Har fremdeles ikke hvilepuls (sitter rolig)puls over 65. Før hadde jeg veldig lav puls, så lav at jeg følte hjertet måtte anstrenge seg for å pumpe blod.
Jeg har jo antistoffer, altså Hashimotos, men er nå på samme dosering som deg, Persa. 3,75 grain. Og kjenner nå at hender og føtter begynner å bli varme. Vinterdyna kjennes varm ut. Jeg har tidligere ligget med ullteppe over tykk dundyne, pluss flannelslaken.. Jeg kjenner meg mer i balanse, på alle måter. Fysisk og psykisk. Jeg synes ikke du skal kaste bort tida på å lure å om du trenger medisinen, som Anisa sier, du hadde ikke klart den dosen der om du ikke trengte den! jeg bruker nå 27,5 mg Cortef. Og verden kjennes god ut. Selv om energinivået fortsatt er lavt. Så er det en gå-på-styrke som er komme ttilbake. Den var ikke der på samme måte sa jeg var lavt dosert. Får litt Pippi-Langstrømpe følelse innimellom, alstå følelse av å være sterk og mestre, og den er god å ha! Så jeg kjenner at jeg er på rett vei nå. Og det nyter jeg!
Kære Persa xx4 Når den grønne "lampe" nederst til venstre under dine indlæg "lyser", betyder det at du er logget på forummet. Jeg mener helt bestemt at jeg så denne "grønne" flere gange på det sidste og da her vender de fleste tilbage når de ikke har det godt (nok), kommer tankerne. Hvordan går det med dig? :?:
Hei igjen,
Takk for omtanken. Jeg er fremdeles en flittig leser av forumet selv om jeg ikke poster innlegg. Har stort sett hatt det greit etter overgangen til ERFA. Har jobbet mye med å finne riktig dose. Har funnet at den beste dosen for meg er 2,5G om morgenen og 0,5G kl 12. har akkurat for svar på test fra Scandlab på døgnurin T3 og T4 + Cortisol. T3/T$ ligger midt i referanse området men jeg har for høye verdier av cortiol på morgenen og kl 12. De 2 andre kl 16 og 23 er normale. (går ikke på Cortef eller andre steroider)
Tror hoved problemet er at jeg sliter med lavt blodsukker.
Kommer tilbake til test resultater.
Det kan være et høydosefenomen at morgenkortisolet er for høyt.
Hvordan tror du det vil virke å kutte ut kl.12-dosen og fortsette på 2,5 altså ?
Ofte trenger man litt lavere dose etter å ha gått på den en stund.
Kan godt tenkes det er slik. Har jobbet mye dosen rundt 3G. Litt over, litt under. Jeg tror også at pgt at jeg i lange tider gar slitt med lavt blodsukker vil dette øke produksjonen av cortisol. Det som var spennende er at mine binyrer var helt utslitt og gikk på en kjempesmell etter tilskudd av T4 og T3. Jeg måtte derfor i en periode gå på Cortef. (9 mnd på Cortef) Sluttet etterhvert med dette da jeg følte at binyrene klarte å henge med. Det er nå 9 måneder siden.
Skal få lagt inn test resutater her når jeg skjønner hvordan jeg legger inn bilder.