-
Sv: Apoteket har ikke mer medisin!
Har kanskje en gladmelding.....
Jeg har mailvekslet med flere Norske aktører - forklart alvoret i situasjonen og klaget min nød.
Fikk mail i fra Norsk Medisinaldepot idag :
Hei Finn
Jeg tror vi skal kunne skaffe ERFA TAB 30, 60 eller 125mg (levotyroxin), men dette er ikke identisk med Armour thyroid (kombinasjon av levotyroxin og levotyronin)
Produktene er tilgjengelig i pakninger a 500 tabletter, bortsett fra 30mg som i tillegg kan skaffes i 100-pakning.
Leverinsgtid og pris har jeg ikke opplysning om, men regner med at det dreier seg om ca 14 dager.
Produktet kommer fra Canada.
Masse opplysninger her som kunne vært kopiert fra mine mailer - og enda vet de ikke heeelt hva de selger ?
Sammakandetvæ'r - om det går vægen.
Et registreringsfritak kreves, og må jo lyde på ERFA, så da er det bare å bestille time og endre navnet.
Det kan ta 14 dager, så da er det kanskje på plass i hyllene ?
Så er jeg litt i tvil om dette er et syntetisk kombinasjoneprodukt - eller om de ikke vet bedre på Norsk Medisinaldepot ?
Benevnelsen milligram gir håp......
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Jeg tror vi skal kunne skaffe ERFA TAB 30, 60 eller 125mg (levotyroxin), men dette er ikke identisk med Armour thyroid (kombinasjon av levotyroxin og levotyronin)
Høres lovende ut og så bra du jobber med saken! xx9
Men stusser over at de kaller det bare levotyroxin og sier at det ikke er identisk med Armour Thyorid. Er det t4-tabletter de mener da? Det trenger vi jo ikke. Litt forvirret her...
-
Fikk bekreftet nå at de kaller T4 for Levothyronin i Kanada.
Det korrekte (latinske) blir Tetrathyronin fordi det består av 2+2.
Jeg syns fagfolk roter her - eneste som er å stole på er betegnelsen T4.
-
Apoteket har ikke mer medisin!
Det er mulig at dette thyroid blir å få på Norske apotek snart.
Den Norske importøren Norsk Medisinaldepot antyder 14dager.
Om noen har tenkt å bruke dette, kan man likegjerne få legen til å skrive ut registreringsfritaket nå med en gang. Papirmølla tar jo tid for dette skal sendes inn og godkjennes før du får det tilbake, og apoteket skal også sende det inn.
Her en liten link hvor produsenten forklarer.
http://thyroid.erfa.net/index.php/en...monograph.html
-
Det er helt identisk med gamle Armour fra ifjor eller før.
Pfizer eide dette og Armour Thyroid og solgte Armour til Forest eller den som hadde det før, og beholdt rettighetene til Thyroid i Kanada.
det er registrert og godkjent av Health canada og kan godkjennes her for den slags skyld (Arrmour kan ikke, fodi det ikke er godkjent i USA)
Men deet er altså helt identisk som det går an med gamle Armour THyroid
Resepten skal lyde på Thyroid, det samme sier de til amerikanske pasienter og leger.
Mulig at man kan skrive Thyroid , produsent Erfa? Noen som vet?
Nå hentet jeg en (tom) boks Armour Thyroid, det heter:
Armour Thyroid
(thyroid tablets, USP)
Forest
1/2 grain (30 mg)
Each tablet contains:
Levothyroxne (t4) 19mcg
Liothyronine (t3) 4,5mcg
100 Tablets
Så det sa jo levothyroxine da også, akkurat som med Thyroid fra erfa.
Foresten så sier de i USA som har fått tak i det at det virker akkurat som gamle Armour Thyroid, lukter som det, og er muligens en anelse sterkere, til tross for at det er oppført som 36mcg t4 og 8 mcg t3. I det hele tatt pleier amerikanske levothyroxintabletter også å være svakere enn våres.
-
Jeg snakket med norsk medisinaldepot i dag. De har IKKE bestilt ERFA thyroid, det er ikke noe som kommer til å ligge på lager så vi kan hente det hvis vi har resept.
De har kun bestilt Armour thyroid, og det kommer jo ikke. Hun jeg snakket med sa at den beskjeden de hadde fått var at produsenten hadde vansker med å skaffe råvarer. (Som vi har hørt før.)
Etter å ha lest her på forumet forstod jeg det sånn at ERFA thyroid var bestilt som et alternativ, og at vi nå bare gikk og ventet på at det skulle komme. Da har jeg kanskje misforstått, da.
Nå vet jeg ikke hva jeg gjør. Har de dette i Danmark? Noen som vet? Må jeg ha resept fra dansk lege? Må man ha resept i Tyskland? Jeg kan dra selv, det er ikke såå langt.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
camomilla
Jeg snakket med norsk medisinaldepot i dag. De har IKKE bestilt ERFA thyroid, det er ikke noe som kommer til å ligge på lager så vi kan hente det hvis vi har resept.
Det har jeg kommenteret på i denne tråd: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8998
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
camomilla
Nå vet jeg ikke hva jeg gjør. Har de dette i Danmark? Noen som vet? Må jeg ha resept fra dansk lege? Må man ha resept i Tyskland? Jeg kan dra selv, det er ikke såå langt.
Jeg må skuffe dig (og andre). Der er ingen redning i sigte fra Danmark. I Danmark gives Thyroid-meds selv ikke på registreringsfritak. Det er overhovedet ikke tilgængeligt ad officielle veje til danske stofskiftepatienter. I Danmark regerer syntetisk medicin og kun den. De få læger, som gerne skriver recepten på anden medicin, de gør det i det skjulte. Selv om det ikke er ulovligt, er det kollegiale press fra lægestanden så enorm, at ingen tør stå frem.
Det betyder at de få danske patienter, der har recepter på Thyroid USP lægemidler, de står i samme situation som alle andre, også dem der køber medicin uden recept - der er pt ingen medicin at få og selv på de apoteker i Europa, som tager imod bestillinger på Erfa Thyroid - er denne medicin ikke et lagervare. Det betyder, at apotekerne bestiller Erfa Thyroid når de har modtaget recepterne. Før sagde man at det vil tage op til 18 dage før medicinen sendes fra apotekerne til modtagerne, men nogle har nu ventet i 6 uger uden at der sker noget....
Når medicinen ikke lagerføres på apoteker, kan det ikke nytte at rejse på indkøb, fordi medicinen ikke bare kan udleveres på stedet. :sad:
-
Hei
Jeg er ikke så ofte inne på forumet her, for jeg har primært ME, men også lavt stoffskifte.
Har brukt 60 mg. Armour Thyriod et par år, og merket leveringsproblemene sist jeg bestillte i september - men det kom da en boks til slutt.
Nå skal jeg ha en ny boks på apoteket, og lurer på om dette problemet har løst seg?
Fikk forresten tabletter som var helt håpløse å dele sist, har det skjedd noe med dem?
Hilsen Bethen
-
Forrest, som produserer Armour, endret produksjonsmetoden og innholdet av fyllstoffer i tabletten fra og med 01.01.09. Den ble tørr og nesten umulig å dele. Og umulig å løse opp under tunga, som flere bruker.
Samtidig oppsto en masse kompliserte hendelser som tvil om produksjonsrettigheter og krav om ny godkjenning og problemer med råstofftilgangen av liknende grunn.
Jeg vet ikke om dette har rettet seg. Håper de som har fått Armour i det siste kan skrive om det ?
Ellers kan man skaffe det Kanadiske ERFA Thyroid.
Dette er generisk (likt) med Armour og de andre USP-baserte Tyroidfabrikater, men Norske myndigheter kan ikke noe om dette (vil ikke kunne noe om dette) så de står ikke på myndighetenes liste over godkjente generiske merker.
Så da er det sikkrest å be legen om ny godkjenning for bruk av ERFA Thyroid.
-
Det tar tid med Erfa også. Jeg har hatt bestilling inne på Jernbanetorgets apotek (Vitus?) nå i en måned eller lengre. De har ringt meg og sagt at de desverre ikke vet når det kommer. Jeg har heldigvis litt igjen av lageret mitt, så krisen har ennå ikke oppstått her hos meg.
Så jeg oppfordrer folk, med det som utgangspunkt å hele tiden ligge lenge i forkant av tomme bokser! be om å starte en ny bestilling med en gang dere får boksen for eksempel. Det bør de kunne godta, med utgangspunkt i den krisen som er nå.
Jeg har forøvrig skrevet et brev som blant annet handler om dette, og problemene for oss i det at noen apotek fører, andre fører ikke Thyroid. Og at det er vanskelig for oss. men jeg har ikke fått svar. Mulig at det skulle sendes Forbukerombudet i stedet for diverse helsemyndigheter og legemiddelverk???
-
Hei, og takk for raske svar
Nå ble jeg gandske nervøs, fordi legen min neppe vil skrife noen resept på et annet middel.
Jeg kjempet i 2 år for å få resept på Armour, og fikk det ikke før jeg hadde vært hos en spesialist. Nå blir det nye runde, kanskje! (Er husbunden p.g.a. ME og det er langt til spesialisten, og han var i utgangspunktet også uvillig, så hjelp(!))
Får starte med å prøve å bestille Armour på apoteket mitt, alternativt ERFA hvis det blir problemer. Det er Vitus jeg har brukt.
Hilsen Bethen
-
Heisann
Dette høres merkelig ut for meg, fordi:
jeg fikk endelig resept på tyroid medisin og det var Armour (+ skjema til Legemiddelverket)
og ca kl 11 på Lillejulaften ble dette innlevert apotek.
Apotekeren (på Apotek1 Bragernes Torg i Drammen) ordnet alt så fint - både
med Legemiddelverket samt kontakt med legen min for å endre til ERFA thyroid.
Hun mente at medisinen ville komme fra leverandør dagen etterpå -
og tilbød meg å sende sms når den kom inn :D
For å gjøre historien kort og grei: jeg hentet boksen kl 3:30 på Julaften fanx:
Så moralen må være at man må også treffe på en apoteker med kunnskapen om dette.
Lykke til, sa
-
Hei igjen :D
Til dere som bruker Erfa; vet dere om doseringen tilsvarer Armour? 60 mg Erfa = 60 mg Armour, og om inneholdet for øvrig er helt likt.
Skulle også gjerne visst om de lar seg dele. Jeg går over til 2 ganger 30 mg Armour daglig hvis jeg fortsetter med den, men hvis jeg får Erfa kan jeg forsøke å dele tablettene. Det er antagelig mer økonomisk.
Jeg forsøker å bestille Armour via apoteket mitt først, det er flinke damer som jobber der. Hvis de ikke kan skaffe ber jeg om alternativet Erfa. Så får jeg håpe det går greit for meg også. :D
Hilsen Bethen
-
Hat sett at 1Grain varierer noe fra forskjellige fabrikkanter - fra 60, 64, 65 milligram. Men innholdet av hormoner er det samme. 38µgT4 + 9µgT3.
-
Apotek1 har Erfa. Man skal også kunne få Erfa ut der hvis man har resept på Armour
-
http://www.wes-throid.com/conversionChart.asp Her kan du regne deg fra grain til gram. ERFA har gram, Armour og de andre har grain.
-
Supert at det går an å få tak i Erfa Thyroid på apoteket. xx9
Jeg forsøker på Vitus først, hvis ikke får det bli Apotek1.
Da lurer jeg bare på om 65 mg tablettene til Erfa kan deles med tablettdeler. Noen som vet :?:
Hilsen Bethen
-
Ja disse kan deles med tablettdeler, akkurat slik gamle Armour gjorde.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
bethen
Jeg forsøker på Vitus først, hvis ikke får det bli Apotek1.
Apotek1 er billigere enn Vitus. For 500 tabletter a 125 mg er prisen ca 2000 på Vitus og korner 1600 på Apotek1.
Rufus :)
-
Det er jo en kjempeforskjell! Så frekt! 400 kroner i lomma ekstra utover det de begge tjener inn! Ja, har man desperate kunder, kan man visst ta nesten hva som helst!
-
Takk for tipset, da får jeg gå rett til Apotek 1.
Ja, dette var dyrt :shock: Mye dyrere enn Armour Thyroid.
Hilsen Bethen
-
Den prisen jeg nevnte var for 2 grains tabletter og hele 500 stk. Har aldri vært fast bruker av armour, men alt i alt skal prisen ligge på omtrent samme nivå (sies det).
-
Da blir jo regnestykket litt anderledes, jeg tenkte på 100 tabletter.
Men greit å vite at de finnes i 500, da bestiller jeg en 60 mg på 500 tabletter.
Takk for hjelpen!
Hilsen Bethen
-
Hei igjen
Dagens apotekbesøk gikk dårlig.
På Vitus hadde de ERFA men forlangte å få en ny resept. Jeg fikk ikke greie på hvorfor. Det er litt vanskelig for meg for det er assistenten min som leverte resepten. De hadde sagt noe om at Armour og Erfa ikke inneholdt det samme.
Så sendte jeg assistenten på Apotek1. Hun ringte derfra og jeg ble nesten skjelt ut. For hun kunne ikke bare gi ut alternative medisiner til uregistrete preparater. Dessuten fant hun det ikke på data'en. Jeg fortalte at flere hadde fått ERFA på Apotek1, og ba henne unersøke litt nærmere. Og om hun kunne kontakte legen min for resept hvis det var nødvendig.
Jeg finner ikke informasjon om virkestoffet i ERFA noen steder på Internett. Er det noen som har dette tilgjengelig og kan bekrefte at det er 100% sikkert at 60 mg - 1 grain, inneholder 9 mcg T3 og 38 mcg T4, som er nøyaktig det samme som i Armour. Jeg kan jo ikke være for påståelig når jeg ikke har dokumentasjon. :|
Hilsen Bethen
-
dette var svaret jeg fikk fra apoteket mitt i dag, kanskje det kan våre til hjelp :)
Hei.
Har nå snakket med spesialbestillingen hos Norsk medisinaldepot. De kan skaffe Erfa`s Thyroid fra USA. Denne finnes i følgende styrker:
30mg (18mcg av T4, 4 mcg. av T3)
60mg (35mcg av T4, 8 mcg. av T3)
90mg
125mg (73mcg av T4, 17 mcg av T3)
Leveringstid vil være 3-6 uker
For å bestille preparatet trenger vi et skjema for registreringsfritak fra din lege da preparatet ikke har generell markedsføringstilatelse i Norge.
Mvh
Vitusapotek Meløy
v/Jim
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Hat sett at 1Grain varierer noe fra forskjellige fabrikkanter - fra 60, 64, 65 milligram. Men innholdet av hormoner er det samme. 38µgT4 + 9µgT3.
..ikke vet jeg - dvs hvem som har helt rett iht Fasit, men ERFA har egen hjemmeside -
http://www.erfa-sa.com/Thyroid/english/mono_en.html som kanskje kan være grei å lese uansett :wink:
ha en fiiiin kvæll
-
dette er fra canada :)
mitt apotek sier de kan skaffe fra USA,,, kan vell være forskjell på innholdet fra de forskjellige produsentene:)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
may g
dette er fra canada :)
mitt apotek sier de kan skaffe fra USA,,, kan vell være forskjell på innholdet fra de forskjellige produsentene:)
Det er det samme produkt - Thyroid USP fra canadisk Erfa Inc. Men som også Nora skrev et andet sted - kommer forvirringen af, at Norsk Medicinaldepot køber Thyroid Erfa fra en mellemhandler i USA, i stedet for at købe den direkte fra producenten i Canada. Det ville i hvert fald være betydelig billigere for apotekkunderne i Norge. vedikke1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Det er det samme produkt - Thyroid USP fra canadisk Erfa Inc. Men som også Nora skrev et andet sted - kommer forvirringen af, at Norsk Medicinaldepot køber Thyroid Erfa fra en mellemhandler i USA, i stedet for at købe den direkte fra producenten i Canada. Det ville i hvert fald være betydelig billigere for apotekkunderne i Norge. vedikke1
ha ha :D Norge på sitt beste :p
stemmer den innholds fortegnelsen jeg har fått da ?
-
Hei alle sammen, utrolig flott at jeg får så mange og gode svar her.
Jeg har skrevet til ERFA og fikk svar etter bare noen timer.
Det er bittelitt forskjell mellom ERFA og Armour med tanke på virkestoff, men doseringen er den samme. 60 mg = 1 grain er likt for begge.
Grunnen til forskjellen er forklart med at det kan variere med 10%, og at resultatet blir det samme.
Her er svaret:
-----
Thank you for contacting Erfa Canada Inc. Our product is somehow different than Armour mostly in terms of fillers. Our fillers are minimal and contain Cornstarch, magnesium stearate, sugar and talc. The main ingredient is the same then Armour. Dosages are also the same in term of hormone content.
Here is a breakdown of what it contains:
In each Erfa 30 mg tablet embossed “ECI 30”, there is 18 mcg. of T4 and 4 mcg. of T3;
In each Erfa 60 mg tablet embossed “ECI 60”, there is 35 mcg. of T4 and 8 mcg. of T3;
In each Erfa 125 mg tablet embossed “ECI 125”, there is 73 mcg. of T4 and 17 mcg. of T3.
There is however a 10% difference from batch to batch this is why content is the same then Armour.
Thousands of patients in the US have switch to our product without any problem.
Please also mention that our product is approved by the Canadian health authorities.
Sincerely,
Henri Knafo, MD, MSc, BSc
Medical Director
Erfa Canada Inc
---------
Nå er jeg bedre rustet til telefonen jeg får fra Vitus antagelig i morgen.
Jeg ser at Nature-Throid og WesThroid er helt like Armour med tanke på virkestoff, men noe forskjeller på hjelpestoffer. De står det i likhet med Armour USP på, og da er de like. (USP=Porcine Thyroid Powder).
Er det noen her som bruker noen av disse, forresten?
Jeg kommer muligens ikke unna å kontakte legen ang. ny resept, men det er greit å vite hva man skal be om først. :D
Hilsen Bethen
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
may g
stemmer den innholds fortegnelsen jeg har fått da ?
Jeps. :lol: Alt stemmer. Det samme produkt. Det samme produktnavn. Det samme indhold. Kun prisen er forskellig. :lol:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
bethen
Jeg ser at Nature-Throid og WesThroid er helt like Armour med tanke på virkestoff, men noe forskjeller på hjelpestoffer. De står det i likhet med Armour USP på, og da er de like. (USP=Porcine Thyroid Powder). Er det noen her som bruker noen av disse, forresten? Jeg kommer muligens ikke unna å kontakte legen ang. ny resept, men det er greit å vite hva man skal be om først. Hilsen Bethen
Jeg bruker Nature-Throid nå. Jeg har brukt den gamle Armour (før de nye fyllstoffene). Og merker absolutt ingen forskjell. Skal over på ERFA når det jeg bruker et tømt. Det er likt, alt sammen, bare forskjellige produsenter. den nye Armour vet jeg mange har reagert negativt på, men den har jeg ikke prøvd.
Betegnelsen USP har vel med en offentlig godkjenning å gjøre, mener jeg å huske
-
Hei
Jeg har lest litt de siste dagene og fant ut at USP betyr at det er et standardisert råstoff, Porcine Thyroid Powder.
Jeg har lagt merke til at det står USP på Armour, Nature-Throid og Westroid.
Hvordan fikk du tak i Nature-Throid, Vigdis? Måtte du he egen resept på denne også, og hvor lang tid brukte apoteket på å skaffe. Jeg lurer også på om disse kan deles.
Jeg kunne egentlig tenkt å prøve Nature-Throid føsrst, for de de er beregnet for allergikere. Jeg har mange matallergier og må også være obs på fyllstoffer.
Hilsen Bethen
-
USP er en organisasjon som godkjenner legemidler.
http://www.usp.org/
De godkjenner pulveret som de forskjellige fabrikanter av Tyroide legemidler bruker.
Det er sånn, at hvis du skal produsere feks. Tyroide piller, så krever myndighetene at de lages av godkjente ingredienser.
Man kan fint godkjenne egne ingredienser, men det er svært dyrt, så alle bruker ett pulver som allerede er godkjent.
Således er det samme virkestoff i alle de tyroide produkter som er merket med USP.
ERFA bruker også USP, men de har bittelitt lavere innhold - 8,5%, men det kan lett oppveies av feks bedret tarmopptak.
Man skal ikke endre dosen før man eventuelt kjenner at det trengs.