-
Sv: Mitt lave stoffskifte har 10 års jubilerium i år
Antagelig var tidspunktet tilfeldig og at det mest sannsynlig er det nok bare et virus, eller noen bakterier jeg har fått i meg. Ikke uvanlig det med småbarn i huset. Men ville høre om noen har hatt det slik når de byttet til thyroid.
-
Ganske sikker på at diaren kom fra Thyroiden. Den ga seg like fort som den kom. Ellers kan jeg ikke si jeg merker noen forskjell enda mellom Levaxinen og Thyroiden. Antagelig har jeg litt lav dose nå, så tror den bør heves litt. Vi får se hva legen sider når den ringer.
Ellers så ser jeg jo om dagen at det går ann å komme ned i vekt hvis jeg er veldig nøye med hva jeg spiser. Den minste utskeielse og vekten står stille eller går opp. Er jeg veldig nøye, går vekten ned.
Da skal jeg ut å gå tur i den deilige vårsola, akkurat nå føles det som den lindrer mer enn de beste tabletter. Det går mot vår, Deilig!!!
-
Sv: HJELP til overgang fra Levaxin til Erfa
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Ett spørsmål bare :
Gikk dere rett over fra dag en - eller gjorde dere doseendringer ?
Og - hva var/ble Levaxindosen/Tyroid-dosen ?
Interresant dette. Jeg driver jo også å bytter fra Levaxin til Tyroid. Det vil si, jeg går på Balderklinikken, og de liker best kombinsjon virker det som. Så jeg har gått fra 125 mikrogram Levaxin til 90mg med Tyroid og 50 mkr Levaxin daglig. Det har ført til at jeg har blitt underdosert, har ganske så klare symptomer på det. Pluss at blodprøvene faktisk viser at verdiene har gått ned.
Legen mente da at det var Levaxindosen som måtte økes, og at Tyroiddosen ikke kunne økes :?: Så nå skal jeg da ta samme dose Tyroid og 75 mkr Levaxin mer i uka. Noe jeg ikke kan forstå er nok.
Eneste jeg har merket er at jeg fikk diare de første dagene med Tyroid. Og så klart alle symptomene at jeg har for lav dose. Kan tenkes det ikke har gått lang nok tid enda, har gått på Tyroid i ca 5 uker nå.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Nå skal jeg passe meg for å synse for mye om behandlingen din Damen.
Og jeg vil ikke være med på å slå den hånden som tross alt rekkes ut mot oss.
Men jeg tror ikke noe på de som vil styre doseringen etter blodprøver.
Det er synd at man er villig til å overstyre pasientene med blodprøveresultater isteden får å lytte til dem, og tolke deres kliniske bilde.
Det er ingen hemmelighet at jeg også mener at man ikke skal bruke noe som ikke virker godt nok. Litt av noe som ikke virker - virker heller ikke.
Det pynter på blodprøveresultatet, men det er jo DITT kliniske bilde som teller.
Synsing om behandlingen taes imot med takk :) . Føler at legen tar meg på alvor, og den sa selv at det hørtes om at jeg var blitt for lav (og la til at det var normalt (?) ved bytte) Hvorpå jeg da mente at det var det vel bare å øke Tyroiden, men neida, det gikk ikke, fikk maks allerede der mente legen.
Føler som sagt at de tar meg på alvor, men det som irriterer er at de ikke holder avtaler. Legen skulle ringe meg på torsdag eller fredag som var, for da hadde svaret på blodprøvene kommet. Men ringte ikke! Når jeg ringer å maser i dag, så har legen så klart tatt påskeferie. Men fikk jo vite verdiene, og de har gått ned alle sammen. Jeg har bestemt meg for å gjøre som legen sier frem til midten av april. Hvis jeg ikke er bedre innen det, kommer jeg til å medisinere meg selv. Har ikke vært i nærheten av hjertebank, så tror jeg har veldig mye å gå på i doseøkning. Liker heller ikke tedensen til at jeg har blitt mye trøttere, og mer muskelvondt.
Ruth 2. Hvor kjapt økte du? Jeg gikk på 125 mkg. levaxin. 1 grain=60 mg, ikke sant? jeg tar nå 90 mg. 4.5 grain hørtes mye ut, ihvertfall i forhold til den lille dosen jeg tar da. Hvordan prøvde du deg frem til det som passet for deg?
-
Sv: HJELP til overgang fra Levaxin til Erfa
DAMEN: jeg har altså ikke startet kombinasjonsbehandling Levaxin/Thyroid ennå. Jeg er kanskje ikke et godt eksempel, fordi jeg har binyreprobelemer i tillegg til lavt stoffskifte. Så økning må avstemmes mellom hydrocortison og Thyroid. Men jeg tok ofte og økte 0.25 grain en uke, og deretter 0.25 grain uka etter, deretter ventet jeg en stund, 1 -4 uker ofte, og vurderte resultatet av økningen ut fra symptomer. Jeg var oppe på 4.75 grain, men gikk ned 0.25 grain etter at jeg begynte med DHEA.
-
Sv: Erfa Thyroid og erfaringer.
Har vært ganske så stiv og ekkel i kroppen de siste dagene. Og i går slo det ut i en heftig hodepine. Jeg tror det kommer fra musklene, for jeg er helt stiv i hele nakken, og de øvertste muskelfestene ved hodet er så ømme at det gjør vondt bare jeg kommer nær de. Samme med leggene. Virker som det er helt på grensen til migrene, for er kvalm også. Det er så fælt å våkne med hodepine, da er liksom dagen ødelagt. I går gjorde jeg alt jeg kunne for å bli kvitt den, drakk vann, oppmerksomhetstrening, slappe av , varm dusj osv. Men måtte krype til korset og ta en sterk ibux. Da ble smertene borte, men var jo fortsatt helt ør.
I går tok jeg 180 mg, 3 grain, som jeg pleier å ta. Ta mer noen dager i uka, så i dag tok jeg mer, var helt i ørska når jeg tok de, husker ikke om jeg delte den... Hvis jeg ikke gjorde det ble dosen 240 mg, 4 grain. Pleier å gjøre det klart før jeg legger meg, men det glemte jeg i går. Poenget er, at akkurat nå er hodepinen borte. Er det tilfeldig at det gled lett over i dag, eller er det pga større dose? Føler meg fortsatt ør, men har ikke vondt i hodet. I går slapp ikke hodepinen før kl 15.
-
Damen....jeg og er blitt slik.
Jeg er blitt skikkelig støl i musklene...leggene er ikke gode , spes .merkes det ned trapper.Muskelfibrene kjennes alt for korte og harde ut.....
Er blitt støl i nakken, fått smerter i skuldrene, og kvalm, ja.Ryggen stivner også.
Denne stølheten har jeg aldri hatt før....avfallsstoff som "løses" opp??
Jeg har tatt 3,5Grain de siste dagene, for merka det godt på magen at jeg mulig lå litt lavt..Har veksla litt mellom 3 og 3,5G.(gått på thyroid i ca.3 mnd.)
Kanskje andre med lengre fartstid vil kjenne seg igjen....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Damen....jeg og er blitt slik.
Jeg er blitt skikkelig støl i musklene...leggene er ikke gode , spes .merkes det ned trapper.Muskelfibrene kjennes alt for korte og harde ut.....
Er blitt støl i nakken, fått smerter i skuldrene, og kvalm, ja.Ryggen stivner også.
Denne stølheten har jeg aldri hatt før....avfallsstoff som "løses" opp??
Jeg har tatt 3,5Grain de siste dagene, for merka det godt på magen at jeg mulig lå litt lavt..Har veksla litt mellom 3 og 3,5G.(gått på thyroid i ca.3 mnd.)
Kanskje andre med lengre fartstid vil kjenne seg igjen....
Er akkurat slik jeg føler meg også. Jeg vet virkelig ikke hva det kommer av, men det er fryktelig ubehagelig. Har også merket at jeg har litt rar sur smak i munnen. Kan godt være det er avfallstoffer som "forgifter" oss, ikke vet jeg. Har du hatt det lenge? Jeg har bare følt meg slik i 2 dager.
-
Jeg har utvikla dette den siste uken, tenker jeg.
Og det du nevner med smaken i munnen kjenner jeg også igjen.
Jeg opplever meg selv som en som har fått dårlig ånde...men ikke hele tida.
Det "må" være noe styggedom som skal ut av kroppen!!!
Syns faktisk at jeg har annen lukt fra magen også.......
-
Jeg hadde slik muskelverk som dere nevner helt i begynnelsen av da jeg startet med Erfa Thyroid; her og der i kroppen; men mest i legger og nakke.. Men etterhvert som jeg økte på med dosen, ble det borte.. Det kan kanskje ha vært noe med at musklene fikk tilført t3 som de ikke hadde fått på ei stund?? Slik verk i nakkemusklaturen får jeg ofte de første dagene etter at jeg øker dose; hodepine også.. For meg behøver ikke dette bety at jeg er overdosert, det er mer en reaksjon på doseendring. Jeg får også hodepine og vondt i nakkemusklaturen når jeg er overdosert; og underdosert. MEN mest typisk er det som nevnt når jeg øker dose... Så damer, dette er mine erfaringer :)
Det med ånden gjenkjenner jeg også forresten; og jeg oppfattet lukten som det samme som det lukter av Thyroidtablettene. Selv om jeg tok/tar tablettene først på dagen, luktet det også på kveldstid. Legger ikke merke til dette lengre. Så jeg håper for guds skyld ikke at mannen min merker det heller.:mrgreen:
hjertflag1
Jeanette
-
Hm, men da får en vel si at dette er normalt da. Dog, jeg synes dette er veldig ubehagelig. Jeg har det verst i hendene, leggene og nakken. Tror nok det er musklene i nakken som lager hodeverken. Det er akkurat som man har skikkelig influensa med høy feber. Men det er jo ikke det. Hvis det er avfallstoffer i muskene som gjør det så har jeg ihvertfall drukket mye vann i løpet av dagen, i håp om at det kan renske opp litt.
Har lagt mange timer i sengen i dag, men måtte en tur innom jobben. Var helt skutt når jeg kom hjem. Hva gjør man for å bli kvitt dette da? Bruke musklene? la de hvile? øke dose?
-
Det vet jeg sannelig ikke Damen, og det er jo ikke sikkert dine symptomer har de samme årsakene som mine symptomer heller... Men det jeg vet er at jeg har ganske stramme muskler i nakke og skuldre, og ved en anledning hadde jeg stramme muskler og muskelverk i hele kroppen, da grunnet stress og underdosering... Jeg går og innbiller meg at jeg har det værst mht. muskelverk og symptomer i de musklene jeg har strammet/overbelastet ubevisst pga stress.. Men det stemmer jo ikke overens med dine hender, men jeg har mye smerter i hendene ved underdosering, stress, og nå i oppstartfasen med thyroid..
Tja... hva skal en gjøre med det da...
Jeg er i hvertfall 100 % sykmeldt nå, tar det veeldig med ro, og stresser veeeldig lite...Samtidig trener jeg hver dag ca 45 min - 1 time, men ikke hvis jeg kjenner at kroppen ikke orker det... Om det er trening og avstressing i forbindelse med opptrapping på medisiner som har hjulpet, eller om det faktisk er kroppen som etter litt tid har vent seg til mere t3 (el. andre stoffer) det vet jeg ikke...
Har også gått over til lavkarbo kosthold med mye proteiner og fett, men det har vel du også gjort?
Har også startet friskt opp med jerntilskudd og b - vitaminer... Og o2 må vel musklene ha for å bedrive stoffkifteprosesser, så det kan jo også hende musklene er mere fornøyde nå..
Jaja, mye antakelser.... Det er i hvertfall sikkert at noe skjer i kroppen uansett..
En kæinn lure sa kjærringa, da hu såg mænn sin nakjin.:wink: Hehe..:mrgreen: Det er mye en kan undre seg over som en ikke riktig kan skjønne, som går på et vis likevel. xx9
Jeanette
-
Jeg skal ta blodprøver til uka, tenker jeg, bare for å se om fT4 har rast nedover
hvis den kan være synderen......
Jeg er av dem som må over refområde, så mulig den er blitt lav.....
Hvis det kan ha noe å si overhode, da!
-
Stive muskler er vanlig hos stoffskiftepasienter. Hos meg kommer og går det helt ulogisk. Først hadde jeg det bare i akilleshelene når jeg våknet om morgenen, nå stivner jeg i hele kroppen. Har ikke funnet noen kur for det der :cry:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Jeg er blitt skikkelig støl i musklene...leggene er ikke gode , spes .merkes det ned trapper.Muskelfibrene kjennes alt for korte og harde ut..... Er blitt støl i nakken, fått smerter i skuldrene, og kvalm, ja.Ryggen stivner også. Denne stølheten har jeg aldri hatt før....avfallsstoff som "løses" opp??
Kære Gunnda (og andre) kram1
Du fik mig til at kigge efter mere info og OOOOOM jeg ikke er blevet trist overrasket over at finde SÅ meget om muskelplager og hypothyreose. Det er en sekundær (til hypothyreose) sygdom, som hedder Hypothyroid Myopathy.
Den gode nyhed er så, at den kan helbredes eller standses med den rette medicinering for primærsygdommen hypothyreose, og jeg kan huske nogle, der har skrevet her på forummet, at deres muskelplager ophørte når de er kommet i behandling med mediciner.
Den dårlige nyhed er: det er langt fra alle (os) som får den rette (og kompetent) medicinering for hypothyreose. De mest uheldige fordi deres TSH er "for lavt", de får bare lov til at sejle deres egen subklinisk hypothyreose sø, og får slet ingen behandling. :cry:
Jeg har beskrevet mine "fund" i tråden Muskelsygdomme i lavt stoffskifte. God bedring. kram1
-
Sv: Stive muskler er vanlig hos stoffskiftepasienter
Kjære, kjære Anisa!!
Gjett om informasjon skal tas med til sykehuset.
Mulig jeg bør gå med på å legges inn slik at de til slutt må bite i det sure eplet....dvs gi meg rett i at alt dette herket er hormonrelatert.
Jeg må ha gjentatt meg selv ti-tals ganger ,at dette kom etter jeg ble medisinerte ned....tro om noen vil innrømme "galskapen".
Jeg har jo lufta for dem at den positive muskelbiopsien min kan være biokjemisk relatert.....!!!
Jeg skal forøvrig få dem til å forklare nærmere det prøverasultatet(n,Finn!!!)
Siden jeg var barn har jeg vært muskelsterk...vært kjent for min gode holdning.
Men det som har skjedd her er" helt utenfor min kontroll"...og ja, mine muskler har atrofert......det er synlig tom på framsida av leggene!!
(så det da jeg var innlagt sist gang).
Stor søndagsklem!
-
Jeg må bare fortelle min historie når det gjelder hodepine og muskel smerter. Jeg har hatt lavtstoffskifte så lenge jeg kan huske, og det samme med hodepine og stiv nakke.. Fryktelige smerter i nakken, hodet, halsen, øyne, kinn, panne, ja til og med tunngen... Man blir veldig redusert av hodepine. Faktisk så kunne jeg ikke engang gå på kino uten å ta en paracet på forhånd.. Dette har vært en skikkelig belastning for meg... Og er fremdeles.. Jeg har sjekket synet, men det var perfekt. Jeg har vært på MR undersøkelse men de fant ikke noe. Jeg gikk til fysioterapi i to år, men det hjalp kun på nakken ikke på hodepinen. Jeg har drukket MYE vann. Jeg har prøvd det meste og ikke før jeg begynte å lese her på forumet har det gått et lys opp for meg at det kanskje er stoffsfkifte. Så da jeg økte dosen levaxin merket jeg faktisk at når hodepinen kommer så gjør det ikke vondt i halsen lenger! Så kanskje jeg er på rett vei. Har gått fra hodepine 3 ganger i uke til hodepine kanskje en gang hver 14. dag! :)
Et lite tips: kjøp migrene stift på apoteket. Kjenner du at du begynner å bli annspent så masser denne i tinningen og i pannen. Eller tigerbalsam i nakken! Ellers er det søvn og paracet som hjelper.. Legg merke til "omgivelsene" når du får hodepine. Kanskje var det en lue som satte alt i gang, kanskje en høyhalset genser, eller kanskje bare stress..
Jeg håper virkelig at det er stoffskifte som har gitt meg hodepine for da blir det bare enda en grunn til å kjempe om å finne den rette behandlingen! :)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Gjett om informasjon skal tas med til sykehuset.
Mulig jeg bør gå med på å legges inn slik at de til slutt må bite i det sure eplet....dvs gi meg rett i at alt dette herket er hormonrelatert.
Jeg må ha gjentatt meg selv ti-tals ganger ,at dette kom etter jeg ble medisinerte ned....tro om noen vil innrømme "galskapen".
Jeg føler MEGET stærkt for, at du gør dit yderste, Gunnda, dit yderste til at holde fast på dette standpunkt! Hvorfor? Ja, for at have chancen for nogen hjælp, men det vigtigste: de skylder dig på livstid en blå recept på Erfa! Efter alt hvad de har gjort mod dig og efter alt det har kostet dig - er det på høje tid, at de nu gør det eneste anstændige og sørger for den rette medicinering, ro på "behandlingssiden" (ikke flere eksperimenter) og ikke mere snak!
Hvis de ikke selv kan se det, må en eller anden forlange det af dem. Det er så synd for dig, at det er ubeskriveligt! hjerte1 hjerte1 hjerte1
-
Damens dagbok
Jeg har tenkt i det siste at jeg burde skrive dagbok, men det har bare blitt med tanken. Men så oppdaget jeg dette underforumet, og her er det jo glimrende å skrive inn hva men tenker, opplever og føler på kroppen. Håper noen av dere her inne vil være med å skrive hva dere blir med å kommentere og fortelle om hva dere føler.
Jeg har hatt lavt stoffskifte i en ti års tid, uten antistoffer. Min T4 sank fra 16 til rundt 9, og da startet jeg på levaxin. T3 lå på rundt 2.5. Siden den gang og frem til april gikk jeg på Levaxin, og formen har vært ganske bra. Svangerskap gjorde noe med ballansen i kroppen min, og formen har dalt gradvis fra det og til det nådde bunn rundt oktober i fjor. Jeg startet på Tyroid i februar, og siden da har jeg trappet Tyroiden opp og Levaxinen ned. Har nå tatt 3 grain tyroid en periode, men følte jeg ble litt høy, så tar nå 2 grain, ihvertfall en uke til, før jeg kommer til å ta 3 grain i 2 uker. Er et lite syklus prosjekt jeg har :)
Har vært innom Balder, Volvat og 2 ulike fastleger de siste årene, uten å finne den rette legen. Men forrige uke fant jeg en lege etter mitt hjerte1 Endelig! Jeg var med en annen til lege, og i samme slengen passet jeg på å spørre hvordan legen stilte seg til Tyroid og TSH. Legen hadde ikke erfaring, men hvis formen ble bedre, "verdiene verre", så var det helt greit for legen! Fikk en lang tale om klinisk bilde osv. Ikke noe problem å skrive ut Erfa var det heller! Så da har jeg sikret meg medisin, og det føles så trygt. Har nemlig tenkt å droppe ut av Balder. Denne legen syntes det var forkastelig å måtte betale så mye for å få det slik man ville med sin egen helse. Skal nå sjekke fastlegelisten på HELFO hver dag, i håp om legen får noen ledig plass på listen sin.
Ellers så tar jeg jo en drøss med ulike tilskudd, men får skrive om det i morgen tror jeg. Må jo ha noe å skrive om da også :wink:
-
Sv: Damens dagbok
Tillykke med den ny læge hjertflag1
Det lyder rigtig godt!
-
Grattis med funn av bra legexx8 De vokser ikke akkurat på trær, men godt for oss andre å høre at det finnes noen bra der ute!
-
Takk for det!
Gleder meg til å få byttet lege. Noen som vet hvor ofte HELFO oppdaterer listen på nettet? Skal bli en fornøyelse å få tatt de blodprøvene jeg trenger, og få medisin uten å bli loppet helt! Og det å bli trodd når man sier hvordan man føler ting, det er fantastisk! (kommer til å bli mega skuffa hvis det viser seg at Legen ikke gjør som Legen sier i praksis) Time will show!
I dag har formen vært heller laber, men det er den uken i måneden hvor den pleier å være det. Så da er det på en måte greit. Selv om kroppen har vært veldig spent og med dundrende hodepine, er den generelle formen min mye bedre nå enn den har vært på flere måneder. Håper virkelig det er tyroidet som har gjort det, og at jeg er på riktig vei til et nytt liv med energi.
Ellers så kan jeg jo dele alle tilskuddene jeg tar. Det hender jeg glemmer noen, men prøver å huske det hver dag. Er jo ikke så lett, når de ikke skal tas sammen, uten mat og på ulik tid av døgnet. Jeg tok store dose Omega også, 5 gram om dagen, men har tatt en pause på det. Da en pålitelig kilde har sagt at alt over 1 gram er bortkastet. Har ikke tatt noen konklusjon på det enda, men merket ingen bedring de månedene jeg holdt på. Blodprøver viste at jeg manglet selen, zink, kalsium og magnesium, så det tar jeg hver dag. Og D-vitamin, tar 2000 IU hver dag, tror jeg trenger å øke den litt egentlig. En slurk floradix, og B12 sprøyter hver 3 måned. Nå tar jeg også jern, men tar det i perioder, så ikke magen tar helt kvelden. Har prøvd med på Ashwaganda, og man skal jo ikke merke noe til det sånn umiddelbart, men jeg føler meg ikke vel når jeg har tatt det. Føler meg urolig, får uren hud og eksem i ansiktet. Vet ikke om det går ann å være allergisk mot slike urter jeg. Er jo allergisk mot ganske mye, så aldri godt å vite. Så tror jeg skal la det ligge en stund.
Leste at Anisa anbefalte brennesle te, så det skal jeg lage. Har nemlig en veldig stor "åker" med det utenfor her! Takk for det tipset!
-
Formen min har også vært fin i det siste, men nå har PMS'en begynt (12 dager før!), og jeg er sååå sliten og slapp jeg også. Har lest at det er veldig vanlig for de med lavt stoffskifte at pms blir forverret. Venter på progesteron krem samt nattlysolje og krillolje som jeg bestilte forleden. Skal visstnok kunne hjelpe litt....
PS godt å høre at formen din er stigende, Damen!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Berit1974
Formen min har også vært fin i det siste, men nå har PMS'en begynt (12 dager før!), og jeg er sååå sliten og slapp jeg også. Har lest at det er veldig vanlig for de med lavt stoffskifte at pms blir forverret. Venter på progesteron krem samt nattlysolje og krillolje som jeg bestilte forleden. Skal visstnok kunne hjelpe litt....
PS godt å høre at formen din er stigende, Damen!
Ja, har vært plaget med det siden jeg fikk mensen. Men jeg har annenhver gang, ene gangen voldsomt blødning og smerter osv, neste gang mye lettere! Rart, men slik ble det etter fødselen. Er vel en greie jeg bare må leve med. Har prøvd en slik krem jeg også, men ble veldig kvisete. Så har den på vent sammen med Ashwagandha.
Har du vært på Balder enda?
-
For meg funker det MYE bedre å ta jerntabletten til kveldsmaten (den skal uansett tas langt unna thyroxin) og liekvel klarer jeg ikke å ta daglig... Tar ca annehver dag eller 1 dag, så 2 uten... Jeg får diaré ellers.
PS - jeg bruker cerazette p-piller. De er uten østrogen og har - uten at jeg visste noe om stoffskiftet da - vært mye bedre for meg mhp PMS iallfall. Jeg pleier å anbefale alle som bruker p-piller og opplever bivirkninger å prøve disse. De er på mange måter en minipille, men har lengre slingringsmonn på tid enn de egentlige minipillene. Ulempen (om man skal kalle det det) er at mange mister mensen helt eller delvis på cerazette.
-
Jeg bruker ikke p-piller. Prøvde ut det for ca 15 år siden, mange uliker merker og typer. Og jeg ble dårlig av alle. Min daværende lege var veldig flink, men etter å ha prøvd anbefalte han meg å ikke bruke det. Han sa også at det var hans erfaring at mange med stoffskifteproblematikk ikke tålte de så godt. Jeg gikk ikke på levaxin den gangen, men han hadde en obs på stoffskifte. Men jeg ville så gjerne prøve, for var redd for å bli gravid.
Har nå hatt kobberspiral i mange år og synes det er veldig ok. Jeg tar jerntabletten en gang i mellom middag og kveldsmat. Men utenom måltid.
-
Har ikke skrevet noe sårlig her inne den siste uken, får jeg føler meg helt tåkete i hodet. Kjenner jeg er veldig engasjert i noen av trådene her inne, men klarer ikke formulere det riktig. (og da blir jeg bare misforstått) Men formen er egentlig bra ellers, litt sliten i musklene.. men det regnes jo som normalt til meg å være.
Er så susete, et eks fra i dag: la vasken inn i vaskemaskinen og glemte å skru på :D Etter en time gikk jeg for å se hvorfor maskinen ikke gikk, hehe, og oppdaget at jo hadde glemt å skru den på.
Vel, nå er det ihvertfall ferie tid, og gleder meg til ferietur med familien i noen uker!
-
Riktig god ferie Damen!! :)
-
Blodprøver-doseøking?
Håper noen kan hjelpe meg til å klarne tankene. Som noen av dere sikkert har lest har jeg vært på Balder, og sluttet på Balder. Har fått ny fastlege, men skal ikke dit før i slutten av måneden. Imellomtiden tok jeg blodprøve i førsten på uka (skulle vært gjort i juni), men er den ihvertfall tatt. Begynte på Erfa i februar kombinert med Levaxin. I mars mente Balder at jeg var overdosert, og skulle derfor trappe ned erfa til halvparten, og også redusere Levaxinen over 2 måneders tid. I stedenfor dette har jeg øket erfra til rundt 3 grain, og kuttet ut Levaxinen. Har gått på bare erfra siden mai (mener jeg å huske)
Det som bekymrer meg veldig, er at siden jeg startet med Erfa har jeg gått opp rundt 7 kg. Og vekten øker fortsatt, tross at jeg går 1 times turer med høyt tempo hver kveld, og spiser sundt.
Så over til blodprøvene.
Her er verdiene for mars og nå: T4 15,1 (11-23) nå 15.5, T3 5.6 (3.5-6.5) nå 6.9
Tsh var og er 0.01. Noe den har vært de siste årene uansett dosering. T3 har øket endel og er over referansen.
Jeg føler meg fortsatt underdosert, og har nok binyretretthet. Fikk litt hjertebank for en tid siden, og da gikk jeg ned til 2.5 grain noen dager, men tar nå 3 grain hver dag. Hva kommer til å skje med T3 hvis jeg øker til f.eks 3.5 grain om dagen? Gjør det noe om den blir litt høyere? For jeg har tidligere fungert bedre på en T4 på rundt 20, men har ikke vært oppe i de verdiene på lang tid. Hva er lurest, øke erfa eller legge til litt Levaxin?
Som sagt skal jeg til lege i slutten av måneden, og tar nye blodprøver da. Tror ikke nye fastlegen har allverdens med kunnskap om stoffskifte og erfa, men legen er villig til å følge det opplegget jeg ønsker. Legen har ihvertfall lovet å skrive ut Erfa til meg, har nemlig ingen planer om å sette mine ben på Balder igjen. Disse blodprøvene mener jeg ihvertfall viser at legen der inne tok feil, formen er bedre nå enn i mars, og jeg har ikke redusert som de sa. Tør ikke tenke på hvilken form jeg hadde vært i hvis jeg hadde gjort som de sa, antagelig 100% sykemeldt, nå er jeg i full jobb.
Håper noen har lyst til å dele sine erfaringer og tips med meg.
-
Sv: Blodprøver-doseøking?
Hei Damen.
Ikke lett å finne dosen.
Man har jo visse reservasjoner til egen fortreffelighet, og de blir jo ikke mindre av at lærde personer forteller deg det motsatte. (vil jeg tru)
Jeg syns jo du skal ta dine egne observasjoner opp til vurdering - og stole på dem. Det som skinner igjennom her, men er jeg er fornuftig, og vil føre deg på rett vei.
Hva gjør men når man føler seg underdosert - og ikek har symtomer på at man er overdosert da ?
Og når man ikek har hatt høyt nok (noen kaller det normalt) stoffskifte på evighet er det jo noe som lider da.
Binyrene vil ikke klare å opprettholde en normal virkemekanisme når stoffskiftet er for lavt.
I de fleste tilfeller (sies det) retter dette seg når stoffskiftet når normale høyder.
Og jeg tenker ikke på hva blodprøvene skal vise, men hva du vil trives med.
Lykke til Damen.
-
Takk for svar! Vil jo gjerne stole på meg selv, men det er helt klart betryggende å høre fra andre at man ikke er helt på jorde... Balder mener sikkert jeg ikke bare er på jordet, men også på feil jorde :D
En T3 litt over referansen kan vel ikke skade? Kan vel tenkes det stabiliserer seg. Har ikke merket rart til overdosesympotomer, men har kjent litt til hjertebank noe ganger. Men ikke så mye at det er ubehagelig. Pulsen har også blitt mer normal etter at jeg begynte med erfa, var jo plaget av for lav puls en periode.
Tar du noe for binyrene n`Finn?
-
Jo, det er ikke så lett å opparbeide seg nok selvtillt i dette gemet her.....
Jeg har nok ikke perfekte binyrer, men de funker mye bedre nå enn før.
Hadde jo mange downers før, som jeg mistenkte for å være binyrene - og forsøkt forskjellige preparater som ikke har hatt noen virkning.
Det er ikke tema hos meg - trening funker.
Mine fT3-prøver ligger på sånn 8 til 10. Var oppe i over 20 en gang jeg spiste Lio, men jeg merker ikke variasjon i dette.
Hvis du har brukt 3G lenge kan du jo prøve å se om du tåler mer ?
Det som funker for meg, er å ta ett ekstra Grain og følge litt med symptomene et par dager.
Hvis jeg tåler mer, merker jeg ikke noe til det ekstra Grainet.
-
Føler det ihvertfall går sakte fremover, og ikke bakover. Det er jo noe. Men har fortsatt en uke hver måned som er helt elendig. Da blir det nok litt vel mye for kroppen. Men det kommer seg sikkert etterhvert, er jo ikke verst å ha drøye 3 uker ganske så bra. Og de dagene hvor man virkelig føler man har litt energi, de er ubetalige.
Prøver å ta litt mer og ser hva som skjer!
-
Ja, da er jeg midt i en meget hektisk periode. Både jobbmessig og privat. Så jeg vil egentlig si at formen min er mye bedre enn på leeeenge. For hadde jeg fått den samlede påskjenning som jeg har hatt de siste ukene for et halvt år siden tror jeg at jeg hadde lagt under torva.:shock: Ihverfall kun eksistert. Så når jeg fortsatt er oppegående og spretter ut av senga om morgenen, er det helt klart at Erfa funker.
Hadde en liten down for noen uker side, henger sammen med mensen. Da tok jeg tre dager med 4 grain, og gikk så tilbake til 3 grain. Og formen kom tilbake, så det skal jeg prøve neste gang frøken rød kommer på besøk.
jeg tar også pregnenleone krem, skal kjøpe tabletter istedet når kremen er tom. Liker ikke å bli så klissete. Lurer litt på om jeg skal ta Ashwagandha også, kan jo uansett ikke skade, selv om hun Balder dama mente at man bare fikk en opptur med påfølgende nedtur. Jeg må si at jeg har mine tanker om det stedet etter å ha lagt ned ihvertfall 10.000 lapper der. For å si det sånn, de egner seg ikke på trykk.
Håper på fortsatt stigende form, hvis dette fortsetter kan det jammen bli bra!
-
Grattis! Det er godt å høre at du har funnet formen. Krysser fingrene for at du klarer å holde balansen framover da.
-
Takk for det. Ikke for å virke negativ eller pessimistisk, men jeg vet at formen mest sannsynlig ikke vil holde seg. Så jeg passer på å få gjort alt jeg kan mens jeg har fortsatt har brukbar energi. Deilig å få ryddet litt skikkelig hjemme bl.a. Desverre er det mye som skjer nå som på sikt vil gjøre at formen min vil bli dårligere.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Hvis du har brukt 3G lenge kan du jo prøve å se om du tåler mer ?
Det som funker for meg, er å ta ett ekstra Grain og følge litt med symptomene et par dager.
Hvis jeg tåler mer, merker jeg ikke noe til det ekstra Grainet.
Jeg tok 4 grain i 4 dager var det vel, og den fjerde dagen merket jeg at jeg ble mer urolig. Men det gjorde at jeg fikk energien tilbake, har det egentlig mye bedre enn på lenge. Og med den belastningen jeg har hatt i det siste, burde jeg egentlig har lagt i senga. Men det gjør jeg ikke, og har energi til å gjøre masse.
Jeg blir veldig sliten rundt menstider. Så neste gang nå skal jeg prøve å ta 4 grain igjen i en 4-5 dager. Og så gå tilbake til 3 grain siden det så ut til å funke.
Skal til legen til fredag, og lurer på om jeg skal be han ta prøver å binyrene. Men, hva er egentlig vitsen? Jeg vet jo at de nesten har lagt ned butikken... Og det som hjelper de får jeg jo av naturpreparater. Jeg har jo mye eksem, så smører ganske så mye med sterke kortison preparater. Har nå fått mye rundt øynene og nesen, lurer på om det har med pollenallergien min og krysstoleranser. Vil ha det bort, usj... noen tips der ute?
Skal få han til å skrive ut slikt skjema så jeg kan få mer Tyroid, i begge styrker. Mener jeg så det skjemaet ligge her, så da kan jeg jo skrive det ut til han. Håper han er like samarbeidsvillig som han virket.
-
Ser i en annen tråd at du begynner å få erfaring Damen - det går opp og ned i vår verden. Det er lurt å få noe gjort når energien er der.
Så tenker jeg ofte på hvorfor VI på død og liv skal ha samme dose dag ut og dag inn ? Jeg mener, hvorfor er kjertlen så rikholdig utstyrt med reguleringsmekanismer ? Det må jo være for at det er behov for å regulere dosen ?
Og hvorfor er det kun når man er gravid at man skal øke dosen ? (noen av oss har jo vansker med å bil det :) )
Det du er inne på mener jeg er en vettug tankegang. Det er vel behov for høyere dose de gangene - og når man er syk vil jeg anta ? Sikkert andre ganger også vil jeg anta.
Så da er spørsmålet vel om man skal finne seg en "tomgangsdose" og øke på de gangene man har erfaring for at det trengs mer?
Og lykke til hos legen.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Ser i en annen tråd at du begynner å få erfaring Damen - det går opp og ned i vår verden. Det er lurt å få noe gjort når energien er der.
Så tenker jeg ofte på hvorfor VI på død og liv skal ha samme dose dag ut og dag inn ? Jeg mener, hvorfor er kjertlen så rikholdig utstyrt med reguleringsmekanismer ? Det må jo være for at det er behov for å regulere dosen ?
Og hvorfor er det kun når man er gravid at man skal øke dosen ? (noen av oss har jo vansker med å bil det :) )
Det du er inne på mener jeg er en vettug tankegang. Det er vel behov for høyere dose de gangene - og når man er syk vil jeg anta ? Sikkert andre ganger også vil jeg anta.
Så da er spørsmålet vel om man skal finne seg en "tomgangsdose" og øke på de gangene man har erfaring for at det trengs mer?
Og lykke til hos legen.
Du har så rett så rett. Stor innsikt i kvinnerlige problemer har du også :D haha! For min egendel tenker jeg at akkurat den uken er så stor påkjenning for kroppen at den trenger en ekstra puff får å komme i gang.
Jeg har også merket at jeg trenger ulik dose etter som hva som skjer. Husker min gamle kloke lege så også den engang, at jeg godt kunne øke og minske litt på dosen innimellom. Han var indremedisiner, men en klok mann. Synd han ikke praktiserer lenger. Har håp om at denne legen kan følge mitt opplegg og hvordan jeg har tenkt å få orden på min kropp. Han var ihvertfall veldig åpen for en slik tankegang sist.
Min "tomgangsdose" er 3 grain, og så øker jeg til 4 grain når det er ekstra påkjenninger, muskelverker og mensen. Og det ser ut til å virke. Har gjort det et par måneders tid, og tror jeg snart tør å håpe på at det er det som funker i kombinasjon med binyrestøtte, mineraler, og vitaminer.
Det er jo fryktelig slitsomt å ikke få et fasitsvar på hvordan man skal bli frisk av legen, men dette har vært en lærerik prosess. Takk for at du deler så mye informasjon med oss! kys1
-
Da har jeg vært på besøk hos nye fastlegen. Og si at han har peiling på stoffskifte vil være å fare med løgn, men han er åpen for Erfa. Og da er jo mye gjort. Jeg fortalte han også om at formen var mye bedre nå på Erfa, enn den hadde vært på Levaxin, og det syntes han så klart var bra. Og han kunne ikke forstå hvorfor ikke Erfa "ble tatt inn i varmen", så lenge pasientene sa det funket. Bare ristet på hodet av det...
Jeg har forklart han at jeg nå medisinerer meg selv etter hvordan jeg føler kroppen er, og ikke etter hva blodprøvene viser. Og han er med på det løpet, ihvertfall foreløpig Litt usikker på hva han kommer til å si hvis blodverdiene mine havner langt på viddene i forhold til referansene. Jeg er jo ofte helt i tåka om morgenen, og denne morgenen jeg skulle til legen var jo ikke noe unntak. Så med en gang jeg våknet tok jeg Tyroiden som jeg pleier. Nye fastlegen brydde seg ikke om det, og skulle ta det med i betrakningen. Nå tok jeg jeg jo blodprøve mest for å se hvordan jern, mineraler og vitaminer var.
Så for første gang på mange år har jeg tatt blodprøve med å ha tatt medisinene 2 timer før taking. Og da ble T4 18.1, den var 15.1 for 3 uker siden. T3 hadde han antagelig glemt å krysse av for, for den fant ikke assistenten når jeg spurte henne på tlf. Det er jo i grunn like greit, for jeg vet den er over referanseverdi etter prøvene jeg tok hos forrige lege for 3 uker siden. TSH var 0.02 som vanlig. Trodde egentlig T4 øka enda mer jeg, men tydeligvis ikke. Jeg har nok endel å gå på enda på dosen.
Ellers så klatrer både jern og ferritin, og det er lovende. Tror det er Floradixen som sørger for det. Nå har jeg startet og ta det flytende Calsiumtilskuddet fra samme firma i tillegg.
Sliter fortsatt med pms, og muskel og ledd plager i forbindelse med mensen. Men det går bort etter en 4-5 dager. Håper jeg får 3 like bra uker nå, slik som jeg hadde sist måned.
Ellers har det dukket opp mer utslett. Noen som har erfaringer med det her? Legen sier det er soppinfeksjon, men det tror jeg ikke noe på lenger. Da burde det vært bra nå. Tror heller på at det kan være seborreisk eksem eller noe. Ubehagelig er det ihvertfall, og ikke særlig pent å ha det i ansiktet heller. Så skulle ønske jeg kunne få bort dette. Eneste som virker nevneverdig er sterkeste kortison, og den liker jeg jo ikke bruke i ansiktet.
Nå husker jeg ikke... men har du prøvd pregnenolone? Berit1974 har veldig god effekt av det ifm pms og jeg kan iallfall si at jeg ikke har opplevd skikkelig pms etter at jeg begynte å ta det (men jeg er ennå svært uregelmessig så jeg tør ikke å si hvordan jeg hadde vært uten heller)...
Jeg ser du sier at du er tåkete - pregnenolone kalles av legen på heggeli for "hjerne-/hukommelses-hormonet"... 10µg daglig er regnet som en grei startdose om du vil forsøke.
Og i tillegg gir det binyrestøtte. Nei, jeg selger ikke. :wink:
Ellers er det godt å høre at du sakte men sikkert får ryddet ting på plass. Det gir håp. hjerte1
-
Ja, har kremen, og har brukt den noen måneder med pause innimellom. Slik det står den skal brukes, er vel 10 mg dose dagen.