-
Sv: Hypothyreose. Type 2? Skeptisk
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
ThomasWH
Man blir IKKE bedre av stoffskiftehormon-erstatning hvis man ikke er syk. Man merker kun bedring hvis man er syk! Som en bekreftelse blir man bedre - Så det er bare en måte å finne det ut på!
Men for guds skyld, sjekk binyrene først folkens! Ellers kan reaksjonen bli negativ!
Det mener jeg også er korrekt, med et tillegg :
Man kan faktisk være stoffskiftesyk - få tilført hormoner - og enda hjelper det ikke.
Og, man kan merke en delvis bedring.
Slike tilfeller er jo sjeldne da, men det er jo egentlig dem vi snakker om ?
Det er nettopp dette som holder liv i tanken min om at jeg egentlig ikke trengte behandling med stoffskftehormoner.
De hjalp jo ikke !
Og blodverdienene var en rutsjebane opp og ned og uten at jeg hadde nevnverdige kvaler ut over de symptomene jeg hadde levd med ganske lenge.
Det ble endring i dette når jeg kom over 200µg/dag Levaxin.
Men til det verre !
Og enda fortsatte man å justere oppe og ned.........
I 16 år.
Internett og forløperen til dette forum måtte til før jeg fikk så mange kunnskaper at jeg torde å stole på mine avgjørelser.
Helsevesenet hadde ikke evner til det !
Hva om det var jodmangel uten at kjertelen vokste ?
Eller mangel på noe annet ? D3 ?
Men, for all del - det kan ha vært det første også ?
Det er bare en regel som er uten unntak.
Denne.
Det finnes ingen regler uten unntak.
-
en oppdatering, hva tror dere??
Hei, det er lenge siden jeg var innpå her nå og tenkte å komme med en liten oppdatering.
Jeg har siden sist knasket vitaminer og har nå tatt nye blodprøver.
Symptomene mine har forverret seg enormt, jeg er nå langtidssykemeldt, og klarer omtrent ingenting. Jeg er helt utslitt, kroppen vil ikke, muskelsmertene er værre enn noensinne og psyket er forferdelig ustabillt hele tiden. Skal tilbake til legen i slutten av oktober for å få svar på blodprøvene mine, men de har jeg allerede fått kopi av selv....
er det noen av dere som har noen formening om hva verdiene denne gangen kan tyde i retning av?
blodprøver sist Blodprøver i dag
Homocstein 11,2 8,9
Kalsium 2,16 2,40
C-peptid 622 420
kolestrol 5,4 5,6
HDL kol 1,2 1,3
TSH 0,88 1,88
T4 14,6 14,6
T3 4,4 5,4
SHGB 49 42
D3 25 55
Homocysteinet mitt har altså gått ned fra 11,2 til 8,9
TSH har økt fra 0,88 til 1,8
T4 er stabil på 14,6
T3 har økt fra 4,4 til 5,4
furst har endret referanseverdiene for t4 og t3 siden sist
ref for tsh er fremdeles 0,20- 4,0
ref for t4 før 9-22 nå 11-23
ref for t3 før 2,3-5,7 nå 3,5-6,5
vet ikke hvilken betyding dette har for tolkningen av prøvene
-
Hei mojave.
Lenge siden, og du er verre sier du.
Det vises jo også på prøvene.
Jeg vil jo bemerke at det bare er å knaske videre på D-vitaminet, og det spørs om ikke dosen bør dobbles nå som mørketia er godt igang.
Så har du jo enda for lite stoffskiftehormoner i blodet. Det kan hende at stoffskiftet øker litt med en høyere dose.
Grunnlaget for å tolke prøvene til lavt stoffskifte er først og fremst i de sekundære prøvene, som alle går i retning av for lavt stoffskifte.
Veldig viktig å ha med disse !
så hvordan dose har du tatt de siste månedene ?
Slik endring av referansegrensene som er foretatt vil virke slik for ditt vedkommende :
Hvis du sender samme blodprøve til to labber som har forskjellige referanseområder, får du to forskjellige svar.
Det med høyest referanseområde gir det høyeste svaret.
Dermed har alle dine stoffskftereserver gått tilbake.
feks. : fT4 som er to like prøvesvar har dermed gått tilbake på den siste prøven.
-
okay, da var det som jeg mistenkte da, det så jo så likt ut.......du er helt sikker på dette altså at verdiene blir lavere enn det ser ut fordi de har justert referansene??
Jeg er rett og slett helt elendig, slik jeg har knasket de siste månedene er nesten ikke til å holde ut heller hehe
det varier litt hvor mye jeg klarer å få i meg, men jeg tar vel som oftest fem av de nycomed d3 tablettene om dagen, to trio Be, og et annet vitamin B kompleks, samt to kalsium med d vit. Jeg har ikke vært hos den legen som holder stoffskiftet mitt under oppsikt men skal tilbake til han i oktober
han mente egentlig at det skulle holde med fire møllers dobbel om dagen han....
jeg blir rett og slett koko av dette, formen er helt elendig virkelig elendig
takk for at du tar det tid, jeg er på randen til selvmord snart tror jeg, kroppen føles ikke ut som om den noen gang vil bli bra....
Mojavi
-
Det er jo lys i tunellen da mojavi.
Og det lille lyset bør du fokusere på - ikke det store mørket.
Er sikker på at du kommer deg gjennom og vil se positivt på tilværelsen igjen !
Hvis ikke du er under osteoperosebehandling, så er det ikke sikkert at kalcium er nødvendig.
Det er D-vitaminet som sørger for at du tar opp den kalsiumen som er i maten, og er det lite D-vitamin kan du spise så mye kalsium du vil - det blir bare ikke tatt opp.
Og - med en høy D-vitaminstatus er det mest sansynlig at du tar opp nok kalsium av maten du spiser.
Jeg ville heller byttet kalsiumboksen med vitamin K2 - særlig hvis osteoperose er et tema.
Håper du snart er gjennom dette da mojavi
-
holder øynene plantet på det lille lyset i tunnellen jeg hehe,
jeg klarer ikke helt å se hvorfor de blodprøvene jeg har tatt nå egentlig peker på at jeg har lavt stoffskifte, please remind me? konsentrasjon og tankevirksomhet funker ikke helt som det skal her.
en annen ting jeg lurer på er, sist jeg tok prøver hadde jeg ferritin på 32, ref 15-22.
det er ikke målt denne gangen, men kan det være at jeg er så kjempedårlig på grunn av det? Jeg har veldig kraftige mensblødninger og tar i dag ikke noe jerntislkudd.
jeg har jo ikke så høyt tsh, men det har jo økt i løpet av noen måneder fra 0.44 til 1,8 som det er nå...
i stoffskiftesammenheng er dette en stor økning? Det virker som om legene ikke i det hele tatt vektlegger økning eller senkning så lenge verdiene er innenfor referanse.....
at min T3 har økt fra 4,4 til 5,4 kan det betegnes som signifikant økning og noe man virkelig kan merke på kroppen.
husker ikke lenger noenting av det jeg har lest og fått svar på her jeg...hulk.....og sukk
men stigning i T3 og stigning i TSH og lavere T4 enn sist indikerer nå altså lavt stoffskifte?
Vel og bra hvis prøvene kan vise det, jeg hadde på en måte slått meg til ro med at jeg kanskje hadde den autoimmune varianten som ikke vises på prøver,,,,,,
-
fT3 hadde også endret ref. området vel ?
I så fall er det jo ikke noen stigning - og det er dessuten vanlig at fT3 stiger i de "innledende rundene".
Det er vel noe en ikke har noen god forklaring på, man bare registrerer at det er sånn.
At TSH stiger er jo reelt. Her er ikke refområdet endret. Og det er jo rigtig at endringen ikke er signifikant, men dog i feil retning.
Men som jeg skrev, en trenger ikke vektlegge mengdeprøver eller styringshormoner. Det er nok å se på de mer sekundære prøvene, som alle viser at stoffskiftet er for lavt.
Det er nå min måte å se det på - du må jo selv vurdere og undersøke.
Det er viktig for deg.
Jeg ser at overskriften er Hypothyreose2 - og det er det ikke belegg for i disse prøvene. Da ville alle mengdeprøvene og TSH vært høye, mens de sekundære hadde vært som de er.
Det må etter min mening være noe annet.....
-
selv lurer jeg på om jeg er i tidlig stadie av primær hypothyreose nå. TSH stiger og T4 er jo lavt om enn innenfor referanseverdi, det har jo blitt lavere enn det var primært samtidig som symptomene er værre.
Man kan vel si at mitt T4 er lavt??? eller burde det vært enda lavere om man skal kunne si at dette er hypo i utvikling???
-
Vel - alt er relativt, og ikke noe er vel så relativt som ens stoffskifte.
Om du har vært vant til en høyere fT4 når alt var bra, så kan du få symptomer om det så er 20.
fT4 er jo lavt i referanseområdet og ligger dermed an til å kunne være symptomgivende.
Og det er jo flere tegn som kan tyde på at du har rett i dine antagelser.
-
har også hørt noen si at T4 kanskje burde ligge et eller annet sted i øvre sjikt, gunstigst i øvre 2/3 av referansenivået for ikke å være symptomgivende ved hypothyreose,,,,,,,,hva mener dere om det????
-
Om det mener jeg, at man ikke skal ta statistikk for god fisk.
Det er statistikk du refererer til, og den er sikkert korrekt.
Og den viser at de fleste (hvem nå det enn er) føler seg best når de er i de øvre 2/3 av normalområdet.
Mange skal også over normalområdet for å få det bra.
Men så er det slik at ingen vet hva DU vil ha - ikke engang du.
Iallfall ikke før du forsøker å øke dosen så du kommer dit og får kjenne på hvordan det er.
Så, kjære venner ikke bruk en gjennomsnitt statistikk som et mål eller referanse på noe som gjelder DEG. Du er unik, og INGEN vet hvor du ligger i det bildet.
Heller ikke leger eller behandlingsapparat vet det.
De vet det slett ikke, og har kun en skarve statistikk som er opptatt av de som antas som friske å støtte seg til! Og den er verre enn å støtte seg til en krykke.
Den er helt ubrukelig !
Leger bør ta et et lite kurs i bruk av statistikk.
-
mer og mer forvirring
for morro skyld, ja hehe, små barn små gleder sjekket jeg opp med fastlegen hva de to siste prøvetagningene hos han viste før jeg var hos endokrinolog.
da var altså
TSH 0,44
FT4 12,7
ved neste måling var
TSH 0.88 (REF 0.20-4.0)
FT4 13,8 (REF 10-22)
ved første måling etter besøk hos endokrinolog var
TSH 0.88( REF 0.20- 4.0)
FT4 14,6 (REF 9-22)
og siste måling viser altså
TSH 1.8 ( REF 0,20- 4,0)
FT4 14,6 ( REF 11-23)
jeg blir bare mer og mer forvirret av dette jeg, de første prøvene ble tatt for et år siden når symptomene mine forverret seg, de siste er tatt i en peridode der jeg omtrent ikke klarer å fungere og er sykemeldt på grunn av plagene.
trodde egentlig ut fra de siste prøvene viste at jeg kunne være hypo ut fra utviklingen fra prøvene hos endokrinologen før jeg begynte å spise vitaminer, men når jeg ser på de enda tidligere prøvene kan jeg på en måte ikke se noen grunn til denne forverringen av symptomer jeg opplever nå, eller er det bare jeg som er så forvirret at jeg ikke skjønner noenting lenger.?? Jeg hadde jo lavere FT4 når symptomene mine var mildere.
må legge til at jeg ikke vet hvordan verdiene mine var før jeg begynte å kjenne meg dårlig for et års tid siden, alle prøvene er tatt etter symptominntreden
-
Nå er du jo påvei til å lage en fin statistikk da mojavi :)
Den kan du glede deg over eller gremme deg over, men den kan ikke hjelpe deg.
Det er for mange usikkerhetsmomenter som ikke påvirker statistikken din.
En gang skrev jeg : "Har du symptomer, så er dosen for lav".
Jeg står ved - iallfall i 90% av statistikken......
Og med det klare forbehold at det gjelder behandlet hypothyreose.
Og grunnen er jo at det i de tilfeller er så utrolig mange symptomer som opptrer når stoffskiftet er lavt - mot når det er høyt.
Høyt stoffskifte ved hjelp av Levaxin er vanskelig å oppnå, og det er særdeles ubehagelig - noe man neppe holder ut.
Enda en viktig grunn, er at det advares mot overdosering.
Har du sett noen advarsler mot underdosering ? Det vi lider av altså - det som gjør at vi er syke ?
De fleste av oss kommer fra en langvarig ubehandlet situasjon med masse fastgrodde symptomer og svært dårlig psyke.
Og så advares vi mot overdosering ?
Jeg mener det skaper et helt forfeilet innstilling til behandlingen.
Det er en fortsettelse av underdoseringen det skal advares mot !
-
lurer på om andre her ville ha tatt i mot tilbud om levaxin og lithotyro..lallalalalal et eller annet hvis de hadde prøver som så ut som mine og så sterke symptomer på stoffskifteproblemer??
Jeg har altså knasket D3 og B vitaminer i en fire måneders tid nå i håp om at det skulle gjøre meg bedre, stoffskifteprøvene har ikke blitt nevneverdig bedre men JEG har blitt nevneverdig dårligere og er nå 100 prosent sykemeldt,,,,,
-
Er jo for Jæ.... å gå slik. Og det blir jo ikke noen ordning før du får avgjort om du har en behandlingstrengende situasjon eller ikke.
Hvor mye D-vitamin tar du da ?
Har du testa det ?
Og - hvordan var det - har du antistoffer ? (dårlig husk....)
Prøveresultatet kan dessverre ikke si nøyaktig hvor ille man har det. De er jo ikke prøver av stoffskiftet, men bare av den mengden stoffskiftehormon som er i blodet - og der gjøres det ikke noe......
En som har 16 kan ha det verre enn en som har 12 - og det skriver jeg ikke for å være jæv lig mot deg da mojavi :)
-
Jeg vil gjerne nevne at professor Kenny de Meirleir (stikkord: Lillestrøm Helseklinikk og ME) stadig nevner hypothyreose , formodentlig type 2. Det er en type feil på reseptorene som blir verre jo lenger man går med ME. Det går igjen i powerpointpresentasjonene også.
http://cfsfm.org/index.php?option=co...573&Itemid=165 her er det såvidt nevnt også.
-
anti TPO
hmm, nei jeg har ikke anti TPO på mer enn 35, så derfor er jeg skeptisk ,
sjuk er jeg det er helt på den rene, men hva som kan gjøre meg bedre, si det har jeg null peiling på, jeg vet at jeg får levaxin hvis jeg vil ha det,
det er ikke normalt å ha det sånn som jeg har det, men ME???? det har jeg vanskelig for å tenke meg....sukk...
Moren min hadde antistoffer og gikk sikkert i 20 år uten behandling, hun ble bedre når hun fikk levaxin etter at antistoffer ble påvist,
men med meg er det altså ingen antistoffer....jeg er så utrolig i tvil om hva jeg skal gjøre, jeg har vondt når jeg sitter, vondt når jeg står, vondt når jeg går, legger på meg fem kilo av tre gram sukker eller fett, og er SLITEN, psyket mitt er helt nedkjørt,
fastlegen min mener alt er psykisk,,,....men det er jo reelle smerter og jeg må si jeg har hatt større psykiske vansker i livet enn det jeg har nå uten at jeg har hatt så fysisk vondt hele tiden...
dette ender nok med at jeg velger å forsøke behandling for lavt stoffskifte, men jeg skulle så gjerne ha en forklaring jeg kan kjøpe selv på hvorfor det skal være lurt,
en del av meg sier nemlig at fastlegen sikkert har rett, jeg er nok bare et nervevrak og en hypokonder som har vondt overalt, mens en annen del sier at han tar feil og at det er noe annet som feiler meg.....kanskje lavt stoffskifte.......
-
nei kjære deg - ikke tro på dem !
Stol på deg selv - har du smerter, så har du det.
Har du symptomer på lavt stoffskifte så har du det !
Så vidt jeg kan forstå deg vil du gjerne vite hvorfor kroppen din har stoffskifte.
Og det har da virkelig ikke med noe psykisk å gjøre - det er fullt ut rasjonellt.
Det er jo det motsatte som burde vekke en mistanke mot det psykiske !
Det er også en konskvens av lavt stoffskifte at man blir svak - også psykisk.
Og er det noe rart !
Man får ikke greie på noen ting, og hendvender man seg til de som får betalt for å ha greie på det, så blir man hypokondermistenkt fordi man gjerne vil finne ut hva det er som gjør at man er syk !
Neste gang noen i hvit frakk penser innpå det temaet, så reis deg, og si at du ikke kan stole på at vedkommende kan jobben sin.
Er det fastlegen - så bytt !
Det er en helt forfeilet tankegang, og foreldet.
Hva vet du om hva den legen skriver på "CV"-en din ?
Og hvem tror du en anne lege som senere leser dette stoler mest på ?
Deg ?
Jo - jeg har vært mitt oppidet .......
-
Men hvorfor ere D-viteminlagrene så lave?
er det pga lite sol, eller malabsorpsjon slik som cøliaki? gluten er jo kjent for å trigge anti-TPO.
25-OH D skal helst være minst 80 nanomol per liter.
Man kan få alskens hypo-symptomer av mangel.
Din var bare 25.
Antistoffene skal teoretisk også bli mer normale når D-vitemin blir bedre.
Det går også an å ta solseng to ganger i uke, nå er det okay i følge Moan på radiumhospitalet. De har forsket på det. Det gir ganske mye D-vitamin.
-
jeg vet vel ikke riktig hva legen skriver om meg, hehe, men han har iallfall skrevet nok til at jeg ikke får noen uføreforsikring fordi forsikringsselskapene mener jeg har fibromyalgi.....
og hvorfor mitt d3 er så lavt??? jeg er veldig lyshudet, og bruker høy solfaktor når jeg soler meg fordi jeg blir så fort brent.....men jeg er ca 3 ganger i året i syden, i fjor dro jeg i mai, august og januar og likevel var altså status rundt 25...
etter å ha trykket i meg rundt 5 d3 tabletter med 10mikrograms styrke i fire måneder sammen med en mengde b12 og b-kompleks og trio-BE sammen med kalsium har verdien steget til 55 etter en sommer med to uker i syden og kanskje ikke så mye sol ellers,
jeg har problemer med tarmene men cøliaki eller glutenallergi tror jeg ikke jeg har, jeg plages med forstoppelse og oppblåsthet, veldig oppblåst uten at det kommer mye luft og med cøliaki har man vel motsatte plager som diare eller???
jeg har vitterlig en mengde symptomer på stoffskifteproblemer men fastlegens mistro gjør at jeg bare har lyst til å gråte.......
burde mitt d3 ha økt enda mer med det inntaket av tilskudd jeg har tatt, det tror ikke jeg, og hvorfor var det så lavt????????? på grunn av tingene jeg har forklart over her????
og vil bare legge til et spørsmål...når man knasker d3 og har lavt stoffskifte, vil ikke da FT4 stige når d3 verdien stiger??? med meg er det jo ikke tegn til stigning i FT4 nå tvert imot er nivået det samme og referanseverdiene til laben er endret....
-
55 er jo også en svært lav verdi på D3-lageret.
Og det du har spist av D-vitamin er ikke nok, jeg mener, ikke på meg iallfall.
Jeg spiste jo 100/dag i noen mnd i sommer og da steg det - til 100.
Nå har jeg tatt 50 i noen måneder og skal snart måle.
Og det vil jeg jo poste her om.
Jeg tror ikke man lager nok D-vitamin når stoffskiftet er lavt. Og hormontilskudd ser ikke ut til å hjelpe uansett type.
Kan likegjerne belage deg på å knaske D-vitaminer også.
Så er det jo ikke sånn da, at man kan spise D-vitamin for å få flere stoffskiftehormoner.
Mitt tilfelle senket dosen med 50% og så kan det vel se ut som de ble bedre benyttet.
De som ikke er under behandling, men som har symptomer tross normalt/høye stoffskifteverdier skulle en tro kom i samme gruppe.
De som har lave stoffskifteverdier uten antistoffer bør jo passe på at skrotten får det den skal ha, og da er jo D-vitamin noe som virkelig peker seg ut.
-
ja, jeg er forberedt på å knaske D vitamin fremover jeg, skal ta litt solarium også tror jeg, nå har jeg i tillegg kjøpt jerntabletter for jeg syns kanskje at ferritinet mitt var litt vel lavt også med 32 ug/L med ref på 15-200-----kan ikke ta for mye av det med de mageproblemene jeg har da, men en tablett i ny og ne må kanskje til?
Ellers leste jeg også et sted at det var bra med fløte i maten for oss med lave d3 verdier og da må jeg si det er rart at jeg ikke har høy d3 for jeg spiser mye av det, hehe, har tålt det godt før, men nå skyter vekta i været for ingenting....
utgangspunktet mitt var egentlig at jeg ville forsøke å se om jeg ble bedre av tilskudd av d3 og B vit fordi jeg egentlig ønsker å unngå andre medisiner, men jeg vet ikke om jeg klarer å spise nok til å bli frisk når jeg bare blir værre...
ettersom det også sies her at man ikke kan forvente at d3 tilskudd skal kunne øke t4 verdiene i blodet, så hadde jeg kanskje litt feil i å tenke at jeg skulle prøve bare vitaminer for å bli frisk....
jeg trodde vel i min naivitet at bare jeg fikk opp d vitaminstatus så ville jeg føle meg bedre, men jeg innser vel at det kanskje skal mer til enn bare det for at jeg skal bli bedre enn jeg er nå.....
-
Var innom legen min i dag og fikk for morro skyld med meg stoffskifteprøver fra tilbake til år 2000 da jeg var i mye bedre form enn nå....
t4 TSH
2000 16,5 (9-22) 0,46 ( 0,30-4,50)
2005 14,4 " 1,10 "
2009 13,8 " 1,70 "
2009 12,7 " 0,64 "
2009 14,6 " 0,88 (0,20-4,0)
2009 14,6 (11-23) 1,80 "
Det synes som om mitt T4 var en del høyere og TSH mindre når jeg følte med bedre. Alle prøvene øverst som er tatt hos fastlegen har jo realtivt synkende verdier på T4
Prøvene tatt hos endokrinologen er noe høyere.....men kan kanskje ikke direkte sammenlignes......
konklusjonen jeg selv trekker av dette er at jeg føler meg bedre når T4 ligger omrent 8 i verdi over minste referanse,,,,,
Ved de siste prøvene ligger jeg bare ca 4 over minste referanse og nå føler jeg meg dårligere enn noen gang....
kan denne nedgangen i T4 i seg selv være nok til å skape så kraftige symtomer?
Som dere skjønner leter jeg fremdeles etter svar i blodprøvene selv om jeg nå skal starte opp med medisiner fordi endokrinologen mener jeg har lavt stoffskifte uansett.......
noen innspill???
-
Den nedgangen kan fint være årsaken til at symptomene har økt.
Så må en jo ta hensyn til at referanseområdene er forskjellige.
En 50% måling vil være 15,5 hos den labben fastlegen bruker - og 17 hos den labben spesialisten bruker.
Altså, hvis du hadde levert inn samme blodprøven til disse to, hadde du fått to forskjellige svar. om prøven var 50% ned ville du fått 15,5 og 17.
Disse hadde da vært like høye. (les lave)
Dermed kan det se ut som du har stått omtrent på stedet hvil.
Innspillet mitt må bli at du bør øke dosen - hvis du klarer.
Siste innspill fra hormonlabben på Aker, er også at fT4 bør være over 20.
-
på stedet hvil ja, hehe, da kan jeg jo ikke tilskrive forverringen at jeg har fått lavere stoffskifte ut fra blodprøvene iallfall, men det spiller ingen rolle egentlig, bare jeg som maser og tror at jeg må se det før jeg kan tro det om du skjønner,, hehe, jeg er skeptiker av natur, selv om alle symptomene er der.
Vanskelig å øke noen dose når jeg enda ikke er medisinert, men jeg regner med å starte opp om ikke lenge nFinn :)
Jeg har bare hatt en langsom forverring av mine symptomer uten medisiner jeg ;(
-
Hypothyreose. Type 2? Skeptisk
Da starter jeg endelig opp med kombinasjonsbehandling for å se om det kan få meg i bedre form.
Doseringen blir som følger 25 mikrogram LEVAXIN morgen og formiddag, og
5 mikrogram LIOTHYRONIN morgen og formiddag foreløpig i to uker....
Høres det greit ut tro????
-
Sv: Nå har jeg fått resepten !!
Jeg har ikke noe annet svar enn prøv! Og følg med på symptomer. Du skal kanskje øke litt etterhvert. Gratulerer med resept, og da håper jeg at det går den riktige veien for deg!
-
Sv: Nå har jeg fått resepten !!
Det høres jo greitt ut med 5µg om gangen etter det jeg har lest.
Det er noen år siden jeg leste det, men jeg har sett mange steder at de kritiserer at det brukes 20µg tablettstyrke. Denne må jo deles i 4.
Liothyronin bør komme som et tillegg til den eksisterende Levaxindosen. Mange leger sier at Liothyronin ikke virker, men de har jo satt ned Levaxindosen når de inførte Lio-tillegget.
De kan ikke helt vite hva de driver med når de setter ned en på forhånd for lav T4.
Tilførsel av T3 vil ikke endre på blodets innhold av T4.
Dag Viljen kom med det ypperlige forslag at man skulle produsere en slow releaser slik at det kunne tilføre T3 over litt tid.
Men for å bote på mangelen av denne tablettype burde man ta Liothyronin til maten. Det ville forlenge opptakstiden.
For ordens skyld : Liothyronin tas opp 100% uavhengig av tarminnhold.
Levaxin tas i beste fall opp bare 80%.
Så får vi jo håpe at det hjelper deg.
-
og på apoteket ser apotekteknikeren bekymret på meg og sier " det er ikke vanlig at disse medikamentene tas på denne måten, det vanlige er å ta det i en dose........har du prøvd dette tidligere?????"
jeg vet ikke hva jeg skal si.......jeg sa, jeg velger å stole på at legen min vet hva han driver med, det er vel ikke deres oppgave å overprøve ham????
null svar
-
Kan bare si : nope !
Legen er sjef.
En kan ikke råde andre etter generell statistikk......
Det - kan man jo prøve å forklare legen også.
-
mojavi, det er helt vanlig å dele opp både levaxin og spesielt liothyronin.
Faktisk så er det best å dele opp liothyronin i kvarte og ta en kvart om morgenen og en kvart til lunch.
(men jeg vet om folk som tar morgen og sent om kvelden)
Og legene er jo også bekymret for store ft3-topper hvis man tar alt samtidig.
PRofessor Dr. Ridha Arem har også denne oppdelingen i sin bok The Thyrodi solution. Og gjett hva han bruker? Ofte Thyroid...
-
Jeg tar 25 mikrogram, en halv tablett Levaxin nå og 10 mikrogram liothyronin om morgenen og det samme til lunsj, etterhvert er det meningen at jeg skal trappe opp for å ta det samme på ettermiddagen også.
Foreløpig merker jeg ingen bivirkninger, vanskelig å si om jeg merker noen virkning i det hele tatt, selv om jeg innimellom føler meg mer opplagt,,,,,det kan være placebo også :)
kan det være at 10 mikrogram liothyronin er for mye mener du Nora????, jeg har 20 mikrograms tabletter som jeg deler i to....
-
Normalt tar man en kvart to ganger om dagen, muligens tre, og måler hva det blir i blodprøvene. Pleier å være brukbart hvis ft4 er bra også.
Men noen er annerledes og trenger mer, og vi har sett at noen Oftebro-pasienter tar flere liothyronin-tabletter om dagen....
En ny teori er at deres reseptorer er tettet igjen av noen inflammasjonsproteiner og de trenger slike doser....se min posting om xmrv.
-
jeg har nå tatt medisinene mine i litt over en uke.
jeg har i lang tid hatt problemer med treg mage, men helt siden første dag jeg har tatt medisinene har jeg nå vært på do hver dag mot normalt for meg en gang i uken...
det føles som om det er en prosess som foregår i kroppen som gjør at ting skjer fortere, merker ingen andre virkninger eller bivirkninger, da er vel alt som det skal være kanskje???
-
Hei Mojavi!
Jeg har tatt medisinene i to uker nå og opplevde det samme som deg at magen fungerer bedre.
Det første som slo meg var at nå begynner det å skje noe i kroppen min.
Så får håpe det:)
Ingen bivirkninger hos meg heller. Skal øke dosen til tre ganger om dagen i morgen.
Spennende tider vi går imøte:)
Ønsker deg lykke til videre med behandlingen:)
Vennlig hilsen hønemor
-
var vi kanskje på det samme kurset tro??? Oftebro???
-
Ja kanskje vi var på samme kurs:).
Jeg var på kurs med Oftebro 24 Oktober. Det tok ca en uke før jeg fikk resept på T3 og T4.
Var litt utolmodig med å komme igang, så tiden fra jeg var hos han første gang og til jeg fikk begynne med medisiner var lang som et vondt år:).
Nå er vi i gang begge to og får følge med på hvordan dette drar seg i vei for oss begge:)
Vennlig hilsen hønemor
-
joda, vi var på samme kurs hehe, deilig å kunne ha kontakt med noen som var der samtidig, jeg fikk også min rundt den 30 okt, men jeg avventet oppstart fordi jeg skulle på en reise og var litt engstelig....det er spenndende, jeg er litt nedstemt i dag fordi jeg har hatt så masse synsforstyrrelser, migreneaura, uten migrene....men ellers merker jeg ikke noe spesielt som kan relateres til medisinene,.. håper opptrappinga di går fint da, jeg følger like etter...:)
-
Bivirkninger???
jag tar den første dosen medikamenter klokka 0600 om morgenen og den neste klokka 12...
I dag ble jeg veldig uvel på jobb rundt 1030, jeg begynte å skjelve, kaldsvette og følte det som om jeg kom til å besvime, hadde hjertebank og følte meg rett og slett elendig.
Jeg har tidligere hatt sånne episoder dersom jeg har hatt lavt blodsukker, eller iallfall inbiller jeg meg at jeg må ha hatt lavt blodsukker, fordi det har hjulpet å få i seg noe søtt....
rundt 1145 tok jeg så neste dose medikamenter og etter lunsj og inntak av disse følte jeg meg bedre...
hadde ingen merkelige symptomer før jeg kom hjem etter middag. Sånn ca klokka 1800 tiltok de samme symptomene igjen, hjertet hopper og pulsen banker, jeg svetter og må sette meg for ikke å gå i bakken....
for meg fremstår det som om at når virkningen av medikamentene blir dårligere tiltar disse ekle symptomene, kan det være sånn, eller kan det være at jeg ikke burde ta mer når jeg føler meg sånn?? hvilke erfaringer har dere med sånt??
-
Har du hatt det før, så bør en vel undersøke ?
Er sikkert vanskelig å finne ut hva det er.
En venn hadde det slik du forklarer, men kanskje av en annen årsak ?
Det var en vanncyste som lå like ved binyrene og som trykket adrenalin ut i blodet når han reiste seg fra en stol el.l.
Og det tok flere år å finne ut.