-
Sv: B-12 og hypotyreose?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
sivcath
Men B12 (eller alle B vitaminer) er vannløslige, og blir det for mye i kroppen, så blir det vasket ut med urin.
Hej svicath vink11
Af alle B-vitaminer er B12 det, der ER fedtopløseligt og kan dermed deponeres i kroppen, men mig bekendt ligger den øvre grænse så højt, at det er ikke lykkedes mig endnu at finde beskrivelser af overdosering hos mennesker (kun i forsøg med rotter, hvor mængden af tilført B12 var astronomisk).
Her på forummet er der nogle flere B12-temaer og kan findes ved at følge disse links:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=6118
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=6055
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=5261 (indeholder et "dødt" link)
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=5183
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=4931
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=7192
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=7462
Og nogle eksterne links på "skandinavisk" :mrgreen:
B12-vitamin (af Carsten Vagn-Hansen)
B-vitamin B12 - Cyanokobalamin - Methylcobalamin
VITAMIN B12 (Cobalamin)
Større behov for B12-vitamin
Anæmi som følge af mangel på vitamin B12 eller folinsyre (inkl. perniciøs anæmi)
Diagnostik af vitamin B12-mangel
B12 er yderst vigtigt for stofskiftesyge, derfor god fornøjelse med læsningen vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Af alle B-vitaminer er B12 det, der ER fedtopløseligt og kan dermed deponeres i kroppen, men mig bekendt ligger den øvre grænse så højt, at det er ikke lykkedes mig endnu at finde beskrivelser af overdosering hos mennesker (kun i forsøg med rotter, hvor mængden af tilført B12 var astronomisk).
Hi Anisa,
På de linker på nettet som jeg sjekker, som inneholder fakta om B12, så står det at de er vannløslige:
http://www.nettdoktor.no/helseraad/f...inerhvilke.php
Hva gjør B12-vitamin?
Godt for: B12-vitamin (cyanocobalamin) er nødvendig for produksjonen av røde blodlegemer og nervenes nydannelse
Mangeltegn: Blodmangel (Perniciøs anemi), tretthet, nervøsitet og tilbaketrukkenhet
Finnes i: Kjøtt, egg, melk, ost, lever og fisk. (Vegetarianere har ofte mangel på B12)
Anbefalt daglig dose: 2 mikrogram
2,6 mikrogram for ammende
Forgiftning: Ingen forgiftninger, da de er vannløselig
Fiender: Vann, sollys, alkohol, østrogen og sovepiller
Artikkel: Fakta om vitamin B12
Jeg har ikke hatt tid til å gå igjennom alle linkene du postet, men jeg skal gjøre det ved senere anledning :-)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
sivcath
Forgiftning: Ingen forgiftninger, da de er vannløselig
Jo, det står der - men i så fald er der noget, der ikke er så logisk, som de forskellige forklaringer på udskillelsen via nyrerne tyder på... Disse forklaringer fremhæver, at når et vitamin er vandopløseligt - kan det ikke overdoseres fordi overskuddet vil blive fjernet med urinen.
Det stemmer meget lidt med B12-vitaminets egenskab, at blive deponeret i kroppen, som værende en nødvendighed for at opretholde helbredet....
Hvis B12 vitaminmanglen skyldes en nedsat produktion af Intrinsic Factor, eller har man andre optagelsesproblemer i tarmen, skal man have indsprøjtning af B12 vitamin i en muskel. Behandlingen skal gives livslangt. Når kroppen har fået opbygget et depot, skal man regne med en indsprøjtning hver 3.-4. måned.
Hvis B12 manglen er kostbetinget (f.eks. veganer), kan man tage B12 piller. Hvis man ligger meget lavt, vælges der tiltider at fylde depoterne op vha. af indsprøjtninger med B12 vitamin.
Jeg er altid gået ud fra, at hvis et vitamin først skal konstant befinde sig i kroppen dvs. være deponeret til et kontinuerligt brug - må det nødvendigvis være fedtopløseligt, for overhovedet at kunne danne et depot, da det vandopløselige ellers jo bortskaffes fra kroppen i den mængde, der aktuelt, for den specifikke dag er overflødig, FORDI det nemlig ikke kan deponeres...
Det er faktisk meget interessant at finde ud af, hvad skal der til for at gøre et vandopløseligt stof egnet til oprettelse af et depot i kroppen, så det beskyttes mod at bliver udskilt gennem nyrerne. vedikke1
-
Jeg bruker B12 sugetabletter som jeg kjøper hos VitaViva. Mye enklere enn å være avhengig av sprøyter, synes jeg. Det er lov å kjøpe til eget forbruk i 3 måneder. Billigere blir det også, særlig om man som jeg aldri kommer opp i frikort.
-
Men det er jo ikke så lett å forstå hvor det er riktig å ligge på B 12 skalaen!
Hva går dere ut fra? Formen? Tallene?
-
Mange får påvist lav (subnormal) B12.
Er det noen som har fått tilbud om en Schillings test ?
Eller hvilke kriterier har man gått etter for ordinering ?
Og B12 er jo et leverdepot vitamin.
Depoet er på opp til 5.000 µg = 5milligram.
Finner ikke mye om dette, men litt her :
http://209.85.129.132/search?q=cache...ang_no|lang_sv
Må bla ned til side 16 og utover.
-
Jeg mener du ikke har noen spesiell grunn til å bekymre deg for B-12 jeg da, med den målte verdien du har. Ennå har ingen kommet med noen forklaring til at vi skal kunne trenge høyere verdier selv om vi er stoffskiftesyke og jeg tror de fleste leger vil anse at 355 ikke gir noe spesiefikt grunnlag for at du trenger mer.
Jeg anbefaler deg imidlertid hvis du føler for et tilskudd å ta 2 b-kompleks (fås kjøpt på apotek reseptfritt). De har økt min b-12 fra 148 til 374 på siste måling.
-
Takk for svar fra både n`Finn og Hildemor!vink11
Godt med store søstre og brødre som vet og kan litt mer enn meg. Fint å diskutere og tenke høyt sammen!
-
Jeg har lest innlegg på diverse forums om at noen personer trenger store tilskudd til tross for "normale" verdier.
Legene som behandler autisme osv med vitaminer, har en forklaring på hvorfor, og det har vel med medfødte feil i methylasjonen (= metallstoffskiftet) å gjøre. Alle har forresten minst en mutasjon i dette, og noen har flere samtidig og da må tilskuddene skreddersyes.
Noen trenger altså store tilskudd med B-12.
355 er akkurat under nederste anbefalte nivå, forresten.
Man kan få kjøpt B-12 ampuller til injeksjon over disk i apotek i tyskland. I USA tar man injeksjonene subkutant, og gjør det selv. Den injeksjonsformen de bruker i Norge med lange nåler og dypt i en muskel i rumpa, er egentlig bare den første man gir ved alvorlig persnisiøs anemi for å få den til å virke fortere.
Senere er det ikke noen logisk grunn for å gi den på denne måten, samme effekt å gi det med kort nå i mageskinnet, eneste forskjell er at det virker litt langsommere.
Og så er det forskjell på methylkobalamin og de andre former.
Det fins plaster også.
-
Gladmelding! Nå er jeg våken til jeg skal legge meg!
Gladmelding: jeg har vært hos endo. Etter ca 18 år som hypo. det var på tide:D
Han sa at det er ikke uvanlig at en som har fjernet deler av kjertelen ikke får nok T3.:p
Den tilbakemeldingen har jeg ventet på. Hørte dere det! Det er ikke uvanlig!
Han var riktignok ikke begeistret for at jeg bruker Armour. Men han sa at det er ikke noe rart at jeg er mye bedre nå, med Armour. For den gir meg jo T3.
For meg er det akkurat det samme om jeg går på syntetisk T4 og T3 eller Armour. Jeg vil ha noe som virker. Så jeg kommer til å teste ut begge deler.
Jeg vil, når alt er blitt dønn stabilt og det viser seg at jeg ikke er depressiv, men har manko på T3, gå tilbake til fastlegen min og si: ta lærdom av dette til neste pasient. Mistolk ikke mangel på T3 med depresjon!
Fastlegen min sa at T3 ville bare gi meg angst. og at forskning vste at det ikke var noe ok for pasientene. Når de ikke kan nok om stoffskifte, bør de jo heller sende oss videre!
Jeg har jo hele tiden trodd at min potetsekk/puddingtilværelse på ettermiddagene var depresjon!
Nå er jeg våken til jeg skal legge meg! For en overgang!
Det er helt vidunderlig:D
-
Ujevne prøvesvar ved bruk av Armour?
Hei
Endo sier at de som bruker Armour hopper opp og ned på prøvesvar.
At de altså ikke ligger pent og jevnt.
Han sa at det er fordi Armour ikke har et jevnt innhold, som Levaxin har.
Er det noen som bruker Armour som har erfaringer med dette?
Jeg er helt ny bruker av Armour (16 dager tror jeg).
Og er bare grådig nysgjerrig av natur...
-
Sv: Gladmelding! Nå er jeg våken til jeg skal legge meg!
Hei Vigdis :)
Så kos med litt gladnyheter og jeg er enig at det var på tide med en tur til endo etter såååå lang tid.:)
Jeg ser at du skriver at han (endoen) ikke var så begeistret for at du bruker Armour, men det er i grunnen av liten betydning så lenge det fungerer bedre for deg og du begeistret :)
Nyt den vidunderlige følelsen av å føle deg våken, jeg vet hvor god den er når den er tilstede.
Ha en fin kveld!
-
Sv: Ujevne prøvesvar ved bruk av Armour?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Han sa at det er fordi Armour ikke har et jevnt innhold, som Levaxin har.
Du kan hilse din endokrinolog, at det er en skrøne han formidler, når han bruger netop dette argument over for patienterne han IKKE respekterer nok til, at gide undersøge, hvad det er han står og gentager af udokumenterede påstande. Mens der aldrig har været anmeldt potency-forskelle mod Armour og Westhroid - har der været adskillige problemer med netop styrkestabilitet i alle levotyroxinpræparater. Selv senioren iblandt dem - Syntroid, har først opnået betinget godkendelse over 40 år efter at den er blevet lanceret på marked. Og disse problemer (med styrke-stabilitet) er overhovedet ikke overstået.
"USP (United States Farmakopé), den officielle offentlige standardiserings myndighed for al receptpligtig medicin, har bebudet en ændring af varespecifikationen - kendt som monografi - for levothyroxin natrium tabletter. Levothyroxin er det generiske navn for skjoldbruskhormon erstatning solgt under produktnavne som Synthroid, Levoxyl, Levothroid, Unithroid (samt Levoid, Levothroid, Levoxine, Levo-T, Levotec, Levaxin, Eltroxin, Tirosint m.fl./red.) Flertallet af patienter, der tager skjoldbruskhormon-erstatning benytter levothyroxin.
Denne ændring er foretaget for at sikre, at levothyroxin bevarer sin styrke i forhold til dets holdbarhed - et problem, som levothyroxin har haft før og fortsætter med at have. De nuværende krav er, at hver pille skal indeholde "ikke mindre end 90,0 procent og ikke mere end 110,0 procent af mængden af levothyroxin natrium." Ændringen er obligatorisk og fremover skal hver pille indeholde "ikke mindre end 95,0 procent og ikke mere end 105,0 procent af mængden af levothyroxin natrium" i hele holdbarhedsperioden. Denne ændring træder i kraft den 3 oktober, 2009.
Denne indsnævring af grænsen for acceptabel styrkestabilitet har til hensigt at reducere ustabiliteten i virkningen af standarddosis og dermed at hjælpe med at stabilisere thyroidea funktionen ved hjælp af en mere stabil dosis. Lige nu, når man skal hente en ny forsyning af levothyroxin og eksempelsvis udleveres et produkt fremstillet hos en anden producent end den forrige - risikerer man at den næste pille er på 90% af styrken, end den forrige, der havde en styrke på 110%, eller omvendt. Tillige med yderligere usikkerhed forbundet med, hvor længe lægemidlet var opbevaret på lager. Dette betyder i realiteten, at ens medicindosis er blevet ændret uden at man selv er klar over det.
Denne seneste udvikling kommer efter FDA's meldelse i 2007 til alle virksomheder, der fremstiller levothyroxin natrium lægemidler, at de skal indstille dem på at der vil fremover blive stillet krav om at opfylde de 95,0 procent til 105,0 pct styrkeforskel, hvilket virksomhederne skal opnå indenfor en tidsfrist indenfor 24 måneder. (Du kan læse brevet FDA sendt til laegemiddelproducenterne online.)"
Dette betyder - Vigdis - at selv om der står Levaxin eller Eltroxin på boksen man henter fra apoteket, er det langt fra sikkert, at pillerne er fremstillet af den pågældende producent. Det kan det sagtens være, men det kan også indeholde pillerne fremstillet i et andet land eller hos en anden producent end den, der står opført på emballagen.
Det er en storindustri, hvor alle er hinandens underleverandører, hvor alle har aftaler med alle om fremstilling og levering af diverse komponenter osv. I tilfælde af havari i produktionen, dvs. forventet leveringssvigt - køber de produkterne hos hinanden, pakker dem om og sætter egne labels på osv. Dette gør netop, at der er ikke den magt i himmelen, der overhovedet kan sikre en fuldstændig ensarthed af styrken og indholdsstoffer i de medicinske produkter, der står på hylderne på apoteket.
Forleden læste jeg, at Westhroid (jeg selv bruger) bevarer sin styrke under opbevaring på 30 år, forudsat den rette lager-temperatur. Opbevarer man den i fryseren (som jeg gør med mit reservelager), er holdbarheden af styrken endnu længere.
Så når din endokrinolog ønsker at argumentere mod Armour ved at fremhæve Levaxinens påståede styrkestabilitet - burde han og alle hans kolleger - udvise så meget videnskabelig akkuratese (de påstår de besidder), at det burde være muligt for dem, at grave bedre argumenter frem, end denne useriøse skrøne han har budt dig under jeres samtale. vink11
-
Amerikas Levaxin har vært tatt ut av hyllene pga ustabilitet i dosene 3 eller 4 ganger. Det var tallet sist jeg var innom FDA og tittet, og det er lenge siden. Såvidt jeg husker har det aldri skjedd med Armour, som er underlagt samme kontroll.
Det er foreldet 30 år gammel "kunnskap" legen din formidler.
-
Kan vi tenke oss andre løsninger, dersom det er slik at hans Armourpasienter hopper? Andre løsninger enn ujevn blanding i pillene?
Kroppen til en person uten stoffskifteproblemer, hvordan er den?
Er den jevn?
Jeg lurer.
Andre tanker?
-
Akkurat nå har jeg vært gjennom en lang berg - og dalbane. Og jeg har ikke akkurat lyst til å hoppe over til syntetisk T4 og T3. For nå venne rjo kroppen seg til Armour. Jeg vil gi den en sjanse.
Hvor lenge bør jeg gi den en sjanse?
Ett år?
Vil det gi meg et svar+
Så får jeg se da.
Merkelig at de er så sinte på det de brukte bestandig i forrige legegenerasjon?
Grisen altså. Armour, Westroid altså.
-
Mine tanker er vel at han er en skrønemaker.
Har han noen pasienter som går på Armour i det heletatt ?
Som det sies her er dette salgsargumentasjon fra den store syntetkrigen på 70/80 tallet.
http://www.thyroiduk.org.uk/tuk/page..._info_pack.pdf
En saks fra denne :
Many NHS GP’s do not know of the natural thyroid hormones but some GP’s can remember prescribing Armour Thyroid prior to the 1980’s.
Many doctors have been told that Armour Thyroid was discontinued due to discrepancies in potency. This is not true. We have checked with the FDA, the American equivalent to the MHRA and there have been no recalls due to stability problems. The manufacturers simply decided not to bother to licence the product in the UK due to reduced sales as the synthetic thyroxine was brought into use and was and is much cheaper for the NHS to give to patients, bearing in mind that thyroid medicated patients get their prescriptions free. If your GP suggests stability problems to you, please ask him for the relevant study or research, as I will be very interested in seeing this. Please also give him the enclosed Armour Thyroid Research Pack, which will inform him of the stability of Armour Thyroid.
Det finnes masse slike eksempler - det er bare å søke.
-
Du vil kjenne om det virker etter hensikten lenge før det har gått et år. Og da er du på vei.
Men det kan ta et år eller mer å finne optimal dose og for kroppen å bli helt bra.
Selv var jeg på topp etter bare to måneders bruk, og økte så sakte så sakte men likevel for fort. Krasjlanding. Etter det tok jeg det enda roligere, og det gikk bra. En stund. Så ble det for mye, men det tok 6 måneder før kroppen sa i fra. Og ny reduksjon.
Jeg har vært oppe i 3 grain om dagen, så nede i 2, så måtte jeg inn med Levaxin i tillegg (og før noen rekker å fly i strupen på meg: pga formen, ikke pga blodprøvene: jeg må ha FT4 over 17, på Armour alene ble FT3 for høy og FT4 for lav).
De siste årene har jeg jevnt over ligget på 2 grain Armour + 100mcg Levaxin. Og må justere litt hit og dit alt ettersom. Akkurat nå kjenner jeg på pulsen at jeg nok må litt ned på en av delene. Sannsynligvis kutter jeg Armour med en liten kvarting, siden jeg har hatt ubehag et par uker nå.
Og det igjen kan henge sammen med at jeg hadde ferritin på 2, altså tomme jernlagere. Så nå spiser jeg jern, som igjen sørger for bedre form og antakelig bedre utnyttelse av hormonene, som igjen gjør at dosen må ned. Igjen.
Men det massive, skumle, grusomme håravfallet som skremte vannet av meg og aldri ga seg, det stoppet etter 2 uker med dobbel dose jern. Gudskjelov!
Litt berg og dalbane, men etterhvert har jeg lært meg å kjenne etter, gjør en justering etter eget hode og tar en blodprøve for å bekrefte. Som regel stemmer justeringen godt med blodprøven.
-
Ingen grund til at fare i struben på nogen, for at gøre det rigtige for sig selv. Da jeg startede på Westhroid har jeg sideløbende trappet ud af Eltroxin. 25 mcg ad (om)gangen. Først efter nogen tid (nogle måneder tror jeg) endte jeg på "ren" Westhroid. Jeg har gudskelov (måske derfor) ikke oplevet noget udsving eller hormonkrise undervejs.
Her skriver Janie Bowthorpe om netop dette: "Da grise-thyroidea er tilbøjelig til at indeholde mere T3 i forhold til thyreoidea hos mennesker (80/20 i forhold til den menneskelige 93/7), skal nogle patienter have tilføjet en lille mængde af T4 til at udligne denne forskel. Men ikke før, at de finder deres personlige, optimale tørret thyroidea-dosis, som fjerner alle symptomer og udviser deres frit T3 i retning af den øvre del af reference-rammen."
Lige det sidste hun skriver om først at finde den rette dosis først, har jeg ikke anet noget om dengang, men det gik jo godt alligevel, gudskelov. vink11
-
Takk for n´Finn. men hvorfor er levaxin ei hellig ku? For mange seminarer betalt av legemiddelindustrien?
-
Kjære søstre og brødre! dette er så bra! Få gode råd og lære litt mer for hver dag.:D
Ja, jeg skal forsøke å ile langsomt. men, jeg har kanskje ikke ilt så veldig langsomt, da. jeg begynte på 1/2 Grain første dag, men syntes det var lite moro å starte lavere enn det jeg går på av Levaxin, så jeg gikk opp til 1 grain. Så etter ca tre dager gikk jeg opp på 1 1/2 og etter ca halvannen uke 2 grain. Nå står jeg vel på det til jeg begynner å merke ting.
Det er mulig at hverken min fastlege eller endo vil gi med Armour dersom jeg fortsetter med det. men de kan jo ikke nekte meg å bruke det!
og dersom jeg blir bedre (som jeg allerede har blitt etter to og en halv uke), så bør det kanskje klinge noen klokker hos dem også?
-
Sv: Leger med erfaring med Armour?
Ingrid Norheim på Aker kan mye om Armour. Jeg gikk på Armour før/mens jeg gikk til henne. Jeg tror nok hun helst ville at jeg skulle bruke Levaxin, men var mest opptatt av meg og hvordan jeg hadde det. (Dessuten koster jo Armour en del mere enn Levaxin) Hun er desidert den beste legen jeg har gått til!
-
24.02.2009: Påbegynt dagbok
24.02.2009: Påbegynt dagbok
Høst og vinter 2007-08 meget sterke angstattakk uten tilsynelatende grunner. Kunne gå over dager. Våknet med angst. Kan ikke huske at jeg har hatt slik angst siden 98.
Kalde føtter, hender. Fryser lett.
Fordøyelsesproblemene er større enn noensinne (hatt problemer med magen siden jeg var 20 år). Problemer med å komme på do, til tross for store mengder fiber. Føler meg som et gassverk. Med en gang jeg åpner munnen og spiser, dannes det gass.
Sløv og initiativløs på kvelden. All energi er borte etter ca kl 17.
Ukonsentrert, glemsk. Må spørre om igjen. Glemmer hva andre sier. Føler meg senil og dum.
Våren og sommeren 2008. Mindre angst.
Høsten 2008. Angstnivået øker igjen. Våkner med angst. Går i kognitiv terapi.
Januar 2009. Beslutter meg for a slutte med østrogentilskudd som jeg har brukt i 1 1/2 år. Går ned på Levaxin på grunn av forhøyede verdier, i følge lege S. Før: 150 mg 6/7 dager 100 mg 1/7 dager. Nå: 150 mg 4/7 dager 100 mg 3/7 dager.
Noen dager senere: Angsten forsvinner!
Var det østrogen?
Pakningsvedlegg østrogen nevner angst som en av mange bivirkninger. Verken gynekolog eller fastlege støtter meg i teorien. Har jeg et psykisk stempel som umuliggjør en slik slutning?
Begynner med D3-vitamin, 50-60 mg hver dag. Etter noen uker, tror jeg at jeg føler meg litt mer energisk, men er ikke helt sikker.
Forsøker å legge om kosten. Spiser mye havregrøt og selolje i håp om å roe magen. Kutter nesten helt ut brød. Hjelper litt, men havregrøt er ikke akkurat gourmetmat. Mye gass forsatt.
Fortsatt iskald hender og føtter, tiltross for ullsokker, ulltrøyer mm.
Legetime i februar. Legen min kjenner ikke til Armour. Han er skeptisk. Gir henvisning til endokrinolog, ber meg om å ikke handle på egen hånd.
Jeg føler meg desperat, jeg vil bli bedre. Jeg velger å handle på egen hånd, og har bestilt Thyroid Armour.
27.02
Trent og gått mye i dag. Bang, plutselig er jeg kraftløs! Sånn har jeg IKKE hatt det før.
Helt slått ut, aller mest kvelden. Nå er kl 22, jeg føler at jeg nesten ikke klarer å skrive dette. Har bare lyst til å grine, av slitenhet. Jeg er ikke deprimert. Føler at jeg ikke har energi. Jeg tror jeg kommer til å trappe opp dosen fra i morgen.
Vært på skolerevy, fikk nesten ikke med meg noe. Ville sove, legge meg ned. Tenkte at nå ramler jeg av stolen, besvimer. Føler jeg er på siden av meg selv.
Jeg tror det var galt av legen å la meg gå ned i thyroxindose da jeg fortalte ham at jeg hade sluttet med østrogen. Så vidt jeg forstår påvirker østrogen thyroxin slik at det er feil å gå ned i thyroxin når jeg avslutter øtrogen.
28.02
Skjelver på hendene. Trøtt selv etter en lang natts søvn. Antar at det jeg merker er for lav dose. Valgte å øke 50 mikrog ut på dagen. Går bare og venter på Armour og håper på fremskritt, energi, konsentrasjon. Orker nesten ikke prate. Smerter i fingerledd siste uka, hovne.
02.03
Kl er 12 på dagen, har spist lunch. Skjelven i kroppen. Trøtt tiltross for at jeg har sovet som en stein i natt. Problemer med konsentrasjon. Svimmel.
Merker at jeg klarer ikke holde tråden lenge når jeg jobber. Lange pauer hele tiden. Tror snart jeg pauser mer enn jeg jobber. Blir sliten av ingenting. merkbart dåligere siste uka.
03.03
Lege S mener det er virus. Jeg lurer på om jeg er undermedisninert på thyroxin. Er nå tilbake på dosen fra jul 150 6/7 dager 100 1/7 dager. Sluttet med Tolvon. Litt hetetokter, men det går greit.
06.03 Forferdelig trøtt, svimmel og sløv hele uka. Føler meg ikke sjuk. Bare helt uttafor. fryser og fryser. temperaturmåleren er ikke god!
Armour har kommet i dag, begynner i morgen. Prøver å huske å ta temperaturen
07 - 08.03 Valgte å starte rett på Armour 1 grain, kuttet ut levaxin. Sovet godt, varm hender og føtter
09.03 1 1/2 grain Sovet dårlig, fryser, kald
10.03 Sovet dårlig. Hjernen og kroppen går på lavgir, orker nesten ingenting. Mye mer hetetokter nå, er det overgangsalder eller Armour som slår inn? Vurderer å slutte med antidepressiva nå. Anbefales å bruke 2-3 måneder på det. Særlig når en har brukt det lenge. Lege S sier jo at jeg ikke skal gjøre flere ting samtidig. Jeg er usikker. Begynte nedtrapping av Cipralex i kveld, nå 1 tablett. Tok 1 tablett Tolvon for å få en god natts søvn.
11.03 Sovet godt. Mer energi i dag, mer konsentrert og føler meg glad. Er det Armour som gjør seg gjeldende, eller søvnen jeg fikk i natt? Mindre hetetokter. Mindre frossen
12.03 Vært endel våken på morgensida. Mer energi. Passe varm! Tror jeg har mistet vann i kroppen, buksene slarker mer, og knoklene i ankelen er TYDELIGE! Hurra! Kjenner LYST til å gjøre ting, det er godt, så godt!
14.03 Problem med å våkne for tidlig. Hodet fullt av tanker, men det er tross alt gode tanker, om lyst, men får ikke sove. Økt Armour til 2 grain i dag
15.03 Sovet bedre
19.03 1 Tolvon i går, strever med å sove etter at ryggen fikk en vridning mandag.
Litt frossen innimellom, men mest varm og opplagt
22.03 Svimmelhet er tilbake på kvelden, konsentrasjonsproblemer og surr i hjernevindinger. Økte fra 2 grain til 2 1/4 grain. Ble gira av å ta 1/4 grain to timer før leggetid.
23.03 Bør vurdere å dele opp dosen i to eller tre porsjoner for å få maks resultat av dagen. og la tabletten ligge under tunga og løse seg opp. Gått opp til 2 1/2 grain daglig. 2 grain morgen, 1/2 grain ettermiddag.
03 Fortsatt surrete i hodet. Kald innimellom. Det kan hende jeg burde tatt en liten dose Levaxin nå i starten, og ikke hoppet rett fra det ene til det andre. Valgte å ta 25 mikrogr. Levaxin. Vet ikke om det var lurt eller dumt. men nå er det gjort. Delte opp dosen og tok to doser i dag, tidlig morgen og kl 11 (kuttet ut levaxin etter to dager)
Mye smerter i ryggen fra 16.03, kontinuerlig og ikke bedre. Forstrakk noe? Håper det ikke er prolaps, problemer med å gå ordentlig. ta på sokker helt umulig... Lege neste uke.
02.04 Muskler, ikke prolaps. Voltaren i en uke. Var hos lege S i går. Bedre i dag. trent. deilig! neste gang må jeg insistere på å komme til med en gang, idiotisk å gå med sånne smerter i over to uker. Begynne med 3 grain mandag? Tar dosen i to runder, 2 grain morgen og resten kl 14/15. Klokke på mobilen som ringer for å minne meg om dose to.
06.04 Har nå trappet ned antidepressiva til 5 mg Cipralex. Ikke noe problem! Jeg tror ikke jeg kommer til å savne dem når denne måneden har gått og jeg har sluttet helt!
08.04 Brukt 3 grain siden lørdag 04. Jeg tror nok at jeg har gjort alt litt for raskt (mitt navn er utålmodighet). Sliter med å sove nok. Våkner for tidlig og sovner ikke igjen. I dag kjenner jeg at kroppen føles anspent, stramme muskler, kjeve, armer og ben. Det kan være at jeg har kjørt for fort opp. Og hva med binyrene, funker de ordentlig? Tar 2 1/2 i dag. 1 Tolvon for å sove skikkelig.
09.04 Tok 2 1/4 grain i dag. Føles bedre nå på kvelden. Helt surrete i dag. Føltes tungt å skulle gå tur. Orket ikke jobbe som jeg hadde tenkt. Jobbet med rolige stillesittende ting, men følte meg ikke noe særlig tess eller konsentrert. Beina kjentes som stokker i hele dag.
12.04 2 1/2 grain. Ikke brukt Tolvon for å sove. Sover tungt nå for tiden. Når gjorde jeg det sist, helt av meg selv? det må være mange år siden! jeg har jo slitt med søvnprobleme rde siste 25 årene, tror jeg! Anspentheten (08.04) og følelsen av beina som stokker har gitt seg. Symptomer nå: sløv, trøtt, ukonsentrert, susing/lyd i øre av og til, skjelver på hendene, fort sliten, rask følelse av at det er nok, at jeg ikke orker mer, av og til svimmel. Men likevel har jeg kappet og saget greiner i dag, mør og sliten i armene. Hardtrening, deilig! Det er tydelig at denne overgangen fra Levaxin til Armour tar tid. Jeg må smøre meg med tålmodighet. Ikke lett for en som ikke eier tålmodighet!
-
Antidepressiva og lavt stoffskifte
:D:lol:
Hurra! Jeg har tatt min siste tablett med antidepressiva!
Og jeg har det bare fint!
Jeg tror kanskje at jeg fikk antidepressiva i stedet for T3. Legen visste ikke bedre.
Nå får jeg T3 gjennom Armour, og har det helt ok.
Ikke noe angst. Ingen depressjon.
Nå kan dere gratulere meg!
Og om jeg fortsatt har det sånn som nå om ett år, om to år osv. Så har jeg kanskje rett? jeg har forsøkt å slutte mange ganger, men aldri klart det før jeg fikk Armour.
Jeg bobler (har trent i 3 1/2 time, så litt endorfiner fra treninga er det vel akkurat nå) og er STOLT!!!
dette er en liten ettertanke til dere som har psyke og er hypo....
kanskje dere trenger T3?:roll:
-
Sv: Antidepressiva og lavt stoffskifte
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg bobler (har trent i 3 1/2 time, så litt endorfiner fra treninga er det vel akkurat nå) og er STOLT!!!
Jeg "bobler" og er stolt sammen med dig Vigdis http://www.cosgan.de/images/smilie/musik/k045.gif
Respekt og lykke til, med hele fremtiden, der starter i dag! http://www.cosgan.de/images/smilie/musik/n025.gif
-
Dette er jo helt fantastisk Vigdis!!!!!!!!!!!
Gratulerer!
Har gjort det samme selv, sluttet på antideppresiva og jeg kjenner meg mye bedre uten.
Stå på!!
hjertflag1
kram1
-
Kjempeflott Vigdis Du trenger ikke noe slikt. Ingen trenger det. Om man har behov for å roe litt ned, så finns det andre midler som Bach Blomstermedisin ( homeopatiske midler ) som fungerer utmerket - og som ikke har slike alvorlige bivirkninger.
Dette må vi heise flagg for ! FLOTT !!!
Norge1 Norge1 Norge1
-
Nyt det med alle krefter - feirer med deg :D
- nettisen
-
Hei
Uansett. Jeg VET jo ikke om Armour og det at det har gått så lett å slutte har en sammenheng. Det er jo alltid et problem når en gjør flere ting på en gang. Men det er uansett deilig å oppleve at jeg klarer meg bra uten tabletter. Og har det flott uten!
Det å føle at man mestrer og fikser selv er jo en deilig følelse!
-
Gratulerer! Hurrer med deg! Nyt mestringsfølelsen og boblinga :D
-
Ja, det er deilig. Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Det eneste jeg strever med, er søvn. Og jeg er helt avhengig av det. En natt med dårlig søvn setter meg helt ut. Blir totalt vrak (som om jeg har vært gjennom en forferdlig fyllekule). Så kanskje har alle årene med antidepressiva gjort meg litt nedsløvet på det med å klare å sovne, og når jeg våkner, klare å sovne igjen, helt til det er på tide å stå opp! Jeg vet ikke hvorfor det er slik. Jeg merker bare at det ikke er like enkelt å få det til hver kveld!
Det er en liten ting i det store. Og det store bildet, det oppleves ganske ok nå.
-
Godt at det store bildet fortoner seg som bedre Ruth og kanskje er dette med litt dårligere søvn en forbigående fase etter at du sluttet på AD, som du selv er inne på.
Skulle det vedvare finnes det i hvertfall ting du kan forsøke for å få sove godt.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Ja, det er deilig. Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Det eneste jeg strever med, er søvn. Og jeg er helt avhengig av det. En natt med dårlig søvn setter meg helt ut. Blir totalt vrak (som om jeg har vært gjennom en forferdlig fyllekule). Så kanskje har alle årene med antidepressiva gjort meg litt nedsløvet på det med å klare å sovne, og når jeg våkner, klare å sovne igjen, helt til det er på tide å stå opp! Jeg vet ikke hvorfor det er slik. Jeg merker bare at det ikke er like enkelt å få det til hver kveld!
Når du føler dig som et vrag (efter for lidt søvn) - Vigdis - er der så ingen tvivl om, at du reagerer på søvnunderskuddet. Men der er også brug for en tilpasning, en slags "genoptræning" med hensyn til sine individueller søvnvaner, efter man er startet på Armour-behandlingen og den skrider godt frem.
Det er meget individuelt og mens nogle netop vil gerne sove mere, fordi de nu sover bedre end før (søvnkvalitet), kan det ske for andre, at de bliver bange for, at de ikke længere sover så meget som før, fordi deres søvnbehov er blevet (naturligt) mindre med Armour, end det var før.
Når øget søvnbehov er et symptom på lavt stofskifte, er det kun normalt at ens søvnbehov kan falde, når stofskiftet blive bedre reguleret (uanset om det sker med Levaxin eller Armour). Alligevel vil mange føle at de har søvnunderskud, mens de i virkeligheden ikke længere har brug for at sove så meget som før. Har man været underbehandlet gennem mange år, har ens egen opfattelse omkring søvnbehovet tilpasset sig de faktiske forhold - kan man derfor blive urolig over ændringen i søvnmønsteret.
Men som sagt først - føler du dig som vrag, er det et godt tegn på, at du har brug for mere søvn end du får. Måske er det værd lige at vente lidt og se, om dette ændrer sig længere fremme i forløbet? Det håber jeg. kram1
-
Fikk svar idag jeg, at mitt B-12 lå på 181. referanseområde: 200-700.
Alikevel var legen usikker på om jeg burde få noe tilskudd, siden det var "rett under ref.området". Synes ikke det føles noe bra om jeg ikke får behandling for det. Lurer på hva jeg skal gjøre nå.
Må vel mase mer på legen da....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Fikk svar idag jeg, at mitt B-12 lå på 181. referanseområde: 200-700.
Alikevel var legen usikker på om jeg burde få noe tilskudd, siden det var "rett under ref.området". Synes ikke det føles noe bra om jeg ikke får behandling for det. Lurer på hva jeg skal gjøre nå.
Må vel mase mer på legen da....
Synes du skal be legen om å få prøve enten B12 sprøyter eller B12 sugetabletter en stund. Om dette får deg i bedre form så er det ingen tvil om at du burde ha.
Jeg tar sprøyter hver 2. måned. Jeg tok min siste nå på lørdag.
Fra å være ordentlig pjusk lørdag, så ble søndagen helt annerledes og bra.
Jeg er overbevist om at sprøytene faktisk virker veldig positivt på meg og at vi med Hypo ofte trenger dette tilskuddet.
-
Metallsmak og ubehagelig varmefornemmelse
Jeg har siste halvannet døgnet hatt metallsmak i munnen. I en til to uker har jeg hatt en ubehagelig varmefornemmelse i kroppen. Som om det brenner litt. At jeg er overopphetet. Det er annerledes enn hetetokter, de vet jeg hvordan er, dette er mye mer feil, på en måte. Litt hjertebank og skjelver på hendene.
Søkte på nettet: overdøse av selen, D-vitamin og thyroxin kan gi metallsmak. legen min bare rista på hodet og sa at han ikke visste noe om hva dette kunne komme av.
Jeg tar 2 1/2 grain Armour, gått opp til 3 siste uka, men begynt å gå tilbake nå, på grunn av dette ubehaget.
Tar 1 tablett selen enkelte dager, og 2-4 Dvitaminer, 10 mikrogram.
Noen som vet?
-
Sv: Metallsmak og ubehagelig varmefornemmelse
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg har siste halvannet døgnet hatt metallsmak i munnen. I en til to uker har jeg hatt en ubehagelig varmefornemmelse i kroppen. Som om det brenner litt. At jeg er overopphetet. Det er annerledes enn hetetokter, de vet jeg hvordan er, dette er mye mer feil, på en måte. Litt hjertebank og skjelver på hendene.
Søkte på nettet: overdøse av selen, D-vitamin og thyroxin kan gi metallsmak. legen min bare rista på hodet og sa at han ikke visste noe om hva dette kunne komme av.
Jeg tar 2 1/2 grain Armour, gått opp til 3 siste uka, men begynt å gå tilbake nå, på grunn av dette ubehaget.
Tar 1 tablett selen enkelte dager, og 2-4 Dvitaminer, 10 mikrogram.
Noen som vet?
Jeg tror personligt ikke, at det er D-vitaminet (du er sikker på, at det er det rette D-vitamin du får?) eller selen, der giver dig metalsmag i munden. Ikke i disse doser du opgiver. Der kan være mange flere grunde til netop metalsmag i munden.
Man kan få metalsmag i munden af amalgamfyldninger, specielt nyere, eller hvis tyggefladerne er slidte, eller hvis kviksølvdepoterne frigives i kroppen pga. f.eks. at evnen til at frigive er forbedret, mens evnen til at udskille er uændret. Men man kan også få metalsmag i munden, hvis man f.eks. har en uopdaget betændelse i en tandrod. Lige som reflux eller blodudsivning i mavesækken kan give samme oplevelse af smag af metal. Lægemidler mod sukkersyge også kan give metalsmag. Eller hvis kroppen ikke kan formå at skille sig af med evt. overskud af kobber. Også folk med overvækst af Candida kan opleve metalsmag i munden.
Man kan også opleve metalsmag i munden ved overbelastning med kalium, hvis man bruger (for meget) vandrivende lægemidler med kalium. Folk der overtræner kan derfor også reagere med metalsmag i munden i perioder med mere træning, hvis de udskiller for meget natrium og "beholder" for meget kalium (proportionelt). Hvis du træner som du plejede før, kan det ske at der nu hvor "biologien" er ændret (forbedret) pga. skifte til Armour, at der bør sørges for mere opmærksomhed på vand og salte, for netop at opretholde elektrolytbalancen...
Det, der næsthyppigst efter sølvplomberne giver folk metalsmag i munden er netop forstyrrelser i elektrolytbalancen dvs. balance i forholdet mellem natrium, kalium og vædske. Det kan man kontrollere ved en blodprøve. Dine andre symptomer kunne gerne tyde på det sidste. kram1
-
Sv: Metallsmak og ubehagelig varmefornemmelse
Takk for godt svar, Anisa.
Det er riktig D vitamin, D3 kolikalseferol, som jeg bruker. Jeg spiser masse salt nå! Før var jeg også fylt med "salt er farlig, ligg unna!" Nå salter jeg maten friskt. Spiser masse saltet kjøtt og fisk. Og kjenner at salt er deilig! Og at jeg vil ha det gode saltet.
Jeg spiser ikke noe mot sukkersyke.
ubehagelig er det i allefall!
-
Seponering av antidepressiva og reaksjoner
Jeg har sluttet med antidepressiva. Og har så mye aggresjon at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg! :twisted: Var hos legen i dag, spurte om han hadde en liste med symptomer over kroppslige og psykiske reaksjoner etter seponering. Nei, det trengte jeg ikke tenke på, det var jo så lenge siden (tre-fire uker siden...) jeg hadde sluttet.
En jeg kjenner opplevde sinne i et halvt år begge gangene hun sluttet. Et halvt år! :twisted:Og kjente igjen min beskrivelse av raseriet som bobler opp for ingenting.desp2
Om flere har liknende opplevelser, kanskje vi kunne laget en liste over reasjoner som kan komme etter seponering?
Jeg føler meg forvirret. Hvorfor vet ikke leger mer om dette?
-
Sv: Seponering av antidepressiva og reaksjoner
Når det gjelder medisiner, opplever jeg ofte at det er bedre å snakke med en farmasøyt. Er du godt kjent på apoteket du bruker, så "forlang" at de skal finne svar for deg!!