På labben hos UNN i Tromsø, er det andre verdier:
URINS 230-480
Urinstoff 3,2-8,1
Mine verdier ligger sånn ca midt i mellom de verdiene.
Printable View
På labben hos UNN i Tromsø, er det andre verdier:
URINS 230-480
Urinstoff 3,2-8,1
Mine verdier ligger sånn ca midt i mellom de verdiene.
Ja jeg tror faktisk jeg er ekstra følsom og merker smerte ol tidligere enn andre (uten at jeg vet det sikkert).
Mine prøver var sendt til Fûrst og min var på 340 og referanseområdet er på 155-350 som det står på arket jeg fikk.
Problemet ligger jo da i å skulle få en lege til å ta meg alvorlig og da spesiellt min, hehe. Så i denne omgang får jeg bare tenke at jeg sikkert ikke har noe slikt. Kanskje jeg bare blir påvirket fordi jeg har lignende vondter;_)
Hallo!
Er urinstoff det samme som urinsyre? Jeg har Urinstoff 7,1 på alle blodprøver, ref.omr er 2,6-6,4 mmol/L. Er det derfor jeg har så innigranskauen vonde og stive muskler/skjelett?
Håper ikke jeg ødela eller sporet av tråden. Ikke alltid lett å legge innlegg på rett sted.. :)
Hilsen Gekko
Har ikke peiling på om det er samme tingen desverre men det er sikkert noen her inne som vet ;-)
Urinstoff er ikke urinsyre.
Det er et stoff som nyrene skal skille ut og de måler hvor effektive nyrene er ved denne målingen.
Det er forøvrig mye brukt i kremer - det gjør huden myk........
Er det noen som vet hvordan det er i forhold til at man har økt i urinsyreverdiene (eller hva det nå heter). Jeg blitt testet for det tre ganger 2003 da den var på 291, 2009 da den var på 303 og i 2010 da den var på 340.
Og jeg har nå hatt vondt i bena (mest høyre ben) i flere uker nå. Det dersom jeg går mye så blir det skikkelig vondt og om jeg da løfter benet opp så kjennes det som om det strømmer væske til området der jeg har mest vondt (rundt omkring hælen). Setter jeg meg ned etter å ha gått mye og lar beina hvile er det skikkelig vondt å reise seg opp for å gå igjen men det blir bedre etter hvert, og slik holder det på. Kan ikke se at jeg er noe hoven eller noe er bare såååååå lei av å ha vondt i bena.
Voltaren hjelper i en viss grad men jeg er ikke fan av å ta så mye piller så jeg prøver å unngå det. Eneste gangene jeg stortsett tar voltaren er når smertene kommer i tannkjøttet, kjennes ut som om jeg har tannverk deluxe men dette går over på noen dager som regel og der hjelper voltaren helt.
Uff, det var ikke bra, at ikke blir bedre med gikta. kram1
Har du prøvd å finne årsak til at verdiene er så høye? Kostholdet virker jo inn på urinsyregikta. Prøvd å endre på det? Funker for meg. Har mindre smerter nå, enn tidligere, da jeg spiste alt mulig rart. Spiser du allopur? Voltaren er jo mest betennelsesdempende, og har lite innvirkning på urinsyregikta. Bruker du ikke allopur, bør du få det, så fort som fy! :)
Har ikke snakket om legen om dette en gang jeg så jeg vet jo ikke om jeg har urinsyregikt heller.
Så bor jeg jo i Egypt da og har ikke klart å finne en skikkelig lege her ennå heller.
Kosten er det vel egentlig så som så med, har ikke særlig matlyst og får somregel til å spise to kanskje tre ganger i løpet av dagen. Hater å lage mat også så det hjelper jo ikke akkurat til. Nå har jeg jo unger da så jeg prøver jo å gi de et ganske godt kosthold men kanskje det er for mye kjøtt her i huset;-) Jeg er et kjøttmenneske og bare må ha kjøtt men jeg steker det alltid veeeeeeeldig godt. Prøver å bruke grovt brød og knekkebrød, og helst grov pasta om vi har det. Prøver å få i meg litt salat og grønnsaker også men innrømmer at jeg ikke helt får det til.
vedikke1
Det forklare jo saken! Kjøtt er fy mat for oss med urinsyregikt. Helst bør man spise kjøtt hver fjortende dag, og kylling en gang i uken. Men ikke bare kjøtt er fy, øl og vin likeså, pluss mange forskjellige typer grønnsaker og frukter. Selv om du steker kjøttet veldig godt, har det ikke noe å si for gikta. Det er selve kjøttsammensetningen, eller hva nå det kalles for, som kroppen ikke takler. Aller helst skulle du ha spist mye fisk. Reker og annet skalldyr er fy. Og spise alt for mye brød er heller ikke så lurt. Puriner var det vist det heter. Mat som inneholder det, er farlig for oss.
Du kan lese mer om urinsyregikt og kosthold i denne tråden:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10950
og på denne siden:
h t t p:// w w w.orf.no/revsyk/kosthold8.html
På denne siden står matvarene listet opp etter innhold av puriner:
http://www.kropogkost.dk/syre-base/s...rbindelser.htm
Det er puriner man skal forsøke å få i seg minst mulig av når man har urinsyregikt. Sånn sett synes jeg oversikten på den siden er veldig grei.
Legger inn linken riktig for deg jeg, helgemann:
http://www.orf.no/revsyk/kosthold8.html
Sånn!
Takker, da skal jeg ta en kikk på disse linkene.
Vel, jeg drikker i hvertfall ikke alkohol så ingen problem der, og jeg spiser egentlig mest kylling eller kjøttdeig av okse, ja og litt biff i ny og ne da;) Men jeg skal kikke på linkene og se om jeg får til å forandre litt på kostenxx9
medscape melder idag om funn som tyder på at fruktose forårsaker en stigning av puriner i blodet.
Undersøkelsen bygger på blodprøver tatt etter inntak av diverse leskedrikker og juice.
Inntak av lett-produkter viste ikke slik stigning.
"Administration of fructose to human subjects results in a rapid increase in serum uric acid and increased purine synthesis," he explained. "In addition, this effect is more pronounced in individuals with hyperuricemia or a history of gout."
Skriver Dr.Choi, Boston University Scool of Medicine.
Skulle ikke forundre meg om sukrose også viste seg å ha samme virkning. Er bare mer og mer sikker på at alt det sukret vi spiser ikke er bra på noen måte...
... og etter litt søk på nettet så finnes det iallfal én studie som bekrefter dette...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17378997
nei - to
http://content.karger.com/ProdukteDB...asp?Doi=176340
Datagrunnlaegt er lite, dog.
M.a.o. er all kjemisk fremstilt sukker dårlig sort for våres helse. Og likevel er det det eneste alternative til sukker, som finnes her til lands. Politikerene skulle blitt satt av på en øde øy, hvor kun kunstig sukker fantes, så skulle vi se, om pipa fikk en annen lyd...
Ja, jeg tror du har rett. Det er foredlingsprosessene som muliggjør at vi kan spise sånt i så store kvantum at det skader oss. I den naturlige formen - som fruktose i frukt - skal det godt gjøres å få i seg problematisk store mengder.
Tipper at det samme gjelder for det meste annet... oljer og fett og hvitt mel..