-
Re: D-vitamin - stoffskiftepåvirkning ?
D-vitamin "tappes" jo ganske langsomt ut av kroppen. Det er ikke utenkelig at det i løpet av noen år kan føre til lav D-vitamin status, og til øket behov for Thyroxin. (det i følge mine egene observasjoner).
Jeg har halvert Armourdosen og føler meg bedre. Kan hende virker det slik på Levaxin også ?
Om "teorien" stemmer vil du jo komme tilbake til fordums høyder .....
Spis D3 og se om du blir bedre, men du må nok ( igjen ifølge meg selv) ta mer enn du gjør for å kjenne effekten.
Jeg la på dagsdosen 10µg hver uke til den var på 50µ/dag.
Etter en uke ble jeg for trøtt om kvelden på den dosen, så jeg har krøpet nedover til 35 nå. (30 ren D3 til frokosten, så er det 5 i calsium jeg tar før middagen).
-
http://www.x-plosiv.no/index.php?option ... 5&Itemid=1
Jeg tror det trengs "bevegelser".
Blir de omfattende nok vil det tvinge fagfolk til oppdatering - og det er nok tvingende nødvendig !
Ofte treffer jeg på at fagfolk beroliger undrende som spør om D-vitamin at det lages i huden - 20min sol i ansiktet pr. dag er nok - og liknende.
Så hvordan oppstår mangel da ?
20 min. sol/dag er vel oppnålig for de fleste, jeg må si at så lite får jeg aldri ! Likevel har jeg nytte av å spise D3. Stor nytte !
Forøvrig viser studier at det foregår lite D3 produksjon på tider utenom noen få timer mitt på dagen. Kveldssol er null verd.
Nok en gang kan vi altså ikke stole på fagfolk !
Det virker som de er opplesere av samme bok og at denne er fra forrige århundrede.
Feks denne : http://www.eldreforeldre.no/component/o ... 7/id,1495/
Forferdelig å la være å oppfordre til et høyere D3 inntak i den lesergruppen dette er myntet på !
Og studier viser jo at huden mister evnen til å produsere D3 samtidig som utelivet omtrent er helt utelukket for mange.
Mye tyder på at hypothyreose også vanskeliggjør denne livsviktige funksjonen.
Diabetes, en annen stoffskiftesykdom, forskes det mye mer på enn på thyroideasituasjoner og det drives mye bedre der.
Der er man ute med klare anbefalinger om å øke D3 inntaket.
Vår stoffskifteforening svarer unnvikende og i alt for generelle vedinger på undrende spørsmål om dette.
Og det er bare sterkt beklagelig !
Jeg lar være å sitere derfra. Jeg syns det er trist at mitt potensielle forbund bare sitter på gjærdet, men enhver kan jo lese selv.
-
Jeg har ikke sett denne før nå, og sendte Viggo Valle min hjertens mening :
http://www.nrk.no:80/programmer/tv/schr ... 55653.html
Denne mener jeg også bidrar til å sementere forvirringen om D-vitamin.
Siterer : D-vitamin er fettoppløselig og kan derfor ikke løses opp i vann og skilles ut gjennom urinen. Derfor er det skadelig å ta for store doser D-vitamin - det hopes opp i kroppen og har skadevirkninger.
Bildet er mer nyansert enn som så Viggo, og man bør jo ikke bare sitere fra den samme boka som alle andre gjør. Den må være fra forrige århundre.
Det som kalles D-vitamin, er i virkeligheten 5 forskjellige steroideliknende stoffer.
De har svært ulike egenskaper og giftighetsgrad og finnes i hver sin avgrensde del av biologien og zoologien.
Fakta om D-vitamin bør inneholde detaljerte opplysninger om dette !
Mennesket produserer D3 - ingen andre. Og skal helst ikke ha i seg de andre. Flere av dem har uheldige virkninger på oss.
D2, som er fra planteriket, avsetter giftige metabolitter i kroppen - det gjør IKKE D3 !
Du, av alle, bør vel vite at fiskemølje ikke har tatt livet av noen Viggo - og der er det D3 for alle penga.
Jeg ser at D2 selges i såkalte helsekostforretninger enda. Det er beklagelig, men skyldes nok bare uvitenhet, både hos selger og myndighet !
Du burde heller ta tak i denne sendrektigheten enn å falle for fristelsen til å delta i det almindelige hylekor.
Ellers er nok D3 det vanlige å bruke, og det er INGEN grunn til å advare mot dette - tvert imot !
Så håper jeg du vil rette fadesen.
MVH n`Finn
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av n`Finn
http://www.nrk.no:80/programmer/tv/schrodingers_katt/3255653.html
Det allerbedste ville være, hvis der kom forbud mod at trykke helserelaterede artikler i den "lette" presse. Og mage til sludder om D-vitaminet har jeg ikke set længe. Ikke noget at sige til, når det er Arne Aastrup som citeres/skriver, en skrubforvirrende og forvirret "kost-forsker", der gang på gang kompromitterer sig selv ved at skrive selvmodsigende artikler, afhængig af hvem bestiller arbejdet. Så er det frygteligt med alt fedt, så er det måske alligevel ikke så slemt... Og hvad ved han om vitaminer i det hele taget?
I Nordmænd har jo en af de bedste læger med forstand på vitaminer, som godt nok bor i Danmark, men kan "træffes" på http://www.vitamindoktor.dk og der kan man bladre i hans vitaminforklaringer med den SIKKERHED, at informationer derinde altid er opdaterede til den nyeste viden. Og i det hele taget, er det altså bedst IKKE at læse alting, som bliver publiceret hvor som helst. Ugeblade og formiddagsaviser er altså IKKE en troværdig kilde til viden. Man bør derfor vurdere og vælge nogle få kilder til viden, man med mellemrum "konsulterer" og dermed undslipper forvirringen.
For min del har jeg valgt, efter adskillige sammenligninger med andre osv. sitet VitaminDcouncil.org og med hensyn til D-vitaminets "giftighed" er denne artikel: The Truth About Vitamin D Toxicity en af de mest troværdige kilder til viden om den påståede D-vitaminets påståede giftighed.
Vi kan lige prøve at lege Sherlock`s og forsøger at gætte os til, hvilken grund kan der være til, at der dukker gang på gang sludder fremme i pressen, om D-vitaminets påståede giftighed i bestemte koncentrationer, som altså ikke er større, end anbefalet ved almindelige mangeltilstande. Hvorfor skal vi have det at "vide" med mellemrum?
Ja, hvad hvis det bliver afsløret, at D-vitaminet også virker kolesterol-regulerende? Således, at det dårlige kolesterol bringes ned og de sunde kolesterol højnes ved? Jamen... verdens (vist nok) tredje størst sælgende "medicin" er "kolesterol-sænkere" STATINER! Og statiner er faktisk ikke andet, end medicin-designernes efterligning af D-vitamin-molekylet! Jo, bare ikke så perfekt som det naturlige.... Statiner er fulde af bivirkninger, skadelige for en række kropsfunktioner og tillige skaber en ægte D-vitaminmangel gennem receptorblokering. Men tænk, hvis folk, i stedet for at købe de hundedyre statiner - nøjedes med at holde styr på deres kolesterol med almindeligt D-vitamin, hva`? Jamen, så ville billioner og atter billioner af salgs-dollars forsvinde i den blå luft. DERFOR bl.a. at vi hellere skal skræmmes fra at indtage terapeutisk-effektive doser af D-vitamin, efter at vores frygt for overdosering, med mellemrum bliver frisket op gennem peseudovidenskabelige pladder-artikler i den lette presse.
Noget af forklaringen om denne vedblivende advarsels-syge, ud over det kommercielle, kan være, at indtil for få år siden kunne man ikke købe D3-vitaminet i de danske apoteker. Man kunne derimod kun købe D2-vitaminet, som fremstilles ved bestråling af bestemte svampe. At dette D2-vitamin slet ikke findes naturligt, under nogen form, i menneskekroppen - gjorde ingenting. Man havde ordineret dette "fremmede" vitamin i den tro, at det bare var D-vitamin. Og når vi ikke har/benytter denne bestemte vitaminform i vores organisme - vil der selvfølgelig kommer problemer idet der slet ikke skal så meget til at det (giftige) stof, før kroppen reagerer MOD det. Mig bekendt - er det kun rotter, som kan tåle D2-vitaminet - men hvis Aastrup eller hans lige ikke rigtig har sans for, at D-vitamingruppen er altså mere end et stof - bliver vi ved med at læse lignende sludder længe endnu. :?
Håber at jeg ikke lyder for sur, men altså - den slags misinformation er virkelig noget, der kan bringe mig til at tale "fransk" af ren irritation over, at læsere bliver regnet for en bunke idioter, der bare tror på hvad som helst, det behager en avis at trykke.... Sorry, nu sker det igen ;)
-
Sitat:
Det som kalles D-vitamin, er i virkeligheten 5 forskjellige steroideliknende stoffer.
Typer af D-vitamin
* Vitamin D1: molekylær blanding af ergocalciferol med lumisterol i forholdet 1:1
* Vitamin D2: ergocalciferol eller calciferol (dannet ud fra ergosterol) - Vitamin D2 kan skabes ved at bestråle svampe, så de danner ergocalciferol. Ergocalciferol findes ikke naturligt i menneskekroppen, med mindre det tilføres som tilskud. Hos mennesker er D3 mere effektiv end D2 som forstadie for 25-hydroxyvitamin D, der er det tilgængelige forråd af D-vitamin. Det samme gælder hos aber, egern og kyllinger, mens rotter bedre kan udnytte D2.
* Vitamin D3: cholecalciferol (dannet ud fra 7-dehydrocholesterol). Cholecalciferol er forstadiet for calcidiol, der på sin side er forstadiet for calcitriol. - Vitamin D3 eller cholecalciferol er den type D-vitamin, der dannes i menneskekroppen. Det opstår under huden, når 7-dehydrocholesterol reagerer med ultraviolet lys, type B (UVB) med bølgelængder fra 290 til 315 nm. Denne stråling findes i sollys, når solen står så højt over horisonten, at UVB kan trænge igennem atmosfæren. På grundlag af bare én minimal dosis af denne stråling, dvs. før huden begynder at blive rød, kan der dannes 20.000 IU. En biologisk feedback mekanisme hindrer, at der dannes for meget D-vitamin ved overdreven udsættelse for sollys. Cholecalciferol transporteres til leveren, hvor det omdannes til calcidiol eller 25-hydroxy-vitamin D, som er den type vitamin, som kroppen oplagrer. Mængden af calcidiol i blodet afslører, om en person lider af mangel på D-vitamin. God helbredstilstand opnås ved koncentrationer mellem 40 og 60 ng/ml (100 til 150 nMol/l).
* Vitamin D4: 22,23-dihydroergocalciferol
* Vitamin D5: sitocalciferol (dannet ud fra 7-dehydrositosterol)
-
Anisa - jeg bøjer mig dybt i støvet for dig. Tak for dine geniale og vel-argumenterede indlæg.
VH Karina
-
Det er mulig vi har den beste lege på vitaminer Anisa, men jeg har et bestemt intrykk av at han desverre også er den eneste......
Ellers tak for et flott innlegg.
Jo mer vi kan grave frem, jo bedre - så det er bare å skrive. Egene erfaringer med høye D3 doser er svært velkommne.
-
Sitat:
Jo mer vi kan grave frem, jo bedre - så det er bare å skrive. Egene erfaringer med høye D3 doser er svært velkommne.
Prøv så at granske denne blog på nettet, hvor en privat person gør sig velunderbyggede tanker og overvejelser omkring D-vitaminet, betydning, sammenhænge med andre aspekter, doseringer osv., lidt i stil med dine....
High cholesterol, low vitamin D and its significance. Så imponerende, at jeg er ved at oversætte den til dansk, ord for ord ;)
-
Jeg så et Tv-program på Svensk Tv2 sent i går kveld som handlet om D3. Vetenskaps magasinet.
Jeg har funnet fram til omtalen og link til nettTV av programmet, men får det ikke fram her.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3 ... pos=lasMer
Tv her :
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/m ... os=extra_0
Ã…rsaken til at jeg ikke fikk se det, var at det IKKE var haket av for noen av de tre boksene her : windows mediaplayer : verktøy/alternativer/nettverks-taben - de tre øverste boksene til venstre der.
-
Hei!
Jeg bare lurer på en ting eller to ang. D-vitamintilskudd. Nå har jeg tatt 10 ug D3 en god stund (pluss bittelitt i kalsium/magnesium-tilskuddet mitt) og tenkte jeg skulle prøve å øke til 20 ug. Gjorde det, og resultatet ble...........PIZZATRYNE! :shock: Jeg ser altså ikke ut. Kan ikke huske at jeg har hatt så mange kviser/betennelser i ansiktet noen gang. Jeg var ikke plaget av kviser i det hele tatt da jeg var for lav, men merket at jeg fikk noen da jeg begynte på Lio. Og så nå da...hjelp! det kan virke som om D-vitamin har en effekt ja gitt, men vet ikke om jeg synes den er så positiv akkurat nå. Dessuten er jeg fryktelig trøtt om kveldene - har ikke du også nevnt det n´Finn? Jeg har aldri vært trøtt om kveldene, det har jo alltid vært den tiden jeg har vært mest våken.
Hilsen Lilje
-
Akkurat det samme har skjedd med meg, Lilje! Jeg begynte å ta 10 mcg D3 samtidig som jeg begynte på Lio for ca 2 måneder siden, og kvisene bare tøt frem. Jeg har vært plaget siden midten av 20-årene, men i vår/sommer har jeg vært finere i huden enn på mange år. Kan selvfølgelig ha noe med sol på kroppen å gjøre, men jeg får nå kviser på de merkeligste steder. Skikkelig irriterende når disse popper opp igjen.
At kvisene har med stoffskiftet å gjøre er jeg overhodet ikke i tvil om, bare så utrolig irriterende på å ha brukt tusener på dyre antibiotikakurer, laserbehandling m.m når forklaringen egentlig lå i sykdommen :evil: . Og som sagt - jeg ble bedre og bedre etterhvert som jeg økte doseringen på Lev og blodprøveverdiene mine ble bedre.
Trøster meg emd at dette kanskje er en overgangsfase og at det vil stabilisere seg etterhvert. Trøsten får være at vi som er plaget med kviser får færre rynker når vi blir eldre :D , så sa hudlegen til meg. En hudlege som forøvrig ikke koblet hypothyrosen med kvisene mine...de burde da vite bedre?
-
Tydelig at noe skjer med huden ja.
Jeg har hatt en slags kvise mitt i ryggen - plassert akkurat der en ikke når.
Så jeg har fått en kløpinne av "morsomme" venner - av en eller annen grunn da ..............
Er av bambus og det er en liten apehånd en kan klø med.
Den rekker ! og jeg har hatt den kvisa der mer eller mindre i mange år.
Så begynte jeg med D3 og den ble verre, men så forsvant den for noen måneder siden - og siden har ingen sett den !
I starten med D3 fikk jeg også akkutte leggkramper - verre enn de jeg hadde. Men de ble helt borte etter en stund - nå har jeg litt, men ikke på langt nær som før.
Så jeg tror at den reaksjonen dere opplever kan være forbigående. Kanskje en reaksjon på at nå kommer det endelig D3 inn i systemet - muuuligens.....
Stå på og øk dosen.
Kroppen bruker mellom 100 og 200 µg D3 hver dag - om lageret nærmest er tomt så får du aldri fyllt opp med en dose på 10 eller 20.
Har sett flere som anbefaler 50µg (2000 IE)
-
Hehe Berit S! Bra jeg ikke er alene! Færre rynker - håper det er sant! :) kan dine kviser være et resultat av bare det at du begynte på Lio tror du? og er du plaget ennå - etter 2 mnd? iik :D
Takk for svar n`Finn! Jeg håper du har rett i at det er forbigående! Bra du ble kvitt den gjenstridige kvisa di da! Jeg synes du er heldig som bare hadde 1. :D
Jeg får ikke bare kviser - det virker nesten som huden blir tørr og litt betent rett og slett. Jeg klarer ikke la være å være borti dem heller da, så det kan jo være derfor. Håper at det er et resultat av at noe skjer i huden, kanskje at den "renser" seg, men tror det er litt "far fetched" å tenke sånn. Jeg er i alle fall ikke klar for å bli en hormonell kvise-fjortis igjen, så håper dette går over! Gikk ned til 10 ug D-vit igjen pga kvise-angst, skal vurdere om jeg tør å fortsette på 20 ug eller om jeg tar en liten kvisepause ;)
Hilsen Lilje
-
Ta deg ei kvisepause du Lilje, og bli kvitt 14-is stemplet fort som F...
kan ikke ha slikt stempla på seg.
Men ikke glem hva du driver med da.
Det er et faktum at D-vitaminmangel er svært utbredt - og lite kartlagt og lite forstått.
Det K A N jo være dette mange her sliter med ?
-
Leser i et svensk blad hvor de anbefaler D vitaminet(står ikke hvilket) som middlet til å leve lenger.
Det skal være bra mot tretthet,depresjon og nedstemthet.'
Videre skal det være til god hjelp når det gjelder MS,Diabetes,Benskjørhet,Kreft,Hjertesykdommer og Revatisme.
Men så sier de altså at man ikke skal overdosere for da tar kroppen opp for mye kalsium ,som igjen leder til at nyrene blir forkalket og man blir generellt dårlig med appetittmangel og hodepine...
Men naboene der over sier altså ingenting om dosering-bare at den anbefalte ikke er nok.
Så spørsmålet blir jo da :hvor lenge Kan man gå på høyere doser?(50 ug) og hva vil en vedlikeholdsdose ligge på??
-
Har lest det samme som deg ATV - og vet ikke svar på spørsmålne dine.
Jeg mistenker også at mange av oss kan ha for lav D3 produksjon i huden, og derfor vil trenge en dose hele tia. Sikkert høyere om vinteren ?
Jeg har sett det om nyrene og husker ikke dosene, men mener det var ved mye større doser.
Og - det er kalsiumet i blodet som reguleres, men det gjøres av PTH - Parathyreoideahormon.
Ikke av D3.
D3 omgjøres til hormonet Calsitol og dette hjelper kalsium inn i skjelettet. Calsitol har egen regulering av mengden.
Likevel kan D3 overdoseres, men det er ved svært høye doser og over ganske lang tid mener jeg å huske. Skal søke.....
Jeg ser jo at mange ordinerer kalsium samtidig med D3.
Og jeg spør : Hva er vitsen med det hvis man ikke har påvist lav bentetthet ?
Vi skal da ikke behandles for osteoperose hvis vi ikke har det !
En øket tilstedeværelse av D3 i tarmen vil sørge for at mer at kalsiumet vi får fra maten tas opp - og det kan vi sikker bare være glad for.
-
Har sett litt kjappt på Toxitet.
Det sto faktisk endel i det engelske Wikipedia : http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D
En kjapp oversettelse som jeg håper har med det viktigste :
Vitamin D lagres som 25-hydoxy vitamin D - Calsidiol. Lageret har et meget stort distribusjonsvolum og har en halveringstid på 20-30 dager.
Syntesering av bioaktivt vitamin D hormon er strengt regulert og vitamin D-toksisitet skjer bare ved overdreven dosering. Mat og vitamin D pillers konsentrasjonsnivå er altfor lavt til å være giftig. På grunn av det høye vitamin A-innhold i tran er det er mulig å nå giftige nivåer av vitamin A, men ikke av vitamin D.
Ved solexponering er det mulig å danne opp til 250µg på en dag hvis hele kroppen belyses !
Langsiktig sikker dose av vitamin D er ikke helt kjent, men doser opp til 250 µg per dag for voksne antas trygge. Alle kjente tilfeller av vitamin D forgiftning med hypercalcemia har involvert inntaket av eller over 1000 µg / dag.
Det amerikanske Kosttilskudd Referansen på vedvarende inntak av vitamin D for barn og voksne er 50 µg. Dette antas å være faktisk fysiologiske daglige behov. Vedvarende inntak av 2500 µg kan bli skadelig i løpet av noen få måneder.
The Nutrition Desk Reference mener Terskelen for toksisk effekt er 500 til 600 micrograms [Vitamin D] per kilo kroppsvekt per dag.
(var det riktig tro ???)
Det betyr vel flere ting dette.
1. 50µg/dag er en trygg dose !
2. Lageret haleveres på 3-4 uker hvis det ikke får påfyll !
Og vinteren er laaaang. Vi MÃ… altså ha påfyll.
Det spørs egentlig om 50µ er nok om vinteren her på berget ! Jeg så et sted at vi nok brukte mellom 100 og 200µg Dag.
-
Enda mer om toxitet : http://ortagubben.jetshop.se/default.aspx
her :
Överdosering?
Tillskott med D-vitamin har länge hämmats av en rädsla för överdosering. Denna rädsla har nu visat sig vara kraftigt överdriven. Omvandlingen till den aktiva formen sker i flera steg vilket är en inbyggd säkerhetsmekanism. I studier har dosbehov och säkerhet undersökts. Dessa talar för att 100 mikrogram (=4.000 IE) vitamin D3/dag ger tillfredsställande nivåer utan biverkningsrisk. Jämför detta med livsmedelsverkets rekommendation på 400 IE per dag som alltså bara utgör 10% av optimal dos.
Referens: http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6279
IE=InternasjonaleEnheter : 40= µGram. Også IU=InternationalUnits.
4000 IE : 40=100µg.
Bare et lite apropos.
Den tradisjonelle måten å sette referansegrenser på, er jo å måle "befolkningen" og sette laveste og høyeste referansegrense 2,5% innenfor høyeste og laveste statistiske maximum og minimum.
Så det er vel gjort når det gjelder D-vitamin også da ?
Og hva blir resultatet om man utfører denne på en skakkjørt "befolkning" som vår ?
jo, det blir feil.
At man nå har økt nedre grense fra 40 til 80 har man ikke statistisk hold i. Isteden har man antagelig prøvd å bruke hue.......
Fortsett med det !
-
Syns jeg må legge inn denne : http://www.lommelegen.no/php/print.php?id=527260
Les legens anbefaling - 7,5µg er dagsbehovet.
Det er ikke så greitt å onfronteres med sine tidligere uttalelser, og man skal jo vokte seg noen og enhver.
Får bare håpe at han har oppdatert seg !
Det er viktig for oss å få oppdatert info når vi spør autoritetene !
-
Da jeg studerte på -70 tallet, lærte vi at en måtte opp i 10000-20000i.e. før en ville få toksiske virkninger. Og denne dosen måtte inntas daglig og over lang tid!!(Ernæringslære v/prof. Eeg-Larsen).
-
-
Har fulgt med denna debatten med stor interesse.Begynte selv med 20mg D3 for 14 dager siden.Nu sitt æ også her med stooore vonde kviser på ymse plasser pluss at æ har fått røde tørre flekker på huden i ansiktet.I tillegg føler jeg meg overdosert(hyper).Tok nye stoffskifteprøver i går,så det blir spennende å se hvilket utslag det blir på blodprøvene. Angående hvor mye D3 man kan innta så mener jeg å ha lest 10mg til vanlig men på vinteren trenger man å øke til 20mg(vinter har vi så absolutt fått),husker ikke hvor jeg leste det. :oops:
-
Pusur: Håper det er ug du mener! ;) 1 mg er 1000 ug! :) n`Finn har jo allerede beskrevet at han måtte gå mye ned i dose etter at han startet med tilskudd av D3 så det kan jo hende at det samme skjer med deg? I så fall er det veldig interessant. Jeg følte meg ikke overdosert da jeg tok 20 ug, hadde fin og rolig puls, men jeg gikk jo ganske fort ned til 10 ug igjen da pizzatryneproblematikken oppstod så prøvde kanskje ikke lenge nok ;)
n`Finn: Ja, jeg tror vi har mangel på D3! Og jeg tror det har positiv effekt på oss, hvis vi kan leve med fjortis-tryner i tide og utide da ;)
Så rart at det er flere som reagerer med kviser og tørre røde flekker i ansiktet!! Her trengs det mer forskning gitt! Vi burde kanskje prøve å holde ut lenger for å se om kvisene forsvinner etterhvert. Jeg skal prøve meg på 20 ug igjen om en stund - når jeg føler meg klar for neste fjortisperiode!
Hilsen Lilje :)
-
Ja, mg=milli gram er en tusendels gram. µg= micro gram er en milliontedels gram.
µ får du ved å trykke på M - tasten og AltGr - tasten samtidig. AltGr er den under komma og punktumtasten.
Ja, jeg måtte iallfall redusere dosen min kraftig. Nå har jeg gått på 2Grain en uke, men det blir nok i minste laget. Er litt ør i hodet.
Dosen var lenge 2,5G, men siden 1.oktober har jeg redusert mer en kvart hver 14 dag. Det har vel kanskje gått litt for fort ned.
Idag gikk jeg opp til 2,25 igjen.
Jeg vet jo lite om dette. Har jo ikke holdt på lenger enn fra en sped begynnelse 1.juli. Og det er ikke så lenge i denne sammenhengen.
Behovet for doseredusering er helt sikkert avhengig av hvor lav D-vitaminstatus du hadde. Det kan se ut som at thyroxindosen er tilpasset denne.
Får å bli sikkrere på dette trengs flere meldinger fra folk om at de må redusere dosen sin fordi den blir for stor når en tar D-vitaminer.
Venter i spenning.
Dere som melder om dette nå har jo ikke tatt særlig stor D3 dose - likevel merkes det.
Jeg er nokså sikekr på at de som starter opp med D3 får noen symptomer. Vær snill å meld oss om dem da ?
Alle mine rare symptomer har vært forbigående, og ikke nok med det, til det bedre etterpå.
så stå på, og la dere ikke stoppe av et midlertidig kvisetryne - hihi
-
Jeg har gått på 20 mg Armour og 20 mg D3 i en periode nå. Begynte å "kjenne" på kjertelen igjen og begynte å kremte - det er de første symptomene jeg får når jeg begynner å bli underdosert. I stedet for å øke Armour-dosen fant jeg ut at jeg skulle heller øke med 10 mg D3 til 30 mg. Det hjalp! Men igår sovnet jeg på sofaen... Leste at du ble trøtt om kvelden hvis du fikk for mye D3 n'finn? Var det kanskje derfor jeg ble så trøtt?
Jeg er også blitt litt rød og sår på ene øyelokket - kan det ha noe med D3-dosen å gjøre tro?
-
Såre øyelåkk har jeg også hatt, men det var da jeg forsøkte å slutte med Levaxin, altså når jeg gikk på alt for lav dose.
Kremting er vel også et symptom som tyder på lavt stoffskifte.
20mg Armour er vel for lite - du tar vel mer enn det Lisa61 ?
-
Beklager, selvfølgelig 2 mg Armour
-
Hm.
Har du multimaximal begrepsforvirring Lisa61 :)
Armour benevner gjerne i Grain.
Grain er en gammel vektenhet man ikke heeelt vet hvor stor er.
Armour regner 1Grain til 60 milligram. 1G=60mg.
Tenker du tar 2Grain jeg = 120mg.
Stemmer ?
Ikke lett dette Lisa....
-
Det begynner å bli sent på en travel arbeidsdag! Selvfølgelig 2 Grain.
(Tror det ble riktig nå) :-)
-
For å bidra til de allmenne forvirring, så er 1G=64mg hos Westroid.
Men innholdet pr.grain er likt som i Armour 38µg T4 + 9 µg T3.
Så et Grain er ett Grain uansett hvor mange milligram det er.
-
Jeg er også fryktelig trøtt på kveldene! Men trøtt på en god måte, altså det føles som en naturlig tretthet etter en lang dag. Jeg har alltid hatt store problemer med å sovne om kveldene uansett hvor sliten jeg har vært, men nå sovner jeg som et lite barn! Det er herlig! :)
-
Og forresten - jeg ble også rød, hoven og sår på øyelokkene nå for en tid siden! Trodde det var allergi, men hjalp ikke med allergimedisin. Det klødde forferdelig og sved. Fikk tilslutt en øyesalve med kortison som hjalp - ultracortenol eller noe slikt tror jeg det het. Har hatt dette en gang tidligere også, men aner ikke hva det kommer av.
Hilsen Lilje
-
Såre øyelokk har jeg også hatt før, men ikke etter at jeg gikk over til Armour.
Hovne øyelokk kan skyldes for mye vann i kroppen, noe som kan skyldes at stoffskiftet er dårlig behandlet.
Det jeg hadde var sårhet og kunne se ut som eksem eller solbrenthet - men jeg hadde for mye veske i kroppen da.
Symptomforklaringer på samme fenomen kan være forskjellige.
-
Det som hendte meg var at jeg våknet med veldig hovne øyne og området rundt øynene var rødt om morgenen. Når hovenheten gikk ned fikk jeg rødt eksemlignende utslett som etterhvert ble tørt slik at huden flasset av, litt slik som solbrenthet til meg også. Det klødde ganske mye. Rart at vi finner igjen så mange like symptom synes jeg...eller kanskje ikke det er så rart ;)
-
Minner meg på om at det en dag kom en endokrinolog (som ikke ville si navnet sitt) på thyroid.about.com forumet og postet mange postinger og svar om hvor viktig D-vitamin er, spelsielt ved stoffskifteproblemer. mange endokrinologer og leger tester nå rutinemessig alle pasienter for D-vitaminnivået.
De bruker forresten ikke lenger våres eldgamle referanseområder. Aker bruker vel fremdeles en latterlig lav en....
genvariasjoner på D-vitaminreseptorer er ganske vanlig. Stpr forresten mer om dem på www.vitamindcouncil.com .
Autisme kalles for d en norske syken av somalierne som bor her. Det er ukjent i afrika. Kommer av for lavt D-vitamin som igjen fører til for lavt glutationsnivå som igjen fører til hemmet metallstoffskifte og det er årsaken til autisme og annet.
nora
-
Jo mer jeg leser om D-vitamin, jo mer komplisert og mangfoldig ser det ut til å virke.
Skal lese linken din Nora.
Og Lilje - nøyaktig slik opplevde jeg det også !
-
Det kan være noe vanskelig å finne siden det er kommet så mye info på den siden. Kanskje letter å finne hvis man blar en del i nyhetsmeldingene. Jeg mener det er like ved der det er om autisme og D.
-
Så rart n`Finn! Hva gjorde du med eksemet da? Ventet til det gikk over? Jeg ventet en stund og eksemet bare vedvarte. Fikk høre at jeg var allergisk mot sminke, men siden du har opplevd dette også så kan jeg kanskje gå bort i fra det ;)
Jeg vet at det er vanlig med vann i kroppen når man er underdosert, men kan man ha det også når man er overdosert? Jeg blir litt forvirret av symptomene jeg har hatt, noen ganger kunne det føles som om jeg var ok dosert eller litt høy, men var hoven i fingre og ankler, spesielt hvis jeg satt i ro for lenge.
Hilsen Lilje
-
Man har så lett for å høre på en forklaring - særlig den fra fagmennesker, selv om disse ikke har forutsetning for å uttale seg.
Jeg hadde vært i et sauefjøs noen dager før, og da var det kanskje årsaken ?
Jeg ville helst slippe slike ville gjetninger jeg da.
Senere har jeg hatt dette i noe mildere grad flere ganger - uten at jeg så mye som har sett en sau.
Jeg ville ikke smøre med hva somhelst på øyelokk så jeg gikk uten og hadde på litt spenol mot slutten.
Det var jo også så vondt å ta på at det også¨var en grunn til å la være å berøre.
Dette var i Levaxinperioden og i prioder med for lav dosering.
Jeg har jo gått med lav dosering flere ganger uten at dette har skjedd, så hva som må til i tillegg vet jeg jo ikke da.
Det er ikke lett å bestemme om et symptom er fra høy eller lav dose. Iallfall ikke de første gangene man har dem.
Etterhvert kan man kanskje klare å bestemme noen av dem, men det tar tid.
-
Hei n'Finn :)
Det er mulig det finnes info om det tidligere i denne linken, men jeg prøver meg likevel: Hvilken d-vitamin bruker du, og hvor kjøper du den? Apotek eller helsekost?