-
Re: Jeg skal forsøke kutte ut Levaxin, hva nå ?
Takk for linken og svar ! :)
Jeg har gått uten gluten 1 uke, siden i går.. da klarte jeg ikke holde meg mer. Hadde så lyst på "ordentlig" brød , men fikk svi for det i dag da jeg fortsatte spise vanlig brød til frokost i dag . Dvs. litt magevondt/romling/murring. Det fungerte med andre ord som avføringsmiddel. Noe jeg ikke har hatt noe imot, jeg hadde jo motsatt problem i en lengre periode , pluss at glutenfri- mat i noen dager gjorde at jeg følte magen ble hard :-/
Jeg kjenner til en som føler han blir slimete i halsen av hvete, er det noen som vet om man kan bli hes eller føler det samme rundt det ? Jeg har jo trodd at stoffskifte mitt gjorde det slik, men nå som jeg har sluttet med Levaxin og spesielt nå i uken som har gått hvor jeg også har gått over til glutenfritt, så hjalp det litt på hesheten, men i dag- etter at jeg da "syndet" litt mot kroppen og spiste gluten- sitter jeg med en hes hals og føler halsen er litt rar... :(
Noen som kjenner til problemet ? Blir som vanlig veeeldig glad for svar :)
-
Kunne jeg fått litt hjelp til tolkin av prøvene mine?
Hei alle sammen :) Takk for sist! En liten stund siden, men jeg lever og har det til tider bra, mens andre dager er jeg ikke fullt så optimistisk. Alt går i bølger, men i det siste har det kanskje gått mer i dal enn i berg :|
Jeg har sjekket stoffskiftet mitt tilsynelatende ofte den siste tiden, selv om det egentlig ikke skal gjøres såå ofte?
I alle fall viser de nest siste prøvene (tatt 05.11.08) mine disse verdiene :
TSH - 2,2
Fritt T3 - 4,4
Fritt T4 - 12,2
På denne tiden hadde jeg vært uten D-vitamin en øliten stund fordi jeg ventet på resept på det.
Sist jeg målte det nå var 12.01.09 og da har jeg hatt tilførsel av D-vitamin over en tid ( litt redd for å overdosere meg med D altså)
TSH - 3,5
Fritt T3 - 5,0
Fritt T4 - 13,5
LH - 38
Da jeg ringte legesekretæren så sa hun at thyriodeaantistoff var negativ.
Jeg skulle ønske jeg kunne få en liten tilbakemelding på hva som er nogenlunde normalt, for jeg føler jeg har kommet helt ut av det nå. Har jo sjekket så og si "normalverdier" på nett, og utfra det skal vel prøvene mine være ok? Men så sier legen min om de nest siste prøven at "Jo, du har litt for lavt". Jeg forsøker alt jeg kan å holde meg borte fra stoffskiftemedisn, og har gjort det nå bortimot snart 1/2 år etter å ha gått på dem 3 1/2 år. Vil helst slippe alle medisiner jeg kan slippe.
(For å gjøre en lang historie kort, så fant en lege på Balderklinikken ut at jeg har en genetisk sykdom som gjorde at jeg kom i overgangsalderen raskere enn normalen, og det førte til at jeg fikk et veldig lavt stoffskifte og gikk på Levaxin i 3 1/2 år fordi primærlegen min ikke sjekket dette grundigere ut- for å si det på mildt sagt kvass måte). Disse årene var, unnskyld, et helvete, og det har frarøvet meg mye av min ungdom. I dag går jeg på hormontilskudd for å holde kroppen i nogenlunde funksjon (Legen som fant dette ut mente jeg ikke skulle gå på Levaxin likevel fordi det var ikke der "feilen" lå), og det har hjulpet mye, men på en annen side kjenner jeg spesielt 14 dager før menstruasjonen at det er et evig hormongalopp i kroppen, verre enn før jeg kom i overgangsalderen. Jeg opplever at kroppen jobber mer. Jeg får sår i munn, stivhet i kroppen, hodepine og opplever halsen som en del hes, slimete osv. ) Det er derfor jeg lurer litt på om det er derfor det svinger så med mitt stoffskifte ?
Kosten min har ikke vært av den beste den siste tiden, så jeg må ta litt av støyten, men hvordan kan dere lese prøvene mine ?
Vil noen ? :oops:
-
Sv: Kunne jeg fått litt hjelp til tolkin av prøvene mine?
Hei :) Dette med stoffskfiteprøver/svar og hvilke svar som er bra for hvem osv er så individuelt. Derfor vil ikke jeg begi meg ut på noen tolkning av dette. Imidlertid synes jeg du skal ha i bakhodet at det er "bare" et halvt år siden du droppet Levaxinen og at det er derfor prøvene kan synes litt "lave", men at dette vil rette seg over litt lengre tid. Beklager at jeg ikke kan bidra med noe mer. God natt :)
-
TSH har økt litt. Det skulle tilsi at kjertelen får beskjed om å produsrer mere stoffskiftehormon, og det har den gjort også, for verdien av fT4 og 3 har dteget LITT. Så det kan jo tyde på at kjertelen vil trå til etterhvert og gi deg mere hormon slik at du vil føle deg bdre. Dette var bare en tanke. Jeg håper at du med mere tid vil komme dithen at du vil klare deg uten medisiner. Når det gjelder det andre du nevner, kan jeg alt for lite til å svare deg. Ønskar deg iallfall god bedring .
-
En stund siden jeg har vært innom her, men tusen takk for svar fra dere =) Setter så pris på det! :D
Jeg tok blodprøver igjen på mandag og jeg skjønner ingenting!
Har jeg grunn til å uroe meg for disse svarene jeg mottok i går?
TSH - 3,9
Fritt T3 - 5,3
Fritt T4 - 11,2
TPO - Negativ
Jeg synes svarene jeg får hver gang er så variable på så kort tid.
Nå svinger de ikke mye, men burde jeg uroe meg ? Jeg merker i alle fall at jeg har vært plaget av forstoppelse innimellom, i det siste på samme måte som før jeg startet med hormonell behandling.
Hvorfor har Fritt T4 sunket og Fritt T3 økt? TSH er vel også litt ute å kjører? I alle fall fikk jeg høre det at stoffskifte mitt er noe lavt nå.
Tror jeg vet litt for lite om stoffskiftet mitt, men er det noen som vil kaste ut noen tanker? =) Da blir jeg glad ! :D
Må legge til at jeg har vært uten Levaxin nå i 38 uker...
-
Sv: Svar fra ultralyd :-/
Noen som vet dette:
er det knutene som gjør at halsen er så utrolig vond? Eller er det generelt for oss med lavt stoffskifte ?
-
Det er flere typer knuter og de går fra å være helt uten betydning, til å ha avgjørende betyning.
De verste betegnes som autonome (selvstyrte) De pøser ut stoffskiftehormoner uten mål og mening - uten hjernens kontroll altså.
De gis ogte en berg og dal bane opplevelse av livet.
Et slike prøvesvar som dette må vel danne en basis for videre undersøkelser ?
Det er jo pussig at du har en negativ anti-TPO ?
FNB prøver er jo avklarende og det er kanskje neste ?
-
Den har alltid vært negativ i løpet av alle de årene jeg har tatt blodprøver om stoffskiftet. Skjønner ikke selv. Trodde det var et positivt tegn, at det finnes et håp? Hmm....
Hva er en FNB- prøve? = smerte??? Fikk bare en følelse av at det er noe de stikker ned i halsen og tar prøve av kjertelen, uten at jeg vet om det stemmer?
I så måte tenker jeg litt "skrekk" og "brekk" :?
-
Kunne sikkert skremt deg fælt nå, men det er ikke noe fæle greier det altså.
FinNålsBiopsi betyr at det tas ut en bit som microskoperes. Da kan man se hva som foregår. Prøver kan også tas av alle typer knuter av en viss størrelse, hvis de sitter lagelig til.
-
Med meg kan du være "rett fra levra", jeg tenker nesten alltid det verste likevel, så pøs ut :P
Hvordan gjør de det? Ned i halsen med et "suge ut- apparat" som har kamera ?? Narkose??
Jeg kan gjøre mye, men alt som skal stikkes ned i halsen eller opp i nesen er "skrekk" & "brekk" :shock:
Takk for svar n'Finn (: Du vet så mye jeg skulle ønske jeg kunne stille opp med hos legen!!
-
Ikke ned i halsen - rett inn fra utsiden. Noen ganger kan de bruke ultralyd til å guide nålen. Så vidt jeg vet er det ikke behov for anestesi til dette. Nåla er veldig tynn.
En jeg kjenner fikk bedøvende krem, men han er ei skikkelig pyse da :)
-
Jeg har tatt finnålsprøve. Det gikk helt greit. De stikker en nål inn i knuten(e) fra utsiden av halsen - og tar opptil fem prøver fra knuten. På meg guidet de nålen med ultralyd. Det gjorde ikke vondt, men ble litt øm etterpå. Fikk ingen form for bedøvelse og hadde ikke behov for smertestillende etterpå.
Lykke til vink11
-nettisen
-
Jammen da er det ikke så mye "brekk" og "skrekk" i vente? :)
Nå gjenstår det bare å overbevise den nye legen min om at jeg SKAL ha en slik undersøkelse.
Ofte føler jeg meg som "den bittelille" overfor "fagmannen" :evil:
Får bare øve meg på å gå på og ikke gi meg desp2
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Jammen da er det ikke så mye "brekk" og "skrekk" i vente? :)
Nå gjenstår det bare å overbevise den nye legen min om at jeg SKAL ha en slik undersøkelse.
Ofte føler jeg meg som "den bittelille" overfor "fagmannen" :evil:
Får bare øve meg på å gå på og ikke gi meg desp2
Kjenner meg igjen der gitt, føler meg alltid sånn hos legen, og det er ikke mye godt. Så jeg vil bare ønske deg masse lykke til; gå på og ikke gi deg :)
-
Takk, Murmel!
Må si jeg psyker meg opp om dagen til legebesøket til uken. Så mye jeg skal si og må huske på. Føler alltid legen har dårlig tid, ingen god følelse. Takk for oppmuntring :)
hjertflag1
-
Dårligere enn noen gang, noen som har noen oppmuntrende ord?
Trodde ikke jeg skulle komme krypende tilbake, men det er en realitet og det koster...
Jeg venter på en time hos legen til neste uke, og i mens jeg venter så blir jeg bare dårligere og dårligere. Lymfene mine er hovne og vonde og det føles som jeg har influensa. Går opp i hodet og har nevnt alt dette med halsen til legen min. Han har ikke satt meg på stoffskiftemedisin fordi det kan virke som at han vil være 100% sikker på at han gjør det rette. Sist (litt over en mnd siden) jeg målte min Anti-TPO hadde jeg en verdi på 100.. Aldri hatt så høy før, og kjertelen er vel på vei nedenom og hjem.. Jeg er så deppet og griner for ingenting. Er sliten og utmattet.. Jobber nesten 100% og tar på meg masken på jobb, men er utslitt hjemme!
Håret mitt har aldri vært så dårlig som nå- livløst og tynt, mister mye og det har ingenting å si om jeg har vasket det eller ei. Blir fett og elendig med en gang, og jeg fortviler for håret mitt betyr mye for meg. :oops:
Jeg er fristet til å starte på Levaxin igjen, men tør ikke gjøre det uten videre.. Skal ta blodprøver på nytt i morgen eller til fredag for det skal sendes videre.
Jeg har ikke reagert positivt på Levaxin før, ikke annet enn at jeg ikke mistet håret så lett..
Hva skal jeg gjøre? Det at kroppen har begynt å danne antistoffer, hvilken betydning har det? Vil kjertelen fungere litt ved hjelp av Armour, eller forsvinner den uansett?
-
Sv: Dårligere enn noen gang, noen som har noen oppmuntrende ord?
Først vil jeg bare si at jeg føler med deg, for jeg har vært i en lignenede situasjon.
Som jeg leser det du skriver, er du inneforstått med at det er viktig å få en korrekt behandling.
Det jeg reagerer kraftig på, er at man fra behandlerapparatet ikke setter resurser inn på på å bli nettopp det de krever av seg selv - sikker !
Armour, eller andre stoffskiftehormonpreparater, vil ikke hjelpe kjertelen til å fungere.
I spesielle tilfeller hevdes det av bahandlerapparatet at det motsatte kan skje, altså at man i spesielle tilfeller kan ødelegge kjertelen ved å tilføre stoffskiftehormoner. (uansett av hvilken type)
Sånn har jeg oppfattet det, men må si at jeg er tvilende til påstandens generalisering.
Prøvebehandling må være ok, iallfall i moderate mednger og korte perioder.
Men.
Uansett om du lider av en kjertelsykdom, eller om stoffskiftet er lavt av grunner som er kurable, vil du få det bedre ved en tilførsel av stoffskiftehormoner.
Og prøvebehandling fører ikke til sikkrere diagnostikk......
Og DU føler deg mye bedre - du forstår ikke behandlerapparatets betenkeligheter med å fortsette en behandling som ikke er tuftet på solide facts. Og det er lanvarigheten som kan føre til at kjertelen blir så overkjørt av hormontilskuddet at de pakker sammen.
For hva om det feks er lav D-vitamin som er årsaken (eller noe annet) ?
Jeg er forsåvidt i den situasjonen. Jeg vet ikke det.
Men jeg har ikke hatt antistoffer.
Du har rundt 100 ?
Og den mjålingen kan ikke avgjøre om du har en tryreoiditt.
Det kan feks.en FNB - så mitt spørsmål er da bare : Hvorfor har du ikke fått tilbud om tester som kan kvalitetsikre resultatene ?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Trodde ikke jeg skulle komme krypende tilbake,
Ikke krybende kram1 Hvorfor skulle det være krybende. Tingene skifter op og ned... du kommer når du har brug for det og du er meget velkommen, selv om anledningen kunne være bedre. hjerte1
-
Når det gjelder håret - har du forsøkt å snakke med en frisør om det?
Jeg vet at det er veldig lett å få fett hår om man vasker det for ofte. Det blir litt som en ond sirkel det der. Man vasker håret ofte fordi det blir fett, samtidig som håret blir fett fordi man vasker det for ofte. Men kanskje en frisør har noen tips til deg?
-
Tusen takk for svarene dere har gitt meg. Blir like glad hver gang!
Anisa, det føles litt som jeg kommer krypende, fordi det koster meg å si at jeg er dårlig liksom. Vil så gjerne at alt skal være bra, men det er hyggelig å høre at man er hjertelig velkommen :) Gang på gang jeg får en god nyhet (det som kan virke som er en god nyhet) hos legen, så tror jeg at jeg er på rett spor.. Så går det en liten stund så er det "bånn i bøtta igjen". Kjempe slitsomt.
n'Finn, takk =) Jeg bruker D3. Ble satt på det for ett år siden siden jeg hadde underskudd. Har ikke følt noen fremgang på det, men kanskje det er derfor stoffskiftet mitt ikke går så raskt ned om gangen?
Har fått beskjed om at jeg bare kan ta dem for de er veldig bra for stoffskiftet ifølge legen min. Jeg har gode D3- verdier nå, men har fremdeles fått beskjed om å stå på dem, så det kan jo hende de har en slags skjult innvirkning likevel som jeg ikke merker så mye til.. hehe.
TSH’en er på 4 blank (Ref. 0,5-3,6)
S-Fritt T4 er på 11,7 (Ref. 11,0-23)
S-Anti- TPO er på 100 som nevnt (Ref.<60)
S-Fritt T3 ligger på 4,7 (Ref.3,5-6,5)
n’Finn eller andre som kan svare: Kan jeg ha en Anti-TPO på 100 uten å ha antistoffer? I så fall gjør det meg glad. Hva tolker du ut fra prøvene mine nå?
Legen jeg går til nå, som ikke er min primærlege sier at lymfene mine er vonde som følge av at immunforsvaret mitt har blitt svekket av kost jeg reagerer på, og det kan nok være en årsak.
At det har blitt nedbrutt over tid og ikke har fått mulighet til å innhente seg, men at det skal ta så lang tid da (vi snakker flere år, men med mer og mer vondt)? Begynner nesten å frykte at det ulmer svultser i dem, men har fått konstatert i fjor at det ikke var antydning til det.
Jeg spiser vitaminer så det holder om dagen (Immutol, C-vitaminpulver, nattlysolje, B-vitaminer, D3-vitaminer, Omega 3,6,9, Jern…) og forsøker bygge opp immunforsvaret så best jeg kan.
Sier også at siden kroppen min har reagert på så mye bytte av medisiner jeg ikke har tålt, så har det virket inn på immunforsvaret, hjerterytmen, lymfene, fordøyelsen…++
Noen som har hatt hovne lymfer over tid og følt seg dårlig pga. det?
Sonja, jeg har vasket det ofte, men trodde ikke jeg skulle miste håret pga. det. Jeg har vasket det ofte før også uten at det har mistet sitt liv og spenst. En frisør sa nylig til meg at det skal vaskes HVER DAG (???) Jeg har lært at det skal gå en stund mellom hver gang så ikke hodebunnen tørres ut osv. at ikke huden har godt av all vaskingen. Så jeg tror ikke helt på den frisøren. Jeg tror vel mer at det er prosesser i kroppen som styrer det om dagen, jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre for å slippe å bli så tynn i håret Frustrerende! :cry:
-
Hva heter D3 preparatet du bruker og hvor stor dose tar du ?
Anti-TPO er ikke en helt sikker test. 10% av antall positivt målte personer utvikler aldri hypothyreose. (så kan man diskutere hvor sikker påvisning av hypothyreose er.....)
Når mengdemålinger er lave, samtidig med positiv anti-TPO - tolkes dette samlet som at kjertelen er under antistoffpåvirkning.
Likevel vil jeg påstå at dette heller ikke er helt sikkert.
Eneste undersøkelsen som er sikker, er mikroskopering av en FNB (FinNålsBiopsi).
Anti-TPO = 100 er ikke en sikker påvisning i seg selv. Andre forhold kan årsake lavt stoffskifte (lav fT4).
Så skal man jo skjele litt til statistikken.
Det er bare 10% av de registrerte tilfeller av lavt stoffskifte som ikke skyldes antistoffer.
Og den statistikken er heller ikke helt sikker.......
Stoffskiftet ditt er lavt - du har en blodprøve som viser det.
Og du har symptomer på det,
Men hva årsaken er vet man altså ikke.
Perioder med lavt immunforsvar, lav D3, lavt antall bindeproteiner osv. gjør at stoffskiftemålinger kan bli lave.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Sonja, jeg har vasket det ofte, men trodde ikke jeg skulle miste håret pga. det. Jeg har vasket det ofte før også uten at det har mistet sitt liv og spenst. En frisør sa nylig til meg at det skal vaskes HVER DAG (???) Jeg har lært at det skal gå en stund mellom hver gang så ikke hodebunnen tørres ut osv. at ikke huden har godt av all vaskingen. Så jeg tror ikke helt på den frisøren. Jeg tror vel mer at det er prosesser i kroppen som styrer det om dagen, jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre for å slippe å bli så tynn i håret Frustrerende! :cry:
Flower kram1 Nå er jeg ikke tynn i håret, og har derfor ingen råd angående det, men håret mitt får spenst når jeg striper det. Og da trenger jeg heller ikke å vaske det annet enn når jeg har trent og sveittet mye. Kan du farge eller stripe håret ditt? tro2 Ellers har du nok rett i at det er prosesser i kroppen som styrer håret også. Er du for lite medisinert kanskje? Jeg husker ikke alt du har skrevet. Jeg kjenner flere stoffskifte som mister hår. Kan det være noe der tror du?
-
Jeg tenkte litt på dette med fett hår. Jeg har hatt plager selv med fett hår igjennom sommeren nå. Kan vel ikke si at jeg levde helt usunt i sommer, men litt usunt ble det jo i forhold til ellers. Dessuten har jeg ikke trent noe særlig, for vanntrimkursene mine har jeg jo ikke på sommeren. Men jeg har gått noen små turer sånn innimellom. Og håret har vært fett.
Men nå har jeg startet opp igjen alle kursene, noe som gjør at jeg trener minst 4 timer i uka, og nå er håret mye mindre fett enn det var i sommer. Jeg lever selvfølgelig også noe sunnere.
Nå er det jo ikke alle med stoffskiftesykdom som makter å trene, men som jeg har opplevd nå så kan det være en hjelp.
Her er et par linker som kanskje kan være av interesse:
http://forbrukerportalen.no/Artikler...ler_dagligvare
http://www.klikk.no/mote/arkiv/detnye/article288239.ece
-
Håret mitt blir også fort fett i hodebunnen og tørt og linløst i tuppene.
Går til frisøren hver 5uke klipper og tar ettervekst. Da er håret mitt ok i to uker. Mister en del hårog det ligger igjen hår etter meg overalt. Frisøren mim sier jeg har masse små hår i hodebunnen.
Er det sånn at når håret blir fort fett og og tørt i hodebunnen sså henger det sammen med lavt stoffslifte?
Ser også at noen av dere klarer å trene eller gå turer. Klarte dere det også før dere begynte med levaxin?
Jeg klarer ikke gå mange meter før jeg må stoppe opp, det kjennes som jeg får gangsperre.
Er dt også vanlig ved hypotyreose?
Vil jeg merke forskjell når jeg begynner med Levaxin?
Jed skulle så ønske at jeg kunne klare å gå litt turer iallfall.
Huff dette ble mange spøsmål, men setter pris på svar:)
hønemor
-
Hei Flower
Er du blitt ferdig utredet for Sjøgrens Syndrom? Hovne lymfeknuter i perioder er typisk for denne sykdommen, selv om ikke alle har det
Håravfall og influensalignende symptomer er også vanlig
-
Hei igjen dere!! :)
Jeg har vært hos legen siden sist. Jeg er egentlig litt lettet, som en slags vitamininnsprøytning å ha vært på legebesøk, og jeg har fått høre at man kan stangnere en eventuell antistoffpåvirkning av kjertelen ved å bygge opp immunforsvaret så det er rustet til det meste. Noen som har hørt det samme?
Jeg er lykkelig, men tør jo ikke tro det før jeg ser det og føler det.
Legen jeg var hos hadde akkurat vært på kurs i utlandet og sa til meg at Sink har nå en dokumentert virkning av at det er gunstig på stoffskiftet, så jeg har begynt å ta noe som heter Sink-Drink i dag (kjempedyrt for en liten flaske, men jeg prøver) + Selen for håret. Jeg er ikke i mangel, men i følge min lege så gjør det ikke noe om jeg ligger godt over mine verdier som jeg har nå.
Før jeg starter på eventuell stoffskiftemedisin så ønsket han at jeg skal gjøre alt jeg kan for å få det på rett kjør selv via kosten som han mener har en helt enorm betydning på stoffskiftet, og jeg tror på det, og gjorde det egentlig før jeg begynte hos denne legen også. Jeg må bare være viljesterk nok til å skjerpe meg med alt som heter sukker og spise faste måltider med masse nøtter, belgfrukter, frukt og grønt
Stoffskiftet mitt har ikke forandret seg betydelig siden sist i følge blodprøvene mine, og jeg er nesten overbevist om at vitaminene jeg tar har en viss betydning på det, jeg håper i alle fall
Jeg skrev egentlig dette for en stund siden, men har ikke fått mulighet til å postet det før i kveld :
n’Finn, det var litt oppløftende og lese, selv om formen har mest å si =)
Må si jeg ble en tanke lettet og glad om det viser seg at kroppen min ikke har begynt å danne antistoffer mot kjertelen.
Siden immunforsvaret mitt er svekket over lengre tid, så tror jeg også derfor at legen min drøyer med å sette meg på stoffskifte medisin for om mulig se om ikke kosten og vitaminer har en innvirkning..
Yvette , jeg farger håret masse.. jo mørkere jo bedre for da synes det ikke så tydelig at det har blitt så tynt.. :-/
Bittebitt, jeg nevnte bare for legen min at det ligger revmatiske sykdommer i familien, og at jeg kan ha arvet noe av dette. Men du? Hva kan man gjøre for Sjøgren Syndrom? Har jeg rett når jeg sier at man egentlig ikke kan gjøre noen ting og at eventuelle medisiner mot revmatisme er det eneste som kan hjelpe om man er ordentlig dårlige? Har lest at man i beste fall kan ”vokse” det av seg, at det kan dabbe av med årene om man er heldig. Jeg har trolig fått det, om jeg har det, da jeg kom i overgangsalderen.. Har også lest at man kan få det i ung alder, men at mange får det i overgangsalderen.. USJ så mange plager en skal ha.
Slimer du mye? Jeg føler jeg har mye slim i brystet som jeg aldri får bort. Det ligger der, og får jeg meg en skikkelig latterkule så kan jeg oppleve at slim ”løsner”, men jeg får det aldri opp/bort..
-
Hei Flower
Jeg skal også sjekke om jeg har Sjögrens syndrom nå. Har flere symptomer som passer, blant annet tørre øyne. Jeg tror ikke det er så mye å gjøre med Sjøgren, men det kan kanskje være bra å vite hva vi sloss mot? Og så se hvilke råd som gis av fagmiljøet? Fin Sjögrenlink er http://www.sjogrensyndrom.se/.
Intressant det legen din sier om sinktilskudd og mat.
-
Hei Ruth :) Ja, jeg tenkte på det etter jeg hadde postet innlegget. Uansett om man ikke kan gjøre noe, er det kanskje godt å henge plagene på en knagg selv om det kan være på godt og vondt?
Vi må få høre videre.. Spent, jeg =)
-
-
:) beklager at det har tatt sånn tid før jeg har kunnet svare, har vært bortreist ca en uke. Det er mye man kan gjøre med Sjøgrens Syndrom selv om man ikke kan bli bra av det. Mange av symptomene er svært like de man har med lavt stoffskifte. Skal skrive litt mer når jeg har kommet meg etter reisen, men hovedsymptomene er tørre øyne, tørr munn, tørre slimhinner nedentil og fatigue. Anbefaler denne siden:http://www.revmatiker.no/Plager/Diag...8grens+syndrom
-
Hehe! Takktakk, jeg er dårlig selv. Har i grunnen nok med å fokusere på hvordan jeg kan bli bedre, hva som gjør at jeg blir dårligere og kjenne etter hva som er galt fra legebesøk til legebesøk :) Følger meg selv opp strengere enn noen gang og jeg har blitt kjempeflink (om jeg får si det selv:oops:) på å bli kjent med min egen kropp og hvordan den reagerer. Sånt klarte jeg ikke før, men det hjelper seg =)
Takk for link!
-
Jeg er så tungpusten! Tåler jeg ikke Levaxin & Liothyronin?
De siste dagene etter jeg nå har gått på 50 mikrogr. Levaxin og 10 mikrogr. Liothyronin (sammen med hormoner for overgangsalderen- progesteron og østrogen), så har jeg blitt så veldig tungpusten. Jeg slapper av i dette sekund på sofaen og kjenner likevel at det er tungt å puste.
Er det en reaksjon på disse medisinene sammen? Jeg har fått beskjed fra legen at jeg kan øke Levaxin til 75 mikrogr., men holde Liothyronindosen til 1/2 tabl. (10 mikrogr.) . I følge hans beskjed skal jeg øke i morgen til 75 mikrogr. Levaxin for da har det gått en viss tid, men jeg vet ikke om jeg tør? Kan det bli verre eller blir det bedre? Er så i tvil og jeg kan ikke få tak i ham til uken for han er ikke tilstede da.. Rådvill!!
Alt dette hormonstyret gjør meg sprø, og jeg MÅ jo ha det, men hva om jeg ikke tåler det da! Tenk om jeg ikke tåler Armour, Efra eller noe i kombinasjon med de bioidentiske?! Blir nervøs av tanken! :cry:
Noen med samme erfaringer da dere gikk på Levaxin og evt. Lio sammen, eller dere som går på både hormoner for overgangsalderen og for stoffskiftet?
-
Sv: Jeg er så tungpusten! Tåler jeg ikke Levaxin & Liothyronin?
Jeg var veldig tungpustet da jeg gikk på Levaxin - etterhvert, gikk på det i tolv år og ble dårligere og dårligere. Da jeg begynte på Armour ble det veldig mye bedre. Men du må også sjekke matintoleranse og Vit/min for å se om du har mangler
-
Det er jo en veldig lav dose du går på, Flower? Vanligvis går jo de fleste på 100-150 mg levaxin, pluss Liothyronin. Min første tanke er at du er underdosert, og derfor tungpusten. Men det kan jo være feil slutning. Jeg var underdosert for noen uker siden, og å gå til butikken, 400 meter, var da som å gå på fjelltur. Nå som jeg er på en riktigere dose, 3,75 grain Thyroid, har jeg ikke lengre problemer med at jeg føler meg tungpusten.
-
Lillepus88, jeg har vitamin/mineralbalansen under nøye kontroll ettersom jeg måler det meste hver gang jeg skal til legen slik at vi går igjennom sammen hva mine verdier ligger på. Sist var det eneste jeg var underskudd på var Kalium. Jeg sier "det eneste" for jeg har hatt flere mangler over tid, men alt er under nøye kontroll nå- heldigvis =)
Nå tar jeg 750 mg Kalium daglig slik at jeg kommer opp i den normale referansen =)
Ja, Vigdis, jeg kan jo være underdosert? Jeg er midt i startsfasen på denne doseringen, og får ikke lov til å øke så raskt pga. kroppens tilvenning. Følger et program som jeg visstnok skal følge nøye, og kjenner jeg ubehag så skal jeg trappe ned, men alt går så i hverandre dette med hormonbehandlingen min for det ene og det andre så jeg vet ikke hva jeg skal. Har også måtte øke østrogendosen siden sist og vet ikke om det også har sin innvirkning på ubehaget?
Tenk om jeg blir dårligere om jeg øker liksom? At jeg ikke får puste. Ettersom stoffskiftet mitt bare ligger i grenseland på papiret, så kan maksdosen min ligge på 75 microgram i første omgang.
Jeg har gått på Levaxin før, uten at kroppen har reagert positivt. Legen som jeg har nå mente det mest sannsynlig var på grunn av underdosering han også, men jeg vet snart ikke hva jeg skal tro :cry: Er veldig redd for å øke pga. pustebesværet og tør ikke kutte helt ut heller i frykt for å miste alt håret :cry: Jeg blir sprø!
-
Har du mye vann i kroppen?
Jeg opplevde pusteproblemer pga det da jeg brukte Levaxin. Forsvant etter å ha sluttet, og kom tilbake da jeg skulle prøve kombinasjon Armour + Levaxin.
-
Ja, vann i kroppen var nok det jeg hadde mest av også.
Jeg gikk jo så fort ned da jeg begynte med Armour at det må vel ha vært vann.
-
Ja, jeg er merkbart hoven spesielt i fingrene og føtter på morgenen, så gir det seg litt utover dagen, men merker det jo. Har hatt det før jeg startet på Levaxin, men ikke vært tungpusten..
Jeg vet jo at ingen her er leger, men hva ville dere gjort? Burde man kombinere Lio med Levaxin uansett?
-
Det kan jo være astma også. Kanskje sjekke ut det hos legen din? Noen ganger feiler vi rett og slett flere ting. Lykke til, det er ikke moro å gå sånn. jeg har astma, men den fungerer vanligvis uten noen problemer for meg, med masse inhalasjon pluss Singuair tabletter (tablettene anbefales på det varmeste, de ga meg et nytt liv)
-
Jeg er også tungpustet,
varierer litt utifra dårlige og gode dager,
men nå som jeg er på opptrapping merker jeg godt klem i bryst etc før jeg trapper opp,
denne uken er tredje uken jeg er på samme dose, skal øke neste uke,
da pleier det å bli bedre igjen,
ringer,smykker og normale sko har jeg ikke brukt på jeg vet ikke hvor lenge,
hovne pølse sossiser på hender og bein, beina pulserer(har fått noen ekstra hovedpulsårer der tror jeg)
fingrene blir mindre hovne hvis jeg ikke lar armene hvile innat kroppen,
har litt følelse at jeg har mansjetter rundt overarmen hvis jeg gjør det.
men det hører vel med til alle de andre gavene vi har fått.
Kjenner innimellom at kroppen begynner å fyre litt og det er en god følelse,
når jeg faktisk kjenner at jeg er varm uten ekstra jakke,sjerf eller raggsokker og pledd.
Kansje jeg kan tilbringe neste sommer uten pulsvarmere på anklene?