-
Takk for svar alle sammen.Går ut ifra at kjertelen min enten hadde skrumpet noe lenge før behandling ble satt igang, eller at den har blitt mindre pga behandling. Første gang det ble tatt stoffskifteprøver på meg var minst 6 år før behandling ble startet opp, og da var TSH 5,7 (<4,0)
-
Det fins noe som heter Ords thyreoditt , hvor man blir hypo fordi kjertelen blir mindre. står noe om det på www.thyroidmanager.org .
Ved Hashimotos så kan man tidlig se forandringer på ultralyd, kjertelen blir mørk (den blir erstattet med uvirksomt bindevev)
-
Hypothyreose og restless legs
Er veldig plaget av Restless legs.Noen som vet om det er en sammenheng mellom hypothyreose og dette? Bruker to slags medisiner som hjelper, men er fortsatt mye plaget. Andre som sliter med samme problem? Tar gjerne imot råd
-
Sv: Hypothyreose og restless legs
http://www.nrlf.no/readmore.asp?readmoreid=392
Jeg har jo noe rart med leggene.
Det likner ikke på restless legs. De går i krampe som blir borte igjen når jeg spiser salt. (ordentlig salt)
Situasjonen forverret seg kraftig i starten på introduksjon av D-vitamin.
De går også lettere i krampe etter trening, noe som vel peker på næringsmangel.
De hviler aldri.
Ikke engang når jeg sover - det kan observeres bare ved å se på leggene.
Og det kjennes godt når man tar på dem.
De er fremstillt for undersøkelse til flere - ingenting blir gjort.......
-
Jeg hadde mye restless legs i våres. Jeg brukte jern, magnesium og c-vitamin på kvelden. Og det hjalp. Om du bruker magnesium, hold øye med at du ikke får i deg for mye i det lange løp, hold øye med blodprøver. Jeg fikk høye magnesiumverdier, men det var etter lang tid.
-
Hei Finn og Vigdis
Takk for svar:)
Vigdis: Hvor mye magnesium tar du? Jeg tar 2 tabeletter om kvelden, men husker ikke styrken. Har fin hemoglobin, men s-ferritin ligger alltid under 50. Av og til nede på 20-tallet ( Før jeg begynte med liothyronin i tillegg til levaxin). Vet at lav s-ferritin kan gi Restless legs
n`Finn : Kanskje du har noe som ligner Restless Legs? Det er en tilstand som heter plms (Periodic Limb Movement Syndrome). Meget plagsomt, også for partneren, da man sparker og vrir på seg i søvne:cool:
-
jo, jeg har jo søkt litt da, men jeg sparker ingen da :)
(takkolov)
Det er ikke bena som beveger seg, men det ser ut som jeg har maur under huden som beveger seg hele tia.
-
Jeg tok 600 mg magnesium, 9 mg hemjern, økte det til 27 da jeg så at jeg lå litt lavt. Pluss endel c-vitamin. Restless legs har gitt seg nå. Og jeg lurer på om det hang sammen med lave kortisolverdier for mitt vedkommende. Kroppen øker jo adrenalin ofte når kortisol blir lavt, som en siste forvirret krempetrekning tenker jeg, vet ikke om det er helt medisisnk korrekt.. Og kanskje kan forhøyet adrealin gi restless legs? ikke vet jeg. Jeg vet bare at det er borte nå.
-
Lurer på om jeg skal be legen sjekke kortisolverdiene. Har en tante med Addisons.Problemet er bare at jeg har en lege som har 3-4 mnd ventetid:cry:
Og når jeg endelig har time, er det nesten som jan sier adjø før jeg viser meg i døra. Skrev klagebrev til ham hvor jeg beskrev hvordan jeg følte at jeg hadde vært til bry sist jeg var der.Det som skjedde avr at jeg tok opp tre ting, og det var tydeligvis to for mye. Tok opp det med tørrhoste, som jeg har vært plaget med pga Sjøgrens syndrom i 30 år, men før jeg hadde snakket ferdig om det , skrev han ut Hydrokon, som er et hostedempende middel i narkotikaklassen og som bare skal benyttes i akutte tilfeller. Den resepten stakk han i handa mi og sa at jeg kunne å ut og betale for konsultasjonen. var ly f. da jeg kom hjem, og skrev da hva jeg følte om en slik konsultasjon fikk brev tilbake hvor han ba tilgi ham. Har eller s hatt et godt lege/pasientforhold til ham i mange år, bortsett fra at jeg har irritert meg over at han har så lite tid til å høre på meg.
falt jo litt ut av tråden nå, men syntes det gjorde litt godt å skrive om det.
Er inne i en litt dårlig periode nå, hvor jeg tar lett til tårene. Tror stoffskiftet er litt i ulage:oops:
-
Kanskje du trenger å øke dosen med thyroid/tyroksin for å ha det bedre? Legen din høres ut som om han har for mange pasienter? 3-4 mnd ventetid er alt for mye! Det er viktig å komme når du trenger det, og å føle at alt er ok å snakke om, ingenting er for stort eller for lite. Det skal jo være et tillitsforhold mellom dere. Hvis du skal sjekke kortisolverdier, så pass på å få en spyttprøvetest, med fire glass til fire målinger fordelt på et døgn.
-
Jeg har brukt E-vitamin og det fungerer på meg. Jeg fikk dette rådet av en apoteker når jeg gikk gravid og opplevde dette for første gang.
-
Restless legs kan kanskje også være et uttrykk for overdosering? I allefall for meg, av og til. Men ikke alltid. Så kanskje kan det være lurt å følge med litt om du ligger for høyt. Noen ganger kommer hypersymptomene så gradvis at du ikke reflekterer over det.
-
Jeg var veldig plaget med dette i flere år - jeg kunne nærmest gå i spinn i senga, og søvn ble det ofte lite av. Måtte opp en tur og bevege meg før det ga seg. Jeg mener at det dukket opp omtrent på den tiden da andre symtomer på lavt stoffskifte begynte å vise seg. Tror det må være 7-8 år siden jeg la diagnosen "på bordet" til legen (hadde fått en a-haopplevelse etter et foredrag av Oftebro!). Men ALLE prøver var jo fine, så DET var jo utelukket! Men symtomene hadde vært der mye lenger enn det, uten at jeg var direkte syk.
Ang. restless legs-symptomene så ble de så godt som borte da jeg startet på Levaxin for 10 mndr siden. Nå er det uhyre sjelden jeg kjenner noe. Så JEG tror det er en sammenheng der. Forsto det også slik på behandlende lege (indremedisiner) at dette ikke var noe ukjent ang. hypotyreosepasienter.
-
Hei igjen og takk til alle dere som har svart meg. Halla: Jeg ble ikke bedre av Levaxin, dessverre.Vet ikke hvorfor. Godt at det virket på deg:)
Vigdis: Jeg er like ille plaget uansett om prøvene er høye eller lave, så jeg finner ingen direkte sammenheng
Erin: det var et godt tips. Bruker du E-Vitamin med sink?
-
Hei bittebitt :)
Jeg kan ikke erindre om det var sink i de jeg brukte. De var i tablettform, ikke kapsler (flere av de inneholder soja) og jeg tror hver av de var på 100 mg stk. Jeg tok et par om dagen og jeg tok de i en periode på 4-6 uker de gangene jeg var plaget. Heldigvis er det år siden sist. Jeg så det var kommet noe som heter Ido-E på apoteket, kanskje det kan være noe? Litt tilskudd av sink i tillegg er sikkert bare av det gode, men se opp for de kapslene som inneholder soja. Håper det kan fungere for deg også med et tilskudd av E :)
-
Hei, samboern min som også har lavt stoffskifte sliter også veldig med restless legs... han hatt det i omtrent 2 år og det eneste han får av legen mot dette er Stesolid. Jeg er ikke særlig overbegeistret for denne type medisin og skulle ønske noe annet kunne virke...
Fant disse på nettet:
http://www.iherb.com/NatraBio-Restle...ets/22395?at=0
Det er et helt nytt produkt, noen som har prøvd?
-
Hei Carro! Stesolid er jo bare et vanlig beroligende middel - kan ikke forstå at det skal hjelpe på en fysisk plager!
Har han ikke engang fått tipset om å prøve magnesium? Det er det jo ganske vanlig at de nevner. Sjøl har jeg tatt magnesium i mange år, men det hjalp IKKE på restless legs-plagene. Men jeg var en tid plaget med muskelrykninger, overalt, og det forsvant. Fikk da faktisk et brev fra legen om at magnesium var noe lavt, og at jeg kunne prøve tilskudd. Ellers hjelper det mot uregelmessig hjerterytme (hjertet er jo også en muskel!). Holder jeg opp en periode, så blir det mer "hoppsasa" i brystet igjen.
Ellers tar jeg forskjellige tilskudd, men ikke E som jeg ser har hjulpet noen. Må prøve det også, tenker jeg. Har begynt med D3, men tar nok ikke høye nok doser. Skal dosen deles i flere omganger utover dagen, eller kan man ta alt på en gang? FINN?? Du vet, tenker jeg! Men det er vanskelig å huske på alt man skal ha i seg sånn i farta!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Det er et homeopatisk remedie, Carro. Dem har jeg ikke så meget kendskab til. vedikke1
Men jeg har læst noget interessant på min yndlings "mad-blog": "Tilstanden er assosiert med lavt jernnivå (som er koblet til glutenintoleranse). Gjett hva de finner i en nylig publisert studie: Jo, også økt forekomst av cøliaki blant mennesker med rastløse ben. (...) Har du rastløse ben, eller jernmangel for den saks skyld, bør du uansett vurdere å be om en cøliakiutredning. Og uavhengig av hva den utredningen viser forsøke det aller enkleste.. kutte ut brødet, pastaen og andre hvetekilder og lev glutenfritt i et halvt år og se om du får det bedre."
Læs det hele her: http://24022.vgb.no/?p=400934 vink11
-
i perioder hvor kroppen gir andre signaler om at stoffskiftet er lavt, kan jeg i perioder også være plaget litt av rastløse bein. Etter at jeg begynte å ta tilskudd av magnesium har det kommet seg mye og det er nå svært sjelden jeg kjenner noe til det. Tror det er snart 1 år siden sist i alle fall.
-
Rødmusset farge i ansiktet
Er det vanlig å få en rødmusset farge i ansiktet når stoffskiftet blir for lavt? Hva er evt forklaringen? Tok prøver i mars, og da var fT4 12,9 (ref 11,0-22,0) Ft3 3,8 (Ref 3,5-6,5) og TSH 0,6 (ref 0,5-3,6)Brukte da 800mcg levaxin og 70 mcg liothyronin/uke. Legen var fornøyd med svarene, men det var ikke jeg. Tok kontakt med legekontoret og fikk snakke med legesekretæren. Hun sa at jeg kjente meg selv så godt at jeg kunne øke litt på dosen selv.:) ( Har antakelig godkjennelse fra legen til å gi slike anbefalinger)
Har økt med 50 mcg/ uke, føler meg bedre og er ikke så rød i kinnene
-
Sv: Rødmusset farge i ansiktet
Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men det kan jo være et av dine personlige symptomer på at det er for lavt.
Det gjelder om å samle seg noen, så du vet hvor mye du skal ta.
Ikke alle er synlige - noen er ganske følelsesmessige.....
Jeg mener alle har nytte av å vite sin maksimale dose, for det er tett oppunder den de fleste trivees best.
Det er vanlig å regne med at man kan øke med 25µg/dag på doser under 100/dag
og 12,5µg/dag når den er over 100/dag.
I totalbildet er det mange som regner i ukedoser. Jeg mener det også er vanlig at denne er over 1000, og dine fT4 tall kan jo tyde på at du trenger mer enn du doserer nå - du får "kjenne etter " :)
Det er praktisk med en eske med 7 rom i og en tablettdeler (apotekvare). Så gjør man klar ukas doser om søndagskvelden og beregner hva men trenger i neste uke.
Så lykke til med den "krigen" :)
-
Hei...jeg blir rød og varm i kinna når jeg er tom.
Tror det var Nora også som skrev om det..at hun gikk "tom" på en tur til Sverige, og ble skikkelig rød i kinna.
Jeg har kasta innpå mere kortison i flere av de gangene. og virkningen har kommet i løpet av et par timer...normal farge i ansiktet igjen.
Og legen min sier fortsatt at han ikke kan skjønne at kortison virker inn på stoffskiftet!!!! (jeg sliter med binyrene ).
Ja, sant er det........
-
Jeg ved ikke, om det rødmossede altid bør eller kan kaldes rosacea ... Men hvis det er rosacea, kan det i hvert fald have noget at gøre med mangel på mavesyre. Og det synes jeg passer meget godt sammen med stofskifteproblemer?
Her i hvert fald den danske læge Carsten Vagn Hansen, der bl.a. skriver flg. om rosacea:
"En betydeligt medvirkende årsag til rosacea kan være mangel på mavesyre, som blandt andet hæmmer optagelsen af B-vitaminer i kroppen.
Man kan blandt andet tage Betaine HCL (hydrochlorid) med pepsin, og supplere med stærke B-vitaminer (et kompleks). Rødbeder og rødbedesaft indeholder også stoffer, der kan styrke dannmelsen af mavesyre."
Man kan læse hele teksten på http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/rosacea.asp
Jeg synes, det er helt logisk at tænke på mavesyren i denne forbindelse - da jeg både er ret rødmosset og, så vidt jeg kan finde ud af, har mindre mavesyre end de fleste. Jeg har af og til haft stærke mavesmerter som, af alle læger, jeg har mødt i den forbindelse, er blevet tolket som for meget mavesyre. Jeg er dog kun blevet mere dårlig af midler, der mindsker mængden af mavesyre ... rigtig dårlig endda. Og der må jo være i underkanten af syre, siden både Coca Cola og Molkosan /nu Valleforce hjælper (jo, jeg ved godt, cola er usundt, men nogle gange har det været eneste mulighed, og som jeg ser det, er det da også bedre at drikke noget cola end at blive ukampdygtig i dagevis.)
-
Jeg + mange andre stoffskiftepasienter jeg kjenner, har slitt med disse røde til lilla kinnene. Hos meg forsvant det da jeg gikk over på kombibehandlingen, Levaxin og Thyroid. De var straks tilbake da jeg måtte over på kun syntetiske medisiner, så det er ganske klart hva som har fjernet dette symptomet her i gården :D
-
Anne Ma....når du sier det, jeg har faktisk ikke hatt disse kinna de siste par mnd....så det har nok noe for seg....( kom på ettermiddagen, og det er jo logisk!!!)
-
Ja, det er mange rare ting med stoffskiftet. Og hva som hjelper for de forskjellige.
Ikke alltid så kjekt da, å se ut som man har sovnet under høyfjellsola, må jeg jo understreke :wink: :oops: :D
-
Slenger meg bare på med en kommentar: For meg er rødt ansikt hyposymptom. Har vært rød i hele ansiktet fra pannen og ned, mens andre ganger har jeg vært ekstremt blek. Noen ganger hadde jeg bare svært blussende kinn. Mens i andre perioder har jeg hatt røde felt rundt munnen. Tror hypothyreose kan gi deg mange rare symptomer, noen individspesifikke, andre mer typiske. vedikke1
-
Ja, det kan da godt være, Rufus, at det bare er sådan ... Så er der jo ingen grund til at gå vejen rundt om rosacea-diagnose og sådan ...
Men hvis rødmen er et tegn på hypothyreose, så kunne større blodkarsprængninger måske også være det?
Jeg kan huske, at jeg begyndte at få blodkarsprængninger for mange år siden. Det tillagde jeg ingen særlig betydning, bortset fra, at de irriterede mig. Men min farmor havde også sådan nogle, og jeg tænkte, det vel bare var arv ... (Hvad jeg ikke dengang vidste om min farmor var, at hun havde en stofskiftelidelse. Slet ikke samme type som jeg; hun havde forhøjet stofskifte og en skjoldbruskkirtel, der voksede indad og generede spiserøret.)
Nu har jeg så set blodkarsprængninger på min mor (Hashimoto), der godt nok ikke er særlig rødmosset. Men hun har fået nogle af slagsen, efter at hun i en lang periode har været forkert medicineret desp2
-
vink11 Takk til alle som har svart på dette. Beklager at jeg ikke har gjort det før:|
spesiell takk til n´Finn kram1 Du er en kjempekar! Tror du svarer på alle innlegg:p
Sitat:
I totalbildet er det mange som regner i ukedoser. Jeg mener det også er vanlig at denne er over 1000, og dine fT4 tall kan jo tyde på at du trenger mer enn du doserer nå - du får "kjenne etter "
Det er praktisk med en eske med 7 rom i og en tablettdeler (apotekvare). Så gjør man klar ukas doser om søndagskvelden og beregner hva men trenger i neste uke.
Prøver å øke litt forsiktig. Bruker Tenormin 25 mg (Betablokker) om kvelden pga litt høyt blodtrykk, migrene og uregelmessig puls. Betablokkere kan jo maskere overdoseringssymptomer på Thyroxin, så jeg føler meg litt usikker. Prøvde å kutte ut Tenormin etpar dager, men da slo hjertet skikkelig "hump i hakk"
-
fT4 v/ kombinasjonsbehandling
Har ikke følt meg bra denne vinteren. Boldprøver i mars viste :
fT4 12,9 (ref 11,0 - 23)
fT3 3,8 (ref 3,5-6,5)
TSH 0,6 (ref 0,3-3,6)
sto da på Levaxin 100 mcg 5 dager/ uke og 150 mcg 2 dager/ uke + liothyronin 10 mcg daglig. For ca 6 uker siden økte jeg Levaxin til 150 mcg 3 dager i uka og 100 mcg 4 dager i uka. Uendret dose liothyronin. Vet at Liothyronin senker fT4, er derfor usikker på hvor høyt fT4 bør ligge når man står på kombinasjonsbehandling. Tenkte å be om nye blodprøver igjen ganske snart
Så til noe annet: Ga en klem til n´Finn i et annet innlegg idag, men det har han antakelig ikke sjekket. Så her prøver jeg meg igjen:kram1 Finn, du gjør en kjempejobb!!
-
Sv: fT4 v/ kombinasjonsbehandling
Takk for kram1 Bittebitt.
Jeg vil jo si at etter det jeg forstår har du begynt med Lio. for tidlig,
fT4 er alt for lav til at det skulle ha noen effekt.
Du trenger først en høyere Levaxindose - så høy at fT4 blir 20.
Hvis fT3 fremdeles ikke er i øvre normalområde kan du prøve om Lio. vil hjelpe.
Levaxin inneholder kun T4 og dette omdanner leveren til T3.
Et tillegg av Liothyronin, som kun inneholder T3, vil ikke endre på fT4.
Så synes ikke jeg det er så underlig at du ikke har følt deg bra.....
fT4 må opp, og det vil uvergelig føre til at TSH blir lav.
Husk at TSH ikke er et stoffskiftehormon - det deltar ikke i stoffskiftet og brukes ikke av annet enn kjertlen - og denne er jo uvirksom.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bittebitt
Har ikke følt meg bra denne vinteren. Boldprøver i mars viste :
fT4 12,9 (ref 11,0 - 23)
fT3 3,8 (ref 3,5-6,5)
TSH 0,6 (ref 0,3-3,6)
sto da på Levaxin 100 mcg 5 dager/ uke og 150 mcg 2 dager/ uke + liothyronin 10 mcg daglig. For ca 6 uker siden økte jeg Levaxin til 150 mcg 3 dager i uka og 100 mcg 4 dager i uka. Uendret dose liothyronin. Vet at Liothyronin senker fT4, er derfor usikker på hvor høyt fT4 bør ligge når man står på kombinasjonsbehandling. Tenkte å be om nye blodprøver igjen ganske snart
Så til noe annet: Ga en klem til n´Finn i et annet innlegg idag, men det har han antakelig ikke sjekket. Så her prøver jeg meg igjen:kram1 Finn, du gjør en kjempejobb!!
Stemmer - har ikke sett dette innlegget før nå.....
Det er jo binyrebarkens hormoner som styrer med hjertet.
Kanskje du skulle ta en salivatest av cortisol ?
Er en test du tar hjemme. Du tygger på vatt-tamponger til fire angitte tider og sender resultatet til labben i posten.
Mulig du skal ta denne testen før du øker dosen. En doseøkning kan muligens forverre hjertebanken hvis problemet er at du feks. har for mye adrenalin.
Ikke godt å vite - har vært postet meldinger om at for lavt stoffskifte har vært årsaken til overkopmpensasjon i det andrenale.
-
Hei Finn og takk for svar:)
Sitat:
Takk for Bittebitt.
Jeg vil jo si at etter det jeg forstår har du begynt med Lio. for tidlig,
fT4 er alt for lav til at det skulle ha noen effekt.
Du trenger først en høyere Levaxindose - så høy at fT4 blir 20.
Hvis fT3 fremdeles ikke er i øvre normalområde kan du prøve om Lio. vil hjelpe.
Levaxin inneholder kun T4 og dette omdanner leveren til T3.
Et tillegg av Liothyronin, som kun inneholder T3, vil ikke endre på fT4.
Så synes ikke jeg det er så underlig at du ikke har følt deg bra.....
fT4 må opp, og det vil uvergelig føre til at TSH blir lav.
Husk at TSH ikke er et stoffskiftehormon - det deltar ikke i stoffskiftet og brukes ikke av annet enn kjertlen - og denne er jo uvirksom.
Her kommer litt mer utfyllende:
Jeg begynte med Levaxin for ca 8 - 9 år siden. Hadde da ved flere målinger gjennom mange år stadig lett forhøyet TSH og høyt kolesterol. ft4 lå lenge i øvre normalområde, ikke antistoffer. Siste måling før jeg startet opp behandlingen viste antistoffer gråsone og ft4 lå helt i nedre normalområde. Legen min ville da ikke vente lenger med behandling pga at jeg hadde fått påvist et trangt område med plakk i veggen i venstre halspulsåre.
Startet med Liothyronin i juni 2007 pga fT4 22 og fT3 3,8 (Den siste hadde vært helt nede i 3,6 1/2 år før).Følte meg både hyper og hypo på en gang.Hjertebank og hvilepuls godt nede på 50-tallet. Hadde god effekt avLio med en gang, følte meg faktisk frisk! Har selv prøvd meg fram litt med dosering av Lio. Vet ikke om den har særlig effekt lenger. Legen min bryr seg heldigvis ikke om TSH blir "for lav"
En ting til: I tråden "Rødmussete ansiktsfarge" foreslår du spyttest for å sjekke kortisol. Kan nok bli litt vanskelig, det::wink: Er temmelig tørr i munnen pga Sjøgrens Syndrom
-
jo - det kan bli vanskelig da........
Men det er ikke store mengder som skal til i hver tampong, men det er viktig at den blir gjennomfuktet.
Om dette er gjennomførbart har du sikkert en formening om.
Det finnes jo de tradisjonelle blodprøvere og døgnurin.
Så ser det jo ut som at det var riktige indikasjoner på å sette igang med Lio.
Men hvis fT4 faller så mye som den har gjort, vil nok effekten av Lio. utebli.
For meg ser løsningn ut som en økning av Levaxindosen.
Eller å gå over til ERFA ?
Siden du jo åpenbart trenger T3......