Hvordan er sammenhengen mellom denne vaksinen og stoffskiftesykdom?
Printable View
Hvordan er sammenhengen mellom denne vaksinen og stoffskiftesykdom?
Det ser ut til at det kan være sammenheng mellom folk som fikk Meningokokkvaksinen og ME.
Jeg tror, med flere her, at vaksinen også kan ha forårsaket stoffskifte sykdommen vi har.
Fellesnevner for oss alle er:
- Fikk vaksinen på slutten av 80 eller begynnelsen av 90 tallet.
- Har hatt kyssesyken like etter på, max noen år.
- Har fått stoffskiftesykdom, og da for det meste i autoimmun form.
- Har også andre problemer, som andre autoimmune problemer og mangel sykdommer, som B12 mangel.
- Vi er unge - veldig mange av oss er møtt av leger som sier vi er for unge til å få stoffskfite sykdom, så vi blir avvist. Etter lang tids kamp, så blir det påvist stoffskifte sykdom alikevel.
- Om det virkelig er slik at det ikke er normalt for unge mennesker å få denne sykdommen, hvorfor er vi da så mange som har de samme fellesnevnerne, har fått sykdommen, og er unge?
Det kan være tilfelle, men jeg selv føler at vi har rett til en utredning, like mye som pasienter med ME har rett til utredning.
Så derfor skal vi se om vi kan få noe ut av dette.
Takk for oppklarende svar. Håper dere klarer å få igang en utredning av dette.
Er det slik at alle disse personene fikk kyssesyka? Jeg passer inn under alle de andre fellesnevnerne, men ikke denne....
Så langt jeg vet så har de fleste her hatt kyssesyken.
Men om du melder deg på, så er det helt greit, man må ikke ha hatt kyssesyken :)
Men, du kan ha hatt kyssesyken uten å ha vist om det....
Jeg gikk med kyssesyken i omtrent 6 - 8 måneder. Gikk og hangla, trodde det kun var forkjølelse. Til slutt fikk faren min nok, og tok meg med til privat klinikk i Oslo (Volvat) på lille julaften. Tror dette var i 91 eller 92. Fikk vite innen 30 minutter at jeg hadde kyssesyken.
Jeg husker ikke så mye av det selv, men faren min fortalte i ettertid at jeg sov mye og var mye syk i tiden etter at jeg fikk vaksinen.
er det mulig å finne ut om man har hatt den?
Kyssesyken?
Er ikke sikker... kan jo være mulig.
Har man hatt den en gang, tror jeg ikke du kan få den igjen...
Jeg har fått svar om at jeg ikke har fått sprøyten, ikke mannen min heller, han var "for gammel". Jeg mener bestemt å huske at jeg fikk sprøyte, men de jeg fikk svar fra, sier jeg hverken fikk placebo eller orginal sprøyte...
Sivcath; mannen min har hatt kyssesyken 2 ganger og det i voksen alder. Når han fikk det for andre gang, nektet legen for at han kunne ha hatt det før, helt til han fikk se journalen hans.....
Leya, hva sa legen til at mannen din hadde hatt kyssesyken x2? Kan det ha vært at den har vært der hele tiden? Eller var han frisk innimellom?
Leser dette i dag:
http://www.dagbladet.no/dinside/2007/03/30/496593.html
Står om Hepatitt B-vaksine.....er ikke relevant kanskje....?
Det står i oversikten hos ME foreningen at flere vaksiner kan utløse ME. Det er også veldig få som har noe konkret på hvordan Stoffskifte sykdommer blir utløst.
Det kan være genetisk, det kan komme av jod mangel, det kan komme av miljø, radioaktiv stråling (Tsjernobyl har blitt mistenkt), men hvem er det som sier at det ikke kan ha vært vaksine også?
Jeg tror det er mye som ikke er undersøkt når det gjelder stoffskifte sykdommer... og jeg ønsker å rett litt søkelys på det... Tror vi fortjener såpass :)
Hei Sivcath
Nå har jeg fått diagnosen ME. Var hos Dr Kavli i denne uka og han sa jeg hadde dette. Men jeg var ikke sterkt rammet....
GODT ER DET
Hei Grynet!
Kan tenke meg at det var litt oppløftende å få diagnose. Helt for ille at vi har stoffskifte sykdom eller ME, men alltid godt å ha en diagnose, så man ikke behøver å lete mer.
Håper du føler deg bedre :)
Jeg skal selv til Balder i Mai... må ta en liten tur til Norge for å få det gjort... men jeg er selv veldig usikker på om jeg også kan ha ME eller ei. Skal til Anne Kathrine Ljøgodt.
Jeg har fått mye hjelp for stoffskiftesykdommen min, men jeg er ikke 100%. Jeg kaster bort mye tid på å sove, har mye smerter, og jeg trener og trener, men blir ikke bedre... Så jeg lurer jo fælt...
Melder meg også på. Fikk sprøyta i 1989. Har hatt alt mulig siden den gang...:-D
Nettopp fått diagnose Hypo...
Fikk mail fra de i dag, og jeg har fått stoffskifte problemer de senere år.
Gjelder det om jeg fikk vaksinen senere ? ser det stå i 91 og 92
Du fikk placebo i beskyttelsesforsøket som foregikk på ungdomsskolene i 1988
og 1989. Deltagere som fikk placebo i forsøket fikk tilbud om reell vaksine i 1991. Registreringen viser at du fikk vaksine mot meningokokk B sykdom 14/11-91 og 15/2-92
Jeg fikk selv sprøyta i 90/91, så det er nok ikke for sent, du fikk samme vaksine som oss andre...
Sukk, skulle ønske foreldra våre visste bedre den gang....
Dette var svaret jeg fikk...
Hei
Du fikk vaksine mot meningokokk B sykdom 1/11-88 og 24/1-89
:shock:
Men for all del, det trenger ikke bety noe :wink:
Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden ennå, men ble det gjort noe mer med dette?
Jeg har tenkt på det helt siden første gang jeg leste spørsmålet på ME-forumet om det kunne være sammenheng med ME og Meningokokk B-vaksinen. Jeg mener også jeg fikk den ekte vaksinen den gangen, og jeg syns det er påfallende mange i min aldersgruppe som har fått Hypothyreose i voksen alder.
Jeg sendte mail i fjor, og fikk svar pr brev om at jeg ikke var med i forsøket. Dette er feil, for jeg vet jeg var med, og mamma har også bekreftet det. Hun mener også at jeg fikk ekte vaksine, sånn jeg husker også, siden jeg ikke fikk tilbud om den ekte vaksinen etterpå. Mener vi fikk vite et år eller fler etterpå, om vi hadde fått ekte vaksine eller ikke.
I dag sendte jeg ny mail hvor jeg ba de sjekke på nytt, siden jeg vet jeg var med, og om de fortsatt sier jeg ikke var med, så lurer jeg virkelig på hvor opplysningene om meg har blitt av.
Det er veldig mange som har fått både Hypo og ME, med eller uten vaksinen. Nå har jo forskningen sannsynligvis kommet i gang når det kommer til ME, og kanskje det vil gi flere svar i forhold til denne vaksinen. Jeg ble ikke vaksinert og har begge deler. Og det er jo mange av oss også... :)
Jeg syns det er meget betenkelig at ansvarlige lurer seg unna slikt !
Det skjedde også med far. Han gikk jo med ubehandlet hypotyreose og hadde operert vekk noe av tykktarmen. Operasjonen gikk bra, men han fikk jo disse munnpenslene samtidig med at man oppdaget at folk døde av dem og jeg mener jo at det var den egentlige dødsårsaken siden han var bra etter operasjonen og det skjedde like før han egentlig skulle hjem.
Men sykehuset påstår at munnpenslene ikke var årsaken.
De er på begge sider av bordet i saken og våre betenkeligheter blir ikke engang vurdert.
Det er bukken som passer havresekken, og skaper svært liten tillit til hesevesenet !
Et viktig rettsprinsipp er jo at det aldri er du som skal bevise noe - det er de som skal bevise !
Så når du sier du var med så er det korrekt og de må bare forholde seg til det - det opp til dem å bevise sin påstand.
Hvis de så manipulerer journaler, eller det er rot i systemet - skal det jo unnerkjennes.
Om du kjenner noen andre som var med, vil det jo hjelpe deg.
Jeg hadde også kyssesyken uten å vite det. Trodde jeg bare hadde skikkelig influensa. Men noen måneder senere ble det helt tilfeldig tittet en ekstra gang på blodprøvene jeg tok den gang. Og det var jammen kyssesyken jeg hadde hatt ja..
Har sendt forespørsel, så jeg er med om jeg har fått den vaksinen :)
Jeg ringte dem i stad, og etter mye om og men (først fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne få utlevert opplysninger siden jeg ikke var helsepersonell. Jeg måtte gå via fastlegen. Men jeg ga beskjed om at mange mange andre hadde fått, så det ble sjekket opp og beklaget.), fikk jeg til slutt bekreftet at jeg hadde vært med i forsøket.
Men jeg var ikke med i det ordinære som var i 89 eller noe (jeg mener jeg tok i 91), og dermed hadde de ikke fått det med seg på henvendelsen min i fjor. Da hadde de sikkert bare sjekket i de som var med i 89.
Så det er jo noe å være obs på, i tilfelle de ikke sjekker gjennom alt, og man er usikker på om man i det hele tatt var med.
Jeg skulle få beskjed pr post når hun fant resultatene mine. Jeg hadde i alle fall tatt to sprøyter, så jeg vil anta jeg hadde tatt fler om jeg ikke hadde fått ekte vaksine først.
Da har svaret kommet, og jeg har fått ekte vaksine. To ganger i 1990.
Heisann alle sammen,
ser det har blusset liv i denne tråden igjen. Jeg har desverre ikke fått gjort noe med denne.
Jeg laget en sak med pasientskade erstatningen engang i 2007, for å se hva jeg fikk til svar, men fikk aldri noe svar.
Er det noen som kunne tenke seg å jobbe sammen med meg ang dette?
Nå har jeg ikke diagnose ME, men har hatt vaksinen, kyssesyken og nå mye problemer med stoffskiftet... og dess mer jeg tenker over hvor mange av oss som fikk sprøyten på slutten av 80 og begynnelsen av 90 tallet, så tror jeg det er en sammenheng...
Jeg kan godt hjelpe deg til å prøve og finne ut av dette. :)
Det eneste lyspunktet i denne saken er at flere er blitt skeptiske til vaksiner.
Og Staten viser jo her hvor mye en lovnad er verdt -
Dagbladet har skrevet om denne saken flere ganger, bl.a i går og i dag
http://www.dagbladet.no/2010/10/01/n...sine/13638589/
All ære til denne Tøffe Damen:
KJEMPER FOR HUNDREVIS:
ME-syke Anne May Eknes (34) kjemper i retten for at hun
og hundrevis av andre som fikk ME etter meningokokk B-vaksina skal få erstatning.
Vet ikke om alt ligger på nettet - men anbefaler å lese det