Når dere har ökt, hvor mye har dere ökt med? 25 mikrogram i uka eller 25 mikrogram 2 ganger i uka? Föler jeg burde öke nå, men har ikke legetime för 15 febr.
Printable View
Når dere har ökt, hvor mye har dere ökt med? 25 mikrogram i uka eller 25 mikrogram 2 ganger i uka? Föler jeg burde öke nå, men har ikke legetime för 15 febr.
Huhei, rolig!
25mcg toppen annenhver uke, helst ikke oftere enn hver 4-6 uke, selv det er ganske raskt, gravid eller ikke. Du bør ta blodprøver for å støtte avgjørelsen. Jeg tok som sagt blodprøver hver 4. uke på det tetteste, og formen var ikke storveis uansett, men ungen ble bra, den. :D
ok, takker for svar... :D
Jeg synes at når ft4 er gått såpass ned som til 11, bør man kunne øke, til ft4 er minst midtpå igjen.
Det er kjent at TSH kan synke ved graviditet. Det har med andre hormoner å gjøre.
På www.thyroidmanager.org er det noe om graviditet og stoffskifte.
Det ble for tre-fire år siden internasjonalt fastsatt nye retnigslinjer for stoffskifte og graviditet, og hovedbudskapet er at de fleste skal øke dosen i svangerskapet, og det fortest mulig.
Joa, men å øke med 25mcg pr. uke er vel uansett litt voldsomt?
Vel, ja....
En generell forklaring på hva som skjer:
Når man tar p-piller elelr er gravid (alt sammen øker øtrogen) da øker mengden transportproteiner i blodet, og de transporterer og binder hormonene.
Da blir det mindre frie.
Friske lager mer hormon, mens vi må spise mer levaxin for å oppveie det.
Heisann, gravid i uke 9, har fått blodprövesvar i dag. TSH var på 13, ref. område:9-25. (sverige). Skulle öke dosen fra 100 til 150 mikrogram pr. dag. Er ikke det mye da, eller? Hva tilsvarer dette pröveresultatet i norske verdier? Noen som vet?
Hei
Vet ikke hva den TSH-verdien tilsvarer i norsk verdi.
Jeg økte min Levaxindose fra 100 til 150 µg på samme tidspunkt i graviditeten omtrent. Dette ble litt for mye slik at jeg gikk tilbake til 100 µg to dager i uka og 150 µg fem dager i uka. Denne dosen går jeg fremdeles på (er i uke 32 nå). Min TSH økte en del, var oppe i 4,2, og det er jo innenfor norsk ref.område, men for høyt for en som gravid....
Tusen Takk, det var godt å höre. Da vet jeg at det er normalt å öke på denne måten. :D
Jeg må arrestere meg selv litt :oops: Jeg skrev at jeg tar 100µg to dager i uka og 150µg fem dager i uka... Det er feil. Jeg tar 150µg to dager i uka og 200µg fem dager i uka. Så ikke tenk på at du tar for mye medisin, Linn...
har värt/er gravide som samtidig har tyreoditt og höy anti-TPO?
Ble deres "betennelse" värre under graviditeten? Noen som vet om vi med betennelse er mer utsatt når det gjelder graviditet enn de uten betennelse? Synes halsen min er ubehagelig om dagen. Mulig det skyldes graviditeten og justering av dose. Noen erfaringer?
og alt sto bra til med lille-nurket :D . Det var så spennende og jeg er så glad, formen er fin og ingenting kunne värt bedre. Jippi
Hei Linn. hvor langt er du på vei?? jeg er nå i 12 uke og har egentlig ikke på følelsen av å være gravid egentlig.. kjenner bare at klærne begynner og bli litt trange rundt livet.. :)
Gleder meg masse til UL..
jeg er 18+5 uker på vei, så det begynner å synes ja....hi-hi :lol:
Gratulerer med overstått ultralyd, Linn :)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Sigrid
Takk for det :D
Har vi som har hypothyreose ökt blödningstendens? Tenkte spesielt på dette i forbindelse med födselen, Synes dette er litt skummelt....
Jeg har født 2, og har ikke blødd så veldig mye. Kun 3,5 dl første gang og 3 dl andre gang:-) bare en liten mensblødning fikk jeg beskjed om:-)
Hvordan har deres tsh svingt gjennom svangerskapet?
Hva er faretruende höy (tsh) verdi? Finnes det noen grense for hva som er farlig i forhold til fosterets utvikling?
Synes verdiene endrer seg fort på kort tid. Fort gjort at dem rekker å stige noen hakk för det blir oppdaget.....
Jepp, kjenner problemet ;(
Vet ikke hva som er faretruende, har nå hørt at TSH helst skal være under 8 men det kommer jo litt an på hvilke referanseområder man opererer med. Viktigste er T4 i svangerskapet. Den skal helst være over 16.
Jeg er selv gravid og midt oppi dette nå .. UÆÆÆÆ!
Ja, det er ikke greit dette nei, alt skjer så fort...... Min TSH spratt opp til 13 i uke 9 , ökte da med 50 mikrogram. I löpet av 3 uker så hadde tshn sunket til 0.79. Har ligget der en god stund. Nå har den plutselig ökt igjen til 4, så nå öker jeg levaxinen igjen, denne gang også med 50 mikrogram. Skal nå bruke 200 mkrg pr. dag.. :(
Kjenner at jeg begynner å bli nervös for hele greia altså, både for om barnet har tatt skade av dette og om jeg noensinne kommer til å lande etter födselen.....?
Huff ja.. Jeg er i uke 9 nå og det er ikke noe morro med denne laaange ventetida egentlig. Det KAN jo gå bra, men jeg aner ikke om barnet har dårlige odds, eller kanskje det ikke er så ille?
Vi kunne trengt noen gladhistorier om folk som har hatt høy TSH tidlig i svangerskapet og likevel fått friske barn! Noen der ute?
Var på min tredje ultralyd hos spesialist i går. Alt ser veldig fint ut. Babyen var god og rund, lå 8.9 % over gjennomsnittet, så det var ikke noe vekstavvik der nei :D
Spurte henne ang. min höye tsh i starten av svangerskapet om jeg hadde grunn til å väre bekymret, men da smilte hun bare og sa at dette overhodet ikke var noen fare og at tsh`n måtte väre atskillig höyere för man kan snakke om skade, og da helst gjennom hele svangerskapet. Får tro at det stemmer.
Så flott! Ønsker deg lykke til, veldig fint å høre!
Blir jo ganske stressa av det som skrives har om at TSH må ned i rundt 1,..men endoen sier at det ikke er så farlig med litt høy da.
Ja- ja, uansett kunne ikke noe värt gjort annerledes. Jeg har tatt bl.pröver hver 4-6 uke.
I grav. uke 5 var tsh på 2.11
i grav. uke 9 var tsh på 13.
Dette skjer så fort at det er umulig nesten å henge med..... Velger å tro på det legen har sagt, vanskelig å gjöre annet.
Til terminen...... :D Storgleder meg til alt det spennende som skal skje. Svangerskapet har gått fint og jeg har igrunn värt i kjempeform....alt har värt over all forventning...HURRA!
Lykke til. Kjenner at det kribler litt i eggestokkene. Husker hvordan eg gledet og gruet meg og nidgranska hvert lille tegn på at fødselen skulle sette igang. Når det så endelig skjedde hadde eg ikke peiling og trodde at eg hadde fått magasjau :roll:
Nå er tøtta 9 mndr og krabber runt og roter i ALT!!! :D
Lykke til!!! :D
Så spennede! 10 uker igjen her :D
Lykke til! Håper du får en flott fødsel!
Fikk lördag den 6/10-07 en velskapt datter. Vekt 4145 gr og 52.5 cm lang. Födselen gikk kjempefort og fint. Er pr i dag i superfin form, og jeg er SÅ glad :D
Gratulerer så mye!
Gratulerer SÃ… mye :D
ups, kom to ganger.....
GRATULERER!!!!!!! :D
GRATULERER!!!
Kos deg med den lille :D :D :D
Gratulerer så mye :)
Gleder meg selv nå. har 40 dager igjen. gleder meg masse til og se gutten min :O)
Gratulerer! Bomma med én dag på bursdagen min, der, gitt. :)
:D Takk for hilsner alle sammen
Lykke til da :D
Må bare si at jeg er utrolig takknemlig og glad for at alt har gått så bra. Formen har värt bra både för og etter födselen, den lille er så skjönn, frisk, snill og grei.
Vil også si at dette med höy tsh i perioder/reguleringsfase ikke er så livsfarlig/skadelig som noen tror. Stoffskiftet må naturligvis reguleres under svangerskapet, men av og til "flyr det i taket" för du rekker å få nye resultater. Min tsh var i uke 9 på 13, det er höyt men ikke skadelig ifölge legen sålenge det er for en kort periode og endrer seg fort når man justerer dosen. Så jeg tror nok ikke man skal ta så veldig på vei om man i perioder har litt ustabilt stoffskifte under graviditeten :wink:
Lykke til til alle som pröver, jeg satser definitivt på flere barn hvis jeg får väre så priveligert i fremtiden.