Kan noen se på prøve svarene mine ?
Kan noen fortelle meg litt om blodprøvene jeg har tatt ? jeg har fått Neo-mercazole - 6 tabletter daglig og 8 tabletter betablokker, begynte på lørdag men føler meg like dårlig ennå, hvilepuls (liggende ) på 125 og hjertet flyr, er svimmel og vekten har rast med 7 kilo på 2 uker ( godt for en overvektig kropp :D ) har også fått bi lyd på hjertet og det var visst pga stoffskifte sa legen (jeg går til spesialist på sykehuset)
FrittT4 = 45 (ref 9-22)
FrittT3 = 23,6 (ref 2,3- 5,7
Alat = 80 (ref < 45
TSh = 0,02 (ref 0,20 - 4,0
ATPO = 350 (aner ikke ref på denne,men er det det samme som Anti tpo ? )
Håper noen kan veilede meg litt om alt dette og hva jeg skal gjøre fremover, er for tiden sykmeldt i 3-4 uker
Er skikkelig dårlig nå og er redd
Har høyt stoffskifte og går på Neo-m 6 tabletter daglig av 5 mg, 8 tabletter av 20 mg med beta blokker.Begynte på disse medisinene for 4 dager siden. Det som bekymrer med mest er ikke at jeg ligger rett ut på sofa`n og er kaputt,men at jeg har gått ned 8.5 kilo på 2 uker, fortsatt har smerter i brystet ( ultralyden var ok) at jeg blir skikkelig tung pustet etter 10 meters gåing og at jeg har fått diare og magekramper, mistet matlysten før jeg ble satt på nye medisiner. hvilepulsen ligger ennå på 110 og hjerte banken er nesten konstant.
Jeg er helt utslitt, skikkelig redd og føler meg helt jævelig. Er sykmeldt og i dag sykmeldte fastlegen våres mannen min, for noen må ta seg av barna også.Er det "normalt" å være så tung pustet ? jeg går fra sofa`n og til badet og peser og puster tung. mannen min trodde jeg hadde kols ,men røntgen bildene var fine.
Seriøst , jeg vet det bare har gått 4 dager siden jeg gikk fra Levaxin og til neo-m ,men jeg er sååååå redd for hjertet og lunger, har fått skikkelig dødsangst.
Har også diagnosen hypermobil og regner med at dette gir smerter i muskler og ledd.
Ps: beta blokker hjelper i ca 2 timer og så er jeg helt skjelven og kaputt igjen. Tar 2 tabletter 4 ganger daglig
Uff dette ble rotete,men det er hodet og kroppen min også. :cry:
Fra høyt til lavt ? og vondt i hjertet
Hadde i April et for høyt stoffskifte FT4 på 48 , symptomene var høy hvilepuls, hjertebank, tungpustet, bi lyd på hjertet osv osv :roll: nå i Mai var FT4 på 15, Ref er 15-20, TSH på 0,01 og FT 3 på 7,2 ref er 4-6,8, fikk beskjed om at stoffskifte var normalt og at neo m skulle reuseres til 2+1 daglig, følte meg fin i 2 uker og ble så dårlig igjen med skjelvinger, sliten, sover mye mere enn før og får tak i hjertet inntil 10 ganger daglig ( dette er vondt) har også fått angst , har blitt skikkelig mørkredd, ikke noe kult når man jobber bare natt på helsetun, orker ikke å jobbe dag/efta pga dårlig form og vonde knær.Ble i dag sykmeldt og fikk tatt nye blodprøver da formen har blitt så fort elendig,men er det vanlig med disse hjerte smertene da ? blir jo litt redd hver gang jeg får dette ,men prøver å tenke at det er stoffskifte som gir disse smertene.
Jeg som hadde håpet å bli frisk snart,men holdt bare ut i 2 uker på jobb :cry:
Nye prøvesvar og møkka form/lege/mage
Tok nye prøver forrige Mandag siden jeg føler meg så dritt, sover halve døgnet +++ er irritabel, skjelver, hjertebank og har angst
FT 4 = 14
TSH = 0,04
bruker 3 tabletter neo daglig og spurte om jeg ikke burte begynne på levaxin for å få det opp, følte meg mye bedre når FT4 lå på 18-19.
Endo på sykehuset mente jeg måtte ha is i magen og at dette gikk riktig vei :shock: prøvde å fortelle at formen var helt dritt men han mente at mine plager måtte skyldes noe helt annet enn stoffskifte , fortalte han at jeg hadde like symptomer som sist,men det ville han ikke høre på nei :evil:
Måtte vente i 2 mnd og ta nye prøver og så ringe han :( skal jeg gå sånn i 2 mnd til så blir jeg gal.
En viktig ting til slutt, som jeg håper noen vet noe om = i 3 uker har jeg hatt så støle magemuskler at jeg ikke klarer å legge meg ned eller reise meg opp,men jeg har ikke gjordt noen ting, ikke trent eller løftet noe tungt, ikke ledd så mye heller :evil:
Håper noen kan hjelpe meg litt :D
Er ikke disse prøvene litt feil da ?
Tatt nye prøver nå og de er som følger
TSH 5.1 (0,20-4)
FT4 7.9 (9-22)
Føler meg jo helt død og bruker neo 2 tabletter morgen og 1 på kveld, skal ringe endo mellom 13 og 14 i dag,men er redd han sier som sist at dette går riktig vei :roll:
Orker ikke å være så sliten og dårlig lenger
Åssen stoffskifte har jeg da tru ?
Hvis noen kan se på mitt "gamle" innlegg med blodprøve svar hadde jeg blitt glad,blir litt mye å hente tilbake for meg...
For snart 2 år siden hadde jeg for høyt stoffskifte og ble behandlet for dette, legen ga meg diagnosen graves sykdom og sa at jeg mest sannsynlig ville bli frisk etterhvert .
Vært dårlig hele tiden jeg og tatt jevnlige blodprøver. Tras ble tatt for snart 2 år siden (da jeg fikk graves diagnosen) og da var den på 5.1 ref : under 1
Nye prøver tatt for 1 år siden viste tras på under 1
Nå glemte legen å ta ny dessverre
Ft 3 på 4.5 ref : 2.3-5.7
Ft 4 på 14.5 ref : 9-22
Tsh på 0.81 ref : 0.20-4
Anti tpo på 292 ref : under 35... i fjor var den på 84 og har derfor økt nå,hvorfor det ???
Nå er jeg skit dårlig form, slapp og sliten,sover mye hvis jeg først sovner. Irritabel så det holder og orker ikke bråk fra unger eller annet..
Skjønner ikke helt dette stoffskifte greiene men lurer på om jeg har høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten :lol: nei jeg skjønner ikke noe,men jeg vet at formen var mye bedre da Ft4 lå på 18.
Jeg skal til ny endo den 13 Mars og håper på noen lure svar,men vet at dere er flinkere og spør her først
Jeg bruker fortiden ikke noe medisiner annet enn mot fibro (tramadol) ibux og sobril så jeg får sove ...skulle jeg brukt noe tru ?
Håper Finn`n eller dere andre kan fortelle meg hva som skjer i kjertelen min
Sv: Åssen stoffskifte har jeg da tru ?
Hei otika.
Skulle ønske jeg klarte å si noe fornuftig til deg, men det er nok best at du av-venter utredningen.
Får håpe du er heldig med Endoen.
Om jeg likevel skulle gjette på noe, må det være at du har hatt en graves som er gått over i en thyreoiditt ( hashimoto ).
Det var jo dumt at de gjemte den TRAS testen !
Nå viser jo anti-TPO testen at du har antistoffer mot selve kjertelen. Det vil endoen måtte bekrefte, og da vil du eventuellt få lavt stoffskifte og havne på Levaxin.
At du er dårlig nå kan skyldes disse antistoffene og at stoffskiftet er på vei nedover.
Du må neste bare holde ut til du får endoen i tale - og lykke til med det otika.