Hvor lenge før neste blodprøve?
Jeg har egentlig fått ny legetime nå snart. Betyr at jeg skal ta nye blodprøver kun 2,5 uker etter at jeg reduserte dosen Levaxin til 0.
Synes å huske at det br gå litt lenger tid i mellom. Jeg bør kanskje ringe og utsette timen litt?
Primær hyperparatyreose ?
Har nettopp kommet tilbake fra nytt legebesøk, og har ikke rukket å oppdatere meg selv helt ennå.
Nå mistenkes det primær hyperparathyreose. Har normal kalsium men forhøyet PTH på 18,7 (ref: 1,0 - 5,7). Fått henvisning til ultralyd av halsen for å sjekke. Noen som vet noe om dette?
Siden jeg ble tatt av Levaxin for 2 mnd siden, så har TSH steget betraktelig. Det har faktisk og anti-TPO, tross denne dietten jeg har gått på. Så nå er det ganske utelukket at antistoffene skyldes matintoleranser. Iallefall ikke de jeg testet for (gluten, melk, gjær,sukker).
Og jeg har fått resept på Armour 30mg siden jeg reagerte motsatt på Levaxin enn forventet. Skal ta 1 morgen + 1 ettermiddag. Er dette mye å begynne på? Jeg kan lite om akkurat dette.
Her er iallefall testsvar:
S-kalsium: (2,15-2,51) 2,35
S-kalsium, ioni: (1,18-1,35) 1,25
S-PTH (1,0-5,7) 18,7
S-25(OH) vitD (37-131) 94
S-anti-Tg (<40) 49 (132 tidligere)
S-anti-TPO ( <35) 918
S-fritt T3 ( 2,3-5,7) 3,2
S-fritt T4 (9,0-22,0) 10,4
S-TSH ( 0,2-4,0) 6,3 (3,8 1 mnd tidligere)
Rare prøvesvar, dårligere form.
Ja, nå begynner jeg virkelig å bli fortvilet. 1 år etter at jeg fikk påvist denne sykdommen, føler jeg meg egentlig dårligere enn noen gang :(
Sliter med konstant hodepine som jeg ikke blir kvitt med Ibux, totalt utslitt hele tiden, orker ingenting. Hadde en god periode i sommer, men nå har jeg visst fullstendig ramlet ned i kjelleren.
Her er svarene:
S-TSH: 0,34 (0,2-4,0) Prøver pr mai 07: (6,3)
S-fritt T4: 9,6 (9,0-22,0) (10,4)
S-fritt T3: 4,5 (2,3-5,7) (3,2)
Anti-TPO: 342 (<35) (918)
Jeg tar for tiden 60mg Armour på morgenen + 30mg på ettermiddag. Etter disse siste prøvene har det blitt lagt til 25mg Levaxin de siste 3 dagene.
Alle andre prøver er helt fine.
Jeg sliter litt med at jeg har 3 store eksamener i desember som jeg MÃ… ha. Og bestå. Problemet er at jeg ikke klarer å konsentrere meg nok til å lese en side. Og aller minst huske og forstå. Blir så lei......
Noen som har noe fornuftig å si? Føler at jeg ikke kommer noen vei nå :cry:
Er det kun lav T4 som gjør meg slik?
Jeg begynner å bli lei og svært frustrert. Det er nå over 1 år siden jeg begynte med behandling mot stoffskifteplager. I løpet av den tiden har formen gått både opp og ned. Sett under ett er jeg ikke veldig mye bedre nå enn jeg var i fjor på denne tiden. Likevel er de fleste prøvene på vei til å se mye bedre ut.
Jeg lurer på om kanskje studiene tynger for mye. Blir syk av stress, både ositivt og negativt stress. I juli og august hadde jeg det veldig bra. Orket å være med på ting, være ute med barna, gå på tur osv.Fra september har formen gått jevnt nedover. Orker lite, selv treningen har jeg måttet redusere. Til min store sorg. Forelesninger kan jeg bare glemme.
Og jeg ble ganske irritert da jeg fikk følelsen av at homeopaten (som legen sendte meg til) syntes jeg var lat :cry: Jeg prøvde å beskrive hva jeg omtrent orket å gjøre på en vanlig dag.
Jeg har nå :
fritt T4 på 9,6 (ref: 9,0-22,0)
Hva kan jeg gjøre for ev å få denne opp? Går nå på 2 grain Armour pr dag. Prøvde kombinasjon med Levaxin, men tåler det ikke. Gikk opp flere kg på 1 uke :shock:
Noe mer man bør tenke på?
Cøliaki?
Binyrer?
Skal til legen igjen snart, har nettopp tatt nye blodprøver. Er litt i ferd med å gi opp Balderklinikken nå og heller få fastlegen til å skrive ut Armour siden jeg likevel ikke har føler meg nevneverdig bedre.
Tsh og T3 ligger fint an.
TSH: 0,34 (0,2-4,0)
T3: 4,5 (2,3-5,7)
Alle disse prøvene ble tatt i september. Før siste doseøkning. Mye mulig de er endret siden jeg ikke har de nye svarene ennå.