Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mumimamma
Etter 5 uker med nye matvaner merker jeg ingen endring på formen. Blodprøver og døgnurin tatt i månedsskiftet oktober/november viser FT3 på 8,3, FT4 på 21, supprimert TSH, tett på for lav DHEA-S og testosteron, kortisol på vei ut av øvre referansefelt og ikke målbar aldosteron i døgnurin etter over 5mnd på Florinef..
Ble bedt om å gå ned fra 120 til 90mg på stoffskiftemedisinene og jobbe med "tarmproblematikken".. Og da raser puls og blodtrykk, kroppstemperatur og ikke minst arbeidskapasitet.. :sad:
Hvor lenge må man regne med å henge med hodet ved en slik nedtrapping..?
Nogen gange bliver jeg helt opgivende, når jeg gang på gang er vidne til, at lægerne disponerer behandlingen lineært, som om det var opskrift på en kage... "reducer ingredienserne og du får en reduceret mængde kage". :sad: Og så endda på et tidspunkt, hvor kostomlægningen allerede
er i fuld gang med at påvirke FT3 i nedadgående retning?? 5 uger til, og FT3 nok ville havne hvor den hører til indenfor ref.området... Men nej! En forhastet reduktion af medicin og et nyt "anfald" af hypothyreose, skulle være en løsning på det problem?
Jeg begynder at tro, at du måske har en slags af "multipel hormon/elektrolyt forstyrrelse", hvor nyrerne spiller en af hovedrollerne og som dine læger nok er ikke klædt på til at behandle... Det sidste håber jeg dog, jeg ikke har ret i.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mumimamma
Blodprøver og døgnurin tatt i månedsskiftet oktober/november viser FT3 på 8,3, FT4 på 21, supprimert TSH, tett på for lav DHEA-S og testosteron, kortisol på vei ut av øvre referansefelt og ikke målbar aldosteron i døgnurin etter over 5mnd på Florinef..
Nytt denne gangen var måling av aldosteron i plasma og reninaktivitet etter oppfordring fra hormonlaboratoriet. Aldosteron i plasma var under referanseverdi og reninaktivitet var 0,2 (med følgende referanse: Voksne (perifert blod) oppegående <1,5 nmol/l/time, Kvinner (perifert blod) lutealfase, oppegående <4,0 nmol/l/time) Må jeg velge mellom voksen eller kvinne?:!: Metodens måleområde: 0,2 - 29,0 nmol/l/time.. 0,2 er slik jeg tolker det lavt, men det er kanskje bra..?
Det mener jeg ikke er kanskje bra, med reninaktivitet så langt ned som 0,2, når den ellers kunne ligge op til 29 point længere oppe. Jeg kan godt forstå, at laboratoriet har foreslået udvidede aldosteron- og reninprøver. Det sker når biokemikerne mistænker SHH dvs.
Syndrome of Hyporeninemic Hypoaldosteronism. Aner ikke hvad det hedder på "skandinavisk"... men det passer fint med din "uforklarligt" usynlig aldosteron, blodtryk-incidenter m.v. du har skrevet om før.
Renin er et enzym syntetiseret, lagret i, og frigivet af bestemte celler i nyrerne. Renin spiller en rolle i reguleringen af blodtrykket ved at sørge for omdannelsen af proteinet
angiotensinogen til enzym
angiotensin I, hvilken videreomdannes til enzymet
angiotensin II. Angiotensin II er et af de mest potente kendte vasokonstriktorer/vasopressorer (indsnævrer blodkarrene), og også er en kraftig stimulator af aldosteron-sekretion. Falder
angiotensin II (renin) - falder aldosteron og blodtrykket... m.v. For en gangs skyld, er der en god lille artikel på dansk Wiki, som illustrerer funktionen i
Renin-angiotensin-aldosteron-systemet.
Uanset træt, stresset og pt endda modløs - er du også ingeniør, gudskelov, og derfor ret meget mere i stand til at få noget ud af at læse videnskabelig-volapyk end almindelige dødelige. Prøv at søge videre på
Type IV Renal Tubular Acidosis (Type 4 RTA) og ellers en fortræffelig overview-artikel på Medscape:
Hyporeninemic Hypoaldosteronism (et moderne navn på
Type 4 RTA). Husk at klikke på alle links både i venstre menuen og øverst (bl.a. Treatment, Medication osv.).
Personligt tror jeg, at reduktion af Erfa vil kun gøre det hele værre, ikke mindst pga. en øget belastning på den rolle både binyrerne og nyrerne spiller i kompensationen for thyreoideahormonmangel... Håber, at din læge snart ser lyset og opfatter dit usædvanlige case som en anledning til selv at blive klogere på din hormongåde, og andres.
Rigtig god bedring og masser af håb til dig, Mumimamma kram3