Periodene når man endrer medisindose er ofte noe av det verste, det har det i alle fall vært for meg.
Printable View
Periodene når man endrer medisindose er ofte noe av det verste, det har det i alle fall vært for meg.
Jeg har ikke fått noen medisin, nei.
Sist jeg var hos legen gjentok hun at det ikke kunne gis noen medisin med sånne prøvesvar som jeg har, men hun skulle konferere med en endokrinolog ... så får vi se. Jeg har også vært på ct-røntgen av halsen, som fortsatt varmer som en varmeovn på full styrke, mens resten av meg fryser ... Jeg tror ikke den undersøkelsen var nødvendig eller vil gi noe svar; jeg har tidligere hatt både ultralyd og scintigrafi, og alt var normalt.
En bekjent av en bekjent som jeg snakket med, (som er barnelege) mente at mins symptomer kunne tyde på binyrebark-problemer, men hun var usikker, da det jo ikke var hennes felt.
Jeg har ikke gitt opp håpet om å få prøve tyroxin enda.
Hvis du ikke får hos den legen du går hos, så kan du jo vurdere en annen.
Jeg har jo gått til en som er privat, fastlegen min ville sikkert ikke gitt meg Levaxin.
Etter starten på Levaxin så roet det hele seg ned igjen, helt til jeg skulle trappe opp til 50....
Nå har jeg gått en uke med trykk i brystet, hjertebank (men, pulsen min er ikke høy, rundt 60-70), skjelvinger og en indre uro som ikke er noe særlig behagelig.
Har også en kløe i halsen og føler ofte trang til å hoste.
Hvor lang tid kan det ta før dette roer seg ned?
Synes det er litt skummelt, særlig i forhold til hjertet(infarkt?).
Bør jeg gå ned til 25 igjen?
Skal ta blodprøver om en uke.
Ellers så er humøret bedre og synes energien også krabber ørlite grann oppover! :D
Om det ikke gir seg etter ca 3 uker så ville jeg ringt legen. Jeg hadde det akkurat som deg når jeg startet medisineringen. Hos meg gikk det over etter 2 - 3 uker etter økning så roet det seg litt og litt, helt til neste økning. Ubehagelig er det absolutt, det kan jeg skrive under på. ;) Men om kroppen trenger det skal den få det tenkte jeg den gang...
Du tror ikke det kan være farlig da, Anne Ma?
Tenker på om hjertet tar skade av det?
Har et skikkelig trykk midt på brystet.
Kanskje jeg bare er litt pysete...
Så lenge det ikke er over lang tid så tror jeg ikke det. Men kanskje Nora eller n'Finn vet om noe annet.
Så langt jeg vet skal det tid til for å ødelegge hjertet. Noen uker er ikke lenge egentlig. Jeg selv har hatt lange perioder med hard hjertebank, men hjertet mitt er helt fint. Jeg vet at hypersymptomer i lengden kan slite på hjertet, men tror ikke det gjør noe for en kort periode.
Jeg vil råde deg til å ringe legen din om du synes hjertebanken er for heftig til å gå med. Eller legevakten.. :!: Det er ikke bra om du er redd heller, sliter en helt ut :)
Synes nesten trykket eller knipet i brystet er verst.
Men tror kanskje jeg ringer legen i morgen for å høre.
Men som du var inne på Anne Ma så vil man jo helst ikke ned på dosen heller....
For meg føles det som det er en luftboble som ligger og trykker og vil igjennom hjertet. Veldig ekkelt faktisk.
Det er bedre å være trygg enn utrygg, uansett. Nå som du har startet behandlingen så er du i gang. Kan være du bør minske dosen med 12,5mg (en halv 25mg tablett) og så øke oftere med liten dose. kanskje ubehaget blir mindre da.
Selv følte jeg at jeg spant på tommgang. Masse fart og ingen energi om du skjønner. Pluss hjerte greiene. Veldig stressende fase for meg i hvertfall.
Hei!
Jeg har nettopp begynt med Levaxin 25 mg. Dette skal jeg gå på i 6 uker før jeg skal til legen igjen. Vet ikke om jeg har hatt noen bedring på disse to ukene men jeg var kvalm og hadde en voldsom diarè de første dagene. For meg var det en lettelse å få denne diagnosen - mange brikker falt på plass.
Gitte
Oppstart på Levaxin oppleves nok veldig forskjellig, og jeg har nok ingen vidunderoppskrift. Det kan være riktig å starte lavt, som du jo har gjort, men jeg tror det er viktig å øke når kroppen trenger mer. Gjør men ikke det kan man lett feiltolke de nye symptomene som oppstår og feks. tro at dette er symptomer på for høy dose.
En må ofte gå mange runder med seg selv å tenke gjennom situasjonen. Feks. : Kan en dose på 25µg skape overdosesymptomer ? Og der vil jeg jo tippe nei da .......
Det er nok slik at doseendringer krever en viss tilpassingstid, og i den tiden opplever man masse symptomer som er umulige å tolke.
Den dosen som er nødvendig er vanskelig å tippe før kjertelen blir helt uproduktiv. Symptomene er også vanskelige å tolke.
Det er mye som tyder på at når man begynner med Levaxin vil en eventuell restproduksjon i kjertelen etterhvert forsvinne. Dette fordi at en liten Levaxindose oppfattes som større enn den er og det blir da ikke produsert nok av styringshormonet TSH.
Hvis det nå er helt sikkert at du mister kjertelproduksjonen (pos. anti-TPO) og du skal på Levaxin så kan det være at du må holde ut noen symptomer en stund for å få det bedre.
vi er forskjellige, andre slipper billigere.......
Var hos legen i dag og fikk sjekket kroppen/dosen.
Hjertet var visstnok rolig (skjønner jeg ikke men, men) og ikke skalv jeg, så da kunne det ikke være overdosering. Skulle bare fortsette med 50mgh.
Hva mener du med at kjertelen blir uproduktiv n`Finn?
Er det noe som skjer når man begynner med Levaxin?
Jeg er på prøvebehandling og vil helst ikke skape mer trøbbel med kroppen enn jeg har....
Kjertelen produserer stoffskiftehormoner og hormoner som ved etterbehandling blir til bla. stoffskiftehormoner.
Når kjertelen blir uproduktiv må en forsøke å tilføre kroppen dem på andre måter.
Det er forskjellige årsaker til at kjertelen kan bli uproduktiv. Den aller vanligste er at kroppens eget immunsystem tror at kjertelen er fientlig vev og danner antistoffer mot den.
De vanligste antistoffene oppdages av anti-TPO testen.
Har man antistoffer blir denne testen positiv, og da vet man at kjertelen etterhvert blir uproduktiv. Prosessen kan ta et par år eller så.
Man lurer også på om langvarig inntak av Levaxin også kan gjøre den uproduktiv, men det er jo likegreitt hvis kjertelen likevel kommert il å bli uproduktiv.
Hvis anti-TPO testen er positiv hos må du nok forsone deg med tanken på et liv med Levaxin.........
Jeg har skjønt det slik at Levaxinen ikke tar knekken på kjertelen. Har ikke kommet over noe som sier at den gjør skade..
Prøveperiode på Levaxin er ihverfall helt trygt :D
De "lærde" strides jo om dette som om alt annet. Iallfall finnes mye usikkerhet. Som jeg har forstått det så tror man det er noen kjertler som ikke kommer igang igjen etter at kjertelen har vært underdstimulert lenge. Og man mener vel lenge i stoffskiftesammenheng vel ?
Når man tilfører en liten dose Levaxin vil jo T4-nivået i blodet øke. TSH vil bli lav og understimulere kjertelen.
Om denne er av en svak type så vil den muligens ikke komme igang igjen når man stopper Levaxinen.
Omtrent slik oppfatter jeg iallfall hypotesen.
Da er det kanskje slik at man før eller siden måtte begynnt på Levaxin allikevel.
TSH er det som sender singaler til kjertelen om å trå til og sende ut t4 og t3, og når hypofysen "skriker" mindre, sender kjertelen ut mindre t4 og t3. Og antistoffene fortsetter å angripe kjertelen og den blir mindre virksom pga antistoffene også.
Selve levaxinen angriper ikke kjertlen eller noe sånt.
Ja, men da er vi enige alle sammen ;)
Og jeg er enig med deg n'Finn, at om det er tilfellet, så er det jo det samme det ene eller det andre. Bedre å ha et regulert stoffskifte enn å vente og se om kjertelen dør av seg selv.
Dere burde ha jobbet som privatparktiserende leger,
hadde fått bedre betalt for all informasjonen deres enn dere får her på forumet...
Stor takk til dere alle som hjelper meg og forstå! :)
hiver meg på denne tråden jeg.
jeg er og på prøvebeh, fastlegen ville ikke la meg prøve levaxin enda, menøre nese hals legen min gjorde det.
begynnte med 50 micrgr.
men justerete i forgårs ned til 25 selv, hyper sympt jeg har er veldig kjente for meg som ble innlagt som hyper i desember.
svetter som en gris, skjelver, rar i hodet,ikke matlyst,høy puls,lavtblodtrykk,høy puls, holder stadig på å besvime (ikke sikker på om det er pga levaxinen eller noe annet),liten tålmodighet...
det ble for ille så fant ut jeg heller får prøve meg litt forsiktig frem.
samme som deg har jeg mange tanker om hva som nå skjer med kjertelen, har lest litt forskjellig om det, så ikke lett å vite hva som stemmer.
Er du sikker på at du har høy puls?
Hos meg føltes det sånn, men legen sa at alt var rolig.
Faktisk så ble jeg såpass mye roligere etter at jeg har vært hos legen at jeg ikke stresser så mye med å tenke på hvordan kroppen har det, så nå fortsetter jeg med 50mg og regner med at hjertebank, indre uro og trykk i brystet går over etter hvert.
Kanskje du burde ha gått og sjekket deg også Rikke?
ja det var legen som telte pulsen till 100 i minuttet, og da var den ikke på det verste.
de gangene jeg har vært på legevakta har den og vært fin.
jeg følte at jeg måtte justere ned dosen, har en sønn som er tul utredning for refluks nå, må være litt til stede for han.
fungerer veldig dårlig som hyper, og kjente sympt alfor godt igjen.
fastlegen synes og jeg burde begynne forsiktig, når jeg fortalte det, så vi ble enige om 25 microgr. til å begynne med
så blir jeg i hvertfall ikke dårligere en jeg var i utgangspunktet ...håper jeg
Ja da skjønner jeg godt at du ville gå ned.
Høres ut som du har det tøft Rikke,men stå på!
Det må jo komme bedre tider.
Jeg har nå gått på Levaxin i snart 6 uker, har hatt en liten opptur synes jeg i uke 3 (etter at overdosesymp. ga seg), men er nå skikkelig nede igjen.
Går på 50 mg.
Føler meg helt tom for energi, fullstendig utmattet og deprimert.
Alt i kroppen er i helsepenn.
En høy lyd eller noen som tar på meg kan få meg helt ut av fatning.
Lys klarer jeg dårlig og stress er ikke aktuelt.
Blir raskt tungpusten og har mye vondt i muskler i nakke/rygg.
Skal til lege på onsdag og lurer på om jeg bare skal fortsette doseringen etter hva han ser på prøvene eller om det burde vært sjekket om jeg har sliten binyrebark?
Har tatt ct av binyrene, vil det synes der om noe er galt?
50 µg om dagen ?
Alt for lite spør du meg !
Har du symptomer er dosen for liten.
Symptomer fikk jeg på alle dosenivåer - helt til jeg nærmet meg .........
Overdosesymtomer ? Vel, de kan vel likne litt......
Jeg kaller den tilpassingsproblemer.
Klart at når du øker dosen så må kroppen venne seg til den nye dosen, og det tar den tiden det tar......
Øker du med for mye, eller øker for fort så blir symptomene for sterke.
Har periodevis akkurat de samme symptomene som deg selv om prøvene viser helt ok. Aner ikke hvorfor, har bare levd med det lenge og enda ikke dødd av det, selv om det føles som om det er akkurat det som kommer til å skje når man er så dårlig. Sikkert mager trøst, men legene skjønner overhodet ikke alt når det gjelder stoffskiftet.
Til og med endokrinologene har mangelfulle kunnskaper her til lands. Kommet mye lenger andre plasser. Bare det at de ikke tilbyr Armour til de som fungerer dårlig på levaxin, er jo ganske arrogant når det er så tilgjengelig som det er.
Jeg får spørre legen om jeg skal øke dosen litt i dag da.
Vet jo ikke om jeg har lavt stoffskifte og når jeg er som værst tenker jeg at det må være noe mer/annet.
Men siden flere her har det som meg, så er det kanskje "bare" stoffskiftet som setter meg ut.
Liz :)
Det er ikke sikkert at legen er arrogant. Jeg har nettopp spurt legen min om å få forsøke dette, og satte igang og argumentere for harde livet - til han klarte å bryte inn og sa at han ikke hadde noe imot at jeg forsøkte dette, men han hadde aldri hørt om det før. Så søknaden er sendt...Sitat:
Bare det at de ikke tilbyr Armour til de som fungerer dårlig på levaxin, er jo ganske arrogant når det er så tilgjengelig som det er.
(Forklarte jo for han at det var naturlig thyroxin og han fant selv fram til Armour Thyroid i et eller annet medisinleksion på PC'en sin.)
Jeg tror ærlig talt at legene er som resten av oss: sammensatte mennesker med gode og dårlige sider...
Nå trenger jeg akutt noen gode råd.....
Flyttet inn i ny leilighet på søndag, den ligger perfekt til ved sjøen og er helt ny.
Alt skulle ligge til rette for avslapping og nyting av livet.
Men så blir jeg mer og mer oppmerksom på støyen fra veien ovenfor. Det er en veldig trafikert vei med mye tungtransport, de vanlige bilene går helt greit. Det går ca 20.000 kjøretøy per døgn forbi.
Selvfølgelig var det visning på en søndag...., og da var det jo ikke mye støy.
Har blitt så ille at jeg ikke orker å være ute og også inne hører jeg duren.
Føler at bilene durer gjennom hodet mitt og har fysisk vondt i ørene.
Slappe av klarer jeg ikke og jeg er nå helt desperat.
Er redd jeg ikke klarer å venne meg til lyden sånn som det er nå.
Tenker at jeg må selge igjen med en gang...
Er det mange som har opplevd at lydømfintligheten har blitt bedre etter medisinering?
Venner vi oss, som andre normale, til konstante lyder?
Overømfientlighet hører jo med i symptombildet. Noen ganger kan det være doseavhengig.
Likevel.....bygningsloven definerer godkjent støy. Mener å huske at det er 55dB ute og 35dB inne. Det er så lite at det ikke høres om dagen.
Støymåling er mulig og det er mange aktører som utfører dette, men kommune og veivesen bør vite noe om din bolig.
Hva du vet n'Finn!
Vet du også hvem som kan sjekke støyen?
Vil jo egentlig gjerne bo der, men det funker jo ikke sånn som det er i dag.
Kanskje jeg kunne fått hevet kjøpet?
Taper ellers sikkert flere hundre tusen.....
Det vet jeg ikke og jeg har ikke greie på dette, men ville begynt i kommunens boligkontor eller teknisk etat.
Det finnes jo private aktører som måler støy også, men hvis kommunen kan dekke dine behov er det vel billigst.
Du skal bare ikke godta hvasomhelst !
Prøv å google litt ?
Skriv noen søkeord og let deg fram til lokale forhold.
Har forsøkt litt og ser at støy fra kjøleskap er 40db, så da tror jeg nok støyen fra veien er værre inne.
Men å sloss med sånne utbyggerfirmaer, det er vel ikke enkelt......
Takk for tipset!
Heil
Har du sjekket om du har nok kalisum i samme slengen? Jeg er veldig lydømfindtlig, og det er vist ett typisk kalsium-mangel symptom. Her var det lite kalsium hvertfall.
Jeg var også veldig ømfientlig for lyd. Det har roet seg. Kanskje det er fordi jeg begynte med kalsiumtilskudd :shock:
Gi det litt tid ville jeg si. Det kan roe seg når du har vært der en stund.
Har lagt den ut for salg igjen.....
Kjip avgjørelse, men helse kommer først, og særlig når den helsa som er, ikke er mye å skryte av.....
Men skal begynne med kalsium og se om ting ellers blir bedre!
Er det sånn det er?
Jeg startet med levaxin i mai og følte meg ørlite grann bedre i juli og begynnelsen av august.
Var litt mer sosial og følte faktisk at jeg fikk "hentet meg litt inn igjen" i løpet av natten, tåken over hodet lettet også litt.
Men nå har jeg gått rett ned i kjelleren igjen..., sliten, tungpustet, deppa og hjernetåken er på plass igjen.
Har forsøkt å øke fra 50 til 75, men kroppen vil ikke (prøvde i 5 uker, men hadde fortsatt hjertebank, urolig kropp og mye øresus)
Bør jeg presse meg ennå lengre på 75?
Jeg tok også papaya i denne perioden og nå lurer jeg nesten på om det var det som gjorde meg bedre...?
Tips..?
papaya er veldig godt - og sundt - men det erstatter nok ikke stoffskiftehormoner. Ei heller sparker liv i en død kjertel......
Det du beskriver er typisk. Mange opplever dette, men tør ikk eøke dosen.
Har du sysmptomer er dosen for lav.
Om dosen er for lav, hvorfor bruker kroppen da så lang tid på å akseptere ny dose.
5 uker er vel lang tilvenningstid?
Men kanskje jeg bare må prøve å øke på nytt nå....
En del mennesker som har ME (gjerne ME og hypo samtidig) har hatt hjelp av papaya kapsler. Så du skal ikke se bort fra det i mine øyne. Forsøk en periode til og se om du får god effekt :DSitat:
papaya er veldig godt - og sundt - men det erstatter nok ikke stoffskiftehormoner. Ei heller sparker liv i en død kjertel......
Vanlig tilvenningstid er 6-8 uker, for enkelte mer.Sitat:
Opprinnelig skrevet av mohaienne