Har du blokkerende TRAS?
Legen min sa at det var mulig den ville kunne snu og bli stimulerende.
Printable View
Har du blokkerende TRAS?
Legen min sa at det var mulig den ville kunne snu og bli stimulerende.
Jeg vet ikke, TRAS er en av de testene som aldri er tatt, men som jeg har tenkt å be om nå.
Stoffskifteverdiene mine var ikke typiske i utgangspunktet. Da jeg fikk hypothyreosediagnosen hadde jeg både for høyt TSH og FT4 (6,7 og 21). FT4 har i enkelte perioder vært over 30. Hva dette betyr vet verken legen eller jeg, men det er jo uvanlig.
Jeg har ikke utslag på A-TPO
Dette ville være perfekt for meg :D Men det betyr på ingen måte at det er det for deg. Legen din vil sikkert ha det på en TSH på 1,5. Noe som er for høyt for meg, men som kan være det beste for deg. Det er akkurat derfor det er så vanskelig med denne sykdommen. Vi trenger forskjellige ting :) Noen har det kjempe bra med TSH som ikke er mulig å måle, mens jeg skjelver som et aspeløv om prøvene mine kommer så langt ned. Og det at det er vanskleig å forstå er jo helt logisk, men slik er det bare :DSitat:
Akkurat nå har jeg seriøse anfall av hjerteklapp og sitringer i kroppen etter at TSH er kommet ned i 0,61 og FT4 på 22,2, T3=3,7. Betyr ikke det at jeg tar for mye Levaxin?
Som n'Finn sier så er det vel ikke det at TSH er lav men at FT4 er blitt for høy for deg og at det er derfor du får hjerteklapp. Jeg tror heller ikke man kan kjenne på kroppen at TSH går opp eller ned.
Øvre referanseområdet for FT4 ligger vanligvis rundt 20-22. Normalområdet for TSH går jo ned til ca 0,5.
Spør om å få en test på anti-TG også da mens du holder på. Mine prøver var heller ikke helt store. ;) Så jeg ba om en sikkelig utredning og fikk det av min nye lege.
Men det er nok riktig som Kamelona skriver, at legene forkuserer på TSH-verdien når de vurderer dosen.
På en frisk person er det jo TSH som regulerer kjertelens produksjon av T4 og T3 - og THS-verdien blir også regulert etter hvor mye T4 OG T3 som finnes i blodet.
Og det har ingenting å si om kjertelen ikke virker - TSH fortsetter å reagere på T4/T3 innholdet i blodet.
Så da kan man vel vurdere de som bruker thyroxin på samme måten som friske ?
Men når man erstatter kjertelens produksjon av T4 OG T3 med KUN T4 blir forholdet noe anderledes.
For da T4-dosen må være så stor at den erstatter kjertelens bortfall av T3 også - og blir jo T4 litt høyere enn den var - og da blir jo TSH lavere enn det man måler i en normalbefolkning !
Altså skal den kunne være lavere enn den laveste grensa når man medisineres.
Høy TSH samtidig som fT4 er høy kan tyde på en reseptordefekt.
Men i en slik situasjon du var i stoler man ikke på en enkelt måling.
Du burde følge det opp.
Reseptordefekt?
Hva er det?
Dette er innmari komplisert. :wink:
Jeg var litt slurvete. Det finnes mange reseptorer - jeg tenkte på kjertelens TSH-reseptorer. TRAS er forkortelse for : TSH reseptor antistoff. Det er en samlebetegnelse for en rekke antistoffer som går på reseptoren, men på forskjellig måte.
Så det du sier er at høy TSH og høy FT4 tyder på at jeg har blokkerende TRAS? Forstår jeg deg rett nå?
Er du lege siden du kan så mye om dette?
Noe annet som gjør at en må vurdere blodprøver anderledes på oss og på friske, er det faktum at våre hormoner kommer ikke derfra de egentlig skal, og er ikk ei den formen heller.
Hormonene blir jo ferdig dannet inne i kjertelen og de som slipper ut i blodet er ferdige og bundet til de proteinene de skal bindes til.
Våre kommer fra tarmene og må først finne seg et protein å binde seg til. De er altså å regne som frie verdier intill de har funnet seg et protein.
Og det tar tid.
De første timene etter doseinntaket er innslaget av de frie som skal binde seg størst - leser jeg - og man skriver også at denne bindingen ikke er helt ferdig før neste dose !
Da er det jo mange spørsmål som må avklares syns jeg da ! Dette er viktig for dette gir jo en høyere måling enn det er grunnlag for.
Hva viser forsøk om dette ? (har sett bare ett)
Er det forskjell om man for tia har høyt eller lavt stoffskifte - div mat - osv.
er det noe mulighet for å måle om hormonet faktisk binder seg til proteinene? innbiller meg at det kanskje er der det svikter hos mange? dvs at men måler hvor mye hormoner som svever rundt, men at disse ikke gjør den oppgaven de skal, nemlig binde seg, og isteden bare fortsetter å "sveve rundt"?
Du må få legen til å ta prøver av FT4 og FT3. Det er disse doseringen skal styres etter hvis formen ikke er pekepinn nok.
At man tar TSH samtidig er greit nok, stiger den over 2 er det et varsko, synker den ville jeg brydd meg filla om det.
I tillegg bør du jevnlig sjekke B12 og ferritin og evt. ta tilskudd hvis du ligger på lav normal.
De såkalte lykkepillene kan påvirke stoffskifteprøvene. TSH har en tendens til å stige. Dette står i pakningsvedlegget som følger med, evt. kan man sjekke felleskatalogen.
Vel, at de binder seg betyr vel vare at de føres opp som "lagervare". Det er den metoden kroppen bruker for å lagre - og frakte hormoner på. Iallfall brukes dette som et forklaringsbilde.
Det finnes målemetoder for å måle de hormoner som er bundet - de heter totalmålinger. Feks. TT4. Denne målingen fanger ikke opp frie verdier, men den frie verdien er ikke større enn ca. 0.03promille av T4Total-lageret - leser jeg. Men kan ikke tro at det er riktig ?
Jeg undres litt over flere forhold - med bare så lite utskifting blir lageret aldri skiftet ut ? Og må det det ? OSV !
Hvordan kan man da merke en doseøkning etter bare noen dager ?
Det er jo T4 og T3 forholdne som virker i kroppen og det er når disse kommer i ulage man kjenner virkningen av det ved symptomer "alle" steder fra.
Da er det vel disse man må ta hensyn til når dosen skal vurderes ?
Nei - for all del, jeg er pasient - ikke lege. Forresten pasient betyr vel den tolmodige ? Da er jeg ikke det heller ! Vet ikke hva jeg er snart :)
Målingene dine er for få til at man kan si noe om hva de betyr.
For å få vite litt mer bør du ta flere prøver som kan klarlegge din status bedre.
Veldig skummelt at du skulle nevne det med betydningen av pasient. Jeg klagde til min mor sykepleieren igår over at jeg er dritt-lei av å ikke fungere hvorpå hun kom med definisjonen på å være pasient....
Det høres kjent ut! Det var akkurat mitt problem også! Jeg tok mer Levaxin enn deg og hadde FT4 verdier høyt oppe, helt i overkant av ref.området. Men ingen hadde fortalt meg at jeg ikke skal ta Levaxin før jeg tok blodprøver. Så jeg tok tabletten min om morgenen og så blodprøver straks legekontoret åpnet! :x Fine verdier javisst...Sitat:
Opprinnelig skrevet av Kameleona
Depresjon, unormal tretthet og vektøkning? Ja, ja, ja!!! Og lykkepiller 2 ganger og Xenical (Slankepille) på 3 år. Har samme erfaring med lykkepille, gjorde meg verre. Xenical skulle virke slik at en "dret ut" fettet (beklager språkbruken, men sånn virker den). Bare det at jeg spiste ikke fet mat, så null effekt.
Jeg tror at det er T3 som er hjelpen her. T3 som brukes direkte i hjernen leste jeg et sted for 3 år siden.http://home.online.no/~meretlun/index.htmSitat:
Levothyroxinprodukter (Thyroxin-Na) består kun av T4. Teorien er at siden T4 så vidt er aktivt i stoffskiftebalansen, skal du ikke merke noen effekter av dette. (hjertebank etc.) Så skal T4 brytes ned til T3, reversert T3 (som går til T2 etc.) og kroppen vil da kunne nyttiggjøre seg av disse hormonene. OK......det er dette som er teorien.
Så hvorfor går vi ikke rundt og føler oss 100% da? Vel, på grunn av at noen celler i kroppen vår trenger T3 direkte fra skjoldbruskkjertelen. Cellene kan ikke omdanne T4 til T3, de må ha T3 direkte fra blodstrømmen. Omtrent 75% av den mengde T3 kroppen bruker er omdannet i vevet fra T4, men minst 25% av mengden T3 kroppen trenger kommer direkte fra skjoldbruskkjertelen. De forskjellige vevene rundt i kroppen bruker T3 i forskjellig mengde. Noe av vevet, som f.eks. hjernen trenger serum T3. Fordi personer med en frisk kjertel mottar minst 25% av T3 direkte fra kjertel, må personer med hypothyreose også motta T3 direkte, enten fra kjertel eller medisinene sine.
Denne hjemmesiden har gitt meg mye hjelp. Du velger "hypothyreose" og leser der. Merete er toppen!
Først med T3 fra Armour Thyroid klarte jeg å få et normalt søvnbehov og depresjonene har blitt 99% bedre. Kan være litt nedfor imellom men hei, sånn er livet for alle sammen. Ikke noe som gir meg problemer. Tror det er hjernen min og tilførsel av T3 direkte som er svaret her. Jeg kan trenge mer T3 (naturlig biologisk variasjon) enn de som bruker bare T4 og er fornøyd med det.
Jeg begynte på Levaxin for 11 år siden, og idag snakket jeg med legen som mener jeg ikke har hypothyreose i det hele tatt og at jeg har fått medisiner unødvendig i 11 år.
Er det mulig???
Som tidligere forklart har jeg TSH på rundt 8 og FT4 på ca. 15 dersom jeg går en mnd uten levaxin. Dette mente legen at er innenfor akseptabelt nivå og ønsker å forsøke en 6 mnd-periode uten Levaxin.
Nå er jeg fryktelig forvirret. Jeg har ikke hatt noe særlig effekt av Levaxinen, derfor gikk jeg til legen for å få henvisning til endokrinolog for å få videre utredning. Istedenfor gjør hun meg helt frisk på 1-2-3 ved å si at hypothyreosen min sannsynligvis ikke eksisterer.
Er det mulig å bli mer forvirret?
Hva skal jeg gjøre?
Jeg er sliten, tåkete og trøtt og vil bare at de skal finne ut hva jeg feiler. Legen gir meg antidepressiva og sier jeg er frisk.
Jeg vet nesten ikke HVA jeg skal tro lenger?
Hvorfor fikk jeg diagnosen i det hele tatt egentlig?
Dersom dette er en reell problemstillein - noe jeg betviler - så kan den jo lett avklares da ! Med flere prøver og tester.
Forlang en Finnålsbiopsi.
Jeg skal til scintigrafi denne uken. Vil det vise noe?
Jeg tar 1 tablett (100 microgram) daglig nå.
Scintigrafi brukes til å påvise knuter og eller oppfylninger i skjoldkjertelen.Mulig det kan forklare noen av symptomene dine.
HVA? Skal man slutte å ta Levaxin i 4 uker før man skal til scintigrafi, eller er det bare ved enkelte undersøkelser?
Jeg skal etter planen til scintigrafi på torsdag, men nå leser jeg på nettet at man skal seponere Levaxin 4 uker før undersøkelsen. Stemmer det?
I såfall har legen min glemt å informere meg. :?
Scientigrafi tar jo et bilde av jodtilgangen til kjertelen.
For at dette skal skje må TSH være høy for det er jo TSH som åpner for jodtilgangen.
Men det er mange måter å bruke dette verktøyet på, så du må nok undersøke hva de har tenkt - og hvordan du skal forholde deg.
Sist jeg tok scintigrafi var det ikke snakk om noe sånt. Det er jo for å se "fokus" i kjertelen som muligens absorberer mer jod enn kjertelvevet ellers. Kan ikke skjønne at det har noe å si om man har tatt medisin da? Knutene er jo der uansett, enten man har tatt medisin eller ikke?
Noen som vet?
Legen min ville så gjerne at jeg testet ut antidepressiva "for å utelukke at jeg har en skjult depresjon som gir alle de diffuse symptomene mine". Siden august har jeg derfor gått på tablettene, og siden august har jeg hatt det helt jævlig med sykdom og følelsen av å ikke henge sammen mentalt.
Jeg godtok likevel å fortsette med antidepressiva en stund for å vise legen at jeg virkelig ønsker å bli bedre fra symptomene mine, men hun var ikke fornøyd etter 2 mnd, for det viste seg på blodprøven at jeg ikke var oppe i ønsket nivå. Hun ba meg øke dosen, noe jeg gjorde i ca. 1 uke. Da var jeg så dårlig at jeg ikke klarte å gå på jobb. Hodet føltes som en gigantisk ballong stappfull av bomull - helt ubrukelig. Samtidig var jeg så trøtt at jeg sov nesten hele tiden.
Nå er det 2,5 uker siden jeg begynte nedtrappingen og det ble bedre allerede første uken. Idag, 1 uke etter at jeg tok siste bit av dritt-medisinen er energien fra i sommer tilbake og jeg føler at jeg fungerer igjen.
Ikke helt optimalt, men etter de mnd med helvete føles livet som stoffskiftepasient helt topp.
Jeg er nesten helt ruset av å føle meg så bra igjen! hehe - på jobb smilte jeg sånn og var så energisk at jeg ble spurt om jeg har startet på lykkepille. Snakk om å være VELDIG langt fra sannheten... :D
Ja, antidepressiav funker særdeles dårlig på mennesker som egentilg er hypo.
Jeg måtte selv gå gjennom denne øvelsen før jeg fikk prøve thyroxin som det het i 2000.
Jeg måtte prøve cipramil.
For det første var jeg kvalme hele dagen hele tiden, for det andre var jeg stadig ett sted mens jeg var et annet sted, og jeg følte meg jævlig.
Jeg var i kjøkkenet, og ble der , mens kroppen min gikk ned i fryseren for å hente ting, for eksempel. Jeg lå i sofaen og var klistret til tv-skjermen )valg i amerika med dramatikk). Jeg begynte å tisse blankt og fikk bihulebetennelse.
Følte meg mye bedre når jeg holdt opp etter hele 10 dager. Orket ikke mer. Bihulene ble straks bra.
I ettertid så leste jeg at cipramil forsterker ting som er der fra før. det forsterket min brain fog. Brain fog er når man finner igjen dopapiret i kjøleskapet ogvaskepulveret i fryseren og man ikke husker hvorfor man gikk i kjelleren osv. Da var jeg oppe mens jeg gikk ned i fryseren. Jeg forstod konseptet brain fog bedre.
Når jeg så fikk prøve thyroxin, merket jeg bedring allerede neste dag, og føttene ble varmere allerede etter en halv time samme dag. Yes!
Brain fog er et av problemene mine som er blitt sterkere og sterkere de siste 2-3 årene uten at legene finner noen årsak. Jeg er medisinert for hypothyreose i 11 år, og har aldri før hatt brain fog- problemer.
Brain fog er altså det jeg klager mest over hos legen.
Brain fog er også det som var årsaken til at legen ville forsøke antidepressiva. Og jeg er sikker på at anti-depressivaen er årsak til at brain fog´en min har vært ekstra ille de siste mnd.ene.
Det er helt utrolig å føle seg bedre. Selv om jeg fortsatt har brain fog, er det i alle fall ikke så ille som resten av høsten. Jeg har opplevd å gå fra både vett og vilje i et annet rom. Da står man der og klarer ikke å komme seg noen vei og vet verken hvor man skal eller hvor man kom fra. Forferdelig.
Cipramil og cipralex er liknende medikamenter.
Cipramil gjør altså brain fog noe verre, ser det ut som...(Avdekker det leste jeg)...
Det fins mange årsaker til brain fog, men for oss så pleier det å hjelpe å få ft3 opp .
Men man kan i tillegg ha brain fog pga. allergier, cøliaki, lavt B-12 og mye mer.
Skulle gjerne hatt en lengre liste.
ft3 ligger ifølge blodprøvene midt mellom referanseverdiene. Da er det vel ikke noe å hente på å få tilskudd? Legen mener i alle fall at jeg har fine blodverdier...?
Midt på er nok for lavt for mange, to tredeler er ganske vanlig, og en del må ha nesten helt oppe.
Hva er dine konkrete tall? legene kaller alt mulig for bra...
I det hele tatt er ft3 veldig viktig ved brain fog.
derfor er hele internett stappfullt av innlegg fra psienter som fikk et nytt liv med t3, enten i form av liothyronin (cytomel på amerikansk) eller Armour Thyroid. Nå forstår du vel hvorfor det skrives så mye om Armour Thyroid både her og på andre forums.....
Jeg selv tar to eller tre ganger en kvart tablett liothyronin , ellers blir min ft3 for lavt, og jeg blir dårlig, til tross for nok t4. Tar også selen, som man må ha for omvanlingen av t4 til t3.
Lavt cortisol gir også en ille brain fog, forresten mens vi er på temaet. OPg depresjon.
Her har vi nok et eksempel på at vi som har en dokumentert FYSISK sykdom blir behandlet som om vi er PSYKISK syke.... Det er jo helt på trynet, eller??? :evil: Jeg merker a jeg blir veldig sint... :twisted:
Verden går jammen ikke mye framover gitt - "skjult depresjon" brukte også primærlegene imitt tilfelle.
Psykologen på Ulevåll forkastet dette etter første timen med ham.
Kamelona, forferdelig det du har vært igjennom,- jeg føler med deg!Sitat:
Opprinnelig skrevet av nora
Legen min har aldri før hørt om liothyronin!!! Når jeg spør om refereranseområdet for TSH og ft4, slår hun opp i gammel lærebok!!! Hun vet ikke at laboratoriene har forskjellige referanseområder. Det er heller ikke nødvendig å måle ft3!!! Hvordan i all verden skal vi bli frisk når vi har med idioter å gjøre??????????????????????????????????????????
En annen lege forklarte meg med stor patos og autoritet at ytterligere økning av medisinen hadde ingen hensikt, en TSH innenfor referanseområdet, var, gjett 3 ganger: fiiiiiiiiin! :twisted:
jeg søker artikler osv. Samtidig driver jeg å skriver på dette brevet til Ploiklinikken. Har 7 sider skrevet ned til nå. Og så kommer blodprøveark og brev fra legen min... kanskje jeg får noe vetthugt tilbake??? :D
men jeg har det bedre enn tidligere i høst uten noen åpenbar grunn. :P Det er ikke uvanlig at det svinger litt, og nå vil jeg bare hindre at jeg blir verre igjen!! Vel... Jeg har sluttet på antidepressivaen legen maste på meg så jeg forsøkte siden i sommer. DET er jo en grunn til å føle seg bedre, forresten... Jeg var helt elendig de 3-4 mnd jeg gikk på dem. HELT elendig.
Jeg har tatt alt mellom himmel og jord av blodprøver i høst. Legen sier at alt er fint eller OK, og vil ha meg tilbake på antidepressiva, nytt merke, men det skal jeg i alle fall IKKE. Jeg føler meg ikke trist. Jeg føler meg som om hjernen er pakket inn i bomull.
Kan dere se noe som legen ikke ser? (lab.grenser i parentes)
ALAT 21 (10-45)
ALP 62 (35-105)
ASAT 22 (15-35)
Ca++ aktuell To målinger: 1.32 og 1.34* (1.16-1.32)
Ca++ korrigert To målinger 1.29 og 1.29
FSH 6.0 (1.0-12.0)
GT 14 (10-45)
KREAT Tre målinger: 75, 66, 69 (45-90)
LH 2.6 (1.0-12.0)
P-Kalium 4.2 (3.5-4.4)
P-PTH 6.2 (1.3-7.1)
PROL 187 (100-700)
ATPO 21 <60
S-ALB To målinger: 41, 44 (36-48.0 )
S-CA To målinger : 2.29, 2.35 (2.15-2.51)
S-Calsium To målinger: 2.30,2.30 (2.17 - 2.47)
(alb.korr.)
Fritt T3, SSK To målinger: 4.6, 3.7 (3.0 - 5,7)
Fritt T4, SSK Flere målinger: 22.5*, 22.2*, 18.9*, (10.0 - 19.0)
S-NA 141 (137-145)
TSH Flere målinger 0.79 (0.30 -4.0)
Østradiol 0.19 (0.00 - 0.30)
FERI To målinger: 33, 20 (12-165)
Escitalopram 19* (25-115)
Folat 9.1 (5.9-40.0)
Der det er gjort flere målinger er alle tatt mellom mars og november i år, de siste resultatene står først.
Det er tatt enda noen flere prøver enn dette, men jeg skrev bare ned det jeg trodde var relevant i forhold til stoffskiftet...? Spør om dere savner noe.
Jeg er så sliten av å mase på legen, som bare vil bli kvitt meg. :cry:
Hvordan kommer jeg meg videre nå, hvis alle disse blodprøvene ikke avdekker noe som helst?
PS. Jeg tar 1 tablett Levaxin pr dag
men jeg har det bedre enn tidligere i høst uten noen åpenbar grunn. :P Det er ikke uvanlig at det svinger litt, og nå vil jeg bare hindre at jeg blir verre igjen!! Vel... Jeg har sluttet på antidepressivaen legen maste på meg så jeg forsøkte siden i sommer. DET er jo en grunn til å føle seg bedre, forresten... Jeg var helt elendig de 3-4 mnd jeg gikk på dem. HELT elendig.
Jeg har tatt alt mellom himmel og jord av blodprøver i høst. Legen sier at alt er fint eller OK, og vil ha meg tilbake på antidepressiva, nytt merke, men det skal jeg i alle fall IKKE. Jeg føler meg ikke trist. Jeg føler meg som om hjernen er pakket inn i bomull.
Kan dere se noe som legen ikke ser? (lab.grenser i parentes)
ALAT 21 (10-45)
ALP 62 (35-105)
ASAT 22 (15-35)
Ca++ aktuell To målinger: 1.32 og 1.34* (1.16-1.32)
Ca++ korrigert To målinger 1.29 og 1.29
FSH 6.0 (1.0-12.0)
GT 14 (10-45)
KREAT Tre målinger: 75, 66, 69 (45-90)
LH 2.6 (1.0-12.0)
P-Kalium 4.2 (3.5-4.4)
P-PTH 6.2 (1.3-7.1)
PROL 187 (100-700)
ATPO 21 <60
S-ALB To målinger: 41, 44 (36-48.0 )
S-CA To målinger : 2.29, 2.35 (2.15-2.51)
S-Calsium To målinger: 2.30,2.30 (2.17 - 2.47)
(alb.korr.)
Fritt T3, SSK To målinger: 4.6, 3.7 (3.0 - 5,7)
Fritt T4, SSK Flere målinger: 22.5*, 22.2*, 18.9*, (10.0 - 19.0)
S-NA 141 (137-145)
TSH Flere målinger 0.79 (0.30 -4.0)
Østradiol 0.19 (0.00 - 0.30)
FERI To målinger: 33, 20 (12-165)
Escitalopram 19* (25-115)
Folat 9.1 (5.9-40.0)
Der det er gjort flere målinger er alle tatt mellom mars og november i år, de siste resultatene står først.
Det er tatt enda noen flere prøver enn dette, men jeg skrev bare ned det jeg trodde var relevant i forhold til stoffskiftet...? Spør om dere savner noe.
Jeg er så sliten av å mase på legen, som bare vil bli kvitt meg. :cry:
Hvordan kommer jeg meg videre nå, hvis alle disse blodprøvene ikke avdekker noe som helst?
PS. Jeg tar 1 tablett Levaxin pr dag
Hei, når du sier en tablett, så finnes de i forskjellig styrke. Kan du se om det er 100 mikrogram du tar?
Jeg kan bare si at du bør be om å prøve Liotyronin i tillegg til Levaxin. Jeg hadde også depresjoner da jeg tok bare Levaxin. Jeg gikk også på lykkepiller og opplevde at de gjorde meg verre.
Vis legen denne artikkelen i Tidskrift for den Norske Legeforening. http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... ID=1423906
Sitat:
Til dere som er fastleger har jeg derfor en bønn: Hold et særlig øye med dem som etter medisinering med T4 fremdeles sliter med symptomer som kan knyttes til hypotyreose! Særlig ser dette ut til å gjelde pa-sienter som opplever nedsatt kognitiv funksjon og depresjon/nedstemthet. Såkalt normale blodverdier er ingen garanti for at medisineringen er optimal. T3 har en mye raskere omsetningstid i kroppen enn T4, og det vil derfor ta kortere tid å finne ut om dette kan hjelpe pasienten. Det er et forsøk verdt!
Hei, når du sier en tablett, så finnes de i forskjellig styrke. Kan du se om det er 100 mikrogram du tar?
Jeg kan bare si at du bør be om å prøve Liotyronin i tillegg til Levaxin. Jeg hadde også depresjoner da jeg tok bare Levaxin. Jeg gikk også på lykkepiller og opplevde at de gjorde meg verre.
Vis legen denne artikkelen i Tidskrift for den Norske Legeforening. http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... ID=1423906
Sitat:
Til dere som er fastleger har jeg derfor en bønn: Hold et særlig øye med dem som etter medisinering med T4 fremdeles sliter med symptomer som kan knyttes til hypotyreose! Særlig ser dette ut til å gjelde pa-sienter som opplever nedsatt kognitiv funksjon og depresjon/nedstemthet. Såkalt normale blodverdier er ingen garanti for at medisineringen er optimal. T3 har en mye raskere omsetningstid i kroppen enn T4, og det vil derfor ta kortere tid å finne ut om dette kan hjelpe pasienten. Det er et forsøk verdt!
Hei!
Ja, det er 100 mg jeg tar, 1 tablett daglig, finnes andre verdier? Tidligere tok jeg 1,5 tablett daglig, men da ble FT4 min laangt over 30. Det har gått bra å trappe ned, og TSH har faktisk aldri være lavere enn nå, den lå tidligere på ca. 1.5, jeg vet ikke hvorfor den har blitt lavere den siste tiden. FT4 er uansett alltid for høy, det var den også da jeg begynte å ta Levaxin for 11-12 år siden.
Takk for svar!
Legen min sier forresten at det utfra blodprøvene ikke ser ut som om jeg trenger T3, men jeg kan jo forsøke likevel? Hvor lang tid tar det før jeg eventuelt merker bedring?
PS. Jeg er ikke deprimert i det hele tatt. HELDIGVIS! Det er legen min som mener jeg kan ha nytte av antidepressiva selv om jeg ikke er deprimert. Hun kaller det en "mulig `skjult´ depresjon".
Men aldri har jeg følt meg dårligere enn på antidepressiva, og aldri har jeg følt meg bedre enn ca. 1 uke etter at jeg kuttet antidepressivaen. Jeg var faktisk sykemeldt pga virkningen de gav, og da jeg kuttet dem ble jeg et nytt og gladere og bedre menneske! :D