xx9 Kjempebra at du fikk det så fort og greit.
Printable View
Jupp, og ser ut som om det har fikset mye med insulinfølsomhet og greier - for jeg løper på do (#1) to ganger i timen, så ser ut som om jeg har holdt på en del vann. Går opp til full dose i helgen, regner jeg med, men nå sitter jeg og koser meg med at jeg ikke fryser på kontoret for første gang på over et år (ink om sommeren) xx7
Hei,
Nå som jeg er i gang med T4 og T3, så lurer jeg på en ting...forrige gang ble jo ting trappet veeeeeeldig sakte opp, siden man skulle finne dosen. Denne gangen fikk jeg utlevert 200mcg T4 og 20mcg T3. Begynte i går med halv dose, og T3 virker som om jeg tolerer veldig bra. Det jeg reagerer på er at jeg kremter mindre (positivt), men jeg har et trykk i nedre halvdel av strupehodet. Kan det være et tegn på at jeg bør vente med å trappe opp T4? Eller at TSH har blitt såpass lavt at "noe skjer"?
Noen som vet?
Hej Tiwas vink11
Hvad med at klikke på underforummet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc. og lige under side-navigation i dette forum finder du funktionen Søk i dette forummet, hvor du kan skrive overdosering og vælge enten Vis tråde eller Vis innlegg.
Eller kan du bare vælge Avansert søk og der kan du skrive overdosering, vælge (lige under) Search Titles Only + vælge (til højre) forummet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc. Klik så på (nederst) Søk nu og så burde der komme alle forummets tråde med ordet overdosering i overskriften.
Jeg skriver det fordi der kan gå et rum tid, før nogen med erfaring i netop overdosering kommer forbi forummet, mens du nok har brug for tilbagemeldinger nu, siden du poster en helt ny tråd om det (?). Jeg har ingen overdose-erfaring, så jeg kan kun hjælpe til at du selv kan finde relevant info. vink11
Takk, takk - men jeg fant ikke noe tilsvarende noe sted. Føler meg ellers veldig bra, men for en halvtime siden krasjet jeg ned, så da er det vel tomt for T4 ;)
Heller tomt for t3, vil jeg tro? Det er jo t3 som er bioaktivt... mens t4 er lagerhormonet?
Deler du opp T3 i flere doser? Jeg har hørt alt fra 4-8-10 timer i varighet på T3. Jeg deler min thyrid i tre doser, da virker jeg hele dagen:lol:
Tja...har vel funnet ut at det neppe er overdosering, for etter å ha tatt 100mcg T4 og 10mcg T3 til (totalt 200/20 til nå) så gikk symptomene mer eller mindre bort. Grunnen til at jeg testet var at jeg rundt 14-tiden begynte å bli skikkelig ullen i hodet igjen, og det løste jo det problemet også. Deilig :)
Det med hvor lenge T3 og T4 er i kroppen ser jo ut til å ikke være stor enighet om. Jeg søkte litt rundt, og av de kildene som så mest troverdige ut var det en som sa "timer", et par som sa "en dag" og litt flere som sa "ca 2.5 dag" som halveringstid. Blir vel å ta det litt på gefühlen, da? *ler* Av de jeg stoler mest på er vel kanskje kroppsbyggerne, for de pleier å sitte på ganske god info om medikamenter, og der sa alle jeg fant 2.5 dag som halvering. Med andre ord burde man ikke merke stort mer enn svingninger, men det tar vel kanskje bort de små toppene ved å dele opp utover dagen uansett :)
Jeg må prøve å få tatt nye blodprøver i neste uke også, for jeg mistenker at 200/20 er alt for lite for meg. Mener å huske at jeg gikk på 250/60 forrige gang, men ting endrer seg jo. Selv på den korte tiden jeg har gått på nå merker jeg at ting fungerer litt bedre uansett, men da har jeg jo litt naturlig "i bunn"...
Jeg er en av dem som har lurt på om Erfa er ustabil, men jeg har "friskmeldt" Erfa. Den er ikke ustabil, mener jeg nå.
Forhistorien var at jeg begynte med en ny boks (60mg) i høst og ble like etterpå merkbart verre, kraftige ryggsmerter og uttalt sykdomsfølelse. Det tok noen uker før jeg forstod hva som hadde skjedd, nemlig at jeg hadde fått tilbake eggløsning etter flere års fravær pga binyretretthet. Det var tungt for kroppen og dermed binyrene mine, derfor falt formen så brått da. Det var ikke den nye boksen med Erfa som var synderen. Bruker boksen nå, og den er helt fin.
Bare for å oppklare det vink11
Det du merker nå er effekten av Liothyronin. Effekten av Levaxin tar bortimot tre uker på å bygge seg opp. De to medisinene er veldig forskjellig med hensyn til når de virker - og hvor lang tid det tar for virkningene å avta.
Om du skulle overdosere er det lettest å kutte Liothyronin til det roer seg.
Jeg tror ikke så mange her har noen erfaring med å starte begge medisinene samtidig. Ettersom du trenger å komme deg opp, så kan du vel ta 20µg Liothyronin og bygge opp med Levaxin etterhvert. Så lenge som du nå har vært uten medisin ville jeg ikke tro at det er noen vits å ta mer enn 100µg Levaxin nå. Jeg ville faktisk heller tatt 50µg om jeg var i dine sko.
Poenget er at det er stor forskjell på hva som er riktig dose nå og hva som er riktig dose på lang sikt. Kroppen trenger en relativt lang og pen opptrappingsperiode, det er ikke bare å bøtte på.
Det er to slags "overdose", den ene er å ta for mye over tid, den andre er å bare øke for fort. Ut fra det du skriver tror jeg du lett kan øke for fort.
Jeg glemte spørsmålet i min smule bekymring for at du tar for hardt i nå i starten.
Hvis du bruker Liothyronin er det stor sjanse for at TSH blir sendt i bunn ganske fort, og at tallet dermed ikke er så interessant. Glem TSH inntil videre. Om du er i nærheten av riktig dose kan du kanskje bruke TSH til å finjustere. Med de dosene du nevner er det sannsynlig at TSH havner ned i null, og da går det ikke.
Kort sagt må du lytte til kroppen.
Noen ting som kan være tidlige tegn på at det blir for mye er at
- du får problemer med å stitte i ro og prate med andre. Du må lissom bare ordne noe annet i mellomtida
- du er nødt til å gå en kveldstur for å blåse ut energi
- du blir svett og får i overkant høy puls utover dagen
- det blir vanskelig å legge seg i skapelig tid fordi du bare er SÅ våken
- du får problemer med å gjøre noe som helst i rolig tempo
- en usynlig hånd dytter deg i ryggen og får deg til å gå fort, uansett om det haster eller ikke
Om du ikke fanger det opp i tide kan du glede deg til puls godt over 100, diare, uregelmessig hjerterytme, og andre ting det advares mot i pakningsvedlegget.
Først og fremst - jeg vil på ingen som helst måte verken råde folk til å duplisere mitt forsøk, både på grunn av de problemene man kan få med lege i vranglås - for ikke å snakke om de fysiske plagene man kan få.
Jeg begynte, etter ca 10 års opphør, på T4 og T3 i uken som var. Jeg klarte, ved å sjekke listen over gode tilbud, å komme meg til en lege som rekvirerte de blodprøvene jeg kom til å trenge når jeg først kommer inn til spesialist samt å skrive ut resept. Siden det er så lenge siden jeg gikk på medikamenter sist husket jeg ikke helt dosene mine, men mener det var 250mcg T4 og 60mcg T3. Dette syntes legen var alt for høyt, men jeg fikk i det minste resept på 200/20. En god start :)
Første dagen tok jeg 100/10, siden det for det første var på ettermiddagen, og også i tilfelle jeg hadde noe som helst i systemet mitt. Siden dette var uproblematisk startet jeg med 200/20 allerede på dag nummer to, som egentlig er en alt for rask oppjustering. Grunnen til at jeg i det hele tatt gjorde det er jo at jeg fra før har vært med på å oppjustere over mangfoldig måneder, og ville heller ha bivirkningene av overdosering enn av underdosering. I min jobb som konsulent er det mye bedre for meg å være fraværende fordi jeg sitter på do med hjerte som raser enn å sitte tafatt på jobb og fakturere for tid jeg ikke bruker til noe fornuftig ;) Så...allerede dag nummer to forsvant psoriasisen min på brystkassen. Denne har jeg hatt de siste 12 årene! Nå i dag, etter tre dager med dosering som er for lav, er jeg nesten uten psoriasis i ansiktet også - kun litt ved neseroten, men alt det andre er borte. Å gå opp bakken etter å ha vært ute med hunden var uproblematisk, og jeg er ikke lengre anpusten. Angstfølelsen/"desperasjonen" i brystkassen er helt borte, og jeg har allerede gjort en del ting i dag. I motsetning til helgene det siste året sto jeg opp ca 10 og har ikke sovet etter dette. Det i seg selv er helt uhørt ;)
Så...i dag skal jeg prøve meg på 200/30. Jeg tok 200/20 som morgendose, og skal ta 10mcg til med T3 i ettermiddag. Har ikke hatt noen ubehagelige symptomer etter morgendosen, så det blir nok uproblematisk.
Med forbehold om at det kan være litt placebo-effekt oppi det hele vil jeg også nevne (foreløpig - kan jo hende de kommer tilbake, for jeg har jo ikke prøvd i en hel uke enda):
* Beinhinnebetennelse i begge leggene: borte
* Støle og ømme knær: myyye bedre
* Fantomsmerter i storetåa: ikke merket noe de siste dagene
* Hukommelse: mye bedre, men et stykke igjen
* Kondisjon: mye bedre
Det eneste jeg har hatt av bivirkning er at jeg har fått krampe på undersiden av foten. Har tatt litt ekstra magnesium og kalium i tillegg til vanlige vitaminer. Dette er gøy!
Grunnen til at jeg skriver dette er for å vise at det *er* håp med bedre dosering. For min del tror jeg virkningen er ekstra sterk også og at jeg merker bedringen en del bedre enn mange andre siden jeg har gått såpass raskt opp i dosering. Men - som sagt - ikke kopier mine forsøk. Jeg kjenner kroppen min veldig godt og gjør dette på eget ansvar, og tar derfor en kalkulert risiko.
Nå gleder jeg meg til å få resultatene fra blodprøven, og vil om et par uker, når 200mcg T4 har stabilisert seg, ta en ny. Regner med at jeg da, om jeg ikke møter en eller annen vegg, er oppe i 200/40, og kanskje jeg da slipper å sitte å se teit ut i 10 sekunder mens jeg prøver å komme på ord som "placebo", slik jeg nettop gjorde. For en uke siden hadde jeg uansett sittet i 30 sekunder, ikke kommet på det, gått og lagt meg fordi jeg på de 30 sekundene hadde slitt meg ut, og så skrevet et annet ord når jeg våknet om noen timer :p
:shock:
Levaxinen regner jeg med at du merker ganske godt etter omtrent tre uker. Da har du i hvert fall mulighet til å trappe ned på Liothyronin.
Jerene: tvilsomt at jeg kan trappe ned på t3 før jeg eventuelt blir behandlet for binyreproblemer. Sist jeg gikk på T4 hadde jeg ca null konvertering til T3...
Da skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du tar Levaxin - ? Gitt at noen vev i kroppen kanskje trenger T4 direkte, riktignok.
60µg Liothyronin høres ut som en grei dagsdose å trappe opp til.
Tja...Oftebro som mente at T4 måtte tas, og han trappet meg ikke ned etter jeg begynte på T3. Kan godt hende den trengs til noe, som du sier. Har ingen bivirkninger etter 30mcg T3 i dag, så blir nok 40 i løpet av neste uke. Så er jeg egentlig klar for ny blodprøve.
Nye endokrinologen min har telefontid på mandag, så skal ringe og snakke med ham da. Er jo i hans interesse også at jeg er mer eller mindre riktig medisinert når jeg kommer inn, for jo mindre tid han trenger på å mikke med verdiene mine jo mer tid har han til dem som reelt trenger det ;)
For min del er egentlig endokrinologen mest for å se at jeg ikke kommer opp i farlige verdier av noe andre stoffer mens vi finner riktig doering...
Blir veldig spennende å høre hva endoen sier om denne doseringen. Min endo kommenterte min tidligere behandling med 100mcg levaxin og 20mcg lio til å være en alt for høy T3 dose... Like mange meninger som det er leger, så det blir spennende å høre hva legen din sier.
Ja, utrolig mange meninger blant endokrinologene! Jeg fikk beskjed fra endokrinologen på "vårt" sykehus om at han IKKE liker tilskudd av T3. Hørtes ut som jeg tok giftpiller, så farlig er det visst!
Det virker som om leger har samme reaksjonsmønster på medisiner de ikke kan noe om som jeg har om noen sier de skal koble en Macintosh på nettverket mitt - total fornektelse og vranglås. Forskjellen er at mine "pasienter" får et bedre liv når jeg nekter dem å bruke Mac, mens vi faktisk "mister livet" desp2
Da har jeg fått svar på første runde med prøver, og det stemmer ikke mye overens med hva jeg føler, men greit nok...
tsh 2,7 - 0,20-4,0
ft4 17,4 - 11-23
ft3 4,4 - 3,5-6,5
anti-tpo 76 - <100
Dette er prøver fra før jeg begynte på medisin, og nå har jeg i det minste overskudd. Mulig T4 ikke er nødvendig for meg, men ft3 ligger i nedre området. 40mcg T3 holder meg *nesten* oppe hele dagen. Er ikke meg imot om jeg slipper å bruke T4, men...
Hvis endokrinologen jeg skal til påstår jeg er frisk basert på dette blir jeg aggressiv! desp2
Skal bli spennende å se hva som kommer fra prøvene for binyretrøtthet...
På YahooGroups (tror jeg nok det hedder), findes en hel gruppe stofskiftesyge med hypothyreose, der (selvvalgt) behandles kun med Liothyronin. De behandles efter hypothesen om, at de fine blodprøverresultater, særlig for T3 er til dels camoufleret af en medspillende rate af rT3 (reverse T3) og før denne "rT3"-fase er over, vil ingen behandling opnå den rette effekt. Der skal lige føjes til, at den almindelig T3-prøve måler begge T3'er samlet, fordi den (prøven) ikke kan skelne mellem T3 og rT3.
Så var det vist nok også noget med, at en hel del af disse "rT3-folk" har opdaget, at de trives ganske fortræffeligt helt uden levothyroxine T4, og her bliver det altid spændende at spørge sig selv, om de i virkeligheden havde hypothyreose til at begynde med, eller om det kunne være NTI (Non-Thyroidal Illness eller Euthyroid Sick Syndrome), misforstået og (fejl)behandlet som det var hypothyreose, hvorfor adskillige behandlingsforsøg mislykkedes. NTI behandles nemlig kun med T3, så who knows... vedikke1
Nå ja. Linket til "rT3-gruppen" A guide to the treatment of Thyroid resistance written for the brain fogged patient eller en nem oversigt her. Enjoy.
Det gør han! Det er lige så sikkert som amen i kirken. Du kan lige så godt begynde at træne dig op til konfrontationen, i så fald. ikkemig1
Jeg får rT3, kortisol (blod) og kortisol (spytt) i slutten av uken, så vi får se. Om han ikke vil behandle meg sier jeg det rett ut - jeg har resept på T3, så han kan forestille seg hvor vanskelig det er for meg å få den fornyet hvor som helst. Så...om han bryr seg om pasientene sine, får han behandle meg. Ellers får han ha det på samvittigheten sin at det flyr selvmedisinerende, potensielle hypokondere rundt i byen ;)
Hos meg er det...Ingen opgiv1 . Jeg ber om help1 etter å ha desp1 og kan garantere både desp2 og rend: om han ikke vil hjelpe meg. Jeg har nemlig comp2 masse etter å ha følt meg både vedikke1 og chokx: i lengre tid.
Men om han hjelper meg, så lover jeg å være fanx:
griner11
tiwas - all alle symptomer - så har du iallfall IKKE den vanlige handlingslammelsen. Og det er sabla fint. :lol:
Pfft! Ikke etter jeg kom på T3 i hvert fall. Har mye som skal tas igjen, bl.a. på det med å sky konfrontasjoner ;) Dessuten har jeg, ved siden av graderinger i diverse kampsporter, perfeksjonert kverulering og har nå 4. sorte belte og hedersgrad. Legg til 2. sorte belte i semantikk og lite til overs for leger som tror de er guder ;)
Dette var interessant! Jeg leste meg videre, og fant dette om jern:
Iron deficiency is shown to significantly reduce T4 to T3 conversion, increase reverse T3 levels, and block the thermogenic (metabolism boosting) properties of thyroid hormone (238-242). Thus, iron deficiency, as indicated by an iron saturation below 25 or a ferritin below 70, will result in diminished intracellular T3 levels. Additionally, T4 should not be considered adequate thyroid replacement if iron deficiency is present (238,239,241,242).
Siste blodprøvene mine viste jernverdier i nedre del av normalområdet - nå skal jeg drikke jernmikstur og se hva som skjer! Skal også lese mer om RT3, dette har jeg aldri hørt nevnt på noe legekontor.
Jeg skal også lese litt på jobben i morgen - har gjort så mye de siste dagene, at nå er det dødtid på gang ;)
Aminojern var mildt og fint for min mage.
I tillegg til jern må man ha adekvate nivå av sink, selen og d-vitamin. Disse stoffene er også direkte engasjert i stoffskiftet. I tillegg bør b12 følges opp da lav sådann iallfall ikke bedrer depresjonssymptomer...
Tja...mine depresjonssymptomer forsvant som dugg for solen da jeg begynte med T3 :) cipralex er avsluttet, og dagene er fine :D
Da fikk jeg akkurat telefon fra Oslo Akutten (pokkers orddeling), og jeg må si jeg får bare mer og mer respekt for legen der. Utifra blodprøvene mine sa hun at jeg fint kunne oppjustere dosene mine, for jeg hadde mye TSH å gå på, og hun var enig i at jeg burde komme tilbake til henne om endokrinologen ikke "trodde på" binyretrøtthet om blodprøvene mine indikerte noe der...Flink dame! Litt stresset, men uansett flink :)