Devana, har du prøvd å sole deg for å øke D-vitaminet i kroppen din? Om det er problematisk med piller, ville jeg forsøkt solarium, siden det er vinterhalvår, men i små økter. Hva tror du om det?
Printable View
Devana, har du prøvd å sole deg for å øke D-vitaminet i kroppen din? Om det er problematisk med piller, ville jeg forsøkt solarium, siden det er vinterhalvår, men i små økter. Hva tror du om det?
Jeg skulle gjerne solt meg litt, men per dags dato er jeg for syk til å i det hele tatt klare å komme meg til et solarium. Jeg får bittelitt sol på altanen her de få gangene solen titter fram, men det holder dessverre ikke nå på vinterhalvåret. :)
Jeg tror det kanskje må mer til for å få opp d-vitaminnivået og ned PTH.
Jolene: Jeg fikk et tips fra facebooksiden du nevnte om at det kunne være overskudd av kalsium som gjorde at kroppen "kræsjet" igjen etter å ha gått på calcigran forte en stund, spesielt hvis man har forhøyet PTH. Jeg skal bestille time til nye blodprøver nå så jeg vet hvordan dette har utviklet seg. Legen får bare tåle å ikke vente til slutten av november. I natt lå jeg med store smerter og det føltes som at det kom fra langt inne i beinet/skjelettet. Jeg stod ikke opp før kl. 15 i dag fordi jeg var så ødelagt. help1
Min pth og kalsium gikk først ned når jeg begynte med dvitamin, men ved siste måling hadde det igjen steget så jeg har fortsatt en skepsis til dvitamin uavhengig av leverandør...
Så at du hadde skrevet på forumet og der er de veldig anti dvitamin som behandling for sekunder pht, dette pga. at Norman mener at de fleste har primær, selv ved lav dvitamin.
Leit å høre at du er så dårlig. Jeg begynner endelig å komme over det værste etter jeg tok dvitamin for en uke siden. Blir spennede å høre hvordan blodprøvene dine ligger ann! Jeg skal sjekke mine på onsdag. :)
Jippi! Da ble det nye blodprøver som skal tas på onsdag for meg også og påfølgende legetime når jeg får svar. :D
Jeg skal ta nye blodprøver på onsdag i forbindelse med hyperparathyroidisme. Blodprøvene som skal tas er i hvert fall D-vitamin, PTH, kalsium, men antageligvis andre blodprøver også som er standard - jeg er ikke helt sikker.
Noen som vet om jeg bør jeg slutte med kosttilskudd nå før prøven for å ikke på virke svarene? Jeg tar calcigran forte (d3+kalsium), multivitamin og magnesium.
:)
Har ikke svar på det du sprør om men tenkte bare si at du kanskje bør be om prøve på fosfat også. Lykke til!
En bør alltid ta prøver uten at disse påvirkes.
Enkelte prøver er mer påvirkelige enn andre, og det er ikke godt å holde rede på hvilke.
For stoffskifteprøver er det meget viktig.
Hva betyr det når det står "Det" bak et blodprøvesvar istedenfor et tall slik det vanligvis gjør? Noen som vet?:)
Antakelig tastefeil... Jeg fikk engang ferritinnivå på "M42"... og når jeg spurte legen hva det betød svarte han "Det vet jeg ikke..."
Nei.. jeg tok den ikke på nytt for den var ikke så viktig for meg.
Jeg ville ha ringt sykepleieren der du tok prøvene og så bedt henne kontakte analyselaboratoriet for å få tak i resultatet. Regner med de har det og det kun er utfyllingen av skjemaet som har gått skjevt.
Nå fikk jeg utskrift av mine tidligere blodprøvesvar fra september og jeg har tatt nye i dag som jeg får svar på til uken. De fleste ligger innenfor referanseområdet (merk at referanseområdet ikke står oppført på arket, kun * der det er utenfor).
S-SHBG: 16*
S-FT4: 17,4
S-TSH: 1,7
S-Magnesium: 0,85
S-Kalium: 3,9
S-Kalsium: 2,32
S-ALAT: 6*
B-HB: 15,5*
S-Ferritin: 50
S-Albumin: 49*
S-Kobalaminer: 339
S-Folater: 13,2
C1 inhibitor: 0,28
C4: 0,26
C3: 1,66*
S-25-Hydr. Vit D3: 25*
Jeg har så mange symptomer, blant annet svimmelhet, balanseproblemer, svakhet, tretthet, stivhet i beina (spesielt ene beinet, som også er numment under foten), kramper av og til, rykninger i fingrene og tærne, og generelt ofte hodepine.
Er det noe som faktisk kan forklare disse symptomene på blodprøvene?? Jeg blir så frustrert, jeg har vært syk av og på i 5 år nå uten at de har funnet noe særlig på masse undersøkelser som er blitt gjort! Jeg har til og med vært hos psykolog, men det ble bare et par ganger fordi han mente det ikke var noe å ta tak i på den psykiske siden og mente det måtte være fysisk.
Legen sa jeg hadde hyperparathyroidisme, men i følge blodprøvene så er det ikke mye som tyder på det, og de har faktisk droppet å ta en del av de aktuelle prøvene i forhold til det!
Håper kanskje noen her har noen tanker rundt de blodprøvene som er tatt av meg, det er sikkert mange med god erfaring i forhold til stoffskifteprøver i hvert fall. :)
SHBH er alt for lav, noe den kan bli av for lavt stoffskifte, men også ved pcos og for høy binyreaktivitet.
En sånn måling bør jo følges opp med disse iallfall.
ALAT på bare 6 er vel egentlig fint tror jeg ?
C3 er vel sånne immunsaker som det ikke er lett å tolke. Kan være en allergimarkør ? Meget spesiell blodprøve. Vet du hvorfor denne er tatt ?
Albumin 49 er ikke mer i overkant enn at du kunne vært litt tørst ?
Hemoglobin er høy fordi du trener ?
Men at D3 er lav kan jo gi deg hele svaret - sett igang å spis D3 - Colekalsiferol. 100µg/dag i hele vinter og så kan du halvere dosen når sola begynner å gi deg noe. Ta gjerne solarium også.
D-vitaminet er involvert i svært mange prosesser i kroppen - ikke bare benstoffskiftet. Symptombeskrivelsen din kan passe !
Du kan lese om vitamin D3 her. Veldig fine sider, om du orker å lese engelsk
Ellers på vores eget D-vitamin-forummet med flere henvisninger til kilderne ude på internettet. xx9
Takk for svar alle sammen. :)
SHBG blir alltid oversett, uansett hvor lav den er - det ble utredet i fjor med diverse insulinprøver osv, men det var det. Ifjor lå den på 20, så den synker tydeligvis.
Ang. D-vitamin - det er så rart for meg å tenke på at det kan forårsake så kraftige og langvarige og ustabile symptomer, det kommer jo og går som en jojo, men sånn er det kanskje med de fleste sykdommer og syndromer også. :shock:
Det er så fælt egentlig, men etter flere år med masse symptomer så håpet jeg egentlig de skulle finne noe som virkelig kunne forklare alt slik at jeg kunne få ordentlig hjelp og ikke bli sett på som en hypokonder! :sad:
Jeg ville startet med å kreve å få tatt de blodprøvene som gjelder hyperparathyroidisme. Legen kan ikke fortelle deg at du har det for så å late som om det problemet ikke finnes. Det er vel litt for alvorlig til å ta så lett på det.
Jeg husker ikke om det var til deg jeg la ut linken til den siden som omhandler dette, så jeg legger den ut igjen:
http://www.parathyroid.com/
Ja, jeg er helt enig med deg. Jeg er så lei meg nå og var helt utafor når jeg fikk utskriften tidligere i dag. Samboeren min som har sett meg gjennomgå dette om og om igjen ble kjempeforbanna, så jeg tror jeg kanskje skal ta med meg han inn til legen når jeg skal dit igjen.
Jeg skal gå inn på linken du ga igjen, og skrive ned alle relevante blodprøver som legen bør ta.comp2
Du får jo i deg D-vitamin - som en jojo - og det kan være forklaringen ?
Jeg gjorde også det, og jeg skal ikke skremme deg, men de første tablettene jeg tok bar ikke entydig bud om at dette var bra for meg.
Særlig leggkrampene forverret seg, men det gikk over etter noen dager. Etter det kom forbedringene ganske sakte. Det tar tid.
Så syns vel jeg at du skal være veldig glad hvis du slipper unna med å spise noen glass med D-vitaminer da :)
Den derre hypokonderaffæren.
Den er jo ikke din skyld - du oppfatter jo medmenneskelig kontakt og det er klart at legen har et stort ansvar her !
Hypokondri er en alvorlig diagnose som din lege ikke er kompetent til å stille - mange påtar seg å bruke termer de ikke kjenner betydningen fullt ut av.
For å jekke opp seg.
Og deg ned.....
Ta igjen !
Å ta med samboeren er en god idé. De kan stille de spørsmålene du glemmer og legene opplever dem som "vitner" og mange av dem føler dermed at de må gjøre en bedre jobb...
:roll: :roll: :roll:
Å ha med seg samboer eller noen andre man stoler helt på er veldig lurt. Jeg opplevde det selv i går da jeg var hos en lege og ble fulstendig trampet på. Da var det godt å ha et vitne til det hele...
Helt enig, håper det kan hjelpe deg til å få frem det du ønsker hos legen din. Det er utrolig frustrerende å være vitne til at folk blir behandlet slik som dette. Håper samboeren kan hjelpe deg (ikke ved å være sinna da, men saklig og bestemt :wink:).
Jeg håper du finner ut av dette, ikke gi deg før du har svaret vink11
Har du hørt noe mer om blodprøvene dine, Jolene?
Nå har jeg fått henvisning til sykehus der jeg skal ta bl.a PTH på hormonlaboratoriet, så det er i det minste et skritt i riktig retning. Jeg har ikke fått svar på de andre blodprøvene enda, men tenkte jeg skulle reise bort dit og be om en utskrift på fredag, da burde alle svarene være inne. :)
Indremedisineren ville ikke hjelpe meg mere så jeg fikk ikke nye blodprøver av ham, så jeg har ikke tatt noe ny pth. Det skremmer meg litt siden den hadde steget så kraftig igjen, selv om den fortsatt var innenfor ref. område.
Jeg gikk til fastlegen etterpå og tenkte jeg skulle ringe å høre etter blodprøver der i morgen eller torsdag... Der tok jeg kun stoffskifterelaterte prøver.
Håper du finner et svar. Det er utrolig tungt å bare være syk uten at det kan bevises...
Så kjedelig å høre. Uff...jeg synes det er så trist å høre når legene bare "gir opp" og velger å ikke hjelpe mer eller henvise videre. Jeg synes ikke du skal gi deg, hvis PTH var forhøyet. Kanskje fastlegen kan henvise deg til å ta blodprøvene på sykehus slik jeg skal?
Jeg vet ikke om jeg har spurt om det tidligere, men hva slags symptomer har du, om jeg kan spørre?
Får håpe stoffskifteprøvene dine er fine i det minste da. kram1