Stakkars deg vennen! Blir nesten nervøs på dine vegne jeg :( Så rart at endo ikke tror på deg, spesielt siden flere sier at de har det samme symptomet som deg. Håper de finner ut av det snart! *klemme*
Printable View
om en mnd til.
synes dette var lenge å gå å vente når jeg dtadig går rundt med puls i 105 +-.
jeg bekymrer meg, for at det er noe farlig.
Hei!
Hvordan oppfører pulsen din seg? Er den konstant 105+-? Jeg har hatt høy puls i over 3 måneder nå. Den er 80 når jeg sitter, og 120 når jeg står/går. Stoffskiftet mitt har vært opp og ned uten at dette har hatt noen innvirkning. Hvordan er stoffskifteprøvene dine?
Regner med det er 24-timers ekg du skal ta? Jeg har netopp tatt det.
Men i påvendte av ekg, så husk at en moderat høy puls er mer ubehagelig enn farlig.... :)
Lykke til!!
Mvh Maia
hei og takk for svar.
hos meg er det sånn at pulsen plutselig stiger, gjerne rett før jeg sovner om kvelden,da ligger jeg jo helt rolig i senga.
også noen ganger kan det kjennes ut som hjerte skal hoppe ut av brystet på meg, kjempe vondt.
er ikke noe jeg går rundt med hele tiden kommer bare helt plutselig.
om kveldene tar jeg ofte betablokkere før jeg legger meg
det ble oppdaget i desember at jeg hadde hypertyrose, hadde veldig høye verdier.
begynnte så med medisiner, på de neste prøvene viste det seg at jeg ikke hadde antistoffer.
så da var det postpartum jeg hadde fått.
dvs at det kom etter fødsel og ville gå over av seg selv.
siden jeg begynnte med medisiner og kroppen ordnet opp selv samtidig, er jeg nå blitt hypo.
så går og venter og håper at verdiene vi ta seg opp på egen hånd
på 80 slag i minuttet?
sitter her og skjelver og skjelver, har gjort det i hele dag.
skal ta betablokkere når jeg legger meg.
skal ta ekg om 2 uker nå
Men hva er din normale puls?
Min er 72 normalt.
Min puls gikk opp til 80 engang jeg testet ut for moro hva som hendte når jeg tok 50µgpluss 5µg lio mer enn vanlig. Mer skjedde egentlig ikke. Ingen skjelving.
(Det anbefales ikke å ta mer enn man skal men jeg hadde hyposymptomer og bihulebetennelse i flere uker og det virket ikke som om kroppen tok opp levaxinen).......
skjelving og rare følelser kan muligens hjelpes ved å ta kalktabletter , jeg tar dolokalk som jo har magnesium også, det er helt vanlig å mangle magnesium ved hypo.
å takk!
det skal jeg jammen meg prøve!
kjøper du de på helsekost?
men tror jeg vil vente til etter jeg har tatt ekg, og se hva de sier.
skjelvingene forsvinner med engang jeg tar betablokkene,så er jo litt rart.
kjenner forresten det dunker puls i øre, tinning og magen akkurat der ribbeina slutter.
rart
Jeg skjelver som et ospeløvnår jeg er lav. Har tatt ekg, men har ingen utslag som ikke er innen for normalen. Jeg har aldri tatt pulsen da... :wink:
Dolokalk--Rui helsekost er importøren, det er helsekost.
Det fins også noen andre som er bare magnesium , fra andre leverandører.
Jeg ville prøvd det uansett ekg, fordi man jo kan ha alskens hjerterytmeforstyrrelser av lavt magnesium men legene finner vanligvis ikke ut av det. Husk Anja ANdersen, som besvimte osv, men hun fant ut lenge etterpå at det var lavt magnesium.....Man kan ligge på intensive og alt mulig, og få pacemaker , uten at de kommer på at det er lavt magnesium. De får vel ikke skuterturer til svalbard som returprovision for å tenke på magnseium.
kalium og natrium sjekker de alltid.
er så utslitt om dagen at jeg stadig må legge meg.
så i stad skjedde det som skjer ofte.
jeg sovna og våknet med vanvittig hjertebank, klarte ikke komme meg opp av senga la bare og rista.
ble kjempe dårlig.
rart at det skjer etter jeg har sovna liksom.
har forresten tatt blodprøver pga hjertet, har ikke hørt noe. bør jeg ringe å spørre? eller skal jeg stole på at legen ringer hvis det er noe?
Hei Rikke !
Jeg får sjelden svar på prøvene før en uke har gått. Det er vel også ulik tid på svar fra lab. til lab. og også i forhold til hvilke prøver som er tatt. Har det gått en uke siden prøven ble tatt så ville jeg ringt. Når jeg tar prøver så spør jeg om hvor lang tid det vil ta før svarene kommer til legekontoret.
Jeg har også hjertebank og høy puls. Det slår til når som helst på døgnet. En blir veldig sliten av dette, så jeg forstår om du blir engstelig. Ã… bråvåkne om natten av at hjertet hamrer og slår er slett ikke noe behagelig.
Ring til mandag du, så gjør du ihvertfall noe med det. Det er bedre det enn å gå å tenke på det.
Hjertefort klem
takk for svar :)
huff ja er veldig plaget med det.
litt spent på om det vil gi noe utslag når jeg går med ekg
:shock:
jeg har lagt på meg 9 kg siden januar
det var masse. også så fort
har først turt å gå på vekten nå.
fysøren så lei meg jeg ble nå :oops:
jeg har vært så sliten de siste dagene, idag la jeg i sengen til kl12.
sov ikke, bare la der fordi jeg ikke orket å stå opp.
som sagt tidligere sliter jeg med pulsen fortiden, kan det være det som gjør meg så utrolig sliten og tiltaksløs?
blir bedre så fort jeg tar betablokkerene.
men jeg må ta mer og oftere av de, for jeg får bare flere og flere anfall for hver dag som går
Det forstår jeg godt. Syns du skal ta det opp med legen din jeg. Dersom du ikke har spist mye mer eller usunnere enn du gjør, noe jeg går ut fra at du ikke har, så kan det jo være stoffskiftet som ikke fungerer helt optimalt selv om du får behandling.
Har du prøvd å måle temperaturen og sett hva den ligger på. Ligger du mye under 37 hjelper det ikke samme hvor mye du slanker deg. OG DET ER IKKE DIN SKYLD.
Klem fra meg.
rikke, du har jo veldig lav ft4 og ft3 under referanseområdet, da blir det slik.
Meningen nå er at TSH skal begynne å virke av seg selv pga lave stoffskiftehormoner og at den økte TSH skal sette skjoldkjertelen igang igjen og så skal legene se hvor bra alt fungerer etter en stund.
Og vekta vil normalisere seg hvis stoffskiftet blir normal igjen.
Hos meg tok det lang tid før jeg mistet vekta igjen, men det var vel mest vann hos meg.
Har du ødemer eller føles det som om det er et jevnt lag over det hele, og har du merker etter sokkene?
vært hos lege idag, pga at jeg har hatt sånn halsbetennelses følelse lenge nå.
legen min var ikke der, så kom inn til en turnus lege.
prøvde å forklare henne at jeg tror det er pga stoffskifte.
hun kunne ikke finne noe galt,fortalte at jeg er ekstremt trøtt om dagen og.
og da sa hun at det kunne være angst og depresjon som gjorde det.
argh, jeg har hatt depresjon for noen år siden, og jeg føler at det er lett for legen og bare si at det er pga angst og depresjon, fordi jeg hadde det en gang, argh blir så sint.
men jeg har jo ikke angst og depresjon nå, det vet vel jeg best selv
blodprøveverdiene ligger innen for normalen, så da skal jeg jo ikke ha noen plager.argh
men jeg fikk jo disse plagene når jeg ble syk, og de har ikke forsvunnet siden det,
så hva som er så vanskelig å forstå skjønner ikke jeg.
fikk henvise meg til en nevrolog hvis ikke jeg ble bedre sa hun.
å
det at jeg har problemer med pulsen TRODDE hun ikke var farlig.
beroliget meg i hvertfall ingenting
betablokkene måtte jeg være forsiktig å ta pga astmaen min, men hallo kan de ikke finne en annen type jeg kan ta da?
ååå jeg er såå irritert. :twisted:
tok nye blodprøver da.
huff måtte bare blåse ut litt frustrasjon her. rotete ble det og.
sorry
Hei på deg! :)
He, he, du er litt rar også da! :) Ikke bli sint, vær så snill, men du har en befriende åpenhet som er misunnelsesverdig :)
Frustrasjonen din forstår jeg fullt og helt. Jeg ser at det er mange som poster her på forumet og forteller at de får beskjed om at de har angst, at det er nerver osv. Det er mulig at det er tilfelle hos noen, jeg skal ikke påstå annet. Men jeg kunne sagt nesten de samme ordene som deg, jeg er verken stresset eller nervøs, det vet jeg best selv.
Jeg ble veldig ugjenkjennelig (les: uspiselig :evil: ) før jeg fikk diagnosen og begynte med tabletter i 2004. Men legene setter det litt på hodet mange ganger, jeg ble slik av hormonforandringene, og ikke omvendt.
Men når det er sagt, så var det en opplevelse av frustrasjon over tid som trigget stoffskiftet mitt med lavt stoffskifte som resultat. Det er det nok ikke tvil om. Det bekreftet endoen jeg var hos også (eller: ingen kan si det med sikkerhet, men med stor sannsynlighet).
Det at mange leger bruker angst, depresjon, nervøsitet og stress som begrunnelser tror jeg er tuftet på deres egen inkompetanse. Det føles nok noe bedre med en knagg å henge problemet på enn å si at de ikke er i stand til å gi et svar.
Dette ble kanskje litt avsporing av dine problemer og litt rotete også, kan hende :? Men stå på rikke med 2 små, du er et friskt pust her på forumet :D selv om du kanskje ikke føler deg slik selv :D
Klem fra Lie
Jeg havnet også hos en vikarlege rett før jul. Nå har jeg gått på 50% sykemelding siden i fjor, og jeg skulle egentlig bare fornye den + ha en ny resept. Vel, legen var fra ett eller land langt vekk herfra, afrikaner, og forsto nesten ikke hva jeg sa, og jeg forstod ikke hva han svarte. Resultatet var at jeg fikk feil mg på medisinen, og kluss med sykemeldingen slik at jeg måtte forklare meg overfor trygdekontoret. Heldigvis var de på apoteket så greie at de ringte legesenteret for meg og fikk oppklart antall mg jeg egentlig skulle ha, takket være at jeg så feilen da de leverte ut medisinen.
Ja, du er ikke alene om å være irritert. Det er jeg også for tiden!
Her sitter jeg med sånn derre mansjett med blodtrykksmåler, skal måles gjennom 24 timer. Mansjetten detter av hele tiden, så den må jeg holde fast med armen inntil kroppen. Jeg har ikke noe belte eller lomme på klærne mine, så den måleren må jeg gå å bære på helt til i morra. Plundrete! :evil:
Var hos lege forrige uke og fikk beskjed om at blodtrykket mitt var litt for høyt, så da måtte jeg ha en slik døgn-greie.
Jadda... kunne han kanskje ikke tenke seg at det kan være overdose av thyroxin? Jeg føler nemlig at stoffskiftet mitt er høyt for tiden, for jeg er mye mer rastløs enn jeg pleier og føler jeg flyr i taket snart. Skal egentlig ta 3 thyroxin om dagen, men klarer ikke mer enn to, for jeg får sånn hjertebank. Og nå mistenker jeg altså at de to kanskje også er for mye. Jeg har aldri før hatt for høyt blodtrykk, så jeg skjønner det ikke helt. Får håpe målingene nå gir normalt utslag. Jeg holder meg i alle fall veldig i ro i dag! For noen blodtrykksmedisiner vil jeg ikke ha før alt annet er prøvd!
hei.
neida sitter her og smiler av kommentaren din Lisbeth, så sint er jeg ikke.
stemmer det at jeg er åpen og ærlig.
her kommer alt fra levra.
var forresten en utenlandsk lege jeg var hos og, sonja.
vi skjønte ikke så mye av hva som ble sagt noen av oss tror jeg.
det jeg ikke forstår helt er at endo sa til meg at nå er prøvene innenfor normalen, men at det fortsatt er lavt.
er det så vanskelig å forstå at jeg ikke er i form da?
har fått roet meg ned etter lege besøket nå :)
jaja samme kan det være, får ta tiden til hjelp og håpe at det går seg til.
skal ringe og få prøvesvarene om et par dager, så får vi se om det har endret seg noe.
Sonja, lykke til med blodtrykks målingen, håper det ordner seg for deg, og at du slipper å begynne med nye medisiner.
Jeg har modsat problem - mit blodtryk er for lavt. Men efter døgnmålingen som din - blev det til..... "forhøjet" :shock:Sitat:
Opprinnelig skrevet av S.M.
Det tror jeg pokker at det bliver - når mansjetten pumpedes så stramt at man hver femtende minut var oppe under loftet af forskrækkelsen og smerten... Til sidst gik jeg i en konstant forventning om at blive hårdt strammet til på overarmen og dette resulterede i at mine resultater viste nogle helt forkerte tal.
Så hvor pålidelig denne døgnmåling er - afhænger ene og alene om man trives med og ikke irriteres af denne måler - og dette gælder både fysisk og mentalt. Hver gang man bliver hidsig - vil den vise forkert (for højt).
Hei rikke, jeg tror det med legen var ehlt goddagmannøkseskaft.
Du er jo under oppfølging av postpartum thyreoditt! da har man jo gjerne vondt i kjertelen.
Og når du skal følges opp, skal man teste antistofer og TSH og ft3 og thyroglobulin og kjenne på kjertelen .
Din TSH var kjempelav pga kjempehøy ft4 og ft3, du hadde jo tre ganger øvre grense såvidt jeg husker.
Det var fordi kjertelen var betent og da slapp ut store mengder hormon ut av de ødelagte cellene. Antistoffer hadde du jo ikke, så da er nærmeste forklaring denne.
Og da tar det typisk en stund før TSH fra hypofysen kommer igang igjen, man kan tydelig se på siste prøve at det ikke var kommet igang ennå siden ft4 var omtrent helt i bånn men ikke helt, der ville vi andre følt osss skikkelig hypo, og ft3 var sågar UNDER referansområdet. Da fungerer hypothalamus-hypofyeaksen ikke. Hos de som har begynnende hypo, er så godt som alltid ft3 ganske høyt i referanseområdet. Alternativt pågår det fremdeles en inflammasjon eller infeksjon, siden ft3 typisk er veldig lavt da. Jeg hadde sen lik lav ft3 en gang jeg var forkjølet.
Så din lave ft3 ved siste prøve kan komme av at thyreoditten fremeles er der.
De kan gi deg inflammasjonnedsettende da, slik som ibux, eller noe annet.
Tok legen noen prøver for å sjekke senkning og CRP og sånt? (inflammasjon/infeksjon)
Muligens du heller skulle ha vært hos endokrinologen, men det erikke bare å møte opp der....
Ved lavt ft4 eller lavt ft3 er man ofte deprimert pga lave stoffskiftehormoner. Går straks vekk når man får riktig dose levaxin eller når kjertelen kommer igang igjen.
Prøvene innefor normalen----for noe tull. Hvis ft4/ft3 er i nedre halvdel, da vil de aller fleste ha symptomer. Også innenfor referansområdet.
takk for svar!
virket for meg sist jeg var hos endo, at nå var det bare å vente på at verdiene skal stige,og da er alt greit.
jeg trengte ikke mer oppfølging hos henne mente hun.
så virket det som hun mente at ikke det var betent der mere.
og at jeg ikke følte meg helt i form skjønte hun, men mente at hukommelse og konsentrasjon burde være kommet tilbake nå,det med pulsen virket som hun ikke trodde det var pga stoffskifte .
hun derre turnuslegen så ut som om hun mente jeg var en hypokonder.
hvis ikke det er kommet tilbake om et par mnd, kommer jeg til å renne ned legekontoret til de finner ut hva det er, for da skal jeg begynne i jobb igjen-ny jobb og.
så det blir litt spennende og se hva blodprøvene viser denne gangen, selv om det bare er litt over 2 uker siden jeg tok sist
Kanskje du skal insistere på at du fremdeles holder på med den thyreoditten i følge symptomene, og at du aldri hadde slike symptomer før og at du mener bestemt at det er thyreoditten som ikke er helt ferdig.
Mange leger har ikke peiling ang. prøveresultatene, de sier at nå ligger du i normalområdet og da må alt være såre vel. Det er feil. For det første så var tallene dine ikke normale, det aktive hormonet var under referansområdet! Og for de andre så er det hvrdan du har det som teller.
Og for det tredje så er det individuelt hvor tallene må ligge.
Hei, vet jo at det er mange av oss som sliter med å komme oss ned i vekt pga lavt stoffskifte. Leste det nedenstående vedrørende vekttap og TSH og FT4 da Vektklubb.no lege Ina Wille svarte på spørsmål.
Er det mulig for de med lav stoff skifte å gå ned i vekt
Innsendt av: gubben, 15/03 - 2007 kl. 13:04
Kone sliter noe voldsomt å ta av. Passer veldig på inntak av mat og kalorier, men veldig lite hvis noe fremgang. Veldig fortvilende for hennes del."
Hei! Det er mulig for de med lavt stoffskifte å gå ned i vekt. Når din kone bruker medisiner bør hennes stoffskifte være normalisert. Mange med lavt stoffskifte bruker litt for lite medisiner. Det er viktig å gå til fastlegen å ta prøver for å få justert dosen. Disse blodprøvene skal man ta medikamentfastende, siste dose skal altså være tatt dagen før. Legen måler hormonene TSH og Fritt T4. Når man bruker Levaxin for lavt stoffskifte skal TSH være mellom 0,5 og 1,5 og fritt T4 skal ligge i øvre referanse området rundt 20. Etter å ha justert opp dosen bør man vente i 6 uker før man tar en ny blodprøve. Dette fordi hypofysen i hjernen trenger litt tid på seg til å regulere etter den nye dosen. Det kan være en fordel å ta levaxin utenom måltider, da vil den tas best opp i tarmen og man er sikker på at man får effekt. Lykke til! Hilsen Ina Wille
Vist du vil lese mer
http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=1122
jeg fikk beskjed om å prøve å provosere frem et anfall.
jeg gjør så godt jeg kan, men har ikke hatt så fin puls som nå på lenge, typisk
*fnis*
"Jeg leste først: ja nå løper jeg rundt med dennne elgen, og..."
:lol:
ja da skjønner jeg det ble morsomt :lol:
telte pulsen til 109 når jeg la meg i går kveld,hadde et par dobbel slag og, så får vi se hva de sier
de hadde ikke fått sett på de enda, men hun damen jeg snakket med gikk inn for å se fort på de.
det var 3 ganger at pulsen hadde gått opp i 130. men den hadde steget gradvis sa hun.
hun lurte på om jeg hadde vært i aktivitet.
men den siste gangen vet jeg med sikkerhet at jeg satt her helt i ro forran pcen.
og selv om pulsen har gått gradvis opp i 130, så er vel ikke det normalt ?når man sitter helt i ro.
den andre gangen pulsen steg tror jeg at jeg satt på trappa ute.
jeg skulle ringe fastlegen på mandag, og bli enig med henne hva vi skal gjøre videre.
hva tror dere?
hun skjønte at jeg ikke er i form, selv om prøvesvarene mine har vært innenfor referanseområdet.
har dessuten fått flere symptomer den siste tiden, selv om verdiene har gått litt opp, som veldig tørr hud på hendene,nummen og kald i 2 fingre, hodepine,trøtt,svimmel, og dårligere syn, de siste ukene har jeg og fått skikkelig vonde hormon kviser på ryggen.også løper jeg på do i et sett, kan være oppe 4 ganger om natta for å tisse.
hukommelsen og konsentrasjon har aldri kommet tilbake etter jeg ble syk.
legen ville henvise meg til ct av hodet og nevrologisk, bare for å få utelukke sa hun...
også kunne hun sykmelde meg sa hun,jeg er fortsatt i mamma perm, og skal begynne i jobb om ca 2 uker.
jeg jobber i hjemmesykepleien 50%.
syns det er ganske skummelt å jobbe der når jeg ikke eier hukommelse.
jeg har fått ny jobb nå mens jeg har hatt mamma perm.
det en 50% stilling.
jeg har alltid tatt ekstravakter for å komme opp i 100% pga økonomien.
ringte nå trygdekontoret for å se hvordan det blir hvis jeg blir sykmeldt fra ekstravaktene.
fikk beskjed om å ringe jobben for å få de til å skrive et skriv om at jeg "skulle" ha fått 50% ekstravakter der.
men det er jo ikke så lett for de da, vi har liksom bare blitt enigpå tlf om at jeg skal jobbe ekstra.
prøvde å si til trygdekontoret at, vi er avhengig av de pengene, så jeg må nesten vite om jeg får sykepenger
men det kunne hun ikke svare på før hun fikk sykmeldingen og skrivet fra jobb.
dette føler jeg som blir gambling med økonomien vår :( .
tåpelig.
vet ikke hva jeg skal gjøre.
om jeg skal satse på at det går bra,eller presse kroppen min når jeg ikke føler meg frisk, til å jobbe 100%
noen son vet hva jeg bør gjøre?
var forresten hos øyelege i dag og, og han fant ut at jeg var kamuflert skjeløyd.
og han sa at det ble verre når jeg er sliten, og stoffskifte gjør meg jo sliten heletiden, så der er grunnen til at jeg har merket at synet er dårligere.
skulle bli bedre når stoffskiftet ble mer normalt sa han.
forresten tatt en hel haug med blodprøver i dag, så blir spennende å se
hei Rikke! Har også vært der du e i dag. har hele mitt korte liv jobbet 50% fast på aldershjem,+ 50 % ekstra,mer eller mindre.Da jeg ble sykemeldt fikk jeg arbeidsgiver å dokumentere antall timer jobbet ekstra de tre siste år,derfor kom jeg gunstig ut,nu på tur over på yrkesretta attføring.
Slik jeg har oppfattet det jeg har lest om å presse seg når men er dårlig: Ikke gjør det!
Skjønner du er i en vanskelig situasjon. Men trygdekontoret gir jo penger etter inntekt. Og om du jobbet 100% med ekstravaktene betyr det at du får god Trygd. Burde i hvertfall. Ring FFO sitt rettighetssenter og spør dem! De vet alt om slikt. Om trygdekontoret roter kan de ordne opp i det. Men om du ikke er medlem i en av under organisasjonene (som NTF) deres vet jeg ikke hvordan tingene forholder seg :? Glemte det i farten... Men verdt et forsøk uansett.
Hell og lykke sendes med på veien! :D
nå som jeg har vært i mammaperm har jeg fått et bra grunnlag pga ekstra vaktene.
men hun på tk sa at det kunne de ikke bruke nå, nå begynner det helt fra nytt liksom.
det som er så dumt er at jeg fikk denne jobben for bare en mnd siden,og jeg har jo enda ikke hatt en vakt der
huff så dumt da.vi er nok mange som faller mellom to stoler i alle disse relger og lover som finnes i arbeidslivet og når det gjelder trygderettigheter og slik bør det jo ikke være-utrolig frustrerende.
Håper at ting ordner seg for deg :)
Mammaperm er ikke til hindre for sykmelding.
Blir du sykmeld i permisjonstiden forlenges permisjonen tilsvarende - bare så du vet det.
Og det burde legen vite også!
jeg hadde ikke fortalt sjefen min om at jeg var syk engang jeg .
hadde ikke så lyst til det.
trodde jeg skulle være bra til jeg begynte å jobbe.
men nei ser ut som det tar laaaaaang tid.
så har litt dårlig samvittighet nå ja :roll:
lurer på om jeg skal spørre legen om jeg kan prøve litt med medisiner når vi har fått svar på prøvene.
har jo vært lav men lagt innen for referanse , men jeg kan jo vertfall spørre
Din ft4 og ft3 var ganske lave etter vår smak, og du fikk alskens hjertebanking av å være noe hypo. Mange av oss hadde aldri ft4 og ft3 under referansområdet når vi var hypo og umedisinert, akkurat som deg. Du hadde sågar lavere ft3 ennmange av oss, du hadde ft3under referanseområdet. Det ervirkelig lavt.
En del av dem som har postpartum hypothyreose vil forbli hypo etterpå og trenge medisinering.
Jeg begynte i et vikariat straks etter at jeg fikk begynne medlevaxin, og det gikk heler dårlig. Det var en krevende vaskejobb og jeg ble mer og mer sliten. Ga opp. Begynte på AMO-kurs istedenfor og det gikk vesentlig bedre, ikke så tungt og ikke stå opp så tidlig.
Så det kommer vel også an på om jobben er for slitsom, da hjelper det neppe medlevaxin med det første.
thyroxin trengs til rna-syntesen icellene, og rna lager diverse stoffer, og det tar måneder å bli tydelig bedre, kroppen må helbrede seg selv fra innsiden--fra cellenivå. Det kan også ta et år, noen sier to.
tenkte at du er vel klar over at kjertelen kan ta opp til 6 mnd å starte ordentlig igjen. Da er det ennå et par måneder igjen før man med dikkerhet kan si hvordan det går.
baremei gikk også hypo i seks måneder for å se om det gikk. Hun frøs og måtte skru opp temperaturen i heimen og fikk fradrag på selvangivelsen, står om det i selvangivelses-tråden.....
Da er det neppe et bra tidspunkt å tenke å jobbe igjen mener jeg.
Man vet ikke hvor syk man er før lenge etterpå...
Det tar ikke opp til 6 måneder - det tar som oftest MINST 6 måneder.
Jeg ga opp etter 6 og ba om benhandling, og Norheim spurte tynt om ikke jeg kunne drøye 2-3 mndr til.
Men jeg blånektet - på det tidspunktet maktet jeg ikke tanken på å gå så dårlig enda lenger, jeg gjorde ikke noe annet enn å sitte ved kjøkkenbordet og late som jeg leste avisen. Hadde jeg "bare" vært syk de månedene, så... Men jeg hadde jo holdt på av og på i 10 år. Nok var nok
Og jeg angrer ikke, selv om det sikkert kunne vært lurt å vente litt til. Men jeg kjente absolutt ingen forskjell, annet enn at jeg ble trøttere og trøttere og mer og mer apatisk, i den grad at jeg ikke engang maktet å pusse tennene eller komme meg i dusjen eller lage meg lunsj. Nok var _veldig_ nok!
Men har du krefter og ork og tid og mulighet er det nok lurt, ja...
hei nora,
vetu det hadde jeg glemt, sånn som jeg glemmer alt annet. :roll:
jeg har ikke lyst til å begynne i ny jobb med sykmelding, så planen er å prøve å jobbe min stilling på 50% og sykmeldes fra ekstravakter på 50%.
og hvis det viser seg at det ikke funker, så har jeg verfall vist sjefen min at jeg har prøvd...
det jeg sliter med er at ekstavaktene utgjør ca 9tusen i mnd, og det går ikke hvis ikke trygdekontoret hjelper meg :shock:
vi helsearbeidere blir straffet når vi blir sykmeldte,søkt på høyere stillingsprosent i flere år...men det er jo så få av de
Det er sånn her omkring også, man får enten bare vikarstillinger eller halv stilling i årevis mens man i praksis jobber hel. Du har altså alt i denne fellen også.
Les det baremei sa om hvor lenge det kan ta, og jeg tipper du er fremdeles ikke bra. Men det kan vel også være lurt å bare begynne og se hvordan det går pga den nye stillingen. Hørte noen i NTF si at vi må være obs og ikke gå i redusert stilling, det er en felle, riktig er å bli sykmeldt eller halvt sykmeldt var meningen. Dette om temaet gradert uførepensjon sånn generelt. Hadde man halv jobb kan man jo ikke få noen rest dekket av trygdekontoret, enda man er halvt syk.
Heg husker også noe med 8 måneder, re. baremeis replikk om de seks måneder.
er så trøtt sliten og slapp,orker så vidt å bevege meg.
orker nesten ikke snakke med barna mine engang..
også litt svimmel og murring i hodet :(
er ikke syk med influensa eller no sånn heller
Kjenner igjen mange av symptomene fra når jeg har dårlige dager.
Ønsker deg en fin dag i morgen.
Trøsteklem fra meg. Dårlige dager er pyton. :(