-
Sv: Dele opp medisinen?
Jeg syns jo også at man har gode grunner til å være skeptisk til begrepet medisiner. Men begrepet anvendes ofte feil og det er jo ikke en ensartet gruppe, så det kan hjelpe å inndele gruppen i områder. Feks i det som er nødvendig for at kroppen skal fungere - og det som ikke er nødvendig.
Som feks er Vitaminer og Hormoner medisin eller nødvendige for kroppen ?
Og hvor nødvedig er smertestillende......
Stoffer som er laget for å helbrede tilstander er vel de egentlige medisiner, og en kan lett tenke at hormoner er i den gruppen.
Men.
Du mangler hormoner - og vet nok at det er bra for kroppen å få nok av det den mangler. Du har jo merket at den trenger det, og de virker ikke godt før kroppen får nok av de.
Før økte de dosen langsomt og sikkert til det ble for mye og man fikk symptomer på det - og reduserte så dosen litt.
Og jeg mener at det er den beste medtoden......
Målinger du oppgir her tolkes jo.
Jeg mener - man følger visse tolkingsregler og avsier en dom.
Det trenger ikke du gjøre - du kan bare kjenne etter. Du vet hvordan du har det.
Om jeg skulle tolke dem, ville jeg si at du ikke har høy nok dose.
-
ja dagen i dag har vært ganske bivirkningsfri.tok en tablett kl 12 og nå i 17tiden føler jeg igjen et visst press rundt brystet, men har ikke hatt det samme jaget i kroppen
-
Dele opp dosen har blitt nevnt for meg av endokrinolog som et forsøkt på mildne symptomer underveis ved opptrapping. Sikkert ingen dum idé om man reagerer på økt tilførsel av Levaxin. Jeg har ikke prøvd det selv, jeg har heller valgt å øke meget forsiktig.
-
tok alt på morran i dag for å se forskjell, men i dag målte jeg 36,7...og da er jeg i teorien overdosert..... om det går ann på 50mg:;)
-
Hvilken teori sier at man er overdosert på 36,7 da?
Overdosert er vel et realtivt begrep.
50µg Levaxin kan muligens gi noen forbigående høydoseringssymptomer på et friskt menneske i noen få dager.
Overdosering er vel egentlig et begrep jeg forbinder med noe farlig - noe livstruende.
For at Levaxin skal gi livstruende situasjoner må man opp i svært høye doser over mange dager. Feks nevnes 10stk. 100µg/dag i 10 dager.
5stk. 100µg/dag i 5 dager er ikke livstruende selv for friske mennsker som jo starter på et normalt nivå.
Men til temp.
Jeg mener at 36,7 grader er regnet til normal morgentemp. Har sett 36,8-37,2.
Det er jo stoffskifteaktiviteten som skaper morgentempen, og man må nok en bit over 37,2 for å kunne relatere det til for høy stoffskiftedose.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
wonki
tok alt på morran i dag for å se forskjell, men i dag målte jeg 36,7...og da er jeg i teorien overdosert..... om det går ann på 50mg:;)
Kommer an på hvor du måler.
Rektalmålinger - der bak - er den som er sikrest og raskest med et digitalt termometer.
Munnhulen, øregangen og under armen kan også brukes, men regnes for å være mindre nøyaktige.
-
Hvor mye og hvor ofte?
har nå gått 3uker mellom hver 25mg økning. er oppi 75mg, og har vært ganske fin, men siste uken helt på bunn igjen,så økte til 100 i dag etter 16dager siden sist økning, men nå når kroppen begynner å bli litt vant til levaxin hvor lang tid bør det gå mellom økningen. hva er deres erfaring og hvor mye øker dere med hver gang?
-
Sv: Hvor mye og hvor ofte?
Dersom du har vært syk kan dette ha tæret ekstra på fT4...
Ellers er det jo greit å få tatt en prøve når du har kommet så langt. Et sånn generelt råd er å øke med 12,5 hver gang når man har kommet over 100µg... og vente 4 uker og så få målt seg. Dette er en helt generell sak. Ikke sikkert det passer ditt tilfelle.
-
Det går sannsynligvis bra slik du har gjort det til nå, men som smgj sier bør du ta prøver. Da kan du sammenligne med prøvene du tok før oppstart - og da blir det lettere å beregne hvor mye medisin du egentlig trenger framover.
Nå vet jeg ikke hvor mye du veier. Produsentene anbefaler 1,6 - 1,7µg pr. kilo kroppsvekt. Det er dosen hvis du ikke har egenproduksjon av hormoner. Men det har du jo fremdeles, ser jeg av tallene dine. Så da blir dette ikke gjennomsnittstall, men mer maksimumstall.
Det er mulig at du allerede er oppe i riktig dose, eller faktisk over. Eller kanskje du skal ha mer. Det er umulig å si sikkert. Det du trenger nå er ikke flere doseøkninger, men tid å fylle opp lagrene med T4, tid til å la kroppen venne seg til dosen og utnytte den best mulig, og tid til å kjenne etter hvilken vei det går.
Du kommer til å ha både gode og dårlige dager. Kanskje trenger du så mye som to måneder før du kan se tilbake og si sikkert om det var nok/for mye/for lite.
PS: Du får effekt også når dosen er "for lav". Det er faktisk ikke mulig å se forskjell på 50 og 100 når det gjelder virkningen i starten. Det er først over lang tid en ser om 50 blir for lite.
-
Jeg synes smgj kommer med gode forslag til doseøkning. Jeg vil bare kommentere dette med å ta prøver. Dette er uhensiktsmessig å gjøre for ofte særlig på ren T4 behandling. Det tar tid før full effekt synes på særlig T3 nivået. Istede for å ha fokuset på prøvesvarene dine (som etter min mening sier veldig lite om hvoran du som pasient har det), så bør du skrive ned symptomer og energinivået ditt i en sykedagbok, sammen med dosen og doseøkning. Det er lett å bli forstyrret og stresset av prøvesvar og prøvene bør ikke være fokus for behandlingen, fordi den beste måten å vite at behandlingen fungerer er hvordan du føler deg. Der du føler deg bra er det ikke sikkert at prøvene er slik som kalles for ideelt. Men det spiller ingen rolle bare du har det bra.
-
Det er jo klart, prøvene er bare et hjelpemiddel. Bortsett fra det lurer jeg på om det fins noen oversikt noe sted over hva en skal følge med på av symptomer? Eller er det bare noe en må lese seg til her og der?
-
Symptomene kan i aller høyeste grad være personspesifikke. F.eks har jeg en musarm som kroppen klarer å holde grei når jeg får nok hormoner, men som "titter fram" når jeg blir lav... Et annet sted det vises fort på meg er at jeg får tørr hud på leggene.
Utslagene kommer gjerne først der hvor den enkelte kroppen er svakest fra før og vil dermed være forskjellige fra person til person.
Når man trapper opp er det motsatt, selvfølgelig. Jeg synes termometeret er hjelpemiddel nr 1.
Når det er sagt har jeg skrevet mine personlige, tidlige hypo-symptomer i bloggen min.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
så bør du skrive ned symptomer og energinivået ditt i en sykedagbok, sammen med dosen og doseøkning.
Det er et rigtig godt råd at følge! smilja1 Der findes skemaer til formålet i tråden Til nye stoffskifte patienter om Kontrollkort for stoffskiftesyke. Eller også (hvis man behersker kunsten) kan man selv at designe et eget skema. At udfylde et skema hver dag kan være nemmere end at føre dagbog + det sikrer en vis ensartethed i optegnelser fra dag til dag.
Lægerne elsker skemaer og jeg har hørt fra flere, at de først har vundet lægens konstruktive opmærksomhed efter at de er begyndt at lægge udfyldte skemaer på lægens bord, periode efter periode.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jerene
Bortsett fra det lurer jeg på om det fins noen oversikt noe sted over hva en skal følge med på av symptomer? Eller er det bare noe en må lese seg til her og der?
"Her og der" desværre. vedikke1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jerene
Det er jo klart, prøvene er bare et hjelpemiddel. Bortsett fra det lurer jeg på om det fins noen oversikt noe sted over hva en skal følge med på av symptomer? Eller er det bare noe en må lese seg til her og der?
Her er det symptomer så det holder :D:D:D
Husk at vi alle har hver våre symptomer. Noen har ingen eller få, andre har mange. Og legene vet ofte ikke at mye av dette handler om stoffskiftet, og ikke psyke, for eksempel, sm de ofte tror.
-
Ja, det er nok veldig individuelt. Jeg kan omtrent se hva slags form jeg er ved å titte i speilet. Liten hevelse over øyet = litt for lite medisin.
På det verste hadde jeg både mongolfold og hengekjaker. Og munnvikene pekte ned fordi vannet i fjeset dro alt ned.
Så Levaxinen har gjort mye for utseendet mitt. :lol:
-
Værre om vinteren?
siste mnd har altså vært helt pyton...har jo ms i tillegg, men når kulden kom var det rett i kjelleren igjen på alle måter. blir dere verre når det er veldig kaldt?
jeg er jo litt i begynnerstadiet-altså gått på levaxin i snart 4 mnd- har akkurat økt til 100mg, men må øke veldig forsiktig visst ikke får jeg litt press over brystet så jeg kan jo ikke akkurat hive innpå når det skranter:p
noen erfaringer her mottas med takk og god jul
-
Sv: Værre om vinteren?
Ja, man blir værre når det blir kaldere i været, min lege her i Egypt sa til meg at kroppen jobber mer for å klare "strabasene" og trenger ekstra medisin. Jeg bor i Egypt og drar hjem til Norge hver sommer og selv om det da er sommer i Norge så har jeg fått beskjed av legen her å øke dosen med 25mµ hver dag når jeg skal dit, jeg øker også dosen her i Egypt vinterstid.
Øk det du kan uten at du føler ubehag og ellers får du ta ekstra godt vare på deg selv;-)
God jul til deg;-)
-
Sv: Værre om vinteren?
Hej Wonki hjertflag1
Trude har fuldstændig ret! Læs evt. tråden Vinterdosering af Thyroid. Den er godt nok om Thyroid-mediciner, men principperne bag årstidsbestemt medicinering er ens for både Levaxin og lignende. Det med hjertebank er altså ikke kun ved "for meget" medicin, men også ved for lidt... Hvis det IKKE ophører efter nogen dage - gå lidt ned i dose. Men ellers plejer kroppen vænne sig til den nye dosering og evt. gener forsvinder. smilja1
-
Jøss...har oversett noe på resepten..
min første resept på levaxin som jeg fikk i august mistet jeg etter jeg brukte den første gang. i dag skulle jeg på apoteket og fant der den gamle resepten og når jeg ser nøyere på den står det også liothyronin i tillegg!!!
det står kun etter avtale med legen og jeg syns det er rart at apoteket jeg da brukte ikke har sett den-det står jo rett under...
men når det er sagt så ha heller ikke legene min spurt spesifict etter hvordan det har gått med denne... skal ta blodprøver i januar så da får jeg jo snakket med han, men ble litt overrasket. han er på kontoret mandag så da får jeg ringe....
regner jo med at jeg skal ta det i tillegg, men hva er det egentlig for og hvorfor tar man levaxin i tillegg til dette? leser på pakningen at det er vanlig med 20mg i tillegg så kanksje jeg bare skal ta det i morra
-
Sv: Jøss...har oversett noe på resepten..
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
wonki
regner jo med at jeg skal ta det i tillegg, men hva er det egentlig for og hvorfor tar man levaxin i tillegg til dette? leser på pakningen at det er vanlig med 20mg i tillegg så kanksje jeg bare skal ta det i morra
Hej Wonki vink11
Det er sørme en recept på "kombinasjonsbehandling" du har fået fra lægen. Mange skal kæmpe længe for at få lov til behandling med både T3 og T4.
Du kan dele tabletten og tage halvdelen om morgenen og anden halvdel på et tidspunkt mellem 12 og 15 (ikke senere). Du skal bare ikke blive "forskrækket" hvis du reagerer på den første halve Liothyronin med lidt mere energi end du er vant til. Efter længere tid med lavt stofskifte, glemmer de fleste hvordan det er at blive mere energisk. Men så er der andre, som slet ikke mærker virkningen de første dage. Det er meget forskelligt.
Du kan læse mere i forummet Kombinasjonsbehandling og lykke til med behandlingen. vink11
-
Sv: overdosert eller tåler ikke?
har hatt en lege i mange år, men han er ikke fastlege så han ser nok litt mer enn andre leger. akkurat byttet fastlege nå så krysser fingrene for at han er ok, men han som har "gitt" meg lavt stoffskifte har hjulpet meg så utrlolig mye i forhold til ms, men jeg må være litt våken selv hos han og følge med og nesten selv sette opp hva vi skal gå igjennom på timene. er nok litt derfor det ikke har blitt tatt opp....men er satt opp til grundig gjennom gang i januar.
prøver meg med en halv tablett noen dager først jeg. har hatt litt bivirkninger med levaxin så tar det veldig rolig.
og så leser jeg jo litt her om at folk deler den opp og tar den flere ganger om dagen, men for et styr....kommer aldri til å huske det... takker for svar
-
overdosert eller tåler ikke?
meg igjen he he føler jeg har mange innlegg nå, men har lagt på 100mg levaxin siste mnd så økte jeg til 125 i noen dager, men det ble for mye kjente jeg og nå er det ca en uke siden jeg gikk tilbake til 100,men presset i brystet gir seg ikke. gikk ned itl 75 i dag.
har også forsiktig tatt 5mg t...søren hva het det nå da. kombinasjon med levaxin, men merker ikke noe til det for presset har vært der siden jeg gikk tilbake til 100
puh kunne dette bare være litt enklere...sånn nå får du medisin,blir bedre og ferdig med det, men nei føler det blir en utrolig belastning og skal finne ut av dette i tillegg til å forholde meg til ms`n min. alltid noe liksom og er så lei av å være sliten,føle meg udugelig og se meg selv i speilet og ikke tenke mye positivt. og jeg har mye å være glad for det er ikke det.
jeg burde kanskje starte blogg sånn som jeg plaprer. he he
godt nytt år alle stoffskiftere
-
overdosert eller tåler ikke?
meg igjen he he føler jeg har mange innlegg nå, men har lagt på 100mg levaxin siste mnd så økte jeg til 125 i noen dager, men det ble for mye kjente jeg og nå er det ca en uke siden jeg gikk tilbake til 100,men presset i brystet gir seg ikke. gikk ned itl 75 i dag.
har også forsiktig tatt 5mg t...søren hva het det nå da. kombinasjon med levaxin, men merker ikke noe til det for presset har vært der siden jeg gikk tilbake til 100
puh kunne dette bare være litt enklere...sånn nå får du medisin,blir bedre og ferdig med det, men nei føler det blir en utrolig belastning og skal finne ut av dette i tillegg til å forholde meg til ms`n min. alltid noe liksom og er så lei av å være sliten,føle meg udugelig og se meg selv i speilet og ikke tenke mye positivt. og jeg har mye å være glad for det er ikke det.
-
Hei wonki vink11
Jeg kjenner ikke historien din så godt, men det lønner seg å stå en stund på samme mengde medisin. Jeg ville heller ikke tatt Liothyronin (hvis det er det du mener du har tatt 5 µg av) før jeg visste jeg tålte Levaxinen. En ting av gangen, da er det lettere å vite hva som er hva.
Presset i brystet, er det pga. binyrene det eller? Har man binyreproblemer så kan man få overdosesymptomer av Levaxin.
Når jeg tenker meg om så spurte du ikke om noe da. Men jeg vil ønske deg og alle andre her på forumet et godt nytt og bedre år kram1
-
Hei wonki vink11
Jeg kjenner ikke historien din så godt, men det lønner seg å stå en stund på samme mengde medisin. Jeg ville heller ikke tatt Liothyronin (hvis det er det du mener du har tatt 5 µg av) før jeg visste jeg tålte Levaxinen. En ting av gangen, da er det lettere å vite hva som er hva.
Presset i brystet, er det pga. binyrene det eller? Har man binyreproblemer så kan man få overdosesymptomer av Levaxin.
Når jeg tenker meg om så spurte du ikke om noe da. Men jeg vil ønske deg og alle andre her på forumet et godt nytt og bedre år kram1
-
skal spørre elgen om binyrene...
-
skal spørre elgen om binyrene...
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
wonki
Godt nytt år -
Jeg er enig i at du må prøve å holde dosen mer stabil. Du kan kjenne enkelte virkninger ganske fort, men min erfaring er at det tar seks uker til to måneder (kanskje enda lenger) før du kan si sikkert om dosen gjorde deg bedre eller verre. Det er også en annen grunn til å være forsiktig med doseøkninger: Hvis du tar blodprøver så skal dosen i 4-6 uker før du tar prøve. Fire uker skal holde om du holder oppsikt med T4 og T3, og seks uker er best hvis du følger med på TSH.
Det beste er å gå på redusert dose til du få gjennomsnittet ned på 100 igjen. Hvis du tok 125 i fem dager betyr det 50 i to dager og en dag med 75. - Nå er det litt for seint å gjøre akkurat det, da - men du er jo ikke så langt unna.
Vær obs på at det kan ta tid før du er kvitt overdosesymptomene. De forsvinner ikke uten videre selv om du setter ned dosen. Så nå tror jeg det er lurt om du holder deg stabil på 100µg en stund framover. Det er mulig 100µg er nær riktig dose for deg, men at det ikke gikk lang nok tid til at du fikk full effekt av det.
Og en ting til: Når dosen er kommet opp i 100 er det vanlig å øke med 12,5, og ikke med 25µg. Det er mulig du skal ha over 100, men nå har det tydeligvis skvalpet over. Ta det litt mer forsiktig neste gang.
Liothyronin har ikke jeg erfaring med, jeg vet bare at den virker raskere enn Levaxin og forsvinner fort ut av kroppen. Jeg ville ha kuttet ned på den hvis målet var å dempe overdosesymptomer fort. Noen som har erfaring med det?
Det er mulig du får en litt dårlig uke tre uker etter at du kuttet til 50 og 75 - i hvertfall har n'Finn skrevet om det. Bare så du er forberedt. Gå jevnt med Levaxinen.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
wonki
Godt nytt år -
Jeg er enig i at du må prøve å holde dosen mer stabil. Du kan kjenne enkelte virkninger ganske fort, men min erfaring er at det tar seks uker til to måneder (kanskje enda lenger) før du kan si sikkert om dosen gjorde deg bedre eller verre. Det er også en annen grunn til å være forsiktig med doseøkninger: Hvis du tar blodprøver så skal dosen i 4-6 uker før du tar prøve. Fire uker skal holde om du holder oppsikt med T4 og T3, og seks uker er best hvis du følger med på TSH.
Det beste er å gå på redusert dose til du få gjennomsnittet ned på 100 igjen. Hvis du tok 125 i fem dager betyr det 50 i to dager og en dag med 75. - Nå er det litt for seint å gjøre akkurat det, da - men du er jo ikke så langt unna.
Vær obs på at det kan ta tid før du er kvitt overdosesymptomene. De forsvinner ikke uten videre selv om du setter ned dosen. Så nå tror jeg det er lurt om du holder deg stabil på 100µg en stund framover. Det er mulig 100µg er nær riktig dose for deg, men at det ikke gikk lang nok tid til at du fikk full effekt av det.
Og en ting til: Når dosen er kommet opp i 100 er det vanlig å øke med 12,5, og ikke med 25µg. Det er mulig du skal ha over 100, men nå har det tydeligvis skvalpet over. Ta det litt mer forsiktig neste gang.
Liothyronin har ikke jeg erfaring med, jeg vet bare at den virker raskere enn Levaxin og forsvinner fort ut av kroppen. Jeg ville ha kuttet ned på den hvis målet var å dempe overdosesymptomer fort. Noen som har erfaring med det?
Det er mulig du får en litt dårlig uke tre uker etter at du kuttet til 50 og 75 - i hvertfall har n'Finn skrevet om det. Bare så du er forberedt. Gå jevnt med Levaxinen.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
wonki
Du må gerne "plapre" lige så meget som hjertet begærer (har brug for) og du kan også starte en blog, men i mellemtiden har vi slået kopierne af dine tråde sammen tit en "opsamling-tråd" (link til i din signatur) og du kan her opdatere den, som det var en blog. Hver gang du poster et nyt indlæg her - kommer tråden på forsiden og alle som skrev her før - vil få e-post fra forummet, at der er nyt i tråden.
I lige måde - et godt nytår hjertflag1
-
mener spørre legen ikke elgen...
-
har forresten mye mindre press til nå idag, men kan jo være psykisk også. får se til kvelden
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
wonki
mener spørre legen ikke elgen...
Du er ikke den første som har skrevet elgen. :)
Forresten lurer også jeg på hvorfor du tar Liothyronin, for om jeg ikke husker feil er det ikke så lenge siden du begynte med Levaxin. Det anbefalte er å trappe opp på Levaxin alene, og først senere kombinere med Liothyronin. Altså å se hvor god effekt du får av Levaxin på forskjellige doser, og forsøke å finne det beste nivået - før en legger til noe annet som påvirker stoffskiftet. Med to forskjellige medisiner blir det straks mer uoversiktlig.
-
vel bare tatt det i to dager for jeg skal ringe legen mandag. mistet nemlig første resept og der stod begge to, men jeg kan ikke huske å ha pratet om det med han så jeg lar være å ta mere og ringer han mandag:)
-
ja enda et innlegg fra meg...:)
stadig bivirkninger med klem for brystet og litt søvnproblemer enda jeg har gått ned til 75. i dag spurte jeg legen og svaret jeg fikk va omtrent sånn" at visst du føler deg dårligere og dårligere samtidig som du går på levaxin så skal du kanskje ikke ha det i det hele tatt..."
jeg ble litt paff jeg og gir så og si opp for jeg fikk det liksom bedre de første mnd, men den siste tiden har vært pyton og var ikke helt svaret jeg ventet meg...zdxdx
-
Sv: Jeg har begynt med levaxin og håper vi finner rett dose snart så jeg kan merke ef
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
wonki
stadig bivirkninger med klem for brystet og litt søvnproblemer enda jeg har gått ned til 75. i dag spurte jeg legen og svaret jeg fikk va omtrent sånn" at visst du føler deg dårligere og dårligere samtidig som du går på levaxin så skal du kanskje ikke ha det i det hele tatt..."
jeg ble litt paff jeg og gir så og si opp for jeg fikk det liksom bedre de første mnd, men den siste tiden har vært pyton og var ikke helt svaret jeg ventet meg...zdxdx
Hei wonki :)
Jeg skulle ønske at leger som ikke har peiling på stoffskifte heller lot være å komme med uttalelser i stedet for å ta ting ut fra løse lufta. Jeg må igjen innrømme at jeg ikke vet hvordan ting og tang var hos deg, men jeg regner med at du selv vet at du trenger stoffskiftemedisin.
Trykk for brystet, smerter i armer og litt i bena pluss helt kræsj med søvnen fikk jeg etter å ha gått to og et halvt år undermedisinert på Levaxin. Dette skyldtes binyreproblemer.
Så ta tak i dette selv og kvitt deg med legen når han tydeligvis ikke har til hensikt å hjelpe deg.:mad:
kram1 fra meg
-
Sv: Jeg har begynt med levaxin og håper vi finner rett dose snart så jeg kan merke ef
Jeg hadde søvnproblemer FØR NOK medisin.... Andre her inne har brysttrykk som bivirkning på levaxin...
Har du fått noen blodverdier? De bør kunne fortelle både deg og legen iallfall i hvilken retning svaret sannsynligvis ligger. Iallfall om TSHen din "funker".
Det er riktig at en lege skal være åpen for at han kan ha tatt feil, men han bør også høre på deg... Jeg mener at den temperaturøkningen du registrerte beviser at noe er feil iallfall. Og at dette bedret seg med tilførsel av stoffskiftemedisin. Men om det er hovedårsaken, vet man jo ikke uten en antistoffmåling. (Jeg mener - det kan være jodmangel eller andre stofflige ubalanser som man kjenner for lite til til å medisinere annet enn symptomene... )
Det er mulig du bør gjøre som Lisbeth sier - å få en annen leges mening også.
-
Sv: Værre under/etter mensen??
Jeg drar opp denne igjen jeg... da det ser ut som at kroppen min holder på å få overskudd til sånt "tull" igjen.:wink:
Denne gangen - en svale gjør dog ingen sommer - har det falt sammen med minihyposymptomer av typen "kald på de tre fingrene som omfattes av carpal tunell-syndrom, halvsidig frossen og mer slapp og "uggen" i det store og hele. Ingen store ting, (og adskillig mindre PMS-problemer enn jeg hadde før stoffskiftediagnose/p-piller,) men ikke noe jeg "bryr meg om" å ha om det kan glattes ut enda litt mer.
Så jeg lurer fremdeles på om noen har erfaring med å legge på thyroid litt ifm mensen? Jeg vurderer sterkt en kvart ekstra om dette viser seg å være et mønster.
:?:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Så jeg lurer fremdeles på om noen har erfaring med å legge på thyroid litt ifm mensen? Jeg vurderer sterkt en kvart ekstra om dette viser seg å være et mønster.
:?:
Ja, jeg lagde i hele efteråret 30 mg / ½ grain oveni op til menses ... Ikke konsekvent, men når jeg har følt behov for det. Nu går det efterhånden bedre med menses i det hele taget hjertflag1 Måske fordi, jeg nu hele tiden er oppe i den dosis, jeg tog op til menses i efteråret.
Så jeg tager 2 x 125 mg / 4 grains om dagen ( og nu endda på en gang), og det funker. Måske kan jeg tage lidt mindre, hvis jeg får mere orden på mine morgener, så jeg kan nå at smelte medicinen under tungen; det føler jeg giver en bedre optagelse. At jeg så ikke ved, om det skyldes, at jeg optager det gennem slimhinden (som nogle siger, man slet ikke kan pga noget med molekylernes størrelse) eller om det er den meget langsomme indtagelse, der gør det, ved jeg ikke. Men det gider jeg heller ikke gå op i :)
vink11 Nielsigne
-
Ja det kan jo hende det er en overgangsfase og at dosen min ennå er i minste laget.
Ad smelte under tungen - så har jeg fått beskjed om å knuse den mellom tennene med spytt. Det går jo raskere og om den uansett ikke tas opp under tungen så kan det jo hende at spyttenzymene hjelper til. Dessuten vil en knust tablett ha større "overflate" når den kommer til mage tarm og det kan jo hende det også hjelper på opptaket ifht en helt tablett.
Ellers finnes det studier som bekrefter at basalmetabolismen øker i uken fram mot mensen, så det kan jo hende at det drar med seg et høyere forbruk også av stoffskiftehormoner.
Iallfall er større svingninger i stoffskiftehormonene forbundet med PMS-problemer.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8532823