Skulle gjerne ha MR av hjernen jeg og....har bare av bihulene.
Skulle gjerne ha MR av hjernen jeg og....har bare av bihulene.
Uff det er ikke noe moro når man er glemsk og ikke finner de rette orda.Jeg er sånn når jeg er dårlig.Og spå begynner jeg å få spinn hjerne om kvelden når jeg skal sove....hva er det jeg har glemt i dag?
Når jeg sier at jeg er glemsk, så sier andre at ,ja det er nå dem også :roll: ,og da må jeg forklare at det er ikke på samme måten.
Når man glemmer legetimen,foreldresamtale ol,for tredje gang da er det flaut. :oops:
nei det er ikke på samme måten:( kansje han skal sjekke hypofysen...............i morgen skal jeg endelig på haukeland med skjoldbruskjertelen min,ultralyd og biopsi,skal sjekke svulster,og min store struma
Ja, det er utrolig frustrerende å ikke huske, ikke kunne snakke, gjøre og si underlige ting. Miste ting i gulvet 3 ganger på rad fordi man ikke klarer å konsentrere seg om å holde på tingene.
Trøst deg med om det er mulig Skaye at du på ingen måte er alene om de erfaringene! Jeg krysser fingrene for at du skal få det bedre snart!
Lykke til med undersøkelsene!
i dag har jeg hvert på haukeland....leger er litt rare ,,,de sier en del.men egenlig så sier de ingenting:( legen undersøkte meg nøye med ultralyd(mer nøye enn sist)....jeg fortalte at jeg hadde en hoven lymfeknute i halsen,,,,,,,etter en stund sa han vi tar biopsi...han tok 6 prøver.gravde å styrte på...noen av de var ganske smertefull ..........legen sa at kjertelen var vokst litt. han hadde funnet noen hovne lymfeknuter,de hadde han tatt prøve av pluss svulstene.han sier at de med betennelsestruma får oftere kreft i kjertelen enn andre,,,,han vil ikke opperere på grunn av bi-skjolbruskjertelene?? så nå er det bare å vente,vente :cry: :cry: :oops: :evil: :( :?: :roll: :roll: :roll: :oops: ik
De må la biskjoldbruskjjertlene sitte igjen, veldig viktig å spare dem, men de kan dø allikevel til tross for at de er forsiktig. De pleier å la litt vev sitte igjen rundt steder det er veldig vanskelig å fjerne alt fra, slik som rundt nerver og parathyreoidea. Men man kan også sette en i armen (!) hvor den vil funke videre. (gjøres hvis man opereres for hyperparathyreose, da fjerner man egetlig bare den som er overaktiv, men de tar noeng anger alle og setter en halv en tilbake i armen (!)
Man blir mye verre uten biskjoldbruskkertlene.
De med kreft mååå opereres allikevel.
Biskjoldbruskkjertlene kan bli "fornærmet" og slutte å funke i noen dager eller uker, eller så kan de i sjeldne tilfeller dø. Trikset med å sette en i armen gjøres vel hvis de fjerner noen pga. hyperparathyreose. Les mer på www.parathyroid.com og så er det litt om parathyreoidea på www.tidsskriftet.no men jeg har ikke surfet der om vanlig fjerning av skjoldkjertelen.
HVis man bare har struma kan man fjerne deler, slik som en halv en på hver side. Men parathyroidea sitter midt oppi...
Det var noe som hadde falt ut i begynnelsen av innlegget og jeg har rettet det opp igjen i ettertid.
okay.sette den i armen,,,,jeg har lyst å bli kvitt alle kulene....så jeg slipper å måtte kansje få kreft,,,synest det er litt rart at jeg har hovne lymfeknuter på samme side som kulen er,rett nedenfor.og at de er kommet på dette halve året jeg har ventet på ny prøve av den mistenkelige kulen?????jeg har sånn hudkløe pesielt om natten.å så tenker jeg er det noe gale med lymfene mine?har en stor i lysken ,,,men den er det ingen som har brydd seg om....men trenger ikke vere noen ting gale...men du går jo å tenker litt:(;) :shock: :( :( :oops: :roll: :roll: :?: :wink:
Skaye, det går an å få operasjon, bare man finner en kirurg som vil gjøre det. Mulig man må spørre kirurgen direkte.
Det er ingen stor operasjon og gjøres hele tiden.
Og hvis de er så redde for paratyreoidea, hvorfor kan de ikke sette en i armen ... (noen ganger dør paratyreoidea, ikke så rart fordi man fjerner alt vev rundt. De ligger i skjoldkjertelen, inni)
Det fins også en annen mulighet, man injiserer sprit i kulene og de forsvinner. Har ikke hørt om at de gjør det her, men har lest at det går an.
Og, det skal opprettes en ny legespesialitet, kirurgi på skjolkjertel og brystkreft. Det blir mye bedre resultater/mindre problemer med en kirurg som er øvet har de funnet ut.
Om kulen i lysken, snakk med en lege om det, noen ganger må man si ting flere ganger.
pufffENDELIG SVAR....CELLEPRØVEN AV kjertelen viste bare betennelsestruma......de hovne lymfeknutene viste ikke noe påfallende......jeg skal gå til legen å ta blodprøver å sjekke, han mener aqt kjertelen vil krympe inn med tiden..........kjertelen er 39 milititer stor.de vil se meg igjen hvist kjertelen vokser eller hvist smertene /ubehaget blir verre:)men da må jeg henvises....det hørtest kjemebra ut :), :D et problem mindre :D :D :D :) :shock: :? :? :? :? :? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
heisann:)jeg skal på skole,jeg går på attføring.og har tengt på å gå på fotteraput,det var min mann enig i:)men har funnet ut at det er for tungt og at jeg ikke vil ,nav synest det er for tungt å:men så har jeg også tenkt å ta kurs å bli en selger og rta lappen ,alt dette får jeg av nav,men så har jeg også tenkt på en gammel drøm å bli frisør:)men min mann,synest det er en dårlig i ide.siden jeg har muskel og skjelettplager,ryggplager:(men så jeg sier til han jeg kan ha salong i kjellereren,det er ikke det samme som å jobbe i en salong.som jeg sier til min mann jeg må jo bli noe som jeg kan klare skolemessig også.hva synest dere?
Hei Skaye! :D Jeg synes at det viktigste er at du ikke gjør noe som kan medføre at du mister rettigheter du har ifht. folketrygdloven. Du har en stoffskiftesykdom og hvis du ikke er helt frisk, vil jeg advare sterkt mot å gjennomføre en utdanning som medfører at du blir selvstendig næringsdrivende.
Det er enormt krevende å etablere egen bedrift og få høy nok omsetning slik at du kan leve av inntektene. Ja, jeg kjenner til overgangsordningen, at man kan få arbeidsledighetstrygd i oppstarten av etablering. Men en dag tar de pengene slutt og da står du der, i verste fall, uten noen rettigheter. For å ha rett til sykepenger som selvstendig næringsdrivende må du ha inntekt av egen næring over en bestemt grense, som jeg dessverre ikke husker. Hvis du som selvstendig næringsdrivende, ( enkeltmannsforetak ), ikke kan leve av inntektene og ikke har tjent innen en bestemt grense, har du heller ikke krav på arbeidsledighetstrygd. Dersom bedriften din er et aksjeselskap og du ansetter deg selv, blir sykepenger beregnet på bakgrunn av lønnen du har fått,- spesielle regler.
Antall uføretrygdede har eksplodert i Norge. Myndighetene har laget mange økonomiske ordninger, som kan synes gunstige, bl.a. for å stimulere til etablering av egen bedrift. Disse passer godt for noen, men ikke for syke mennesker!
Ikke ta noen sjanser hvis du ikke er frisk!
Lykke til!
Hei Skaye :D Gratulerer!
Om du har mye smerter så ville jeg faktisk råde deg til å ikke bli frisør. Det er et utrolig hardt fysisk yrke. Og mange av dem som er det slutter pga muskel/skjelett/rygg.
Hørte noe interessant om dette for en stund siden. Regjeringen fant ut da NAV ble opprettet, å gå igjennom alle gamle saker for de som satt fast i sosialetaten pga sykdom, men som hadde ramlet ut av systemet av forskjellige grunner, og rett og slett plassere dem der de hørte hjemme.Sitat:
Antall uføretrygdede har eksplodert i Norge.
Ikke lenge etter at alle disse menneskene ble flyttet fra en etat til en annen, så begynte politikerene å hyle om at antall trygdede hadde eksplodert. :shock: :shock: :shock: Det er jo de samme som betemte at denne ommøbleringen skulle skje....
Forstå det den som kan..... ! :roll:
Har du vært ute i arbeid før du fikk tilbud om utdanning? Skal ut i attføring selv nå. Jeg tror at jeg har større sjanse for å klare å håndtere skole slik jeg er, enn en 50% stilling en eller annen plass. Men må jo innrømme å ha svært dårlig kunnskap om attføring og hva som er vanlig og normalt å få tilbud om. Det er vel riktigere å si at jeg har liten kunnskap om de offentlige tilbudene i det hele tatt.
Takk for svar:)jeg har jobb,har jobbet 50 prosent.pg det er mer enn jeg klarer av å til:=mrn jeg har nå på permesjon ,skal utdanne meg:):(men vet ikke helt til hava,men er litt i stuss om jeg klarer skole å,men ,nå venter jeg på å komme opp på kurs (avklaring)men blir litt frustrert..halvt uføre og halvt i jobb i en lettere jobb hadde hvert noe det:)men det er jo sandt de som dere sier om å drive for seg selv:(
Det tror jeg ikke er riktig, for jeg er også selvstendig næringsdrivende og har nå vært 50% sykemeldt siden sommeren 06, og det har aldri vært snakk om noen inntektsgrense nedad i alle fall. Mulig det er en maxgrense oppad, eller en grense for å få forsikring fra folketrygden. Mener å huske at du som 100% sykemeldt må oppgi hva du tjener hvis du henter ut lønn av firmaet i sykemeldingsperioden. Men som 50% sykemeldt har jeg ikke hittil møtt på det kravet.Sitat:
Opprinnelig skrevet av Joni
heisann,jenter lenge siden:)nå for tiden går jeg på kurs /tiltak med nav,,,og jeg er så sliten...tørre øyne,,våkner av og til med knallrødt øye..muskelsmerter i kroppen.sååå sliten.trøtt...har ikke lyst å gjøre noe ,,,ryggen verker også..snakker feil,husker ikke ,,,tårene ligger ikke langt unna...alt er py...jeg har fått sressblodtrykk .. skal i praksisplass i en hudpleie salong i morgen ,,gleder meg ,,men ,,e litt dumt hat jeg er dårlig... måtte bare klage litt:(
Håper du føler deg bedre snart.
Selv har jeg også dårlige perioder, men de varer ikke så lenge som før nå. Jeg har også registrert at de kommer omtrent på samme tid f. eks jul og i april. Vet ikke helt hva det kommer av , men jeg stresser mye i forbindelse med jul og så blir det litt for mange selskaper.
mine dårlige perioder har blitt bedre etter jeg kuttet ut alle melkeprodukter, gikk over til glutenfri kost og får i meg veeeeeldig lite sukker.. har selvfølgelig noen(men veldig få da)virkelig dårlige perioder, men det er sjeldent. Formen min er fin nå, ikke 100 %,tviler på at jeg noen gang kommer til å bli i 100 igjen, men de beste dagene vil jeg si at formen er 90%, og ellers ned til 40% på det som fortiden er det dårligste..
jeg skal på ny ultralyd på fredag ..jeg har i følge legen mim på haukeland en sjelden tilstand i kjertelen betennelsestruma .og jeg har flere svulster i kjertelen..og jeg har en svulst som de altid sjekker nøye og må tas biopsi.. det var legen min som undersøkte kertelen min nå å sa det var på tide med ny time,,og at kjertelen har forandret seg,,jeg synest også det når jeg så etter ..er litt spent på om lymfeknuten min i halsen er hoven ennå,,det var den sist,,det er et år siden sist,,...volomet på kjertelen min i 2003 var 43 ml og i 2006 var den ca 39 ml... noen som har peiling om det er stort,føles sånn....håper de finner ut at jeg må oppereres ,,så slipper jeg å passe på om svulstene forsandrer seg,,de kan utvikle seg til kreft,,begynner å kvi meg litt nå:skal også ta ct,rønken av rygg ,og lår har noen problemer der også som har forverret seg;(også en gladmelding folkens,,jeg går på omskolering..negledesign;);)kjempegøy
Jeg har sett i litteraturen at det ikke er uvanlig med noen knuter ved hashimotos.
Enig i at det er lurt å følge dem opp.
De tar ofte små biopsier også.
Det hender at de fjerner knutetruma men det er ikke mange på forumene som fortelelr om dette, mest fordi de fant noe ondartet, elelr at strumaen ble veldig stor.
Vanlig volum er nok mindre enn det du oppgir, enten 5 eller 10 ml eller i den duren. Må slå det opp et sted.
Hvis du vil lese mye teknisk, men helt oppdatert, er www.thyroidmanager.org stedet.
Det er flere på forumene som har knuter osv. og de pleier å bli fulgt opp. De pleier ikke å ha hovne lymfekjertler. Det er vel betennelsen som gjør tipper jeg.
hei..har nå hvert på ultralyd ,,men vet ikke noe ennå..skulle sende svaret til legen...men han mendte størrelsen var sånn som sist,,,,,men jeg var ikke på hukeland ,,så er såendt på om jeg må opp der:på resultatet,,vet dette med kulene,,men jeg har noen ,,eller en som er litt spesiell..etter hva legene sier,,,men de har ikke lyst å opperere,,,men jeg vil det,,har lyst å få hele greia vekk....
hEI,,jeg hadde disse resultatene i mars tsh0.08 t3 1.8 er det veldig høyt eller? tror prøvene er tatt på haukeland
Det er viktig at du speifiserer hva du spør om, ellers kan du få svar på noe helt annet.
Det er også viktig å få med referansegrensene som står til høyre på prøvearket. De er forskjellige fra lab til lab.
T3 analyseres på to måter. (T4 også)
T3 -TT3 - total T3 - er lite brukt og har referansegrenser i området 1-4
fT3 fritt T3 - er mest brukt og har referansegrenser i området 3-7.
Du kommer nok inn i det etterhvert.
heisann:)det jeg lurte på var tsh, den var på o.o8 lurte på hvor høyt dette var,, har hatt lavt stoffskifte i ca 10 årps,, ft4 mener jeg var 17
Hei ulveøye.
Har du lavt stoffskifte ?
Spiser du medisiner for det ?
TSH et hormon som lages i hjernen og regulerer kjertelens produksjon. Når den er så lav som din blir ikke kjertelen stimulert til å lage noe.
Verdien TSH har sier ingenting om hvor høyt stoffskiftet er.
Stoffskiftehormonet er T3 og det lages både av kjertelen og jo høyere T4 er jo mer T4 omdannes det til T3.
fT4 på 17 skulle lage nok T3 til et normalt stoffskifte.
Hvis du er under behandling for lavt stoffskifte har verdien av TSH ingen betydning for stoffskiftet.
Da virker jo ikke kjertelen, og TSH virker ikke andre steder i kroppen.
Hei finn :)okay ,, leser å leser..jeg har lavt stoffskifte og er under behandling,nå når jeg tok prøver sist sa legen at det var litt høyt,så vi skulle ta prøver om 3 måneder ,om jeg hadde mye hjertebank og natte svette så kunne det vere derfor at det var høyt.. nå har jeg tatt nye prøver og det er faktisk et halvt år siden sist jeg tok,,,,jeg har altid sett på ths ,.kansje prøvene har justert seg nå :)
Mange leger går slavisk etter TSH når de vurderer om dosen er passe.
Systemet som regulerer kjertelproduksjonen fortsetter å produsere TSH også etter at kjertelen er blitt uvirksom, så TSH vil variere med dosen du tar.
Men en skal huske på at den nå reagerer på kunstige hormoner og ikke dine egene lenger.
Det systemet er så følsomt at bare ørlite nikotin i blodet på en som ellers har systemet iorden, vil få TSH til å gi en for høy verdi.
Noe som fører til at en frisk person får høyere stoffskifte når denne røker eller snuser.
Det er følsomhetsorganet hypotalamus som er så følsomt, og det er lite trolig at TSH kan brukes "som før".
Mange følger likevel med på TSH-verdien og vet feks at "jeg har det best når min TSH=0,2" (feks)
Det er likevel T3 og T4 som er de som gjør noe i kroppen din, og det er eventuellt disse som det er best å relatere til dosen.
fT3 og fT4 har sine grenseverdier, og mange sier at de har det best når de er nær den øvre grensen.
Jeg bruker ikke blodprøver.
De forvirret meg i mange år og det gjorde at jeg styrte med etter tallverdier på et papir, enn på det som var viktig - nemlig hvordan jeg hadde det.
Som legen din er inne på, er det symptomene man kjenner fra hjertet som er øvre dosegrense, og har man fått hjertebank og høy hvilepuls er dosen for høy.
Det er ikke noe dramatisk i det - et friskt hjerte tåler mer juling enn det.
Så er det å lære seg hvordan systemet funker, og det er fort gjort. Det funker TREGT.......
Det fører til at en må være tolmodig - regulere sjelden og med små endringer.
Det er også viktig at en passer på B12, Ferritin og Dvitamin. Vi må ha mer av dette enn andre.
Hvor mye mener du at "vi" trenger av de tre du har nevnt over Finn?
Etter som jeg har sett hva andre her på forumet som er flinke til å orientere seg mener, bør B12 være over 350, ferritinet over 70 og D-vitaminet over 100.
Kan jo nevne at mitt var 98, men at jeg opplevner en betydelig forbedring med store doser D3.
veldig bra skrevet finn:) nå var det ordnet seg ths var på 0.38 nå og det var fint .. sykehuset hadde skrevet at detvar forenelig med doseringen,,,men jeg er volsom varm for tiden.svetter mye om natten og dagen svetter og fryser jeg ,,,men jeg tenkte at det kansje kunne vere litt bra og ha litt høyt stoffskifte.så kansje jeg tar av noen kilo (trenger det veldig)kunne trengt å bli litt aktiv også:)jeg har fått leddgikt og skal videre til rematalog snart,, endelig .. har ventet på det lenge:
Bra og bra :)
Hvis du spør en som har høyt stoffskifte er nok svaret nei.
Men jeg forstår tankegangen og tror ikke den er helt på jordet. Funksjoner som har vært i dvale skal vekkes, og det kan jo kreve litt innsats.
Temperatur er jo ikke det verste symptomet egentlig. Har gått i bare t-skjorta mittvintes jeg.
Jeg vil jo tolke din situasjon anderledes enn den du har fått, men la ikke den forvirre deg.
Det er DIN tolking som er den rette !
TSH er 0,38 og du er for varm og har andre symptomer på høyt stoffskifte.
Det tyder jo ikke på at TSH på 0,38 er det rette for deg det da.
Det er jo slik at når du har det bra er TSH verdien du har den rette.
DU - er faciten, og det har de så lett for å overse.......
Noen som vet hva dette betyr ???
diffust inhomogent thyreoideaparenchym
står masse annet også men dette skjønner jeg ikke
skulle hvert sendt henvisning til haukeland for vider utredning ,utralyd legen ville det--
nå 21 januar er det 3 måneder siden
hendvisning ikke sendt:(
har pusset legen og men han har sendt haukeland ikke fått noe:(
nå har legen sluttet og jeg sendt sint e-post og ringte de no i sted ,,ikke sint da.. men kontor damen hørtest helt stresset ut
saken er oversendt en annen lege og ikke min nye fastlege
bare de ordner det
det skal bli ordnet fort sa kontordamen
hørtes nesten ut som jeg fikk kjapt time på hukeland å
men hun var vel bare stresset ,stakkere:
Har ikke andre bud Anisa.
Min skjeve tolking kan bli noe sånnt som : "dette var underlig, dette har jeg ikke sett før og vet ikke hvorfor det er slik, men kjertelvevet er liksom ikke så jevnt og tett som det skal være når det er iorden".
Du kan også forsøke å søke på "parenkym" - det er Norsk skrivemåte.
Røntgen og ultralyd-tolkinger krever spesialkunnskap som leger ofte ikke har.
De får ofte et bedre inntrykk i muntlig kontakt med undersøkeren.
Så du skal ikke stole helt på min versjon.
takk, husker hun sa til meg at hun så mye forkalkninger og dumme meg spurte ikke der å da hva det betydde:(
Kan du ikke ringe og be om å få det oversatt til norsk? All latinen gjør jo de fleste av oss bare urolige, både i magen og ellers!
De tyske pasientene blir ganske ofte sendt til ultralyd, og man kan lese om en del funn der.
(Hashimotos kan nemlig bedre diagnostiseres med ultralyd enn med bloprøver siden bare 80% har utslag på anti-TPO-prøven)
De ser nemlig tildig hashimotos på utlralyd, i motsetning til på blodprøvene som lenge er normale.
Ved hashimotos så blir kjertelen ekkoarm, altså mørk, og erstattes med bindevev.
Tipper de har funnet forkalkninger i den lyse delen.
Forkalkninger forekommer ved hashimotos synes jeg å huske men jeg er ikke sikker.
Åssen andre symptomer og blodprøver har du, tar du medisin?