Noe er da veldig galt her. Man svinger da ikke sånn.
kan du si litt mer , husker ikke om du har TRAS også, husker ikke alles historie.
Printable View
Takk for svar Nora nå vet jeg at det ikke er normalt å svinge sånn i alle fall. Jeg har ingen antistoffer.
Da jeg gikk ned fra T4 på 40 til T4 7 på 2 uker så var jeg uten medisin ( ordre fra legen) :oops: :oops:
Hmm, dette har eg lurt på og. Altså kor fort stoffskiftet kan endre seg.
Min FT4 gjekk frå 12,8 (7,6-19,7) i november til 22,4 (10,3-24,5) i mars. I perioden mars-over påske var eg i god form, så det kan jo stemme at prøven var 'god'/litt høg i mars.
Men no: tilbake til slik det var før eg begynte på Levaxin :( Begynte på Levaxin i desember. Kanskje eg allerede har fått et større behov for Levaxin? Berre 1 mnd etter dei 'gode' prøvane? TSH var forresten 0,18 (0,40-4,00) (0,18 ja) i mars, så kanskje hypofysen har satt alle bremsar ned for sjølvproduksjon, og dermed går eg på kun 50 µg kunstig stoffskiftehormoner, og det er vel ikkje nok?!
Urk. Håpe det her går over. Har ikkje lyst å mase meir på legen/endoen ennå. Har ny time i juni. :roll:
Hvis du måtte kutte ut levaxin så er det nok normalt for ft4 å gå ned til for eksempel 7 på 2 uker.
Det tar nok mange måneder på riktig dose å bli friskere, det er ikke nok å droppe dosen totalt og så få opp ft4 til 24.
Det er ikke blodet som skal helbredes, det er hele kroppen.
Stoffskiftehormonen styrer gentrnskripsjonen i cellene, og det tar lang tid, ofte flere år, før hele kroppen er i orden (bygget opp med nye celler og nervebaner). Tenk deg det. Det er altså ikke nok å få ned eller opp ft4. Tiden må også tas til hjelp.
Jeg vet jo ikke hvorfor din ft4 var 40..
Dere skriver vel en journal med resultater og doser til å drøfte med legen? Leger er ikke flinke til å tolke nakne tall, så grafer i excel ville være best å vise dem hvis de passer bra med symptomene....
Takk for svar. Jeg er virkelig fortvilet i dag. Det er ikke blitt sjekket om jeg har knuter i kjertelen. Jeg skal spørre legen om det neste gang. Går ut i fra at en slik sjekk gjøres med ultralyd eller schintigrafi.
Ultralyd kan se _om_ du har knuter, scintigrafien ser om de er såkalt varme eller kalde. Har du varme knuter blir det vevsprøve også, kanskje de gjør det uansett (eller var det omvendt?).
Hvis ultralyden er fin blir det nok ingen scintigrafi, tror jeg.
Siden du er så variabel i blodprøvene ville jeg bedt om å få det sjekket, ja. Og ikke la deg avspise hvis legen klemmer litt og ber deg svelge med strak hals og så sier at du ikke har noen. Det går ikke an å finne det ut på den måten.
Dersom jeg har varme knuter vil jeg da bli behandlet med jod? Går ut fra at Levaxin behandlingen kanskje fungere bedre da. Knutene jeg evt har kan ikke være kalde (håper jeg) siden jeg har så svingende prøver men dersom de skulle være det så vil de bli fjernet. Ekkelt å bli operert i halsen da, meg kan de skjære opp fra halsen og ned, men ikke motsatt. Men om jeg må så må jeg jo.l
Jeg fikk radiojod. Fikk velge mellom det og operasjon. Jeg har grohud som ikke gror, blir bare svære pløser. Så vi ble enige om radiojod først, som muligens måtte gjentas (det måtte den ikke), så kunne jeg ha operasjon som et siste alternativ.Sitat:
Opprinnelig skrevet av cathrin
Etterpå er det ikke behov for Neo-M., men mest sannsynlig Levaxin el. Har man knuter prøver de å dosere joden slik at bare knutene dør, og målet er at kjertelen skal overleve og begynne å virke normalt igjen. Det kan ta 6-8mnd. Hos meg var det ikke antydning til funksjon etter 6mnd, og da ga jeg opp, og ba om medisin. Legen hadde helst sett at jeg holdt ut i 2-3mnd til, men jeg orket ikke slåss med alt mulig lenger, til og med det å ta en dusj og pusse tenner var et slit, så jeg ville ikke.
Forresten så har grohuden min blitt normal etter at jeg begynte på armour - får nesten ikke blåmerker lenger engang... Før ble jeg lilla bare noen så hardt på meg.
Takk for svar. Du må ha hatt en tøff tid. Skjønner godt at du ikke holdt ut i mer enn 6 måneder uten medisin. :D
Hadde det bare vært 6 måneder alene kunne jeg klart det, og mere til. Men de 10 årene før det på toppen ble litt for mye, selv for meg. Og jeg fikser mye! Egentlig.
Har det noen hensikt å forsøke Liothyroxin dersom T3 er lett forhøyet 10,3 (3,1-6,3) i tilfelle det har noe å si for svaret så er TSH 0,32(0,40-4,40) samt FT4 24 (12-22) Mener å ha lest her at det ikke har noen hensikt å bruke Liothyroxin når T3 er normal men kanskje jeg husker feil. :? Levaxin har jeg ikke lyst til å bruke mer i alle fall. Merker ingen forskjell jeg enten den er lav eller høy eller bare litt forhøyet. Og så blir jeg rasende når jeg tenker på at legen min sa at jeg ville være helt fin etter et par uker. Nå har det gått 8 måneder. Er det virkelig noen her på forumet som har opplevd å bli bra etter et par uker eller kjenner noen som har blitt det. ? Da hadde de vel ikke brukt dette forumet heller da dersom alt var bra kanskje. Jeg blir bare så sint når jeg tenker på det. Sorry dette negative innlegget altså. :cry: :evil: :evil:
Hei. Det tok 6 mnd fra jeg startet med Levaxin til jeg var tilbake i 100% jobb, og det er 7 år siden. Har gått helt fint med meg frem til nov -05, da gikk det rett nedover. Startet med Liothyroin i februar (vært sykmeldt siden januar) og det har virket kjempebra på meg, er nå tilbake i aktivt og HÃ…PER att jeg om en stund er tilbake i jobb igjen!!!
Lykke til!!! :)
Ja, nå svarte jeg kanskje ikke helt på spørsmålet ditt, men før jeg begynte med Liothyroin var T3 på 3,7(2,3-5,7) det er her jeg ble sykmeldt , og etter Liothyroin har det sving litt. 7,9 etter 1 mnd m medisiner, 5,1 etter 1,5 mnd og 4,2 etter 2 mnd.
Liotyronin er et merkebetegnelse for en vare da, men det er et thyroxin. Egentlig et syntetisk produsert ekte stoffskiftehormon.
Kroppen (en som funker da) lager dette på to måter. Direkte i kjertelen og fra en prosess som kalles de-jodinasen. Den tar i fra T4-lageret og fjerner ett jodatom iløpet av 2-3uker.
Vi som ikke har noen kjertelfunksjon har jo mistet den ene muligheten og må ta litt mer T4 for å satse på at de-jodinasen lager nok. (som naturlig nok fører til en lavere TSH)
T3 er jo "the real thing".
Har du forhøyet T3 så er ikke det noen indikasjon på at du trenger enda mer, for å si det slik. Og det vil du nok få høre, men jeg vil likevel hevde at uprøvd får du iallfall ikke visshet.
Det er mye rart vi ikke vet, så jeg synes ikke det lille vi vet er nok til å stole på.
Prøv. Dette kan du bråslutte med om det ikke virker. Vikningen opphører innen få timer og etterlater ingen langtidseffekter. (obs. min erfaring)
Hei cathrin!
For det første: Jeg tror nok at det er svært få som kan bruke bare Liothyronin (regner med at det er det du mener?) som altså er T3. De som bruker Liothyronin tar det som regel i kombinasjon med Levaxin. T3 har kort "brukstid" i kroppen. Det er andre som er bedre til å forklare dette enn meg, men det er altså slik at det er T3 som er det aktive i kroppen, er det som får ting til å skje, mens T4 lagres og omdannes langsomt til T3 ulike steder i kroppen. Har du lest Egil Haug sin artikkel? den er ganske lettfattelig selv om den er fra legetidsskriftet:
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952
Du ligger jo litt høyt både på FT4 og T3, Fritt T3 har ikke blitt målt da? Om du skulle prøve Liothyronin, pleier man å ta vekk litt Levaxin.
Forresten: Du tar vel ikke Levaxin-dosen din den samme morgenen som du skal ta prøve? Det skal man nemlig ikke. Som det står i artikkelen over:
Det var faktisk skikkelig dårlig gjort av legen din å antyde at du skulle bli bra etter 2 uker! Det tror jeg så godt som aldri skjer. Om jeg skal snakke om egne erfaringer, så var det kun frossenheten som eneste symptom som ga seg etter så kort tid. Akkurat det tok bare noen dager i mitt tilfelle. Andre symptomer har jeg måttet slite med mye lenger. Jeg har brukt Levaxin i halvannet år, et år med skikkelig dose, og er ikke helt på plass enda, men jeg har faktisk litt tro på at det er TID som skal til. Kroppen har jo gjerne blitt temmelig nedkjørt etter å ha gått på sparebluss i måneder og år, så den trenger tid til å bygge seg opp igjen.Sitat:
Ved behandlingskontroll bør blodprøve til bestemmelse av TSH-nivå og nivået av fritt tyroksin tas om morgenen, og pasienten bør ikke ta dagens L-tyroksindose før etter prøvetakingen. Det er nødvendig fordi konsentrasjonen av fritt tyroksin er økt med 15 - 20 % de første 8 - 9 timene etter inntak av L-tyroksindosen. Det er også viktig å huske at etter en doseendring går det 6 - 12 uker før TSH-nivået i blodet reflekterer den nye L-tyroksindoseringen.
Når det er sagt, så har jeg også satt en slags "deadline" for Levaxinen. Virker den ikke innen en viss tid, må jeg tenke annerledes. Ã…tte måneder er kanskje en litt for kort frist, men det er min personlige mening, skrevet uten at jeg kjenner deg... :)
Beste hilsen Hilma
Tusen takk for svar Hilma. Jeg tar ikke Levaxin før jeg tar blodprøve. Fristen på Levaxinen har jeg satt fordi jeg ikke merker noen bedring enten prøvene er for høye, for lave, eller bare litt forhøyet slik som nå. Hadde det vært litt forskjell å merke kunne jeg nok vært mer tålmodig, men når det er slik som nå at jeg ikke merker noen som helst forskjell om T4 er på 40 eller 7 da blir jeg veldig skeptisk for det er jo ganske stor forskjell.
Jeg har enda flere spørsmål om armour jeg. Skal til legen om 10 dager så jeg håper at noen vil svare.
1. Hva gjør jeg dersom legen sier nei? Har tenkt å be om en second opinion av en annen lege da, men vedkommende kan jo også si nei.
2. Er det mulig å bestille det selv fra firma som produserer det uten resept?
3.Er det noen medisiner som ikke skal tas sammen med Armour?
4. Dersom jeg ikke får det på registreringsfritak hvor mye vil det da koste?
5. Kan jeg begynne direkte på Armour eller må jeg være uten Levaxin en stund ?
På forhånd takk. Gruer meg virkelig til dette legebesøket. Er så redd han skal si nei. :)
Ja, det må du sannelig kunne si!
Hvor lenge om gangen har du holdt deg på en og samme dose da? Kroppen min bruker i alle fall mer enn de seks ukene til å venne seg til en dose... Når jeg klusser med en dose, (enten opp eller ned) tar det alltid nesten et par måneder før jeg kan si meg nogenlunde bra. Fortvilende egentlig.
Uff, ikke vet jeg. Er jo ikke på plass selv heller, så jeg er neppe den rette til å si noe som helst....
Hilma
1. Ikke lett den derre, men jeg ville obbet videre med samme legen og sørget for hyppige timeavtaler. Men ikke til all evighet !
Heller da skiftet fastlege enn å forlange second op. Et mer legitimt krav er henvisning til spesialist (endokriniliog)
Her kan du finne ut hvilke leger sok kan være aktuelle å bytte til.
https://is.trygdeetaten.no/rtv-minfastl ... ginside.do
2. Utrulig mange stoffer omsettes uten resept (som du vet) Lurt ? nei, men kan være eneste utveien. Snakk med andre om hvor det er trygt å bestille. Bruk gjerne P.M til noen som må gjøre det slik.
3. Nel. Stort sett da. Ikke syrenøytraliserende eller melk, men i Armour er thyroxinet bundet til det proteinet som det er naturlig at det er bundet til. Ikke salt som Levaxinen er altså. Det gjør vist en forskjell.
4. Du får det ikke gratis uansett. Iallfall ikke enda. Registreringsfritaksordningen er blitt sterkt forenklet. Legen gir nå bare en melding om at han har skrevet ut Armour til deg. Og det må han.
5, Jeg var uten en stund, men med det jeg nå vet vil anbefale at du "blander". Fortsett med 25µ Levaxin sammen med 1/2Grain til å begynne med. Så kan du øke bare Armouren når behovet for det merkes.
Takk skal du ha n`Finn. Tok det lang tid fra legen bestilte medisinen til deg til du fikk den.?
Syns det er bra å høre andres erfaringer jeg selv om du ikke er "helt på plass" enda. Jeg har vel egentlig ikke funnet dosen , og vet ikke om det er mulig heller. Økte den forsiktig i starten husker ikke alle dosene jeg har hatt, men kom til et punkt hvor jeg begynte å føle meg værre faktisk. Siden jeg ikke hadde hørt noe fra legen om blodprøvene og visste at vi med hypotyrose ofte skulle ligge "litt i øvre område" trodde jeg da at min T4 på 40 var ok. Siden legen ikke tok kontakt. Da jeg hadde time så oppdagent legen hva de siste prøvene som ble tatt for en måned siden var. Så måtte jeg slutte helt med Levaxin for nå var legen blitt skremt. Så ble det tatt nye prøver og da var T4 7 ( 12-22). Da ble det fart i legen og jeg måtte begynne med Levaxin igjen. Nå er det 6 uker siden og de siste prøvene viser T4 på 24. Jeg har ikke merket noen bedring i det hele tatt siden jeg begynte med medisiner i august, så hva som er riktig dose for meg vet jeg ikke . Nå tar jeg 75 mikrogram.
Jeg trodde legene skulle lese resultatene av prøvene når dem kom tilbake fra laboratoriet :x Hvis det er slik at vi må passe på dette også, er det jo håpløst :roll:Sitat:
Hvor bra kan vi egentlig forvente å bli?
Jeg forventer å kunne leve ikke bare eksistere. Jeg forventer å kunne jobbe 100 % ellers klarer jeg meg ikke økonomisk ( må finne en rik man he-he)Jeg forventer å kunne komme ned i vekt å kunne ha på meg klærne mine igjen. Jeg forventer å kunne klare å trene og jeg forventer å kunne ha overskudd til andre ting enn jobb. Denne helgen var jeg på dugnad noen timer. Da jeg kom hjem var jeg så sliten at jeg gråt og kastet opp det kan jo ikke være normalt. Jeg vil bli meg igjen. Kanskje jeg forlanger for mye eller :?: :?:
Jeg tror ikke det er vår oppgave å følge med på blodprøvene våre. Legen min må være særdeles sløv. Her i Stavanger og sikker de fleste steder i landet har mange leger elektronisk post. Ved labratoriet ved Stavanger universitetssykehus blir blodprøvesvarene sendt til legen med en gang de er ferdi analysert. Dette tar ikke mer enn 1-2 dager avhengig av når prøven tas fordi de ikke blir analysert hver dag. Legen bør da ha et opplegg på hvor ofte de leser elektronisk post, noe min lege tydeligvis ikke har. Heldigvis har jeg en jobb hvor jeg kan sjekke mine egne blodprøver hvis jeg vil og gjett om jeg følger med nå? :twisted:
Jammen skal jeg begynne å mase litt jeg og :wink: Jeg går på Levaxin, men føler meg på langt nær så pigg som jeg burde :( Blir fort sliten og er en del deprimert, trodde vel egentlig at det ikke kunne bli bedre, men etter å ha lest en del her, kommer jeg nok til å kreve mer prøver. Og svar så fort som mulig. :P
Det holder jeg jammen med deg i. :lol:
Rette innstillinga jenter! :wink:
Synes også at jeg (uten at jeg vil råde noen til noe angående behandling) bør slenge inn et innlegg her og fortelle at nedstemtheten (vil ikke kalle det depresjon, men mye trist har jeg vært) er den tydeligste forandringen hos meg etter at jeg gikk over til armour! :D En stund trodde jeg at fremtiden min hadde dystre utsikter, og tenkte at det beste i livet mitt, det er nok den delen som allerede har vært . . .
Jeg har fortsatt endel småplager, pluss et par store, men jeg er gladere til sinns og takler motgang når det kommer:) Det er ingen tvil om at det er t3-tilførselen som har æra for det.
Hva er det som feiler norske leger?? Jeg fikk beskjed om at jeg ville være bra på 3 uker. Jeg sa til gamle legen min rett i ansiktet at jeg hadde funnet flere ting som han hadde feil innformert meg om. Kalte dem løgner.. Ble så sint og lei meg at jeg ikke har ord når jeg oppdaget det :evil: Og nå har jeg noe å forholde meg til og da tar jeg boksehanskene på! :twisted:
Jeg forventer det samme jeg cathrin. Kan ikke se at det skulle være for mye å forvente ;) Vi må nok kjempe for å få det til, men jeg gir meg ikke med det første. Jeg fortalte min nye lege akkurat det sist lege time :DSitat:
Hvor bra kan vi egentlig forvente å bli?
Jeg forventer å kunne leve ikke bare eksistere. Jeg forventer å kunne jobbe 100 % ellers klarer jeg meg ikke økonomisk ( må finne en rik man he-he)Jeg forventer å kunne komme ned i vekt å kunne ha på meg klærne mine igjen. Jeg forventer å kunne klare å trene og jeg forventer å kunne ha overskudd til andre ting enn jobb. Denne helgen var jeg på dugnad noen timer. Da jeg kom hjem var jeg så sliten at jeg gråt og kastet opp det kan jo ikke være normalt. Jeg vil bli meg igjen. Kanskje jeg forlanger for mye eller
Noen som vet åssen blodprøvene kommer til legen? Jeg mener de dukker først opp når legen går inn på dataen og åpner den elektroniske journalen og så klikker på blodprøver.
Da kan jo mye rart gå en lege hus forbi.
Legen min har ikkje data, han, så der går det i snegle-post!Sitat:
Opprinnelig skrevet av nora
Journalen min er eit grønt ark pakka rundt alle lab-arka og arka han har skrive ting på tidligare. *hihi*
Dersom legen har elektronisk post så blir prøvesvarene overført direkte. Ved sykehuset jeg tilhører skjer dette samme dag som de blir tatt. Dersom legen ikke har elektronisk post blir de sendt i brevform og så er det vel sekretæren til legen som legger dem inn på dataen.
eller er det bare psykisk at man føler seg trøttere? :?
Føler du deg trøttere, så er du nok det. Stol på dine følelser catrin.
Jeg har hørt at det generelle råd er at man ikke skal erstatte en enkelt glemt levaxindose. Dosen skal være så høy at man ikke skal merke det.
Kanskje dosen din er litt lav eller ?
Jeg fikk beskjed av endokrinologen at de går ut ifra ukesdoser. Så glemte man den ene dagen, kan man ta den neste.. Men selvfølgelig ikke flere dagsdoser. Jeg har kjøpt meg ukes-doserings kammer fra apoteket, så da er det lettere å huske og ikke minst man ser når man har tatt den.
En dosett hadde kansje ikke vært så dumt. Eller så tror jeg ikke dosen min er for lav, for jeg ligger litt over referanseområdet og da kan den vel ikke være for lav eller?
Jeg syns ikke at Levaxinen hjelper meg . Er også usikker på hvor mye jeg kan forvente da, men jeg har nettopp beynt å arbeide 100 % igjen, og noen ganger er jeg så trøtt at jeg kaster opp når jeg kommer hjem. :( Så i kveld har jeg fått det for meg hva ville skjedd om jeg bare sluttet med hele Levaxinen ville det blitt noen forskjell i formen? T3 og T4 vill vel blitt lavere tenker jeg for det gjorde det da jeg måtte slutte en stund etter ordre fra legen, men jeg er jo alltid trøtt likevel så hva er egentlig vitsen med å ta tablettene da? Er jeg blitt fullstendig sprø som lurer på det i det hele tatt eller :?: ( I riktig gamle dager ble jo hypotyrosepasienter innlagt på psykiatrisk sykehus :lol: )
Huff jeg får vondt helt inn i sjelen på dine vegne!! :( Det er ikke meningen at du skal lide cathrin.
Å føle at du bare vil gi opp, er et sterkt tegn på at du overanstrenger deg. Tror kanskje du skulle fortelle legen din hvordan du har det og føler det. Og gå ned til 60% stilling igjen (Det var det du arbeidet før ikke sant?). Du blir ikke bedre av å være flink pike. Kroppen trenger mer tid og mer hvile hvis du kaster opp av utmattelse. Ã… være snill mot kroppen sin er ikke det samme som å snylte på samfunnet. Det er en lekse jeg måtte lære den harde veien og jeg håper ikke du må gå ned samme veien!
Jeg tror ikke du vil bli bedre av å slutte på Levaxin, men kanskje du skulle begynne på Armour eller t3. Eller kombi behandling som så mange bruker her inne. Jeg tror absolutt ikke du er blitt fullstendig sprø som lurer på det, men tar det som et rop av desperasjon. Man blir jo desperat av alle krav rundt oss og ikke minst av å ikke bli bedre. Skjønner deg godt jeg!!
Sender deg gode tanker på veien. :) Ta godt vare på deg selv!! Vi er her vi :!:
jeg lurer på det. Mitt stoffskifte raste fort ned i kjelleren etter å ha vært høyt for en stund siden. Nå håper jeg å få Amour, men dersom jeg ikke får det så raser min verden hetl i grus og da vil jeg bare kutte ut hele Levaxinen, det er bare tydelig at den ikke hjelper. Føler det slik at livet mitt bare dreier seg om søvn det er ikke noe liv lenger. Dersom jeg kutter ut Levaxin kommer jeg til å dø tilslutt da? Sist gikk jeg ned fra T4 på 40 til T4 på 7 på 2 uker så om jeg kutter det helt ut hvor lavt blir det da tro. Beklager å skrive slike deppressive tanker her men det er altså noe jeg lurer på. :cry:
Hei håper ikke du dør da Uff :,( Jeg vet ikke nok om det om man kan det. Jeg føler også det samme men jeg vil dø av Lavt stoffskifte eller Anorexia en av de tar livet mitt. Skulle ønske jeg kunne hjelpe deg men forstår ikke tall får kansje vite hvorfor tall er et sinnsykt problem for meg :) Jeg har aldri kunnet matte rart :,( Jeg ville og prøvd Amour men vet ikke hur man får det :,( Håper du får det viss du trenger det :) Jeg bruker og Levaxin og har aldri merket som legen sa du vil føle deg bedre etter 1 tabl hm jeg venter ennå jeg og føler meg også bare værre :,( Så jeg forstår deg , men ikke kutt ut Levaxin før du har fått noe annet som virker da snakk med din lege. Men virker Armour da på alle? Viss den gjør det hvorfor får ikke alle pasienter den da så de kan få det bedre med sin sykdom? GODKLEMZ TIL DEG :) Ta vare på deg selv :)
Nei, jeg tror ikke en dør av lavt stoffskifte, men det er jammen ikke godt å visne heller. Jeg er midt oppi et liknende fall som deg (raste fra FT4 30 til FT4 14 på 1 mnd), og det er ikke godt. Har i forbindelse med fødsel/svangerskap gått fra hyper til hypo, til hyper og nå sikkert hypo igjen. Jeg skal skal ta nye prøver i månedsskiftet, og er veldig spent på det har fortsatt å rase nedover. Det kjennes litt sånn ut, men jeg klarer liksom ikke helt å skille noe fra noe lenger. Jeg vet bare at jeg ikke er som jeg skal!
Kan ellers bare gi deg en gooooood klem!
Da vil jeg først råde deg til å gå til en annen lege!Sitat:
Dersom du ikke får Armour og Levaxin ikke hjelper, bør du utredes nøye for å se om det kan være noe annet som forårsaker plagene dine. Stoffskiftesykdommer er ikke de eneste sykdommene her i verden, selv om det kan synes slik for noen hver her inne...
Jeg leste et sted (tror det var i boka av Trine Bjøro/Sylvi Aanderud, "Thyreoideasykdommer, årsaker, diagnostikk og behandling") at det dør i snitt to personer hvert år av lavt stoffskifte i Norge. Da går det så langt at man havner i koma, og da er det 50 % sjanse for at det går galt. Men det er altså en seigpining over mange, mange år forut for dette.