Noen som har vært til stoffskifteekspert ved Aleris?
Jeg ringte Aleris Sykehus og medisinsk senter i Trondheim. Tenkte å bestille time privat bare for å få hjelp til å utrede skikkelig hva som feiler meg. Hvorfor jeg har så dårlig opptak av medisinen jeg tar f.eks. Jeg tar en stor dose (2 grain Armour og 75 mcg Levaxin) og FT3 og FT4 er såvidt innenfor referanseområdet.
Jeg snakket med en legesekretær og da sa hun at jeg kunne be fastlegen om en henvisning til spesialist på stoffskifte, Bård Kulseng. Det var jo veldig interessant. Jeg var forberedt på å betale selv bare for å få skikkelig hjelp, men nå blir det ikke så dyrt.
Jeg har hørt mye negativt om endokrinologer på offentlige sykehus. Får håpe han her ikke er sånn. Noen som har vært på Aleris i Trondheim eller andre steder?
Jeg prøver en ny variant!
Ja da har jeg vært til legen i dag og han var jo hyggelig nok han...
Han sier selv at han kan for lite om stoffskiftet. Men samtidig er han overbevist om at en lav TSH er bra nok. Ja, at jeg burde vært HYPER isteden for å føle meg HYPO med den lave TSH'en.
TSH 0,01 (0,27 - 4,20)
FT4 13 (12 - 22)
FT3 4,6 (4,0 - 6,8 )
Jeg klarte ikke å nå inn til han. Men jeg fikk da gjort det helt klart at jeg ikke har noen symptomer på høyt stoffskifte. Jeg har ikke lest noe sted hva en skal gjøre når FT4 og FT3 er lavt, OG TSH er lavt OG en tar en stor dose kombinasjonsbehandling.
Jeg har tenkt over når jeg tar medisinen og det går minst en time til frokost, helst to timer. Og ytterligere 2-3 timer for jeg tidligst tar kosttilskudd. Det kan ikke påvirke opptaket. Og har jeg dårlig opptak, skulle jeg vel ha høyere TSH?
Av Armour og Levaxin tar jeg 151 ug T4 og 18 ug T3 når en regner det sammen. (2 grain Armour og 75 ug Levaxin.)
Før jeg begynte på Armour tok jeg bare 150 ug Levaxin og da var prøveresultatene for FT4 høyt oppe.
Så da har jeg bestemt meg for å prøve 3 mnd med Levaxin og Liothyronin. Jeg lar Armour få en pause.
Jeg har da fått 20 ug liothyronin som jeg prøver å dele i to. Og 150 ug Levaxin. Herrejemeni. Lurer på hvordan jeg reagerer på bare syntetisk medisin.
Jeg hadde tenkt å begynne på lavkarbo kosthold, men tør ikke det. For da jeg begynte på Armour, spiste jeg lavkarbo helt uten mel, sukker og poteter og hadde en fantastisk opptur. Når jeg gradvis gikk over til vanlig mat dalte formen også.
Får prøve å se hvordan omleggingen til andre medisiner virker før jeg legger til ukjente variabler som et nytt kosthold.
Ã… jobbe skift - kan en få endret arbeidstiden?
Dette er et langt innlegg som de fleste andre innleggene mine! :wink:
Som de fleste andre her har jeg mine gode og dårlige dager. Og en jobb jeg helst bør klare å beholde. Både pga framtidig pensjonsinntekt, og levestandard nå.
I den sammenheng så kjenner jeg at rutiner er viktig. Stå opp til noenlunde samme tid, ta medisinene til noenlunde samme tid, få NOK søvn, ikke slite seg ut osv.
I 2003 hadde jeg samme arbeidstid hver dag, fra 07 - 15. Jeg er fortsatt i samme jobben, men arbeidstiden er endret til 06 - 14 og 14 - 21 annen hver dag. Det har gjort alt så mye verre for meg. Når jeg drar fra jobben 21 så tar det litt tid før jeg kommer hjem, og så MÃ… jeg sove straks fordi jeg skal stå opp 05 for å rekke å spise og ordne meg, pluss dra til jobben. Det er knapt 7 timer imellom hvor jeg MÃ… sove.
Og prøver jeg å sove litt lenger når jeg har senvakt så blir rytmen forstyrret. Jeg kan ikke ta igjen tapt hvile, for da kansje jeg ikke sovner om kvelden når jeg skal stå opp 05. Og i år har jeg fått astma så nå har jeg både stoffskiftet, astma og en tendens til depresjon når ting blir tungt for meg. Det er utrolig viktig for psyken min at jeg føler meg bra kroppslig.
Jeg har tenkt å søke om deltid, men føler at det er urettferdig på en måte. Jeg straffes ekstra hardt fordi arbeidstiden er endret. Hvis jeg ikke klarer å jobbe heltid så mister jeg inntekter nå og framtidige pensjonsinntekter. Og gudene skal vite at jeg ikke har noe statusjobb med god inntekt. Jeg har et tungt fysisk yrke hvor jeg trenger hver krone.
Jeg jobber på en postterminal og det er muligheter å få annet arbeid og en jevnere arbeidstid. Men hverken Posten eller lederen for avdelingen min kommer løpende for å sy puter under armene mine, for å si det sånn! :roll:
Hva bør jeg gjøre? Kontakte legen og få han til å skrive noe om at det er viktig med faste rutiner når en har autoimmune sykdommer? La legen ta det med Posten? Jeg har prøvd å be om annen arbeidstid selv men ikke nådd fram. :( Jeg har jobbet 80% en periode og det fungerte bedre men så er det den økonomiske siden. Jeg tviler på at jeg får noe delvis uføretrygd før jeg blir mye verre. Det er jo strammet inn så hardt.
Lavt Stoffskifte. Jeg har ingen kjertel, alt er operert bort.
Hei, jeg er en gammel bruker av forumet som ikke har postet på årevis!:shock:
Jeg har latt meg selv "forfalle" et par år, og kommet i en nedadgående spiral. Jeg har hatt så mye stress relatert til diverse ting, så begynte jeg å glemme å ta medisinen min. Matstellet har vært elendig. Ferdigkjøpt billig brød og halvfabrikata.
Jeg har endelig fått tatt blodprøve, og den viste en TSH på 2.38 og T4 på 18. Legen er bestemt på at vi må få ned TSH, så jeg er igang med opptrapping.
Problemet for meg er å huske å ta medisinen, men jeg vil også prøve å "stive opp" meg med kosttilskudd. Det ble ikke tatt prøver av så mye annet enn stoffskiftet og ferritin, jeg har for lite jern.
Har dere et forslag til hva jeg bør skaffe av kosttilskudd relatert til lavt stoffskifte og jernmangel?
Sv: Lavt Stoffskifte. Jeg har ingen kjertel, alt er operert bort.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
marge
Hei, jeg er en gammel bruker av forumet som ikke har postet på årevis!:shock:
Ja, det tør siges... det var længe siden sidst. Jeg troede dit fravær skyldtes en varig bedring, men ser at det er så som så med den, lige pt. tro1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
marge
Jeg har latt meg selv "forfalle" et par år, og kommet i en nedadgående spiral.
"Normalt" lader man sig forfalde når alting gå godt, men du har jo ingen kirtel, så det må have været tunge sager i hverdagen, som har fået dig bort fra fokus på det hele. Du havde også en lille gutt under mistanke for hypothyreose. Håber han trives og er rask.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
marge
Problemet for meg er å huske å ta medisinen, men jeg vil også prøve å "stive opp" meg med kosttilskudd. Det ble ikke tatt prøver av så mye annet enn stoffskiftet og ferritin, jeg har for lite jern.
Har dere et forslag til hva jeg bør skaffe av kosttilskudd relatert til lavt stoffskifte og jernmangel?
Det har jeg svaret på her. Måske kommer der også flere svar... trods ferietiden.
God bedring, Marge vink11