Ok. kjederlig for oss da som trenger mer søvn, jeg sliter virkelig med å stå opp om morgenen. og da i tillegg burde ta medisinene 30min før frokost og bruker litt tid på å spise.
DRITT.... Det er hvertfall sikkert.... :?
Printable View
Ok. kjederlig for oss da som trenger mer søvn, jeg sliter virkelig med å stå opp om morgenen. og da i tillegg burde ta medisinene 30min før frokost og bruker litt tid på å spise.
DRITT.... Det er hvertfall sikkert.... :?
Brennsikkert !
Dårlig søvn ? Sjekka binyrefunksjonen ?
Kjøp kortisonkrem (fritt salg) og smør legga dine med noen cm. før du står opp.
Hvor kjøper du kortisonkrem n'Finn?
Apoteket. Det er i fritt salg. Det er to typer (såvidt jeg vet) ei lita tube som er veldig fet, og ei større som ikke er så fet og som jeg synes var best. Var den gul og kvit tro ? Står 1,5% eller deromkring på den.
Husken er hva den ikke burde være - og det har den aldri vært.......
Jeg har prøvd det og jeg kjenner virkningen av det, men jeg bruker det ikke. Litt fordi jeg helst vil slippe - litt fordi jeg er så ustabil og ikke vet akkurat når jeg får noen virkning av det.
Jeg fikk beskjed om dette når jeg starta på levaxin : Ta tablettene til sånn ca samme tid hver dag. La det gå ca 2 timer før å etter du har tatt talettene før du drikker melk,kaffe eller juice. Om dette stemmer vet jeg ikke.Men mener jeg har lest det på internett en plass oxo.
Klem fra shelley
Stemmer nok det - er særlig jern og calsium som hindrer opptaket av T4.
T3 hindres ikke - likevel står det likt på begge pakningsvedlegg.
Har leita etter den artikkelen, men finner den ikke.......
Hjelp, betyr det at om jeg tar tablettene om morgenen, så kan jeg ikke drikke kaffe til frokost....?Sitat:
Opprinnelig skrevet av Shelley
Hvordan skal jeg da komme meg gjennom dagen?
Kan man ikke bare øke dosen for å få samme virkning?
Men når det gjaldt kalsium så var det bare kalsiumtilskudd som man ikke skulle ta samtidig, melk og andre meieriprodukter var greit leste jeg på en svensk side.
Ser at vi har fått høre mye foskjellig om dette.Der jeg leste så sto det oxo kalsium.Jeg spurte legen min om dette å ha sa at jeg skulle ikke drikke melk.Det prøver jeg å ta hensyn til,men med kafen er det litt annet.Den drikker jeg når jeg vil. :oops: Kanskje ikke så lurt,men klarer meg ikke uten kaffe. :o
Her er utklipp fra svenske sjukvårdsrådgivningen:
Man ska inte ta Levaxin samtidigt som man tar mediciner mot halsbränna och sura uppstötningar, så kallade antacida, och mediciner som innehåller järn eller kalcium. Det bör gå minst två timmar från det att man tar något av dessa läkemedel innan man tar Levaxin. Om man tar medicinerna samtidigt eller med för litet mellanrum kan Levaxinets effekt minska.
http://www.felleskatalogen.no/ "levaxin"Sitat:
Interaksjoner: Nedsetter virkningen av digitalis. Kan gi økt effekt av perorale antikoagulantia. Levotyroksin kan redusere effekten av legemidler som senker blodsukkernivået. Ved samtidig inntak av kalsium og levotyroksin reduserer kalsiumkarbonat absorpsjonen av T4, og bør tas med minst 2 timers mellomrom. Jern og levotyroksin danner uløslige komplekser in vitro, og bør tas med minst 2 timers mellomrom. Salisylater, dikumarol, furosemid i høye doser (250 mg), klofibrat, fenytoin og andre substanser kan fortrenge levotyroksinnatrium fra plasmaproteinene. Dette resulterer i en forhøyet T4-fraksjon. Polystyrensulfonat kan redusere absorpsjonen av tyroksin, og de bør derfor gis med 4 timers intervall. (I: H03A thyreoideapreparater)
Ikke så helt lett å bli klok på dette her altså. Men en bør iallfall unngå jern og kalsium nærmere enn to timer fra Levaxinen.
De siste par dagene har jeg fulgt Finns råd og tatt Levaxin i ørska når mannen og barna står opp. Selv er jeg sykemeldt og sover et par timer lengre enn dem. Så da kan jeg trygt spise hva som helst når jeg endelig står opp.
Det er de to viktigste.
Og melk inneholder jo mye calsium. Det gjør belgfrukter og broccolli og sesamfrø (om skallet ikke er polert vekk da)
Jeg kjenner ikke til at det er noen forskjell på "pillifisert korallkalk" og forstår ikke hvorfor det bare er melk som eventuell skal kunne godtas.
Jeg velger iallfall ikke å tro nevnte Endo og kjører videre med ikke å drikke melk til hormondosen.
Kanskje bør han konfronteres med noen print fra nettsider og få anledning til å spesifisere sin forklaring ?
Mannen kan jo ha rett - og det vil være en viktig nyhet for oss.
Jeg spiser frokost ca 1 time etter inntak av thyroxin. Til frokosten drikker jeg nesten 1/2 liter melk. Jeg finner ingenting som kan erstatte melk til frokost. Så da betyr det i praksis at jeg bør ta thyroxinen på et annet tidspunkt? Ser sånn ut etter det jeg leser her....
Jepp, sånn har jeg også forstått det, altså drikke/mat enten 2 timer før eller etter Levaxin. Enklere det enn å sile bort matvarer/ drikke som inneholder jern eller kalk eller hva det no skulle være tablettenes virkning reduseres av...
Så jeg hiver i meg i halvsvime når jeg står opp om morran, eneste aberet er jo at jeg skal rett på jobb, så da må frokosten vente til lunsj pausen da (kl. 10.30). Ikke ideelt det heller, men det fungerer iallfall best for meg.
Nå i ferien som har vært har det gått helt i surr siden jeg våknet mye seinere om morningen, synes jeg merker indikasjon på at jeg har gått litt "lav" enda jeg har tatt samme dose (men nå i kombinasjon med frokosten).
Her er utklippet. Etter jeg leste dette kunne jeg trygt drikke kaffe med melk til frokost :)
Behandling med sköldkörtelhormon samt presentation och information om dessa läkemedel – Levaxin och Euthyrox.
Föreläsning i Göteborg, anordnad av Västsvenska Patientföreningen För Sköldkörtelsjuka, den 20/11 2003
Föreläsare:
Ernst Nyström, Sahlgrenska.
Vad kan då påverka upptaget av tyroxin?
# Järnpreparat
# Calciumpreparat. Här var Ernst Nyström noga med att påpeka att det gäller extra intag i form av tabletter och alltså inte mjölkprodukter. Att äta sin vanliga kost med dess naturliga calciuminnehåll påverkar inte upptaget.
# Magsyra-neutraliserande medel, t.ex Novalucol
# Mycket fibrer i kosten
# Gallsyrebindande preparat
Link til Ernst Nyström's artikkel her :
http://www.vpfs.info/moten/ref_031120.html
Jeg vurderer ofte foredragsholdere som har kommet med intressante eller kontroversielle opplysninger etter hvilke andre opplysninger de gir - eller har gitt.
Nystrøm sier i nevnte foredrag : Ernst Nyström avslutade med att tala om att den tyroxinbehandlade patienten nästan alltid mår lika bra som den icke-sköldkörtelsjuka. Mår man inte bra är det ofta andra problem eller sjukdomstillstånd som ligger bakom det hela såsom värk, depression etc.
Og om det som her sies "tycker jag INTE !! ", jeg mener at dette er en diagnostisk felle - og sovepute - som alt for mange leger går i. Og alt for mange pasienter får utsatt sin hypothyreosediagnose med. Dette fører til unødig lidende og ofte med varig tap av både jobb og livskvalitet som resultat.
I rettferdighetens navn likte jeg denne uttalelsen : - Vad ska TSH-värdet vara? - "Vi siktar på ett värde mellan 0,4 och 2,0. Det viktiga är att patienten mår bra.â€
Som jeg tolker slik at hvis pasienten har det bra på en TSH=0 er det helt Ã…KEI !
Jeg har et glass og boksen med tabletter stående på badet.
Det første jeg gjør når jeg står opp er jo å gå på badet og da tar jeg levaxinen med en gang sammen med et par glass vann.
Jeg er kontorrotte og spiser frokost først når jeg har kommet innenfor dørene der.
Henter en kopp te med en gang og så inntar jeg den og spiser en brødskive mens jeg logger på pc'n og alle programmene jeg må ha opp.
Da har det gått ca to timer mellom inntaket av levaxin og mat og te.
Har forklart min sjef hvorfor det er slik og det er helt greitt for han.
Tar jo tross alt ikke så lang tid å spise en skive eller to.
Og jeg drikker te mens alle andre drikker kaffe.
Jeg klarer meg ikke uten tekoppen min :D
-Femice-
hei :D sikkert hørt det før,men glemt er det...kan du svare på hvorfor?eller hva hjelper det mot? :DSitat:
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Det hjelper jo bare på de som har for lavt kortisol om morgenen da........
Har du nok gjør det vel vondt verre tenker jeg ?
Jeg hadde også medisinene mine på badet, men det ble damen på apoteket helt sjokkert over for man skal ikke oppbevare medisinene sine der sa hun. De skal oppbevares i romtemperatur og de tåler heller ikke lys eller sol. Så fra å ha dem i en doseringseske på badet ligger de nå nedi nattbordskuffen.
Ja, nå har mine medisiner flyttet opp i øverste hylle i klesskapet på soverommet. Hadde tenkt å ha dem i nattbordskuffa, men med to små barn, kunne jeg ikke ta sjansen på det. Medisiner ser jo litt gode ut for slike små.
hva var det nå man skulle holde seg unna?...var det jern? eller var det kalsuim i ren form?
hva da med eks biola eller lettyoughurt?
har begynt med kosttilskudd igjen, og har helt glemt alt.....:P
Tror det er kalsium....
Det er jern og kalsiumtilskudd. Så Biola og youghurt går bra.
På pakningsvedlegget står det jerntilskudd og kalsiumprodukter (+ unngå tabletter mot halsbrann).
En indremedisiner jeg var på foredrag med rådet oss til å ta levaxinen med det samme vi sto opp og så går det gjerne litt tid til dusjing etc før frokost. Hun mente at det gjorde ikke noe om det ikke gikk to timer.
Det er lurt å spise/drikke samme mengde melkeprodukter hver dag. Kalsium hindrer nemlig opptaket av tyroksin, men hvis du tar samme mengde hver dag, så vil du tilpasse tyroksindosen etter det.
Selv holder jeg meg unna melk om morgenen.
Jeg tar levaxinen om kvelden jeg.....
hvordan fungerer det? Har du prøvd på morningen før? Merker du forskjell f.eks på søvnen?
Er det noen som vet hvorfor man skal holde seg unna jern og kalsium? Jeg har aldri hørt om dette før…
Man bør visst ikke ta medisinen samidig med kaffekoppen heller - har jeg lest flere ganger...... :roll:
Jeg har i alle år tatt levaxinen sammen med frokosten, uansett hva den måtte inneholde.
Men - etter å ha blitt nyfrelst her inne skjønner jeg jo at jeg må legge om den vanen :? . Så nå har jeg medisinen på badet og tar med en gang jeg står opp, og tyner frokosten i det lengste.
Så hender det likvel at jeg glemmer eller det blir for kort tid på morgenen- i alle fall at levaxinen utsettes til kvelden :roll: . Og kvelden er egentlig det gunstigste tidpunktet for meg mht annet matinntak. Har kanskje gjort det tre ganger, men har ikke merket noe i forhold til søvn. Noen som har andre og lengre erfaringer med kveldsmedisinering? Bør man holde seg til samme tidspunktet hver dag?
Bare tanken på at man nettopp har tatt levaxin og at det kan påvirke søvnen kan holde meg våken :shock:
Jeg tar Levaxin og Armour om morgenen, og det går bra,
har dem på badet og tar dem når jeg står opp, noen ganger legger jeg meg igjen uten å spise frokost, andre ganger spiser jeg mat ganske snart etter tabl..
kjenner ikke noe forskjell, og jeg har tatt disse medisiner i mange år, siden 98 hvertfall
ps. tar en Armour om kvelden også, prøver å ta den omrtent samme klokkeslett som morgen, dvs: 0800+2000, eller 0900+2100
2 timer ja.... det er i alle fall uaktuellt :shock:
her er det absolutt max halvtimen fra beina er ute av loppekassa til jeg sitter i bilen og da MÃ… jeg ha inntatt frokost om jeg ikke skal få blodsukkerfall og ødelegge hele dagen. :(
Jeg tar Levaxinen med en gang jeg står opp.
Dusjer osv og så lager jeg en liten matpakke med en skive eller to som jeg spiser når jeg har kommet meg på jobben.
Henter en te-kopp, og mens jeg logger på datan spiser jeg maten og tar dagens første te-kopp :D
Det er så mye som er sagt om hva man kan innta samtidig med Levaxinen og ikke, at jeg syntes det er greitt å ta den på tom mave og utsette frokosten en time eller to.
Tar den før jeg står opp jeg, og med DET trege morgenritualet jeg har er det ikke noe problem - blir ingen mat før en time er gått iallfall......
utsette frokost i mer enn en halv times tid er som å be om bråk for meg:)
og å vente med å ta medisinen går jo greit bortsett fra at jeg bare glemmer det hehe.......
men det derre med at hvis man spiser ca samme mengde med melkeprodukter hver dag , at det regulerer seg selv er jo kanskje et logisk poeng? og jeg er jo et vanemenneske på frokosten, så:)
jobbet en periode to minutts gange fra heimen, og det var med nød og neppe jeg utsatte frokosten noen ganger:P
akkurat det med kalsium og kaffe stod også i et skriv jeg fikk hos legen for noen år siden. men det gjelder sikker tilskudd, og ikke vanlige produkter man bare spiser litt av.
men kaffen tror jeg er fordi den er vanndrivende,og levaxin er sikkert vannløselig eller noe slikt. så kanskje man bare skal drikke litt mer vann:)
Tar Levaxin om kvelden jeg. Har gjort det i mange år. Har også tatt medisinen om morgenen en periode men det var ingen forskjell på hvordan jeg følte meg. Merker ingenting ang søvn. Sover godt uansett:)
Hei,
thyroxin skal ikke tas med kalsium og melkeprodukter (inneholder mye kalsium). Dette gjelder selvsagt også yoghurt og andre melkeprod.
En svensk lege uttalte at det var greit med melk og melkeprodukter, man måtte bare holde seg unna kalsiumtilskudd.
Tablettene tåler hverken varme eller sollys så det er ingen god ide å oppbevare dem på badet, fikk jeg beskjed om på apoteket.