-
Sv: ”Kronisk autoimmun atrofisk thyroiditis”
Feberen er borte, så det var nok bare et bluss.
Mandag økte jeg dosen tyroid, og kroppen har tålt det veldig godt. Det er nesten som jeg kjenner en aldri så liten utålmodighet etter å øke snart igjen. :D
Jeg har i over et år nå slitt med min venstre hel-sene som lett blir betent. Den har konstant vært hoven og øm. I dusjen i dag merket jeg til min store glede at det ikke var ømt mer. Og klumpen var nesten borte! Kanskje det kan bli fjellvandring til sommeren igjen? xx6
-
Tror jeg har et "bluss" idag jeg også, som begynte sent i gårkveld.
Men ingen temperaturøkning, har 36,5 om morran som jeg har hatt de siste gangene jeg har målt.
Jeg har det litt i halsen og kjenner jeg er litt tung.
Og verre blir det ikke, om tidligere erfaring skulle slå til.
Men lengere.......det kan det bli. Svært leeeenge kan det bli.
Og det er bare så jævlig irriterende, kan jeg ikke se å få en feber å bli ferdig med det - sukk.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Og verre blir det ikke, om tidligere erfaring skulle slå til.
Men lengere.......det kan det bli. Svært leeeenge kan det bli.
Og det er bare så jævlig irriterende, kan jeg ikke se å få en feber å bli ferdig med det - sukk.
:lol::lol::lol: Unnskyld at jeg ler, men denne kjenner jeg igjen. Jeg har vært slik i mange år, familien kan ligge strødd med 40 i feber, mens jeg i "beste fall" får litt sår hals. Utrolig frustrerende fordi jeg går med det leeenge, istede for å bli syk og bli ferdrig med det. Er aldri syk nok til verken å holde senga, eller å bli hjemme fra jobb. Og av og til kunne det vært godt for en som aldri blir syk. Jeg er vist "bare" stoffskifte syk jeg...og jeg skulle gitt så utrolig mye for å byttet det i et par årlige forkjølelser med feber.:mrgreen:
-
Da er vi to ...... på samma planken der Blondie :)
(jeg unngår også grininga over det da.)
-
Og jeg syntes det var deilig med "bare" to dager med "bare litt feber".
Ellers har mine forkjølelser de siste årene både medført feber (ca 38grader) og vart i evighet. Så jeg har ikke kunnet vært borte fra jobben likevel (mer enn de første par dagene). Så går man halvsyk i ukevis. (Dårlig sykelønn i Sverige. Først karensdag uten lønn, og så bare 80% lønn de andre dagene :sad:).
-
Det er ikke bare en sekk å putte lavt stoffskifet i.
Kan ikke huske sist jeg hadde 38 i feber.
Og de symptomene som opptrer tok jeg først som rene stoffskiftesymptomer.
Feks litt vont i øra, litt snørrete, litt.........
Det får jo over, men ta lang tid.
Kan jeg få litt feber av deg ? :)
-
Så gjerne, n'Finn :D
Men det får vente til neste feberperiode. Denne gangen gikk det jo over på et par døgn. (Kan det skyldes Erfaen?? :wink:)
-
Oppdatering:
De siste 2 ukene har jeg tatt 125mg (Erfa) thyroid hver dag + ca 30 mg annenhver dag. Hydrokortison: 20 mg hver dag (10+5+5).
Jeg har tatt hele thyroid-dosen på morgenen. De siste dagene har jeg merket hjertebank på kvelden. Ikke så veldig sterkt, men veldig merkbart, og ikke helt behagelig. I dag delte jeg opp dosen på 3/4 tablett på morgenen og 1/2 midt på dagen. Og resultat: Ingen unormal hjertebank. Deilig.
I morgen øker jeg dosen igjen. Føler meg i bedre form allerede enn jeg var på Levaxin (startet på Erfa for bare 5 uker siden). Jeg orker mere, både på jobb og hjemme. Det har vært godt nå når forholdet var i krise, og min far har ligget på sykehus.
Så takk igjen, alle på forumet, for råd og støtte. hjerte1
-
En liiten snev av hjertebank er det mange som opplever. Hod noen er det nødvendig med en forbigående hjertebank, men noen opplever også at da er toppen nær.
Jeg vil tolke det som at du er i nærheten iallfall, og bør øke med lite.
Tia jobber også for deg - ofte merker en bedring selv om en ikke øker.
Så fint at det går rett vei da :)
-
Om jeg øker slik jeg har tenkt, så kommer jeg opp i 2,5 grain (ca 155mg) pr dag. Jeg får kjenne nøye etter, for jeg har tross alt ikke brukt Erfa så lenge. Men det er nok en bit igjen til min topp???
-
Det er nok en bit igjen, men en kan støte på rare opplevelser som feks å få både symptomer på lav og høy dose samtidig. Da går en gjerne litt for fort fram, men jeg vil mene at man når fortere målet om en ser an slike symptomer noen dager. De er ofte forbigående.
-
Det har du sikkert rett i.
Takk for at du deler dine erfaringer med oss "noviser" på naturlig thyroid. hjerte1
-
Så har jeg fått de siste prøveresultatene (tatt for en uke siden).
De første etter oppstarten med Erfa (1.okt).
TSH: 0,01 (ref 0,4-4,0)
fT4: 19 (ref 12-22)
fT3 7,5 (ref 3,1-7,0)
Ganske ventet? Positivt at ikke fT4 har gått mere ned, synes jeg.
Har hatt noen trøtte dager igjen, men det har hatt naturlige årsaker med for korte netter og dårlig søvn. Godt å merke at "Det VAR jo slik hele tiden før, bare for kort tid siden". Så det er deilig at det går framover.
Jeg får bare minne meg på at "ting tar tid".
-
Jeg har nå daglig tatt 1 1/2 tablett (125mg) Erfa de siste 6 ukene. Jeg tar i tillegg fortsatt 20 mg hydrokortison.
Og formen? Tja. Litt opp og ned. Jeg er definitivt bedre enn da jeg sto på Levaxin og Liothyronin. Hodet fungerer bedre, det går bedre på jobben, jeg klarer å følge med i diskusjoner, jeg husker bedre etc.
Men jeg er fortsatt ganske trøtt. Det føles som all energi går med til jobben (jeg har 100% stilling), så det blir ikke gjort så mye her hjemme. Dessuten merker jeg nå at kondisjonen er på nedadgående. Jeg blir ganske lett andpusten og får hjertebank ved fysiske anstrengelser (dansing, springing etc). Og da mener jeg ikke lange stunder, bare det som er naturlig i jobbsammenheng på barnehagen.
En annen sak som har plaget meg i det siste, er følelsen av å sette noe i halsen, med derpå følgende hosteanfall. Og det behøver ikke være i forbindelse med mat. Veldig plagsomt. Jeg vet ikke om det kan skyldes kjertelen (jeg har aldri tatt ultralyd etc) eller om jeg, som min mor sa, bare har "trang hals".
Jeg teller nå på knappene om jeg skal prøve å øke min dose Erfa ytterligere.
Og jeg lurer på om jeg skal våge meg på en sakte trening av kroppen. Jeg vil gjerne ha tilbake min grunnkondisjon.
Forøvrig: Godt nytt år, alle sammen. Håper vi alle merker bedring i 2011! hjertflag1
-
Jeg sier igjen: etter tabellen skulle jeg med mine 125µg levaxin klare meg med 90mg Erfa. Jeg er nå på 150mg Erfa (siden første uka i desember) og først nå kjennes det ut som det kanskje holder. Jeg kommer ikke til å endre på dette uten gode incitamenter.
Du hadde jo lio i tillegg, om jeg ikke husker feil...
Kanskje ta et nytt sett prøver om du ikke er sikker hvilken vei du skal?
(Jeg tar all Erfa på morgenen og merker at jeg "får lyst på middagshvil", blir "kort" i humøret og kald - alt om kveldene dersom det er litt lite. Dessuten har jeg en musarm som titter fram igjen når jeg blir underbehandlet. )
-
Etter tabellen skulle jeg hatt 120 mg Erfa: 60 for 100 µg Levaxin og 60 for 20 µg Lio. Det gikk i alle fall legen ut fra. Men jeg er altså oppe i 187,5 mg nå. :roll:
Jeg hadde jo håpt på at trøttheten skulle gi seg, men jeg får vel la tiden virke.
Og begynne med alle vitaminer/mineraler igjen. Av en eller annen grunn klarer jeg aldri å fortsette i lang tid med alle tilskuddene. Medisinen, ja, den tar jeg alltid, men de andre pillene??? :sad:
-
Hei igjen.
Jeg har trappet ned til 15 mg hydrokortison (fra 20), og har ikke merket forskjell. (Jeg er en av dem som ikke merker så godt endringer i medisinering.)
Fredag glemte jeg imidlertid ta mine 5 mg midt på dagen, så da ble det bare 10mg. Hodepine dagen etter, og feber om kvelden. Litt feber også i dag. Ingen andre symptomer i kroppen. Kan for lite hydrokortison gi feber??? Kanskje jeg skal gå opp igjen til 20mg.
Noen som har erfaringer? vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
akas
Jeg har trappet ned til 15 mg hydrokortison (fra 20), og har ikke merket forskjell. (Jeg er en av dem som ikke merker så godt endringer i medisinering.)
Fredag glemte jeg imidlertid ta mine 5 mg midt på dagen, så da ble det bare 10mg. Hodepine dagen etter, og feber om kvelden. Litt feber også i dag. Ingen andre symptomer i kroppen. Kan for lite hydrokortison gi feber??? Kanskje jeg skal gå opp igjen til 20mg.
Det sies at addisons sykdom kan gi feber iallefall. Jeg har hatt uforklarlig forhøyet temperatur (37,4-38) siden jeg ble syk med binyrene. Aner ikke om det er det det skylles, men det er rart å ha hyposymptomer og i tillegg være konstant subfebril.:?:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Det sies at addisons sykdom kan gi feber iallefall. Jeg har hatt uforklarlig forhøyet temperatur (37,4-38) siden jeg ble syk med binyrene. Aner ikke om det er det det skylles, men det er rart å ha hyposymptomer og i tillegg være konstant subfebril.:?:
Takk, Blondie. kram1
Da kanskje det har en sammenheng. Får ta litt ekstra i dag i hvert fall, og se om ikke feberen gir seg. (Vil helst ikke måtte være borte fra jobben. Hadde en runde med hals-ondt og feber for to uker siden.)
Og god bedring til deg!!!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
akas
Hei igjen.
Jeg vil anta at symptomene skyldes at du har kuttet for mye og for raskt, i hc. Dvs at å kutte med 5 mg er for mye, man må ta 2, 5 av gangen, og selv da får man symptomer helt til kroppen tar seg inn igjen. Jeg kuttet raskt ned fra 20 mg til 15 mg, og hadde hodepine og var skikkelig sliten i tre dager. Så stabiliserte det seg igjen, og nå merker jeg ingen forskjell fra å gå på 20 mg. Skal prøve å trappe ned til 10 mg men tar det sakte.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Jeg vil anta at symptomene skyldes at du har kuttet for mye og for raskt, i hc. Dvs at å kutte med 5 mg er for mye, man må ta 2, 5 av gangen, og selv da får man symptomer helt til kroppen tar seg inn igjen. Jeg kuttet raskt ned fra 20 mg til 15 mg, og hadde hodepine og var skikkelig sliten i tre dager. Så stabiliserte det seg igjen, og nå merker jeg ingen forskjell fra å gå på 20 mg. Skal prøve å trappe ned til 10 mg men tar det sakte.
Det gikk greit å kutte fra 20 til 15 mg på en gang. Merket ingen "bivirkning". Hadde ligget på 15 mg i flere uker da jeg glemte de siste 5 mg på fredag. Tar 20 mg nå i dag, og fortsetter med det noen dager før jeg trapper ned igjen. Og tar det veldig forsiktig fra 15 og nedover.
Lykke til med din nedtrapping! kram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
akas
Det gikk greit å kutte fra 20 til 15 mg på en gang. Merket ingen "bivirkning". Hadde ligget på 15 mg i flere uker da jeg glemte de siste 5 mg på fredag. Tar 20 mg nå i dag, og fortsetter med det noen dager før jeg trapper ned igjen. Og tar det veldig forsiktig fra 15 og nedover.
Lykke til med din nedtrapping! kram1
Ok. Har lest at nedtrappingen blir tøffere, eller mer merkbar i alle fall, dess lenger ned man kommer i dose. Om man har gått på hc en stund, kan det være lurt å vente en mnd mellom hver gang man går ned 2, 5 mg har jeg lest. Men man må jo bare prøve seg frem også. Lykke til du oghjertflag1hjertflag1
-
Takk! Godt å høre om dine erfaringer! hjerte1
-
Det var nok for lite hydrokortison! Ingen feber i dag (bare "litt" varm).xx6
Så jeg har vært på jobb (men det var godt å ha en kort dag).:cool:
-
Nå har jeg tatt 20 mg hydrokortison daglig hele denne uka. Bortsett fra den vanlige trøttheten, har det gått bra.
Jeg tror at jeg har funnet mitt tegn på om jeg tar for lite hydrokortison: irritabilitet. :oops: For selv om det gikk ok på 15 mg, så merker jeg nå at jeg er mere harmonisk på 20 mg. :roll:
Får nok fortsette på det en stund.
-
Godt at finde ud af sådan noget hjertflag1
Jeg sled i en periode vældigt med netop irritabilitet. Frygteligt at mærke den og vide, den går ud over ens nærmeste :?
hjerte1 Nielsigne
-
Er ganske forbauset nå. Har de siste to dagene gått ned til 12,5 mg hydrokortison av en ren nødvendighet. (Det tok lang tid å få klarert betalingen til neste forsendelse, så nå håper jeg mine piller rekker til nye kommer i postkassa).
Men i dag har jeg hatt bedre energi enn på lenge. Har ryddet og gjort rent i huset, vasket og reparert klær. xx6 Lenge siden jeg orket gjøre så mye.
Er dog spent på hvordan formen blir i morgen. God helg til alle! hjerte1
-
Kære Akas:)
Hvor dejligt med alt det du har nået i dag, håber formen holder:D
De dage jeg har forsøgt at tage mere hc pga sygdom eller andet, er jeg bare blevet mere træt... Så måske man kan blive træt af for meget hc?
Håber du får en lige så energifyldt søndag:) og mandag... Og tirsdag... Og onsdag... :D
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Honeyhob
Håber du får en lige så energifyldt søndag:) og mandag... Og tirsdag... Og onsdag... :D
Takk, Honeyhob! hjerte1
Håper det samme for deg! kram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
akas
Er ganske forbauset nå. Har de siste to dagene gått ned til 12,5 mg hydrokortison av en ren nødvendighet. (Det tok lang tid å få klarert betalingen til neste forsendelse, så nå håper jeg mine piller rekker til nye kommer i postkassa).
Men i dag har jeg hatt bedre energi enn på lenge. Har ryddet og gjort rent i huset, vasket og reparert klær. xx6 Lenge siden jeg orket gjøre så mye.
Er dog spent på hvordan formen blir i morgen. God helg til alle! hjerte1
Merkelig! Hadde ganske bra energi i går også, og det ser ut til å fortsette i dag. Står fortsatt på 12,5 mg hydrokortison. Så nå kommer jeg til å ta den dosen en stund framover (selv om ny forsendelse kom i dag xx7). Er litt nysgjerrig på hva som vil skje. :wink:
-
vink11
De siste ukene har jeg jobbet som lærer i en andreklasse. Ble bedt om å gå fra jobben i barnehagen for å ta et langt vikariat. Det har vært kjekt å være i skolen igjen, men jeg har savnet felles-skapet med mine vidunderlige kollegaer i barnehagen og de deilige barna der.
Jeg har vært litt "nede" de siste ukene. En sånn generell deppa følelse. Derfor har jeg stort sett bare lest på forumet. For hva har lille jeg å bidra med? Ikke leser jeg stort annet om sykdommen enn det som skrives her, og ikke er det noe spesielt med min sykdomshistorie heller. :|
Men i dag har jeg gått en lang tur. Jada, jeg ble andpusten. Og beina var trøtte, og jeg kommer sikkert til å merke det i flere dager. Men det var godt!!! Sola skinte, snøen er nesten borte, krokusen blomstret i sørhellingene, fuglene kvitret, hakkespetten trommet og jeg så vårens første sitronsommerfugl! Og til påske skal jeg til Norge. xx6
Så nå skriver jeg likevel! Sola varmer og bærer bud dager med påfyll av D-vitaminer. Livet er bra, tross alt, og Marit Bjørgen vinner i dette nu i Falun!
norsk1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
akas
Derfor har jeg stort sett bare lest på forumet. For hva har lille jeg å bidra med? Ikke leser jeg stort annet om sykdommen enn det som skrives her, og ikke er det noe spesielt med min sykdomshistorie heller. :|
Dette forum er til for at samle erfaringer og dem har du masser af, gode og mindre gode, Akas. De er guldværd, dine erfaringer, alle dine erfaringer. Tak skal du have, du gennemført gode menneske, selv en stærk modgang ikke kunne forringe eller forbitre. Vi sætter en høj pris på alt du vil dele med netstedet her, og håber du vil fortsætte med det. xx4
-
-
Nå behøver jeg litt hjelp igjen help1
Har fulgt mange medlemmers erfaring, og har redusert min "vinter-dose" thyroid på 185mg til ca 135. Jeg tenkte at da kanskje jeg skulle redusere hydrokortisonen også, så jeg gikk ned til 10mg daglig (fra 12,5).
Men nå har jeg fått ødemer. Store merker etter strømpestrikkene etc. Og fingrene er svulne og stive. Og vekten har steget 2 kg (og det er IKKE påskematen :?).
Andre symptom: Hjertebank om kvelden, og svetting (spesielt om natten).
Så hva tror dere erfarne? For lite/mye hydrokortison? Eller for lite/mye thyroid? Er takknemlig for innspill kaer1
-
Kanskje du har gått ned for mye, og for fort?
Og selv om du kanskje har behov for en sommer- og vinterdose på thyroid, kan det hende at du ikke skal gå ned på hydrokortison akkurat nå?
Jeg har selv akkurat gått på en minismell, gikk for fort og for langt ned på begge. Har nå gått tilbake til en litt høyere dosering, og tar det langsomt, langsomt derfra.
Jeg sliter også med ødemer. Skal ta det opp med legen min. Vet Anisa har skrevet noe om ødemer engang, og anbefalt salt som hjelpemiddel. Jeg pleier alltid å hovne opp i fingrene når det er varmt.
Så kanskje bør du forsøke å gå opp igjen, se om det roer seg, hvile der en stund og eventuelt trappe langsomt ned om det kjennes rett?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Kanskje du har gått ned for mye, og for fort?
Og selv om du kanskje har behov for en sommer- og vinterdose på thyroid, kan det hende at du ikke skal gå ned på hydrokortison akkurat nå?
Takk for svar! kram1
Tror ikke jeg har gått ned for mye og fort, men det var nok ikke lurt å gå ned på begge samtidig. Kanskje jeg ikke har behov for å endre tyroid-doseringen om sommeren? Gjør alle dere andre det?
Jeg forsøker gå opp igjen på begge, og så trappe ned LANGSOMT på hydrokortisonen etterpå.
Takk for tipset om salt. Har lest det, men du vet: denne hypo-hukommelsen! :oops:
-
Jeg tror du må opp i HC dose. Tror ikke det er en god ide å hoppe ned i dose på begge deler samtidig. Stoffskiftet er en langsom prosess. Full effekt av en dose endring vil ikke være godt synlig før etter minst 6 uker. Først da kunne det være aktuelt for deg å prøve å senke HC dosen. Dette vet vi, men i likhet med legene tror vi det er ufarlig å gå ned i dose kontra det å øke en dose...
-
Takk! Jeg lover å prøve å huske å bare ta en forandring om gangen. :) kys1
-
Mine erfaringer er at jeg varierer HC mellom 10 og 12, 5 etter dagsformen. Noen dager kjennes det som at jeg bare må ha 5 mg om morgenen- andre dager kan jeg klare meg med 2,5.
Erfa varierer jeg også mellom 3 og 3,5 grain, og det føles stadig mer naturlig å ligge rundt 3 grain. Før påske lå jeg nesten uten unntak på 3, 5 grain, så noe har nok våren påvirket stoffskiftet mitt også. En stund ble jeg litt overivrig og tenkte at jeg kanskje kunne "slippe" med et par grain, ned til 2- tallet. Det tror jeg ikke vil funke. Har STTM's ord i bakhodet om at standard dose er 3-5 grain, og jeg ser også på verdiene mine at de vil bli for lave da.
Ellers har jeg også litt ødemer. Så om noen finner en løsning på det, er jeg takknemlig:wink: Trodde t3 ville fjerne ødemene, men den gang ei (noe har det vel tatt da). Jeg vet imidlertid at HC gir meg litt vannansamling. Etter bare noen dager på hc merket jeg at ringene mine ble trange, og det sitter i ennå.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Mine erfaringer er at jeg varierer HC mellom 10 og 12, 5 etter dagsformen.
Erfa varierer jeg også mellom 3 og 3,5 grain, og det føles stadig mer naturlig å ligge rundt 3 grain.
Ellers har jeg også litt ødemer....Jeg vet imidlertid at HC gir meg litt vannansamling. Etter bare noen dager på hc merket jeg at ringene mine ble trange, og det sitter i ennå.
Takk for svar, BeritM. Og vet du: Jeg tror du har rett. Det føles naturlig at vi behøver en varierende dose (innenfor visse grenser?). Jeg skal forsøke å "lytte" mere etter hva kroppen sier at den trenger. Da fortsetter jeg der jeg er nå, og øker dosen de dagene jeg har behov for det. Tror det passer meg!
Når det gjelder ødemer, så er det ikke ofte jeg har hatt det. Og jeg fikk ikke mere da jeg begynte på hydrokortison. Men jeg får se om salt vil hjelpe nå. Antar at det er vann som har gitt vektøkningen.