Stoffskiftemedisinen din skal virke både på vekta og den basale kroppstemperaturen. Gjør den ikke det, så bytt thyroxintype.
Printable View
Stoffskiftemedisinen din skal virke både på vekta og den basale kroppstemperaturen. Gjør den ikke det, så bytt thyroxintype.
Jeg har ikke hatt struma, men har hatt symptomer på lavt stoffskifte helt siden puberteten. Prøvesvarene har vært innenfor normalen helt til for 1,5 år siden. Da fikk jeg ENDELIG lov til å begynne med levaxin. Legen min fortalte meg i lang tid før jeg ble "syk nok" til å begynne på medisin at jeg ville få lavt stoffskifte.Sitat:
Opprinnelig skrevet av ella
Er bare 23 år, og har ennå ikke klart å fullføre videregående skole pga sykdommen. Går på attføring, men kommer jo ingen vei med det så lenge jeg er syk. Legen min mener at symptomene mine er psykisk, noe jeg ikke kan fatte. Prøvesvarene er innenfor normalen nå, men jeg føler meg ikke bedre. Tvert imot. Jeg er verre nå enn jeg var når jeg startet på Levaxin.
Har også vært hos en indremedisiner, men han fortalte meg det samme.
Er veldig fortvilet og bruker ALT for mye av min dyrebare energi til å bekymre meg over at ting ikke blir bedre og at jeg ikke blir tatt på alvor.
Dette er vel den eneste sykdommen som legene innbiller seg at det er formålstjenlig å gå ubehandlet så lenge som mulig.
Hva kommer det av ?
Jeg tror det kommer av at noen pasinter ikke har noen symptomer enda TSH er på 8 og 10.
De diskuterer når de bør starte behandling.
De hopper over det faktum at mange med en TSH på 2,5 og 3 har symptomer, det kommer liksom ikke av hypothyreose.
O'Reilly i bjm skreiver om TSH som åpenbart er ikke pålitelig i artikkelen Thyroid function tests-time for a reasessment om dette temaet. Noen har til og med en TSH på 80 uten symptomer sier han. www.bmj.com
Se også nyhetene på www.thyroidmanager.org om striden om subklinisk hypothyreose.
Til alt overmål viser det seg at man lager uvirksom TSH om natten, og at høy TSH ofte er uvirksom.
Så man baserer seg på måling av et uvirksomt stoff. Det skal lite av det virksomme TSH til for at det skal virke.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...t_uids=7673415
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...t_uids=1366242
Grunnen til at de tok i bruk TSH synes å være at de dengang ennå ikke hadde frit T4 og fritt T3 tester, bare TT4 og TT3 og THBR (binding rate, de heter fremdeles feilaktig t3 uptake ) som er thyroglobulinavhengige.
I danmark brukes ofte disse gammelmodige tester, ifølge en som postet her en stund siden. De er ehlt forgapt i TSH der, det kommer vel av at de var delaktige i utviklingen av TSH testen degang.
nora
Hei!
Etter at jeg fikk diagnosen på mitt lave stoffskifte (2001) og begynnte på Levaxin, så gikk jeg med ganske mye på bare ett år. (ca 16 kg) Jeg var såååå lykkelig :D Men så snudde alt, også tallskiva på vekta... :cry: Sakte men sikkert så krabbet den litt oppover igjen. (6-7 kg.) Jeg sliter med å gå ned i vekt igjen. Trening og et sunnere kosthold har ikke hjulpet. Det er så fortvilende. Å snakke med fastlegen om dette er håpløst :evil: Legen sier "spis mindre og tren mer..." Jeg blir så forb****
Jeg har aldrig brukt noe annet enn Levaxin.
Det er en del som har gått ned i vekt på thyroid.about.com forumet etter at de prøvde å splitte opp dosen sin til 2x daglig.
Interessant.
http://forums.about.com/ab-thyroid/messages?msg=67834.1
nora
Hei
Jeg tar dosen delt på 2 gang pr dag. Først 1.5 grain Armour på morningen når jeg står opp. Også 1 grain Armour og 25 mcg Levaxin på ettermiddagen.
Fikk beskjed av legen å dele dosen på 2.
Jeg har lagt på meg rundt 12 kg siden jeg begynte med Levaxin for snart et år siden, og vekta går fortsatt opp. :(
Har nå delt opp dosen i 2, og håper det kan hjelpe. Ikke så greit når man ikke greier å trimme særlig mye heller.
Men jeg vil anbefale å kutte ned på karbohydrater allikevel.
De rapporterer om bra resultater på lavkarbo-dietter.
Till på Atkins, noen må til og med ned til 40 karbohydrater om dagen.
Funker forreseten ikke hvis man ikke spiser en del grønnsaker sier noen.
Så egg, fisk, rømme, speilegg og grønnsaker og fet ost kan man fråtse i på Atkins og man blir mindre sulten.
(det er vel det som heter "maule" på norsk? Å ikke spise de hellige potetene? Og brødskiven under pålegget?)
nora
Hei hei alle sammen.
Det går fremdeles bra med meg og formen - tar fremdeles samme mengde Armour og en liten dose Levaxin 2 ganger om dagen. Tar Melatonin og sover godt. Faktisk 7-8 timer natta - og er hvil på morningen. Det er så fantastisk!! Hælen er ikke så god - tar sjokkbølgebehandling - og det virker som det bedres ei stund. Skal ha noen ukers opphold nu etter 3 behandlinger. Men...jeg var på apoteket og kjøpte Orudis gele - den virker faktisk ganske godt. Takk Finn - tror det var du som tipset om det. Så klarer jeg i det minste gå litt når det er som verst.
Ellers har jeg fått meg en bihulebetennelse - ikke noe særlig i denne (herlige) varmen. Og eksemen på arman er tilbake - men...jeg har det bra ellers :D
Det jeg egentlig ville - var å ønske dere alle sammen en riktig GOD SOMMER!!
Ha en fin solskinnsdag.
Hvor fikk du melatonin?
Hei Nora. Her får du Melatonin
http://www.h-by-m.com/
tlf i Norge: 67 10 67 10
Det var koselig med en sommerhilsen - riktig god sommer til deg også, ella! :D
Hei
Jeg fikk resept på Melatonin hos Balder.
Det er kjempe-effektivt og fungerer godt for meg. Tar det hver kveld en times tid før jeg legger meg.
Hei Ella :) Hvor stor dose med Melatonin tar du? Jeg fikk noen til å handle for meg når de var i USA. Hver tablett inneholder 3 mg. Står på at man skal ta en tablett pr dag/kveld, men jeg synes ikke det hjelper stort. Vet du om det er ok eller farlig å ta mer? Hvor stor dose tar du? Takker for svar. :?:
Hei Yvette
Ja i USA selges Melatonin på helsekost.
Jeg tar 3 tabl a 3mg hver kveld - dette i samråd med lege. Starta med en. Legen skrev ut resept på 5mg til meg - det kunne ikke apoteket få fatt i. Dvs de kunne kanskje bestille fra utlandet men det kom til å bli dyrt. Ergo endte jeg opp med de dem hadde.
Jeg kan ikke anbefale noen dose - kan bare snakke ut fra meg selv og mine erfaringer.
Hei hei
Liten nedtur for tiden. Neglene er blitt sprø og revner/sprekker hele tia, eksemet er kommet tilbake på armen - har og fått litt nederst på foten også, håret er tørt. Svimmelheten er også kommet litt igjen... Lurer på hva som skjer....håper inderlig ikke formen forverrer seg. Har hatt det ganske bra ei god stund. Tar 2.5 grain armour, 0.25 mcg levaxin pr dag - har gjort det siden 28.april. Store doser omega 3, melatonin på kveldene. Sover godt ihvertfall - bank i bordet. Har ikke tatt L-glutamin på ei god stund, kan det være at kroppen ikke tar opp næring kanskje......slik det var før. Har ikke mer VM2000 igjen heller - så det har og vært opphold ei stund med det og. Skal på Balder på fredag - kanskje det vises på blodprøvene...sliten er jeg.
Huff, det ble syting her....måtte bare skrive det litt av meg. :?
Det er synd når det har gått bra så lenge, og så føler en seg dårligere igjen. Jeg har også hatt en slik periode siden i sommer. Jeg tror kanskje vi må være ekstra påpasselig med kosttilskudd. Jeg har ikke tatt noe på et halvår, og tror det kan være med på å gjøre formen dårligere. Tok stor dose omega 3, multivitamin og ekstra c-vitamin og magnesium/kalsium.Synd dette, vi må bruke penger på medisin som vi ikke får refundert, og så må vi passe på å ta dyre kosttilskudd også. Regner med at VM2000 er et kosttilskudd?
Jeg har nå rotet meg til å få tatt blodprøver. Formen er elendig for tiden, og en forkjølelse vil ikke slippe taket. Måtte bare ut og ta blodprøver likevel, selv om det kan påvirke resultatet litt. Jag vurderer å be om å få litt Levaxin i tillegg, siden jeg ikke føler meg bedre ved å øke Armour. Du har brukt samme dosen lenge, mulig du bare trenger en bitteliten justering? Det virker som om kroppen min må ha små justeringer i dosen og kostilskudd for å være fornøyd.
Hei Marge
Ja jeg tenkte på om det er mangel på kosttilskuddet. Eller kanskje det kunne være at kroppen ikke tar opp næring igjen...verste er at svimmelheta er tilbake for fullt - går helt rundt i hodet på meg til tider :D
får høre hva Omdal sier på fredag.
Ja det går med utrolig mye penger til helsekostprodukter og medisiner. Man har liksom "feil" sykdom til å få dekket noe.
Jeg kjente meg utrolig bra når jeg begynte med Armour og hadde tatt det i en mnd eller litt mer. Men samtidig gikk jeg på Atkins-dietten. Den anbefaler mye forskjellige kosttilskudd, og jeg var flink og tok alt sammen. Var veldig fokusert på det.
Etter hvert glir sånt ut. Jeg gikk ned 17 kilo og datt av dietten. Heldigvis har jeg ikke gått opp igjen, takker Armour for det. Men det er tungt å starte på nytt igjen. Jeg tror Atkins-dietten og kosttilskudd var veldig positivt i kombinasjon med stoffskiftemedisin.
Ulempen er at det er dyrt og tungvint. Sammenlign prisen på en Toro-pose og en pakke familiedeig med rent kjøtt og friske grønnsaker. Og den ekstra tiden det tar. Alt sånt halvfabrikata inneholder mye karbohydrater. Jeg har en jobb hvor jeg ikke kan lage middag hver dag. Og en mann som er flink til å lage mat - så lenge han slipper å gjøre det fra bunnen av. Toro er hans beste venn. Kokkekurs var kanskje en ide?
En klarer å få til alt, så lenge en er skikkelig motivert. Det er kanskje motivasjonen min som er blitt dårligere? Føler noen ganger at dette er en kamp som stadig fortsetter, og at trettheten/dårligere form står klar og venter straks en senker forsvaret litt. :(
Jeg spiser salat flere ganger i uken, og prøver å unngå sukker. Men det er nok karbo i mye annet jeg spiser. Så jeg får kaste innpå en del kosttilskudd igjen, og se om det får opp formen litt. Drømmen er å vinne en slump penger og dra på et spa med lavkarbomat og pleie seg selv litt.
Jepp, pokkers sykdom dette her...
Hei!
Hva slags eksem er det du er plaget av? Jeg har hatt det samme problemet. Jeg har det ikke nå men har hatt det i perioder. En gang halvveis rundt halsen. Først var det tørt og senere illrødt. Så etterhvert ble jeg veldig tørr og sår rundt øynene. Trodde det var sminken, så jeg sluttet å sminke meg. Gikk ikke bort selv med kremer. Svei som bare det. Så forvant det etter en lang stund. Legene hadde ingen svar. Har hatt utbrudd rundt øynene men ikke halsen. omsider gikk jeg til hudlege og ble testet for alt. Reagerte ikke på noe kosmetisk. Konklusjonen ble "stress eksem" og resept på en krem som kostet 300 kr. (Elidel)
Hvilke kosttilskudd anbefaler du ved atkins?
Jeg mener å huske at man trenger en del kalk da.
Jeanette - jeg fikk tips om A-krem fra apoteket her på forumet etter at jeg postet at jeg var plaget av eksem/tørr hud på halsen. Jeg har også litt langs munnvikene. Og denne kremen er den beste jeg har prøvd, og jeg har vært innom "alle" andre kremer på apoteket! Forstår ikke hvorfor de ikke tipset meg om denne :evil: Har også fått utskrevet kremer på resept, men helt ubrukbare. Jeg er litt plaget ennå, men MYE bedre og jeg håper det skal gå bort etter hvert :) Anbefales!
Jeg tok dette:
1 super supplemental (mulitvitamin/mineral)
4 pikasol (omega 3)
1 mega b stress
6 Cal-Mag citrate
2 kaleroid
2 bio-C 750 mg
Kaleroid kjøpte jeg på apoteket. Det er det viktigste ved Atkins. Resten er typisk helsekost. Det er dette jeg kom fram til etter å ha lest hva Atkins anbefaler. Han selger egne kosttilskudd, men jeg ville ikke bestille det fra USA. Dyr frakt. :o
Jeg har tatt dette noen dager, minus kaleroid og Cal-Mag. Og Chisandra i tillegg, for å prøve å komme litt ovenpå igjen. Jeg synes Chisandra virker mer oppkvikkende enn Rosenrot, som jeg blir dårlig av.
Skal bestille 5-HTP når jeg får lønn den 12.
http://www.dnavitamins.co.uk/product...aminoacids.htm
Yvette skrev om den i et annet innlegg. Har tenkt å se om den virker fint for meg også.
I dag var jeg dårligere igjen. Tok kosttilskuddene før jeg dro på jobb om ettermiddagen. Var helt utafor til seks-sjutiden. Da begynte jeg å føle meg bedre :) . Det var første dagen jeg tok Chisandra i dag. :idea: Endelig litt bedre form, sånn 85% av en bra dag!
hei Jeanette
det er som røde små "vannblemmer" og klør noe innmari. Har hatt det på armen rett nedenfor albuen. Trudde kanskje det kom av krykkene - at de gnissa mot armen og at det derfor ble en slags irritasjon....men det er ikke det. Kan komme selv om jeg ikke bruker krykker. Har nu fått det nederst på ene foten litt opp for ankelen. Jeg smører og smører med krem. Forsvinner etter 7-10 dager. Borte ei stund også blusser det opp igjen. Det på armen har vært borte ei lang stund før det blusset opp igjen - trodde kanskje det var de store dosene med Omega 3 som hjalp.....den gang ei. Vel, får vel høre imorgo hva Omdal sier - om det evt vises noen mangler på blodprøvene.
Noe skal man vel plages med :D
A-krem anbefales virkelig ! Tror det var jeg som tipset Yvette om den. Kan ikke få skrytt nok av den altså, den er virkelig verdt å prøve. Den koster mellom 149,- og 159,- alt ettersom hvilket apotek man er på.
Er man innom sverige, så selges den på helsekosten til ca halve prisen....
Hei hei
Var på Balderklinikken i går.
Stoffskifteprøvene S-fritt T4 - 19.3,
S-TSH - 0.02,
TSH-reseptorer as - 0.02
Føler meg ganske bra med disse målingene.
Ellers er det mangel på D-vit. Så det blir litt nye helsekostprodukter igjen. Skal bruke ganske mye for å få magen i orden igjen. Skal også ta prøve for kvikksølv - har jo ihjelplomberte jeksler fra jeg var barn, ikke uvanlig på den tia. Litt spent på det.
Ny omgang med B12 sprøyter, selv om den er fin på prøvene kan det være for lite.
Så kort fortalt var det mitt besøk på Balder. :D
Bare for å tyte mer om denne hårmineralanalysen min, men der står det at Selen reduserer kvikksølv. Og det ser ut til å stemme faktisk - enten man tror dette er humbug eller ikke. Er ikke sikker selv. Men jeg har spist Selen i tiden mellom 1. og 2. analyse, og det ser ut som om selenet har dradd kvikksølvet ut av kroppen og inn i håret.
Spiser du Selen ella? Det er uansett foreslått her på forumet.
Hei
Jeg brukte selen før - men har ikke brukt det siden tidligere i sommer. Hadde tenkt og høre her på forumet - syns jeg husket noe ang at det var lurt å bruke det. Nivået mitt var ved forrige måling (26.mai) 1.7 - ref 0,6-1,8, fikk da beskjed at jeg kunne slutte med det....
ser det står lenger ned på sia ang selen - skal lese det...hukommelsen er ikke helt god :D
Selen trengs til omvandlig av t4 til T3.
Dessuten senker det antistoffene.
Hei. Lenge sia jeg har vært her.
Fikk meg også en overraskelse på lørdag da jeg skulle bestille Armour ...og fikk beskjed om at det kunne være leveringsvansker. De skulle undersøke og ringe meg etter helga...hørte ikke noe fra dem, så jeg ringte og purra på - fikk da beskjed om at de ikke fikk tak i - og visste ikke når det evt kom til å bli på markedet igjen. Jeg tok mine siste Armour idag...så dette kan bli spennende. help1
Kun Levaxin er ikke nok for meg.
Har ringt Balderklinikken - og håper ny resept kommer snart. Spent på hva jeg får som et alternativ, og hvor lang tid det tar å få det.
Noen som vet hvorfor det er tomt på verdensbasis - og hvilket stoff det er tomt for? To tanker som slår meg (og dette er bare tanker jeg har)- gris og svineinfluensa...tør de ikke bruke noe fra grisen i disse tider, eller mangel på gris pga mye nedslaktning?? ..eller er det et stoff i Armour som nu brukes i svineinfluensavaksinen?? Who knows....
Har nok ikke noe med grisen å gjøre i det heletatt.
Mangel på råvarer ?
Bare tull det iallfall - hvor. Er jo griser over alt, og det eksisterer ikke noen nedslakting ut over det vanlige.
Og svineinfluensaen er vel bare et valgt navn. For å skape sympati for putte en milliard i lomma på vaksineindustrien ?
Og infuensa har grisen periodevis hatt i årtusener, også siden 1860 da Tyroidet så dagens lys. Uten at noe menneske er smittet.
Grisen har ingen kjente sykdommer som smitter til mennesket.
Det er jo omvendt - det er mennesket som smitter grisen.
Mattilsynet uttalte på Tv at man ikkekunne bli smittet av å spise svinekjøtt.
Produksjonsmetoden dagens Thyroid bruker, fjerner allt vev slik at det bare er hormoner igjen av kjertelen.
Så det er bare å tygge ivei - om du får tak i noe.
Krisen skyldes helt andre ting - som helespolitikk i USA og politisk inngåtte avtaler i EU som nettopp er begynt å virke.
Det Kanada/Belgia produktet ERFA Thyroid skal visstnok komme snart, så kanskje du kan få resept på det ?
Neida, jeg er ikke skeptisk til å bruke Armour - (og svinekjøtt spiser jeg med god samvittighet, er glad i det :D .
Men hvem skulle vel tro at det brått skulle ta slutt med medisin - har ikke streifet tankene mine engang..så det var et lite sjokk å få vite at det var leveringsvansker. Man gjør seg noen tanker..
Er det noen bivirkninger ved å slutte brått med Armour - noen erfaring med det? Bruker 2 grain om dagen (120mg).
Brukte 2.5g frem til i vår. Etter blodprøvetaking fikk jeg beskjed om å trappe ned til 2...tror det var pga TSH. Tar i tillegg 1 Levaxin.
Bruker også 2 stk D-vit á 1000 IU pr dag.
Grisen er et usedvanlig GODT dyr :)
Du mixer ja, da ville jeg vel endret litt på mixen før det ble heeelt tomt for Armour. Økt Levaxinen og senket Armour dosen.
Da varer jo Armouren lenger.
er det 100µgLev+2G Armour så er det jo 176µg T4 du bruker nå
I 1,5Lev + 1G Armour er det 188µg T4
I 1,25Lev+ 1G Armour er det 163µg T4
En av disse kunne kanskje brukes som passende "nød-dosering"?
Så er det jo DU som bestemmer da ella :)
Jeg mener bare at hvis du syntes dosen er ålreit, så skal du bare smikke dem på snuta som prøver på å endre den !
Ingen vet hvordan DU har det - heller ikke legen ! Denne sammenlikner dine blodprøver mot en statistikk laget på friske mennesker - ikke mot det som er best for deg, for det vet......
du best selv.
Mornings.
Jeg bruker bare 50iu levaxin - det var det lille ekstra som skulle til (i tillegg til Armour) for å bli helt kvitt "frossenheten".
Armour er jeg helt tom for....så dette kan jo bli "spennende" fremover.
Siste måling TSH var <0.01 Mener det var derfor jeg skulle kutte ned til 2g....(selv om jeg følte meg bra på 2.5. men men...nytter ikke spekulere nu lenger) - venter på ny resept på ett eller annet alternativ til Armour....
Kommer tilbake her når jeg har fått vite hva alternativet er.:wink:
Ha en fin dag alle sammen.
Hei ella.
"Siste måling TSH var <0.01 Mener det var derfor jeg skulle kutte ned til 2g...."
Nei - absolutt ikke. TSH kan ikke brukes til å styre dosen etter !
Det er jo DU, og hvordan du føler det som skal avgjøre i dosespørsmålet.
Så er det greitt at man i faglige miljøer vil ha en viss kontroll med - for dem ukjente menneskers stoffskiftesituasjon. De må gjerne ta alle de prøver de vil, og råd må de også gjerne gi - men skal bare avholde seg fra å overprøve min dosering.
Jeg bestemmer !
Så trodde jeg at "Tar i tillegg 1 Levaxin" betydde 100 µg - men det betyr altså 50µg ?
Da blir doseregninga litt endret :
Du brukte 2,5µgArmour+ 50µgLev = 145µg T4.
Nå som du er tom for Armour vil det være naturlig for deg å sikte deg inn på en dose på 150µg Lev.
Det kan tenkes at den skal være høyere, for denne dosen skal jo også levere den T3 som var i Armour.
Nu er jeg veldig frossen..og det er meeeget lenge sia sist - lurer på om det er forkjølelse på gang, eller om det er pga at jeg måtte slutte med (tom for) Armour Th. Har økt Levaxin i noen dager, men har egentlig liten tro på den, sia jeg forsøkte med kun Levaxin (uten noen virkning) før jeg for endel år sia fikk Armour.
Virker som termostaten er litt løpsk her. :)
Venter fremdeles på en ny rspt med ett eller anna alternativ...
Det er jo en fortvia situasjon da !
For mitt vedkommende er jeg ikke itvil om at Det var Levaxinen som gjorde meg frossen. Ble jo bra med en gang på Armour.
Får inderlig håpe at ett eller annet kommer på lager snart - ellers får vi gå på skalteriet å kjøpe grisekjertler, skjære dem i passe biter .........
hehe, ja kanskje det n´Finn, man må ta turen og handle grisekjertler.
Jeg fikk forøvrig ny resept idag xx9, på Thyroid - produsent Erfa Canada. legen la ved et skriv hvor det står at det er ventetid, men apoteket skal klare å skaffe dette preparatet. Da er det bare å ta turen til apoteket og sette i gang prosessen. Kjempeglad jeg nu - spent på hvor lang tid dette tar...