Her var det mye å ta tak i.
Jeg deler forsåvidt ingen av de logiske rekker som her fremføres.
"Der er altså forskel i graden af fysisk/psykisk velbefindende, om man har anti-TPO på 10, 200, 1500 eller 20000, ikk`?"
Men det er det jo ikke Anisa.
Anti-TPO er en test som tilbyr et visst regime som gjelder for denne testen. Man kan ikke tolke den utover disse rammer.
10% av de testen viser positivt resultat på utvikler aldri hypothyreose.
"Ingen" av disse klager over at de får det dårligere når antistoffene øker.
Testresultatet reflekterer ikke alvoret i sykdommen.
En med 100 kan få ødelagt sin kjertel før en med 1000.
Medisinere sier også at man ikke merker antistoffene, men effekten av dem. (at stoffskiftet reduseres)
Jeg har ingen antistoffer som denne testen er følsom for, men jeg går ut fra at jeg opplever sykdommen på samme måte som om jeg ville hatt dem.
Jeg har opplevd at leger ikke vet at det er forskjell på tolking av anti-TPO og TRAS - som jo reflekterer alvorlighet og brukes til å følge behandlingsresultatet.
Så skal man ikke utelukke at noen føler seg verre hvis antistoffene øker.
Man kan utvikle overfølsomhet og allergi for nesten alle stoffer.
Hva er forskjellen når immunsystemet reagerer på pollen og på kjertlen ?
Så er det faktisk sånn at friske mennesker får økt sin anti-TPO verdi når de spiser visse matvarer. Mange studier viser dette.
http://www.endocrine-abstracts.org/e...a0014oc1.6.htm
Testen som i dag brukes for å avsløre Anti-TPO er ikke god.
Den er belemret med at den også reagerer på andre stoffer enn det vi vil den skal reagere på.
Derfor skal den ikke brukes slik at den alene avgjør om behandling bør igangsettes.
Til avat vil jeg jo bare si at hvis kjertlen din ikke virker og du er på full dose stoffskiftehormon og du heller ikke har hatt tendenser til at kjertlen vokser - trenger du ikke ta hensyn til om det er goitrogen mat du spiser.
Stuma har mange uavklarte årsaker - man kjenner ikke mekanismen fullt ut, men vet noe om hva som kan forårsake det. Og dette vil jo gjelde de som er i faresonen, noe man ikke er istand til å avklare.