mange kvinner har hatt lavt stoffskifte og født friske barn.
Men det er større risiko for fostre når mor har lavt stoffskifte, og det er typisk å slite med infertilitet også.
Printable View
Da har jeg vært hos min lege igjen. :roll:
Han konstaterte at også de siste blodprøvene viste at jeg var i grenseland for lavt stoffskifte og ga meg resept på 100mg levaxin (? var det det det het?) med en gang. (Han sa det var det de fleste iallefall måtte ha, men er det heftig å starte på så høy dose med en gang?))
Jeg hadde TSH på 4,2 (ifølge legen burde det ligge på 1.5?) og T4 på 12.2 (han sa det burde ligge over 12?). Glemte igjen å få utskrift av alle prøvene som ble tatt desp1
Jeg ble også henvist til ultralyd for sjekk av skjoldbrukskjertelen - føler jo hele tiden at jeg har noe ihalsen, i tillegg til at jeg er hoven. Fikk time neste onsdag, så får bare smøre meg med tålmodighet.
Jeg har vært sykemeldt 50 % de siste ukene, skal prøve å jobbe 75 % de to neste ukene. Føler meg egentlig bedre enn på lenge, men det kan jo ha sammenheng med at astmaen min har bedret seg enormt de siste ukene. (Var ende i 43 % lungekapasitet). Var på sykehuset på mandag og fikk nye astma medisiner også - så nå ser alt lysere ut:mrgreen:
Jeg mener jo at man bør undersøkes veldig nøye før man setter igang med Levaxin.
TSH og fT4 prøvene dine er jo slik at de viser at du har lavt stoffskifte.
Behandlingstrengende lavt.
Men vilken behandling ?
Det sier ikke tallne noe om.
Hvis du feks kunen vise til at du har antistoffer mot kjertlen (positiv anti-TPO prøve) Er det ikke noen vei utenom levaxinbehandling.
Ved fravær av antistoffer bør man søke å finne årsaken - det finnes kurerbare årsaker.
Det finnes også tilfeller uten antistoffer som ikke er kurerbare. Da sentrale typer.
Så det mener jeg er en spesialistoppgave.
Uten at jeg har sånn kjempetro på spesialistene.....
:pHei evigoptimist!
Du skrev følgende:
Da har jeg vært hos min lege igjen. Han konstaterte at også de siste blodprøvene viste at jeg var i grenseland for lavt stoffskifte og ga meg resept på 100mg levaxin (? var det det det het?) med en gang. (Han sa det var det de fleste iallefall måtte ha, men er det heftig å starte på så høy dose med en gang?)
(siter-knappen fungerte ikke- fikk ikke "blå" bakgrunn" så jeg måtte lage et slags sitat selv... )
Det er tydelig at legene jobber litt forskjellig når det gjelder dosering av Levaxin og en evt. forsiktig opptrapping.
Jeg synes det høres mye ut å starte på 100 mcg per dag med en gang. Selv fikk jeg diagnosen lavt stoffskifte for 10 dager siden, med en TSH på 12,24 og FT4 på 9 er jeg absolutt ikke i det man kaller "grenseland" - men legen mente det uansett var best å begynne forsiktig med doseringen av Levaxin, han sa det kunne være farlig (?) å få for høy dose med en gang. Jeg fikk resept på tabletter på 75 mcg, som jeg skulle ta 1/2 tablett av 10 første dagene og deretter 1 tablett om dagen i ca 2 mndr. Deretter nye blodprøver og påfølgende legetime for å se hvordan vi bør fortsette, hvordan kroppen min reagerer osv.
Men som sagt - legene har forskjellige rutiner på dette og vi pasienter reagerer jo dessuten veldig individuelt på medisineringen - vi får bare begge to krysse fingrene og håpe at fortsettelsen blir bra for oss og at vi responderer godt på medisinen.
Er uansett "godt" å ha fått en forklaring på alle plagene jeg har hatt de siste årene, har nesten alle symptomene man kan ha på sykdommen.... Problemet er at jeg har nevnt mye av dette for legen tidligere, men bare en eller to ting av gangen - slik at verken han eller jeg så noen sammenheng. Dessuten bagatelliserte jeg vel selv symptomene lenge, for ikke å bli sett på som sytete og hypokonder.....! Men jeg har en fastlege som viser interesse både for meg og sykdommen min, og som har mange stoffskiftepasienter fra før. Så jeg føler meg i trygge hender.
Hej Atina (og andre). Siter-knappen fungerer, men det er du selv, med musen, der skal markere den tekst du vil redigere bort. Den tekst du vil beholde skal ikke blå-markeres. Læs mere i tråden Hvordan siterer jeg? vink11
Oi, håper min lege vet hva han gjør da.... rart at det er så ulik praksis på dosering i oppstarten..... Jeg spurte om bivirkninger, da svarte han at det egentlig ikke er en medisin - fordi det er et stoff som kroppen selv skulle ha produsert- hvis man mangler jern, tilfører man jern - så, det var sjeldent det var bivirkninger.....
Jeg skal tilbake og ta nye blodprøver i juni, da skulle vi evt justere dosen også. Har heldigivs ikke merket noe til hjertebank, eller andre ting foreløbig, så håper jeg går klar denne gangen! Har heller ikke merket noen særlig bedring av formen, men det er kanskje litt tidlig??
Fikk vite at jeg har lavt stoffskifte i forrige uke. Har fått Levaxin 100 ug pr dag. Ble også sendt til ultralyd for sjekk av skjoldbrukskjertelen fordi jeg lenge har følt at halsen er hoven (hevelsen har blitt mindre i vinter), mye slim og følelse av at det er noe der... (dette kan også være allergi/astma relatert, vanskelig å vite hva som er hva...)
Resultatene skal sendes til vurdering av min fastlege, men siden jeg spurte og grov fikk jeg vite litt likevel....
- Min skjoldbrukskjertel var mindre enn forventet
- Han kunne se tegn på at det har vært en betennelse i den,
- Han fant en liten knute (som han mente sannsynligvis ikke var noe "farlig", og at det nå vil være opp til min fastlege om det skal sjkkes videre).
Hmm - tror jeg er letta! Men, hva betyr det egentlig? Føler meg fortsatt litt grønn på dette. Har jeg forstått rett at mitt lave stoffskifte kommer av at skjoldbrukskjertelen har sluttet å produsere thyroxin, etter en betennelse?
Jeg har hatt to sterke kortison kurer i løpet av vinteren pga astma - kan dette ha ført til at betennelsen ga seg??
Hva skjer når man oppdager knuter? Er det vanlig å få det når det er betennelse i kjertelen?
Har mange spørsmsål, dere får bare unnskylde min uvitenhet...
Her er det ikke nødvendig å unnskylde uvitenhet - det er vel derfor vi skriver her ?
Så spør ivei med god samvittighet du.
Jeg kan ikke svare på alt, men tar sjansen på noe.
UL er en veldig grov undersøkelse, men viser iallfall størrelsen.
Jeg mener sintografi er bedre til knuter ?
Kjertelbetennelse er jo det som rammer flest. 90% sies det.
Denne årsakes jo av antistoffer og blodprøvene anti-TPO og TRAS brukes for dette. Hvis ikke disse gir sikkre svar, benyttes FNB (FinNålsBiopsi)
Knuter kan være kalde og varme. Noen er hormonprodusenter og produserer uten hjernens kontroll, er altså såkalt autonome.
Noen har liten kjertel, noen har større - jeg mener man ikke kan si at fordi kjertlen er liten så produserer den lite.
Det er likevel sånn at måten kjertlen regulerer sin produksjonsmengde på, er å endre størrelsen.
Styringshormonet TSH produseres av kontrollsenteret på basis av hvor mye fT4/fT3 det er i blodet. Høy TSH vil øke produksjon og kjertelvolum.
Kjertelbetennelser (Tyreoiditt/Hashimotos) ødelegger selve kjertelvevet. Man har ikke kurerende behandling for dette og lar bare betennelsen ødelegge kjertlen.
Jeg har likvel sett at man med blandet hell har sett at kortisonpreparater har hatt en viss kurativ virkning på betennelsen.
Såvidt jeg vet er det ikke kommet endelige resultater, enda det er flere år siden jeg leste om dette.
D-vitaminstatus har også en meget viktig funksjon i det autoimmune apparat.
Sjekk den.
Takk for svar n`Finn! Jeg spør og graver videre jeg....
Skal sjekke D vitamin statusen min! (Hvorfor er det viktig forresten?)
Må ringe legen imorgen og høre hva han tenker videre. Burde knuten sjekkes??
Hva er forskjell på varme og kalde knuter?
Det er vel at en kaller de aktive knutene for varme. Kalde knuter kan bare være en form kjertlen har, en liten bulk.
Om knuten bør sjekkes ytterligere avgjøres av plassering, størrelse og vidre utvikling av den. Er den under 1cm vil de nok avvente ?
Det er viktig at D-vitaminprøven (25-OH), som er "lagervaren" er høy. Det har svært mange viktige funksjoner - i stoffskifteprosessen og i infeksjonebekjempelse.
Så er vi jo utsatt for mangel "her på berget".