Sv: Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Siven
Heivink11
Det er en lettelse å endelig få diagnose, det husker jeg veldig godt.kram1
Hvor lang tid det tar før man merker bedring kommer an på hvor lenge man har hatt lavt og i tillegg så vil det ta tid å komme opp i riktig dose for det må jo gjøres gradvis. Jeg merket bedring ganske raskt, jeg tror det var etter ca 2 uker, det begynte med at jeg fikk noen lyse øyeblikk før det var tilbakefall igjen, så ble dosen økt også ble det noen lyse øyeblikk igjen og slik holdt jeg på i 1 år tror jeg før jeg ble mer stabil. Dette er imidlertid veldig individuelt etter det jeg har forstått.
Du spør om du er veldig syk eller litt syk medisinsk sett og da vet jeg ikke hva jeg skal si, det kommer vel an på hva ditt normale stoffskifte var før du ble syk, dette er individuelt. Jeg føler meg veldig dårlig når jeg har slike verdier som du hadde på siste prøvene, men jeg har hatt lavere FT4 (en gang ikke målbar) og da følte jeg meg halvdød. Man ER og føler seg syk med slike verdier som du hadde sist det er det ikke noe tvil om. Det er nok mange som kommer til legen og får diagnose når de ligger på ditt nivå.
I alle fall så kan det bare gå en vei nå, du blir bedrekram1
Forhåpentligvis så finner du mye info her og her kan du stille spørsmål etterhvert, ingen spørsmål er for dumme og her er mange flinke folkhjerte1
Lykke til!
Tusen takk, Siven!
Er kjempeglad for dette forumet - der er jo faktisk ganske enkelt helt enestående - man får jo svar på alt mulig.....
I tillegg liker jeg å skrive - så jeg ser ikke bort fra at jeg i perioder kommer til å være en gjenganger her inne....
Sv: Blir den ekstra vekta værende?
Hej Atina hjertflag1
Det gælder om, at uanset hvad man gør og gerne vil forsøge sig med, at man ikke glemmer at hypothyreose kan lægge visse begrænsninger på de måder/metoder, der angiveligt gerne skulle fungere for andre.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
minnie
Til slutt fikk jeg lov til å trappe opp til jeg fikk en normal forbrenning, og etter å ha trappet opp med 50 mcg i uken over lang lang tid har vekten plutselig gått nedover og formen oppover :D
Men ft4 og ft3 verdien gikk nedover etterhvert som jeg trappet opp på medisiner, så noe pussig er det....
Men svaret er NEI! Vekta blir ikke nødvendigvis værende! Men jeg trener mye og spiser aldri over 1000kcal om dagen. (før la jeg på meg av det)
For meg tok det altså 4 år, så vær tålmodig.
Når Minnie skriver "jeg lov til å trappe opp til jeg fikk en normal forbrenning" og så fortsætter Minnie med at skrive "jeg trener mye og spiser aldri over 1000kcal om dagen", hænger det ikke helt sammen. Når man har normal forbrænding, skal man kunne forbrænde langt mere end kun 1000 kcal om dagen. Forbrænding kan ikke være normal når kalorieindtaget skal holdes under 1000/dag.
1000 kcal om dagen for en voksen, længe nok, vil før eller senere, altid medføre atrofi af skjoldbruskkirtlen og det kan forklare at FT4 og FT3 falder hen ad vejen, trods doseøgning. En lavkaloriediæt er også en "motor" bag omdannelsen af T4 til rT3, dvs. det inaktive T3-hormon, kroppen bruger til at sætte sig selv i "sparemodus" - en mekanisme der i generationer er designet til overlevelse under f.eks. hungersnød.
En del mennesker på lavkaloriediæt kan meddele at de aldrig haft det så godt som efter at de er begyndt tælle kalorier til max. 1000 pr dag. De er ikke klar over, at det er kroppens hormonfeedback der forsøger at råde bod på underforsyningen med energi og andre kirtler kompenserer (med f.eks. cortisol, adrenalin m.m.) på denne tilstand indtil.... "sparemodus" også rammer dem og de også begynder at erstatte de aktive med de inaktive ("reverse") hormoner, hvilket kan føre til et sammenbrud af kroppens energiomsætning, der længe nok vedligeholdt = ikke er reversibel. Det er bl.a. grunden til, at anorektikere, hvis skjoldbruskkirtler er atrofieret "væk" som følge af næringsmangel, har alligevel meget svært ved at tage på i vægt, når denne barriere først er overskredet.
Lavkalorie- og fedtfattig kost er værst tænkelig for thyreoidea-syge. Jeg har skrevet om det bl.a. til Belle i tråden Blir ikke tatt seriøst til tross for at jeg mener blodprøvene skurrer og til Ingvild i tråden Lavt stoffskifte og Grete Roede, og så i min egen tråd Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ?.
Jeg har mistet mange nettvenner på (mine) advarsler mod lavkalorie- og fedtfattig kost til stofskiftesyge, og jeg er derfor godt klar over at denne "vinkel" på sagen er meget ømtålelig for mange mennesker.... der har svært ved at acceptere, at i visse tilfælde er viljestyrken alt andet end helsebringende. Godt nok efterlyses ofte videnskabelige beviser på alskens forslag, men når det kommer til stykket, er det "overbevisning" som vinder. Øv. opgiv1
Kjære Anisa.
Takk for informasjon. For meg er det ikke aktuelt med en lavkalori diett uansett - og 1000 kalorier per dag ville vært for lite - helt sikkert. For hvis jeg ikke spiser nok og regelmessig (dvs. minst hver 4. time) blir jeg fysisk syk - hodepine, kvalme, svimmel.
Har hatt det slik siden jeg var i tenårene - så jeg er veldig oppmerksom på å spise ofte. Jeg spiser vel ganske normalt vil jeg si - men ikke så store porsjoner kanskje. Synes også mat er godt - setter pris på et godt måltid enten det er hjemme eller på restaurant. Men er jeg mett stopper jeg - nok er nok liksom...
Ellers er jo dette sikkert veldig individuelt - det som passer for noen passer ikke nødvendigvis for andre.
Ellers skjønner jeg jo at jeg ikke har så mye å klage over vedr. vekta i forhold til mange andre - jeg blir nok sett på som slank av de som ikke vet hvordan jeg så ut før. Eller iallfall "normal" i kroppsfasongen. Overvekt er det absolutt ikke snakk om - men jeg trives ikke med den vekta jeg har nå.
For noen er sikkert en sånn lavkalori-diett som Minnie beskriver helt grei, men jeg synes det er bra at du belyser at det som er bra for enkelte kan være direkte farlig for andre.
Ønsker deg en fortsatt fin lørdag!
Til alle dere andre vil jeg bare si at jeg synes det er flott at folk kommer med forskjellige erfaringer - jeg lærer mye her inne jeg....! :-)
Jeg er enig i at 1000 om dagen ikke er mye, men det er mye bedre enn det var, og jeg skal derfor trappe opp gradvis videre på medisinene. Ft4 er bare på 12 så den skal nok mere opp. Så jeg er optimistisk til forbedring.
Når det gjelder å spise få kalorier og passe på at ernæringen er optimal, jfr the CR diet, 120 year diet som den også kalles er det bevist ved forskning at på denne dietten er man sunnest og lever lengst, men det er bare de færreste som klarer å holde seg til en slik streng diett.
Det er derfor den heter 120 year diet fordi man forventer å bli 120 år på den.
Men alle må jo finne frem til et matvareutvalg som passer for dem og ikke bli helt fanatiske og tro det finnes bare en riktig vei som passer alle.
xx9
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
minnie
Men alle må jo finne frem til et matvareutvalg som passer for dem og ikke bli helt fanatiske og tro det finnes bare en riktig vei som passer alle.
Så sant så sant - så lenge du gjør det som føles riktig for deg og ting går bedre er jo ingenting bedre enn det! Mine problemer er ikke (foreløpig iallfall - bank i bordet.....) så store at det skulle være nødvendig med en så drastisk diett - dessuten er jeg glad i god mat (med litt måtehold vel og merke) og ønsker å fortsatt nyte det.
Ha en forstatt fin lørdagskveld!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
minnie
Når det gjelder å spise få kalorier og passe på at ernæringen er optimal, jfr the CR diet, 120 year diet som den også kalles er det bevist ved forskning at på denne dietten er man sunnest og lever lengst, men det er bare de færreste som klarer å holde seg til en slik streng diett. Det er derfor den heter 120 year diet fordi man forventer å bli 120 år på den.
Ja, det har jeg læst om den gang man havde gentaget Biosphere-forsøget anden gang først i 90-erne, så vidt jeg husker. 120-års Diætens ophavsmand, dr. Waldorf var læge i Biosphere2, levede selv af 1600 kcal/dag i 30 år inden han døde i en alder af 79 år af sygdommen ALS.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
minnie
Det er fuldstændig korrekt! For raske mennesker med velfungerende hormonkirtler. Med mine indlæg i denne sag forholder jeg mig til mennesker med en syg skjoldbruskkirtel og det er min eneste pointe med mine indlæg. xx9
Forholdsregler før blodprøvetaking?
Hei alle sammen.xx8
Om et par uker skal jeg til legen for å sjekke virkningen etter å ha brukt Levaxin (75 mcg daglig) i 5-6 uker, fikk diagnosen lavt stoffskifte i begynnelsen av april og merker foreløpig absolutt ingen virkning av medisinen verken fysisk eller psykisk....
Noen dager før legebesøket har jeg fått beskjed om å komme innom for blodprøve, slik at resultatene av denne vil være klare når jeg skal til legen.
Det jeg lurer på er om det er spesielle ting jeg bør tenke på med tanke på blodprøvetakingen, for å være sikker på at blodverdiene blir mest mulig korrekte? Mener nemlig jeg har lest her inne et sted at man bør ta blodprøver for å måle TSH og FT4 tidlig på dagen, og et annet sted at det er viktig at man ikke røyker før blodprøvetakingen da det også kan påvirke resultatene.
Stemmer dette? Er det andre "forholdsregler" jeg bør tenke på? Hadde i utgangspunktet tenkt å ta blodprøve tidlig på morgenen, på vei til jobben - høres det greit ut?
På forhånd tusen takk for svar!
Sv: Forholdsregler før blodprøvetaking?
Ja, ta blodprøvene så tidlig som mulig på morgenen, for da er bl.a. TSH høyest(den avtar utover dagen)..
Du bør være fastende.
Røyking....ikke det siste halve døgnet iallfall....røyking øker stoffskiftet noe..
I den boka "Thyriodeasykdommer - årsaker, diagnostikk og behandling" (1996) av Sylvi Aanderud og Trine Bjøro mener jeg det sto at blodprøvene burde tas fastende, minst 8 timer etter siste medisinering for å oppnå et mest mulig korrekt resultat. Arrester meg om jeg tar feil - har ikke boka i nærheten nå.
Lidt ekstra uddybende i "VIGTIG"-tråden Tidspunkt for blodprøver? Når på dagen? xx9